×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Честит празник, Несебър!
  • Да се сключва трудов договор без диплома на хартия предвиждат законови промени
  • Поредна вечер на протести в Сърбия, избухнаха сблъсъци
  • САЩ разполагат военни в южната част на Карибско море за борба с наркокартелите
  • Хамас и съюзниците му са готови да разгледат предложенията за Газа
  • Израел нанесе въздушни удари по пет района в Южен Ливан
  • Времето днес, прогноза за петък, 15 август: Вятърът се усилва, температурите скачат
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пишете ми 6 или мама ще стреля


Пишете ми 6 или мама ще стреля
За завишените резултати принос има и некачественото преподаване - на учителя не му се занимава, претупва уроците, оставя учениците си да играят на телефоните си в час
09 Март 2023, Четвъртък, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Под родителски натиск и след пандемичното снизхождение учители пишат нереално високи оценки

Темата за санкциите на учениците, нашумяла заради писмото на шефа на РУО-София с указания как да се налагат наказания в училище, заглъхна на принципа "всяко чудо за три дни". В суматохата минимално внимание получи и друг проблем - натискът на родителите да се пишат по-високи оценки на децата им, който на немалко места води до изкуствено надуване на успеха. Реални ли са оценките на учениците? Защо има пълни отличници в клас, които след това изкарват по-ниски резултати на националното външно оценяване? Един експеримент на училищен директор хвърля известна светлина. 

Една единица надолу

Директорът на 51-о училище в столицата Асен Александров решава обективно да провери нивото на учениците си. Той пуска т.нар. "директорско оценяване" на избрани от него класове - по математика за учениците в 6 клас и по български език и литература за тези в 11 клас, за да види какви са действителните постижения на възпитаниците му. Изненадата му се оказва огромна - въпреки че задачите за извънредното оценяване са били от общообразователната подготовка, т.е. от учебниците, резултатите на всички деца са били минимум с една единица по-ниски от оценките им в клас.

"Установих сериозно понижени резултати. Специално по математика за мен това е доказателство, че частните уроци повече вредят, отколкото помагат", смята Александров. По думите му децата, които ходят на уроци по математика, по правило не внимават по време на учебните часове и не могат да решават самостоятелно задачи. "На уроците задачите се решават групово, дори да видиш как се решава една задача и да я разбереш, не я ли решиш сам, не ти ли мине през ръцете, не става", казва той. Александров обаче признава и другия набиващ се на очи извод - че учителите чисто и просто поставят по-високи оценки на учениците. Защо? Огромният родителски натиск е едно от обясненията. 

"Не ми се живее от една седмица, кой ли не се обажда за промяна на дадена оценка. Ако уговаряш катаджия, това е корупция. А ако уговаряш учител да пише по-висока оценка на детето ти, това какво е?! Пак е същото", възкликна Александров на дискусия във вече разпуснатия парламент, проведена в края на януари - точно на финала на първия учебен срок, когато течеше голямото оформяне и поставяне на срочни оценки. Според него положението е сходно и в останалите училища - почти навсякъде действителните оценки на учениците са с една единица по-ниски от получените в дневниците им.

Никой не си признава

Малцина обаче са директорите, които публично признават подобен проблем. "Не мисля, че имаме надписани оценки. Учителите ни са много старателни", казва директор на училище в Бургас, пожелала анонимност, макар да признава, че има натиск от родители. "Може би само в началния етап децата се поощряват повече, но не бива от малки да им режем крилете. Ние трябва да им бъдем поддръжници, а не съдници", казва тя.

"Може би в 5 и 6 клас учениците се щадят една идея повече, както и в 11 и 12 клас", казва и учителят Иван Петров, възпитаник на програма "Нов път в преподаването" на "Заедно в час" и учител в ЧСУ "Роналд Лаудер" в София. Той споделя, че понякога може да постави оценка върху една или две задачи само, дори и да са по-лесни, стига да види, че ученикът е схванал добре даден урок. После обаче, при формиране на срочната му оценка с него се провежда разговор, в който му се обяснява, че оценките, в зависимост от това върху какво са поставени, имат различна тежест и затова не е редно да се оценява средноаритметично.

Зависи и какви критерии се поставят пред оценяването. "Според мен е важно да имаме предвид какво точно оценяваме и колко взискателни са ни критериите, когато например ученици работят по групи или създават презентация. Ако се гледат само предметните знания, е съвсем различно", казва учителят. Според него недостатък на системата ни е това, че не се оценява напредъкът на децата, а доколко са усвоили дадена тема, след което се преминава към следващата. "Ако пиша четворка за края на годината на ученик, родителите често обръщат внимание, че има училища, в които се пишат лесно оценки. На оценяването се гледа като на финален акт, а то не е. Моята цел е децата да се чувстват спокойни и да са уверени, че напредват, а не дали ще постигнат 60 или 90 т. на външното оценяване", казва той.

"По време на ковид пандемията бяхме по-толерантни в изискванията си. Прави ми впечатление, че това остана като възможност и след пандемията", коментира председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов. По думите му въздействието на родителите на моменти е неприлично голямо - особено в 7 и 12 клас, когато всички искат само шестици. "Обективността на учителите, които са по-човеколюбиви и отстъпчиви, е силно затруднена от постоянните родителски обаждания, нетърпимо е понякога, макар че има и такива, при които подобни мурафети не минават", казва той. Стаматов е опитвал да парира родителски амбиции с въпроса: "Бихте ли искали детето ви с тази подарена шестица да ви лекува след време?". В случая се усеща приземяване, но само временно. "Точно при моето дете ли ?!", измъквали се родители.

Когато всички са отличници

За завишените резултати принос има и некачественото преподаване - на учителя не му се занимава, претупва уроците, оставя учениците си да играят на телефоните си в час и съответно не поставя сериозни изисквания към тях. Макар и не масови, подобни случаи съществуват - шестица да се поставя дори за един-единствен отговорен въпрос, който вече е получил отговора си по време на учебен час от друг ученик. Написаното домашно или попълнената учебна тетрадка определно заслужават поощрение, но вероятно не редовно под форма на шестица в дневника. Понякога обаче учителите използват този похват, за да успеят да отговорят на нормативната уредба учениците да получат определен брой оценки за срок - от писмени, устни изпитвания, проекти, класни и т.н. Да не пропускаме и отношението към един учител, чиито ученици имат само тройки и четворки, и друг, пишещ отлични оценки на възпитаниците си. "Много обичаме часа по география - правим каквото си искаме, на контролни преписваме и накрая почти всички имаме шестици", споделя шестокласник от столично училище. 

Наредбата за оценяването ясно описва кога се поставя оценка 6 - когато ученикът постига напълно очакваните резултати от учебните програми, няма пропуски в знанията и уменията, усвоил е всички нови понятия, които използва правилно, притежава необходимите компетентности и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации и т.н., и т.н. "Отличен значи от-личен, някой, който се отличава от останалите", казва Александров. Ясно е, че когато всички са отличници, в действителност никой от тях не е. Шестицата може да успокоява временно детето и неговия родител, но в дългосрочен план прави лоша услуга и на двамата.

"И при нас има предмети, по които учениците от горе до долу са с шестици. Никой не може да ме убеди, че това са реалните оценки", признава друг училищен директор от София. Случвало му се е и да замества колега, при когото учениците са получавали само петици и шестици. "Когато дам входно ниво, се оказва, че повечето са за двойка", разказва той.

Ска́ла за всеки от сърце

Вина за различното оценяване може да се търси и в скалата за оценяване, която е различна за различните училища, а освен това се различава от тази на изпитите. "Известно време пишехме тройка при 60% верни отговори, но родителите изпищяха заради ниските оценки. Така се получаваше, че после на матурите учениците изкарваха по-високи резултати, тъй като при тях минимумът за тройка до м.г. бе само 23 точки (вече е 30 т. - бел. ред.). В момента използваме скала, при която тройка се пише при над 50% изпълнени задачи", казва учителка. Тя споделя, че понякога даден ученик не е за четворка, но не е и за петица. В дневника обаче трябва да се напише една от двете. Иван Петров също не е голям привърженик на шестобалната система, тъй като при нея трудно се вижда напредък от едно контролно до следващо - дали ученик е постигнал 50% или 70%, в дневника оценката му все ще е четворка. Затова той оценява възпитаниците си в проценти.

Природните науки - последна дупка на кавала

"В 7 клас всичко е български и математика. Друго няма. Покрай изпитите по тези предмети забравяме какво учим и дали сме научили нещо. Децата се научават само да закръглят верните отговори", споделя преподавател. Няма и изгледи тя да се промени, имайки предвид, че по останалите учебни предмети външни оценявания няма, т.е. никой реално не проверява какво са научили учениците по физика, химия, география и др. Ако ученикът не избере да кандидатства с география например, може никога до края на 12 клас да не му се наложи да държи изпит по този предмет. Съответно и учителят му няма никога да бъде проверен как точно преподава материала. Тогава защо да се главоболи с ниски оценки, след като може спокойно да пише на всички с една, че и две единици, повече? Нима заплатата му ще е по-различна от тази на колегата му по химия например, който преподава съвестно и изпитва стриктно, съответно поставя по-ниски, но реални оценки? "Безумен е натискът от някои родители, но за този, за който се поддаде. При мен не минават такива", казва учител по "Човекът и природата" в 6 клас. По думите му повечето негови колеги от старата школа не правят компромиси нито с дисциплината, нито с изпитванията и поставянето на оценки. И той обаче познава такива, които пишат от горе до долу само петици и шестици.

Решения

"Сложен е въпросът, трудно ще постигнем унифицирана система за оценка във всички училища. Но си мисля, че трябва да държим нивото високо, а учениците да се адаптират към него. Така макар и по-ниски, резултатите им ще са обективни и ще имат реална самооценка. В противен случай те свикват с високите оценки и са с нагласата да получават все такива, което не е реално", казва софийският директор, който споделя, че в някои държави и школи дори обмислят 70% праг за тройка. Според него следва да се помисли и за равно третиране на учениците в профилираните и професионалните гимназии, при които прагът за тройка при втората матура е различен (изпитите по теория и практика на професия се считат за взети при 50% успеваемост, а не при 30% като при матурата по профилиращ предмет).

Според Стаматов е време да се преразгледа наредбата за оценяването, тъй като след пандемията ситуацията е коренно различна. "Не бива системата за оценяване да е различна в различните училища и шестицата в малко училище в провинцията да е с различно съдържание от тази в голямо софийско. Не е нужно централизиране, но ни трябва национално изговаряне на въпросите и яснота при критериите", казва той.

"Проблемите на оценяването в клас логично следват (или произлизат) от националното външно оценяване, което все още мери какво са наизустили учениците, а не какви компетентности са придобили. Колкото и да се опитва да е разчупен, учителят, оосбено в края на 4, 7 и 10 и 12 клас, трябва да преподава и оценява по начин, строго насочен към подготовката за стандартизираните тестове, а те не отразяват компетентностния подход", казва Петров. Това е така, защото засега НВО-то е единственият обективен измерител на резултатите на учениците, а и на учителите, които обаче не мерят прогреса на учениците в различните образователни етапи, а представят моментна снимка на знанията им. Да оцени ефекта и напредъка от обучението им, се разчита на новата методика за оценка на добавената стойност на училищата. Очаква се тя да отчита богат набор от фактори - от семейното положение и образователния статус на родителите до това дали учениците ходят на частни уроци и колко от тях са от уязвимите групи, за да може действително да измери реалния напредък на децата в зависимост от различната среда, в която се намират. Според някои тя би била адекватен показател и за усилията на учителите и доколко поставените от тях оценки са реални. Според други обаче отново има опасност учителите нарочно да завишават леко оценките - именно за да се изкачат напред в методиката.

Източник: Вестник СЕГА


В категории: Просвета


Флагман.БГ Първи елиминации в "Диви и красиви" Първи елиминации в "Диви и красиви" 15/08/2025, Петък 18:19 0
12
Коментара по темата
12.
###
10.03.2023 22:49:29
0
1
Не всички учители пишат надути оценки, не може всички да се поставят под общ знаменател. Има качествени учители, чиито ученици защитават оценяването си и на НВО- то. За останалите ще кажа, че просто не са за учители.
11.
До 10
10.03.2023 09:55:54
3
9
Адмирации! Много точно им посочвате къде им е проблема! Жалко е, но училищата са пълни с имбецили, които имат претенции да са най-уважавани в обществото без да имат компетенция за преподавател! И да, скучни са! И да злобни са! И да, те са проблемът!
10.
@@@
10.03.2023 09:36:50
3
7
Не само децата са виновни. Най-важният фактор е учителя. Учениците не внимават ,когато учителя няма с какво да ги заинтригува. Не може учител да раздаде разпечатка на анализ на произведение и да каже на учениците да си го прочетат, а той да стои и гледа през прозореца. Грешка е ,че икономисти станаха математици ,ветеринарни лекари учители по биология, славянска филология по български език, те са подготвени за други сфери, но не и за учители. Така ,че търсете проблема във Вас горе, които правите програмите ,назначавате неподготвени учители. Ако се направи една анкета ще се установи, защо децата обичат едни предмети, а други не.Просто няма кой да каже ,че "царят е гол“.
9.
XX
10.03.2023 08:32:05
1
5
Плащаха ми от ПИБ. Големи пари направих.
8.
?
10.03.2023 08:17:58
4
11
Продължавайте да вдигате заплатите на учителите! Само така !
7.
...
10.03.2023 08:12:01
5
13
Оплакват се точно тези, които са виновни за разсипаното образование! Всеки учител Е виновен за това, което се случва! Частните уроци ги правите ВИЕ, защото тенденциозно и методично унищожавате желанието на децата да учат! родителите имат задължение да спасят децата си от ноктите на тези нискокачествени човешки същества! Резултата го виждаме всички! Единственото, от което се интересуват са парите! За пари жертват децата!
6.
ТБС
10.03.2023 01:56:35
6
20
Баси тъпия директор с едностранчиво и немеродавно мнение. Не всички ходят на уроци, не всички уроци са групови, не всички учители вдигат оценка. Ама нещо да каже за малоумните учебници, пълни с правописния, пунктуационни и фактологични грешки? Още от детската градина децата мразят училището и огромна част от родителите са наясс, че това образование произвежда функционално неграмотни. Убеден съм, че и директорът е такъв.
5.
XX
09.03.2023 23:12:20
8
1
A kaji sq v koq banka Darjavna sigurnos sa mi pla6tali

Daje i horata po imenno iskam da znam koi sa bili sa ma nazna4ili
4.
един
09.03.2023 23:03:00
14
5
Шестобалната система не еобективен мерител на знания и качестово. При популярнта десетична система е добре и оценките на учениците да са от 1 до 10.
3.
ХХ
09.03.2023 22:28:38
6
27
Аз имах само тройки и двойки в училище, защото бях затъпял от много злобарки. За нищо не ставах и ме взеха сътрудник на Държавна сигурност.
2.
Препатил
09.03.2023 22:27:59
4
38
Всичкото тъпанар в тая държава - отличник!
1.
ХХ
09.03.2023 22:19:44
8
38
Пишете на всички 6ци! ЕС обича поощряването, особено на про'с'таците.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Морето изхвърли мъртви делфини Морето изхвърли мъртви делфини Изключително неприятни случаи в Шкорпиловци 6 навика, които показват, че се подценявате 6 навика, които показват, че се подценявате Не ги правете Огнен ад край Руен, четири къщи опожарени Огнен ад край Руен, четири къщи опожарени  Има изгорели животни и две селскостопански постройки с голямо количество сламени бали Ефективни храни срещу запек Ефективни храни срещу запек Ето какво препоръчват експерти Кюстендил става акцент в националната туристическа реклама на България Кюстендил става акцент в националната туристическа реклама на България Регионът с устойчив ръст на туризма през 2025 г. Ужас в „Славейков“: Перверзник налетя на бургазлийка, поиска да й вземе бельото Ужас в „Славейков“: Перверзник налетя на бургазлийка, поиска да й вземе бельото Извратенякът е на около 50 години, дебне жени в парка в ж.к."Славейков" Недялко Москов от ОФК "Несебър": Никола Бургазлиев не е "наркоман" и "деградирал" Недялко Москов от ОФК "Несебър": Никола Бургазлиев не е "наркоман" и "деградирал" Призоваваме да не се "лепят" предварително "диагнози" и присъди на Никола, написаха в декларация от клуба Украинец опита да подкупи полицаи на морето Украинец опита да подкупи полицаи на морето Предложи 100 долара Виктор, който се заби в автобус, е под охрана в болницата Виктор, който се заби в автобус, е под охрана в болницата От Столичната дирекция на вътрешните работи уточниха, че една от версиите, по които се работи за тежкото произшествие, е несъобразена скорост Първи елиминации в "Диви и красиви" Първи елиминации в "Диви и красиви" Предстои важна вечер в риалитито
Амазония се стопи драстично Амазония се стопи драстично На бразилска територия Станимир Стоилов с огромен удар Станимир Стоилов с огромен удар Откри играч, който струва минимум 20 милиона евро Каква ще е Русия след Украйна Каква ще е Русия след Украйна Преврат, революция, разпадане или и трите - империята не може да съществува без Киевска Рус Сделка май ще има, Тръмп ще ходи в Минск Сделка май ще има, Тръмп ще ходи в Минск Преди срещата с Владимир Путин, американският президент разговаря с колегата си от Беларус  Руският президент отлита за Анкоридж от Магадан, Тръмп ще го посрещне пред самолета Руският президент отлита за Анкоридж от Магадан, Тръмп ще го посрещне пред самолета Любителите на конспиративните теории обаче заговориха за възможността, ако Путин бъде арестуван в Аляска, от Кремъл да обявят, че там е бил двойника му Мъж поискал съвет от ChatGPT и се озова в болница с хранително натравяне Мъж поискал съвет от ChatGPT и се озова в болница с хранително натравяне Изкуственият интелект убедил мъжа да замени солта с токсично съединение ChatGPT 5 харчи ток колкото половин България ChatGPT 5 харчи ток колкото половин България САЩ и Китай няма да имат проблем, но удавената в зеленизъв Европа може да страда много Тръмп предлага сделка: Мир в Украйна срещу бизнес с Русия, а ако Путин откаже... Тръмп предлага сделка: Мир в Украйна срещу бизнес с Русия, а ако Путин откаже... US президентът заяви, че ще обсъди евентуални териториални размени между Русия и Украйна, но решенията ще бъдат взети от Киев и Москва Сергей Лавров пристигна в Аляска с блуза на СССР (СНИМКИ/ВИДЕО) Сергей Лавров пристигна в Аляска с блуза на СССР (СНИМКИ/ВИДЕО) Абревиатурата на Съветския съюз лъсна през черния елек на дипломата при пристигането му в Анкоридж Ново ВИДЕО показа как 21-годишният Виктор връхлита автобуса с Аудито в София Ново ВИДЕО показа как 21-годишният Виктор връхлита автобуса с Аудито в София Очевидно е, че скоростта, с която се движи джигита, надвишава 120 км/ч.
Валентин ХРИСТОВ, кмет на Плевен: Валентин ХРИСТОВ, кмет на Плевен: За съжаление не може да решим проблема с водата на Плевен, ще останем на режим Виц на деня Виц на деня Тя:
- Извинявай, да не би да ти е студено?
Той:
- Не, толкова си е...
Виц на деня Виц на деня Крава и теле пасат на полянка. Телето вдига глава:
- Мамо, мамо, виж, едно куче лети!
Майката с лека усмивка казва:
- Яж, сине, яж, тревата е трепач...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Глупостта е движещата сила на историята.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори