×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси


Лобизъм! Който руши шосетата повече, ще плаща намалени тол такси
Снимка: Архив
31 Август 2023, Четвъртък, 14:00 ч.
Автор: Флагман

Регионалното министерство предлага "революционни" тарифни промени, които могат да ни скарат с Брюксел

Министерството на регионалното развитие е пуснало за обществено обсъждане странни нормативни промени, които буквално минират смисъла на тол таксуването. В проекта МРРБ предлага тежките камиони и автобуси, които навъртат повече от 6000 км на месец по българските шосета, да плащат дължимите пътни такси с 50% намаление. Предвижда се отстъпка и за превозните средства, които навъртат между 4000 и 6000 км месечно -  за тях се предлага 30% редукция на таксите, пише вестник Сега.

"Предлаганите промени са скандални, те ще доведат до по-лоши пътища, до по-малко пари в бюджета, а също и до санкции от ЕК, избухна в гневна публикация във Фейсбук бившият регионален министър Гроздан Караджов. 

Според проекта точно тези, които най-много амортизират шосетата, ще получат "бонуси". Това изцяло противоречи на логиката, заради която бе въведена тол системата - при нея камионите и автобусите се таксуват според изминатото разстояние, като за по-тежките МПС-та ставките са по-високи. Идеята е, че те увреждат повече пътната настилка и затова трябва да имат по-голям принос в набирането на все недостигащите средства за  ремонти и строителство на нови шосета. 

А ето че сега екипът на министър Андрей Цеков предлага "опаки" промени, които драстично намаляват таксите за най-тежките, които пътуват най-много. В самите мотиви към промените в тарифата МРРБ признава, че от редукцията ще се възползват много малко превозвачи -  онези, които навъртат повече от 6000 км на месец, са едва 1.48% от всички, които плащат тол такси. В същото време на тях в момента се падат над 10% от приходите от тол такси - точно защото те кръстосват и увреждат най-много шосетата.   

Антилогика 

 "Колкото повече ползваш пътищата, колкото повече ги рушиш, толкова по-малко ще плащаш?!? Звучи като лобиране в полза на най-големите играчи", разсъждава Гроздан Караджов.

Авторите на промените признават, че намалението на таксите за големите означава 43 млн. лв. по-малко приходи и по-малко инвестиции в пътищата тази година, а за следващата - минус 54 млн. лева. "Нахалството не свършва дотук - тези пари щели да бъдат компенсирани от други такси - примерно от рекламни съоръжения или от търговски обекти по пътя... Отново друг ще плаща сметката за това, че някой руши пътищата!", посочва бившият регионален министър. 

На всичко отгоре се предлага промените в тарифата да влязат в сила със задна дата - от 1 юли, а  държавата да върне на превозвачите "надвзетите" пари  (според  изчисленията на МРРБ "рестото" е около 4.6 млн. лв.). 

Червени лампи

Според Гроздан Караджов сегашното правителство прави безпринципни реверанси на определени компании в ущърб на обществения интерес. "Непредубеденият читател би си помислил, че става дума за недоразумение или за чиста некадърност. По-лошо е - става дума за откровен лобизъм и корупция. коментира Караджов. И се аргументира подробно:   

"Има съвсем ясни европейски регламенти по въпроса. Във всички европейски системи около 70% от таксите се събират от камиони над 3,5 т., а от винетки около 30%. В България е почти обратното. Тежкотоварният трафик разруши всички пътища в България, а основните средства за възстановяването им се събират от таксите на леките автомобили. 

В приложение на евродирективата, докато бях регионален министър, успяхме да наложим промяна в принципа на плащане за ползването на пътища. Започнахме да намаляваме цената на винетките за граждани и да увеличаваме тол таксите за тежкотоварни автомобили, като включихме и второкласната пътна мрежа в тол таксуването. Едното увеличение влезе незабавно в сила – от 1 юли 2022 г., а второто трябваше да се задейства от 1 януари 2023 г. С така заложените мерки бе изчислено, че ще се постигне баланс – замърсителят и реалният разрушител на пътищата да заплаща за тяхното поддържане.

Спомняте си какви протести и скандали бяха. Но удържахме. Никой не фалира, нито пък цените се увеличиха кой знае колко, въпреки апокалиптичните прогнози. Но при следващите управляващи засегнатите фирми успяха да отложат планираното за 1 януари 2023 г. увеличение на тол таксите за 1 юли. А сега - и да ги намалят до безобразие", описва хронологията на събитията бившият служебен министър.

Той открива и друг порок в лансираните сега промени. Отново става дума за евродиректива - за недопускането на дискриминация. Тя забранява да се третират различно превозните средства според това дали са местни или чуждестранни.  "Предложението на МРРБ обаче облагодетелства местните превозвачи за сметка на чуждестранните, на транзитния трафик, тъй като е изначално ясно, че местните компании  ще достигнат заложените изминати километри, за да получат отстъпката. Т.е. тук можем да очакваме санкция", предупреждава Гроздан Караджов. Той е придружил публикацията си във Фейсбус и с части от кореспонденция между София и Брюксел. 

Еврозасечки 

Бъгарските власти изглежда са се усетили, че може да "сгазят лука" по отношение на европравилата и затова в началото на юни са пратили писмо до Брюксел, в което представят идеите за промени и искат становище от ЕК. Отговорът е ясен: при определени условия пътни такси могат да се редуцират, но с не повече от 13% (тоест предложените намаления с 50 и 30% не са допустими)

Освен това от Брюксел лаконично, но недвусмислено посочват, че "бонусите" ще облагодетелстват български компании и дискриминират чуждестранните превозвачи (те трудно могат да навъртат месечно -над 6000 км по нашите шосета, т.е. няма как се класират за 50% отстъпка от тол таксите).   

Еврочиновниците намекват дискретно, че с готвените промени София рискува да предизвика наказателна процедура. В едно от писмата си до българските власти те посочват, че изразяват гледната точка на Европейската комисия и че Съдът на ЕС има право да "интерпретира законодателството на ЕС", тоест да каже има ли нарушение и как да бъде наказано.

Късогледство

В мотивите към проекта намалението на тол таксите се представя като антинфлационна мярка -  и без друго всички цени растяли, не било добре да се товарят транспортните компании с високи ставки, защото това щяло да доведе до допълнително поскъпване на стоки и услуги. Същото твърдят и превозвачите.

Но този аргумент издиша - излиза, че босовете на големите транспортни компании предпочитат да спестят някой друг лев от тол такси, вместо да допринасят за набирането на повече пари за ремонти на нагънатите и надупчени шосета, по които сега се трошат фирмените им камиони и автобуси.


В категории: Животът


3
Коментара
3
Коментара по темата
3.
До 1
31.08.2023 16:57:20
0
0
Защото има много изгоряли от тази фирма.
2.
ГРАД КОЗЛОДУЙ
31.08.2023 15:57:12
0
3
33 Години Съсипана Родина Бг
1.
Иван
31.08.2023 14:41:10
0
4
Защо няма възможност за коментар на статията за износ на български работници за Холандия - тази , която не ни иска в Шенген ,… а иска само свежа плът и кръв от България !
Пак питам ,.- ЗАЩО ???
Продажници !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тъмната страна на изкуствения интелект: Ненаситният консуматор на ресурси Тъмната страна на изкуствения интелект: Ненаситният консуматор на ресурси ChatGPT се нуждае от 3,617 NVIDIA HGX A100 сървъра, с над 28,936 графичи процесора (GPUs), за да работи - около 564 MWh на ден LUNAR оставя без дъх Царево тази вечер, слиза на юг в следващите три нощи (ОБНОВЯВА СЕ) LUNAR оставя без дъх Царево тази вечер, слиза на юг в следващите три нощи (ОБНОВЯВА СЕ) Иновативният фестивал гостува на Царево, Лозенец, Ахтопол и Синеморец от 1 до 4 август,  с различни 3D визуализации на върха на вълните и проекции по сградите Победителката в "Ергенът" Адриана се пробва в музиката (ВИДЕО) Победителката в "Ергенът" Адриана се пробва в музиката (ВИДЕО) Велчева има талант в пеенето Златно правило - колко време трябва да ни отнема ходенето по малка нужда Златно правило - колко време трябва да ни отнема ходенето по малка нужда 21 секунди е прието за най-нормално Как да се отървем от паяците у дома Как да се отървем от паяците у дома Пускайте прахосмукачка редовно, особено в ъглите и зад мебелите "Тракия" е временно затворена в посока Бургас, моторист загина при зловещ сблъсък "Тракия" е временно затворена в посока Бургас, моторист загина при зловещ сблъсък Във фаталната катастрофа участваха млади шофьори Смъртта на Людмила Живкова и сина й може би е свързана с проклятието на Бастет Смъртта на Людмила Живкова и сина й може би е свързана с проклятието на Бастет Светлите сили разрушават матрицата на рептилите, казва уфологът. Според него много от пожарите са запалени от обсебени хора, управлявани от нисшите астрали За какво служи малкото копче на предпазния колан За какво служи малкото копче на предпазния колан Основната функция на това интересно дизайнерско решение е доста полезна Страшно задръстване на пътя Бургас-Созопол Страшно задръстване на пътя Бургас-Созопол "Колеги и колежки, това е в посока Бургас", споделя притеснен гражданин за тапата Живеят ли децата в СПИ "Христо Ботев" като в дом на ужасите? МОН се разграничи категорично от позицията на омбудсмана Живеят ли децата в СПИ "Христо Ботев" като в дом на ужасите? МОН се разграничи категорично от позицията на омбудсмана "Снимките (с мизерни условия) отразяват моментно състояние на част от сградата, която не се използва", уточняват от министерството
Тръмп нареди две ядрени подводници да бъдат преместени в близост до Русия, причината са думи на Медведев Тръмп нареди две ядрени подводници да бъдат преместени в близост до Русия, причината са думи на Медведев В Белия дом и Кремъл са на тръни Зевзек попадна насаме с актриса от филми за възрастни и много голи мъже, шашна ги с реакцията си Зевзек попадна насаме с актриса от филми за възрастни и много голи мъже, шашна ги с реакцията си Шегаджията им се подиграл сериозно, юноша пък опитал да се възползва от Бони на промоция Модел със смущаващо признание: Отказах да правя секс с баскетболна звезда и охраната му се отнесе лошо с мен Модел със смущаващо признание: Отказах да правя секс с баскетболна звезда и охраната му се отнесе лошо с мен Тя твърди, че е изоставена на остров Продават на търг светлинния меч на Дарт Вейдър, цената се очаква да е огромна Продават на търг светлинния меч на Дарт Вейдър, цената се очаква да е огромна Ценният артикул предизвиква голям интерес, наддаването ще е голямо Майка уби сина си, насече тялото му с брадва и го е укри в бидон Майка уби сина си, насече тялото му с брадва и го е укри в бидон Трагедия в Италия Тигър уби работник в зоопарк в чужбина Тигър уби работник в зоопарк в чужбина Починалият бе ръководител Разкриха последното желание на трагично загиналата Лаура Далмайер Разкриха последното желание на трагично загиналата Лаура Далмайер Тя не е искала тялото й да бъде местено при фатален инцидент в планината Не е за вярване каква заплата получава Осимен в Турция Не е за вярване каква заплата получава Осимен в Турция Галатасарай позлати централния нападател Путин отговори на ултиматума на Тръмп с намек за „Орешник“ Путин отговори на ултиматума на Тръмп с намек за „Орешник“ Ако Киев не е готов за преговори, Москва ще чака, каза той В зоопарк разстреляха 12 здрави маймуни и дадоха труповете за храна на хищници В зоопарк разстреляха 12 здрави маймуни и дадоха труповете за храна на хищници Драма в Германия
Велислава ДЕЛЧЕВА, новият омбудсман: Велислава ДЕЛЧЕВА, новият омбудсман: Виц на деня Виц на деня - Какъв е некадърният доктор?
- Този, който сам си купува уискито...
Виц на деня Виц на деня Мъжът пие едно, две, три, па забрави.
Жената пие едно, две, три, па като се сети...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жената е като дявола. Няма да ти даде тялото си, докато не ти вземе душата!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори