Знаете ли историята на тази грохнала сграда от времето на цар Борис III и кого ще приюти утре?
А допреди 100 години е имало само голи камъни - без следа от една от най-красивите части на днешната Морска градина, която за съвременниците ни е известна като графичната база на художниците
Всеки ден, разхождайки се по красивата крайбрежна алея на Бургас, подминавате стара сграда с вид на казарма с конюшня и не ѝ обръщате внимание. Там се помещава все още сърф училището в морския град и може би понякога виждате сърфисти да излизат от вратите й и да се впускат в морето през лятото. Но едва ли сте се питали каква точно е била тази невзрачна постройка преди век, каква функция е изпълнявала и защо някога е била едно от най-важните места за бургаските художници. И едва ли изобщо ще се спрете да я разгледате... до момента, в който ние видяхме появилите се строителни огради.
Димитър Николов показа проекта за ремонт на Графичната база в Морската градина на Бургас (СНИМКИ)
На 1 декември, след броени дни, ще бъде обявен избрания вече изпълнител на проект за рехабилитация на точно тази сграда. Това е някогашната Графична база към Дружеството на бургаските художници, където по уникален метод са излизали на бял свят най-пъстрите произведения на изкуство по метод, който в 21 век изглежда забравен. За него в последващ материал на Флагман ще можете да научите в подробности. Сега важното е, че в понеделник се прави първа крачка към възраждането на графиката като стил в изобразителното изкуство в Бургас и именно тази порутена от годините постройка ще бъде преобразена в най-новия образователен център към филиала на Националната художествена академия.
С близо 700 000 лв. търсят кой да ремонтира за филиала на НХА-Бургас Графичната база край плажа
Проектът за новата ѝ визия всъщност е готов отдавна. Но, за да оценим това, в което ще бъде превърната тази бивша конюшна, е важно да проследим нейната история. Митко Иванов - историк, краевед, изследовател, който доскоро беше и председател на Дружеството на бургаските художници, разказа детайли за нея, за да бъде запомнена тя правилно.
Няма сведения кога точно е построена тази сграда на брега на морето. Ясен е само период - вероятно между 1920 и 1923 г. На това място в онези години не е имало и помен от Морската градина. Било е пусто, без дървета, без храсти, без алея и с необуздан и неопетнен от човешката ръка плаж от камъни. Първоначално сградата се използва като конюшна по времето на Цар Борис III. Втората световна война променя донякъде нейното предназначение и тя се ползва като военен обект до 1945 г.
Следвоенната история на обекта е също мътна, но е ясно, че по времето на социализма е била отдадена като лагер за почивки край морето. Наричали са я „Кърджалийски лагер”, тъй като именно партийнитя секретар на Кърджали е поискал от бургаския си колега по ранг някакво място край морето за летен отдих на хората от планината и такова му е било отдадено.
След този период сградата започва същинския си живот. Тук се намесва един от най-големите български художници - бургазлията Тодор Атанасов. Той произхожда от стар род. По линия на баща си е сред наследниците на Каратанас войвода, а по линия на майка си - от Русалиевия род. Баба му е племенница на възрожденеца поп Сава Катрафилов. През 1954 г. той завършва Висшият институт по изобразително изкуство (понастоящем НХА) и се завръща в Бургас, където почти веднага е назначен в отдел „Културен отдих и украса” към Общината. От 1962 до 1973 г. е секретар на Групата на художниците в Бургас. Организира създаването на Художествената галерия на града и от 1967 до 1973 г. е неин директор. През този период е избран и за Председател на Окръжния съвет за изкуство и култура (ОСИК). През 1973 г. е избран за отговорен секретар на националния Съюз на българските художници. След два мандата се връща в Бургас и отново е избран за Председател на ОСИК.
„Той е комунист, но, ако мога така да се изразя, от добрите - от онези, които никога не са крали и никога не са се гаврили с българския народ. Аз имам огромно уважение към неговата личност. Бил е име в Бургас и областта с огромен принос към изкуството и културата на града. Историята помни още разказът за това как от София му спускат някакъв млад архитект с връзки - както сега бихме се изразили „парашутист”. Атанасов изобщо не одобрява такива действия и успява да го изгони от служба в рамките на седмици, а Централния комитет се съобразява с това - сами си правете сметката колко уважаван човек е бил в онези години, където не можеш да кажеш нищо на въпреки властта”, разказва историкът Митко Иванов.
Тодор Атанасов е инициатор на основаването на наградите „Златен орфей”. Той е и сред хората в Бургас, които са основен двигател за организирането на Симпозиума на скулптурата в Бургас, произведенията от който все още красят Морската градина на Бургас. Но нещо важно в настоящия контекст - той създава Графичната база в Бургас на мястото на Кърджалийския дом.
Това се случва през 1982 г. - едва 3 години преди да почине, изричайки малко преди това последните си думи в публичното пространство: „Пазете Стария Бургас!”.
Днес репортер на Флагман посети Графичната база до крайбрежната алея, за да види в какво състояние е тя и да покаже на широката общественост защо е необходим и важен за града предстоящият ремонт. Сградата е в окаяно състояние. Влага има по практически всяка стена, като с всяка изминала година тя се увеличава и съответно прави работата на художниците вътре все по-трудна. Околната растителност, част от която се е сляла с екстериора и на места с интериора постепенно се е превърнала в опасна. Това се дължи на факта, че тази част от Морската градина е изкуствено създадена - на това място, както описахме по-горе, преди 80-ина години е имало голи скали, които са били посипани с пръст впоследствие и изкуствено залесени.
„Дърветата са на не повече от 70-80 години и добре помня преди години, когато валеше дъжд как някои от тях падаха и оголваха плитката си коренова система. За мен лично е подходящо тя да бъде съборена, а на нейно място да се появи новата сграда, проектът за която така или иначе запазва оригиналният облик. Длъжни сме да пазим старите сгради, но когато са паметници на културата и когато имат особено значение за историята на града. Тази не е от тях в чисто архитектурен план”, каза още Митко Иванов.
Култовата графична база се превръща в културно-образователен център и музей
Иначе проектът за ремонта на Графичната база е на Националната художествен академия. Той се разработва в партньорство с Областна дирекция „Култура и туризъм” Одрин и Община Бургас. Сградата ще бъде разпределена условно на две части - реконструираната Графична база, която носи името на основателя си Тодор Атанасов и Културно-образователен център и музей. В него ще може да видите част от нещата, които ви показваме днес.
23-годишен мъж спечели състезание по мързел
Кремъл: Русия води преговори за Украйна само със САЩ, не ни интересува ЕС
Висш политик хвърли оставка в Румъния
Какво е състоянието на 7-годишното дете, което пострада при зловещата катастрофа между тир и семейна кола до Пловдив
Русия атакува Украйна с ракети "Кинжал"
Ужас в родно село: 34-годишна бе отвлечена от 4 мъже
Никола Цолов блесна в дебюта си във Формула 2
Защо не трябва да сушим прането върху радиатора
Плъзна жестока мълва за Сияна от Биг Брадър
Историческо завръщане на Клоп във футбола?
Владимир Путин се обади на 10-годишно момче
Може ли 6-метрова стълба да се помести в 2-метрова кола?
