×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България


Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България
През лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно
11 Август 2017, Събота, 00:01 ч.
Източник: Животът днес

На тричленно семейство пътуването със самолет за морето му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума

България беше една от държавите с най-развита мрежа за вътрешни въздушни съобщения. До 1990 година БГА „Балкан“ поддържаше редовни целогодишни самолетни линии до Варна, Бургас, Силистра, Търговище, Русе, Горна Оряховица и Видин. През 80-те години на миналия век бяха организирани и полети до Кърджали, които се изпълняваха с вертолет „Ми-8“.


Пътнически вертолет „Ми-8“


В различни периоди от развитието на българската авиация са изпълнявани полети от София до Стара Загора, Пловдив и Плевен, както и от Горна Оряховица до Варна и Бургас.

За относително малката територия на България гъстата вътрешна самолетна мрежа се обяснява с планинския релеф и липсата по онова време на скоростни автомобилни пътища, както и с дългите авиационни традиции на страната. Преди изграждането на съвременните магистрали и първокласни пътища пътуването от София до Варна със съветските автомобили отнемаше поне 8 – 10 часа. Дори до отдалечения на едва 211 км. Видин с автомобил или влак се пътуваше около 5 часа. Затова самолетите бяха много желан транспорт, особено при служебни командировки, в които билетът се заплащаше от държавата.

Схема на вътрешните самолетни линии на БГА „Балкан“ през 80-те години на ХХ в.

Цените на самолетните билети през 80-те години на ХХ в. бяха следните:
София – Варна (респективно Варна – София): 22 лв.
София – Бургас: 20 лв.
София – Силистра: 22 лв.
София – Търговище: 16 лв.
София – Русе: 16 лв.
София – Горна Оряховица: 12 лв.
София – Видин: 11 лв.

За сравнение влаковият билет втора класа София – Варна редовна цена струваше 10.50 лв.



„Ту-134“ беше сред основните самолети във флотилията на „Балкан“ както за международни, така и за вътрешни полети

На фона на днешните цени на самолетните билети посочените по-горе може да изглеждат ниски, но не бива да се забравя, че обичайната начална заплата на висшист се движеше между 150 и 200 лв. Т.е. ако тричленно семейство тръгне със самолет за морето, това му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума.

Особено през лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно. В докомпютърната ера купуването на билет за самолета си беше цяло приключение. Мнозина си спомнят бюрото на БГА „Балкан“ за вътрешни линии на софийската улица „Софийска комуна“ 10. Днес улицата се казва „Княз Александър“, а на мястото на билетните каси е разположена сладкарница. Пред врата на бюрото от ранна сутрин се извиваха опашки. Вътре на отделни гишета се продаваха билетите за различните направления, като на самото гише на лист хартия бяха написани датите и часовете за полетите до съответния град за месец напред. Често се означаваше и типът на самолета, с който ще се изпълнява полета.

Всеки пътник се записваше в специална тетрадка под пореден номер и получаваше билет, написан на ръка от служителката. За бързина и улеснение често те не написваха пълните имена на градовете, а София беше „Сф“, Варна – „Вн“, Бургас – „Бс“, Видин – „Вд“ и т.н. За разлика от сега, изгубването или забравянето на хартиения билет създаваше големи главоболия и без този документ просто не можеше да се лети. Друга особеност е, че обикновено от София не можеше да се купи билет и за връщане със самолета. В столичното бюро имаха някаква квота от билети в обратната посока, но тя се изчерпваше много бързо и често се налагаше пристигналият в който и да е град със самолет веднага да отиде в местното бюро на „Балкан“, за да търси билет за връщане.

Затова с голям ентусиазъм беше посрещнато въвеждането на така наречената видеорезервационна система „Габриел“, нещо като прадядо на сегашните дигитални системи за резервация и продажба на самолетни билети. Така или иначе цените бяха твърди и не се влияеха нито от това колко време преди полета е купен билетът, нито от това дали е еднопосочен или двупосочен.

През лятото до Варна и Бургас имаше над 20 полета дневно, при това с всички типове самолети, с които БГА „Балкан“ разполагаше. Естествено, желанието на хората беше да летят с по-големите и бързи машини като „Ту-154“ и „Ту-134“, но при липсата на места, никой не се отказваше и от „Ан-24“. По тези линии летяха също „Ил-18“ и „Як-40“.


Салонът на „Ан-24“ не предлагаше особен комфорт, но побираше 48 – 50 души, които за час стигаха до другия край на България

По-големи самолети („Ту-134“ и „Ил-18“) изпълняваха вътрешни полети и до Търговище, докато до Русе, Силистра, Видин и Горна Оряховица летяха само станалите нарицателни „Ан“-чета.
Правилата изискваха при вътрешен полет пътникът да е на летището най-късно 20 минути преди часа, определен за излитането. Минаваше се на гише, където се представя билетът и се приема багажът. Всеки получаваше и бордна карта, но без конкретно определено място. Затова когато автобусът, закарал пътниците от терминала до стълбичката на самолета, отвореше врати, наставаше сериозно бутане кой ще влезе в салона по-напред, за да заеме желаната седалка.
По време на вътрешните полети се предлагаха бонбони за смучене, мокри кърпички за почистване на ръцете, кафе, чай и вода.

Продължителността на полетите беше приблизително следната:
София – Варна:
„Ту-154“ – 35 минути
„Ту-134“ – 40 минути
„Ил-18“ – 50 минути
„Як-40“ – 45 минути
„Ан-24“ – 1 час и 15 минути

До Бургас времетраенето на полета със съответните типове самолети беше с около 5 мин. по-кратко.
От София до Видин „Ан-24“ летеше 35 минути, до Русе – 50 минути, до Горна Оряховица – 40 минути, до Силистра – 1 час и 10 минути, до Търговище – 50 минути.

С изключение на Варна и Бургас, чиито летища бяха свързани с центъра на града с редовна автобусна линия, в останалите градове автобусните връзки бяха предвидени според съответните полети.

До Видин целогодишно се поддържаха два полета дневно – сутрин и вечер; до Горна Оряховица – 3 полета, до Русе – три полета, до Търговище, което практически обслужваше и Шумен и Разград – между 3 полета през зимата и 5 – 6 през лятото, до Силистра – 2 полета.



Днес летището в Русе не обслужва редовни полети, както и летищата във Видин, Горна Ораховица, Силистра и Търговище

Поради постоянните зимни мъгли над София и особено в района на летище Враждебна, честа картина беше закъснението и отмяната на полети заради лоши метеорологични условия. Тогава в тесния салон на „Вътрешни линии“ наставаше истинско стълпотворение. Както и пред касата за билети, защото много от пътниците се опитваха да сменят отменения полет с друг – до възможно най-близкия до целта им град.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
70% от българите нe си мият зъбите
70% от българите нe си мият зъбите 29/04/2024, Понеделник 19:36 0
Флагман.БГ Слагат и електронен подпис в личните карти Слагат и електронен подпис в личните карти 29/04/2024, Понеделник 19:16 2
Даниел Петканов стана трейдър
Даниел Петканов стана трейдър 29/04/2024, Понеделник 19:00 2
Аня Пенчева: Вече нямам снаха!
Аня Пенчева: Вече нямам снаха! 29/04/2024, Понеделник 17:17 1
4
Коментара по темата
4.
fsd
12.08.2017 18:03:32
1
1
Няма са притеснявате след три години краденето свършва. През 2020 спират eврофондовете защото се смята че до тогава страната се е стабилизирала иконимически.Така че който крал до тогава крал пък който не е да му мисли как ще връща чужди пари. Затова кака ви Кури толкоз я е яд че неможа нищо да излапа от тез фондове само боко и герб:)
3.
до 2
12.08.2017 16:07:56
4
3
Горбачов-предателя и агент на ЦРУто и българските му вербовани агенти в ЦКто направиха преврата и предадоха България като колония на хамеркиканците
2.
Въпрос
12.08.2017 12:47:45
9
10
Щом имаше държава,защо направихте преврат и я разрушихте бе комунисти ?
1.
mtv
12.08.2017 09:29:17
9
31
тогава имаше ДЪРЖАВА !!!сега има КОЧИНА с подивели нерези......
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
ГЕРБ-Бургас: Нашите депутати натрупаха достатъчно опит, готови са за изпълнителната власт ГЕРБ-Бургас: Нашите депутати натрупаха достатъчно опит, готови са за изпълнителната власт Първите четирима, дори петима от листата в Бургас, изглеждат готови за министерски постове Глоба от КАТ ни спъва да си продадем колата Глоба от КАТ ни спъва да си продадем колата Пречката важи и при сделките за имоти, от 3 май нотариусите ни проверяват в НАП за борчове Великденски намаления в Триа Сити Център (СНИМКИ) Великденски намаления в Триа Сити Център (СНИМКИ) Тук ще откриете най-удобният начин да сте с модерна и ефектна визия през настъпващите топли месеци Морето край Шофьорския плаж изхвърли трупа на мъртва крава Морето край Шофьорския плаж изхвърли трупа на мъртва крава Странната гледка е забеляза от местни рибари, които минавали в района Нaд 12 000 фaлити oт нaчaлoтo нa гoдинaтa y нac Нaд 12 000 фaлити oт нaчaлoтo нa гoдинaтa y нac Haй-зaceгнaтите ceĸтopи са тъpгoвия и peмoнт нa aвтoмoбили Високият туморен маркер на простатата невинаги значи рак Високият туморен маркер на простатата невинаги значи рак Сред нераковите причини за висок простата специфичен антиген попадат различни състояния, като някои от тях дори не сигнализират за проблеми с жлезата Геополитическата ситуация в Източна Европа и Близкия изток прави гласуването на европейските избори още по-важно Геополитическата ситуация в Източна Европа и Близкия изток прави гласуването на европейските избори още по-важно Тони Димитрова с номинация за БГ изпълнителка, нека да я подкрепим Тони Димитрова с номинация за БГ изпълнителка, нека да я подкрепим Морският ни глас е претендент и в класацията за Албум на годината на БГ радио Стартира ремонтът на пречиствателната станция край яз. Ясна поляна в Приморско Стартира ремонтът на пречиствателната станция край яз. Ясна поляна в Приморско Срокът за изпълнение е 10 месец, летният сезон не е застрашен, подчерта кметът на община Приморско Иван Гайков Прокуратурата разследва Лена Бориславова от миналия август Прокуратурата разследва Лена Бориславова от миналия август "Към делото са приобщени множество относими документи, изискана е и справка от Сдружение "Да запазим Корал", посочва районната прокуратура
Почина известен футболен треньор Почина известен футболен треньор Като треньор е шампион на Украйна и носител на Купата на страната с Динамо (Киев) Apple възнамерява да въведе изкуствен интелект в iPhone Apple възнамерява да въведе изкуствен интелект в iPhone Apple обаче все още не е приела взела окончателно решение дали да осъществи сделката с OpenAI или с Alphabet Арестуваха Жерар Депардийо, разпитват го за сексуално посегателство над две жени Арестуваха Жерар Депардийо, разпитват го за сексуално посегателство над две жени Според една от жените той я е докосвал по интимните й части без нейно съгласие през 2014 г. на снимачната площадка Намериха 700 000 евро в багажа на пътници на летището Намериха 700 000 евро в багажа на пътници на летището Двама братовчеди искали да ги изхарчат в Турция 4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома 4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома Пет са жертвите, а ранените са десетки 14 чуждестранни наемници убити в Николаев, а ген. Сирски призна за отстъпление от ключови позиции 14 чуждестранни наемници убити в Николаев, а ген. Сирски призна за отстъпление от ключови позиции Бившият американски разузнавач Скот Ритър пък прогнозира, че до есента новото US оръжие в Украйна ще бъде унищожено, а Донбас ще стане руски Стрелецът омагьосва с чар, а Везните да не се занимават с интриганти и досадници! Стрелецът омагьосва с чар, а Везните да не се занимават с интриганти и досадници! Хороскоп за деня – 29 април 2024, понеделник Тя танцува с рокля с 3 000 камъка в Денсинг старс Тя танцува с рокля с 3 000 камъка в Денсинг старс Ефектните сценични тоалети са проектирани специално за всеки състезател, създадени са за конкретната хореография и осигуряват пълна свобода на движението, каза стилистката на предаването Августина Маркова-Тути Стена рухна върху АМ "Струма" и затрудни прибирането към София Стена рухна върху АМ "Струма" и затрудни прибирането към София Движението се отклонява през Владая и се е образувала колона от автомобили "Денсинг старс" заприлича на Море от любов, тези двамата май ще станат двойка "Денсинг старс" заприлича на Море от любов, тези двамата май ще станат двойка Това обаче очевидно няма да се случи точно сега
Делян Пеевски Делян Пеевски Кирил Петков е пудел, който драска на вратата на Борисов Виц на деня Виц на деня - Сащо, ти защо не ме взимаш никъде със себе си?
- Вземам те!
- Къде... Нито на кафе, нито на кино, нито на гости?
- Мими, аз винаги те нося в сърцето си!
Виц на деня Виц на деня - Здравей красавице, имаш ли си гадже?
- Ние с теб сме женени от две година бе!
- Опаа, обърках чата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За да върви семейния живот, трябва не да се редят мебелите по фен-шуй, а да се спи по Камасутра!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори