×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Сериозни безредици избухнаха за трета поредна нощ в Северна Ирландия
  • Честваме паметта на преподобния Онуфрий Велики
  • КЕВР обсъжда цените на тока за бита от 1 юли
  • Очаква ни слънчев четвъртък с температури до 33 градуса
  • Франция забранява социалните медии за лица под 15 години, след убийство в гимназия
  • Желязков се срещна със Зеленски в Одеса, увери го в европейската подкрепа за Украйна
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Ефектът WOW-cost


Ефектът WOW-cost
През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите
09 Юни 2018, Събота, 17:04 ч.
Източник: Вестник КАПИТАЛ

Нискотарифните компании могат да изведат една дестинация на картата и да я изтрият

Когато Ролин Кинг e нарисувал лоу-кост модела в авиацията на една коктейлна салфетка в бар в Сан Антонио, Тексас, преди 50 години и заедно с партньора му Херб Келехер създават първата Southwest Airlines, едва ли някой е подозирал, че нискотарифните авиокомпании ще променят света.

Лоукостът полита в Европа доста по-късно - през 1985 и 1995 г. съответно със самолетите на Ryanair и easyJet. През 2003 г. в Унгария е основана и Wizz Air, която се фокусира основно върху пазарите от Централна и Източна Европа.

Постепенно лоу-костите направиха небето по-трудно място за традиционните авиокомпании, които бяха принудени да се променят. Дори презокеанското спокойствие, на което доскоро се радваха старите играчи, си отиде с първите полети до Ню Йорк, Бостън, Лос Анджелис и Буенос Айрес на Norwegian.

Огромните флотилии на нискобюджетните обаче не промениха само въздуха, а и градовете отдолу - същите градове, които те свързаха с транспортните си мрежи.
Те отдавна са гиганти

Бизнесът и мащабът на нискобюджетната авиация върви устойчиво нагоре през годините. През 2016 г. по данни на IATA нискотарифните авиокомпании в световен мащаб са превозили 28.3% от пътниците, като през 2015 г. процентът е 27.1%. Очакванията на анализаторите са, че през 2030 г. бюджетните превозвачи ще правят 34% от световния въздушен трафик, а в Западна Европа делът им може да достигне до 60%.

Търсенето на авиационната услуга расте убедително през годините, а с него и бизнесът на лоу-костите. Данните на IATA за 2017 г. показват, че международният трафик в Европа се е покачил с 8.2%, а капацитетът на авиокомпаниите - с 6.1%.

Подредбата на авиокомпаниите в Европа на база брой превозени пътници за 2017 г. показва, че в Европа Ryanair се нарежда на второ място със 109.7 млн. пасажери, като компанията е изпреварена само от Lufthansa и нейните 116.8 млн. пътници. Още 3 нискотарифни авиокомпании влизат в топ 10. Това са easyJet със 74.5 млн., Norwegian - с 29.4 млн., и Wizz Air, които се похвалиха с 30 млн., самолет номер 100, близо 2 млрд. евро приходи и нови бази в Лондон и Виена.

Полет на изток

Проучвания показват, че нискотарифните превозвачи оказват положително въздействие върху заетостта, брутния вътрешен продукт, туризма, производителността и търговията. Въздействието, разбира се, зависи от различни пазарни условия. Ключови фактори за постигането на успех на една дестинация е размерът на средната класа, която да стимулира търсенето, либерализацията на въздушния транспорт и приватизация на монополни държавни превозвачи, евтина транспортна инфраструктура, наличието на квалифицирани работници, правилата за безопасност и сигурност, ефективно финансиране, цената на горивото, доброто управление, интернет покритието.

В книгата на World Bank Group "Ready for Take off?" ("Готови за излитане") се анализират въздействието на нискотарифните авиокомпании и увеличеният въздушен трафик в Мексико и Южна Африка. Изключително любопитно е изследването в Мексико, в което се разглежда и положителният ефект върху вътрешните полети, които решават част от проблемите с пътуването там, където има лоша пътна инфраструктура.

Това е пример, който буквално може да бъде пренесен в Източна Европа и наложен върху позападналата й пътна мрежа, над която весело се носят самолетите на Ryanair и Wizz Air. В последните години регионът, който дълго беше въздушно откъснат заради забранителните цени на билетите, се къпе в новооткритата свобода на нискотарифните полети.

Добър пример е България. През 2018 г. двете големи нискотарифни авиокомпании на българския пазар Wizz Air и Ryanair ще държат близо половината от пазара на база капацитет в самолетите. Данните бяха представени тази година от главния изпълнителен директор на Wizz Air Йозеф Варади. Унгарската авиокомпания е първа по този показател с 31.3% и 2.5 млн. На второ място е ирландският й конкурент с 16.1%. На трето остана "България ер" с 14.6%. Това има ефект в основната им българска дестинация - София. По данните на НСИ нощувките на чужденци в столицата растат с по над 10% през последните няколко години, а изчисленията на MasterCard Global Destination Cities Index за 2016 г. показват, че в столицата са дошли близо 1 млн. чужденци, като над 87% от тях са пътували с цел развлечение. Общият приход от тях се оценява на 400 млн. щатски долара, като тук влизат разходи за нощувка, шопинг, храна, забавления, транспорт.

Wizz Air е активна и в държави извън Европейския съюз. Един от по-близките примери е Грузия - все по-популярна туристическа дестинация. Wizz Air работи на този пазар от 2012 г. на летището в Кутаиси, а през есента на 2016 г. откри и база. За тези четири години - от 2012 до 2016 г., летището е увеличило пътниците си с над 3000%: от 13 хил. на над 400 хил. (от които 310 хил. на Wizz Air).

Да се появиш на картата...

Кутаиси е добър пример за град, който се появява на туристическата карта, след като дадена лоу-кост компания започва да каца там. Това е история, която се повтаря на много места. През 2012 г. малко хора са чували за Кефлавик. Това е град в Югозападна Исландия, разположен на 52 км от столицата Рейкявик. През 2012 г. easyJet започва да лети дотам от Лутън. Тогава пътниците на година, преминаващи през реновираното там летище, са малко над 2 млн. През 2017 г. броят им вече е над 7 млн.

Причината той да е интересен е, че британската BBC се заема да изследва въпроса дали самият град извлича ползи от този поток хора, или се чувства като Лутън спрямо Лондон. Преди Кефлавик беше малко "мръсно" място, където основният поминък е риболовът, а единствените самолети, кацали там, посещаваха американската въздушна база, стратегически важна през студената война, разказва Стейнтор Йонсон, собственик на хотел Keflavik, пред британската медия. "Когато открихме хотела през 1986 г., нямаше нищо в Кефлавик, така че ни се струваше малко странно да го направим, казвa още той. Нямахме Синя лагуна, нито музеи, нищо, което имаме сега. Всичко се промени и е съвсем различно."

Пристигането на туристите логично създава нови работни места, появяват се нови хотели и ресторанти. През 2016 г. първият петзвезден хотел в Исландия се появява именно в Кефлавик. Това е бутиковият Diamond Suites. Още два петзвездни са в процес на реконструкция към онзи момент. Единият, разположен до прословутата (вече) Синя лагуна, а другият - Marriott, при старото пристанище на Рейкявик.

...и да изчезнеш от нея

Нискотарифните компании могат да имат и друг ефект. Лоу-кост компаниите могат бавно да убит местния туризъм в курорти, доскоро популярни сред населението на дадена държава. Причините са ясни. Евтините самолетни билети предлагат неограничени възможности за туризъм извън страната.

Британският морски курорт Блекпул, разположен на западния бряг на острова, в близост до Ливърпул, е дълго време любимо място за изгодна почивка на англичаните. Изгодните опции за евтино и доста по-топло море, карат стария курорт да загуби голяма част от чара си. През 2008 г. летището в Блекпул въвежда такса от 10 паунда на пътник за развитие на аерогарата. Това провокира Ryanair да спре полетите си между курорта и Дъблин. От нискотарифния превозвач тогава заявяват, че "това е черен ден за летището в Блекпул. Решението на ръководството въпреки съвета на Ryanair да въведе такса за развитие на летището е изключително регресивна стъпка". Едва ли само заради оттеглянето на Ryanair, но летището изпада във финансови затруднения. През 2014 г. то изпраща и последния си пътник, а 118 служители остават без работа в края на 105 годишната му богата история.

Страхове по темата със западането на навиците на местния туризъм заради множеството лоу-кост възможности се чуха дори в Австралия, заради нискотарифните AirAsia и Jetstar, които предлагат евтини връзки до Куала Лумпур от Мелбърн и до много други места в Азия. Страхът на някои туроператори е, че за не много повече пари от няколко нощувки на Златния бряг австралийците могат да изкарат добра и екзотична почивка в чужбина.

В категории: Бизнес


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Mhm
09.06.2018 14:22:40
0
4
През лятото цените им хич не са “low cost”!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Индийският Нострадамус втрещи със зловеща прогноза за ядрен Армагедон Индийският Нострадамус втрещи със зловеща прогноза за ядрен Армагедон Владимир Жириновски през 2019 г. бе предсказал, че събитията в Украйна ще бледнеят от това, което ще се случи в Близкия изток 6 неща, за които жените се оплакват, но мъжете изобщо не се интересуват 6 неща, за които жените се оплакват, но мъжете изобщо не се интересуват Ако искаме да бъдем по-добре разбрани, комуникацията ни с половинките ни трябва да бъде ясна и кратка 4 знака, които ясно подсказват, че една жена флиртува с вас 4 знака, които ясно подсказват, че една жена флиртува с вас Ето кои са те  Зодиите, които са преживели най-много трудности в живота си Зодиите, които са преживели най-много трудности в живота си Въпреки това те са успели да съхранят духа си жив Не е рецепта, а злато. Десертно руло у дома – бързо, евтино и вкусно Не е рецепта, а злато. Десертно руло у дома – бързо, евтино и вкусно Вижте как да го приготвите Златен шанс за младите да градят кариера в туризма! Мирослав Боршош предлага стимули, за да останат тук Златен шанс за младите да градят кариера в туризма! Мирослав Боршош предлага стимули, за да останат тук С цел облекчаване на процедурите по наемане на работници от трети страни ще се разкрият нови допълнителни щатове в консулските служби, каза той   Meteo Balkans: Наближава опасна жега до 42 градуса Meteo Balkans: Наближава опасна жега до 42 градуса През нощните часове ще бъде почти тихо Затягат реда в Слънчев бряг, хулиганите на прицел Затягат реда в Слънчев бряг, хулиганите на прицел Полицията ще се стреми да ограничи и разпространение на райски газ Ремонт на пътя за Царево, шофьорите да внимават Ремонт на пътя за Царево, шофьорите да внимават В понеделник ще се работи в платното за Бургас, а след това за Созопол Гала с изненадващо сбогуване в ефир Гала с изненадващо сбогуване в ефир Русокосата фурия бе символично изпратена от студиото от... голям бял мечок
Извънредно! Иран отговори на Израел със „Сурово наказание“, Йерусалим и Тел Авив в пламъци (ОБНОВЯВА СЕ) Извънредно! Иран отговори на Израел със „Сурово наказание“, Йерусалим и Тел Авив в пламъци (ОБНОВЯВА СЕ) Израелски F-35 е свален 78 убити и 329 ранени в Техеран, Иран удря Израел с 100 ракети (ОБНОВЯВА СЕ) 78 убити и 329 ранени в Техеран, Иран удря Израел с 100 ракети (ОБНОВЯВА СЕ) Пакпур заяви, че „портите на ада скоро ще се отворят“ за враговете Европа застрашена от огъня в Близкия изток? Проф. Чуков стресира с намек за ядрена война Европа застрашена от огъня в Близкия изток? Проф. Чуков стресира с намек за ядрена война Имаме битка с арсенали в сферата на атомното оръжие, което е много обезпокоително, каза той Почина Мариана Цветкова Почина Мариана Цветкова Едно от последните й превъплъщения беше като Фрика във "Валкюра“ от Вагнер през месец април, по време на гостуването на Софийската опера в театър "Джузепе Верди“ в Салерно, Италия Тръмп и Мъск отново са приятели – ето кой ги сдобри Тръмп и Мъск отново са приятели – ето кой ги сдобри Илон, ние всъщност за какво се скарахме, попита US президентът развеселен, а най-големият богаташ в света му отговори, че не помни, но не е спирал да го уважава Над 310 загинали след самолетна катастрофа в Индия, оцелял разказва за ужасен шум (ОБНОВЯВА СЕ) Над 310 загинали след самолетна катастрофа в Индия, оцелял разказва за ужасен шум (ОБНОВЯВА СЕ) Когато се изправих, около мен имаше тела и бях уплашен, споделя Вишваш Кумар Рамеш Германски влак беше преждевременно спрян, защото бил прекалено мръсен Германски влак беше преждевременно спрян, защото бил прекалено мръсен Влаковете трябва да отговарят на високи стандарти за качество, казаха от „Дойче бан” Страшен ужас: Самолет с близо 250 души на борда се разби Страшен ужас: Самолет с близо 250 души на борда се разби Машината изпълнявала полет за Лондон Кървав ад в Харков след удари с "Шахеди" Кървав ад в Харков след удари с "Шахеди" Има много ранени във втория по големина град в Украйна "Ягодова луна" озари небето над Гърция "Ягодова луна" озари небето над Гърция Ягодовата луна можеше да бъде наблюдавана и в Съединените щати.  Небесният спектакъл беше запечатан на кадри и от Дубай
Костадин Ангелов Костадин Ангелов Не сме доволни от резултатите, които постига МВР Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Виц на деня Виц на деня Внучка след медения месец се хвали на баба си:
- Ходихме до Малдивите, Сейшелите, Баден Баден и накрая си починахме. Бабо, а вие с дядо къде ходихте след сватбата?
- В леглото, чедо. Хубаво беше, дядо ти не почиваше.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Петък в пернишка дискотека - буташ един, бият те двама
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори