×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • Ремонтът на бул.Димитър Димов ще приключи на 3-ти септември, гарантираха от Община Бургас
  • Съдбата поставя Телеца на изпитание, а Скорпионът кипи от енергия и лесно може да реализира целите си
  • Температурите днес ще са между 27 и 29 градуса, без облаци, идеално време за плаж
  • Какво е нивото на безработица в Бургас и в кои сектори са нужни кадри, ще съобщи Дирекция Бюро по труда в 11 часа днес
НА ЖИВО

Влакът София-Бургас за 4 часа и 30 минути? Да, още през 1979 г.


09 Февруари 2011, Сряда, 16:38 ч.

И нека днешният транспортен министър и премиерът съгласуват това, което говорят на различни места

Пътувах с нощен влак от София до Бургас, в купето на машинистите. Всеки влак има такова – отделено е специално за служители на БДЖ, за да се возят отделно от простосмъртните. В това купе седяха двама полубогове от българските железничарски митове. Полубогове, а не хора, понеже възрастта им не може да бъде определена, от тях зависи животът ни, а рядко ги виждаме и са вечно в движение по света, наблюдавайки го как се променя. Облечени в омаслени и протрити комбинезони, с постоянен тен от саждите и червендалести ръце. Те се поклащаха вещо при трополенето на стоманените колела. И мълчаха.

Разговорът ни потръгна, когато започнах с любимата им тема: Времето, за което се изминава дадено разстояние чрез съмнителното превозно устройство на БДЖ, наречено „влак“, от точка С(офия) до точка Б(ургас). Единият полубог бе особено словоохотлив и, започвайки от особеностите на днешните нрави и обичаи при изготвянето на разписания, плавно стигна до същината за скоростите. За голяма изненада научих, че е възможно изминаването на пътя София – Пловдив – Бургас за по-малко от 5 часа. Това даже се е случвало. Но е било по времето, когато цената на самолетния билет за същата дестинация е била близка до тази на БДЖ. Тогава железопътните линии са били редовно и качествено поддържани от транспортни войски. Тогава локомотивите ни са били в разцвета на силите си. По няколко пъти в годината са били пускани влакове, които са „изяждали“ София-Бургас за по-малко от  4 часа и 55 минути, какъвто е рекордът през 1979 г. Експерименталните влакове са постигали 4 часа и 30 минути, с пътници! И това се считало за нормално, но понеже тогава никой не бързал за никъде не се и налагало да се ползват оптималните скорости. След обмяна на сърцераздирателни спомени между двамата полубогове, свързани с подробности за конкретни скорости между места с непознати за мен имена, сякаш по сигнал и двамата върнаха машината на времето в наши дни. Думи като „разруха, мизерия, изоставиха, разсипаха“. Тъга, обреченост и ирония се четеше в очите им. Не се оплакаха от нищо, не обвиниха никого… просто „не е като едно време“. Автобусите са по-скъпи, по-неудобни и незначително по-бързи, но хората предпочитат тях. С всяка година българите, ползващи железопътен транспорт намаляват. Планетата „БДЖ“ бива постепенно изоставяна и нейните закрилници гледат с безсилие модерните автобуси-совалки как летят по магистралите.

Вчера бе подписан договор за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, изпълнител ще е консорциум между компаниите "Трейс", "КС-13" и италианската GCF, на стойност 317 млн. лв. Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС. Това е вторият търг за рехабилитация на линията, която по план трябва да е завършена през 2014 г. Транспортният министър Александър Цветков обеща, че щом оправим инфраструктурата, ще кандидатстваме за европари, с които да закупим и високоскоростни локомотиви и влакове. Звучи обнадеждаващо, но ще припомня, че на копката за лот 4 от автомагистрала „Тракия“ премиерът Борисов заяви, че ще  е довършена до края на 2013 г.  И ако сега автобусите Бургас–София–Бургас са през 2 часа, тогава ще тръгват през половин. И ще са като светкавици.

А БДЖ ще чака Европа да решава дали ще развива високоскоростна железопътна мрежа между големите си градове или дали ще ни застави да качваме димящите и смърдящи тирове на влакове.



3
Коментара по темата
3.
Браво
11.02.2011 09:30:43
0
2
Добромире, много добър текст! :)) Успех.
2.
николай георгиев
09.02.2011 23:32:15
1
2
През 1971г. експрес "Слънчев Бряг"-София-Пловдив-Бургас пътуваще 5ч.и 50мин./престои на Пазарджик,Пловдив/там се сменяше електровоза с дизел/Стара Загора и Ямбол.Тогава нямаше и помен от двойни линии-само Елин Пелин-Побит камък,Зимница-Карнобат и Нефтохима-Бургас.През 1972г. тръгна експрес"Чайка"-София-Бургас 4ч.и40мин./престои на Карлово,Казанлък и Сливен/ само с електрическа тяга.През 1995г. влак направи пробно пътуване София-Карлово-Бургас и Бургас-Пловдив-София без междинни спирания за еднакво време 4ч.и 30мин.Същата година аз пътувах с "Чайката" за 5ч.и40мин. с 6 междинни престоя.Сега "Чайка " и "Слънчев Бряг"с престои на цял поменник от гари пътуват 6ч.и05мин.докато "Бургас-уикенд"/само петък/пътува 6часа и то само с престои на Пловдив и Стара Загора.Преди време министър Ал.Цветков в едно свое интервю заяви,че БДЖ било на нивото от 70-те и 80-те години.Съдейки по примерите де наистина да беше така.Просто ЖеПе-то беше умишлено съсипано в годините на пишман-демокрацията/прехода/,докато в ЕС стигнаха до несравнимо високо ниво/кота-TGV,ICE,AVE,EUROSTAR-ITALIA и т.н./ Трябва да се наваксва фрапиращо изоставане.
1.
Лили Вихронрав
09.02.2011 17:03:44
3
5
Абе, през 1979 г. не съм пътувала по тази дестинация, но през 80-те години на миналия век разстоянието се преодоляваше за 5 часа и 30 минути с ескпрес Слънчев бряг.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Почетохме паметта на Цар Симеон и войните му, бранили земите ни преди 1102 години Почетохме паметта на Цар Симеон и войните му, бранили земите ни преди 1102 години

Кметът на община Поморие Иван Алексиев и кметът на град Ахелой Иван Георгиев приветстваха всички присъстващи

Бизнесменът Нено Михалев си върна плажа на къмпинг "Черноморец" Бизнесменът Нено Михалев си върна плажа на къмпинг "Черноморец"

Фирми на Нено Михалев стопанисват и голяма част от парцелите в близост до плажа - половината паркинг, както и зелените площи

БСП Приморско: С Димитър Димитров сме разговаряли само веднъж, не е ясно дали ще го подкрепим БСП Приморско: С Димитър Димитров сме разговаряли само веднъж, не е ясно дали ще го подкрепим

Ние сме демократична партия и общинската конференция ще реши на 31-ви август, каза председателят на местната структура Лиляна Димова

България е първа в ЕС по брой на загинали при катастрофи България е първа в ЕС по брой на загинали при катастрофи Според данните на Евростат при катастрофи с леки автомобили у нас са загинали 456 души Бившият на Милена я зачеркна от живота си Бившият на Милена я зачеркна от живота си

Бившият на Милена я зачеркна от живота си

Галъп интернешенъл: Над 40% у нас искат повече жени в политиката, за да е по-добър света Галъп интернешенъл: Над 40% у нас искат повече жени в политиката, за да е по-добър света

На респондентите по света бе зададен въпросът „Ако политиците бяха предимно жени, според Вас дали светът щеше да бъде по-добър, по-лош или същият?”

Гого Лозанов: Половин България харесва чалгата на мутрите Гого Лозанов: Половин България харесва чалгата на мутрите

Изследването на „Тренд”, от което научихме, че половин България харесва чалгата, показа и друго: че критиката, която традиционно идва от културните среди, очевидно е дала обратен ефект.

Около 30% от индустриалното свиневъдство вече е унищожено Около 30% от индустриалното свиневъдство вече е унищожено

Опасността от заличаването за дълъг период от време на цял отрасъл от родното животновъдство все още не е преодоляна

Авария остави курортния Китен без вода в пика на сезона Авария остави курортния Китен без вода в пика на сезона

Никой не се ангажира с точен час за възстановяване на водоподаването 

Няма сеизмичен риск за АЕЦ „Белене”, 7 са кандидатите за стратегически инвеститор Няма сеизмичен риск за АЕЦ „Белене”, 7 са кандидатите за стратегически инвеститор

Експерти от БАН доказаха, че площадката, отредена за АЕЦ „Белене”, е сигурна от сеизмична гледна точка, каза енергийният министър

И все пак май се продава? Датското кралско семейство с коментар за Гренландия И все пак май се продава? Датското кралско семейство с коментар за Гренландия

Тръмп отказа среща с датския премиер

Тийнейджър сложи край на живота си след разкритие в социална мрежа Тийнейджър сложи край на живота си след разкритие в социална мрежа

Според разследването на полицията, трагично починалият Хари не е възнамерявал да умре, но вероятно не е осъзнавал колко бързо ще загуби съзнание

По-щастливи в брака – жените с по-малко опит в секса По-щастливи в брака – жените с по-малко опит в секса

Това показва проучване в САЩ

Джонсън поиска от ЕС затваряне на ирландската граница след Brexit Джонсън поиска от ЕС затваряне на ирландската граница след Brexit

Писмото му до Доналд Туск предизвика негативна реакция както в Брюксел, така и в Лондон

Уфолог: Извънземни са ни оставили оръжия на Луната Уфолог: Извънземни са ни оставили оръжия на Луната

 Имало е градове там, но заради война са разрушени, твърди Скот Уоринг

Скандал: Посрещнаха жената на Нетаняху с хляб, тя го хвърли на земята Скандал: Посрещнаха жената на Нетаняху с хляб, тя го хвърли на земята

Сара Нетаняху била в лошо настроение още при излизането

Експерти: Внимавайте с порното в интернет, дебне ви.. Експерти: Внимавайте с порното в интернет, дебне ви..

На този етап ''Варенски'' атакува предимно френски потребители

Над 20% от работната ръка на Румъния е извън страната Над 20% от работната ръка на Румъния е извън страната

 Според експерти загубата на човешки капитал вече е национален проблем

Typcĸa, a нe гpъцĸa e любимaтa дecтинaция зa гepмaнcĸитe тypиcти тoвa лятo Typcĸa, a нe гpъцĸa e любимaтa дecтинaция зa гepмaнcĸитe тypиcти тoвa лятo

Гepмaнcĸитe тypиcти, зa ĸoитo Гъpция e любимa дecтинaция, изглeждa тъpcят paзнooбpaзиe нa фoнa нa възcтaнoвeния интepec ĸъм Eгипeт и Typция

Уязвимост в Bluetooth засяга всички устройства Уязвимост в Bluetooth засяга всички устройства

"Дупката" позволява на хакерите да прихващат информацията, която се изпраща чрез безжичната технология

Кевин БУТ, режисьор Кевин БУТ, режисьор Добрите граждани на България имат много повече власт, отколкото техните потисници Виц на деня Виц на деня Събудих се сутринта, гледам в в джоба ми 100 лева. Радвах се на находката, докато не намерих в другия джоб разписка от банкомат за изтеглени 400 лева.

Виц на деня Виц на деня Бай Гроздан с разочарование научи, че Ариана Гранде не е бира от 3 литра. Статус във фейсбук Статус във фейсбук Първи дни от отпуската - това е времето, когато си изключил всички будилници и спокойно ставаш и без тях в 6 сутринта.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори