×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Един различен "бонус-малус"


17 Март 2024, Неделя, 16:20 ч.

Системата, която наказва водачите на МПС с рисково поведени на пътя и в същото време поощрява внимателните и съзнателни шофьори, се разработва от години

През изминалата седмица от Министерския съвет излезе съобщение, че с проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането правителството прокарва промени, с които да се въведе системата "бонус-малус" при автомобилните застраховки. Така адължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще бъде по-скъпа за шофьорите, които допускат повече катастрофи, пише news.bg.

Ще припомним, че тази система, която наказва водачите на моторни превозни средства, които имат рисково поведение на пътя и правят често пътно-транспортни произшествия и в същото време поощрява внимателните и съзнателни шофьори се разработва от години. Същността й е, че наказанието идва през по-висока застрахователна премия за рисковите водачи и по-ниска за съзнателните.

В първоначалния вариант се предвиждаше да се създаде точкова система на базата на констатираните нарушения и щети на водачите на базата на които да се формира допълнителната наказателна надбавка върху застрахователната премия - т. нар. "малус". И също така да има точкова система за добро поведение на пътя - на базата на която да се формира отстъпката - т. нар. "бонус" от застрахователната премия. Тази система трябваше да се разпише в специална наредба на Комисията за финансов надзор, която да следи за прилагането й. Важен момент в този вече стар проект бе че всички шофьори стартират в системата с нулево ниво и от него започват да трупат бонус и/или малус точки.

От съобщението на Министерският съвет става ясно, че от описания замисъл за въвеждането на "бонус-малус" са се отказали. Няма да има единна система за всички застрахователи, която да се приема с наредба на КФН. Вместо това всеки застраховател ще може да разработва собствена система от критерии за "бонус-малус", която е длъжен да публикува. В нея трябва да бъдат посочени правилата за коригиране на застрахователните премии съобразно поведението на водачите на пътя. За момента не е ясно дали системите "бонус-малус" на отделните застрахователи трябва да минат през одобрение на КФН. Тепърва трябва да видим и дали ще се осъществява някакъв надзор върху прилагането им и ако да в какъв обем. Всичко това е важно, защото може да се отрази на таксите за надзорни услуги, които застрахователите плащат на КФН, а увеличаването на тези такси може да повлияе на цената на застраховките, които заради "малус" ефекта и без това ще се поскъпнат за много от водачите.

Добрата новина е че при подобна система много застрахователи от самото начало на прилагане на системата ще могат да наградят своите клиенти, които години наред не са имали щети с бонус като им намалят застрахователните премии.

Важен момент е че с предложените промени в Кодекса на застраховането се дава възможност всеки един застраховател да има достъп до застрахователната история на всеки един от своите клиенти независимо дали шофьорът едва при него от друго застрахователно дружество или е стар познат. Това ще става благодарение на базата данни на Гаранционния фонд в който се записват претенциите и щетите по всички автомобилни застраховки на всички застрахователни дружества. За момента застрахователите могат да правят справки в базата данни на фонда само за лицата сключвали застраховки при самото дружество, а до информация за застраховките (съответно за претенциите и щетите по тях) на същото лице при друга фирма, застрахователят няма достъп. С приемането на предложените промени в Кодекса този достъп ще бъде осигурен, което е ключово условие за функциониране на системата "бонус-малус". В този смисъл е добре по ясен и категоричен начин да бъде уреден достъпа на застрахователите до регистъра на МВР за наложени глоби на водачите за нарушения на Закона за движение по пътищата. Това е важно защото един шофьор може години наред да няма пътнотранспортно произшествие със застрахователни щети, но трябва ли да получи заради това намаление на застрахователната си премия - бонус, ако за този период има купища глоби за превишена скорост, неспазване на заници и маркировка, неправилно паркиране и други подобни? А тези данни с е съхраняват в МВР.

Друг важен момент са правилата за определяне на размера на имуществени и неимуществени щети, за телесно увреждане и смърт. Първоначалната идея бе това да става отново въз основа на наредба на КФН, която е със силата на нормативен акт. Изглажда, че с предложените промени в Кодекса от нея също са се отказали. Предлага се само да се въведат европейските нива за такива обезщетения.

"- за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт от 10 420 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 6 450 000 евро;

- за вреди на имущество (вещи) от 2 100 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя наувредените лица, на левовата равностойност на 1 300 000 евро.", пише в съобщението на Министерския съвет.

Ясно е че, в такива случаи, застрахователят ще плаща на потърпевшия от името на нарушителя до размера на застрахователното покритие по конкретната застраховка. А за претенции над сумата в нея потърпевшият ще трябва да си търси правата в съда. Това ще са по-скоро дела срещу нарушителя, а не срещу застрахователя му. И въпреки това не бива да забравяме, че размера на плащаните щети, независимо от размера на покритието, се определя за всеки отделен случай по отделно. В този ред намисли може би е по-добре и от правна, и от техническа, и от бизнес, и от човешка гледна точка това да става на базата на наредба със силата на нормативен акт, а не да бъде оставяно на самотек и да зависи от години уеднаквяване на съдебните практики в тази област.

Във всеки случай трябва да се има предвид, че приемането на предложените отправителството промени в Кодекса за застраховането са в начална фаза и при обсъждането им в Народното събрание част от текстовете могат да претърпят различнипромени, които частично или много дълбоко да коригират сега записаните правила.


В категории: Политика


Тервел ИЛИЕВ Има много интересно поверие за днес Има много интересно поверие за днес 30/10/2025, Четвъртък 08:10 1
Тервел ИЛИЕВ Слаб вятър по Южното Черноморие Слаб вятър по Южното Черноморие 30/10/2025, Четвъртък 07:30 0
Драма с питони в София
Драма с питони в София 29/10/2025, Сряда 22:00 0
2
Коментара по темата
2.
ха ха
18.03.2024 10:10:11
0
1
За застрахователите е важна само и единствено печалбата. Това е явно картелно споразумение. Къде е държавата?
1.
---
17.03.2024 18:56:53
2
3
Не могат да се оставят такива неща в ръцете на частници, кога ще го разберат мутродемокрадите? Как частника ще определя кой бил добър на пътя и кой не, ами с връзки и подкупи, това на всеки е ясно. Ако държавата не може да прилага контрол въпреки всички министерства, служби, системи и данни, и ще го прехвърля на някакви частни феодали и мутри, за какво ни е държава въобще?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Възрастна бургазлийка е в болница след инцидент в "Лазур", украинец се потроши с мотоциклет Възрастна бургазлийка е в болница след инцидент в "Лазур", украинец се потроши с мотоциклет За щастие, не се стигна до фатална развръзка По АМ „Тракия“ продължават ремонтите в платното за Бургас По АМ „Тракия“ продължават ремонтите в платното за Бургас Възстановява се движението днес в посока София  Подробности за верижната катастрофа край "Сарафово" Подробности за верижната катастрофа край "Сарафово" Удариха се 3 леки автомобила, пострада 36-годишна жена КНСБ и „Подкрепа“ излизат на протест за по-висока минимална заплата от 620 евро КНСБ и „Подкрепа“ излизат на протест за по-висока минимална заплата от 620 евро Стачните действия ще бъдат предупредителни и ще се проведат в петък пред МС Кметът на Изгрев: Школата на Мариан Бачев се помещава незаконно, за наем са давани едва 100 лева на месец Кметът на Изгрев: Школата на Мариан Бачев се помещава незаконно, за наем са давани едва 100 лева на месец Скандалът с министъра на културата е факт, извън казуса дали познатият му Белов е изнасилил млад мъж Франция с историческа промяна в закона за изнасилването Франция с историческа промяна в закона за изнасилването Мълчанието не означава "да" Слаб вятър по Южното Черноморие Слаб вятър по Южното Черноморие Добро време в България Синдикатите скочиха срещу властта, бюджетът бил на безхаберието и изчислиха колко ще ни ощети Синдикатите скочиха срещу властта, бюджетът бил на безхаберието и изчислиха колко ще ни ощети Министърът на финансите Теменужка Петкова е решила да не спазва закона и да намали минималната работна заплата, обяви главният икономист на КНСБ Убийство като от филм на ужасите в България Убийство като от филм на ужасите в България Син умъртви мъчително майка си Смърди ужасно заради танкери, които прехвърлят нефт на 11 км от брега Смърди ужасно заради танкери, които прехвърлят нефт на 11 км от брега Експерт обясни, че причината за миризмите не идва от самата операция, а е реакция на товара при рязка смяна на температурите
Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 От Вашингтон считат, че Китай настига тях и Русия във въоръжаването Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Не е говорено за Тайван. Китай ще започне отново да купува американска соя и ще направи компромис за редкоземни елементи, Вашингтон обмисля да намали мита Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Крайнодесните на Герт Вилдерс получиха шамар във вота 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство Намерено е тялото на едно дете Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Обвинението към тях е заради вандализиране на Мемориала на Холокоста във френската столица Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Не е ясно дали има жертви Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Съдържанието се генерира от изкуствен интелект и генеративния AI асистент Grok Уникална страна дава заплата до 9000 лв. Уникална страна дава заплата до 9000 лв. Има сериозен глад на кадри Силен трус удари Турция, има разрушени сгради! Разлюляха се Бургас, Пловдив и дори София Силен трус удари Турция, има разрушени сгради! Разлюляха се Бургас, Пловдив и дори София Земетресението е усетено в цяла Южна България Лукойл продава рафинерии и бензиностанции заради санкциите? Лукойл продава рафинерии и бензиностанции заради санкциите?  От руската компания уточниха, че става въпрос за международните активи
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ за шефката на парламента: Смениха едно мюре с друго

Виц на деня Виц на деня Строг баща се кара на дъщеря си:
- Видях те в една кола на паркинга да се натискаш с някакво момче. Кой е той?
- Какъв цвят беше колата?
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, за Нова година, ще ми купиш ли нов телефон?
- Ами този другия, дето го имаш?
- Е, той ще ми купи таблет!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Защо си продаде барабаните?
- Защото комшията си купи пушка...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори