Печените кестени пазят от Алцхаймер
Кестените са богати на няколко витамина от група B, включително тиамин, витамин B6, рибофлавин и фолиева киселина
В много страни кестените се смятат за истински деликатес. Но тези вкусни ядки всъщност могат да бъдат здравословни.
От подобряване на храносмилането до укрепване на костите - има ред основателни причини да обичаме печени кестени.
Подобряват храносмилането
Проучване, публикувано в списанието Food Microbiology, установило, че екстрактът от кестен има защитен ефект върху щам пробиотици, намиращи се в стомашно-чревния тракт. Пробиотиците са вид полезни бактерии, които поддържат червата ни здрави и спомагат за подобряване на храносмилането. Освен това кестените имат високо съдържание на фибри – облекчават запека, засищат, стабилизират кръвната захар и подхранват полезните чревни бактерии.
Съдържат антиоксиданти
Освен с витамини и минерали, кестените се отличават и с високи нива на антиоксиданти. Проучване от 2010 г., проведено от Департамента по биотехнологии към университета „Чосун” в Корея, установило, че екстрактът от цвят на кестена има мощни антиоксидантни свойства и дори помага за защита срещу меланом или рак на кожата. Антиоксидантите са вещества, които помагат за неутрализиране на вредните свободни радикали, които могат да се натрупват и увреждат клетките, причинявайки хронични заболявания.
Защитават сърцето
Интересното е, че някои видове кестени действително имат защитен ефект върху сърцето. Причината е, че съдържат антиоксиданти, които могат да намалят възпалението и да подобрят здравето на сърцето. Кестените също съдържат калий, важен минерал, който може да намали някои рискови фактори, свързани със сърдечните заболявания. Научно изследване установило, че увеличаването на приема на калий е ефективно за намаляване на кръвното налягане и риска от инсулт с 24%.
Нормализират работата на червата
Фибрите увеличават обема на изпражненията, което ги прави по-лесни за преминаване и елиминиране. Един анализ, публикуван в World Journal of Gastroenterology през 2012 г., разглежда пет проучвания, измерващи ефектите на диетичните фибри. Учените открили, че увеличаването на приема на фибри е свързано с повишени движения на червата.
За здравето на костите
Само 10 кестена могат да осигурят 50% от дневния препоръчителен прием на манган. Този минерал е изключително важен за нормалното функциониране на клетките. Някои проучвания са установили, че манганът може да играе централна роля в здравето на костите, както и да осигурява защита срещу определени заболявания. Приблизително 43% от мангана се съхранява в костите. Приемането на манган, в комбинация с други минерали за укрепване на костната тъкан, може да предотврати загубата на костна маса, особено при по-възрастните жени. Проучване от 2004 г. установило, че капсула, съдържаща манган, заедно с витамин D, калций, магнезий, цинк и бор, повишава костната плътност при жени със слаби кости.
За оптимална мозъчна функция
Кестените са богати на няколко витамина от група B, включително тиамин, витамин B6, рибофлавин и фолиева киселина. Тези витамини са от съществено значение, за да поддържате мозъка си здрав и да го предпазвате от болести. Дефицитът на някой от витамините от група В може да причини нарушена когнитивна функция на мозъка. Недостигът на тиамин например, може да доведе до делириум, докато дефицитът на фолат да увреди развитието на мозъка при децата.
В проучване от 2016 г. по-възрастните участници са получавали добавки с фолиева киселина в продължение на една година, което е довело до подобрена когнитивна ефективност, както и до по-ниски нива на определени възпалителни маркери. Друго проучване в Nutrition Journal установило, че повишеният прием на витамин В има положителен ефект върху когнитивната функция при по-възрастни участници с леко когнитивно увреждане и болест на Алцхаймер.
61 кражби по плажовете край Варна от юни, полицията предупреждава туристите
Дунав удари рекордно ниско ниво при Русе
Европа ускорява биотехнологиите: ЕС отваря по-бърз път за нови терапии до пациентите
Над 150 колоездачи поеха на 100-километров велотур през Родопите
Спират тировете по „Тракия“ и „Струма“ от 16 до 20 часа
Трагедия в Унгария: Полски автобус се преобърна, най-малко 12 души загинаха
Социалният министър бие тревога след неонацистката акция в Пловдив
7 сафрида за 7,10 евро и литър наливно вино за 28,50: Сметка от Пловдив разгневи клиентка
Агент под прикритие купил 500 г фентанил от наркобандата с лаборатория във „Факултета“
Внезапно почина Ник Джоузеф: Актьорът, познат от Междузвездни войни, си отиде на 60 години
Екшън в небето над Румъния: Испански F-18 свали дрон, навлязъл откъм Молдова
Иран и Оман на крачка от сделка за Ормуз, но протокът едва ли ще бъде отворен скоро
