×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Поскъпват част от основните храни, плодовете и зеленчуците по борсите
  • Двама убити и девет души са в критично състояние след стрелба в американския университет „Браун“
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Превръщането на Морска гара във водеща круизна дестинация е дългосрочна кауза, която ще продължим да следваме


Превръщането на Морска гара във водеща круизна дестинация е дългосрочна кауза, която ще продължим да следваме
За съжаление напрежението в Турция и Украйна спира възможността за превръщането на Бургас в круизен хъб, отбеляза Диян Димов
17 Февруари 2017, Петък, 09:07 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

За три години от построяването на терминала са обслужени 127 000 пътници, имаме потенциал


Диян Димов е изпълнителен директор на "Пристанище Бургас" ЕАД. Той е сред основните застъпници на развитието на круизния туризъм. Димов е моторът на идеята за превръщането на Бургас в круизен хъб на Черно море. За съжаление размирната политическа обстановка в района засега стопира тази възможност. Какъв сезон ни очаква, вижте отговорите в интервюто на Диян Димов пред Флагман.бг.

- Г-н Димов, каква е равносметката от откриването на Морска гара в Бургас, има ли шанс градът да се превърне в атрактивна дестинация за круизния туризъм?

- Четвърта поредна година единствено „Пристанище Бургас” ЕАД в пристанищния район освен товарни кораби обслужва и пасажерски такива. Развитието на круизното направление безспорно беше предизвикателство за държавния оператор, като резултатите от това ново направление на дейността от последните три години доказват, че избраната насока е правилна.

Първите презокеански лайнери бяха посрещнати в края на 2013 г. буквално в деня на откриването на Морска гара Бургас. Създадената през същата година неформална платформа –асоциация на круизните портове в Черно море -  BLACK SEA CRUISES и подписания Меморандум между Асоциацията и водещия световен круизен оператор Royal Caribien Cruises очертаха ясната заинтересованост от дългосрочното развитие на сектора в региона на Черно море. Още първият пълен круизен сезон през 2014 г. показа засилен интерес към Бургас като дестинация на круизната карта на Черно море - 27 круизни посещения и обслужени 42 000 чужди туристи. Заявените посещения за 2015 г. вече бяха с над 50 на сто повече – 42 с около 75 000 туристи, като имената на корабите представляваха първите по рейтинги световни круизни оператори - Royal, Carnaval, MSC, TUI, Costa, Viking и др.

- Но последва сривът...

- До 17 юли 2014 година, датата на самолетната катастрофа на малайзиския Боинг 777 в Украйна, обстановката бе благоприятна конкретно за корабния круизен сектор. Факторите за това през този период бяха политическтаа и икономическа стабилност, инвестиционната туристическа динамика в региона, интереса от нова интригуваща дестинация. Но всичко се срина буквално за един ден. В рамките на следващите 48 часа последваха официалните заявления на водещите компании, в т.ч. партньора ни Royal Caribien Cruises, за отмяна на посещенията през следващите години. Последваха кризата в Крим, напрежението в Одеса, Донецк, Луганс, терористичните атаки в Турция, санкциите на ЕС и САЩ към Русия – събития и действия все повече отдалечаващи маршрутите на корабите не само от Черно море, но дори от Мраморно море и Дарданелите.

В тази обективна ситуация запазването на порт Бургас като круизна точка през миналата и тази година за няколкото лайнера на MSC Cruises и Costa е безспорно постижение и признание за потенциала ни. Традиционни портове като Одеса, Сочи, Ялта, Батуми през последните две години не отчитат обслужени круизни лайнери, като новопостроения пасажерски порт Сочи от 01.01.2017 г. официално напусна най-голямата организация на круизния бизнес – MEDCRUISE.

За настоящата година запазваме посещение на Costa и приемаме кораба Golden Iris на новия круизен оператор Mano Maritime. При заявяване и желание от страна на всеки друг пасажерски кораб Морска гара Бургас е във висока степен на готовност за посрещане и качествено обслужване с останалите заинтересовани страни – държавни организации, пилотска служба, маневрени компании, туроператори, агенти.

- Проблемната обстановка в Турция ще се отрази ли на Бургас?

- В края на изминалата година се появиха първите положителни индикации за частично възстановяване на круизната точка – световния мегаполис Истанбул, който е порт, предхождащ или следващ Бургас. След анулираните в началото на 2016 г. повече от 500 /петстотин/ посещения, се появиха абвадеждаващи сигнали - няколко круизни оператора заявили първите десетина кораба за 2017 година. Атентатът в дискотека "Рейна" в Истанбул навръх Нова година обаче отново промениха тези планове и заявкитее бяха отменени.

Круизния бизнес, предвид мащабността на формиращия се едновременен човекопоток за един кораб – хиляди туристи и не по-малък екипаж е силно чувствителен по отношение сигурност и безопасност. Другата специфика – посещения в не по-малко от 4-5 порта в няколко държави поставя пред круизните мениджъри ясни правила и ред за планиране, като всичко това е подчинено и на основната цел – реализиране на печалба.

В този ред на мисли, ще се позова на едно изказване на генералния директор на най-голямата круизна група Carnaval - Арнолд Доналд, който на въпрос, зададен малко след последната терористична акция в Турция споделя: „Не считам, че има основания за увеличаване на степента на безпокойство, предвид предислоцирането на корабите през последните години.”

Географската ни морска зависимост от ситуацията около проливите Босфор и Дарданели пряко ускоряват или въздържат туристическия поток, осъществяван с кораби. Формиралите се нови дестинации - Австралия, Китай, Япония и Куба - поемат увеличаващия се капацитет на круизните пътувания, които неизменно в последните 5 години отчитат годишен световен ръст от около 5 % и достигат цифрата от 25 млн. туристи.

- Кога може да очакваме раздвижване на круизния пазар и превръщането на Черно море в атрактивна дестинация за този вид туризъм?

- Всяко частично или по-генерално подобряване на геополитическата обстановка в региона на Черно море може много бързо да възстанови круизния туристопоток. Ясни са и заявените амбиции на руското президентство за строителство на круизни кораби с цел възстановяване на пасажерското плаване в Черно море. За Турция круизния бизнес беше едно от водещите секторни направления, в това число и експлоатацията на новите портове в региона Трабзон и Самсунг. В инфраструктурен, организационен и културно-исторически план региона като цяло е добре позициониран и доказа, че може да покрие високите изисквания на операторите. Не е тайна и продължаващия висок индивидуален интерес от страна на американски туристи за тази нова дестинация. Но навсякъде по света, колкото и интересна и привлекателен да е даден круиз, той е възможен само при една спокойна, мирна обстановка.

- Има ли място на пазара за местни компании, които да организират круизни турове по Черно море?

- Въпрос на частна инициатива и финансов анализ. Ще припомня, че асоциация „Black Sea Cruises” не случайно беше номинирана на годишния круизен форум в Марсилия, Франция, за най-просперираща световна дестинация за 2013 г. Черно море е сравнително малко море за круизния бизнес, но с шест изключително богати на културно и историческо наследство държави. Само по себе си едно пристанище, една държава не е дестинация. Пристанищата могат само да подпомогнат круизната дейност като предоставят приемливи условия за обслужване на пасажерските кораби и туристите. В Бургас тези условия са налице.

Модерна морска гара с две корабни места с дължина над 300 м. и дълбочина 10 м., което позволява да акостират най-големите кораби, посещаващи Черно море. Реална е и готовността да обслужваме и по два круизни кораба едновременно, след обновяването на „Магазия 1” с функционалност на втори пасажерски терминал. Съвременен брегови център, откъдето се следи за безопасното корабоплаване. Създадени са условия за бързо обработване и проверка на документите на туристите. Има транспортна достъпност. Основните туристически дестинации, към които има интерес, са в близост до града. За три години от построяването на Морска гара Бургас са обслужени общо 127 000 пътници, което е значим резултат и доказва целесъобразността на направената дългосрочната инвестиция.

Превръщането на Морска гара Бургас в притегателна круизна дестинация е дългосрочна кауза и цел, която ще продължим да преследваме. Новата визия на порта в Зоната за обществен достъп не само не е в конфликт на основната ни дейност – обработка и съхранение на товари, а по-скоро ускори темповете на рехабилитация и обновяване на работните ни и технологични площи и складови зони и от средата на 2016 г. чувствително увеличихме номенклатурата и обемите на претоварната ни дейност.

Обективно погледнато единствено корабните оператори по гръцкото крайбрежие и острови могат да бъдат заинтересовани от развитие на линия–дестинация Пирея-Солун -Александруполис-Бургас, като в тази насока организирахме и проведохме няколко работни срещи с ръководството на Celestyal Cruises, опериращи с 6 круизни кораба в региона, както и подписахме на Никулден миналата година Меморандум за сътрудничество в сектора с пристанищните власти на порт Александруполис.
Усилено работим за развитието и на каботажното /крайбрежно/ плаване в региона. Това би било атракция за туристите, но може са се превърне и в предпочитан транспорт между близките крайбрежни градчета /Бургас, Несебър, Поморие, Созопол и Царево/ през летния сезон.

Според нас предоставянето на тази услуга се нуждае от дофинансиране. Това може да стане като черноморските общини Несебър, Поморие, Созопол, Бургас, Приморско, Царево съдействат на частната инициатива за създаването на общ туристически продукт – лятна морска линия, като закупилите билети могат да посетят /по желание или според различните туристически пакети/ и допълнително туристически обекти на територията на всяка община. Това би довело до оживление на местните икономики, повишаване на заетостта, и ще допринесе за атрактивността на туристическия продукт.

В категории: Бизнес


Тервел ИЛИЕВ Мъж отсече дърво, защото му прeчи Мъж отсече дърво, защото му прeчи 14/12/2025, Неделя 13:21 0
Тервел ИЛИЕВ Гадно ми е, че остарявам, призна Зуека Гадно ми е, че остарявам, призна Зуека 14/12/2025, Неделя 12:31 1
Тервел ИЛИЕВ Защо в Хърватия проклеха еврото Защо в Хърватия проклеха еврото 14/12/2025, Неделя 12:11 3
България Всички новини
15 км е опашката от камиони на границата с Турция, заплахата за блокади на гръцките фермери остава 15 км е опашката от камиони на границата с Турция, заплахата за блокади на гръцките фермери остава Правителството призовава към диалог и обещава помощи Виктор Иванов след „Ергенът“: Сезирах полицията заради Дениз Хайрула Виктор Иванов след „Ергенът“: Сезирах полицията заради Дениз Хайрула Предприемачът разкри, че бившата му от шоуто го е тормозила след раздялата и е създавала напрежение в живота му Учени разкриха реалните ползи и рискове на медицинския канабис Учени разкриха реалните ползи и рискове на медицинския канабис Ползите често са надценявани, а потенциалните рискове - подценявани Михаела Маринова призна, че се е сгодила, но не разкри кой е щастливецът Михаела Маринова призна, че се е сгодила, но не разкри кой е щастливецът В един от най-честните си разговори до момента тя говори за битките, които е водила, за раните, които е превърнала в сила, и за човека до себе си, който нарича своя дом Разговор за децата ни и как един филм се превърна в пример за родителите Разговор за децата ни и как един филм се превърна в пример за родителите Среща с екипа на българския филм „Един грам живот“ в Бургас постави фокус върху възпитанието, ценностите и отговорността на родителите Мъж отсече дърво, защото му прeчи Мъж отсече дърво, защото му прeчи Стана известно, че мястото е било посетено от служители на отдел „Екология“ към районното кметство и инспектори на ПОИ В Пловдив намериха цаката на джигитите, скрита камера ще ги дебне за нарушения В Пловдив намериха цаката на джигитите, скрита камера ще ги дебне за нарушения Реакцията му идва след сигнал от притеснени родители, чиито деца тренират лека атлетика в района на парк Лаута Българските евромонети ще носят образа на Паисий и Св. Иван Рилски Българските евромонети ще носят образа на Паисий и Св. Иван Рилски Монетите от 1 до 50 евроцента пък ще изобразяват емблематичния Мадарски конник, включен в Списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО Вот преди 26 април е обречен на провал, отчесе Гал Сасон Вот преди 26 април е обречен на провал, отчесе Гал Сасон Рядко небесно събитие определя кога страната може да тръгне напред Внимание! Ако сте купили някой от тези продукти от Temu и Shein, не го използвайте, опасен е Внимание! Ако сте купили някой от тези продукти от Temu и Shein, не го използвайте, опасен е Ново изследване на потребителски организации от ЕС разкри тревожни нарушения в продуктите от Temu и Shein – от токсични бижута до опасни играчки и зарядни
Ваксините не причиняват аутизъм, казаха от СЗО Ваксините не причиняват аутизъм, казаха от СЗО Доказателства, базирани на 31 първични изследователски проучвания, публикувани между януари 2010 г. и август 2025 г. Защо в Хърватия проклеха еврото Защо в Хърватия проклеха еврото Точно преди три години - друга страна става 20-ият член на еврозоната - Хърватия Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Под кадъра от редакцията на изданието пише: „Корупция разтресе България; Антиправителствено шествие в София през седмицата" Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. През цялата 2025 г. се носеха различни слухове за здравето на руския президент Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE След 17 световни титли и над 650 сбъднати детски мечти, кечистът излиза на ринга за финален път Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Има и девети ранен, но той е вън от опасност Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар Задържаха петима в Германия, подозират ги, че са планирали нападение на коледен базар Прокуратурата подозира, че мотивите зад планираното нападение са ислямистки Румънският президент: Готови сме да отвърнем, ако Русия ни атакува Румънският президент: Готови сме да отвърнем, ако Русия ни атакува Не се страхуваме от пряка конфронтация, категоричен е Никушор Дан Лекарят на Матю Пери осъден на едва 2,5 години затвор за незаконно снабдяване с кетамин Лекарят на Матю Пери осъден на едва 2,5 години затвор за незаконно снабдяване с кетамин Д-р Салвадор Пласенсия се призна за виновен, след като стана ясно, че е доставял нелегално упойващото вещество на актьора, въпреки зависимостта му Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Шарлот Холмс описва как в продължение на 11 минути е пребивавала в Рая, срещнала е своето неродено дете и е получила мисия да предаде послание от Бога.
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори