×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Шантавата Луна от "Хари Потър" идва в София
  • Блокадите в Белград продължават
  • Полицията отбелязва професионалния си празник
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование


Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование
Приех да бъда номиниран, защото превес в управлението трябва да имат знаещи, грамотни и образовани хора, категоричен е Станимир Баев, втори в листата на „БСП за България“ от Бургас
12 Октомври 2021, Вторник, 17:20 ч.
Автор: Радостина ГЕОРГИЕВА

От много години само се говори за публично-частното партньорство между училища и бизнеса, както и за дуално обучение

Станимир Баев е втори в листата на „БСП за България“ във Втори МИР-Бургас. Той е на 47 години, роден и израснал в Бургас. В момента е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Завършил е бакалавър и магистър „Специална педагогика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, притежава бакалавърска степен „История“ отново в СУ, както и магистър по трудова и организационна психология пак в Алма матер. Завършил е и специалност „Стопанско управление“ в Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас, в момента е дипломант в магистърска програма „Детска и юношеска психология“ към Бургаския свободен университет. Средното си образование е завършил в Руската гимназия в Бургас.

През 2001 г. започва работа в системата на средното образование. Близо 5 години е педагогически съветник и зам.-директор на ОУ „Св. Княз Борис I”. От над 15 години е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. От 15 години е и член на БСП-Бургас, но тази година за пръв път се кандидатира на избори.

 

- Г-н Баев, какво Ви мотивира да се кандидатирате за депутат от „БСП за България“ от Бургас?

- Основният мотив да се кандидатирам преди всичко е стремежът към промяна. Аз съм от поколението, което може би е най-засегнато от промените. Над 30 години живеем в променливо време и животът ни преминава през непрекъснати кризи и промени. Считам, че ние сме поколението, което трябва да приключи с прехода и да се стреми към по-добър живот както в социално, така и в политическо отношение. Това е основният ми стимул.

Категоричен съм също, че превес в управлението трябва да има на знаещи, грамотни и образовани хора.

- От 15 години сте в БСП, какво Ви накара да прегърнете червената идея и защо чак сега се кандидатирате?

- Поради естеството на работата си нямам голяма възможност да участвам активно в партийния живот. Образованието и политиката също така са две различни неща и не трябва в никакъв случай да се смесват. Доста години паралелно си вървяха нещата по-скоро като контакти с хора и съмишленици. Не мога да кажа, че съм активен деец или член на партията, но винаги съм бил привърженик и симпатизант.

- Кои са проблемите в образованието, касаещи също и Бургас, които ще поставите още с влизането си в 47-ото Народно събрание?

- Проблемите в средното образование не са малко. Те първо са свързани с различните подходи и виждания по отношение на делегираните бюджети. Доста политици в медиите се застъпват с различни позиции „за“ и „против“.

За мен по-скоро основният проблем е унифицирането на учебниците, т. е. по всеки предмет да има по един учебник, а не както е в момента – по някои предмети има повече от 10 учебници. Само по „История и цивилизация“ за 5 клас са 10 различни одобрени варианти на учебници. Не виждам смисъл в това.

Вторият проблем в образованието е навлизането на технологиите в обучението. Това е видно и от пандемичната ситуация през последната година и половина. Изисква се един ресурс, който донякъде е свързан със снабдяването на учителите, както и на най-засегнатите ученици с техника, за да може да се провежда както синхронното обучение – присъствено и онлайн, както и ако е необходимо то да бъде само онлайн. Необходими са и обучения със софтуер и платформи за електронно обучение.

Ние като гимназия имаме доста богат опит.

През 2010 г. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ спечели един от най-големите проекти тогава, които бяха финансирани от Центъра за развитие на човешки ресурси. Той беше за създаване на електронна академия, т. е. електронно обучение. Това е почти 10 г. преди ситуацията в момента, така че можем да говорим и за иновации в проектното писане. Тогава Математическата гимназия в Бургас получи най-високия грант и проектът беше изпреварващ за времето си. Това е една от гордостите ми.

Повече от 10 години работя както по национални, така и по европейски проекти, главно по „Еразъм+“, която е част от Програмата „Учене през целия живот“. През цялото това време работим без прекъсване по 10 проекта, а аз съм координатор на почти всички. Дори да звучи нескромно, мога да кажа, че заслугата за развитието на гимназията в тази насока в голяма степен е моя.

- Разбирам, че познавате добре европейските възможности пред училищата. Възползват ли се те достатъчно и изпълняват ли основните цели, заложени в европрограмите?

- През последните години има широк интерес към кандидатстването по европейските проекти. Една от причините е, че самото участие е по-лесно – става чрез стандартизирани формуляри, които подпомагат дейността на училищата и учителите, които кандидатстват. В началото това изискваше повече творчество, интелектуален продукт, докато в момента нещата са по-конкретни и лесни.

Сред бургаските училища нямам информация за провален проект. Това означава, че се усвояват средствата. Това е много важно, тъй като обикновено тези програми, особено „Еразъм+“, са свързани с обмен на ученици. За самите деца представлява изключителен интерес да се запознаят с културата, достиженията на други държави от ЕС, така осъществяват и контакти с техни връстници, което е много важно. Една от най-важните устойчивости на проектите е, че тези контакти продължават и след това, както и постигането на крайните цели на всеки един проект. Лично мога да кажа, че нивото на управление и използване на европейски програми и ресурси за Бургас е много добро. В различните училища има много силни екипи, които работят системно, имат богат опит и повече познания.

- Казахте и за унифициране на учебниците. Смятате ли обаче, че в изготвянето на един учебник трябва да се поиска и мнението на учениците дали информацията е представена на достъпен език за тях?

- Колегите, които преподават, най-добре знаят от практиката си кое е разбираемо и кое – не. С богатия опит, който вече имаме от онлайн обучението във всички училища, това предполага обучение, което е насочено и към презентиране, използване на различни сетивни усещания при учениците и най-вече на визуалното. Всеки урок е във вид на презентация, той няма как да бъде по друг начин представен онлайн, освен по най-простия метод – предаване на текст, което не отговаря на съвременните изисквания, камо ли пък на методиките за обучение и запомняне. Лично аз не смятам, че учениците имат роля точно в писането на учебниците, а по-скоро част от техните презентации, които са одобрени от учителите, могат да бъдат използвани. Насоката трябва да бъде точно към онагледяването на учебния материал чрез използване на различни информационни и комуникационни техники – презентации, учебни документални филми. Това е много важно, защото придобиването на трайни знания е по-добро чрез използването на различни сетивни възможности на учениците. В моята работа като учител изключително много залагам на нагледните и визуалните материали.

- Има ли достатъчно добре подготвени учители в Бургас, от няколко години се забелязва тенденция за подмладяване в гилдията? Има десетки пуснати конкурси и съставът в цяла Бургаска област се подменя доста сериозно.

- Така е. Това се случва във всички училища, включително и в нашето. Интересът към работата в училище се засили в последните години. Това се дължи най-вече на работата на синдикалните организации, както и на делегираните бюджети и волята на правителството за увеличение на работните заплати в сектора. Те станаха по-примамливи, а това даде възможност на млади хора да се ориентират към нашата професия.

Тук вече остава въпросът доколко висшето образование в момента е адекватно на нуждите и е добро за подготовката на кадри, които да подменят застаряващия персонал. Няма какво да се заблуждаваме, че средната възраст в сферата на образованието е висока и през последните години по разчети на синдикалните организации предстои един голям процент от учителите да се пенсионират. Това е глътка свеж въздух. Интересът на младите хора, които години наред не обръщаха внимание на този сектор, не бяха привлечени да работят като учители в сферата на средното образование, сега се засилва. Вече възможностите за придобиване на педагогическа правоспособност, за навлизане на специалисти са подобрени. Самото Министерство на образованието и науката развива няколко програми, свързани с привличане на експерти и специалисти, които да имат възможност да преподават знанията си, макар и в извънкласни форми. Това е един по-широк поглед и обогатяване на образователния процес.

- Според Вас, въведено ли е иновативното образование на адекватно ниво, или все още е основно на думи? Това по мои наблюдения като журналист е доста сложен, високопарен, но в някои отношения абсолютно кух термин.

- Ние не сме иновативно училище, но имам наблюдения върху няколко такива. Според мен, тази иновативност първо трябва да бъде доказана във времето. Второ – не мисля, че като експеримент е удачно навсякъде. Има своите плюсове и предполагам, че училищата затова кандидатстват по иновативните програми, но лично ние за нашето училище считаме, че иновацията е част от това, което трябва едно училище да заложи, но така само проформа или например две седмици в срока да се провежда занятие, което да е извън училище – да, добре е, но не мога да кажа какъв е резултатът и каква е целта.

Ние не сме иновативно училище и нямам толкова наблюдения, но да кажем иновативно училище като ОУ „Ал. Г. Коджакафалията“ е за пример. Така е, защото ако имаш базата, ресурсите, материалите, много по-лесно можеш да въведеш иновации и нови методи на преподаване. Такива например са STEM центровете, за които могат да кандидатстват училищата и които подпомагат обучението. За да има иновация, трябва да има капиталовложение, трябва да има възможности да прилагаш тези методи. Иначе всичко остава само на думи и на хартия. Ако иновациите не са свързани с добра материално-техническа база, те остават проформа, няма как да се случат нещата.

- Какво, според Вас, трябва да се подобри в комуникацията между трите основни участници в образователния процес – родителската общност, педагогическия колектив и бизнеса, като последният не е никак малък участник в процеса?

- Това е и част от иновациите. От много години се говори за публично-частното партньорство и за спомоществователството, т. е. бизнесът да се ориентира така, че още от средното образование да се създават кадри. Говорим, например, че в страната са необходими огромен брой специалисти в ИТ технологиите, ИТ фирмите имат нужда, бизнес инкубаторите и центровете също казват, че имат нужда от кадри в различни области. В един момент някъде се къса нишката, защото учениците трябва да завършат два етапа на образование – до 10 клас и профилиран – 11 и 12 клас. Имаше идея бизнесът да навлезе в образованието, т. е. да преподават специалисти, както се случва чрез програми от МОН, но те по-скоро съм към професионалните, а не толкова към профилираната подготовка. Отделно бизнесът трябва по някакъв начин да подпомага, ако има интерес, чрез стипендии за изявени ученици в дадена област, чрез съвместни проекти между училища и фирми, стажове, което все още не е станало.

Така е и с дуалното образование. Говорим го от години за професионалните училища, но никак не се случва. Аз съм виждал дуалното образование в Германия в действие и съм категоричен, че то е много мощен фактор. Проблемът на града, в който бях, беше свързан с това, че преди 20 години повечето ученици са искали да продължат образованието си във висше учебно заведение, съответно е произведен висок брой студенти и малък брой на хора, които са подготвени за професионална работа. Те ни показаха центрове и за дървообработване, и за автомобилостроене, и за ремонтни дейности. В тях привличаха ученици и им предлагаха добро възнаграждение. По този начин още от училище децата се ориентират към професията, която ще им донесе добър стандарт на живот и така професионално се ориентират още от училище. Това е естествено за Германия, а тук трудно би станало. Това обаче е пример за действащо дуално образование – ученикът учи и работи едновременно – три дни в училище, два дни в практиката и така.


В категории: Просвета , Бургас


Показа я за първи път
Показа я за първи път 05/07/2025, Събота 19:20 0
България Всички новини
Най-добрите мъже любовници според зодията им Най-добрите мъже любовници според зодията им Мъжете, родени под знака на зодия Дева, управлявани от Меркурий, са ориентирани към детайлите и много внимателни любовници Уникален кадър от Китен през 70-те взриви нета Уникален кадър от Китен през 70-те взриви нета Ето как изглеждаха жените на плажа по времето на соца! Всички ще го харесат: мързелив чийзкейк, готов само за 40 минути Всички ще го харесат: мързелив чийзкейк, готов само за 40 минути Ето каква е рецептата Никога не трябва да се сваля брачна халка, защото.... Никога не трябва да се сваля брачна халка, защото.... Най-често той се носи на безименния пръст на лявата ръка – традиция, която идва още от древността Внимание! Опасни високооволтови кабели стърчат край детска площадка в ж.к. „Братя Миладинови“ Внимание! Опасни високооволтови кабели стърчат край детска площадка в ж.к. „Братя Миладинови“ Живущи в района сигнализират за необезопасени електрически проводници до детска площадка Камено с крачка напред: Започна енергийното обновяване на порутения блок 9 Камено с крачка напред: Започна енергийното обновяване на порутения блок 9 С над 323 хил. лева инвестиция сградата ще бъде модернизирана до енергиен клас „А“ до юни 2026 г. Ежедневни токови сривове в ж.к. „Славейков“, хиляди бургазлии са бесни Ежедневни токови сривове в ж.к. „Славейков“, хиляди бургазлии са бесни Жители и бизнеси страдат от системни прекъсвания в електрозахранването Пожар край Солниците в Бургас, 4 екипа са на място Пожар край Солниците в Бургас, 4 екипа са на място Огънят е обхванал около 100 дка сухи треви, няма опасност за хора и сгради Жилищният пазар в България избухна: Втори сме в ЕС по поскъпване на имоти Жилищният пазар в България избухна: Втори сме в ЕС по поскъпване на имоти Цените на апартаментите скочиха с рекордните 15,1% за три месеца – само Португалия ни изпреварва в надпреварата по оскъпяване Калните бани вече струват 8 лева! Бургаските пенсионери: Скъпо ни е, няма да идваме! Калните бани вече струват 8 лева! Бургаските пенсионери: Скъпо ни е, няма да идваме! Поне да бяха направили някаква минимална инвестиция, недоволстват бургазлии, които са убедени, че догодина идва ново поскъпване - този път на 5 евро (9,70 лева)
Доналд Тръмп заяви, че през следващата седмица може да има споразумение за спиране на огъня в Газа Доналд Тръмп заяви, че през следващата седмица може да има споразумение за спиране на огъня в Газа "Хамас" предаде на посредниците положителния си отговор на най-новото предложение Арестуваха кметовете на три големи града, заради измама и изнудва Арестуваха кметовете на три големи града, заради измама и изнудва Опозицията обвинява Ердоган в саморазправа с неудобни опоненти Как организираната престъпност вербува малолетни Как организираната престъпност вербува малолетни Те имат проблеми в семейството или пък са натрупали дългове и стават лесна плячка на криминални банди Звездите на Ливърпул отдават последна почит на Диого Жота Звездите на Ливърпул отдават последна почит на Диого Жота Арне Слот, Върджил ван Дайк, Хендерсън и още пристигнаха в Португалия Обмислят въвеждане на данък за граждани, които не са сключвали брак Обмислят въвеждане на данък за граждани, които не са сключвали брак Според премиера на РСМ Мицкоски демографската криза не е проблем само за страната, но и за цяла Европа Холивуд скърби! Напусна ни още една голяма звезда Холивуд скърби! Напусна ни още една голяма звезда Именитият актьор бе едва на 56 години Петролен магнат падна от прозорец в Москва Петролен магнат падна от прозорец в Москва Тялото на Андрей Бадалов е намерено до високата сграда на Рубльовско шосе, в която е има апартамент Морето зове: „Ветроходство и приятели“ се завръща в Сарафово Морето зове: „Ветроходство и приятели“ се завръща в Сарафово Сарафово се превръща в сцена на ветроходен празник без състезателен натис к Арестуваха известен политик - набил жена си, но първо й изневерил Арестуваха известен политик - набил жена си, но първо й изневерил Според запознати жената на Маринчешки го е изловила в изневяра и оттам е тръгнал скандалът Защо жегата мъчи най-много мъжете Защо жегата мъчи най-много мъжете Вижте каква е разликата между слънчев удар и слънчасване
Илияна ЙОТОВА, вицепрезидент Илияна ЙОТОВА, вицепрезидент Правителство ще има, докато каже г-н Пеевски Виц на деня Виц на деня 40 годишен девственик се жени. Видял се на другия ден с приятели, и започнали да го разпитват:
- Кажи ся, кажи... как беше първата брачна нощ!?
- Мани, мани. Чисто нов х*й, в гъ*а си го навря!
Виц на деня Виц на деня Полицай разпитва шофьор:
- Сега ми обяснете как ударихте пешеходеца?
Шофьорът:
- Господин полицай, изобщо не съм го удрял! Аз спрях за да му дам предимство и той припадна от изненада...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Според изследвания на учените, жените прекарват средно по 7 години от живота си в банята, а мъжете 3 години пред вратата, питайки я "Кога ще бъдеш готова?"
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори