×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Поскъпват част от основните храни, плодовете и зеленчуците по борсите
  • Двама убити и девет души са в критично състояние след стрелба в американския университет „Браун“
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

30 години по-късно: Преходът през очите на един железничар


30 години по-късно: Преходът през очите на един железничар
Още през 1996 – 1997 г. започна да става ясно, че железницата у нас е сложена в глуха линия, спомня си инж. Красимир Ангелов
09 Ноември 2019, Събота, 20:45 ч.
Автор: Флагман.БГ

Инж. Красимир Ангелов разказва за кариерата си в БДЖ и всички промени през годините

Датата 9 ноември остава в историята, без значение от гледната точка. Преди точно 30 години стената – символът и буквалната бариера между Запада и Съветския съюз – падна, съборена не само от желанието на берлинчани да видят близките си, но и заради общочовешкото желание за свобода. Малко след стената падна и самия режим – както в България, така и в самия Съветски съюз. И за добро или лошо започна преходът. 

Според някои въпросният период за страната ни приключи още през 2004 г. с членството на България в НАТО – основният противник на СССР. Според други преходът приключи през 2007 г. с влизането ни в Европейския съюз. Според трети той никога не е свършвал и вероятно никога няма да свърши.

Както и да бъде погледната модерната история на страната, каквито и да са различните мнения за соца – дали добър, дали лош – един факт остава: В социалистическа България най-хубавите години от живота си са прекарали милиони българи. 

Днес Флагман.БГ ви представя историята на инж. Красимир Ангелов, разказана от самиия него в блога му. Днес тя говори по-силно от всякога – 30 години след началото на промените. Вижте я: 

Социализъм

Още докато учех, често пътувах и снимах влакове. Започнах и да карам влакове. Машинистите усещат и насърчават бъдещите железничари, а пък и децата винаги имат хъс към железниците. Не ме приеха за машинист, защото не съм добре с очите, но това ме амбицира много. Приеха ме във ВМЕИ*. Издържах се, работейки като фотограф и най-различни професии, включително вжелезниците. Най-напред започнах в софийския Железопътен завод като общ работник през 1978 г. През 1981 г. Бях стрелочник, от тези, които разкачват и прекачват вагоните – една тежка работа – на гара Подуяне-разпределителна. От 1984 г. бях ръководител движение на гара Своге. На следващата година се дипломирах с хубава работа, актуална и в момента, отнасяща се до компютърни разписания на влаковете. Тъй като не бях женен, нямах връзки и не бях партиен член, за мен нямаше работа в София. Длъжностите от т.нар. номенклатурни списъци не бяха (и не са) за такива като мен.

Отидох в провинцията и повече от три години живях в Тулово, в средата на България, до Казанлък. Това бе малко село, хиляда човека, но голям железопътен възел. Там окончателно се оформих като експлоатационен инженер, след като бях минал през повечето професии в железниците. Там открих и бъдещата си съпруга, както се казва, влакът я докара. В края на 1988 г. напуснах Тулово, бях един месец безработен и беше страшно. Това, което приказват, че през социализма нямало безработица – не и ако нямаш връзки и имаш претенции какво да работиш. Аз имах претенции да работя в железницата и то по нещата, за които съм учил. В провинцията се намираше повече работа по гарите. След 1988 г. станаха много катастрофи и се отвориха места за инженери. След Илиянската катастрофа* на 14 септември 1988 г. започнах работа на гара Илиянци от 1 януари 1989 г. Само след осем месеца ми предложиха да започна в Генерална дирекция, където също им трябваха работари – не само да имат тапия, но и да познават работата. Така на 1 септември 1989 г. започнах работа в Централното управление, на „Иван Вазов“ и „Раковска“. Всички протести в края на режима ставаха наблизо.

Да започнеш през прехода

Започнах в дирекция „Движение“, където се занимавах с всички въпроси на влаковата и маневрена работа, организация в гарите и прочие. Тогава беше доста централизирана структура, включително по отношение на безопасността – там се извършваха анализи на катастрофи, правилници. Към края на 1991 г. дойде правителството на Филип Димитров и за пръв път накара БДЖ чрез транспортното министерство да извърши някакви промени, да излъчи хора, да се подготвят езиково и да започнат да партнират на западни консултанти. Аз бях такъв човек от „Движението“, имаше и колеги от другите дирекциии. Отидох на специализация във Франция, където от соц-инженер станах нормален инженер, който да не гледа само технологиите, а винаги да взима предвид икономическата обосновка, приходите и разходите. Имах късмет в живота да посетя Страсбург по една програма на Митеран. Видях и двете национални концепции – на френските и на немските железници. Преди да замина, си бях записал 2000 въпроса, на които в България не можех да получа отговор. След това съм бил на стажове и в японските, и в немските железници. Исках промени, защото вече си задавах и отговарях на въпросите. Видях, че в маркетингово отношение сме много зле в България. Хората и досега нямат правилни разбирания какво означава конкуренция, какво означават пазарните механизми и че тези неща са добре за всички. Успях да разбия стереотипите у себе си. Завърших и второ, икономическо образование. Ден и нощ четях, учех и се занимавах с железниците, докато другите ядяха и пиеха. И така от 1992 г. като експерт се занимавах двайсет години с проекти в рамките на БДЖ – европейски, с европейските банки, Световната банка, японски и други фондове, програми и проекти.
За съжаление, още 1996 – 1997 г. започна да става ясно, че железницата у нас е сложена в глуха линия. Тя е обществен транспорт, но това понятие е напълно съвместимо с транспортния пазар. Като кажеш „транспортен пазар“ звучи някак си „дясно“, а пък „обществен транспорт“ звучи „ляво“. А те са едно и също нещо. А железницата е и енергоспестяваща. Тя намалява нуждата да внасяш енергия и поради това развитието ù е европейски приоритет. Влаковете намаляват продажбите на горива. Когато няма железница, за превоз се ползват коли и камиони, строителният бизнес изгражда магистрали. А на самия държавен бюджет в България по такъв начин се формира приходната му част, че значителен дял от нея са приходите от акцизите на горивата. За да имат пари в бюджета, политиците трябва да подкрепят продажбата, а не пестенето на горива.

Неслучили се и случили се промени

През 1990 г. бяхме 90 000 железничари. По-късно трябваше задължително да се намалят хората и трябваше да предложим някаква работа и курсове. Бях направил програма за преквалификация и социално подпомагане, по която можеше да се оползотворят 30 млн. долара от Световната банка. Показахме я пред генералния директор на железниците и транспортния министър по Виденово време*. Казват – „Няма нужда“. Обяснихме, че много хора ще бъдат съкратени и през тази програма ще могат две години да получават 80% от заплатата си, докато се преквалифицират. Намерих ниши като охранителните фирми, които тепърва се развиваха и в които можеха да бъдат наети излизащите от железницата с малка преквалификация, курсове и разрешително за оръжие и т.н. Запазвайки хората, не за да ги развиваме в охранителния бизнес, а защото са с квалификация в железниците, доказани железничари с познания. Според мен имаше и проблем със силовите структури в охранителния бизнес, както и с това, че щеше да се увеличи охраната на държавната собственост. Лесно е да се посочват някои, които са откраднали нещо дребно, а цели сгради и предприятия бяха изнасяни и нарязвани съвсем законно. Аз бях силно развълнуван, след като шефовете от соцпартията казаха на капиталистите от Световната банка, че няма нужда от такава програма и просто ще съкратят персонала. Накрая взеха само един от предвидените 30 млн. за преквалификация и „социален чадър“.
Бил съм свидетел на десетки такива случаи в железницата. На управленско ниво винаги са слагани хора, които да слушат какво ще каже министърът на транспорта. Той пък е най-слабият министър и в крайна сметка командите раздава финансовият министър, който пък винаги е зависим от формирането на бюджета. Заради това и на железницата винаги се е гледало само като на разходна част – субсидии и т.н.

Като консултант работих съвместно с чужденци отмного отрано през прехода. Никога не възприех приказките  на шефовете, тиражирани и в медии, че западняците били някакви лоши хора, които идват да ни разтурят железниците. Българските правителства разтуриха железниците и съм готов с двете си ръце да се подпиша под това. Консултантите винаги държаха да има добра и конкурентна обществена железница. Това противоречеше на проенергийните, антипазарни приоритети. Железницата винаги е била в услуга на обществото чрез пътническите и сточни превози – на едни относително ниски цени човек да може да си позволи да пътува и да си спедира стоката. Поне допреди съсипването на товарните превози. В рамките на пазарната икономика на железницата винаги трябва се гледа като на обществена услуга – нещо, което не се създава с цел непосредствена печалба, и заради това тя е общинска или държавна. Кое е основното неудобство и причина за упадъка в ползването на влаковете? Независимо дали за превоз на пътници или товари, на човек му е нужна услуга „от врата до врата“. Не ни трябва да пътуваме от гарата в София до гарата в Бургас, а от дома ни в София до хотела в Слънчев бряг. Цялостна услуга, при това по-бързо и по-евтино. Това е мобилността като услуга.

Японците дойдоха през 1996 г. и до 1998 г. Работихме по дългосрочен план за развитие на железницата до 2020 г. Те направиха препоръки за товарните и за пътническите превози. Пресметнаха, че София–Пловдив има потенциал като линия за експлоатация на супербързи влакове със скорост 320 км/ч, така че да са конкурентни на пътя. Това ще рече да може да се вземе жп-разстоянието за под един час, защото с кола го взимаш за час и половина от врата до врата. Това знание остана у мен, защото БДЖ така и не организира силна маркетингова структура. Японците казаха, че с тогавашна инвестиция от 650 млн. долара може да се организира тази линия. Това включваше подвижния състав с високоскоростните влакове. Това беше предложението им през 1998 г. Върнаха се и през 2000 г., но маркетинговите ми проучвания вече показваха, че дори влакът да стигне за една минута от София до Пловдив, липсата на довеждащ транспорт между кварталите и гарите обезсмисля услугата. Времената в градовете за достигане до гарите нарастваха заради недобрата организация на градския транспорт. И до ден-днешен така и не се промени тази политика на дезинтегриране на градския от железопътния транспорт. Сега имаме доминация на индивидуалния автомобилен транспорт, който формира 95% от пропътуваните пътник километри в България. Държавната железница трябва да бъде координирана с градския превоз по места, за да се получава конкурентна услуга „от врата до врата“.

Злоупотреба с бъдещето

Законово фирмите приватизираха печеливши компоненти чрез обществени поръчки*. Това, че някой бил гепил две туби нафта, звучи несериозно. Не казвам, че го няма, но една сериозна железница винаги може да си организира подобаващо контролните функции. Ако искаха да организират такъв контрол, това можеше да стане. Обвиняването на дребния е бой по самия имидж на БДЖ. А големият номенклатурен началник и неговата разхитителна пасивност? Реалната, огромната кражба е тази на бъдещето на железницата. Иначе железницата е относително прозрачна система. Директното облагодетелстване и кражби са трудни. Когато това става, то е по пътя на обществените поръчки. При европейските проекти всичко е доста по-ясно разписано и заради това се взимат ограничени средства от тях – защото не могат да ги крадат.

*Инж. Красимир Ангелов е роден през 1956 г. в София. Живее близо до Сточна гара. В мазето му там витае духът на различни епохи чрез снимки, документи и артефакти. Tе символизират живота на Ангелов, предопределен от три страсти – железницата, фотографията и музиката. Трудовият му стаж преминава през цялата система на държавната железница – от стрелочник до експерт в централното управление, където протича кариерата му по време на прехода.
 


В категории: Ретро Флагман


14
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ 14/12/2025, Неделя 21:41 2
Флагман.БГ Откриха паметник на Левски в Италия Откриха паметник на Левски в Италия 14/12/2025, Неделя 19:20 2
14
Коментара по темата
14.
Не железничар
08.02.2021 17:08:26
0
0
Лично познавам автора. Прекрасен човек и истински радетел за развитие на железниците в България. Човек който по нощите приемаше хора в мазето си което беше превърнал в приемна на всеки милееш за железопътния транспорт у нас. С него правих проучване за високоскоростни влакове. Чест и почитания Краси.
Пази си здравето, за да може да предадеш това което си научил на другите.
13.
до 8 вашето име
10.11.2019 19:13:01
0
6
това лекото метро на Бургас ли ще е?
12.
точно така
10.11.2019 10:46:14
0
12
Много правилен анализ е направил този човек.Смятайте щом японците не мой ни „управят” БДЖ-то,то колко ни е „повреден чипа”!Крайъгълното камъче са постъпленията от данъци върху горивата.Какъв транспорт „от врата до врата” предлагат междуградския превоз с автобуси?Същото е и с влак.
11.
Браво
10.11.2019 08:12:42
0
23
Най-добрият анализ за железните, транспорта и мястото на транспортния министър, който съм чел до сега.
На Бойко му дай лакардии, тол такси и акцизи. Слаби политици, разказаха играта на държавата. Да се пържат в ада за геноцида над народа, дано!
10.
F16
10.11.2019 07:27:24
8
21
Червените партизани какво са разбирали от КПД или класическа музика, дошли от селата в София и само за Маркс, Енгелс, Ленин и Сталин са говорили. Култа към личността на другаря Берия изнасилвач на жени и разбойник. Външен дълг на държавата в големи размери, GDP=C+G+I+NX, нетния износ на страната само земеделска продукция, преобладава внос на стоки от СССР, висока инфлация, голяма част от населението има достъп до малка част от благата. В ЦК на БКП са избрани само дървени глави с малко мозъчни гънки.
9.
Ха
10.11.2019 06:21:42
28
6
Аман от инжинери избутали образуванието си с клизма .
8.
Вашето име:
10.11.2019 01:51:54
0
6
https://www.youtube.com/watch?v=XYrQC-jWMFM
7.
Питащ
10.11.2019 01:08:11
1
7
Директно облагодетелстване и кражби били трудни.А стига бе?Викаш другари като Веселин Павлов или Атанас Тонев въобще не се облагодетелстваха лично,а помагаха само на другите да се облагодетелстват.То за това на некадърния Иво Тонев и до ден днешен не му се е налагало да подхваща някаква нормална работа
6.
до Сабри
10.11.2019 00:42:45
5
24
такива като теб трябва да целуват краката на бай Тошо, че послуша ватенките и цивилизовано ви изгони. ДС предлагаше да ви изтрепят всичките.
5.
мдааа
10.11.2019 00:39:59
0
26
тъжно. корумпирани и некадърни политици. немислещи и нерасъждаващи електорални единици. ей това сме ние. човекът обяснява как сами си унищожаваме държавата и защо не надградихме направеното, а тука някакви мишки седнали пак да спорят кога било по-хубаво. после се сърдят, като им кажат че са дебили.
4.
ХХ
09.11.2019 23:17:07
3
31
Колкото и да тролят слабоумните деца на демокрацията, фактът че влаковете на бдж пътуваха 71-72ра от Бургас до софия през пловдив за под 6 часа остава.
3.
do 77
09.11.2019 21:50:49
28
33
един факт остава: В социалистическа България най-хубавите години от живота си са прекарали милиони българи.
Ето ви пример за соц. пропаганда със много целенасочено неопределено значение. Да, най-хубавите им години са минали по времето на соца, но не са били хувави заради него. Тогава са били млади, непредполагащи колко орграничаващ режим е бил защото са нямали с какво да го сравнят. Нямало е друг избор освен да преживяваш през комунистическия тоталитарн партиен диктат. Млади и вързани в едно населено място щото даже за жителство за друго трябва да се кандидатства. Естествено са били милиони, и погледнато дори тогава сигурно не са били толкова щастливи. Вътрешния копнеж за свобода и инстинкта ,че нещо не е наред в този строй със сигурност е било част от чувставата им, но не са можели да го кажат, за да не ги предадат за разтрел. Сега си спомнят с блажевна носталгия но миналото винаги ни изглежда по-добро от колкото е било. Човешкия мозък няма капацитета да помни болка. Забравяме и филтрираме лошото, и миналата дистопия става много розова утопия, но никога не съществувала а само в главите им.
2.
Smith
09.11.2019 21:03:05
41
10
Свободни съчинения на поредния финансиран от Кремъл трол. Тук-таме някоя иснина, останалото - шлака. 680 милки за влак стрела София-Пловдив. За да се возят субсидирани от държавата Манго-Джери. Пускам си Междузвездни войни - по-реален филм е от тези измшльотини!
1.
Сабри Бей ДПС
09.11.2019 20:53:21
27
0
Гара Буново БУМ
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ако този 200-метров танкер се удари в брега, утре цялото Южно Черноморие ще е пълно с мазут Ако този 200-метров танкер се удари в брега, утре цялото Южно Черноморие ще е пълно с мазут Това е 80-хилядитонен танкер, той е с много тежко корито, хваща го вятъра. Котвата не е сигурно дали ще издържи на прибоя, казва капитан Димитър Иванов Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ Според екипа на певицата, снимката е грубо фалшифицирана с фотошоп от анонимен профил, за да предизвика сензация Кой поръча Митко Маймуняка и защо убийството още не е разкрито Кой поръча Митко Маймуняка и защо убийството още не е разкрито Атентатът през 2002 г. поставя началото на края на ВИС-2 Цял регион е пред екокатастрофа, голям язовир е на път да пресъхне Цял регион е пред екокатастрофа, голям язовир е на път да пресъхне Настоящото състояние, при което в него има по-малко от 1.5 милиона кубика вода, е най-ниското от десетилетия насам Голяма промяна в касовите бележки от 1 януари Голяма промяна в касовите бележки от 1 януари От 1 януари 2026 г. общата сума на касовите бележки ще се изписва първо в евро, а след това в лева – обратен ред спрямо сегашната практика Спортно училище „Юрий Гагарин“ отличи своите шампиони за 2025 г. Спортно училище „Юрий Гагарин“ отличи своите шампиони за 2025 г. За първи път бяха градени и ученици от прогимназиален етап Вечеряйте между 17 и 19 ч. през зимата, за да сте здрави Вечеряйте между 17 и 19 ч. през зимата, за да сте здрави Ако искате да имате достатъчно енергия през зимата и успешно да се справите с вирусите, внимавайте не само какво ядете, но и кога, предупреждават диетолози Ромина скъса с русото: Вече е фатална брюнетка Ромина скъса с русото: Вече е фатална брюнетка Ромина Тасевска изненада всички с рязка и смела промяна, която мигновено привлече вниманието в социалните мрежи Важна новина за тези, които планират да направят инвестиции в имоти Важна новина за тези, които планират да направят инвестиции в имоти След Нова година лихвеният процент на Европейската централна банка ще важи и за България, като част от еврозоната Сигнал до Флагман.бг: Камикадзе с БМВ дрифти бясно по улиците на Бургас Сигнал до Флагман.бг: Камикадзе с БМВ дрифти бясно по улиците на Бургас Водачът явно се смята за поредния безсмъртен на пътя, на когото всички са длъжни
Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко Катастрофата стана преди 17 години Откриха паметник на Левски в Италия Откриха паметник на Левски в Италия На вълнуваща церемония на площад „Сан Паоло“ в италианския град Монца бе открит барелеф на Васил Левски Слави Ангелов: Задържаха шефа на Пето районно управление заради разчистване на сметки Слави Ангелов: Задържаха шефа на Пето районно управление заради разчистване на сметки Журналистът разкри, че преди акцията е бил търсен с конкретна информация за връзки между арестувания полицай и ключова фигура в наркосредите Милиони живеят в студени домове: България е сред уязвимите страни Милиони живеят в студени домове: България е сред уязвимите страни Делът на хората в Европейския съюз, които не са в състояние да поддържат домовете си адекватно отоплявани, нарасна след енергийната криза, предизвикана от руската инвазия в Украйна Google премахна AI видеа с герои на Disney Google премахна AI видеа с герои на Disney Бе им отправено официално предупреждение 8 лъжи, в които „Сексът и градът“ ни накара да вярваме 8 лъжи, в които „Сексът и градът“ ни накара да вярваме Сериалът представя леко изкривена картина Лейди Гага спря концерт по време на порой заради танцьор, паднал от сцената Лейди Гага спря концерт по време на порой заради танцьор, паднал от сцената По време на изпълнение един от танцьорите се подхлъзва така, че изхвърча от сцената Украйна атакува още един танкер в Черно море Украйна атакува още един танкер в Черно море В неделя корабът е на около 2 мили северно от турския плаж Кисиркая Кой наследи милионите на Косьо Самоковеца Кой наследи милионите на Косьо Самоковеца Съпругата му Ангелина Димитрова успява да се справи с делата срещу нея след убийството на мъжа й, дори осъжда страната ни в Страсбург Най-малко 12 души са убити на плаж в Австралия Най-малко 12 души са убити на плаж в Австралия В мрежата се появиха кадри как цивилен героично се справя и обезоръжава един от стрелците, касапницата е трябвало да бъде още по-кървава, намерени са експлозиви
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори