×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Честният пояс на Пресвета Богородица пристига в Бургас на Кръстовден
  • Повечето германци се страхуват от руска атака срещу НАТО
  • След дроновете над Полша и Румъния: Зеленски обвини Русия в разширяване на войната
  • Над 100 хиляди души се събраха на антимигранстки митинг в Лондон
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Превръщането на Морска гара във водеща круизна дестинация е дългосрочна кауза, която ще продължим да следваме


Превръщането на Морска гара във водеща круизна дестинация е дългосрочна кауза, която ще продължим да следваме
За съжаление напрежението в Турция и Украйна спира възможността за превръщането на Бургас в круизен хъб, отбеляза Диян Димов
17 Февруари 2017, Петък, 09:07 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ

За три години от построяването на терминала са обслужени 127 000 пътници, имаме потенциал


Диян Димов е изпълнителен директор на "Пристанище Бургас" ЕАД. Той е сред основните застъпници на развитието на круизния туризъм. Димов е моторът на идеята за превръщането на Бургас в круизен хъб на Черно море. За съжаление размирната политическа обстановка в района засега стопира тази възможност. Какъв сезон ни очаква, вижте отговорите в интервюто на Диян Димов пред Флагман.бг.

- Г-н Димов, каква е равносметката от откриването на Морска гара в Бургас, има ли шанс градът да се превърне в атрактивна дестинация за круизния туризъм?

- Четвърта поредна година единствено „Пристанище Бургас” ЕАД в пристанищния район освен товарни кораби обслужва и пасажерски такива. Развитието на круизното направление безспорно беше предизвикателство за държавния оператор, като резултатите от това ново направление на дейността от последните три години доказват, че избраната насока е правилна.

Първите презокеански лайнери бяха посрещнати в края на 2013 г. буквално в деня на откриването на Морска гара Бургас. Създадената през същата година неформална платформа –асоциация на круизните портове в Черно море -  BLACK SEA CRUISES и подписания Меморандум между Асоциацията и водещия световен круизен оператор Royal Caribien Cruises очертаха ясната заинтересованост от дългосрочното развитие на сектора в региона на Черно море. Още първият пълен круизен сезон през 2014 г. показа засилен интерес към Бургас като дестинация на круизната карта на Черно море - 27 круизни посещения и обслужени 42 000 чужди туристи. Заявените посещения за 2015 г. вече бяха с над 50 на сто повече – 42 с около 75 000 туристи, като имената на корабите представляваха първите по рейтинги световни круизни оператори - Royal, Carnaval, MSC, TUI, Costa, Viking и др.

- Но последва сривът...

- До 17 юли 2014 година, датата на самолетната катастрофа на малайзиския Боинг 777 в Украйна, обстановката бе благоприятна конкретно за корабния круизен сектор. Факторите за това през този период бяха политическтаа и икономическа стабилност, инвестиционната туристическа динамика в региона, интереса от нова интригуваща дестинация. Но всичко се срина буквално за един ден. В рамките на следващите 48 часа последваха официалните заявления на водещите компании, в т.ч. партньора ни Royal Caribien Cruises, за отмяна на посещенията през следващите години. Последваха кризата в Крим, напрежението в Одеса, Донецк, Луганс, терористичните атаки в Турция, санкциите на ЕС и САЩ към Русия – събития и действия все повече отдалечаващи маршрутите на корабите не само от Черно море, но дори от Мраморно море и Дарданелите.

В тази обективна ситуация запазването на порт Бургас като круизна точка през миналата и тази година за няколкото лайнера на MSC Cruises и Costa е безспорно постижение и признание за потенциала ни. Традиционни портове като Одеса, Сочи, Ялта, Батуми през последните две години не отчитат обслужени круизни лайнери, като новопостроения пасажерски порт Сочи от 01.01.2017 г. официално напусна най-голямата организация на круизния бизнес – MEDCRUISE.

За настоящата година запазваме посещение на Costa и приемаме кораба Golden Iris на новия круизен оператор Mano Maritime. При заявяване и желание от страна на всеки друг пасажерски кораб Морска гара Бургас е във висока степен на готовност за посрещане и качествено обслужване с останалите заинтересовани страни – държавни организации, пилотска служба, маневрени компании, туроператори, агенти.

- Проблемната обстановка в Турция ще се отрази ли на Бургас?

- В края на изминалата година се появиха първите положителни индикации за частично възстановяване на круизната точка – световния мегаполис Истанбул, който е порт, предхождащ или следващ Бургас. След анулираните в началото на 2016 г. повече от 500 /петстотин/ посещения, се появиха абвадеждаващи сигнали - няколко круизни оператора заявили първите десетина кораба за 2017 година. Атентатът в дискотека "Рейна" в Истанбул навръх Нова година обаче отново промениха тези планове и заявкитее бяха отменени.

Круизния бизнес, предвид мащабността на формиращия се едновременен човекопоток за един кораб – хиляди туристи и не по-малък екипаж е силно чувствителен по отношение сигурност и безопасност. Другата специфика – посещения в не по-малко от 4-5 порта в няколко държави поставя пред круизните мениджъри ясни правила и ред за планиране, като всичко това е подчинено и на основната цел – реализиране на печалба.

В този ред на мисли, ще се позова на едно изказване на генералния директор на най-голямата круизна група Carnaval - Арнолд Доналд, който на въпрос, зададен малко след последната терористична акция в Турция споделя: „Не считам, че има основания за увеличаване на степента на безпокойство, предвид предислоцирането на корабите през последните години.”

Географската ни морска зависимост от ситуацията около проливите Босфор и Дарданели пряко ускоряват или въздържат туристическия поток, осъществяван с кораби. Формиралите се нови дестинации - Австралия, Китай, Япония и Куба - поемат увеличаващия се капацитет на круизните пътувания, които неизменно в последните 5 години отчитат годишен световен ръст от около 5 % и достигат цифрата от 25 млн. туристи.

- Кога може да очакваме раздвижване на круизния пазар и превръщането на Черно море в атрактивна дестинация за този вид туризъм?

- Всяко частично или по-генерално подобряване на геополитическата обстановка в региона на Черно море може много бързо да възстанови круизния туристопоток. Ясни са и заявените амбиции на руското президентство за строителство на круизни кораби с цел възстановяване на пасажерското плаване в Черно море. За Турция круизния бизнес беше едно от водещите секторни направления, в това число и експлоатацията на новите портове в региона Трабзон и Самсунг. В инфраструктурен, организационен и културно-исторически план региона като цяло е добре позициониран и доказа, че може да покрие високите изисквания на операторите. Не е тайна и продължаващия висок индивидуален интерес от страна на американски туристи за тази нова дестинация. Но навсякъде по света, колкото и интересна и привлекателен да е даден круиз, той е възможен само при една спокойна, мирна обстановка.

- Има ли място на пазара за местни компании, които да организират круизни турове по Черно море?

- Въпрос на частна инициатива и финансов анализ. Ще припомня, че асоциация „Black Sea Cruises” не случайно беше номинирана на годишния круизен форум в Марсилия, Франция, за най-просперираща световна дестинация за 2013 г. Черно море е сравнително малко море за круизния бизнес, но с шест изключително богати на културно и историческо наследство държави. Само по себе си едно пристанище, една държава не е дестинация. Пристанищата могат само да подпомогнат круизната дейност като предоставят приемливи условия за обслужване на пасажерските кораби и туристите. В Бургас тези условия са налице.

Модерна морска гара с две корабни места с дължина над 300 м. и дълбочина 10 м., което позволява да акостират най-големите кораби, посещаващи Черно море. Реална е и готовността да обслужваме и по два круизни кораба едновременно, след обновяването на „Магазия 1” с функционалност на втори пасажерски терминал. Съвременен брегови център, откъдето се следи за безопасното корабоплаване. Създадени са условия за бързо обработване и проверка на документите на туристите. Има транспортна достъпност. Основните туристически дестинации, към които има интерес, са в близост до града. За три години от построяването на Морска гара Бургас са обслужени общо 127 000 пътници, което е значим резултат и доказва целесъобразността на направената дългосрочната инвестиция.

Превръщането на Морска гара Бургас в притегателна круизна дестинация е дългосрочна кауза и цел, която ще продължим да преследваме. Новата визия на порта в Зоната за обществен достъп не само не е в конфликт на основната ни дейност – обработка и съхранение на товари, а по-скоро ускори темповете на рехабилитация и обновяване на работните ни и технологични площи и складови зони и от средата на 2016 г. чувствително увеличихме номенклатурата и обемите на претоварната ни дейност.

Обективно погледнато единствено корабните оператори по гръцкото крайбрежие и острови могат да бъдат заинтересовани от развитие на линия–дестинация Пирея-Солун -Александруполис-Бургас, като в тази насока организирахме и проведохме няколко работни срещи с ръководството на Celestyal Cruises, опериращи с 6 круизни кораба в региона, както и подписахме на Никулден миналата година Меморандум за сътрудничество в сектора с пристанищните власти на порт Александруполис.
Усилено работим за развитието и на каботажното /крайбрежно/ плаване в региона. Това би било атракция за туристите, но може са се превърне и в предпочитан транспорт между близките крайбрежни градчета /Бургас, Несебър, Поморие, Созопол и Царево/ през летния сезон.

Според нас предоставянето на тази услуга се нуждае от дофинансиране. Това може да стане като черноморските общини Несебър, Поморие, Созопол, Бургас, Приморско, Царево съдействат на частната инициатива за създаването на общ туристически продукт – лятна морска линия, като закупилите билети могат да посетят /по желание или според различните туристически пакети/ и допълнително туристически обекти на територията на всяка община. Това би довело до оживление на местните икономики, повишаване на заетостта, и ще допринесе за атрактивността на туристическия продукт.

В категории: Бизнес


Бързото хранене поскъпва
Бързото хранене поскъпва 14/09/2025, Неделя 20:20 6
Флагман.БГ Двама загинаха при тази тежка катастрофа Двама загинаха при тази тежка катастрофа 14/09/2025, Неделя 19:39 0
Михаил ДИМИТРОВ Представят „Лунно цвете“ в Бургас Представят „Лунно цвете“ в Бургас 14/09/2025, Неделя 18:40 0
Флагман.БГ Земетресение в район край... Земетресение в район край... 14/09/2025, Неделя 18:20 0
България Всички новини
Бургас прие една от най-ценните реликви на християнството, която прави чудеса Бургас прие една от най-ценните реликви на християнството, която прави чудеса Светата майка ни избра, за да ни спаси, защото тук се случват много нещастия - уж инциденти, уж случайни, загиват деца, майки на малки деца, младежи умират без причина, смята Владиката  Бързото хранене поскъпва Бързото хранене поскъпва Посещенията падат Звездна вечер и хиляди аплодисменти в Летния театър на Бургас Звездна вечер и хиляди аплодисменти в Летния театър на Бургас Симфоничен оркестър, бенд и златни гласове изпълниха сцената в спектакъла, който ще се помни дълго Новите евробанкноти: Бетовен на 10 евро, Мария Кюри на 20, а Да Винчи на 100 Новите евробанкноти: Бетовен на 10 евро, Мария Кюри на 20, а Да Винчи на 100 Те ще имат по-интензивен цвят и се очаква да бъдат пуснати в обращение през следващите месеци на 2026 г. Двама загинаха при тази тежка катастрофа Двама загинаха при тази тежка катастрофа Случаят отново поставя фокус върху слабия контрол върху водачи с чуждестранна регистрация, Най-честите и показателни признаци, че тялото ви не получава достатъчно вода Най-честите и показателни признаци, че тялото ви не получава достатъчно вода Жаждата е ясен знак, но организмът обикновено подава по-дискретни сигнали, които лесно могат да останат незабелязани Ултраскъпо Ламборгини се размаза при брутална катастрофа Ултраскъпо Ламборгини се размаза при брутална катастрофа Зад волана на автомобила е бил 56-годишен Безпрецедентен случай с въздушната линейка в Ямбол Безпрецедентен случай с въздушната линейка в Ямбол Мъжът е постъпил в спешното отделение на ямболската болница с ампутирана ръка, вследствие на инцидент в домашни условия при рязане на дърва Представят „Лунно цвете“ в Бургас Представят „Лунно цвете“ в Бургас Премиерата на романа на Катрин Ди, с който спечели наградата "Кризалис" на европейския фантастичен фестивал Еврокон 2025 в Оланд, ще е в библиотека "Пейо Яворов" Посрещнаха тържествено Свещения Пояс на Дева Мария в Бургас Посрещнаха тържествено Свещения Пояс на Дева Мария в Бургас Започва литийно шествие по ул. „Александровска“ и ул. „Успенска“ до храм „Св. Богородица“, където ще бъде отслужена Архиерейска празнична вечерня
Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората Как две убийства, неолибералната идеология и безконтролната миграция най-накрая събудиха хората От САЩ до Европа вече не става въпрос просто за икономика, за пари, за по-леви или десни политики Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Сега младежът помага на ФБР Расте броят на жертвите след клането в Непал Расте броят на жертвите след клането в Непал Най-новите данни на здравното министерство на страната сочат, че загиналите вече са 72 Израел разклати „Евровизия“ Израел разклати „Евровизия“ Заради масовите убийства в Газа няколко страни заплашиха, че ще напуснат конкурса, ако еврейската държава участва в него Земетресение в район край... Земетресение в район край... Епицентърът е локализиран на 55 километра източно от град Брашов НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те НАСА с амбициозен план: Първи полет с екипаж до Марс в началото на 30-те Ръководителят на американската космическа агенция очерта графика за завръщането на Луната, което ще послужи като трамплин за достигане до Червената планета Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Китай и САЩ преговарят в Мадрид за митата Президентът Тръмп одобри удължаването на съществуващите мита върху китайски стоки (около 55%) до 10 ноември Българин стана кмет в Англия Българин стана кмет в Англия В продължение на година Мариан Несторов успешно ръководи област с население от 285 000 души Гълъбин Боевски отвлечен и убит като "Наглите"? Гълъбин Боевски отвлечен и убит като "Наглите"? Никой не го е виждал от месеци, върви слух, че е ликвидиран от наркокартела, който му бе издал смъртната присъда Учениците от тази гимназия ще посрещнат 15 септември без покрив Учениците от тази гимназия ще посрещнат 15 септември без покрив ържавата не е отпуснала обещаните средства, а застрахователят – не е изплатил щетите
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Руската атака срещу Полша е подобна на събитията в Крим Виц на деня Виц на деня – Докторе, чувам гласове!
– А какво ви казват?
– Че съм луд.
– Ами, слушайте ги – те явно ви познават!
Виц на деня Виц на деня Дядо с внучето гледат снимки от сватбата му:
– Дядо, защо си тъжен на снимката?
– Защото съм разбрал, че вече е късно да избягам…
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истински мъж никога не пита за посоката… той просто кара, докато жената вика.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори