×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Тръмп ще отбележи първите 100 дни от управлението си с митинг в Детройт
  • Ето какво ще е времето днес
  • Тръмп ще намали въздействието на автомобилните мита
  • След великденската ваканция, депутатите се събират за две заседания, започвайки с извънреден парламентарен контрол днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Българин измисли и направи: Електровозила минават 100 км за 30 стотинки


Българин измисли и направи: Електровозила минават 100 км за 30 стотинки
Потеглянето е безшумно, защото триколката със сенник е на електричество
11 Март 2017, Събота, 13:46 ч.
Автор: Флагман. БГ

Триколките се продават в цяла България

Всяка седмица жителката на димитровградското село Бряст Вълка Колева се готви за пазар в общинския център. Вместо обаче да се запъти към спирката на автобуса, 76-годишната жена възсяда странно на вид превозно средство, наподобяващо количка за голф. Потеглянето е безшумно, защото триколката със сенник е на електричество.

"Нямам книжка, но не е необходима. Много е удобно и почти не струва пари, спестявам 3 лева за пенсионерски билет до Димитровград и обратно", не може да се нахвали от придобивката си брястчанката.

"Спомням ми много добре клиентката ми. Пожела да се моторизира и си купи триколка. Отначало се возеше бавничко - най-много с десетина километра в час", разказва и производителят на уникалното устройство Тенчо Стамов.

Днес хасковлията Тенчо Стамов е на 57-годишна възраст и с всеки изминал ден се посвещава все по-трайно на производството на електрически триколки и скутери. От 1991 година се занимава с частен бизнес, преди да напусне бившия техникум за обучение на стругари и фрезисти "Млада гвардия" в областния център.

Идеята

"Идеята за направата на електрическо возило ми хрумна преди 3 години. От димитровградския неделен пазар ми попадна малко скутерче. Внучето ми тогава беше на три години. Казах си: "Я да му направя една електрическа количка". Оказа се невероятно сполучлива", спомня си началото майсторът. Тестовете текли на картинг-пистата край Хасково.
По негови думи успешната първа стъпка му дала идеята за нещо по-голямо. "Поръчах от Китай два по-големи електрически скутера и разглобих мотопедите. После от двата сглобих един. Оттам насетне първо поръчах части, а след това започнах сериозно", продължава управителят на фирмата "Стамов и Ко".

Неговата гордост е, че реално само двигателят, акумулаторите, веригата и колелетата не са негово дело. Всичко останало - шаси, електроника, управление, цялостна конструкция е минало през ръцете му, а определението "самоделка" му звучи почти обидно.

"Вложих много средства, умения и сили. Защото да започнеш да правиш нещо, което го няма, не само да копираш, изисква ресурс. След 5 - 6 месеца работа първата триколка излезе на бял свят. Стана голям хит. После втората, третата и така нататък...", обяснява конструкторът.

Новаторите

Във вторник тази седмица иноваторът и синът му Стамо показаха прототип на една от произвежданите триколки на среща в Професионалната гимназия по селско стопанство и транспорт "Н. Й. Вапцаров" в Хасково. Там бяха университетски преподаватели и представители на Националната браншова организация за електрическа мобилност - ИКЕМ.

"Превозното средство може да измине с пълен заряд на батериите между 40 и 60 километра в зависимост от терена, тежестта на водача и годишния сезон. Едно зареждане на акумулаторите е 15 стотинки по домашен електромер, така че средно 100 километра се изминават на цена 30 стотинки. Максималната скорост е 60 километра в час", обобщи пред присъстващите ученици и специалисти Стамов.

В момента той продава триколките за 2000 лева бройката, но заради по-скъпия долар смята да вдигне цената с около 200 лева. "Интересът е голям. Досега от миналото лято вече съм пласирал 10 - 12 триколки и скутери, продават се в цяла България“.

„Печалбата е минимална, като повече от половината от стойността са батериите. Но най-важното е, че досега нямам нито едно оплакване за мой продукт", вмята хасковлията. Той обяснява още, че автомобилчетата му могат да бъдат с още по-добри качества, ако замени сега използваните оловни акумулатори със сила на тока 12 - 14 ампера с по-леките и по-мощни в пъти, но пък много по-скъпи литиево-йонни батерии.

"Първата и най-дълго най-експлоатирана количка вече е на 5000 километра. Според дебелите книги акумулаторите й трябва да издържат презареждания до 5 години", предрича изобретателят.

В същото време електрониката синхронизира оборотите на двата двигателя, което е важно при завой. Доброто е, че успях да постигна ефект агрегатите да действат като генератори и да зареждат акумулаторите при движение по стръмно надолу", допълва Стамов. И добавя, че може да увеличи пробега до около 20 километра, ако снабди возилото със слънчеви панели.

Недостатъците

Недостатък според него е, че няма база да доразработи моделите до истински автомобил, тъй като му липсва технологията сам да произведе купе от закрит тип. Иначе оборудването по нищо не се различава от това на всяко превозно средство: има си дискови спирачки на всяко колело, LED - светлини, стопове, клаксон, скоростомер и дори индикатор на батерията.

Не всичко обаче върви като по мед и масло. "След като бях направил 2 - 3 коли, изникна въпросът за узаконяването. Отидох в КАТ. Там вдигат рамене. Пратиха ме в "Автомобилна администрация". Смеят се. От там - в "Технотест". Нищо. Стигнах до Народното събрание - чудят се", връща се назад хасковлията. И недоумява как държавата хем иска да се развиват технологиите на бъдещето, хем стои безучастна и дори по-скоро пречи.

Покрай Тенчо се запалва и синът Стамо. "Отначало бях скептичен. Когато татко направи първата триколка, се качих. Дойде ми мерака, сега и аз работя по моделите с радост", обяснява 25-годишният мъж. Той работи в спедиторска фирма на половин ден, за да може да посвети останалата половина на човъркането в работилницата.

Тези дни интерес към возилата проявили гърци, които дошли на място. "Попитаха за възможности за доставка по 15 триколки на месец. Засега нямам такъв капацитет, с усилия мога да произведа не повече от 5 - 6. Дано обаче някой ден и това да може да се случи", пожелава си Стамов.

В категории: Животът


Флагман.БГ Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона 29/04/2025, Вторник 22:00 0
Флагман.БГ На десния си крак носи бижута за... На десния си крак носи бижута за... 29/04/2025, Вторник 21:03 1
Големи проблеми с водата в...
Големи проблеми с водата в... 29/04/2025, Вторник 20:40 0
Млада жена нападна полицаи
Млада жена нападна полицаи 29/04/2025, Вторник 20:00 0
Флагман.БГ Спечели чисто нова кола Спечели чисто нова кола 29/04/2025, Вторник 19:40 0
Флагман.БГ Каза за българския футбол Каза за българския футбол 29/04/2025, Вторник 19:24 0
8
Коментара по темата
8.
Bayraktar turkish dron
11.03.2017 18:43:43
0
1
Магазин ТОБО под Краснодар 1670 лева велосипед с китайскаа ЕЛ.батерия скорост около 35-40км в час
7.
ot opit
11.03.2017 18:30:42
0
2
ТЕХНОТЕСТ са гадни монополисти, не може да взимат по 1000лв. за кола идваща извън ЕС..!!!!!
6.
ot opit
11.03.2017 18:29:56
0
4
ТЕХНОТЕСТ са гадни монополисти, не може да взимат по 1000лв. за кола идваща извън ЕС..!!!!!
5.
ДО ФЛАГМАН
11.03.2017 15:51:21
0
4
ЗАЩО ИЗТРИХТЕ КОМЕНТАРА ЧРЕЗ КОЙТО ИЗРАЗИХ ВЪЗМУЩЕНИЕТО СИ /без обидни квалификации/СРЕЩУ ЧИНОВНИКА държавен служител -ние го храним/ ОТ АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ ГАВРЕЩ СЕ С ТВОРЕЦА /пращайки го за "велен хайвер"/вместо да си изпълни задължението по НАРЕДБА №60
4.
Рефе
11.03.2017 14:58:15
0
2
Найден Зеленогорски е против електромобилите и други малоумници и затова сме все на опашката.
3.
НАРЕДБА №60 от 24 04 2009г
11.03.2017 14:39:37
0
2
ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПЪТ НА НОВИ М.П.С./автомобилна администрация/
2.
Telstar driver
11.03.2017 14:32:44
0
3
С 48V14ah батерия на скутера който имам и тежи около 45кг, а аз съм 80кг трудно минавам повече от 25 -30км, а максимални скорости над 45км/ч са просто немислими. Така че не е възможно доста по тежка триколка да се движи със 60км/ч и да изминава до 60км с едно зареждане... има доста неточности в статията...
1.
*********
11.03.2017 14:23:01
0
1
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Отстраненият от шоуто готвач се появи на вечерната резервация с цветя и любовно послание Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Вече са договорени първите групи и стартираха резервациите за организираните пътувания Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона Добрин не завоюва колата от Турнирите, но получи награда за атрактивност Световен шампион пристига в Бургас Световен шампион пристига в Бургас Нафтата със силен трансфер Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици 60% дял на ВЕИ в мощностния баланс е критичен, поясни енергийният експерт Иван Хиновски Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Той сподели, че се съмнява кибератака да е причината за аварията на Иберийския полуостров, заради която няколко държави останаха без ток Големи проблеми с водата в... Големи проблеми с водата в... Хората във врачанско село бедстват Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Европол казва, че влиза от двете пристанища, поясни бившият секретар на МВР проф. Николай Радулов Промяна в движението по "Тракия" утре Промяна в движението по "Тракия" утре Движението при 251-ви км, в посока Бургас, ще е в активната лента за няколко часа Бургаският ж.к. „Зорница“ ще има още един вход-изход Бургаският ж.к. „Зорница“ ще има още един вход-изход Гражданите настояват за реализацията й от години
Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям Най-малко 26 души загинаха при експлозия Най-малко 26 души загинаха при експлозия Починали са и деца В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... По неволя: Транзисторите се връщат на мода Защо на Пиренеите останаха без ток? От Лисабон казаха има ли кибератака Защо на Пиренеите останаха без ток? От Лисабон казаха има ли кибератака В Мадрид обаче не бързат с констатациите
Володимир Зеленски, президент на Украйна Володимир Зеленски, президент на Украйна Ние ценим живота на хората, а не парадите Виц на деня Виц на деня Тя разбра, че трябва да си обръсне краката, когато Той я погали и каза:
- Шаро, махай се!
Виц на деня Виц на деня - Като малък исках да стана гробар...
- Защо?
- Спокойна работа, клиентите не се оплакват.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Село - място, където кокошките ходят сурови по улиците.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори