Как да се справим с истериите и свръхемоционалността при малки деца
Справянето с интензивните емоции при малките деца, особено ако има съмнение за ADHD, изисква търпение, последователност и разбиране. Поведенческите терапии, които се прилагат в страни като САЩ, показват, че значителна част от децата подобряват състоянието си само с помощта на родителско обучение и промени в семейната среда, без медикаменти.
Първата основа е разбирането на мозъка на детето. Малките деца не могат да мислят рационално по време на силен емоционален изблик. При стрес тази част от мозъка се блокира. Затова наказания, дълги обяснения или повишен тон не дават резултат. Най-ефективното поведение в момент на истерия е да се осигури безопасно пространство, родителят да присъства, но да не натиска детето да говори или да се „спре веднага“.
Втората основа е силната емоционална връзка. Деца, които чувстват сигурност и приемане, развиват по-добра способност за регулиране на емоциите. Дребните, ежедневни моменти са сутрешна прегръдка, позитивна реплика. При вечерните ритуала са ключови за укрепване на тази връзка.
Истериите и хиперактивността на децата, който водят до екстремни сривове техните родители
Третият подход е топло, откликващо родителско поведение. Вместо да се минимизират чувствата („не е голяма работа“), експертите препоръчват признаване на емоцията: „Виждам, че това те разстрои. Тук съм.“ Така детето се учи, че емоциите са приемливи и могат да бъдат изразявани безопасно.
Четвъртата стратегия е подчертаване на позитивното поведение. Когато детето прояви самоконтрол или поиска помощ, родителят трябва да го отбележи и похвали – това укрепва желаните модели.
Пето е създаване на възможности за избор, самостоятелност и осъзнатост. Децата с ADHD често се борят за контрол, затова предоставянето на малки избори („коя блуза искаш да облечеш?“) намалява напрежението. Упражненията за осъзнатост биха спомогнали, например да наблюдават мирис. Звук или допир са също са мощен инструмент за саморегулация.
И накрая, родителят трябва да помогне на детето да се чувства част от „екип“. Чувството за принадлежност изгражда устойчивост и основен компонент при работа с деца, които реагират бурно.
Всички тези подходи не решават проблема мигновено, но изграждат стабилна рамка, в която детето постепенно се учи да управлява емоциите си по-зряло и уверено.
Добави Коментар