×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 31 юли е FASHION PHOTO DAY в Central Park Бургас, вижте подробности
  • Бизнесът с два месеца гратис за цените в евро
  • Външният дълг нарасна със 7 млрд. евро
  • САЩ заплашват Китай със 100-процентови мита
  • Производители вдигнаха цените на храните с 23%
  • Български са 30% от зеленчуците на пазара
  • Канада обяви, че ще признае палестинската държава през септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България


Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България
През лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно
11 Август 2017, Събота, 00:01 ч.
Източник: Животът днес

На тричленно семейство пътуването със самолет за морето му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума

България беше една от държавите с най-развита мрежа за вътрешни въздушни съобщения. До 1990 година БГА „Балкан“ поддържаше редовни целогодишни самолетни линии до Варна, Бургас, Силистра, Търговище, Русе, Горна Оряховица и Видин. През 80-те години на миналия век бяха организирани и полети до Кърджали, които се изпълняваха с вертолет „Ми-8“.


Пътнически вертолет „Ми-8“


В различни периоди от развитието на българската авиация са изпълнявани полети от София до Стара Загора, Пловдив и Плевен, както и от Горна Оряховица до Варна и Бургас.

За относително малката територия на България гъстата вътрешна самолетна мрежа се обяснява с планинския релеф и липсата по онова време на скоростни автомобилни пътища, както и с дългите авиационни традиции на страната. Преди изграждането на съвременните магистрали и първокласни пътища пътуването от София до Варна със съветските автомобили отнемаше поне 8 – 10 часа. Дори до отдалечения на едва 211 км. Видин с автомобил или влак се пътуваше около 5 часа. Затова самолетите бяха много желан транспорт, особено при служебни командировки, в които билетът се заплащаше от държавата.

Схема на вътрешните самолетни линии на БГА „Балкан“ през 80-те години на ХХ в.

Цените на самолетните билети през 80-те години на ХХ в. бяха следните:
София – Варна (респективно Варна – София): 22 лв.
София – Бургас: 20 лв.
София – Силистра: 22 лв.
София – Търговище: 16 лв.
София – Русе: 16 лв.
София – Горна Оряховица: 12 лв.
София – Видин: 11 лв.

За сравнение влаковият билет втора класа София – Варна редовна цена струваше 10.50 лв.



„Ту-134“ беше сред основните самолети във флотилията на „Балкан“ както за международни, така и за вътрешни полети

На фона на днешните цени на самолетните билети посочените по-горе може да изглеждат ниски, но не бива да се забравя, че обичайната начална заплата на висшист се движеше между 150 и 200 лв. Т.е. ако тричленно семейство тръгне със самолет за морето, това му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума.

Особено през лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно. В докомпютърната ера купуването на билет за самолета си беше цяло приключение. Мнозина си спомнят бюрото на БГА „Балкан“ за вътрешни линии на софийската улица „Софийска комуна“ 10. Днес улицата се казва „Княз Александър“, а на мястото на билетните каси е разположена сладкарница. Пред врата на бюрото от ранна сутрин се извиваха опашки. Вътре на отделни гишета се продаваха билетите за различните направления, като на самото гише на лист хартия бяха написани датите и часовете за полетите до съответния град за месец напред. Често се означаваше и типът на самолета, с който ще се изпълнява полета.

Всеки пътник се записваше в специална тетрадка под пореден номер и получаваше билет, написан на ръка от служителката. За бързина и улеснение често те не написваха пълните имена на градовете, а София беше „Сф“, Варна – „Вн“, Бургас – „Бс“, Видин – „Вд“ и т.н. За разлика от сега, изгубването или забравянето на хартиения билет създаваше големи главоболия и без този документ просто не можеше да се лети. Друга особеност е, че обикновено от София не можеше да се купи билет и за връщане със самолета. В столичното бюро имаха някаква квота от билети в обратната посока, но тя се изчерпваше много бързо и често се налагаше пристигналият в който и да е град със самолет веднага да отиде в местното бюро на „Балкан“, за да търси билет за връщане.

Затова с голям ентусиазъм беше посрещнато въвеждането на така наречената видеорезервационна система „Габриел“, нещо като прадядо на сегашните дигитални системи за резервация и продажба на самолетни билети. Така или иначе цените бяха твърди и не се влияеха нито от това колко време преди полета е купен билетът, нито от това дали е еднопосочен или двупосочен.

През лятото до Варна и Бургас имаше над 20 полета дневно, при това с всички типове самолети, с които БГА „Балкан“ разполагаше. Естествено, желанието на хората беше да летят с по-големите и бързи машини като „Ту-154“ и „Ту-134“, но при липсата на места, никой не се отказваше и от „Ан-24“. По тези линии летяха също „Ил-18“ и „Як-40“.


Салонът на „Ан-24“ не предлагаше особен комфорт, но побираше 48 – 50 души, които за час стигаха до другия край на България

По-големи самолети („Ту-134“ и „Ил-18“) изпълняваха вътрешни полети и до Търговище, докато до Русе, Силистра, Видин и Горна Оряховица летяха само станалите нарицателни „Ан“-чета.
Правилата изискваха при вътрешен полет пътникът да е на летището най-късно 20 минути преди часа, определен за излитането. Минаваше се на гише, където се представя билетът и се приема багажът. Всеки получаваше и бордна карта, но без конкретно определено място. Затова когато автобусът, закарал пътниците от терминала до стълбичката на самолета, отвореше врати, наставаше сериозно бутане кой ще влезе в салона по-напред, за да заеме желаната седалка.
По време на вътрешните полети се предлагаха бонбони за смучене, мокри кърпички за почистване на ръцете, кафе, чай и вода.

Продължителността на полетите беше приблизително следната:
София – Варна:
„Ту-154“ – 35 минути
„Ту-134“ – 40 минути
„Ил-18“ – 50 минути
„Як-40“ – 45 минути
„Ан-24“ – 1 час и 15 минути

До Бургас времетраенето на полета със съответните типове самолети беше с около 5 мин. по-кратко.
От София до Видин „Ан-24“ летеше 35 минути, до Русе – 50 минути, до Горна Оряховица – 40 минути, до Силистра – 1 час и 10 минути, до Търговище – 50 минути.

С изключение на Варна и Бургас, чиито летища бяха свързани с центъра на града с редовна автобусна линия, в останалите градове автобусните връзки бяха предвидени според съответните полети.

До Видин целогодишно се поддържаха два полета дневно – сутрин и вечер; до Горна Оряховица – 3 полета, до Русе – три полета, до Търговище, което практически обслужваше и Шумен и Разград – между 3 полета през зимата и 5 – 6 през лятото, до Силистра – 2 полета.



Днес летището в Русе не обслужва редовни полети, както и летищата във Видин, Горна Ораховица, Силистра и Търговище

Поради постоянните зимни мъгли над София и особено в района на летище Враждебна, честа картина беше закъснението и отмяната на полети заради лоши метеорологични условия. Тогава в тесния салон на „Вътрешни линии“ наставаше истинско стълпотворение. Както и пред касата за билети, защото много от пътниците се опитваха да сменят отменения полет с друг – до възможно най-близкия до целта им град.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Рибар в лоша серия хвана 100-килограмово "чудовище" Рибар в лоша серия хвана 100-килограмово "чудовище" 31/07/2025, Четвъртък 21:04 0
4
Коментара по темата
4.
fsd
12.08.2017 18:03:32
1
1
Няма са притеснявате след три години краденето свършва. През 2020 спират eврофондовете защото се смята че до тогава страната се е стабилизирала иконимически.Така че който крал до тогава крал пък който не е да му мисли как ще връща чужди пари. Затова кака ви Кури толкоз я е яд че неможа нищо да излапа от тез фондове само боко и герб:)
3.
до 2
12.08.2017 16:07:56
4
3
Горбачов-предателя и агент на ЦРУто и българските му вербовани агенти в ЦКто направиха преврата и предадоха България като колония на хамеркиканците
2.
Въпрос
12.08.2017 12:47:45
9
10
Щом имаше държава,защо направихте преврат и я разрушихте бе комунисти ?
1.
mtv
12.08.2017 09:29:17
9
31
тогава имаше ДЪРЖАВА !!!сега има КОЧИНА с подивели нерези......
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
"Нефтохимик" договори клубен автобус "Нефтохимик" договори клубен автобус Ето подробности Пожарникари спасиха трудноподвижен мъж от горяща къща, носеха го на гръб по стръмен терен Пожарникари спасиха трудноподвижен мъж от горяща къща, носеха го на гръб по стръмен терен Пламъците били високи 2-3 метра, но и това не смутило храбрите огнеборци от Сливен, на които 78-годишният Кольо дължи живота си Приеха въвеждането на „Добродетели и религии”, Шкварек разобличи противниците на предмета Приеха въвеждането на „Добродетели и религии”, Шкварек разобличи противниците на предмета Те идат организирано, за да излъжат, че зад тях има хиляди учители и стотици хиляди родители, а на протестите им се събират все по 72 души, каза той След 9-годишната Хрисия на „електрическия“ стол залепна и енергетикът на мола в Плевен, спаси се по чудо След 9-годишната Хрисия на „електрическия“ стол залепна и енергетикът на мола в Плевен, спаси се по чудо Привлече ме като магнит и не можех да се измъкна, разказва момичето, което живее втори живот след токовия удар  Брад Пит инкогнито в България, депутат му оказал помощ Брад Пит инкогнито в България, депутат му оказал помощ Актьорът не пожелал да се вдига шум Важна рокада в националния по волейбол за Световното, опитен играч е аут Важна рокада в националния по волейбол за Световното, опитен играч е аут Дамян Колев заменя Мартин Божилов Мъртвакът подрани - пазете децата си във фаталния петък, 1 август Мъртвакът подрани - пазете децата си във фаталния петък, 1 август Времето от утре ще е прекрасно за плаж, но подводното течение от днес копае опасни ями Голяма звезда на Холивуд дойде в София и показа страхотен характер Голяма звезда на Холивуд дойде в София и показа страхотен характер Люк Еванс снима тайна продукция Ученикът, паднал от тераса в Китен, претърпя 9-часова операция Ученикът, паднал от тераса в Китен, претърпя 9-часова операция Извършена е сложна хирургическата интервенция за стабилизиране на гръбнака Ралица Паскалева подкрепи Димо Алексиев след присъдата Ралица Паскалева подкрепи Димо Алексиев след присъдата Актьорът бе осъден на 18 месеца затвор
Руснаците превзеха Часов Яр и иде ред на Константиновка Руснаците превзеха Часов Яр и иде ред на Константиновка Става много тежко за украинските части и в Покровск, а линията Славяск- Краматорск започва да се руши и затова Тръмп дава ултиматоми като луд, коментира проф. Витанов Съпруга разбра за изневяра на мъжа си благодарение на кантар, любовницата е тежала 54 килограма Съпруга разбра за изневяра на мъжа си благодарение на кантар, любовницата е тежала 54 килограма На някои хора сякаш не им е писано да са заедно Трус в Истанбул разлюля половин Тракия Трус в Истанбул разлюля половин Тракия Според информация на Дирекцията за извънредни ситуации и борба с природни бедствия към президентството в Анкара (АФАД), епицентърът се е намирал край бреговете на истанбулския квартал Силиври, на дълбочина от 9,91 километра Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Айтос с план да разкрие туристическия си потенциал Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Символичен финал на една политическа илюзия, родена с лозунги за морал и прозрачност, но приключваща със схеми, арести и корупционни обвинения Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Повече подробности за сделката ще бъдат дадени едва когато има повече яснота, уточняват от дружеството. НИС управлява мрежа от 22 бензиностанции в България, които оперират у нас под марката "Газпром“ С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова Преди това ние вървяхме към раздяла, бяхме се отдалечили един от друг, споделя миската От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката В интервюто за "Сънди таймс", което е един от редките й разговори с медии, тя казва, че не би пожелала и на най-злия си враг да изпита чувството да си беден и да живееш на месечните социални помощи Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Спецакция на полицията от Бургас, Ямбол и Националната дирекция разкри тайник с наркотици в карнобатско село – пчелинът се оказал прикритие за канабис Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Спрямо обвиняемия С.В. е взета мярка за неотклонение “гаранция“ в размер на 10 000 лева
Проф. Николай Слатински Проф. Николай Слатински Надеждата ми е Украйна да издържи, докато Русия се сгромоляса Виц на деня Виц на деня Мъже, запомнете! Не е учтиво да питате дама за възрастта и. Достатъчно е да я попитате, знае ли руски? Виц на деня Виц на деня Съпругата:
- Утре е 30 годишнината от сватбата ни, искаш ли заколим прасето?
- Защо, то какво е виновно?! Брат ти ни запозна...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Как се нарича човек, който харесва всичко във фейсбук?
- Вселайко!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори