Гренландия - страната без пътища и магистрали
„Зелената земя” се радва на залежи на петрол и природен газ, и изобилие от метали – уран, платина, волфрам, титан, никел и мед
С площ от 2,166 млн. кв. км Гренландия е най-големият остров на нашата планета, обитаван от над 4500 години, стратегически разположен между Атлантическия и Северния ледовит океан.
„Зелената земя” се радва на залежи на петрол и природен газ, и изобилие от метали – уран, платина, волфрам, титан, никел и мед. Тук е най-големият национален парк в света. На острова има 50 селища, които практически са откъснати едно от друго. Тази огромна територия разполага със 150-километрова пътна мрежа, от които 90 км са с настилка. Само в столицата Нуук има светофари, но те са само два. За сметка на това Гренландия има 11 летища.
Някои биха си помислили, че липсата на магистрали означава, че Гренландия е една изостанала страна. Нищо не е по-далеч от истината. Това е оживено място с богата култура и традиции и има блестящи, далновидни икономически перспективи, твърди Марк Грийн от Wilson Center.
Пък и гренландците не разчитат много на пътищата, защото, просто казано, други транспортни решения имат повече смисъл. От една страна, изграждането на пътища си е инженерно предизвикателство при тези екстремни климатични условия. Асфалтът трябва да бъде поддържан над 10°C в продължение на 48 часа, за да се оформи правилно. Под тази температура структурата му е доста уязвима. Проблемът е, че голяма част от Гренландия рядко може да се похвали с такива стойности, дори през лятото.
Затова гренландците са възприели по-практични начини на придвижване. В страната има регистрирани над 2000 моторни шейни, а традиционните кучешки впрягове са все още популярни.
Гренландците се придвижват между по-отдалечените общности по въздух и вода. И тъй като големият брой планини в страната ограничава дължината на пистите, Air Greenland - най-големият местен превозвач, използва по-малки самолети с до 40 пасажерски седалки. В останалите случаи местните разчитат на хеликоптери. През летните месеци, когато достатъчно количество лед се топи, те сядат в лодките за да прекосят бреговата линия на Гренландия, дълга 43 450 километра.
Отсъствието на магистрали и елементарна пътна мрежа също е оформила подхода на Гренландия към икономическото развитие. Основната индустрия тук е риболовът (особено на скариди). Тежките условия и ограничените пътища, които затрудняват лесния достъп до огромното минерално и минно богатство на страната, насърчиха правителството да предприеме обмислен и постепенен подход към развитието на този сектор.
Ограниченият брой пътища и автомобили в Гренландия и внимателният подход към добивната индустрия означават, че островът с право е наричан „зелената земя” в пълния контекст, защото притежава най-чистия въздух на планетата – още една причина, поради която туризмът, особено круизният, става все по-важен за икономическото бъдеще на страната.
Източник: Profit.bg
Почина Бай Данчо - легенда на Сектор "Б" и символ на синята вярност
Млади таланти озариха празничната сцена на Коледния фестивал в Царево
Revolut закрива левовите сметки: автоматична конверсия в евро от 17 декември 2025 г.
Мъгливи сутрини и слънчеви следобеди: Температурите тръгват нагоре до уикенда
На 17 декември почитаме Свети пророк Даниил - покровител на вярата, дома и благоденствието
Гъсти мъгли, заледени пътища и ограничения по магистралите в навечерието на празниците
Директор на училище задържан за скрити камери в ученически тоалетни
МВР предотврати имотна измама за стотици хиляди лева в "Малинова долина"
"Форбс": Илон Мъск е първият човек с нетно богатство от над 600 млрд. долара
Коледната украса крие сериозни рискове за домашните любимци, предупреждават ветеринари
След еврото: Цените на жилищата у нас ще скочат с до 10% още през 2026 година
Пламен Константинов остава в Локомотив Новосибирск до 2028 година
