×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 31 юли е FASHION PHOTO DAY в Central Park Бургас, вижте подробности
  • Бизнесът с два месеца гратис за цените в евро
  • Външният дълг нарасна със 7 млрд. евро
  • САЩ заплашват Китай със 100-процентови мита
  • Производители вдигнаха цените на храните с 23%
  • Български са 30% от зеленчуците на пазара
  • Канада обяви, че ще признае палестинската държава през септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Трагедията край Китен, която разтърси България преди 44 години


Трагедията край Китен, която разтърси България преди 44 години
Черната река погълна 36 майки с деца
28 Юли 2016, Четвъртък, 07:50 ч.

Автобусът се сгромолясва от 5 метра височина във водата, приземява се по таван и се превръща в ковчег, покрит изцяло от калните талази на Караагач


Утрото на 28 юли 1972 година не предвещава нищо лошо. Курортистите във ведомствената станция на НИПКИДА (Научно-изследователски и проекто-конструкторски институт по двигатели и автомобили) в Ахтопол стягат багажа си и се приготвят да отпътуват към домовете си в София. Същевременно две млади и здрави момчета току-що уволнили се от казармата, се стягат за вечерна забава край брега на ММЦ-Приморско, а 65 годишен рибар се готви за поредния си улов в Китенската река. Летният сезон е в разгара си, а по алеите на ММЦ-то и към Китен щъкат красиви полякини и чехкини. Вечерта обаче се превръща в нечовешки кошмар за всички.

Привечер автобус „Чавдар“, натоварен с 48 пътници прибиращи се от почивка, вече е напуснал почивната станция в Ахтопол и към 19,20 часа стига до моста на пълноводната Караагач, (известна още като Караач, Орляшка река, а от 1980 г. официалното й название е Китенска река – б.а.). И тук се случва страшното. Мостът имал малка гърбица образувала се от сгорещеният асфалт и шофьорът вероятно решава да я избегне. Рейсът отскача леко встрани и за миг водачът губи контрол. Предната и задната лява гума на возилото затъват в пешеходната зона на съоръжението над реката. Плочата, която е отдолу, се счупва и пропада, а на моста нямало парапети и мантинела. Автобусът се сгромолясва от 5 метра височина във водата, приземява се по таван и се превръща в ковчег, покрит изцяло от калните талази на Караагач. Пътниците били предимно майки с деца.

Свидетел на трагедията първи става живеещият на близо рибар Васил Димитров, който по това време е излизал да слага рибарските мрежи. Той чува тътена от падането на автобуса, но първоначално не осъзнава какво е станало. След минута-две на повърхността забелязва човешки ръце и веднага поема с най-голямата лодка към давещите се пътници. Бай Васил не можел да плува, но проявява изключителна смелост, героизъм и самообладание като превъзмогва страха в тези трудни минути. След като достига с лодката до давещите се, той вижда как пострадалите започват да губят съзнание и не знаят какво да правят. Възрастният рибар с нечовешки усилия започва да прехвърля хора зад борда. В същото време районът се изпълва с хора, между които и много чужденци. Всички крещели стъписани от ужас, но никой не посмява да скочи в мътните води на реката. И в изневиделица се появяват двамата смелчаци Евтим Милев и Иван Янев. Те вървели по пътя към Китен официално облечени за вечерното джамбуре в ММЦ „Георги Димитров”.

След като виждат в бездната лодка с възрастен човек на борда, а в нея и няколко човешки тела, без да му мислят много хвърлят дрехите си и отиват да помагат на лодкаря. Младежите се мятат в мътните води на реката и през изпочупените стъкла на рейса започват да изваждат пътуващите. От общо 48 пътници шансът да оживеят обаче имат само малцина. Жертвите са 37. Те са на възраст от 3 до 75 години, а 14 от тях са деца.  От спасените 12 една жена умира, но тя е била със свръхтегло и сърцето й спира, когато е вече на борда. Един успява да доплува сам до брега. По-късно на мястото на трагедията пристигат леководолазите и военните. Но те се натъкват само на трупове. Равносметката е жестока: сред мъчително удавилите се летовници имало и цели семейства. Като легенда сред местните хора започва да се разказва, за отгледано от своите спасители извадено дете, чийто родители са загинали. Оказа се обаче, че оцелели деца няма.

Двама от участниците в организираната след това акция по изваждането на хората и автобуса са леководолазът Георги Дърмонаров и служителят на КАТ Атанас Николов. Инструкторът от морския клуб към тогавашното ДОСО (Доброволна организация за съдействие на отбраната) по време на службата си се е натъквал на много ужасяващи случаи, когато е трябвало да вади удавници, но смята, че по-зловеща гледка от тази край Китен никога не е виждал. „По това време аз обучавах леководолази в Поморие. На мен и на още няколко инструктори, които също бяха мои възпитаници, ни разпоредиха да тръгнем към река Караагач. Дойдоха колеги от Мичурин, сега Царево, както и военни от Атия. Никога няма да забравя жестоката картина, която се разкри пред нас, докато вадехме автобуса от реката: изтървахме го няколко пъти и от него изпаднаха 12 трупа. Беше ужас!”, разказа Дърмонаров.

„По време на трагедията бях в Приморско, около 20,30 часа дежурният ни съобщи, че има произшествие. След 10 минутки отидохме на моста, автобусът в действителност не се виждаше, водата го закриваше. Три денонощия вадихме трупове. Спомням си, още виждам като насън, че повечето хора бяха обърнати по гръб и вероятно са починали от удара, а не толкова от удавяне. Само десетина души успяха да излязат. Те са седели на различни места в автобуса, така че не може да се каже, че някои са били в по-изгодна позиция. Целият рейс беше в тиня и кал. Водата в реката е много мътна и търсенето на телата беше изключително трудно. Две от телата се наложи да ги търсим повече време. Никога няма да забравя майките с вкопчените в тях деца. При нас работеше една жена, която беше следовател. Тя плачеше непрекъснато три дни поред.“, спомня си Николов.

В тогавашните медии съобщенията за подобни събития в повечето случаи са тема табу за комунистическата власт. В случая пресата поднася информация за жестоката трагедия, макар и пестеливо. Три дни след случилото се най-подробно злополуката е отразена на последните страници на бургаския ежедневник „Черноморски фронт”и профсъюзния „Труд”, въпреки че никъде не се споменава за броя и имена на жертви, както и факти около събитието. Единствено е съобщено, че има жертви и са спасени 10 човека. В „Народна младеж” също се появява невзрачна дописка за трагичния инцидент със заглавие „Автомобилна катастрофа, има загинали”. Вестник „Отечествен фронт” почти дублира „Народна младеж” със скромно каре с информация „Автомобилна катастрофа, има жертви”, а официозът „Работническо дело” е най-пестелив – нито дума, нито запетая.

На 07.08.1972 г в бр. 32 на седмичника „Поглед”, журналистът Любомир Янков публикува очерка си за лодкаря-спасител „Другото име на героизма”. За проявения героизъм на бай Васил, държавата му дава 500 лв. награда и медал. След преживеният шок рибарят се поболява и малко след това почива от рак. Очеркът завършва с „Молим двете момчета, взели участие в спасяването на пострадалите, да съобщят имената и адресите си в редакцията.”  Явно от вестника са искали да ги намерят, за да им направят очерци, но така и не ги откриват.

След инцидента е назначена правителствена комисия за разследване причините за катастрофата и оказване помощ на пострадалите. От  направените експертизи се оказва, че моста е лошо проектиран и построен, до самия завой, с неравна повърхност и декоративен парапет.Съоръжението е било твърде слабо.  При ваденето на автобуса дори е имало съмнения, че мостът ще удържи крана. След драматичния инцидент единствената реакция от страна на тогавашната власт е била да постави ограничение за 20-тонни камиони през моста. Тировете, преминаващи до този момент оттам на път за Турция, са били изведени през Звездец. После случаят бързо се забравя от институциите, но не и от хората. Те и до ден днешен помнят покъртителната картина след зверската катастрофа край Китен, в онзи горещ юлски ден на 1972 година.

източник: socbg.com

В категории: Животът


8
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Рибар в лоша серия хвана 100-килограмово "чудовище" Рибар в лоша серия хвана 100-килограмово "чудовище" 31/07/2025, Четвъртък 21:04 0
8
Коментара по темата
8.
Яна
11.09.2017 16:34:56
3
1
По-злобни, по-надъхани с политическа омраза и по-злостни коментари не бях чела под статия за една трагедия. И ако четеш тези коментари, които всъщност по никакъв начин не коментират самата статия, оставаш с впечатлението, че сега цъфтим и вържем със старите 20-годишни западни таралясници, които караме по "чудесните ни" осеяни с дупки пътища и сякаш днес не се убиват по 4-5 човека всекидневно най-вече надрусани, пияни и изкрейзили млади "демократчета" с аудита и бе ем ве-та. Комунистите и Брежнев им били виновни, че и чичко Путин за една трагедия отпреди 44 години. Онемявам пред цялата тази простотия.
7.
Стамболов
28.07.2016 13:11:12
1
12
Флагман,поздравявам ви за статията. Нови мля да направите още едно разследване. На 9 август 1970 година на ж.п прелеза край град Българово влак блъска автобус. Загиват 14 човека. Моля отразете този случай.
6.
гошо
28.07.2016 12:50:44
9
23
Флагман,
Напишете статия за това как избиха парламента ни и застреляха офицерите ни през 1944-1951 --- всичко това по нареждане на Сталин и Москва.
Как отрязаха 30% от България и я подариха на Гърция и Сърбия.
И направете паралел със Волга България която беше унищожена още по злобно. След това обобщете кой на кого е брат.
5.
Мда
28.07.2016 12:48:10
10
4
Познай ако автобуса беше BMW дали щеше да го оставиш да падне във реката.
4.
Кмета
28.07.2016 12:45:18
8
20
Само да припомня на младите че преди 44 години бяхме под комунистическо робство и чакахме по 10 години за коли по времето на така казаното руското иго - защото те ни бяха окупирали и нямаше демокрация. Те казваха кой ще вземе кола и кога! Еба си робството!!!!!!
3.
стоян
28.07.2016 12:30:30
15
22
Преди 44 години чакахме на опашки за един хляб по един час.....и нямаше частни автобуси.
Всеки автобус неше на "държавата" тоест комунистическата мафия дърпана на конци от Кремъл.
Не само нямаше автобуси ами дори нямаше пътища.
Толкова примитивни бяха руските герои иначе във вестниците се думкаха че щяли да победят Запада хаха. Еба си крадците!!'
Значи представете си ако имаше такова развитие каквото е днес --- абсурд!!!!
2.
Швейцария Бург
28.07.2016 12:23:15
17
12
Защото руснаците не ни позволяваха да внасяне никакви автобуси и части от Европа, нашите бяха допотопни без климатици, без нищо само с два бутона. Също пътищата се строяха със цел да се държи България слаба за да не може да се върне в Европа. Целта на Русия беше същата каквато сега се опитват са прилагат на Украйна --- отслабване и изтриване.
Но накрая Путин ще го изтрие най вероятно Полша със две атомни от горе.
1.
Комунистите и руснаците са виновни
28.07.2016 12:19:15
19
16
Бих казал че комунистическите тъпаци не можеха да строят като хората и нямаше никакъв контрол върху старите руски автобуси.
Но същото се случи със турската фирма на пътя Бургас София.
Време е да влезем във 22 век!
Слушайте Германия тя знае как да строи коли и пътища НО и как да ги опасява. Надалеч от руска техника и руски влияния. Само Европа е сериозна цивилизация.
Да го духа Брежнев, тоя автобус и неподържането е дело на руското окупаторство срещу България и геноцида срещу свободата на Българите Европейци.
Целия период 1944-1989 е една злобна и бедна драма на изтриването на един народ оставен зад желязната завеса и окупиран от Москва.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
"Нефтохимик" договори клубен автобус "Нефтохимик" договори клубен автобус Ето подробности Пожарникари спасиха трудноподвижен мъж от горяща къща, носеха го на гръб по стръмен терен Пожарникари спасиха трудноподвижен мъж от горяща къща, носеха го на гръб по стръмен терен Пламъците били високи 2-3 метра, но и това не смутило храбрите огнеборци от Сливен, на които 78-годишният Кольо дължи живота си Приеха въвеждането на „Добродетели и религии”, Шкварек разобличи противниците на предмета Приеха въвеждането на „Добродетели и религии”, Шкварек разобличи противниците на предмета Те идат организирано, за да излъжат, че зад тях има хиляди учители и стотици хиляди родители, а на протестите им се събират все по 72 души, каза той След 9-годишната Хрисия на „електрическия“ стол залепна и енергетикът на мола в Плевен, спаси се по чудо След 9-годишната Хрисия на „електрическия“ стол залепна и енергетикът на мола в Плевен, спаси се по чудо Привлече ме като магнит и не можех да се измъкна, разказва момичето, което живее втори живот след токовия удар  Брад Пит инкогнито в България, депутат му оказал помощ Брад Пит инкогнито в България, депутат му оказал помощ Актьорът не пожелал да се вдига шум Важна рокада в националния по волейбол за Световното, опитен играч е аут Важна рокада в националния по волейбол за Световното, опитен играч е аут Дамян Колев заменя Мартин Божилов Мъртвакът подрани - пазете децата си във фаталния петък, 1 август Мъртвакът подрани - пазете децата си във фаталния петък, 1 август Времето от утре ще е прекрасно за плаж, но подводното течение от днес копае опасни ями Голяма звезда на Холивуд дойде в София и показа страхотен характер Голяма звезда на Холивуд дойде в София и показа страхотен характер Люк Еванс снима тайна продукция Ученикът, паднал от тераса в Китен, претърпя 9-часова операция Ученикът, паднал от тераса в Китен, претърпя 9-часова операция Извършена е сложна хирургическата интервенция за стабилизиране на гръбнака Ралица Паскалева подкрепи Димо Алексиев след присъдата Ралица Паскалева подкрепи Димо Алексиев след присъдата Актьорът бе осъден на 18 месеца затвор
Руснаците превзеха Часов Яр и иде ред на Константиновка Руснаците превзеха Часов Яр и иде ред на Константиновка Става много тежко за украинските части и в Покровск, а линията Славяск- Краматорск започва да се руши и затова Тръмп дава ултиматоми като луд, коментира проф. Витанов Съпруга разбра за изневяра на мъжа си благодарение на кантар, любовницата е тежала 54 килограма Съпруга разбра за изневяра на мъжа си благодарение на кантар, любовницата е тежала 54 килограма На някои хора сякаш не им е писано да са заедно Трус в Истанбул разлюля половин Тракия Трус в Истанбул разлюля половин Тракия Според информация на Дирекцията за извънредни ситуации и борба с природни бедствия към президентството в Анкара (АФАД), епицентърът се е намирал край бреговете на истанбулския квартал Силиври, на дълбочина от 9,91 километра Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Айтос с план да разкрие туристическия си потенциал Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Символичен финал на една политическа илюзия, родена с лозунги за морал и прозрачност, но приключваща със схеми, арести и корупционни обвинения Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Повече подробности за сделката ще бъдат дадени едва когато има повече яснота, уточняват от дружеството. НИС управлява мрежа от 22 бензиностанции в България, които оперират у нас под марката "Газпром“ С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова Преди това ние вървяхме към раздяла, бяхме се отдалечили един от друг, споделя миската От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката В интервюто за "Сънди таймс", което е един от редките й разговори с медии, тя казва, че не би пожелала и на най-злия си враг да изпита чувството да си беден и да живееш на месечните социални помощи Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Кучето Бим откри близо килограм канабис в пчелин край карнобатско село Спецакция на полицията от Бургас, Ямбол и Националната дирекция разкри тайник с наркотици в карнобатско село – пчелинът се оказал прикритие за канабис Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Откриха 1.3 милиона лева в черен сак на задна седалка Спрямо обвиняемия С.В. е взета мярка за неотклонение “гаранция“ в размер на 10 000 лева
Проф. Николай Слатински Проф. Николай Слатински Надеждата ми е Украйна да издържи, докато Русия се сгромоляса Виц на деня Виц на деня Мъже, запомнете! Не е учтиво да питате дама за възрастта и. Достатъчно е да я попитате, знае ли руски? Виц на деня Виц на деня Съпругата:
- Утре е 30 годишнината от сватбата ни, искаш ли заколим прасето?
- Защо, то какво е виновно?! Брат ти ни запозна...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Как се нарича човек, който харесва всичко във фейсбук?
- Вселайко!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори