×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Инж. Любомир Качамаков е новият председател на Камарата на строителите в България
  • Софийският университет чества своя патронен празник
  • Честваме имената, съхранили светлината на словото
  • България засилва мерките срещу домашното насилие
  • Турция въвежда нов план за борбата срещу насилието над жени
  • Единствената петролна рафинерия в Сърбия спря работа
  • Лекари призовават за строг контрол върху антибиотиците заради растящата резистентност
  • Девет деца са убити при пакистанска атака в афганистанска провинция
  • Първият евробюджет на страната влиза на второ четене в парламентарни комисии
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Изследване: Онлайн обучението е довело до значителна промяна в начина на учене


31 Октомври 2020, Събота, 20:21 ч.
Автор: Флагман.БГ

Учениците са прекарвали пред екрана учейки средно около 5 часа на ден

 

Пандемията от COVID-19 и въведените извънредни мерки за разпространението на заразата в България доведоха до прекратяването на всички присъствени форми на обучение в училищата от 13 март. Учебният процес беше реорганизиран и до края на миналата учебна година беше проведен в електронна среда.

Институтът за изследвания в образованието по поръчка на просветното министерство направи изследване, чиято цел е да оцени въздействието на този тип обучение върху училищното образование. В него са обхванати близо 4500 ученици, над 5400 родители, 1885 учители и 135 директори.

Колко ученици имат достъп до компютър и интернет?

Една от важните предпоставки за провеждането на дистанционно обучение е наличието на електронни устройства и интернет. Данните от изследването показват, че преобладаващата част от учениците имат електронно устройство в дома си, което могат да използват за учебни цели – 92% от тях имат собствен смартфон, а 65 на сто – компютър.

Почти 81% от учениците разполагат с постоянен достъп до интернет у дома, което им позволява да участват в онлайн уроците без технически проблеми. Почти толкова от тях са посочили, че в дома им има тихо и спокойно място, където могат да учат самостоятелно.

Делът на учениците, които общуват в дома си на ромски и турски език, и имат собствен компютър и интернет, е значително по-малък спрямо делът на учениците, за които българският е майчин език. Интересен детайл – 14% от родителите са посочили, че не могат да обезпечат достъпа до електронно устройство за учебни цели на детето си.

Над половината от децата в семейства с нисък социално-икономически статус не разполагат със смартфон, компютър или таблет. Около 28 на сто от родителите със средно образование също не могат да осигурят на децата си достъп до електронно устройство за учене в дома. С такова разполагат над 80% от домакинствата, в които родителите са със средно или висше образование.

Според данните 91% от учителите имат собствен компютър и достъп до интернет, което позволява провеждането на онлайн часове. Тази информация се потвърждава и от отговорите на директорите. Отделно 68% от училищата са предприели мерки за предоставяне на електронни устройства за лично ползване на учителите.

Важен детайл – в около 3% от училищата няма нито един учител, който да разполага с интернет у дома. Изследването показва, че в момента на прекратяване на присъствения учебен процес през март, готовност за онлайн обучение са имали 54% от училищата, а 34 на сто изобщо не са били подготвени.

Организация на учебния процес от разстояние

Почти 95% от учениците след прекратяването на присъственото обучение са посочили, че за тях учебният процес е продължил в електронна среда. Около 2/3 от тях са участвали в синхронен учебен процес по повечето учебни предмети. 62 на сто от родителите са посочили, че децата им са участвали в синхронен образователен процес от разстояние и са имали възможност да взаимодействат в реално време с учителите и съучениците си.

Половината от учителите са заявили, че са организирали и провели изцяло синхронен учебен процес, останалите са използвали различни методи.

А как са се справяли учителите, които не с преподавали в онлайн среда?

Те са организирали учебния процес чрез работни листове и поставяне на задачи по телефона. В половината от училищата обучението от разстояние е следвало изцяло утвърдената в началото на годината програма и седмичното разписание на часовете.

От отговорите на директорите става ясно, че в около 8 на сто от училищата за учебни цели са били използвани само приложения и социални мрежи като Фейсбук, Инстаграм, Вайбър и Месинджър. В около 46% от училищата е използвана само една платформа от всички учители. Подобен е процентът на училищата, за които при избора на платформа водещ фактор са били препоръките на МОН.

Уроци и технически проблеми

Дистанционното обучение често е било прекъсвано по технически причини – само 26% от учениците и 19 на сто от учителите са посочили, че не е имало такъв проблем. Почти всеки четвърти ученик е споделил, че е изпитвал затруднения при работа с технологиите.

По-сериозни трудности при работа с платформите са декларирали родителите на учениците, които в дома си говорят на ромски и турски език, съответно 50 и 46 на сто. Около 88% от учениците са участвали сравнително редовно в заниманията – всеки ден или през повечето дни, като най-нередовни са били по-малките. Подобна е преценката и на родителите.

Данните показват, че учениците са прекарвали пред екрана учейки средно около 5 часа на ден. Най-много време са отделяли учениците от 8 и 9 клас – 43 на сто са посочили, че са били най-малко по 6 часа пред екрана.

Как са се справяли учениците с онлайн уроците?

Повечето учители са посочили, че са следвали традиционни методи на преподаване и в онлайн средата. Учителите са поставяли задачи и упражнения за самостоятелна работа като най-често са използвали сканирани или снимани копия на учебните материали.

Учениците пък трябвало да върнат на свой ред снимка с решените задачи. Оценки основно са се поставяли чрез онлайн тестове. Около 70% от децата са получавали оценки за участието си по време на дистанционните часове, подобен е делът на тези, оценени за изпълнението на проекти. Сравнително по-рядко учениците са получавали качествена обратна връзка от учителите дали се справят с поставените задачи.

Данните показват, че за повечето ученици онлайн обучението е довело до значителна промяна в начина на учене без това обаче да е породило съществени трудности. Около 2/3 от тях успявали самостоятелно да се справят с повечето задачи, а половината са доволни от начина, по който е преминал учебният процес. Всеки втори учител смята, че учениците му са се адаптирали лесно към онлайн обучението, но само 36 на сто от тях определят ученето през този период като пълноценно.

Помощ от родител

Любопитен факт е, че отделни учители отчитат повишаване на оценките на учениците, отдавайки го на помощ от страна на родителите.

Най-съществена помощ учениците са получавали от родителите си. На въпроса от кого са получавали подкрепа, когато са се затруднявали с ученето, всички са посочили родителите, а едва 40% и своите учители.

Като цяло родителите пък са посочили, че децата им по-скоро не са успели да усвоят учебния материал в същата степен, както при присъствената форма на обучение, но пък са получавали повече домашни.

Мотивация за онлайн уроци

Едва 1/5 от учителите отчитат по-висока мотивация и ангажираност на учениците с онлайн уроците. Половината преподаватели посочва, че част от децата често не оставали докрай в онлайн часовете. По техни впечатления по-малко ученици са подготвяли редовно домашните си работи.

Само 23% от родителите са посочили, че децата им са проявили по-голям интерес към ученето от разстояние. Дори по-малък процент родители смятат, че учениците са показали по-висока мотивация.

Доволни ли са учениците?

Данните показват, че едва половината от учениците са удовлетворени от начина, по който е бил организиран и проведен учебният процес от разстояние. 42 на сто са посочили, че са имали възможност да учат пълноценно, а 26% че не са успели да усвоят добре материала.

84 на сто от учителите пък са доволни от организацията на онлайн обучението. Половината от родителите пък са отговорили, че са по-скоро удовлетворени от начина, по който е било проведено обучението.

Източник БНТ


В категории: Просвета


Коментари
Флагман.БГ Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра 25/11/2025, Вторник 21:41 0
Флагман.БГ БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов 25/11/2025, Вторник 20:03 0
Флагман.БГ Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар 25/11/2025, Вторник 19:03 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева „Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева Аз съм най-големият победител, защото си тръгвам и с гадже, изповяда се Дани Петканов Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност „Алкохол. Алкохол. Алкохол.“ Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Подарете си един вълшебен час, призоваха от общинската администрация и уточняват, че входът е свободен  БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов Изрази пълна подкрепа Нова фатална катастрофа в България Нова фатална катастрофа в България Почина 60-годишен мъж Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Домашната смес за сияйна визия, поддържа кожата хидратирана Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? И колко е разочарована българската диаспора от генералния ни консул Светослав Станков Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Активната подкрепа допринася за създаването на среда, в която младите момичета могат да бъдат информирани, подкрепени и предпазени  Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Фотографът Пламен Вукадинов дава възможност на хора с различни увреждания да опознаят магията на морските дълбини Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година 25 ноември е Международният ден за елиминиране на насилието срещу жените. За съжаление обаче у нас случаите продължават да растат
Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница За да спаси бащата на децата си, тя намира връзки в града, в който той е отседнал в хотел Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра Ще се разплете ли кражбата? Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Излязоха подробности за скандала (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори  Бившият представител на България в ООН Стефан Тафров цитира Збигнев Бжежински, който казал, че с Украйна Русия става супер сила и затова в Кремъл не искали мир Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар В Индия Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар Той има много трофеи с Милан Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Идеята да изпращат военни сили пропадна, защото трябвало първо да има примирие, а такова може и скоро да няма, а дискусиите по плана на Тръмп продължават Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец На изображенията се виждат заснежени сергии и трибуни зад портите на двореца Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Отказът да бъде признат брак между двама граждани на ЕС противоречи на нашите закони, заяви Европейският съд Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Дъщерята на милиардера Рама Раджу Мантена се омъжи в тридневно тържество с Боливуд звезди, световни изпълнители и гости от 40 държави
Румен Радев Румен Радев Това е бюджет на измамата Виц на деня Виц на деня - Кой пациент чакаше за превръзка?
- Той си тръгна, раната му зарасна!
Виц на деня Виц на деня - Не разбирам защо аз винаги съм последният, който научава какво се случва в тая къща!
- Недей да викаш, ще събудиш детето!
- Кого?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато един мъж мълчи, значи е мислител. Когато една жена мълчи, значи мислителят е загазил.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори