×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 31 юли е FASHION PHOTO DAY в Central Park Бургас, вижте подробности
  • Бизнесът с два месеца гратис за цените в евро
  • Външният дълг нарасна със 7 млрд. евро
  • САЩ заплашват Китай със 100-процентови мита
  • Производители вдигнаха цените на храните с 23%
  • Български са 30% от зеленчуците на пазара
  • Канада обяви, че ще признае палестинската държава през септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас


Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас
Само за последните три години неустойките са близо 300 хил.евро, но никой няма волята да ги събере
13 Януари 2020, Понеделник, 10:00 ч.
Автор: Флагман.бг

Държавата не може да контролира ефективно концесионните си договори, твърди Сметната палата

Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.

По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.

Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.

От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.

От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.

Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.

През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.

В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.

За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.


В категории: Бизнес


28
Коментара по темата
28.
ХХ
14.01.2020 10:41:38
1
7
Любопитен съм, кои са 16-те тъпанара минвали ФАКТИТЕ в пост #15.
27.
До Георгиев
13.01.2020 20:56:24
2
7
Кое ви е по доброто с тези хамбари които сте направили? Къде сравняваш Терминал 2 в София с Хамбарите на Фрапорт. Отвън лъскаво, отвътре прогнила ябълка!
26.
Рач
13.01.2020 20:47:11
0
10
Хм,абе тя държавата или нека е ,местната власт,не може да се пребори с рента а кар фирмата им,която завладя общинския паркинг на Сарафово и го "посиниха" вие очаквате някой да ги глоби за неспазен концесионен договор??? Ха ха ха . Нали се отчитат където трябва.120 млн евро за 5 години....абе множко ми се вижда тая цифра. на фона на направеното....
25.
Минчев
13.01.2020 18:51:24
0
7
Събрали са ги парите, ама в техните джобове,не в бюджета!
24.
Boqn
13.01.2020 17:48:41
7
10
Тук всички се извъдиха някакви страхотни познавачи и разбирачи, никой не говори с факти, а само с догатки, което говори, колко работа си имате.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
23.
Антон
13.01.2020 15:56:43
12
10
Докато Росен е министър на транспорта и Боко шеф пари няма да се взимат вие майтап си правите даже се чудя как не са звънна ли още да си махнете статията
22.
гастро езофагеална рефлуксна болест(ГЕРБ)
13.01.2020 15:15:19
16
12
Боко е една марионетка. ТИМ притежават транспортното минестерство и швабите преговарят направо с тях
21.
ХХ
13.01.2020 14:37:18
21
7
Снощи до късно бях до Старата поща и пих бяло мъжко мляко направо от чучура.Затова сега ръка племъдрости из форума.Искам Жужи Путлин да вземе всичко на концесия в България, това ми е мечтата.
20.
me
13.01.2020 13:08:56
12
18
13, това е ако концесионера ИСКА повече полети. Е да де, аме те НЕ ИСКАТ! Мечатата им е всички пасаже във Варна, а бургаското да е товарно. Райън самолетите бяха пълни! До Милано се пукаха по шевовете в двете посоки! Райън казаха, че това е една от най-успешните им линии в България! И изведнъж - хоп всички полети във Варна. Че те имаха даже база тук! Самолет миришещ на ново летеше от тук! Без "съдействието" на концесионера няма как да се изгонят толкова полети от летището към Варна.
19.
ХХ
13.01.2020 13:07:17
18
19
@18
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
18.
мислещ
13.01.2020 12:17:07
12
27
Никой не иска да си меша капите с ТИМ...ебаси и държавата дето трепери на "новите мутри" !
17.
ХХ
13.01.2020 11:58:13
13
15
@13
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
16.
Hui
13.01.2020 11:58:11
12
14
Timadjiskaistoriq .
15.
ХХ
13.01.2020 11:55:19
17
26
@3, @5
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
14.
ХХ
13.01.2020 11:49:54
15
22
@10
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
13.
Защо никой няма мотивация в този deal???
13.01.2020 11:40:10
14
14
Темата е за летището в Бургас и защо изглеждат така мудно да повишават полети и дестинации:

Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
12.
Серго
13.01.2020 11:38:34
13
32
Разваляй концесията на мутрите незабавно. Министъра на топло. Под зоркото око на вожда мутрите цъфтят. ТИМ една обезшумителна стена не направиха на това летище.
11.
До 9
13.01.2020 11:28:50
12
24
Ти сериозно ли сравняваш ретро летището в Бургас , с терминал 2 в София ??:)))))
10.
А
13.01.2020 11:27:24
9
24
Ми що не са в затвора за безстопанственост ?
9.
Георгиев
13.01.2020 11:24:22
36
15
И двете морски летища изглеждат много по-добре от преди 10 години а в сравнение със софийското са на светлинни години пред него!
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
8.
Тези са единствената причина Бургас да е беден
13.01.2020 11:08:57
15
33
Статитията започва много добре.
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
7.
me
13.01.2020 11:07:32
10
39
Съсипаха полетите от Бургас, за да си направят полетите от Варна, а бургаското чартъри и товарни. Трагедия за туризма на Бургас.
6.
Koko
13.01.2020 10:44:37
13
43
Да вземат пари от ТИМ?
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
5.
крест
13.01.2020 10:42:18
14
49
Де да бяха германци с "евроатлантически ценности", но истината е, че са най-обикновени нашенски мутри...А държавата не е особено силна в събирането на вземанията си от тях
4.
Пак прах в очите
13.01.2020 10:40:19
12
28
300 хил € са жълти стотинки за Фрапорт
3.
ддддф
13.01.2020 10:33:22
16
55
До 2: Какви германци, това са мутрите от ТИМ
2.
ХХ
13.01.2020 10:18:04
24
27
имайки предвид, че са германци, твърдението за вложени 300 милиона най-вероятно е лъжа.
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
1.
Ха ха
13.01.2020 10:07:05
15
49
Измамниците от Фрапорт вложили 300 милиона ?????
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Eлектрозахранването в община Раковски е трайно възстановено Eлектрозахранването в община Раковски е трайно възстановено Министър Станков инспектира на място работата на екипите от ЕСО ЕАД по отстраняване на аварията Тази неделя в Поморие посрещаме Нептун и свитата му Тази неделя в Поморие посрещаме Нептун и свитата му Специалното събитие се организира от Община Поморие и НЧ „Просвета 1888“ и е посветено на най-малките жители и гости на града Благо Джизъса пак е влюбен, новата му е известна брюнетка Благо Джизъса пак е влюбен, новата му е известна брюнетка Мария-Луиза е огън парче Срещни спорта по южното Черноморие - в букмейкърски пунктове в Бургас и Несебър Срещни спорта по южното Черноморие - в букмейкърски пунктове в Бургас и Несебър Можеш да се потопиш в света на спорта на живо в букмейкърските пунктове на efbet  Бяхме приятели, но между нас нямаше нищо, твърди Евгени Минчев Бяхме приятели, но между нас нямаше нищо, твърди Евгени Минчев Гответе се за сезона на Нова - Рачков, Биг Брадър и още нещо Гответе се за сезона на Нова - Рачков, Биг Брадър и още нещо След голямото завръщане на социалния експеримент Big Brother в ефира на NOVA миналата година, тази есен най-обсъжданата къща в България отново ще отвори врати за вълнуващо предизвикателство Ако видите този мъж, веднага се обадете в полицията Ако видите този мъж, веднага се обадете в полицията Взел е чужд портфейл Служителите на летище "Бургас" се готвят за стачка, заплатите били обидно ниски Служителите на летище "Бургас" се готвят за стачка, заплатите били обидно ниски Натовареността е огромна, а възнагражденията направо смешни, категорични са работещите на терминала  Стоян Копривленски отмаря в Гърция след тежките битки Стоян Копривленски отмаря в Гърция след тежките битки След кратката ваканция шампионът започва подготовка за следващите битки Арестуваха легендарния дилър Виктор Кашкавала Арестуваха легендарния дилър Виктор Кашкавала Опита да подкупи полицаи с 2000 лв., намериха буркан с марихуана и над 20 000 лв.
С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова Преди това ние вървяхме към раздяла, бяхме се отдалечили един от друг, споделя миската От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката В интервюто за "Сънди таймс", което е един от редките й разговори с медии, тя казва, че не би пожелала и на най-злия си враг да изпита чувството да си беден и да живееш на месечните социални помощи Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Спецакция на полицията от Бургас, Ямбол и Националната дирекция разкри тайник с наркотици в карнобатско село – пчелинът се оказал прикритие за канабис Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Спрямо обвиняемия С.В. е взета мярка за неотклонение “гаранция“ в размер на 10 000 лева Топ 5 летни мезета за водка, които всеки българин ще одобри Топ 5 летни мезета за водка, които всеки българин ще одобри От таратор до люти чушлета – любимите ни вкусове, които правят всяка чаша водка още по-българска Коя героиня от турските сериали си според зодията Коя героиня от турските сериали си според зодията Любов, драма и зодии – открий коя звезда от турските сериали е твоето астрологично отражение Гръцки кръчмари избиха рибата с нова такса Гръцки кръчмари избиха рибата с нова такса Поискали са 2,5 евро от клиентка за зехтин Това са цените в Албания за Лято 2025, по-евтино е от Гърция Това са цените в Албания за Лято 2025, по-евтино е от Гърция Бaлĸaнcĸaтa cтpaнa тeпъpвa нaбиpa пoпyляpнocт cpeд тypиcтитe, ĸoeтo eлиминиpa пpoблeмa c пpeтъпĸaнитe плaжoвe Канада ще признае Палестина за държава Канада ще признае Палестина за държава Отава следва примера на Великобритания и Франция, които в последната седмица изразиха позиция, че най-късно до септември конфликтът в Газа трябва да приключи Български национал направи супер изненадващ трансфер Български национал направи супер изненадващ трансфер Отиде в Тел Авив
Проф. Николай Слатински Проф. Николай Слатински Надеждата ми е Украйна да издържи, докато Русия се сгромоляса Виц на деня Виц на деня Мъже, запомнете! Не е учтиво да питате дама за възрастта и. Достатъчно е да я попитате, знае ли руски? Виц на деня Виц на деня Съпругата:
- Утре е 30 годишнината от сватбата ни, искаш ли заколим прасето?
- Защо, то какво е виновно?! Брат ти ни запозна...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Как се нарича човек, който харесва всичко във фейсбук?
- Вселайко!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори