×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Официално: Срещата между Тръмп и Путин в Будапеща - отменена!
  • Силно земетресение разтърси Източен Тайван
  • Керана Ангелова представя “Книга за Христо Фотев на 4 ноември в Художествената галерия
  • Националната премиера на документалния филм „Потопът и вкаменената гора“ стартира от Бургас на 8 ноември в НХК
  • Днес затварят две улици в ж.к. "Възраждане" - ул. "Дебелт" и ул. "Пробуда"
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас


Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас
Само за последните три години неустойките са близо 300 хил.евро, но никой няма волята да ги събере
13 Януари 2020, Понеделник, 10:00 ч.
Автор: Флагман.бг

Държавата не може да контролира ефективно концесионните си договори, твърди Сметната палата

Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.

По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.

Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.

От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.

От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.

Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.

През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.

В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.

За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.


В категории: Бизнес


Флагман.БГ Знаете ли какво е панелният парадокс Знаете ли какво е панелният парадокс 31/10/2025, Петък 12:21 0
28
Коментара по темата
28.
ХХ
14.01.2020 10:41:38
1
7
Любопитен съм, кои са 16-те тъпанара минвали ФАКТИТЕ в пост #15.
27.
До Георгиев
13.01.2020 20:56:24
2
7
Кое ви е по доброто с тези хамбари които сте направили? Къде сравняваш Терминал 2 в София с Хамбарите на Фрапорт. Отвън лъскаво, отвътре прогнила ябълка!
26.
Рач
13.01.2020 20:47:11
0
10
Хм,абе тя държавата или нека е ,местната власт,не може да се пребори с рента а кар фирмата им,която завладя общинския паркинг на Сарафово и го "посиниха" вие очаквате някой да ги глоби за неспазен концесионен договор??? Ха ха ха . Нали се отчитат където трябва.120 млн евро за 5 години....абе множко ми се вижда тая цифра. на фона на направеното....
25.
Минчев
13.01.2020 18:51:24
0
7
Събрали са ги парите, ама в техните джобове,не в бюджета!
24.
Boqn
13.01.2020 17:48:41
7
10
Тук всички се извъдиха някакви страхотни познавачи и разбирачи, никой не говори с факти, а само с догатки, което говори, колко работа си имате.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
23.
Антон
13.01.2020 15:56:43
12
10
Докато Росен е министър на транспорта и Боко шеф пари няма да се взимат вие майтап си правите даже се чудя как не са звънна ли още да си махнете статията
22.
гастро езофагеална рефлуксна болест(ГЕРБ)
13.01.2020 15:15:19
16
12
Боко е една марионетка. ТИМ притежават транспортното минестерство и швабите преговарят направо с тях
21.
ХХ
13.01.2020 14:37:18
21
7
Снощи до късно бях до Старата поща и пих бяло мъжко мляко направо от чучура.Затова сега ръка племъдрости из форума.Искам Жужи Путлин да вземе всичко на концесия в България, това ми е мечтата.
20.
me
13.01.2020 13:08:56
12
18
13, това е ако концесионера ИСКА повече полети. Е да де, аме те НЕ ИСКАТ! Мечатата им е всички пасаже във Варна, а бургаското да е товарно. Райън самолетите бяха пълни! До Милано се пукаха по шевовете в двете посоки! Райън казаха, че това е една от най-успешните им линии в България! И изведнъж - хоп всички полети във Варна. Че те имаха даже база тук! Самолет миришещ на ново летеше от тук! Без "съдействието" на концесионера няма как да се изгонят толкова полети от летището към Варна.
19.
ХХ
13.01.2020 13:07:17
18
19
@18
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
18.
мислещ
13.01.2020 12:17:07
12
27
Никой не иска да си меша капите с ТИМ...ебаси и държавата дето трепери на "новите мутри" !
17.
ХХ
13.01.2020 11:58:13
13
15
@13
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
16.
Hui
13.01.2020 11:58:11
12
14
Timadjiskaistoriq .
15.
ХХ
13.01.2020 11:55:19
17
26
@3, @5
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
14.
ХХ
13.01.2020 11:49:54
15
22
@10
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
13.
Защо никой няма мотивация в този deal???
13.01.2020 11:40:10
14
14
Темата е за летището в Бургас и защо изглеждат така мудно да повишават полети и дестинации:

Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
12.
Серго
13.01.2020 11:38:34
13
32
Разваляй концесията на мутрите незабавно. Министъра на топло. Под зоркото око на вожда мутрите цъфтят. ТИМ една обезшумителна стена не направиха на това летище.
11.
До 9
13.01.2020 11:28:50
12
24
Ти сериозно ли сравняваш ретро летището в Бургас , с терминал 2 в София ??:)))))
10.
А
13.01.2020 11:27:24
9
24
Ми що не са в затвора за безстопанственост ?
9.
Георгиев
13.01.2020 11:24:22
36
15
И двете морски летища изглеждат много по-добре от преди 10 години а в сравнение със софийското са на светлинни години пред него!
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
8.
Тези са единствената причина Бургас да е беден
13.01.2020 11:08:57
15
33
Статитията започва много добре.
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
7.
me
13.01.2020 11:07:32
10
39
Съсипаха полетите от Бургас, за да си направят полетите от Варна, а бургаското чартъри и товарни. Трагедия за туризма на Бургас.
6.
Koko
13.01.2020 10:44:37
13
43
Да вземат пари от ТИМ?
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
5.
крест
13.01.2020 10:42:18
14
49
Де да бяха германци с "евроатлантически ценности", но истината е, че са най-обикновени нашенски мутри...А държавата не е особено силна в събирането на вземанията си от тях
4.
Пак прах в очите
13.01.2020 10:40:19
12
28
300 хил € са жълти стотинки за Фрапорт
3.
ддддф
13.01.2020 10:33:22
16
55
До 2: Какви германци, това са мутрите от ТИМ
2.
ХХ
13.01.2020 10:18:04
24
27
имайки предвид, че са германци, твърдението за вложени 300 милиона най-вероятно е лъжа.
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
1.
Ха ха
13.01.2020 10:07:05
15
49
Измамниците от Фрапорт вложили 300 милиона ?????
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Празник на тиквата оцветява есента в Бургас! Празник на тиквата оцветява есента в Бургас! Цветното събитие ще се проведе на 06 ноември от 16 часа на Централен пазар „Краснодар“ Знаете ли какво е панелният парадокс Знаете ли какво е панелният парадокс Българите забогатяват, но живеят в сгради от времето на социализма Министър Станков: Партньорството между България и Азербайджан ще направи икономиките ни по-конкурентоспособни Министър Станков: Партньорството между България и Азербайджан ще направи икономиките ни по-конкурентоспособни Активно развитие на взаимоотношенията с водещ сектор енергетика бе отчетено в рамките на седмото заседание на Българо-азербайджанската междуправителствена комисия за икономическо сътрудничество  „Сърце и Мозък“ – Бургас: 24 часа спасяване на животи „Сърце и Мозък“ – Бургас: 24 часа спасяване на животи Денонощният спешен център на болницата лекува най-тежките случаи благодарение на мултидисциплинарен екип и високи технологии Ако ползвате револют задължително прочетете тази новина Ако ползвате револют задължително прочетете тази новина Платформата спира да работи с български левове до дни  Кметовете от Бургаска област защитиха шефа на РИОСВ Павел Маринов Кметовете от Бургаска област защитиха шефа на РИОСВ Павел Маринов Оставка се взема и се дава, когато има нарушения, а не на базата на общи приказки, каза Иван Алексиев България обмисля превантивна забрана за износ на дизел и авиационно гориво България обмисля превантивна забрана за износ на дизел и авиационно гориво Проектът на решение ще бъде разгледан първо в комисия, а след това и в пленарната зала Шокиращ слух: Деси Радева се готви да тръгне по стъпките на Хилъри Клинтън, ще се кандидатира за президент Шокиращ слух: Деси Радева се готви да тръгне по стъпките на Хилъри Клинтън, ще се кандидатира за президент Подобна новина днес звучи като екзотика, но дали Първата дама не си подготвя терена  Системно ни палят колите, обявиха жители на столичен квартал Системно ни палят колите, обявиха жители на столичен квартал Сигнализират, че само през тази нощ са изгорели два автомобила, а други 4 са засегнати Радостин Василев към Ивелин Михайлов: Вие сте селяндур Радостин Василев към Ивелин Михайлов: Вие сте селяндур Депутатите ви са некадърници, 10 месеца не могат да напишат закон и да вземат отношение. Катинчарова чете от Chat gpt, каза още Василев
Америка откачи заради тази сделка Америка откачи заради тази сделка Продадоха ЛА Лейкърс за 10 млрд. долара Бил Гейтс си призна грешката за климатичния истеризъм Бил Гейтс си призна грешката за климатичния истеризъм Нищо, че загубихме 10 години с малоумни политики Последният ден на октомври бележи смъртта на първата жена премиер в Индия Последният ден на октомври бележи смъртта на първата жена премиер в Индия Индира Ганди, определяна като месия и ненавиждана от други, променя лицето на своята родина и остава в историята    Кирил Домусчиев: Ако политици и синдикати не се вразумят, ни чака дежавю на кризата от 2009 г. Кирил Домусчиев: Ако политици и синдикати не се вразумят, ни чака дежавю на кризата от 2009 г. Бизнесменът предупреди, че държавата харчи неефективно, а натискът за по-високи осигуровки ще прогони инвеститорите Куюмджиев: До недостиг на горива няма да се стигне, но до повишаване на цената със сигурност Куюмджиев: До недостиг на горива няма да се стигне, но до повишаване на цената със сигурност Ако не бъде одобрена сделката за "Лукойл", ще има криза с горивата Симеон Дянков: Може би е редно да си кажем истината, очаква ни голяма криза Симеон Дянков: Може би е редно да си кажем истината, очаква ни голяма криза През 2027 г. България ще бъде в процедура на свръдефицит, смята бившият финансов министър Атанас Атанасов: Това е бюджет на чантаджиите, никакви предложения за реформа Атанас Атанасов: Това е бюджет на чантаджиите, никакви предложения за реформа Борисов се държи като опозиция на собственото си правителство, той буксува, каза лидерът на ДСБ Мъж влезе в къщата на чичо си и откри непознато дете Мъж влезе в къщата на чичо си и откри непознато дете Детето е влязло в имота през незаключена врата. Страшно наводнение в Ню Йорк, има загинали Страшно наводнение в Ню Йорк, има загинали "Канализационната система не е подготвена за толкова обилни валежи", отчете кметът Адамс Задават се кошмарни дни за 4 зодии Задават се кошмарни дни за 4 зодии Този астрологичен транзит ще окаже силно влияние върху четири зодиакални знака – Риби, Стрелец, Близнаци и Дева
Доналд ТРЪМП Доналд ТРЪМП Няма да си губя времето с Путин, който говори, говори – и нищо Виц на деня Виц на деня - Любовният ми живот е като Coca-Cola.
- Искрящ, бурен и сладък ли?
- Не, бе! Първо беше нормален, после стана Light, а сега вече е Zero!
Виц на деня Виц на деня - Дъще, ела да измиеш чиниите!
- Мамо, аз съм родена за големи неща!
- Добре, ела да измиеш тенджерата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако не сте джентълмен, то е възможно да сте… лейди
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори