×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Разпети Петък е
  • Български зет влезе в надпреварата за кметския пост в Лондон
  • Извадиха 15 кърлежа от тялото на дете след игра в Южния парк
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Трябва ли да обвиняваме държавата заради заседналия кораб с 3300 т торове край Камен бряг


Трябва ли да обвиняваме държавата заради заседналия кораб с 3300 т торове край Камен бряг
Международната морска конвенция ни задължава да спасяваме хора, но не и товари
29 Септември 2021, Сряда, 10:50 ч.
Автор: Флагман.БГ

Неоснователна намеса в спасителната операция би могла да доведе до регресни искове от страна на корабособственика и застрахователя, смята юрист по морско право

На 20 септември край бреговете на Яйлата, до каварненското село Камен бряг, заседна корабът „Вера су“, който плава под панамски флаг и превозва 3300 тона азотни торове. Предприета бе акция за претоварване на поне половината от товара, за да може да се вдигне носът и да се премести кораба. Баржата, която трябваше да пренесе торовете, заседна и това допълнително усложни обстановката заедно с лошите метеорологични условия. В социалните мрежи се появи видео, на което се вижда как греблото, което претоварва азотните торове от заседналия кораб на баржата, изсипва голяма част от тях в морето. Пробите от водата на Басейнова дирекция - Варна показаха завишено съдържание на нитритен азот. В понеделник от транспортното министерство увериха, че торовете и корабът ще бъдат извозени до пристанище Варна.

Адекватни ли са предприетите от държавата мерки и чия е отговорността. Потърсихме мнението на адвокат по морско право. Ето и неговото становище:

Международна конвенция за търсене и спасяване по море от 1979 г., /ратифицирана със закон, приет от 38-то Народно събрание на 12.05.1999 г. - ДВ, бр. 47 от 21.05.1999 г. издадена е от Министерството на транспорта, обн., ДВ, бр. 75 от 24.08.1999 г., в сила от 7.08.1999 г., изм., бр. 61 от 26.07.2005 г., в сила от 1.01.2000 г./, задължава държавите да създадат организация за търсене и спасяване на човешки живот в отговорните им райони, независимо от националността на хората, търпящи бедствие. Спасяването на имущество обаче е изцяло търговско начинание, за което не съществува подобно задължение. И това ясно е посочено в Международната конвенция по спасяване, 1989 г. - ратифицирана със закон (обн. в ДВ, бр. 10 от 28.01.2005 г.). Операцията по спасяване на имущество се организира от корабособственика, капитана и съответният застраховател.

Възможностите за интервенция на крайбрежната държава, в чиито териториални води се е случил инцидентът, са ограничени и могат да бъдат изведени от разпоредбата на чл. 9 от Международната конвенция по спасяване, 1989 г., съгласно който заинтересованата крайбрежна държава може да предприема мерки за защита на нейното крайбрежие от замърсяване вследствие на морско произшествие, включително и да дава инструкции за спасителните операции. Тя дори може да изземе функциите на отговорните за спасяването лица (корабособственик, застраховател и капитан), включително като организира и предостави необходимите хидротехнически средства или да координира и дава задължителни инструкции на лицата, отговорни за изпълнението на спасителната операция на имуществото.

Следва да се отбележи обаче, че съществува сериозен законодателен вакуум в държавата по отношение на процедурите за действие при морски инциденти. В българското законодателство има отделни текстове, касаещи морското спасяване, които са разпръснати в няколко различни нормативни актове и това създава редица трудности при правоприлагането им. Липсва правна регламентация относно компетентността и задълженията на държавните институции за действие при подобни кризи.

В тази връзка следва да се вземе предвид изключително краткият период от настъпването на инцидента – в 04,15 часа на 20 септември и първите действия от страна на държавните институции, започнали със сформирането на аварийно-спасителен щаб на 25 септември, незабавно след като проучвателните дейности и дейностите по обследване на мястото на инцидента показват потенциална опасност от замърсяване на крайбрежието.

За дните от настъпване на инцидента до мобилизацията на техниката са извършени редица мероприятия по обследване на кораба и мястото, вкл. водолазни огледи, промери и др. координационно-спасителни дейности, въпреки че към момента на извършването им държавните институции все още са нямали законово основание за това, тъй като корабособственикът и застрахователят са предприели действия по изготвяне на аварийно-спасителен план и не са напуснали кораба.

Предоставеният аварийно-спасителен план от страна на корабособственика не е одобрен от институциите поради сериозен риск от замърсяване. В този смисъл, реакцията на ИА „Морска администрация“, МОСВ, Министерство на транспорта, БДЧР и др. са своевременни и не следва да са обект на критика. Операцията по облекчаване на кораба в морето и в непосредствена близост до скалите е изключително рискована и следва да се планира внимателно с наличните техника и ресурси. Всяко недобре планирано действие би могло да застраши допълнително изходът на операцията и представлява потенциален риск за здравето и живота на участващите в операцията.

 В допълнение следва да се посочи и факта, че тъй като държавата няма законовото задължение да извършва спасяване на имущество по море, съответно не разполага с необходимата техника. В подобни случаи тя следва да наеме такава от частни дружества, за чиято мобилизация (вкл. подготовка на спасителното оборудване) се изисква време и внимателно планиране. Въпреки това, в резултат на незабавните действия от страна на изпълнителния директор на „Морска администрация“, още на 27 септември на мястото на инцидента е мобилизирана значителна техника - 3 влекача, плаващ кран, несамоходна баржа и др. В готовност за включване в операцията са и самоходна баржа, несамоходен плаващ понтон с багер, които могат да бъдат включени в аварийно-спасителните дейности веднага, щом времето позволи това. 

Обект на изследване при изпълнението на операцията следва да бъде и поведението на корабососбственика и застрахователят, тъй като въпреки дадените им указания за незабавно провеждане на спасителна операция, такава не е проведена и не е финансово обезпечена – нито от застрахователят, тъй като очевидно до инцидента се е стигнало поради груба небрежност от страна на капитана, а това изключва застрахователното покритие, нито от корабособственика поради липса на интерес или финансови ресурси.

Въпреки това, до момента на намесата на държавата, корабособственикът е създал впечатление, че ще извърши за собствена сметка спасителната операция, тъй като е представил за одобрение аварийно-спасителен план. Това допълнително е създало пречки за пряка намеса от страна на държавните институции, тъй като, както вече посочихме, законовото задължение (освен при посочените изключения) за осъществяването на спасителната операция е вменено на корабособственика и застрахователят. Следва да се отбележи и че неоснователна намеса на държавата в спасителната операция би могла да доведе до регресни искове от страна на корабособственика и застрахователя, в случай че имуществото погине. 

 В конкретният случай, всички държавни институции са действали своевременно и адекватно предвид създалата се ситуация, след като са преценени и предвидени всички възможни рискове и обстоятелства от значение за справяне с кризата.


В категории: Животът


Флагман.БГ МВР хвана 25 водачи, употребили алкохол МВР хвана 25 водачи, употребили алкохол 03/05/2024, Петък 17:38 0
23
Коментара по темата
23.
fd
29.09.2021 19:20:40
0
2
Пълен палячо. Като не може да се справите с престъпността бедствията и авариите безработицата корупцията бедността ценовия шок веднага подавате оставка.
Само в Абсурдистан има работещи бедни и енергийно бедни. Докато има вампири пиещи кръвта на простата рая ще е така...до края на света.
22.
do 16
29.09.2021 18:46:05
0
1
99% има мамеса политическа
21.
да
29.09.2021 18:43:57
0
1
Бойко Борисов караше кораба
20.
до 19
29.09.2021 16:24:42
2
2
#16 разбира поне част от истината, а ти пък съвсем нищо не разбираш...
19.
До 16
29.09.2021 15:31:55
3
3
То бива да си прост комунист,но чак толковаааа!
18.
292
29.09.2021 13:51:37
0
4
Това е върхът на наглоста или на некомпетентността. Или и двете заедно. Този корифей на морското право, само за една конвенция ли е чувал? Черно море е затворено море, съответно една друга конвенция, която е ратифицирана от България още през миналия век и касае замърсяването на водите. Няма да му кажа коя е, щото ако го направя, ще трябва да му пиша фактура. Пък като му чета глупотите, сигурно няма кьорав лев. Освен ако не е на държавна ясла.
17.
134
29.09.2021 13:44:04
0
3
Кой е този корифей по морско право? Име има ли си? И защо не даде някой лев та да го назовете?
16.
кап. НИколаев
29.09.2021 13:41:25
9
5
Тука има нарочно засядане. всичко май е много конспиративно. Веднага след засядането започнаха атаки срещу президента. И това забяване отново е под командата на някой бивш управялващ с цел да се обвини служебното правителство. Но народа не е прост знае кой е виновнка да нямаме аварийно-спасителни групи и техника. Властта на всяка цена дори с цената на природата....
15.
До 13
29.09.2021 13:33:21
1
2
Претоварена ти е главата,знае незнае да каже,малоумник.Иначе за едно си прав,въпрос на време е да се разцепи!
14.
Е тва е
29.09.2021 13:10:10
2
9
Няма Държава, няма правителство. То е назначено с единствената задача да осигури победата на Радев.
13.
Теодор
29.09.2021 13:03:44
1
4
Ако на този кораб има 3300 тона торове го пишете бегал. Означава че е претоварен и сега както е и пробит е въпрос на малко по сериозно вълнение и чао чао плюс много азотен тор за рибките.
12.
Аха....
29.09.2021 12:53:31
0
5
Значи имало "правен вакуум..." Ми то май най вече мисловен вакуум има ....и капацитетен....и всякакъв...
Щото случая е кристално ясен..има основателна причина за намеса...след операцията кораба се задържа до изплащане на разходите...друг е въпроса имаме би капацитет да се намесим...очевидно не
11.
Местен
29.09.2021 12:17:34
0
6
Преди време там разтоварваха контрабандно цигари, корабите излизаха до брега! Да не е пълен с цигари?
Защо са спали от гранична.
10.
до 9
29.09.2021 12:11:48
0
1
Интересно. Похватът е известен. Би ли разказал/а повече?
9.
ОТБИВАТ ВНИМАНИЕТО
29.09.2021 12:00:36
0
4
ОТКРИХА КРЕПОСТЕН ГРАД В МОРЕТО
8.
3300 т торове
29.09.2021 11:56:47
0
5
Ааа, такава ли била работата... Значи не е реален саботаж, а само създаване на страх, лъжлива тревога и "новини"! Спокойно, народе. Не се притеснявайте за морето.
7.
Трябва
29.09.2021 11:51:33
0
14
Въпроса е защо не са ги видяли ,че са толкова близо до брега. Още повече ,че е защитен район. Тези райони са отбелязани на картите. Защо не са ги предупредили по радиото. Кой наблюдава морския трафик във водите на България. Значи нито морска администрация нито гранична полиция са си свършили работата. Това цял кораб да ти дебаркира на брега си е направо смешно . Даже и от кораба да са изключили навигационното обурудване те не са в океана а край брега така че на някои някъде трябваше да му направи впечатление. Няма спор това е груба навигационна грешка , а те водят до аварии. Много може да се напише по случая. Обобщено , наблюдението на морския трафик във водите на България е допуснало сериозен пропуск. Кораба не е заседнал е дебаркирал на брега и предвид опасния товар е трябвало веднага да се подходи като случай касаещ националната сигурност на страната. Най лесно е да обвиняваме другите. И защо досега не е изнесена информация как и защо този кораб е стигнал до там . Къде е информацията от ECDIS и VDR . Обяснете на хората , поне веднъж кажете истината!
6.
Пешо кура
29.09.2021 11:31:01
9
12
Служебното правителство си гледа предизборната кампания и кражбата и ги боли гъза за морето
5.
ХХХХ
29.09.2021 11:29:26
4
9
Ако беше Борисов премиер,то щяха да са клетви то щеше да е чудо!
4.
Чечо
29.09.2021 11:28:58
1
12
Този е юрист толкова, колкото аз съм космонавт. Тука говорим за екологична катастрофа, не за отговорност на корабособственик и застраховател. Първо да се изтегли кораба , а после да се търсят отговорностите. Кораба при всички случаи ще е арестуван, докато не се уредят плащанията
3.
Тъй смятал юриста
29.09.2021 11:05:32
0
14
А аз смятам,че щом има екологичен проблем,той трябваше да се реши незабавно. Не да се чака времето да вдигне,кораба да се скъса и 3000 тона урея да издънят цялото ни черноморие.
2.
така така
29.09.2021 11:03:24
0
27
Стига оправдания стига политици стига глупости! 6 дена никой никакво отношение не взе ! Накрая докараха някаква баржа за драгиране и се видя на клиповете колко можем.... Това е показател колко сме зле като държава като народ и какво нехайство имаме към самите себе си! Но по стара традиция все някой ни е виновен!
1.
Кую
29.09.2021 11:02:47
0
9
Къде е екипажа?
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Как в последния си работен ден 49-ото НС промени стопанската политика на България за 30 минути Как в последния си работен ден 49-ото НС промени стопанската политика на България за 30 минути Предизборно и поради незнайни и необосновани причини депутатите извършиха нещо невиждано в законодателната история Зрелищен търг вдигна почти два пъти цената на държавен имот в бургаския жк „Славейков“ Зрелищен търг вдигна почти два пъти цената на държавен имот в бургаския жк „Славейков“ След 18 наддавания скочи от 330 000 на 600 000 лв. без ДДС Шефът ви звъни след работа? Може да не му вдигате Шефът ви звъни след работа? Може да не му вдигате Работници се оплакват от практиката на някои работодатели да налагат глоби или удръжки от заплатата Задава се промяна в ръководството на НСО Задава се промяна в ръководството на НСО Очаква се началникът на Службата да предложи на президента друг заместник на мястото на навършващия пределна възраст Милен Русев Главчев вика здравния министър на среща за „най-належащите проблеми на педиатрията“ Главчев вика здравния министър на среща за „най-належащите проблеми на педиатрията“ Ще участва и министърката на финансите, както и други лица Европейци идват у нас на гости на забранената ОМО „Илинден“ Европейци идват у нас на гости на забранената ОМО „Илинден“ ЕСА приютява сепаратисти от целия континент 58% от българите вярват в съществуването на Бог, 50% имат доверие на Църквата 58% от българите вярват в съществуването на Бог, 50% имат доверие на Църквата Това сочи изследване на "Галъп" И на децата вече е ясно, че не Главчев управлява държавата, обяви Нинова И на децата вече е ясно, че не Главчев управлява държавата, обяви Нинова И той започна като началника си Борисов да играе опозиция сам на себе си, когато стане напечено, коментира лидерката на БСП Цвета Караянчева се завръща в парламента – ще води две листи като Борисов и Добрев Цвета Караянчева се завръща в парламента – ще води две листи като Борисов и Добрев Изпълнителната комисия на ГЕРБ утвърди кандидат-депутатите Концесионер: Новите наредби за брой медицински лица на плаж са проблем за Лято 2024 Концесионер: Новите наредби за брой медицински лица на плаж са проблем за Лято 2024 Кадрите от морски плажове по Южното Черноморие, заснети в Несебър и Созопол, демонстрират грижата, която се полага целогодишно за опазването крайбрежието
Турция спира търговията с Израел, обяви Ердоган Турция спира търговията с Израел, обяви Ердоган Тя възлизала на 9,58 млрд. долара Дания разхлабва правилата за абортите Дания разхлабва правилата за абортите Случва се за първи път от 50 години Путин отива на гости на Си в Китай Путин отива на гости на Си в Китай Новият мандат на руския президент започва на 7 май Австрийската полиция спипа българин, превозващ мигранти в нечовешки условия Австрийската полиция спипа българин, превозващ мигранти в нечовешки условия Преди година една контрабандна операция от Турция до Австрия струваше 1500 евро, а сега е многократно повече, твърди говорител НАТО тренира мащабен въздушен десант в Румъния НАТО тренира мащабен въздушен десант в Румъния Учението "Swift Response 24" се провежда в периода 5 - 25 май Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Генерал-майор Вадим Скибицки, заместник-началник на ГУР, коментира ситуацията пред списание "Икономист" България се изкачи до 59-о място в класация за свободата на медиите по света България се изкачи до 59-о място в класация за свободата на медиите по света В ЕС според "Репортери без граници" сме на 23-о място - зад нас са Унгария, Кипър, Малта и Гърция Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите В другата среща от турнира Фиорентина се справи с доста мъка на свой терен с белгийския Брюж с 3:2 Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак  Насочени били срещу Тел Авив Володимир Зеленски разкри как ще принуди Русия да преговаря за мир Володимир Зеленски разкри как ще принуди Русия да преговаря за мир По думите му Кремъл ще се опита да направи всичко по силите си, за да разстрои провеждането на предстоящата среща в Швейцария 
Левон ХАМПАРЦУМЯН Левон ХАМПАРЦУМЯН Нещото, което регулира цените да бъдат пазарни, са конкуренцията и контролът. Това, че цените са по-високи, показва институционална слабост Виц на деня Виц на деня - Скъпи, ако умра ще си вземеш ли друга жена?
- Не, първо ще си почина малко...
Виц на деня Виц на деня Ако една жена не помни къде си е оставила ластика, това въобще не означава, че е забравила какво си и казал преди 6 месеца, в 15:05! Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато я видях си пожелах да остарея с нея! Но нямах предвид за две години...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори