БТПП очерта 10 предизвикателства за бизнеса при преминаване към еврото
Зам.-председателят на БТПП Тодор Табаков представи 10 основни проблема пред малките и средни предприятия при предстоящото въвеждане на еврото от 2026 г.
Заместник-председателят на УС на БТПП Тодор Табаков участва като представител на Палатата в кръгла маса на тема „Малкият и среден бизнес на България в условията на еврозоната – предизвикателства, политики за подкрепа“, състояла се в НДК. В нея взеха участие министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов, зам.-министър Невена Лазарова, председателят на Комисията по икономика и иновации в НС Петър Кънев, председателят на СИНПИ д-р Калоян Паргов и представители на национални представителните работодателски организации у нас. Събитието се организира от Стратегическият институт за национални политики и идеи (СИНПИ) и беше модерирано от д-р Даниела Везиева.
Тодор Табаков информира аудиторията, че от началото на май т.г. БТПП е стартирала диалог с микро, малки и средни предприятия за идентифициране на настоящите проблеми и бъдещите такива, очаквани да възникнат около продължаващия процес по въвеждане на еврото у нас от 1 януари 2026 г. Той сподели пред присъстващите 10 конкретни проблема, които са били идентифицирани в процеса на този диалог:
1. Разходи за корекции. Разходите, които фирмите ще направят за актуализиране на счетоводните, фактуриращите и разплащателните системи, софтуерът към касовите апарати, разходите за обучение на персонала, за да отговорят на новите изисквания. Покриването им за микро и малките предприятия ще изисква заделянето на средства, които за тях биха били значителни. Това ще се отрази негативно на цялостната им конкурентоспособност.
2. Ценови и инфлационни рискове. Съществува обществено безпокойство (и доказателства от други страни), че преминаването към еврото често води до временен инфлационен натиск — някои фирми закръглят цените нагоре при конвертиране. Разходите за ресурси може да се увеличат поради фактори като очакванията за валутния курс или поради поведението на доставчиците. Малките и средни предприятия, които често нямат голяма сила за договаряне или ценова гъвкавост, ще са уязвими.
3. Сложност в двувалутният период. За определен период фирмите трябва да цитират/показват както левове, така и евро, това увеличава сложността при ценообразуването, маркетинга, етикетирането и др. Правилата за закръгляване (как да се конвертират цени в левове, как да се закръглява по време на транзакции) могат да предизвикат недоволство у клиентите, както и счетоводни несъответствия и последващи административни наказания.
4. Рискове, свързани с паричните потоци и ликвидността. Микро и малките предприятия често разполагат с ограничени парични потоци. Те ще трябва да бъдат управлявани максимално ефективно, което може да стане чрез допълнителни обучения на персонала, които отново ще изискват разходи.
5. Регулаторни и административни тежести. Табаков сподели, че множество от фирмите-членове на БТПП констатират, че няма яснота какво ще се изисква и кога. Те изразяват мнение, че правителствената комуникационна кампания по въвеждането на еврото е ориентирана повече към потребителите, отколкото към бизнеса.

Източник: Инфобизнес



















