×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Разследват Андрий Ермак по най-голямото дело за корупция в Украйна
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование


Ще работя за унифициране на учебниците и навлизане на технологиите в средното образование
Приех да бъда номиниран, защото превес в управлението трябва да имат знаещи, грамотни и образовани хора, категоричен е Станимир Баев, втори в листата на „БСП за България“ от Бургас
12 Октомври 2021, Вторник, 17:20 ч.
Автор: Радостина ГЕОРГИЕВА

От много години само се говори за публично-частното партньорство между училища и бизнеса, както и за дуално обучение

Станимир Баев е втори в листата на „БСП за България“ във Втори МИР-Бургас. Той е на 47 години, роден и израснал в Бургас. В момента е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. Завършил е бакалавър и магистър „Специална педагогика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, притежава бакалавърска степен „История“ отново в СУ, както и магистър по трудова и организационна психология пак в Алма матер. Завършил е и специалност „Стопанско управление“ в Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ в Бургас, в момента е дипломант в магистърска програма „Детска и юношеска психология“ към Бургаския свободен университет. Средното си образование е завършил в Руската гимназия в Бургас.

През 2001 г. започва работа в системата на средното образование. Близо 5 години е педагогически съветник и зам.-директор на ОУ „Св. Княз Борис I”. От над 15 години е зам.-директор на ППМГ „Акад. Никола Обрешков“. От 15 години е и член на БСП-Бургас, но тази година за пръв път се кандидатира на избори.

 

- Г-н Баев, какво Ви мотивира да се кандидатирате за депутат от „БСП за България“ от Бургас?

- Основният мотив да се кандидатирам преди всичко е стремежът към промяна. Аз съм от поколението, което може би е най-засегнато от промените. Над 30 години живеем в променливо време и животът ни преминава през непрекъснати кризи и промени. Считам, че ние сме поколението, което трябва да приключи с прехода и да се стреми към по-добър живот както в социално, така и в политическо отношение. Това е основният ми стимул.

Категоричен съм също, че превес в управлението трябва да има на знаещи, грамотни и образовани хора.

- От 15 години сте в БСП, какво Ви накара да прегърнете червената идея и защо чак сега се кандидатирате?

- Поради естеството на работата си нямам голяма възможност да участвам активно в партийния живот. Образованието и политиката също така са две различни неща и не трябва в никакъв случай да се смесват. Доста години паралелно си вървяха нещата по-скоро като контакти с хора и съмишленици. Не мога да кажа, че съм активен деец или член на партията, но винаги съм бил привърженик и симпатизант.

- Кои са проблемите в образованието, касаещи също и Бургас, които ще поставите още с влизането си в 47-ото Народно събрание?

- Проблемите в средното образование не са малко. Те първо са свързани с различните подходи и виждания по отношение на делегираните бюджети. Доста политици в медиите се застъпват с различни позиции „за“ и „против“.

За мен по-скоро основният проблем е унифицирането на учебниците, т. е. по всеки предмет да има по един учебник, а не както е в момента – по някои предмети има повече от 10 учебници. Само по „История и цивилизация“ за 5 клас са 10 различни одобрени варианти на учебници. Не виждам смисъл в това.

Вторият проблем в образованието е навлизането на технологиите в обучението. Това е видно и от пандемичната ситуация през последната година и половина. Изисква се един ресурс, който донякъде е свързан със снабдяването на учителите, както и на най-засегнатите ученици с техника, за да може да се провежда както синхронното обучение – присъствено и онлайн, както и ако е необходимо то да бъде само онлайн. Необходими са и обучения със софтуер и платформи за електронно обучение.

Ние като гимназия имаме доста богат опит.

През 2010 г. ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ спечели един от най-големите проекти тогава, които бяха финансирани от Центъра за развитие на човешки ресурси. Той беше за създаване на електронна академия, т. е. електронно обучение. Това е почти 10 г. преди ситуацията в момента, така че можем да говорим и за иновации в проектното писане. Тогава Математическата гимназия в Бургас получи най-високия грант и проектът беше изпреварващ за времето си. Това е една от гордостите ми.

Повече от 10 години работя както по национални, така и по европейски проекти, главно по „Еразъм+“, която е част от Програмата „Учене през целия живот“. През цялото това време работим без прекъсване по 10 проекта, а аз съм координатор на почти всички. Дори да звучи нескромно, мога да кажа, че заслугата за развитието на гимназията в тази насока в голяма степен е моя.

- Разбирам, че познавате добре европейските възможности пред училищата. Възползват ли се те достатъчно и изпълняват ли основните цели, заложени в европрограмите?

- През последните години има широк интерес към кандидатстването по европейските проекти. Една от причините е, че самото участие е по-лесно – става чрез стандартизирани формуляри, които подпомагат дейността на училищата и учителите, които кандидатстват. В началото това изискваше повече творчество, интелектуален продукт, докато в момента нещата са по-конкретни и лесни.

Сред бургаските училища нямам информация за провален проект. Това означава, че се усвояват средствата. Това е много важно, тъй като обикновено тези програми, особено „Еразъм+“, са свързани с обмен на ученици. За самите деца представлява изключителен интерес да се запознаят с културата, достиженията на други държави от ЕС, така осъществяват и контакти с техни връстници, което е много важно. Една от най-важните устойчивости на проектите е, че тези контакти продължават и след това, както и постигането на крайните цели на всеки един проект. Лично мога да кажа, че нивото на управление и използване на европейски програми и ресурси за Бургас е много добро. В различните училища има много силни екипи, които работят системно, имат богат опит и повече познания.

- Казахте и за унифициране на учебниците. Смятате ли обаче, че в изготвянето на един учебник трябва да се поиска и мнението на учениците дали информацията е представена на достъпен език за тях?

- Колегите, които преподават, най-добре знаят от практиката си кое е разбираемо и кое – не. С богатия опит, който вече имаме от онлайн обучението във всички училища, това предполага обучение, което е насочено и към презентиране, използване на различни сетивни усещания при учениците и най-вече на визуалното. Всеки урок е във вид на презентация, той няма как да бъде по друг начин представен онлайн, освен по най-простия метод – предаване на текст, което не отговаря на съвременните изисквания, камо ли пък на методиките за обучение и запомняне. Лично аз не смятам, че учениците имат роля точно в писането на учебниците, а по-скоро част от техните презентации, които са одобрени от учителите, могат да бъдат използвани. Насоката трябва да бъде точно към онагледяването на учебния материал чрез използване на различни информационни и комуникационни техники – презентации, учебни документални филми. Това е много важно, защото придобиването на трайни знания е по-добро чрез използването на различни сетивни възможности на учениците. В моята работа като учител изключително много залагам на нагледните и визуалните материали.

- Има ли достатъчно добре подготвени учители в Бургас, от няколко години се забелязва тенденция за подмладяване в гилдията? Има десетки пуснати конкурси и съставът в цяла Бургаска област се подменя доста сериозно.

- Така е. Това се случва във всички училища, включително и в нашето. Интересът към работата в училище се засили в последните години. Това се дължи най-вече на работата на синдикалните организации, както и на делегираните бюджети и волята на правителството за увеличение на работните заплати в сектора. Те станаха по-примамливи, а това даде възможност на млади хора да се ориентират към нашата професия.

Тук вече остава въпросът доколко висшето образование в момента е адекватно на нуждите и е добро за подготовката на кадри, които да подменят застаряващия персонал. Няма какво да се заблуждаваме, че средната възраст в сферата на образованието е висока и през последните години по разчети на синдикалните организации предстои един голям процент от учителите да се пенсионират. Това е глътка свеж въздух. Интересът на младите хора, които години наред не обръщаха внимание на този сектор, не бяха привлечени да работят като учители в сферата на средното образование, сега се засилва. Вече възможностите за придобиване на педагогическа правоспособност, за навлизане на специалисти са подобрени. Самото Министерство на образованието и науката развива няколко програми, свързани с привличане на експерти и специалисти, които да имат възможност да преподават знанията си, макар и в извънкласни форми. Това е един по-широк поглед и обогатяване на образователния процес.

- Според Вас, въведено ли е иновативното образование на адекватно ниво, или все още е основно на думи? Това по мои наблюдения като журналист е доста сложен, високопарен, но в някои отношения абсолютно кух термин.

- Ние не сме иновативно училище, но имам наблюдения върху няколко такива. Според мен, тази иновативност първо трябва да бъде доказана във времето. Второ – не мисля, че като експеримент е удачно навсякъде. Има своите плюсове и предполагам, че училищата затова кандидатстват по иновативните програми, но лично ние за нашето училище считаме, че иновацията е част от това, което трябва едно училище да заложи, но така само проформа или например две седмици в срока да се провежда занятие, което да е извън училище – да, добре е, но не мога да кажа какъв е резултатът и каква е целта.

Ние не сме иновативно училище и нямам толкова наблюдения, но да кажем иновативно училище като ОУ „Ал. Г. Коджакафалията“ е за пример. Така е, защото ако имаш базата, ресурсите, материалите, много по-лесно можеш да въведеш иновации и нови методи на преподаване. Такива например са STEM центровете, за които могат да кандидатстват училищата и които подпомагат обучението. За да има иновация, трябва да има капиталовложение, трябва да има възможности да прилагаш тези методи. Иначе всичко остава само на думи и на хартия. Ако иновациите не са свързани с добра материално-техническа база, те остават проформа, няма как да се случат нещата.

- Какво, според Вас, трябва да се подобри в комуникацията между трите основни участници в образователния процес – родителската общност, педагогическия колектив и бизнеса, като последният не е никак малък участник в процеса?

- Това е и част от иновациите. От много години се говори за публично-частното партньорство и за спомоществователството, т. е. бизнесът да се ориентира така, че още от средното образование да се създават кадри. Говорим, например, че в страната са необходими огромен брой специалисти в ИТ технологиите, ИТ фирмите имат нужда, бизнес инкубаторите и центровете също казват, че имат нужда от кадри в различни области. В един момент някъде се къса нишката, защото учениците трябва да завършат два етапа на образование – до 10 клас и профилиран – 11 и 12 клас. Имаше идея бизнесът да навлезе в образованието, т. е. да преподават специалисти, както се случва чрез програми от МОН, но те по-скоро съм към професионалните, а не толкова към профилираната подготовка. Отделно бизнесът трябва по някакъв начин да подпомага, ако има интерес, чрез стипендии за изявени ученици в дадена област, чрез съвместни проекти между училища и фирми, стажове, което все още не е станало.

Така е и с дуалното образование. Говорим го от години за професионалните училища, но никак не се случва. Аз съм виждал дуалното образование в Германия в действие и съм категоричен, че то е много мощен фактор. Проблемът на града, в който бях, беше свързан с това, че преди 20 години повечето ученици са искали да продължат образованието си във висше учебно заведение, съответно е произведен висок брой студенти и малък брой на хора, които са подготвени за професионална работа. Те ни показаха центрове и за дървообработване, и за автомобилостроене, и за ремонтни дейности. В тях привличаха ученици и им предлагаха добро възнаграждение. По този начин още от училище децата се ориентират към професията, която ще им донесе добър стандарт на живот и така професионално се ориентират още от училище. Това е естествено за Германия, а тук трудно би станало. Това обаче е пример за действащо дуално образование – ученикът учи и работи едновременно – три дни в училище, два дни в практиката и така.


В категории: Просвета , Бургас


Радостина ГЕОРГИЕВА Автор
Радостина ГЕОРГИЕВА
Флагман.БГ Висш политик хвърли оставка в Румъния Висш политик хвърли оставка в Румъния 28/11/2025, Петък 21:19 1
Тервел ИЛИЕВ Русия атакува Украйна с ракети "Кинжал" Русия атакува Украйна с ракети "Кинжал" 28/11/2025, Петък 20:41 5
Тервел ИЛИЕВ Историческо завръщане на Клоп във футбола? Историческо завръщане на Клоп във футбола? 28/11/2025, Петък 19:03 0
Тервел ИЛИЕВ Владимир Путин се обади на 10-годишно момче Владимир Путин се обади на 10-годишно момче 28/11/2025, Петък 18:37 0
България Всички новини
Отслабен ГЕРБ трудно прави бюджети, призна Дончев и разкри защо партията не може да се откачи от Пеевски Отслабен ГЕРБ трудно прави бюджети, призна Дончев и разкри защо партията не може да се откачи от Пеевски Ген. Атанасов пък предупреди, че узурпирането на репресивната власт е риск за вътрешната сигурност Украинци "брокери" по Черноморието – новата измама без контрол и лиценз Украинци "брокери" по Черноморието – новата измама без контрол и лиценз Вижте как действат схемите и как да се предпазите от тях, преди да е станало късно Знаете ли историята на тази грохнала сграда от времето на цар Борис III и кого ще приюти утре? Знаете ли историята на тази грохнала сграда от времето на цар Борис III и кого ще приюти утре? А допреди 100 години е имало само голи камъни - без следа от една от най-красивите части на днешната Морска градина, която за съвременниците ни е известна като графичната база на художниците Какво е състоянието на 7-годишното дете, което пострада при зловещата катастрофа между тир и семейна кола до Пловдив Какво е състоянието на 7-годишното дете, което пострада при зловещата катастрофа между тир и семейна кола до Пловдив Шофьорът предизвикал ужаса има куп предишни провинения Защо не трябва да сушим прането върху радиатора Защо не трябва да сушим прането върху радиатора Какви проблеми може да си навлечем Плъзна жестока мълва за Сияна от Биг Брадър Плъзна жестока мълва за Сияна от Биг Брадър Фенове реагираха като ужилени Защо Борисов се отказа да изтегля бюджета? Объркан е и за осигуровките Защо Борисов се отказа да изтегля бюджета? Объркан е и за осигуровките Забърка се в глупав спор за това кой му дърпа ушито и накрая пак се извъртя. „Ако трябва ще го изтеглим“, каза той Носи ли Марко Рубио президентски жезъл в раницата си? Носи ли Марко Рубио президентски жезъл в раницата си? Кметът Коцев,  у дома кадър от семейната му идилия Кметът Коцев, у дома кадър от семейната му идилия По-рано днес той беше пуснат на свобода след платена гаранция В кои общини ще има повишаване цената на водата В кои общини ще има повишаване цената на водата В Ямбол,  Сливен, Пазарджик и Перник ще има намаление на цените
23-годишен мъж спечели състезание по мързел 23-годишен мъж спечели състезание по мързел Лежа на матрак над 33 часа Два танкера горят до Босфора Два танкера горят до Босфора Има подозрения, че единият се е взривил след удар в мина Висш политик хвърли оставка в Румъния Висш политик хвърли оставка в Румъния Йонуц Мощяну призна, че в автобиографията си е посочил неверни данни за образованието си Русия атакува Украйна с ракети "Кинжал" Русия атакува Украйна с ракети "Кинжал" Оръжието е страшно Ермак подаде оставка след корупционния скандал, а икономист коментира, че остават 40 разбойници в Киев Ермак подаде оставка след корупционния скандал, а икономист коментира, че остават 40 разбойници в Киев Преди да се оттегли, шефът на кабинета на Володимир Зеленски обяви, че Украйна няма да се откаже от своите територии съгласно плана на Тръмп и веднага бил поет от спецслужбите  Глупак ли брои 288 001 евро за стоманен Ролекс на половин век Глупак ли брои 288 001 евро за стоманен Ролекс на половин век Редкият Rolex Daytona „Paul Newman“ Ref. 6262, произведен само една година, се издирва от колекционери с десетилетия Как притиснаха бедните България, Румъния и Молдова да участват на „Евровизия“ Как притиснаха бедните България, Румъния и Молдова да участват на „Евровизия“ Трите страни са били почти насила вкарани във фестивала, за да го спасят след масовите бойкоти заради Израел, твърди източник Историческо завръщане на Клоп във футбола? Историческо завръщане на Клоп във футбола? Ливърпул може да се обърне за помощ към специалиста Путин изрази благодарност към Орбан за домакинството му за срещата на върха Путин изрази благодарност към Орбан за домакинството му за срещата на върха Руско-американските преговори ще се проведат в Будапеща Абсурден експеримент на инфлуенсър доведе до смъртта му Абсурден експеримент на инфлуенсър доведе до смъртта му Той почина от сърдечен арест, след като се подложи на екстремно предизвикателство с преяждане - за да промотира новата си програма за отслабване.
Благомир Коцев Благомир Коцев Докато гражданите писаха история по площадите, аз можех само да гледам от килията Виц на деня Виц на деня Вчера с детето рисувахме котенце. Сутринта пред вратата си намерихме пухкаво коте. Днес рисуваме къща с басейн, Ферари и сейф със зелени банкноти. Виц на деня Виц на деня Счетоводството е наука, която е възникнала на границата между математиката и черната магия. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Време е да направя почистване на "приятели".
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори