×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Президентът назначи Елеонора Димитрова за посланик на България в Бразилия
  • Студентите платена форма на обучение ще имат право на стипендия, реши ВАС
  • Един милион и осем хиляди туристи са посетили Варна от началото на годината до 10 октомври
  • Въздушна спешна помощ ще има база край Търговище
  • Литва затвори границата си с Беларус
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България


Спомени от соца: Когато от София със самолет можеше да се лети до 7 града в България
През лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно
11 Август 2017, Събота, 00:01 ч.
Източник: Животът днес

На тричленно семейство пътуването със самолет за морето му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума

България беше една от държавите с най-развита мрежа за вътрешни въздушни съобщения. До 1990 година БГА „Балкан“ поддържаше редовни целогодишни самолетни линии до Варна, Бургас, Силистра, Търговище, Русе, Горна Оряховица и Видин. През 80-те години на миналия век бяха организирани и полети до Кърджали, които се изпълняваха с вертолет „Ми-8“.


Пътнически вертолет „Ми-8“


В различни периоди от развитието на българската авиация са изпълнявани полети от София до Стара Загора, Пловдив и Плевен, както и от Горна Оряховица до Варна и Бургас.

За относително малката територия на България гъстата вътрешна самолетна мрежа се обяснява с планинския релеф и липсата по онова време на скоростни автомобилни пътища, както и с дългите авиационни традиции на страната. Преди изграждането на съвременните магистрали и първокласни пътища пътуването от София до Варна със съветските автомобили отнемаше поне 8 – 10 часа. Дори до отдалечения на едва 211 км. Видин с автомобил или влак се пътуваше около 5 часа. Затова самолетите бяха много желан транспорт, особено при служебни командировки, в които билетът се заплащаше от държавата.

Схема на вътрешните самолетни линии на БГА „Балкан“ през 80-те години на ХХ в.

Цените на самолетните билети през 80-те години на ХХ в. бяха следните:
София – Варна (респективно Варна – София): 22 лв.
София – Бургас: 20 лв.
София – Силистра: 22 лв.
София – Търговище: 16 лв.
София – Русе: 16 лв.
София – Горна Оряховица: 12 лв.
София – Видин: 11 лв.

За сравнение влаковият билет втора класа София – Варна редовна цена струваше 10.50 лв.



„Ту-134“ беше сред основните самолети във флотилията на „Балкан“ както за международни, така и за вътрешни полети

На фона на днешните цени на самолетните билети посочените по-горе може да изглеждат ниски, но не бива да се забравя, че обичайната начална заплата на висшист се движеше между 150 и 200 лв. Т.е. ако тричленно семейство тръгне със самолет за морето, това му струваше около 120 лв. за отиване и връщане, което е значителна на фона на доходите сума.

Особено през лятото билети за Варна и Бургас се намираха доста трудно. В докомпютърната ера купуването на билет за самолета си беше цяло приключение. Мнозина си спомнят бюрото на БГА „Балкан“ за вътрешни линии на софийската улица „Софийска комуна“ 10. Днес улицата се казва „Княз Александър“, а на мястото на билетните каси е разположена сладкарница. Пред врата на бюрото от ранна сутрин се извиваха опашки. Вътре на отделни гишета се продаваха билетите за различните направления, като на самото гише на лист хартия бяха написани датите и часовете за полетите до съответния град за месец напред. Често се означаваше и типът на самолета, с който ще се изпълнява полета.

Всеки пътник се записваше в специална тетрадка под пореден номер и получаваше билет, написан на ръка от служителката. За бързина и улеснение често те не написваха пълните имена на градовете, а София беше „Сф“, Варна – „Вн“, Бургас – „Бс“, Видин – „Вд“ и т.н. За разлика от сега, изгубването или забравянето на хартиения билет създаваше големи главоболия и без този документ просто не можеше да се лети. Друга особеност е, че обикновено от София не можеше да се купи билет и за връщане със самолета. В столичното бюро имаха някаква квота от билети в обратната посока, но тя се изчерпваше много бързо и често се налагаше пристигналият в който и да е град със самолет веднага да отиде в местното бюро на „Балкан“, за да търси билет за връщане.

Затова с голям ентусиазъм беше посрещнато въвеждането на така наречената видеорезервационна система „Габриел“, нещо като прадядо на сегашните дигитални системи за резервация и продажба на самолетни билети. Така или иначе цените бяха твърди и не се влияеха нито от това колко време преди полета е купен билетът, нито от това дали е еднопосочен или двупосочен.

През лятото до Варна и Бургас имаше над 20 полета дневно, при това с всички типове самолети, с които БГА „Балкан“ разполагаше. Естествено, желанието на хората беше да летят с по-големите и бързи машини като „Ту-154“ и „Ту-134“, но при липсата на места, никой не се отказваше и от „Ан-24“. По тези линии летяха също „Ил-18“ и „Як-40“.


Салонът на „Ан-24“ не предлагаше особен комфорт, но побираше 48 – 50 души, които за час стигаха до другия край на България

По-големи самолети („Ту-134“ и „Ил-18“) изпълняваха вътрешни полети и до Търговище, докато до Русе, Силистра, Видин и Горна Оряховица летяха само станалите нарицателни „Ан“-чета.
Правилата изискваха при вътрешен полет пътникът да е на летището най-късно 20 минути преди часа, определен за излитането. Минаваше се на гише, където се представя билетът и се приема багажът. Всеки получаваше и бордна карта, но без конкретно определено място. Затова когато автобусът, закарал пътниците от терминала до стълбичката на самолета, отвореше врати, наставаше сериозно бутане кой ще влезе в салона по-напред, за да заеме желаната седалка.
По време на вътрешните полети се предлагаха бонбони за смучене, мокри кърпички за почистване на ръцете, кафе, чай и вода.

Продължителността на полетите беше приблизително следната:
София – Варна:
„Ту-154“ – 35 минути
„Ту-134“ – 40 минути
„Ил-18“ – 50 минути
„Як-40“ – 45 минути
„Ан-24“ – 1 час и 15 минути

До Бургас времетраенето на полета със съответните типове самолети беше с около 5 мин. по-кратко.
От София до Видин „Ан-24“ летеше 35 минути, до Русе – 50 минути, до Горна Оряховица – 40 минути, до Силистра – 1 час и 10 минути, до Търговище – 50 минути.

С изключение на Варна и Бургас, чиито летища бяха свързани с центъра на града с редовна автобусна линия, в останалите градове автобусните връзки бяха предвидени според съответните полети.

До Видин целогодишно се поддържаха два полета дневно – сутрин и вечер; до Горна Оряховица – 3 полета, до Русе – три полета, до Търговище, което практически обслужваше и Шумен и Разград – между 3 полета през зимата и 5 – 6 през лятото, до Силистра – 2 полета.



Днес летището в Русе не обслужва редовни полети, както и летищата във Видин, Горна Ораховица, Силистра и Търговище

Поради постоянните зимни мъгли над София и особено в района на летище Враждебна, честа картина беше закъснението и отмяната на полети заради лоши метеорологични условия. Тогава в тесния салон на „Вътрешни линии“ наставаше истинско стълпотворение. Както и пред касата за билети, защото много от пътниците се опитваха да сменят отменения полет с друг – до възможно най-близкия до целта им град.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
Издирват 15-годишно момиче
Издирват 15-годишно момиче 30/10/2025, Четвъртък 19:00 0
4
Коментара по темата
4.
fsd
12.08.2017 18:03:32
1
1
Няма са притеснявате след три години краденето свършва. През 2020 спират eврофондовете защото се смята че до тогава страната се е стабилизирала иконимически.Така че който крал до тогава крал пък който не е да му мисли как ще връща чужди пари. Затова кака ви Кури толкоз я е яд че неможа нищо да излапа от тез фондове само боко и герб:)
3.
до 2
12.08.2017 16:07:56
4
3
Горбачов-предателя и агент на ЦРУто и българските му вербовани агенти в ЦКто направиха преврата и предадоха България като колония на хамеркиканците
2.
Въпрос
12.08.2017 12:47:45
9
10
Щом имаше държава,защо направихте преврат и я разрушихте бе комунисти ?
1.
mtv
12.08.2017 09:29:17
9
31
тогава имаше ДЪРЖАВА !!!сега има КОЧИНА с подивели нерези......
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бойко Рашков лъсна на снима с Мухарем – Мухата и Пеевски нарече скандала с изборите пърформанс Бойко Рашков лъсна на снима с Мухарем – Мухата и Пеевски нарече скандала с изборите пърформанс Организиран е от пуделите с пачките, коментира лидерът на ДПС-НН Станимир Хасърджиев измамил свои близки за стотици хиляди лева Станимир Хасърджиев измамил свои близки за стотици хиляди лева  В схемата за пари е замесен и баща му “Златен век” за директорката на Държавен куклен театър - Бургас “Златен век” за директорката на Държавен куклен театър - Бургас Заслужено отличие, коментира кметът Димитър Николов „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект Поредната награда е свързана както с реализираните жилищни сгради до момента, така и с изгаждането на впечатляващия с мащаба си комплекс до Mall Galleria От несигурност към спокойствие: PAXMINING показа пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари От несигурност към спокойствие: PAXMINING показа пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари PAXMINING предлага сигурен начин за печалба от криптовалути чрез облачен майнинг – без техника, без стрес и без нужда от опит Летище Бургас става още по-гостоприемно за товарни полети. А за пътнически? Летище Бургас става още по-гостоприемно за товарни полети. А за пътнически? Логистичен хъб или живо международно летище? Накъде вървим?  Fabric Club посреща Нова година 2026 с грандиозна дискотека и две уникални зони за изживяване! Fabric Club посреща Нова година 2026 с грандиозна дискотека и две уникални зони за изживяване! Fabric Club превръща последната нощ на 2025-а в експлозия от музика, стил и еуфория – с DJ Mascota, MC Mikey и DJ Pokera зад пулта Кораб-фантом изправи на нокти институциите в Бургас Кораб-фантом изправи на нокти институциите в Бургас На борда имало двама украинци Новите будители на бургаските деца получиха своето признание от кмета Димитър Николов Новите будители на бургаските деца получиха своето признание от кмета Димитър Николов Общо 104 млади учители и техните ментори получиха благодарности и признание за своя успешен старт в кариерата Германец с нелепа кражба във Варненско Германец с нелепа кражба във Варненско Открадна саксия с цвете
Фрапираща история с учителка, гаджето й и ученичка, първите двама са в ареста Фрапираща история с учителка, гаджето й и ученичка, първите двама са в ареста Случи се в САЩ Gunvor купува рафинерии на „Лукойл“, но заради руски олигарх санкциите може да останат Gunvor купува рафинерии на „Лукойл“, но заради руски олигарх санкциите може да останат Съоснователят на швейцарската компания Генадий Тимченко, който е приближен до Кремъл, е продал своя дял на партньора си Защо тунелът на император Комод в Колизеума е магнит за туристи, а амфитеатърът в София пустее Защо тунелът на император Комод в Колизеума е магнит за туристи, а амфитеатърът в София пустее Няма друг град в света, притежаващ такава полузаровена забележителност точно в градския център, от която не изкарва и един лев Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Единствено най-голямото дете в семейството - 18-годишната Дилара Билир, оцеля в инцидента Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната САЩ спряха парите за фондацията на Бил Гейтс и той заяви, че „глобалното затопляне“ не е толкова страшно Здравна криза налегна цяла Европа Здравна криза налегна цяла Европа Системната липса на инсулин е само част от критичните проблеми Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 От Вашингтон считат, че Китай настига тях и Русия във въоръжаването Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Не е говорено за Тайван. Китай ще започне отново да купува американска соя и ще направи компромис за редкоземни елементи, Вашингтон обмисля да намали мита Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Крайнодесните на Герт Вилдерс получиха шамар във вота 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство Намерено е тялото на едно дете
Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Дали са български вълци, дали са турски, няма да са хора с докторантура по ядрена физика
Виц на деня Виц на деня - Омъжи се за мен! Откакто те познавам, не мога да спя!
- Простак такъв! Искаш да се ожениш за мен само за да се наспиш ли?
Виц на деня Виц на деня - Операцията мина успешно. Днес си на лекарства и системи. За вечерта ще пратя сестрата.
- Докторе, може ли да не е тази вечер, че още ме боли.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Днес шефът толкова дълго вика по мен, че накрая неволно казах: "Да, скъпа!"
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори