×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Борислав Сарафов сезира МВР за функционирането на BG-ALERT
  • Ново мощно земетресение удари Турция
  • Заради липса на изпитващи: Курсисти чакат над месец, автоинструктори излязоха на протест в Шумен
  • Принц Уилям и Кейт Мидълтън празнуват годишнина от сватбата си
  • Полицаи иззеха 2 килограма наркотици в София
  • Северна Корея тества оръжейни системи на нов разрушител
  • Тръмп: Русия иска да постигне споразумение в Украйна
  • 12 000 случая на варицела от началото на годината
  • Делото „Дебора“ продължава с разпит на свидетели
  • 74-годишен водач блъсна украинка в Слънчев бряг
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас


Петима министри не могат или не искат да съберат неустойки от "Фрапорт" за летищата във Варна и Бургас
Само за последните три години неустойките са близо 300 хил.евро, но никой няма волята да ги събере
13 Януари 2020, Понеделник, 10:00 ч.
Автор: Флагман.бг

Държавата не може да контролира ефективно концесионните си договори, твърди Сметната палата

Петима транспортни министри за последните десетина години не са могли да се справят със събирането на неустойките от концесионера на летищата във Варна и Бургас "Фрапорт",пише mediapool.bg. Това са сегашният министър Росен Желязков, както и предшествениците му Ивайло Московски, Данаил Папазов, Александър Цветков и Петър Мутафчиев, става ясно от два одита на Сметната палата, засягащи концесията, стартирала през 2006 г.

По-старият одит е проверил как транспортното министерство е контролирало изпълнението на концесионния договор за двете летища към 31 декември 2012 г. Новият одит, публикуван в края на 2019 г. от Сметната палата, пък се отнася до контрола върху изпълнението на всички концесионни договори на транспортното ведомство за периода 2016-2017 г. Основното му заключение е, че министерството на транспорта не осъществява "достатъчно ефективен контрол" върху концесионните договори в ресора си.

Защо Летище Бургас има само два целогодишни полета, а във Варна са 20

През годините държавата многократно е претендирала неустойки заради забавяне на договорената инвестиционна програма от "Фрапорт", но компанията редовно е пращала възражения и не е плащала санкциите, става ясно от докладите на палатата.

От "Фрапорт" казаха, че ще отговорят на въпросите, но в следващите дни. От министерството на транспорта също обясниха, че ще отговорят към средата на седмицата.

От най-новия одит на Сметната палата се разбира, че транспортният министър е предявил неизпълнение на годишните инвестиционни планове на летищата във Варна и Бургас за 2012, 2013 г. и 2014 г. Изпълнението на плановете е проверявано не от самото транспортно министерство, а от външна фирма – "Топик сървиз" АД.

Общата неустойка, която транспортното министерство е поискало да се плати, е 296 028 евро за трите години. По данни на Сметната палата към 27 май 2019 г. сумата не е платена, тъй като е получено възражение от "Фрапорт" срещу констатацията за неизпълнение на инвестиционните планове. От одита не става ясно как се е развил случаят от средата на 2019 г. до момента.

Проблем има и с контрола върху инвестиционните планове на двете летища за 2015, 2016 г. и 2017 г. Към средата на 2019 г. транспортното министерство все още не е било възложило външна оценка на изпълнението им. Така на практика то се е отказало да контролира концесиите, смятат одиторите. За трите години "Фрапорт" е трябвало да инвестира 21 млн. евро в летищата, като в отчета си летищният оператор твърди, че е вложил в съоръженията 20 млн. евро.

През 2006 г. немско-българският консорциум "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" взе на концесия летищата във Варна и Бургас за 35 години. Според договора предвидената инвестиция за развитието и модернизирането на летищата до края на срока му възлиза на 403 млн. евро. На 10-годишнината от старта на концесията – през 2016 г., летищният оператор обяви, че е вложил 350 млн. лв. в подобряването на съоръженията.

В предишния одит на концесията, през 2012 г., Сметната палата обяви, че в периода 2007-2009 г. транспортното министерство е наложило неустойки на концесионера в размер на 5.6 млн. лв., които към 2012 г. не са били платени, а министърът на транспорта не е усвоил сумата от разкритата банкова гаранция за целта. Отговорните министри в предишния проверяван от Сметната палата период са били Петър Мутафчиев, Александър Цветков, Ивайло Московски и Данаил Папазов.

В одита от 2012 г. бяха посочени и други нарушения. Според документа изпълнението на основните инвестиционни проекти е стартирало с 2-годишно закъснение. Към края на 2012 г. е модернизирана съществуващата и е изградена нова летищна инфраструктура, без да е достигнато нивото на договорените инвестиции.

Към края на 2012 г. внесеното концесионно възнаграждение е било 92.3 млн. лв.

За периода 2007 – 2012 г. операторът отчита инвестиции за 118.7 млн. евро при планирани в договора 123 млн. евро. Одобрените от транспортното ведомство инвестиционни разходи по плановете за същия период са били 139 млн. евро.

Към края на 2012 г. е завършен изцяло проектът по рехабилитация на пистата за излитане и кацане на летище Варна, в който са вложени над 17 млн. евро. Впоследствие са изградени нови пътнически терминали на двете летища.


В категории: Бизнес


Айтозлия погази закона
Айтозлия погази закона 30/04/2025, Сряда 09:33 0
Флагман.БГ Млад мъж кара дрогиран в Несебър Млад мъж кара дрогиран в Несебър 30/04/2025, Сряда 09:03 0
Флагман.БГ Огромна драма в "Ергенът" Огромна драма в "Ергенът" 30/04/2025, Сряда 08:33 2
Отиде си голям рокаджия
Отиде си голям рокаджия 30/04/2025, Сряда 08:00 1
28
Коментара по темата
28.
ХХ
14.01.2020 10:41:38
1
7
Любопитен съм, кои са 16-те тъпанара минвали ФАКТИТЕ в пост #15.
27.
До Георгиев
13.01.2020 20:56:24
2
7
Кое ви е по доброто с тези хамбари които сте направили? Къде сравняваш Терминал 2 в София с Хамбарите на Фрапорт. Отвън лъскаво, отвътре прогнила ябълка!
26.
Рач
13.01.2020 20:47:11
0
10
Хм,абе тя държавата или нека е ,местната власт,не може да се пребори с рента а кар фирмата им,която завладя общинския паркинг на Сарафово и го "посиниха" вие очаквате някой да ги глоби за неспазен концесионен договор??? Ха ха ха . Нали се отчитат където трябва.120 млн евро за 5 години....абе множко ми се вижда тая цифра. на фона на направеното....
25.
Минчев
13.01.2020 18:51:24
0
7
Събрали са ги парите, ама в техните джобове,не в бюджета!
24.
Boqn
13.01.2020 17:48:41
7
10
Тук всички се извъдиха някакви страхотни познавачи и разбирачи, никой не говори с факти, а само с догатки, което говори, колко работа си имате.
Управлението на летище Варна и летище Бургас, според мен е в пъти по-добро от софийското, а това че министрите са смотани и не стават за нищо е една много отделна тема.
23.
Антон
13.01.2020 15:56:43
12
10
Докато Росен е министър на транспорта и Боко шеф пари няма да се взимат вие майтап си правите даже се чудя как не са звънна ли още да си махнете статията
22.
гастро езофагеална рефлуксна болест(ГЕРБ)
13.01.2020 15:15:19
16
12
Боко е една марионетка. ТИМ притежават транспортното минестерство и швабите преговарят направо с тях
21.
ХХ
13.01.2020 14:37:18
21
7
Снощи до късно бях до Старата поща и пих бяло мъжко мляко направо от чучура.Затова сега ръка племъдрости из форума.Искам Жужи Путлин да вземе всичко на концесия в България, това ми е мечтата.
20.
me
13.01.2020 13:08:56
12
18
13, това е ако концесионера ИСКА повече полети. Е да де, аме те НЕ ИСКАТ! Мечатата им е всички пасаже във Варна, а бургаското да е товарно. Райън самолетите бяха пълни! До Милано се пукаха по шевовете в двете посоки! Райън казаха, че това е една от най-успешните им линии в България! И изведнъж - хоп всички полети във Варна. Че те имаха даже база тук! Самолет миришещ на ново летеше от тук! Без "съдействието" на концесионера няма как да се изгонят толкова полети от летището към Варна.
19.
ХХ
13.01.2020 13:07:17
18
19
@18
дали с тим, дали с ибрикчиите на меркел (боко и захариева)… да не говорим за посланика на меркел …
18.
мислещ
13.01.2020 12:17:07
12
27
Никой не иска да си меша капите с ТИМ...ебаси и държавата дето трепери на "новите мутри" !
17.
ХХ
13.01.2020 11:58:13
13
15
@13
изброените от теб държави гледат само печалбата и серът на хората и екологията.
Мерси тези крайности - аз по-предпочитам мотивацията в по-малките държави като Швейцария.
16.
Hui
13.01.2020 11:58:11
12
14
Timadjiskaistoriq .
15.
ХХ
13.01.2020 11:55:19
17
26
@3, @5
"Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" e 60% собственост на "Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide" основан 1924та.
Естествено е, че НЕМСКИТЕ БОКЛУЦИ ще се съберат с нашенски мутри - и това е ФАКТ. Само ограничени селски дебили си въобразяват, че немската свиня е нещо.
Та я повторете пак нещо за ценностите?
14.
ХХ
13.01.2020 11:49:54
15
22
@10
щото така е в демокрацията - некадърността е стандарт.
13.
Защо никой няма мотивация в този deal???
13.01.2020 11:40:10
14
14
Темата е за летището в Бургас и защо изглеждат така мудно да повишават полети и дестинации:

Може би концесионера
трябва да наеме чужденец deal-maker да води преговорите да му плаща заплата от $100,000 вместо сегашните $20,000 (предполагам) най вероятно и заплатата да включва процент за повишение на полети и дестинации.
Може да има ситуация на немотивация - дори той/тя да увеличи полетите за Бургас преговарящия няма клауза в заплатата/договор за повишения - тоест няма мотивация.
Трето - дори да повишат полетите от Бургас печалбата им може да е по малка от да кажем ако вземат нови летища във Африка и Азия където има много повече население и такси за събиране. Тоест ако вложат 500 часа и $500,000 за преговори за Бургас печалбата им ще е по малка от ако сторят същото във Азия и Африка във по големи градове.
И затова Бургас е най последна грижа за такъв тип глобални компании.
А може да е предното - че няма в договорите им договорени incentives и бонуси за да правят постоянно усилия.
Договора за концесия може би трябва да включва и повишение на полети и дестинации, и би трябвало да може да се предо-говори.
Всяко партниране изисква периодично предо-говоряне. Но дали държавата има професионален deal negotiator какъвто е Donald Trump например където това е предмет който се учи в училище?
Дали има клауза за предоговаряне и неустойки?
Дано не се окаже че просто всичко необходимо се прави но авиолиниите отказват. Защо отказват? Може би държавата трябва да проучи отговора на авиолиниите — може да излезе че те не искат да работят с тази група заради международна репутация или може би става въпрос за пари пак. Може би трябва да се направи един списък 100 авиолинии на континент - кои са проблемите на двете преговарящи страни за да не отворят на Бургас.
А ако се окаже че има спънки от наша страна?
Има държави искат всичко да са номер едно.
Ето Дубай, ето Холандия, ето Япония ето Китай. Защо в този случай ние получаваме такъв запъртък?
12.
Серго
13.01.2020 11:38:34
13
32
Разваляй концесията на мутрите незабавно. Министъра на топло. Под зоркото око на вожда мутрите цъфтят. ТИМ една обезшумителна стена не направиха на това летище.
11.
До 9
13.01.2020 11:28:50
12
24
Ти сериозно ли сравняваш ретро летището в Бургас , с терминал 2 в София ??:)))))
10.
А
13.01.2020 11:27:24
9
24
Ми що не са в затвора за безстопанственост ?
9.
Георгиев
13.01.2020 11:24:22
36
15
И двете морски летища изглеждат много по-добре от преди 10 години а в сравнение със софийското са на светлинни години пред него!
Не разбирам този рев за неизпълнение на концесионни задължения!!!
8.
Тези са единствената причина Бургас да е беден
13.01.2020 11:08:57
15
33
Статитията започва много добре.
Летището е номер едно причина за да се държи Бургас малък и беден.
Много хора ще си помислят че това е заговор срещу държавата.
Но аз мисля че това е просто е един жалък пример на на кадърност и безхаберие.
Ако ТИМ са били успешни и добри във химията това не значи че са добри в транспорта. Във този случай има много гнило.
Те напълно бездействат. Те не показват как преговарят със авио-линиите във Азия Европа и Америка.
кмете, изисквай да ти дават доклади всеки месец за това какво са свършили!!!!
Те не са модернизирали летище Бургас още излежда старомодно и тъпо.
И ако видиш подозрителни отказвания изисквай ние да правим преговорите.
7.
me
13.01.2020 11:07:32
10
39
Съсипаха полетите от Бургас, за да си направят полетите от Варна, а бургаското чартъри и товарни. Трагедия за туризма на Бургас.
6.
Koko
13.01.2020 10:44:37
13
43
Да вземат пари от ТИМ?
Вие от устата на маймуна бонбон вземали ли сте?
5.
крест
13.01.2020 10:42:18
14
49
Де да бяха германци с "евроатлантически ценности", но истината е, че са най-обикновени нашенски мутри...А държавата не е особено силна в събирането на вземанията си от тях
4.
Пак прах в очите
13.01.2020 10:40:19
12
28
300 хил € са жълти стотинки за Фрапорт
3.
ддддф
13.01.2020 10:33:22
16
55
До 2: Какви германци, това са мутрите от ТИМ
2.
ХХ
13.01.2020 10:18:04
24
27
имайки предвид, че са германци, твърдението за вложени 300 милиона най-вероятно е лъжа.
Нооо… такива са евроатлантическите ценности и немските бизнесмени с куфарчетата ги владеят много добре.
1.
Ха ха
13.01.2020 10:07:05
15
49
Измамниците от Фрапорт вложили 300 милиона ?????
Разваляне на концесията и плащане на неустойка....
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Сигнал до Флагман.бг: Груба шега или на косъм от трагедия с пешеходци в центъра на Бургас (ВИДЕО) Сигнал до Флагман.бг: Груба шега или на косъм от трагедия с пешеходци в центъра на Бургас (ВИДЕО) Гумите на мощния автомобил минават на сантиметри от нищо неподозиращите пешеходци, намиращи се с гръб към връхлитащата ги опасност Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Роден град се тресе: Мъж хвърли дете от мост (ВИДЕО) Кметът на Луковит Иван Грънчаров зове за смиреност Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Арестуваха шефа на митницата, помагал на Паскал Беляшки се заместил с износ на цигари Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Животът на тези зодии се обръща на 180 градуса до дни Изобилие, нови предложения в любовта и кариерата, получаване на признание – всичко това ще бъде на картата за тези знаци Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Бургас се събужда силен – ела на POWER OF BURGAS на 17 май Десетки любители на активния начин на живот ще се съберат Central Park  Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Стана на 60 години. Ще се върне ли в България? Рачков и Геро отидоха до Испания заради него Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” Желязков поиска план за BG-Alert до 10 дни, след това – „няма прошка” И главният прокурор Борислав Сарафов възложи проверка Мощна полицейска акция, има много арестувани Мощна полицейска акция, има много арестувани Криминалисти от столичното Пето РУ иззеха 2 килограма наркотици, след като спряха джип и кола, движещи се в „пакет“ Инцидент с възрастен бургазлия и украинка Инцидент с възрастен бургазлия и украинка Шофьор отнесе велосипедистка Една искра, запалила поколения: Механото чества вековен юбилей Една искра, запалила поколения: Механото чества вековен юбилей Юбилейният спектакъл ще събере над 800 гости на 30 април
Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език Тръмп задължи с указ шофьорите на камиони да владеят английски език В края на втория си мандат Барак Обама подписа указ, който облекчи леко мярката. С него беше дадено право на полицаите по пътя да не отстраняват тези шофьори на тирове от работа, а просто да им напишат глоба Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Лидерът на републиканците изрази тежко мнение за Байдън Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям Най-малко 26 души загинаха при експлозия Най-малко 26 души загинаха при експлозия Починали са и деца
Доналд Тръмп Доналд Тръмп Луди искат да ме отстранят! Щяха да превърнат САЩ в пропаднала дупка от третия свят Виц на деня Виц на деня - Какво е шведска маса по нашенски?
- Запой в гараж, върху щайги.
Виц на деня Виц на деня България е единствената държава, в която даже и неодушевените предмети си имат майка. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Горещото кафе в пластмасова чашка отнема 2/3 от мъжката потентност. Първо изгаря пръстите, а после и езика...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори