×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Георги Илиев отново ще е кмет на "Слатина", в "Искър" ще има балотаж
  • Димитър Маринов ще снима филм със Скарлет Йохансон
  • Шефът на Renault подаде оставка
  • Печки, перални и хладилници поскъпват с до 1000%
  • МВР се събира на национално съвещание
  • Над 50 хил. десетокласници се явяват на НВО по математика
  • В Източните Родопи се родиха три нови зубърчета
  • Официално: Стартират разговорите между Филипов и Зингаревич за ПФК Ботев
  • Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Буй за Бургас (2 част)*


Буй за Бургас (2 част)*
Един от плакатите на bgbui.com по време на информационната кампания преди референдума през 2008
03 Ноември 2011, Четвъртък, 16:08 ч.
Автор: Добромир ДОСКАЧАРОВ

Защото днес, в следизборна България и предфалитна Гърция, новината за одобрението на тръбопровода звучи крайно съмнително
Днес екоминистерството одобри доклада за екооценка (ОВОС) на проекта за петролопровод Бургас - Александруполис. Екеспертите дадоха положителна оценка, след като три пъти върнаха документацията заради липса на оценка на алтернативните варианти за разтоварване на нефта и други непълноти.

Решението не е окончателно,

уверяват от пресцентъра на министерството - предстоят открити обсъждания по населени места, през които е планирано да минава нефтопроводът. Това не са само морски общини, но и такива на територията на Странджа, Сакар и Родопите. На базана на доклада и забележките от срещите с гражданите, висшият експертен съвет на ведомството ще се произнесе по екооценката. Окончателното решение дали да бъде одобрен проектът или не ще бъде взето от екоминистъра Нона Караджова.

Бесове.Бг ви припомня, че на 15.03.2007, без предварителна екологична оценка, без актуална икономическа оценка, правителствата на България, Русия и Гърция сключиха Споразумение за строеж на петролопровод Бургас-Александруполис. Петролопроводът с дължина 285 км ще е изцяло с транзитни функции. Той цели да се намали (но не да спре) трафика на суров петрол, превозван с танкери през Босфора и Дарданелите.

През 2007г. “ползите” за България се изчисляваха на 35 млн. долара годишно. Сумата е по-малка от установената цена на суровините в боклука на София за 1 година. Само 1% увеличение в приходите от туризма в страната ще донесе печалба многократно повече от $ 35 млн.

Подписаното споразумение

не гарантира приходи за държавата изобщо.

Напротив, то поставя данъкоплатците в позиция да покриват загубите на компанията. В споразумението липсват текстове за защита на природата и хората от инциденти. Не се упоменават гаранционен фонд или компенсации при катастрофа. Неясно е разпределянето на отговорностите при аварии. Не е ясно кой ще покрива нито преките щети, нито косвените щети за туризма, които могат да възлизат на стотици милиони долари годишно.

Сега проектната компания по нефтопровода "Транс Болкан Пайплайн Б.В. – клон България" трябва да осигури обществен достъп до документацията по ОВОС и да организира срещите в заинтересованите общини. Министърът трябва да се произнесе по проекта до 45 дни след обществените обсъждания.
 
Първоначално планът предвиждаше

само един начин за разтоварване на нефта, с буй –

закотвена платформа, чрез която петролът да се претоварва с подводни тръбопроводи до брега. След корекциите, изискани от екоминистерството вече е включен и друг възможен вариант - разтоварването на пристанище, заради опасенията на местните жители, че може да се получи теч, който да замърси Бургаския залив и да прогони туристите.

Бургазлии са убедени, че Бургас - Александруполис е много по-печеливш за гръцкия партньор в проекта. В Александруполис се предвижда да се разшири пристанището, да се построи рафинерия и пренасянето на петрола да става с танкери на гръцкия флот. "Даже са се подготвили с проекти за подобряване на пътната инфраструктура, които ще се финансират от ЕС", казва Стоян Атанасов. "Разбрахме, че в Александруполис са се преборили дори да им изкупуват определено количество мляко, произведено в региона, като вид компенсация", каза преди години кметът Николов.

"Александруполис спечели и рафинерия,

ние - буй", шеговито обобщи тогава ползата от проекта Димитър Николов.

Хората в Бургаския залив се опасяват най-вече от избраната технология разтоварването на танкерите да става с буйове, тъй като са чули, че тя е най-рискова. Такава технология се използва основно в третия свят - Венецуела, Ангола, Индия, Индонезия, Никарагуа. Основната информация за рисковете и абсурдната процедура около играждането на нефтопровода идваше от група от няколко човека - Левон Манукян, Мария Кьосева, Димо Кьосев и Стела Боева. Те предимно със собствени средства успяха тогава да разлепят плакати и да раздадат информационни листовки из Бургас и по-малките градове с информация за основните рискове от технологията "буй" (виж видеоматериала от 2008, заснет дни преди референдума).

На 17.02.2008 50 000 бургаски граждани казаха НЕ на петролопровода.

Те се застъпиха за жизнената си среда и правото си да участват във вземането на решение от такъв мащаб (според Европейското законодателство, макар и не и според Българското). Гласуваха 51220 души (27,09% активност), от които 96.77% “против,” 3.25% “за” изграждането на петролопровода и 50 недействителни гласа. Въпреки това Българското правителство не призна резултатите от референдума поради изискването за избирателна активност над 50% (според Закон за допитване до народа). 

В годините след референдума шумът около проекта "Бургас - Александруполис" позатихна у нас, въпреки че за Русия той остава един от най-значимите проекти за десетилетието. Слуховете за подкупи и комисионни, които руските инвеститори са наливали в българските бюрократични джобове за да позволят екологичната катастрофа по Черноморието изпълваха медиите, а днес, в следизборна България и предфалитна Гърция, новината за одобрението на тръбопровода звучи крайно съмнително.

Предстоящите обществени обсъждания със сигурност ще минат под знака на подробно медиино отразяване и политическо оцветяване. Според това кой ще защитава проекта и кой ще го отрича ще се разберат интересите на висщите слоеве във властта.

В крайна сметка всичко ще остане в ръцете на гражданите ако отново бъде свикан референдум. До тогава трябва да бъде чут само един глас - този на експертите, които ще преценят дали построяването на пристанище е добра инвестиция или не. Само не и буйове. 

*"Буй за Бургас" е заглавие на материал в "Дневник", изготвен от автора на тази статия. Използвани са изображения и текстове от страницата bgbui.com




В категории: Бургас


Показа безкрайни крака
Показа безкрайни крака 16/06/2025, Понеделник 21:57 0
Стегна куфарите за Гърция
Стегна куфарите за Гърция 16/06/2025, Понеделник 21:40 2
Закъса много
Закъса много 16/06/2025, Понеделник 21:20 0
Показа се с лъскаво Ферари и...
Показа се с лъскаво Ферари и... 16/06/2025, Понеделник 20:33 9
Сполетя го голям ужас
Сполетя го голям ужас 16/06/2025, Понеделник 20:00 0
Флагман.БГ Направи разтърсваща изповед Направи разтърсваща изповед 16/06/2025, Понеделник 19:40 2
Див екшън в голям роден град
Див екшън в голям роден град 16/06/2025, Понеделник 19:24 0
Флагман.БГ Кара кола за 500 бона Кара кола за 500 бона 16/06/2025, Понеделник 19:00 10
Заляха я с критики
Заляха я с критики 16/06/2025, Понеделник 18:40 3
7
Коментара по темата
7.
Asen Prodanov, Burgas
07.11.2011 17:52:40
0
2
Реализирането на проекта за нефтопровода в досегашния му вариант ще бъде пагубно за Южното ни черноморие в близко бъдеще, а в по-далечно - може да се окаже и катастрофално. В никакъв случай не бива да допускаме това да стане! За съжаление, в България още няма гражданско общество, което единствено би било сериозна пречка за реализирането на неизгодни проекти. Но въпреки това, не бива да бъдем пасивни и равнодушни по един толкова важен въпрос!
6.
HarrellJuliana19
04.11.2011 23:12:24
0
0
I opine that to get the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a> from banks you should have a great motivation. Nevertheless, one time I have got a consolidation loan, just because I was willing to buy a bike.
5.
Скриптор Инцертус
04.11.2011 09:28:00
0
2
Като дойдат на обществено обсъждане трябва пак да им кажем едно твърдо, но обосновано НЕ. Ако викаме и кряскаме, те ще излязат жертви, а ние туземци.
Просто трябва да бъдат най-културно размазани с факти и примери.
4.
Дзифт
04.11.2011 01:02:05
0
2
Твърдо съм против проекта. Но за да бъдем коректни, все пак трябва да се уточни, че вече не става въпрос за буйове - те вече са отхвърлени като идея. Сега в проекта е залегнало разтоварване на естакада. Разбира се до база "Росенец", която наскоро бе харизана на ЛукОЙЛ
3.
koko
03.11.2011 19:43:46
0
4
Руснаци и последни технологии!!!

Не на тръбата!!!
2.
НЕ на Буя!
03.11.2011 18:10:54
1
2
Ако този проект мине, ще ни разкатаят мамицата.
Бургазлии, не позволявайте на корумпираните мутри да се гаврят с бъдещето ни!
НЕ на буя!
ДА на модерно пристанище с последни технологии.
ДА на тлъсти гаранции и стабилни глоби.
НЕ на поредната гнусна далавера!
1.
Ирод
03.11.2011 17:54:17
0
2
В момента живея на около 5 км от крайбрежна рафинерия в Третия Свят.

Всеки ден се разтоварват танкери, обаче никой не ползва буйове. Хората си имат "jetty".

Не мирише, водата е чиста, непосредствено преди и след рафинерията има страхотни плажове.

Запознах се с един от технолозите в рафинерията и той ми обясни, че буйовете били най-безумното решение на въпроса. А глобите за замърсяване били толкова сериозни, че проверяващите се се молели да хванат нарушител - с 1 кораб си изкарвали бюджета за 2 години напред. За замърсяване на въздуха също следяли. И разполагали със страхотна техника - лодки, уреди, сонари и т.н.

Другото интересно нещо е, че цялото морско дъно около подходите за кораби също се следи от сонари.

И като се сетя какво съм виждал около Нефтеното пристанище до Бургас, или около Нефтохима...
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ограничават движението по магистрала „Тракия“ към Бургас, шофьорите да внимават! Ограничават движението по магистрала „Тракия“ към Бургас, шофьорите да внимават! От АПИ предупреждават, че ще се ремонтира надлеза над жп линията за София Показа се с лъскаво Ферари и... Показа се с лъскаво Ферари и... Размаха среден пръст Голямо джакузи с минерална вода ще има в Дома за възрастни край Ветрен, строят го до гората Голямо джакузи с минерална вода ще има в Дома за възрастни край Ветрен, строят го до гората Ще има и допълнителни услуги, за да може в максимална степен да се възползват от екстрите, които безплатно Община Бургас ще им осигури, каза градоначалникът Направи разтърсваща изповед Направи разтърсваща изповед Прея е имала тежко детство "Черноморец" ще домакинства извън Бургас "Черноморец" ще домакинства извън Бургас Преговорите за "Лазур" не са се увенчали с успех Див екшън в голям роден град Див екшън в голям роден град Охранители на дискотека пребиха трима мъже в Русе Ваня Григорова разкри защо напусна групата на БСП, привиждат й се канибали Ваня Григорова разкри защо напусна групата на БСП, привиждат й се канибали Социалистите сами умират и без да правя нова партия, каза тя Кара кола за 500 бона Кара кола за 500 бона Тони Стораро е любител на бързите автомобили Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Слънчев бряг дава старт на Лято 2025 Очаква се да затвърди позицията си на водеща европейска парти дестинация Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Министър Жечо Станков в Люксембург: Сигурната и достъпна енергия за хората и индустрията остава наш приоритет Пред колегите си eнергийният министър подчерта важността на баланса между стратегическите цели на ЕС в областта на декарбонизацията и нуждата от сигурни и предвидими доставки на конкурентни цени
Иран ще удря нефтени рафинерии и ядрени обекти на Израел, зове хората да бягат от  Тел Авив Иран ще удря нефтени рафинерии и ядрени обекти на Израел, зове хората да бягат от Тел Авив Израелска атака прекъсна живото предаване на иранската държавна телевизия, а САЩ изпрати три самолетоносача да спасяват съюзниците им от мъстта на Техеран Показа безкрайни крака Показа безкрайни крака Шейк е фина жена Стегна куфарите за Гърция Стегна куфарите за Гърция Сафарова отиде на остров Миконос Закъса много Закъса много Макар и милионер, Джъстин Бийбър не се радва на безоблачни дни Двойка на обща възраст над 200 години се радва на първа рожба Двойка на обща възраст над 200 години се радва на първа рожба Родителите са костенурки Синът й се размина на косъм от смъртта Синът й се размина на косъм от смъртта Твърди се, че мъжът има сериозни проблеми с наркотиците Сполетя го голям ужас Сполетя го голям ужас Прегази симпатична животинка с болида си Заляха я с критики Заляха я с критики тговорът на Парис Джексън обаче не закъсня и е отвъд официалния изказ Ще реставрират знакова сграда в Поморие Ще реставрират знакова сграда в Поморие След преустройството, сградата на Стария съд ще се превърне в „Дом на културата и традициите“ и ще служи като културен център Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Самолет, прелитащ над България, се върна обратно заради бомбена заплаха Полет LH752 е бил на път за Хайдарабад и се е върнал обратно, докато е прелитал над българското въздушно пространство
Никушор Дан, президент на Румъния Никушор Дан, президент на Румъния Единственият език, който Русия разбира, е този на силата Виц на деня Виц на деня - Тате, как се запознахте с мама?
- Язе тогава карах такси, а она немаше пари да си плати...
Виц на деня Виц на деня Редник подмазвач:
- Господин старшина, вие сте гений!
- Ти да не си по-хубав бе?! Два непоряда по служба...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За съжаление в Европа сме познати като разбойници, проститутки и рафинирани мошеници
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори