Графична база в Бургас трябва да има, това е изкуство, което заслужава да бъде видяно от повече хора
За съжаление със смъртта на нашия майстор умдрукер Георги Велков, съществуващата спря да се ползва активно, смята дългогодишният председател на Дружеството на бургаските художници
- Г-н Динев, кога спря да се ползва активно графичната база в Бургас?
- Самата графика, като техника, загуби популярност през годините. Но когато почина Георги Велков, всичко спря в Графичната база. Това е много специфичен занаят, който не се учи за 3 дни, не се учи и за месеци, а отнема години. Той беше човек с много голям опит, беше дошъл от друга печатарница и после започна да работи в Графичната база. Велков беше „съучастник” при изработването на всяка литография.
- Вие, като човек, който дълги години е бил в Графичната база и дългогодишен председател на Дружеството на бургаските художници - в какво състояние е сградата към момента?
Знаете ли историята на тази грохнала сграда от времето на цар Борис III и кого ще приюти утре?
- След редица наводнения има много влага. Под самата сграда има вода. По какъв начин е реконструирана, когато е превърната в Графична база, не знам. Но винаги е било влажно. По време на социализма повече сякаш не обръщахме внимание на всичко това - създавахме си сами уют и възможност да се работи. Но имаше един момент, когато ремонтираха Морската градина в този район. В този район сложиха високи бордюри на алеите и това се оказа много пагубно за Графичната база, защото водата започна да тече по алеите като река. Пред сградата нямаше бордюри и всичко се изливаше вътре. Освен това, при всеки дъжд покривът течеше, наводняваха се стаите. Мажехме, боядисвахме, поддържахме базата и продължаваше да работи.
- Вие запознат ли сте с проекта за реконструкция?
- Истината е, че не съм, тъй като инициативата вече я пое Националната художествена академия, с което аз лично не съм много съгласен, но тук говорим за споразумения между Академията и Дружеството на художниците. Общината също има своето отношение към цялата ситуация.
Димитър Николов показа проекта за ремонт на Графичната база в Морската градина на Бургас (СНИМКИ)
- Нуждае ли се Бургас от Графична база?
- Абсолютно! Няма никакъв спор по темата. В България останаха много малко такива и по време на моето председателство на Дружеството на бургаските художници имаше един момент, където се направиха опити тази сграда да бъде отнета от нас. Земята да се вземе и да се направи на нещо друго. След това имаше идея да се вземе цялото пространство зад базата и да се построи хотел, наливаха нафта в дърветата, за да могат да ги изсекат и да вдигнат хотела. Тогава обаче спасихме Графичната база - създаде се брожение, писа се, говори се и в крайна сметка остана. Но апетити винаги има и винаги ще има. Мога с гордост да кажа, че това е един от моите приноси към изкуството на Бургас.
- Има ли нещо специфично в тази сграда и в нейното ползване през годините?
- Камъните вътре са много специфични. Те са закупувани от художниците, от Дружестовото, графичната преса е собственост на Дружестовото и тя ще бъде завещана на НХА. По мое време направихме някои шкафове вътре, които са ни вършили работа. Имаше една реконструкция през годините, но след това пак се наводни и така.
- А какво отличава графиката от останалите течения на изобразителното изкуство?
- Това е графична техника, в която може да се използва изключително много цвят. Това е т.нар. „висок печат”. Ще ви разкажа малко повече. Имаме камък с по-особен варовиков състав, който се дълбае само в определени реки в Европа - най-вече в Германия. Върху него се рисува, обработва се. Там, където се рисува с т.нар. литографски туш или молив, то попива, тъй като има мазнина. След това мастилото хваща само там, където е имало рисунка. За да се стигне до това, е нужен добър печатар. Ние му казвахме ундрукер. В света продължават да съществуват такива графични бази, които са с много по-големи камъни, за които е нужна по-голяма преса - повечето са електрически, докато нашата беше ръчна. Тази техника прави хубава връзка между живописта и графиката, защото можеха да се изработват много красиви творби с много повече цвят. Когато човек гледа отдалеч една такава графика, може да си помисли, че е акварел, темпера, живопис. В този смисъл графиката е страхотна техника.
С близо 700 000 лв. търсят кой да ремонтира за филиала на НХА-Бургас Графичната база край плажа
- Какви известни художници и творци са идвали през годините в Графичната база в Бургас?
Тук са идвали страхотни творци. Владимир Гаджович имаше напечатани творби при нас. Много български художници са идвали също. Да не говорим и за Стоян Цанев, който тук правеше литографиите си и участваше после със своите произведения на своите изложби в Япония. Атанас Яранов, Милко Божков - много са. Но тогава имаше печатар.
- Има ли интерес към това изкуство от страна на младите?
- Интерес има, ако се показва изкуството. А в момента то нито има как да се покаже, нито как да се изработи и няма как хората да го припознаят за нещо свое. В изкуството, както в музиката, има възпитателен процес - трябва нещо да се покаже, за да могат хората да го харесат. Когато един човек никога не е слушал класика или рок музика, а само чалга - той ще слуша само чалга. Така е и с тази графична техника.
- НХА сега поема контролът върху Графичната база. Има ли преподаватели, които да могат да предадат това знание на младото поколение?
- Преподаватели има много. Другия човек, който бих казал, че знае повече от мен, е Димо Колибаров. Той е наясно с тази техника много. Бургаският художник Георги Петков също е много способен. Въпросът е, че макар да има хора, които се занимават с това изкуство, те продължават да нямат печатар - някой, който всеотдайно да се наеме с тази нелека задача, в която печалба няма. Единственият вариант е тук да започнат да идват по-сериозни автори, които да подаряват произведенията си.
- Имало ли е изложба на графика през годините?
- Правили сме и не е трудно. Имаме огромен фонд в Галерията и в Дружеството на бургаските художници. Това са графични листи, които има специфичен начин да се експонират. По принцип графиката се съхранява на сухо място, трябва да е сложена хоризонотално. Като всяко нещо си има специфика.
Еврото идва: Стотинките стават проблем, важни неща за обмяната
Прости движения, които облекчават умората по време на шофиране
За какво е супер полезно киселото зеле
157 дни в годината дишаме прахта на Сахара
Орбан за бъдещето на Украйна: Буферна държава между Русия и НАТО
Тахов: Само „Щандове за хората“ – с магазините няма да стане
Еропол тараши къщата на Васил Божков, търси исторически ценности
Съботен десерт: Горски пай с пълнеж от заквасена сметана
Кичка Бодурова празнува юбилей, чукна 70 г.
Само „Щандове за хората“ – с магазините няма да стане
Сапунджиева от "Игри на волята" се сринала психически, враждебната обстановка много ѝ повлияла
