Гренландия - страната без пътища и магистрали
„Зелената земя” се радва на залежи на петрол и природен газ, и изобилие от метали – уран, платина, волфрам, титан, никел и мед
С площ от 2,166 млн. кв. км Гренландия е най-големият остров на нашата планета, обитаван от над 4500 години, стратегически разположен между Атлантическия и Северния ледовит океан.
„Зелената земя” се радва на залежи на петрол и природен газ, и изобилие от метали – уран, платина, волфрам, титан, никел и мед. Тук е най-големият национален парк в света. На острова има 50 селища, които практически са откъснати едно от друго. Тази огромна територия разполага със 150-километрова пътна мрежа, от които 90 км са с настилка. Само в столицата Нуук има светофари, но те са само два. За сметка на това Гренландия има 11 летища.
Някои биха си помислили, че липсата на магистрали означава, че Гренландия е една изостанала страна. Нищо не е по-далеч от истината. Това е оживено място с богата култура и традиции и има блестящи, далновидни икономически перспективи, твърди Марк Грийн от Wilson Center.
Пък и гренландците не разчитат много на пътищата, защото, просто казано, други транспортни решения имат повече смисъл. От една страна, изграждането на пътища си е инженерно предизвикателство при тези екстремни климатични условия. Асфалтът трябва да бъде поддържан над 10°C в продължение на 48 часа, за да се оформи правилно. Под тази температура структурата му е доста уязвима. Проблемът е, че голяма част от Гренландия рядко може да се похвали с такива стойности, дори през лятото.
Затова гренландците са възприели по-практични начини на придвижване. В страната има регистрирани над 2000 моторни шейни, а традиционните кучешки впрягове са все още популярни.
Гренландците се придвижват между по-отдалечените общности по въздух и вода. И тъй като големият брой планини в страната ограничава дължината на пистите, Air Greenland - най-големият местен превозвач, използва по-малки самолети с до 40 пасажерски седалки. В останалите случаи местните разчитат на хеликоптери. През летните месеци, когато достатъчно количество лед се топи, те сядат в лодките за да прекосят бреговата линия на Гренландия, дълга 43 450 километра.
Отсъствието на магистрали и елементарна пътна мрежа също е оформила подхода на Гренландия към икономическото развитие. Основната индустрия тук е риболовът (особено на скариди). Тежките условия и ограничените пътища, които затрудняват лесния достъп до огромното минерално и минно богатство на страната, насърчиха правителството да предприеме обмислен и постепенен подход към развитието на този сектор.
Ограниченият брой пътища и автомобили в Гренландия и внимателният подход към добивната индустрия означават, че островът с право е наричан „зелената земя” в пълния контекст, защото притежава най-чистия въздух на планетата – още една причина, поради която туризмът, особено круизният, става все по-важен за икономическото бъдеще на страната.
Източник: Profit.bg
Цените на петрола скачат след блокадата на Тръмп върху танкери от Венецуела
Кои са зодиите със силна интуиция
Млади художници от Бургас вдъхват образ поезията на Петя Дубарова
Гъста мъгла по „Тракия“, а видимостта е до 50 м в Старозагорско
Заподозреният за антисемитската атака в Сидни е обвинен в 59 престъпления
Ник Райнер може да получи смъртна присъда, убил е родителите си
Проектът за новия стадион на Левски е временно замразен поради липса на финансова гаранция от инвеститора
Жилищата в България удвоиха цената си за 10 години, но 86% живеят в собствено жилище
Васил Терзиев: Камерите в училищните тоалетни са недопустими, ще има пълно разследване
Жалби спират Асен Златев, Насар заплашва с трансфер в чужбина
Наркотици заливат САЩ и Европа, a престъпните мрежи сменят маршрута
