×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Президентът назначи Елеонора Димитрова за посланик на България в Бразилия
  • Студентите платена форма на обучение ще имат право на стипендия, реши ВАС
  • Един милион и осем хиляди туристи са посетили Варна от началото на годината до 10 октомври
  • Въздушна спешна помощ ще има база край Търговище
  • Литва затвори границата си с Беларус
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Трагедията край Китен, която разтърси България преди 44 години


Трагедията край Китен, която разтърси България преди 44 години
Черната река погълна 36 майки с деца
28 Юли 2016, Четвъртък, 07:50 ч.

Автобусът се сгромолясва от 5 метра височина във водата, приземява се по таван и се превръща в ковчег, покрит изцяло от калните талази на Караагач


Утрото на 28 юли 1972 година не предвещава нищо лошо. Курортистите във ведомствената станция на НИПКИДА (Научно-изследователски и проекто-конструкторски институт по двигатели и автомобили) в Ахтопол стягат багажа си и се приготвят да отпътуват към домовете си в София. Същевременно две млади и здрави момчета току-що уволнили се от казармата, се стягат за вечерна забава край брега на ММЦ-Приморско, а 65 годишен рибар се готви за поредния си улов в Китенската река. Летният сезон е в разгара си, а по алеите на ММЦ-то и към Китен щъкат красиви полякини и чехкини. Вечерта обаче се превръща в нечовешки кошмар за всички.

Привечер автобус „Чавдар“, натоварен с 48 пътници прибиращи се от почивка, вече е напуснал почивната станция в Ахтопол и към 19,20 часа стига до моста на пълноводната Караагач, (известна още като Караач, Орляшка река, а от 1980 г. официалното й название е Китенска река – б.а.). И тук се случва страшното. Мостът имал малка гърбица образувала се от сгорещеният асфалт и шофьорът вероятно решава да я избегне. Рейсът отскача леко встрани и за миг водачът губи контрол. Предната и задната лява гума на возилото затъват в пешеходната зона на съоръжението над реката. Плочата, която е отдолу, се счупва и пропада, а на моста нямало парапети и мантинела. Автобусът се сгромолясва от 5 метра височина във водата, приземява се по таван и се превръща в ковчег, покрит изцяло от калните талази на Караагач. Пътниците били предимно майки с деца.

Свидетел на трагедията първи става живеещият на близо рибар Васил Димитров, който по това време е излизал да слага рибарските мрежи. Той чува тътена от падането на автобуса, но първоначално не осъзнава какво е станало. След минута-две на повърхността забелязва човешки ръце и веднага поема с най-голямата лодка към давещите се пътници. Бай Васил не можел да плува, но проявява изключителна смелост, героизъм и самообладание като превъзмогва страха в тези трудни минути. След като достига с лодката до давещите се, той вижда как пострадалите започват да губят съзнание и не знаят какво да правят. Възрастният рибар с нечовешки усилия започва да прехвърля хора зад борда. В същото време районът се изпълва с хора, между които и много чужденци. Всички крещели стъписани от ужас, но никой не посмява да скочи в мътните води на реката. И в изневиделица се появяват двамата смелчаци Евтим Милев и Иван Янев. Те вървели по пътя към Китен официално облечени за вечерното джамбуре в ММЦ „Георги Димитров”.

След като виждат в бездната лодка с възрастен човек на борда, а в нея и няколко човешки тела, без да му мислят много хвърлят дрехите си и отиват да помагат на лодкаря. Младежите се мятат в мътните води на реката и през изпочупените стъкла на рейса започват да изваждат пътуващите. От общо 48 пътници шансът да оживеят обаче имат само малцина. Жертвите са 37. Те са на възраст от 3 до 75 години, а 14 от тях са деца.  От спасените 12 една жена умира, но тя е била със свръхтегло и сърцето й спира, когато е вече на борда. Един успява да доплува сам до брега. По-късно на мястото на трагедията пристигат леководолазите и военните. Но те се натъкват само на трупове. Равносметката е жестока: сред мъчително удавилите се летовници имало и цели семейства. Като легенда сред местните хора започва да се разказва, за отгледано от своите спасители извадено дете, чийто родители са загинали. Оказа се обаче, че оцелели деца няма.

Двама от участниците в организираната след това акция по изваждането на хората и автобуса са леководолазът Георги Дърмонаров и служителят на КАТ Атанас Николов. Инструкторът от морския клуб към тогавашното ДОСО (Доброволна организация за съдействие на отбраната) по време на службата си се е натъквал на много ужасяващи случаи, когато е трябвало да вади удавници, но смята, че по-зловеща гледка от тази край Китен никога не е виждал. „По това време аз обучавах леководолази в Поморие. На мен и на още няколко инструктори, които също бяха мои възпитаници, ни разпоредиха да тръгнем към река Караагач. Дойдоха колеги от Мичурин, сега Царево, както и военни от Атия. Никога няма да забравя жестоката картина, която се разкри пред нас, докато вадехме автобуса от реката: изтървахме го няколко пъти и от него изпаднаха 12 трупа. Беше ужас!”, разказа Дърмонаров.

„По време на трагедията бях в Приморско, около 20,30 часа дежурният ни съобщи, че има произшествие. След 10 минутки отидохме на моста, автобусът в действителност не се виждаше, водата го закриваше. Три денонощия вадихме трупове. Спомням си, още виждам като насън, че повечето хора бяха обърнати по гръб и вероятно са починали от удара, а не толкова от удавяне. Само десетина души успяха да излязат. Те са седели на различни места в автобуса, така че не може да се каже, че някои са били в по-изгодна позиция. Целият рейс беше в тиня и кал. Водата в реката е много мътна и търсенето на телата беше изключително трудно. Две от телата се наложи да ги търсим повече време. Никога няма да забравя майките с вкопчените в тях деца. При нас работеше една жена, която беше следовател. Тя плачеше непрекъснато три дни поред.“, спомня си Николов.

В тогавашните медии съобщенията за подобни събития в повечето случаи са тема табу за комунистическата власт. В случая пресата поднася информация за жестоката трагедия, макар и пестеливо. Три дни след случилото се най-подробно злополуката е отразена на последните страници на бургаския ежедневник „Черноморски фронт”и профсъюзния „Труд”, въпреки че никъде не се споменава за броя и имена на жертви, както и факти около събитието. Единствено е съобщено, че има жертви и са спасени 10 човека. В „Народна младеж” също се появява невзрачна дописка за трагичния инцидент със заглавие „Автомобилна катастрофа, има загинали”. Вестник „Отечествен фронт” почти дублира „Народна младеж” със скромно каре с информация „Автомобилна катастрофа, има жертви”, а официозът „Работническо дело” е най-пестелив – нито дума, нито запетая.

На 07.08.1972 г в бр. 32 на седмичника „Поглед”, журналистът Любомир Янков публикува очерка си за лодкаря-спасител „Другото име на героизма”. За проявения героизъм на бай Васил, държавата му дава 500 лв. награда и медал. След преживеният шок рибарят се поболява и малко след това почива от рак. Очеркът завършва с „Молим двете момчета, взели участие в спасяването на пострадалите, да съобщят имената и адресите си в редакцията.”  Явно от вестника са искали да ги намерят, за да им направят очерци, но така и не ги откриват.

След инцидента е назначена правителствена комисия за разследване причините за катастрофата и оказване помощ на пострадалите. От  направените експертизи се оказва, че моста е лошо проектиран и построен, до самия завой, с неравна повърхност и декоративен парапет.Съоръжението е било твърде слабо.  При ваденето на автобуса дори е имало съмнения, че мостът ще удържи крана. След драматичния инцидент единствената реакция от страна на тогавашната власт е била да постави ограничение за 20-тонни камиони през моста. Тировете, преминаващи до този момент оттам на път за Турция, са били изведени през Звездец. После случаят бързо се забравя от институциите, но не и от хората. Те и до ден днешен помнят покъртителната картина след зверската катастрофа край Китен, в онзи горещ юлски ден на 1972 година.

източник: socbg.com

В категории: Животът


8
Коментара
8
Коментара по темата
8.
Яна
11.09.2017 16:34:56
3
1
По-злобни, по-надъхани с политическа омраза и по-злостни коментари не бях чела под статия за една трагедия. И ако четеш тези коментари, които всъщност по никакъв начин не коментират самата статия, оставаш с впечатлението, че сега цъфтим и вържем със старите 20-годишни западни таралясници, които караме по "чудесните ни" осеяни с дупки пътища и сякаш днес не се убиват по 4-5 човека всекидневно най-вече надрусани, пияни и изкрейзили млади "демократчета" с аудита и бе ем ве-та. Комунистите и Брежнев им били виновни, че и чичко Путин за една трагедия отпреди 44 години. Онемявам пред цялата тази простотия.
7.
Стамболов
28.07.2016 13:11:12
1
12
Флагман,поздравявам ви за статията. Нови мля да направите още едно разследване. На 9 август 1970 година на ж.п прелеза край град Българово влак блъска автобус. Загиват 14 човека. Моля отразете този случай.
6.
гошо
28.07.2016 12:50:44
9
23
Флагман,
Напишете статия за това как избиха парламента ни и застреляха офицерите ни през 1944-1951 --- всичко това по нареждане на Сталин и Москва.
Как отрязаха 30% от България и я подариха на Гърция и Сърбия.
И направете паралел със Волга България която беше унищожена още по злобно. След това обобщете кой на кого е брат.
5.
Мда
28.07.2016 12:48:10
10
4
Познай ако автобуса беше BMW дали щеше да го оставиш да падне във реката.
4.
Кмета
28.07.2016 12:45:18
8
20
Само да припомня на младите че преди 44 години бяхме под комунистическо робство и чакахме по 10 години за коли по времето на така казаното руското иго - защото те ни бяха окупирали и нямаше демокрация. Те казваха кой ще вземе кола и кога! Еба си робството!!!!!!
3.
стоян
28.07.2016 12:30:30
15
22
Преди 44 години чакахме на опашки за един хляб по един час.....и нямаше частни автобуси.
Всеки автобус неше на "държавата" тоест комунистическата мафия дърпана на конци от Кремъл.
Не само нямаше автобуси ами дори нямаше пътища.
Толкова примитивни бяха руските герои иначе във вестниците се думкаха че щяли да победят Запада хаха. Еба си крадците!!'
Значи представете си ако имаше такова развитие каквото е днес --- абсурд!!!!
2.
Швейцария Бург
28.07.2016 12:23:15
17
12
Защото руснаците не ни позволяваха да внасяне никакви автобуси и части от Европа, нашите бяха допотопни без климатици, без нищо само с два бутона. Също пътищата се строяха със цел да се държи България слаба за да не може да се върне в Европа. Целта на Русия беше същата каквато сега се опитват са прилагат на Украйна --- отслабване и изтриване.
Но накрая Путин ще го изтрие най вероятно Полша със две атомни от горе.
1.
Комунистите и руснаците са виновни
28.07.2016 12:19:15
19
16
Бих казал че комунистическите тъпаци не можеха да строят като хората и нямаше никакъв контрол върху старите руски автобуси.
Но същото се случи със турската фирма на пътя Бургас София.
Време е да влезем във 22 век!
Слушайте Германия тя знае как да строи коли и пътища НО и как да ги опасява. Надалеч от руска техника и руски влияния. Само Европа е сериозна цивилизация.
Да го духа Брежнев, тоя автобус и неподържането е дело на руското окупаторство срещу България и геноцида срещу свободата на Българите Европейци.
Целия период 1944-1989 е една злобна и бедна драма на изтриването на един народ оставен зад желязната завеса и окупиран от Москва.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Vivacom представи напредъка си в устойчивото развитие за 2024 г. с фокус върху зелената енергия и иновациите Vivacom представи напредъка си в устойчивото развитие за 2024 г. с фокус върху зелената енергия и иновациите Vivacom поставя нов стандарт за отговорен бизнес в България – с 5.5G технологии, зелена енергия и 100% рециклиране на оперативните отпадъци през 2024 г. Подписаха меморандум за Филиал на БДУ "Проф. д-р Асен Златаров" в Казанлък Подписаха меморандум за Филиал на БДУ "Проф. д-р Асен Златаров" в Казанлък Това е поредна стъпка към реализация на идеята Извънредно! Путин нареди прекратяване на огъня в Украйна Извънредно! Путин нареди прекратяване на огъня в Украйна Информацията е потвърдена и от Кремъл, и от украинската УНИАН Вендинг машина в Бургас предлага бира, законно ли е? Вендинг машина в Бургас предлага бира, законно ли е? Продажбата на алкохол чрез автомати може да доведе до глоби и проверки от институциите Страхотен мач на Черноморец 1919, акулите на крачка от сензация срещу шампиона Страхотен мач на Черноморец 1919, акулите на крачка от сензация срещу шампиона Бургаският тим загуби в добавеното време COVID-19 протича с хрема и сухо гърло, но ваксините предпазват тежките случаи COVID-19 протича с хрема и сухо гърло, но ваксините предпазват тежките случаи Ваксините срещу COVID-19 в Бургас са безплатни за всички, независимо от възраст и здравноосигурителен статус Василев: Киселова е крила сигнали, свързани с документни престъпления и източване на държавен ресурс Василев: Киселова е крила сигнали, свързани с документни престъпления и източване на държавен ресурс Сигналите са изпратени до и.ф. главен прокурор, до президентската институция и до Народното събрание Министър Жечо Станков: България и Република Корея споделят обща визия  за чиста, сигурна и конкурентна енергетика Министър Жечо Станков: България и Република Корея споделят обща визия за чиста, сигурна и конкурентна енергетика Балансираната комбинация от ядрени мощности, възобновяеми източници, системи за съхранение и цифрови решения е ключът към устойчивото развитие на сектора, смята Станков От несигурност към спокойствие: PAXMINING показя пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари От несигурност към спокойствие: PAXMINING показя пътя към стабилни доходи в нестабилни пазари PAXMINING предлага сигурен начин за печалба от криптовалути чрез облачен майнинг – без техника, без стрес и без нужда от опит „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект „Бургас Инвест“ с отличие от Камарата на строителите и нов визионерски проект Поредната награда е свързана както с реализираните жилищни сгради до момента, така и с изгаждането на впечатляващия с мащаба си комплекс до Mall Galleria
Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Срутеният блок в Гебзе взе четири жертви: Откриха и родителите мъртви след 19 часа под отломките Единствено най-голямото дете в семейството - 18-годишната Дилара Билир, оцеля в инцидента Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната Тръмп: Измамата с изменението на климата загуби войната САЩ спряха парите за фондацията на Бил Гейтс и той заяви, че „глобалното затопляне“ не е толкова страшно Здравна криза налегна цяла Европа Здравна криза налегна цяла Европа Системната липса на инсулин е само част от критичните проблеми Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 Тръмп нареди спешни ядрени тестове, след като Путин се похвали със Статус-6 От Вашингтон считат, че Китай настига тях и Русия във въоръжаването Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Тръмп оцени срещата със Си с 12 по десетобалната скала Не е говорено за Тайван. Китай ще започне отново да купува американска соя и ще направи компромис за редкоземни елементи, Вашингтон обмисля да намали мита Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Изненадващ победител на изборите в Нидерландия Крайнодесните на Герт Вилдерс получиха шамар във вота 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство 7-етажна сграда рухна в Турция, има затрупано семейство Намерено е тялото на едно дете Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Четирима българи застават пред съда в Париж заради... Обвинението към тях е заради вандализиране на Мемориала на Холокоста във френската столица Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Седеметажна жилищна сграда се срути край Истанбул Не е ясно дали има жертви Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Мъск пусна Grokipedia, която да се конкурира с Wikipedia Съдържанието се генерира от изкуствен интелект и генеративния AI асистент Grok
Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Васил ТЕРЗИЕВ, кмет на София Дали са български вълци, дали са турски, няма да са хора с докторантура по ядрена физика
Виц на деня Виц на деня - Омъжи се за мен! Откакто те познавам, не мога да спя!
- Простак такъв! Искаш да се ожениш за мен само за да се наспиш ли?
Виц на деня Виц на деня - Операцията мина успешно. Днес си на лекарства и системи. За вечерта ще пратя сестрата.
- Докторе, може ли да не е тази вечер, че още ме боли.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Днес шефът толкова дълго вика по мен, че накрая неволно казах: "Да, скъпа!"
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори