×
Избори 2021 Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • Дерматохирургът д-р Иван Литов отново ще преглежда в МБАЛ Бургасмед, вижте как да запазите час
  • Регата “Черноморец Бургас 2021“ ще изпълни с платна Бургаския залив този уикенд
  • Заместник-министър Мария Павлова ще открие нов обучителен център в Пазарджишкия затвор
  • До месец ще стане ясно какво е нивото на колективния имунитет у нас, 43% от населението са имали среща с COVID-19
  • Смениха домашния арест на Десислава Иванчева с гаранция от 10 хил. лв.
  • Неуспешните преговори с Иран продължават да оскъпяват петрола
  • Вероятно вариантът „Делта" на COVID-19 ще доминира през есента
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Изследване: Онлайн обучението е довело до значителна промяна в начина на учене


31 Октомври 2020, Събота, 20:21 ч.
Автор: Флагман.БГ

Учениците са прекарвали пред екрана учейки средно около 5 часа на ден

 

Пандемията от COVID-19 и въведените извънредни мерки за разпространението на заразата в България доведоха до прекратяването на всички присъствени форми на обучение в училищата от 13 март. Учебният процес беше реорганизиран и до края на миналата учебна година беше проведен в електронна среда.

Институтът за изследвания в образованието по поръчка на просветното министерство направи изследване, чиято цел е да оцени въздействието на този тип обучение върху училищното образование. В него са обхванати близо 4500 ученици, над 5400 родители, 1885 учители и 135 директори.

Колко ученици имат достъп до компютър и интернет?

Една от важните предпоставки за провеждането на дистанционно обучение е наличието на електронни устройства и интернет. Данните от изследването показват, че преобладаващата част от учениците имат електронно устройство в дома си, което могат да използват за учебни цели – 92% от тях имат собствен смартфон, а 65 на сто – компютър.

Почти 81% от учениците разполагат с постоянен достъп до интернет у дома, което им позволява да участват в онлайн уроците без технически проблеми. Почти толкова от тях са посочили, че в дома им има тихо и спокойно място, където могат да учат самостоятелно.

Делът на учениците, които общуват в дома си на ромски и турски език, и имат собствен компютър и интернет, е значително по-малък спрямо делът на учениците, за които българският е майчин език. Интересен детайл – 14% от родителите са посочили, че не могат да обезпечат достъпа до електронно устройство за учебни цели на детето си.

Над половината от децата в семейства с нисък социално-икономически статус не разполагат със смартфон, компютър или таблет. Около 28 на сто от родителите със средно образование също не могат да осигурят на децата си достъп до електронно устройство за учене в дома. С такова разполагат над 80% от домакинствата, в които родителите са със средно или висше образование.

Според данните 91% от учителите имат собствен компютър и достъп до интернет, което позволява провеждането на онлайн часове. Тази информация се потвърждава и от отговорите на директорите. Отделно 68% от училищата са предприели мерки за предоставяне на електронни устройства за лично ползване на учителите.

Важен детайл – в около 3% от училищата няма нито един учител, който да разполага с интернет у дома. Изследването показва, че в момента на прекратяване на присъствения учебен процес през март, готовност за онлайн обучение са имали 54% от училищата, а 34 на сто изобщо не са били подготвени.

Организация на учебния процес от разстояние

Почти 95% от учениците след прекратяването на присъственото обучение са посочили, че за тях учебният процес е продължил в електронна среда. Около 2/3 от тях са участвали в синхронен учебен процес по повечето учебни предмети. 62 на сто от родителите са посочили, че децата им са участвали в синхронен образователен процес от разстояние и са имали възможност да взаимодействат в реално време с учителите и съучениците си.

Половината от учителите са заявили, че са организирали и провели изцяло синхронен учебен процес, останалите са използвали различни методи.

А как са се справяли учителите, които не с преподавали в онлайн среда?

Те са организирали учебния процес чрез работни листове и поставяне на задачи по телефона. В половината от училищата обучението от разстояние е следвало изцяло утвърдената в началото на годината програма и седмичното разписание на часовете.

От отговорите на директорите става ясно, че в около 8 на сто от училищата за учебни цели са били използвани само приложения и социални мрежи като Фейсбук, Инстаграм, Вайбър и Месинджър. В около 46% от училищата е използвана само една платформа от всички учители. Подобен е процентът на училищата, за които при избора на платформа водещ фактор са били препоръките на МОН.

Уроци и технически проблеми

Дистанционното обучение често е било прекъсвано по технически причини – само 26% от учениците и 19 на сто от учителите са посочили, че не е имало такъв проблем. Почти всеки четвърти ученик е споделил, че е изпитвал затруднения при работа с технологиите.

По-сериозни трудности при работа с платформите са декларирали родителите на учениците, които в дома си говорят на ромски и турски език, съответно 50 и 46 на сто. Около 88% от учениците са участвали сравнително редовно в заниманията – всеки ден или през повечето дни, като най-нередовни са били по-малките. Подобна е преценката и на родителите.

Данните показват, че учениците са прекарвали пред екрана учейки средно около 5 часа на ден. Най-много време са отделяли учениците от 8 и 9 клас – 43 на сто са посочили, че са били най-малко по 6 часа пред екрана.

Как са се справяли учениците с онлайн уроците?

Повечето учители са посочили, че са следвали традиционни методи на преподаване и в онлайн средата. Учителите са поставяли задачи и упражнения за самостоятелна работа като най-често са използвали сканирани или снимани копия на учебните материали.

Учениците пък трябвало да върнат на свой ред снимка с решените задачи. Оценки основно са се поставяли чрез онлайн тестове. Около 70% от децата са получавали оценки за участието си по време на дистанционните часове, подобен е делът на тези, оценени за изпълнението на проекти. Сравнително по-рядко учениците са получавали качествена обратна връзка от учителите дали се справят с поставените задачи.

Данните показват, че за повечето ученици онлайн обучението е довело до значителна промяна в начина на учене без това обаче да е породило съществени трудности. Около 2/3 от тях успявали самостоятелно да се справят с повечето задачи, а половината са доволни от начина, по който е преминал учебният процес. Всеки втори учител смята, че учениците му са се адаптирали лесно към онлайн обучението, но само 36 на сто от тях определят ученето през този период като пълноценно.

Помощ от родител

Любопитен факт е, че отделни учители отчитат повишаване на оценките на учениците, отдавайки го на помощ от страна на родителите.

Най-съществена помощ учениците са получавали от родителите си. На въпроса от кого са получавали подкрепа, когато са се затруднявали с ученето, всички са посочили родителите, а едва 40% и своите учители.

Като цяло родителите пък са посочили, че децата им по-скоро не са успели да усвоят учебния материал в същата степен, както при присъствената форма на обучение, но пък са получавали повече домашни.

Мотивация за онлайн уроци

Едва 1/5 от учителите отчитат по-висока мотивация и ангажираност на учениците с онлайн уроците. Половината преподаватели посочва, че част от децата често не оставали докрай в онлайн часовете. По техни впечатления по-малко ученици са подготвяли редовно домашните си работи.

Само 23% от родителите са посочили, че децата им са проявили по-голям интерес към ученето от разстояние. Дори по-малък процент родители смятат, че учениците са показали по-висока мотивация.

Доволни ли са учениците?

Данните показват, че едва половината от учениците са удовлетворени от начина, по който е бил организиран и проведен учебният процес от разстояние. 42 на сто са посочили, че са имали възможност да учат пълноценно, а 26% че не са успели да усвоят добре материала.

84 на сто от учителите пък са доволни от организацията на онлайн обучението. Половината от родителите пък са отговорили, че са по-скоро удовлетворени от начина, по който е било проведено обучението.

Източник БНТ


В категории: Просвета


Коментари
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Димитър Бойчев: Готви ли служебният кабинет край на санирането с промяна в програмата Димитър Бойчев: Готви ли служебният кабинет край на санирането с промяна в програмата Този хаос, тази дезинформация е липса на отговорно отношение към хората, категоричен е областният лидер на ГЕРБ   Щракнаха белезниците на Тодор Пъчков, спипаха го пиян като кирка зад волана в жк. "Меден рудник" Щракнаха белезниците на Тодор Пъчков, спипаха го пиян като кирка зад волана в жк. "Меден рудник" Дрегерът на 23-годишния бургазлия е показал 3,30 промила алкохол Разследват случай с прострелян в главата граничен полицай на столичното летище Разследват случай с прострелян в главата граничен полицай на столичното летище На място веднага са повикани спешна медицинска помощ, дежурен следовател и група за оглед към СДВР за извършване на процесуални следствени действия Служебното правителство отстрани директора на РИОСВ-Бургас Детелина Иванова, връщат ексшефа Таня Манолова Служебното правителство отстрани директора на РИОСВ-Бургас Детелина Иванова, връщат ексшефа Таня Манолова Манолова бе начело на екоинспекцията и през 2014 година   Близки на възрастен мъж се съмняват за насилие над него, докато е бил в неизвестност Близки на възрастен мъж се съмняват за насилие над него, докато е бил в неизвестност Изчезнал е на 16 юни, а след 3 денонощия е намерен на десетки километри от дома си в съседна област в безпомощно състояние Протест пред ЦИК поиска ограничение на секциите и задължително машинно гласуване в Турция Протест пред ЦИК поиска ограничение на секциите и задължително машинно гласуване в Турция Изселническите организации там са зависими от Ердоган, обяви Данчо Хаджиев от НФСБ Ромите се страхуват, че ваксините ще ги стерилизират Ромите се страхуват, че ваксините ще ги стерилизират МЗ ще бори митовете в общността с информационна кампания Здравните власти с мерки за ваксинация на ромското население Здравните власти с мерки за ваксинация на ромското население Целта - да се изведат проблемите заради ниската имунизация сред това население и да се очертаят стъпки, чрез които да се увеличи имунизацията Инфарктна разлика между ГЕРБ и ИТН според ново проучване на „Тренд“ Инфарктна разлика между ГЕРБ и ИТН според ново проучване на „Тренд“ Има интрига и за четвъртото място - "Да, Българиа" или ДПС Младите лидери на ГЕРБ-СДС със силна заявка за развитието на областта Младите лидери на ГЕРБ-СДС със силна заявка за развитието на областта В обновената листа са включени амбицирани хора, които са готови да защитават интересите на областта в Народното събрание  
Турция маха полицейския час от 1 юли Турция маха полицейския час от 1 юли Държавните и публичните институции ще преминат в нормален режим на работа Кубинска ваксина срещу COVID-19 показа 92% ефикасност Кубинска ваксина срещу COVID-19 показа 92% ефикасност От Центъра за генно инженерство и биотехнологии, който е създал ваксината, поясняват, че тази ефикасност е постигната след три дози Извънземните се превърнали в роботи? Извънземните се превърнали в роботи? Търсенето на същества, подобни на нас, на другите планети било безсмислено  Писмо в бутилка пропътува повече от 4000 километра Писмо в бутилка пропътува повече от 4000 километра То е стигнало от Род Айлънд до Азорските острови Китаристът на “Тату” почина от COVID-19 Китаристът на “Тату” почина от COVID-19 Той е издъхнал снощи   Учени разкриха дългосрочните последици от Covid-19 Учени разкриха дългосрочните последици от Covid-19 В съобщение на Европейската академия по неврология (EAN) се посочва, че са установени съществени поведенчески и когнитивни проблеми, които се проявявали няколко месеца след като пациентите са оздравели   Китай затвори "фермите" за биткойни Китай затвори "фермите" за биткойни В краткосрочен план се спират над 90 процента от капацитета за добиване на биткойни в страната   Стрелба в центъра на Берлин, трима души са ранени Стрелба в центъра на Берлин, трима души са ранени Извършителят е избягал и в момента се укрива Прочети още на: ttps://www.dnes.bg/eu/2021/06/21/strelba-v-centyra-na-berlin-trima-dushi-sa-raneni.494397 Жилищна сграда рухна, най-малко петима са загинали Жилищна сграда рухна, най-малко петима са загинали Инцидентът е станал в Китай, на мястото са пристигнали над 400 спасители След тежки скандали: Нашият Джорджи и тв звездата Дарси Силва се разделят След тежки скандали: Нашият Джорджи и тв звездата Дарси Силва се разделят Българинът е сгоден за Дарси от края на миналата година, но сега отношенията им са под голяма въпросителна
Десислава ИВАНЧЕВА Десислава ИВАНЧЕВА Първо ще отида на протест Виц на деня Виц на деня В автосервиза: - Искам да се оплача и да говоря с шефа ви! - Сега точно, не може! - Защо? - В момента го бие друг недоволен клиент!

Виц на деня Виц на деня - Помня как веднъж шефът ме попита кой от нас е дебил? Той или аз? - И ти? - Ми, казах, че всички знаят, че той на работа дебили не взема!

Статус във фейсбук Статус във фейсбук "Избори с повече от един кандидат са страшна бъркотия" – Ким Чен Ун.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори