×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • САЩ обявяват днес нови поръчки на оръжия за Украйна за 6 млрд. долара
  • Вдигат заплатите на военните с 30%
  • Възстановяват движението по АМ "Тракия" в платното за Бургас между 20 и 21 километър
  • Петима служебни министри се явяват на последния парламентарен контрол
  • Путин отива в Китай през май
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Британският бежанец: Разменям Стоунхендж за Бегликташ!

Тази забележителност се намира във вековни гори и е близо до stunning скалисти брегове и красиви морски заливи, пише известен блогър
17 Октомври 2021, Неделя, 21:00 ч.
Автор: Флагман.БГ

Бегликташ е място, което всеки човек трябва да види поне веднъж през живота си

Известен блогър, който в мрежата се представя за "британски бежанец", похвали Бегликташ в невероятен разказ, в който го сравнява със Стоунхендж - една от най-важните находки за историята не само на ранните обитатели на Острова, но и на човечеството. Ето какво написа той в шеговито забавен стил, смесвайки български думи с английски:

Hello приятели, опитвате се да се сетите какво беше Бегликташ, дето съм готов да разменя за него един от най-известните британски landmark? А в същото време като прочетете Stonehenge веднага се сещате за гигантските правоъгълни камъни подредени в кръг? Добре, кажете ми първо че сте съгласни на сделката, която ви предлагам, а аз в знак на добри чувства ще ви разкажа за Бегликташ.

Бегликташ или Беглик Таш означава на турски език „Скалата за данъци“. По време на турско робство овчарите от Странджа са карали там добитъка, който е трябвало да дават за данък на турските власти. По ирония на съдбата този факт, който е дал името на днешната местност е най-малко интересния от нейната история.

If I must be honest, имате две основателни причини да не сте чак толкова добре запознати с една от най-впечатляващите древни забележителности на територията на България. Първата причина е, че по времето на комунизма този район е бил с ограничен достъп, тъй като е попадал в границите на ловното стопанство на държавната резиденция „Перла“. Едва, в началото на новия век, археолозите са започнали сериозна работа тук и мястото е направено по-достъпно и интересно за туристите.

Втората причина е, че за Бегликташ се тръгва от един от най-феноменалните плажове на Българското черноморие – „Перла“ до гр. Приморско. Така че, е напълно разбираемо, че няма тълпи от туристи, които да си умират от желание да бухат път пеша из горите, вместо да се излежават на този великолепен плаж.

However, Бегликташ е място, което всеки човек трябва да види поне веднъж през живота си, а колкото до мен, аз лично ще трябва да го посетя още няколко пъти. Но за това по-нататък.

Какво представлява Бегликташ? Трудно е да се опише, но ще започна с най-популярното определение – древен мегалитен комплекс. Мегалит, mate означава древен градеж от камъни, сглобени от човешка ръка без помощта на мазилка. One of the most famous мегалити в света е именно Стоунхендж. По вид, той е кромлех, това е мегалит от камъни разположени в кръг, които най-често имат обредни функции. Другият вид мегалити е менхирът, който представлява висок камък забит в земята, а третия се нарича долмен. Долмените са нещо като къща със стени и покрив от каменни плочи. Well, в Бегликташ има от всичко по много. Целия комплекс е изграден в кръг и в него има различни по големина и впечатляващи по форма обредни камъни. Смята се, че е посветен на древния култ към Богинята-майка и Богът-слънце. В него има Брачно ложе, на което се съчетават боговете по време на лятното слънцестоене. Има трон, на който седи главният жрец. Жертвеник, по който са изсечени канали, от които тече мляко, вода, вино и масло. Има Посечен камък, който изглежда като отрязан с нож. Има Сърцевиден камък, който е с размерите на автобус и стъпва на земята само на три точки. Има главен долмен наречен утробата. Има също и главен менхир – най-гигантския камък, на който отгоре е изсечена стъпката на Бога-слънце. Oh, за малко да забравя има и лабиринт от скали, през които се смята, че е трябвало да минават хората, поставени на изпитание, доказващо дали са праведни.

Всичко, това което ви описвам е в мащаби като все едно го е строил Кинг Конг. Само, че не измислената гигантска горила, а истински хора от тракийското племе скримиани са подредили тези огромни камъни по този магически начин.

И това според археолозите се е случило през Бронзовата епоха или около 1500 години преди Новата ера. Actually, Бегликташ е функционирал било 2000г., някъде до IVв., когато християнството навлиза по тези земи и древните обичаи са изоставени.

Сега, да ви обясня по-конкретно. Каменното светилище Бегликташ е само едно от многото интересни места в тази местност. Мегалитният комплекс е проучен, около него е облагородено и е направен асфалтов път до там. Реално в местността зад плаж Перла има още няколко групи от долмени, има останки от древното тракийско селище Ранули, останки от Крепостта при Маслен нос и Малкото кале. Well, има и няколко раннохристиянски параклиси, ама на фона на другите древни останки те са направо като кооперации в кв. Манастирски ливади.

Всичките тези забележителности се намират във вековни гори и близо до stunning скалисти брегове и красиви морски заливи. Малката подробност е, че почти нищо от тях не е проходимо с кола. А както се оказа не е съвсем достъпно и с нашия малък джип.

Когато тръгнахме на пътешествие към Бегликташ, ние стигнахме първо до плаж „Перла“. Вместо, обаче както нормалните хора да отбием колата и да се въргаляме цял ден в златния пясък, завихме по пътя към гората и решихме да направим обиколен тур с колата.

От добре начертаните пътища на картата си направихме план да тръгнем край брега, да видим първо параклисa „Св. Константин и Елена“, оттам да караме до Маслен нос и след това да влезем по горски път до Бекликташ. След него трябваше да направим кръг към долмена Змейовата къща, леко да отбием ктм Ранули и скалата Лъвската глава и после да се върнем на изходната ни точка.

Нищо от това не се оказа възможно, mate! Пътищата може и да изглеждат добре нарисувани на картата, но още след параклиса, установихме, че с нашия паркетен джип няма как да продължим през горската просека, която иначе беше нарисувана с дебела червена черта на the map.

Върнахме се. Поехме по асфалтовия път за Бегликташ, като по средата на маршрута отбихме по черния път за Маслен нос. По пътя засякохме няколко „обикновени“ коли, отбили в страни и техните собственици почесващи се замислено по главите и гледащи към все по-стесняващия се и стръмен път навътре. Нашият високопроходим автомобил ни заведе до залива Мириус. Спряхме, погледахме рибарите, поолюбувахме се на прекрасната гледка. Послушахме и съвета на един от местните, да гледаме за насипан чакъл между дърветата, тъй като това означава, че се движим по пътя за Маслен нос. След 40 минути на първа скорост превзехме Маслен нос.

Неизбежният ремонт на предницата на колата, който ми причини това пътуване по никакъв начин не може да помрачи спомените ми от красотата на залива при Маслен нос !

Шарнири, биалетки, whatever! Бих дал всичко на света да можем да се преселим тук, пътят зад нас завинаги да се затвори и единствените белези от човешката цивилизация, които да виждаме да са турските товарни кораби, на които помощник-капитаните са трезвени и си спазват маршрута, минавайки далеч по хоризонта, вместо да катастрофират по българските брегове.

Well, на Маслен нос има Beach bar и някакъв Изследователски център, който не разбрах за археолози ли е или за водолази, но Слава Богу и двете бяха затворени.

Разказвал съм ви mate, идеалното място, на което да се покриеш, за да се измъкнеш от убийство е уединението и красотата на Гложенския манастир. Е, вие вървете там – на мен оставете Маслен нос.

Направихме си lovely пикник на малкото плажче и решихме да потеглим към Бегликташ.

Не стана така както го мислехме. Червеният маршрут от картата постепенно премина в тясна козя пътека, по която можеш да минеш максимум с велосипед. Ние, се върнахме пак на асфалтовия път и поехме по пътя, по който мислехме да минем на връщане.

Важен съвет, ако ще се ориентирате по въпросната карта в началото на местността (то няма друга) и сте с кола, гледйте само зеления маршрут. Ако сте с Лада „Нива“, няма никаква нужда да гледате картата at all.

В Бегликташ, вече ви разказах какво видяхме. Подробно описание на скалите можете да намерите навсякъде. Само не и от лелката на входа, която продава билетчета и говори nonstop по телефона.

Важна подробност е че и тук точно върху скалата „Брачното ложе“, можете да видите живо доказателство колко много идиоти са посещавали мястото преди вас. Цялата скала е осеяна с жълти стотиники, оставени по неясно коя древнотракийска традиция. Аз си мечтая, mate за деня, в който ще посетя някоя забележителност в България и няма да видя нито едно кладенче, чешма, фонтан, плоска скала и въобще никакво местенце, на което някакви хора са решили да хвърлят жълти стотинки за спомен.

За какъв дявол го правят това?!

Ако толкова много искате да хвърляте жълти стоники някъде – давайте ги на просяците по улиците. Те поне ще могат да си купят водка с тях. А като ги оставяте върху древно каменно светилище, които някакви хора незнайно как са успели да изградят преди 3500г. какво демонстрирате. Ако пък толкова искате да демонстрирате нещо оставете 100лв. на цяло goddammit!

Whatever, за добро или за лошо времето не ни стигна, за да отидем до Лъвксата скала. Дотам прехода бил около час по стръмни пътеки, а ние все пак сме с едва проходило дете. А, и ако и там бях видял колекция от нахвърляни жълти стотинки, сигурно щях да се метна в прословутата пещера-утроба.

Местността около Бегликташ хич не е за еднодневна разходка с кола, mate. Нужни са ти поне няколко дни и здрави крака, за да разгледаш всички красиви и интересни места в околоността. А, това, че наричат мегалитния комплекс „Българският Стоунхендж“ е доста смешно. Само някой който не е виждал тъпата уилтшърска поляна, осеяна с кравешки shits, на която има пет камъка на кръст, може да я сравни с тази магическа гора пълна с недокоснати от съвременна човешка ръка (с изключение на bloody стотинки) останки от древни цивилизации.

Аз с две ръце гласувам за Бегликташ. Вие си вземете Стонхендж. И ако искате хвърляйте стоинки там.

В категории: Приморско

Коментара
Коментара по темата
18.
Приморско
19.10.2021 08:47:45
Минчо бомбаджията доносник на полицията!!!!!!!
17.
Голфа
18.10.2021 19:19:19
Не си гледат разбитите улици в селото!
Един свестен магазин за хранителни стоки немат!
Пазаруват,НО САМО,ЗА СОБСТВЕНИЯ СИ ГЪЗ през седмица,две на Била, Кауфланд и Метро (за внуците двеста грама филе Елена и хляб).
Всичко спастрено от издояването на бедния български турист се влага в хотела от Соца с пристроени нужници.
А живеят в самота...без детски вик и плач?
Защо ли?
.. защото са в мръсни и в червата....
Алчни, стиснати и завистливи изчадия Приморчански!
Ще дойдем да Ви ВИ ВИДИМ ОТ КУМОВА СРАМА....да ви отървем гаража от ферментилата миналогодишна туршия...
НО ШЕ БЯГАМЕ СЛЕД ПО МАЛКО ОТ 24-часа..., защото внуците Ви намразиха и не щат подаянията Ви!
16.
Писано е от българин
18.10.2021 18:22:25
и е голяма глупост
15.
*********
18.10.2021 17:14:28
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
14.
Бритиш пийпъл
18.10.2021 11:59:28
Много искам да се заселя в Странджа. В Болярово. Да дъня боляровски миндили, разправят, че не отказват на никой :) Давели се на добра воля.
13.
Иван
18.10.2021 07:53:37
Птрост човечец го е писал това! Че мегалитът е много красив всеки който е ходил там го знае, но писанията на този са простовати и по скоро обидни. Кой е той че да обижда че нямало пътища, до всяко място защото него го мързяло да ходи по козя пътека и да носи 8 килограмовото си дете? Кой е той че да оплюва хората, които хвърлят стотинки, при условие че в цяла Европа в почти всеки фонтан хвърлят стотинки? Фонтана в Рим събират по 1 милион евро годишно от хвърлени стотинки и те ли са идиоти и това ли е неясно каква древнотракийска традиция? Дано тоя не присъства никога на ритуал за лазаров ден, че ще обвини момичетата за хвърлените цветя в реката, вместо да се опита да разбере лакъв е ритуала и защо го правят.
12.
XXX
18.10.2021 01:25:24
За сведение на шараните, този т.нар. "британски бежанец" си е чист нашенец и от известно време се появява тук-там в социалните мрежи с подобни "откровения". Тук ме личи чак толкова, но в други негови писаници от километри изпъква българския манталитет, начин на изразяване и мислене, както и някои грешки в английските думи, които вмъква уж случайно...
Защо е решил да се пише британец, само той си знае.
11.
Стефи
17.10.2021 23:56:03
Малеева, представям си ако някой заведе бритиш хомосескуалш до Белинташ...не ми се мисли!
10.
Лъвчо
17.10.2021 23:17:48
Благодаря за подкрепата!
До 4
17.10.2021 23:08:32
Те са Империи,както Османската и Руската и няма как да разберат неволите на малките ,,бивши държави" ,но като Русия понася загуби от сражения срещу елитните редови турски армии на арменска земя(геноцид) тук в България е единствения шанс да пробият отбраната на османците и това първо е Плевен (обсада).За това важна е битката на връх Шипка докато Плевен падне без да дойде многохилядна войска на Сулейман паша......четете историята и помнете....всичко е временно...само тя остава.Към Лъвчо ...адмирации!
Браво Лъвчо
17.10.2021 22:43:26
До този турист...направи добро ....не е нужно някой да научи за това ... а не как си щял да го направиш..... но само като идея...не търси облаги човече ..или правиш добро или не говори глупости...Лъвчо не случайно ти отговори..нищо лично приятелю на България
Киро старшината
17.10.2021 22:33:26
А пък аз си живея в киндзеф в с.Кондолово все едно ям и сера на едно място....и аз разменям за апартамент в кралството...може и 62м2. Може да съм неблагодарен и прост но все пак съм бил старшина
Бакалчето от с.Сливово
17.10.2021 22:18:06
Разменям къща и дворче и външен кенеф около 2дка. готов за мераклии стопани заселници в Странджа ...бонус няма ограда и ще имате вълци ,които ще ви пазят ..от набези..вместо СОТ...за апартамент в Великобритания с изглед към главната улица поне 120м2.
Pleveli
17.10.2021 22:05:03
Begliktash-golqmata izmama
Одрински тракийски бежанец
17.10.2021 21:47:16
Много е чувал този за турско робство (присъствие) .Англия и великите сили са били винаги против нас...прочети история..в които ясно е упоменато кои народи са ни помогнали в сражения .Това ,че си видял някои истини трябва да те накара да поживееш в нашите земи за да усетиш колко са напоени с кръв мъка.Не само там има нещо необикновено а по цялата ни българска земя има свещенни земи даже от преди траките....Както и неправда
Дуньо простия до британеца
17.10.2021 21:47:11
Разменям си заплатата за твоите помощи!!!
Лъвчо
17.10.2021 21:32:15
Браво!За това,че си описал нещата,както са но ,че си тръгнал по нашите магически земи с едва проходило дете и да съдиш за оставените стотинки по изворите може само да ми лапаш дебелата пишка...глупендър такъв и Като си толкова вдъхновен в кое странджанско село ще си купиш къща за без пари за да живееш в благоденствие ...и на някой несретник дай по-добре сто лева за да си купи водка и друго...както казваш....mr.Been такъв
Българин до бежанеца

Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код

България Всички новини
Изхвърлете веднага тези неща от дома си - носят безпаричие Изхвърлете веднага тези неща от дома си - носят безпаричие Ето как да привлечете благополучие в живота си с помощта на фън шуй Тя беше хищната хиена на поп фолка, отказвала е 17 предложения за брак Тя беше хищната хиена на поп фолка, отказвала е 17 предложения за брак Изпълнителката Петра твърди, че 60 са новите 30 Търси се начин да омаскарят Йеротей, за да не стане митрополит, гневни са миряни Търси се начин да омаскарят Йеротей, за да не стане митрополит, гневни са миряни Назначена е ревизия, която вероятно няма да установи нищо, но ще сложи петно върху службата му в поморийския манастир Вижте какви празници предстоят в селата около Бургас Вижте какви празници предстоят в селата около Бургас Ще се провеждат великденски концерти и събори  Анджелина Джоли смуче Брат Пит като пиявица - прибра му над $100 милиона Анджелина Джоли смуче Брат Пит като пиявица - прибра му над $100 милиона Само от продажбата на дела си във винарната "Миравел" красавицата е получила 50 милиона Колко ще ни струва великденския козунак Колко ще ни струва великденския козунак Козунаци в София се продават и за десетина, и за 20, че и за 100 лв. в някои от най-снобските пекарни в центъра на столицата Утре започва най-голямото географско събитие в България Утре започва най-голямото географско събитие в България Ще има над 500 участници от цялата страна  Лаборатория "ЛИНА" извършва PCR тест за коклюш, резултатите излизат още същия ден Лаборатория "ЛИНА" извършва PCR тест за коклюш, резултатите излизат още същия ден Горещо препоръчвам PCR тестовете да се правят още преди започване на антибиотичната терапия, съветва вирусологът д-р Татяна Николова Българинът Димитър Труканов влезе в световните медии Българинът Димитър Труканов влезе в световните медии От 12 страни участнички в престижния турнир, отборът на Саудитска Арабия, ръководен от Труканов печели златните медали във всички категории и съответно I-во и II-ро място в индивидуалното крайно класиране, както и I-во място в отборното класиране Малки лазарки посетиха Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ Малки лазарки посетиха Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ Ръководството на ФОЗЗГ, които са и инициатори на проявата, поднесоха на дечицата питка за здраве, великденски яйца и лакомства
Кой каза, че ергенът Алек е беден? Часовникът му струва 7 бона Кой каза, че ергенът Алек е беден? Часовникът му струва 7 бона Скъпата швейцарска марка „Baume et Mercier” блести на ръката му Паника в Бъкингам! Преразглеждат протокола за смъртта на Краля Паника в Бъкингам! Преразглеждат протокола за смъртта на Краля Кралят предизвика голямо безпокойство сред членовете на семейството и приятелите си, тъй като продължава да се бори с неразкрит вид онкологично заболяване Служебното правителство назначи шест нови областни управители Служебното правителство назначи шест нови областни управители Повечето от тях са свързани с ГЕРБ Кевин Костнър гледа децата, докато жена му я спукват от секс Кевин Костнър гледа децата, докато жена му я спукват от секс Бившата му изобщо не ги поглежда, а Танцуващият с вълци плаща на хлапе по 160 000 щ.д. В този ресторант подаряват бутилка вино, ако не докосвате телефона си В този ресторант подаряват бутилка вино, ако не докосвате телефона си Заведението се намира във Верона Забравете за банани, ябълки и други подобни на Евро 2024 Забравете за банани, ябълки и други подобни на Евро 2024 Няма да може да вкарвате плодове по време на първенството Ето защо Алек гледаше Мария с такова презрение Ето защо Алек гледаше Мария с такова презрение Алек Младенов изправи на нокти Мария Чекмарьова Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари Приетите от вчера от парламента промени в Закона за чужденците в България няма да спасят сезона Открита бе въздействащата фотоизложба „Лазари в Еркеч“ Открита бе въздействащата фотоизложба „Лазари в Еркеч“ На събитието присъства кметът на община Поморие Иван Алексиев Тази емблематична българска звезда емигрира в САЩ Тази емблематична българска звезда емигрира в САЩ 76-годишната комедийна легенда наскоро пак имаше перипетии със здравето, но се надявал до есента да бъде в отлична кондиция, за да не се провали екскурзията на живота му
Делян Пеевски Делян Пеевски Кирил Петков е пудел, който драска на вратата на Борисов Виц на деня Виц на деня - Сине, тъп си като тази маса! - казва бащата и чука по масата.
- Тате, някой чука, да отворя ли?
- Остави, аз ще отворя.
Виц на деня Виц на деня В кабинета на психолога:
- Имате ли в рода си хора с психични отклонения?
- Имам един братовчед, той разрежда виното с лимонада...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Бог не може да следи за всеки, затова е създал съседите!