×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Влакът София-Бургас за 4 часа и 30 минути? Да, още през 1979 г.


09 Февруари 2011, Сряда, 16:38 ч.

И нека днешният транспортен министър и премиерът съгласуват това, което говорят на различни места

Пътувах с нощен влак от София до Бургас, в купето на машинистите. Всеки влак има такова – отделено е специално за служители на БДЖ, за да се возят отделно от простосмъртните. В това купе седяха двама полубогове от българските железничарски митове. Полубогове, а не хора, понеже възрастта им не може да бъде определена, от тях зависи животът ни, а рядко ги виждаме и са вечно в движение по света, наблюдавайки го как се променя. Облечени в омаслени и протрити комбинезони, с постоянен тен от саждите и червендалести ръце. Те се поклащаха вещо при трополенето на стоманените колела. И мълчаха.

Разговорът ни потръгна, когато започнах с любимата им тема: Времето, за което се изминава дадено разстояние чрез съмнителното превозно устройство на БДЖ, наречено „влак“, от точка С(офия) до точка Б(ургас). Единият полубог бе особено словоохотлив и, започвайки от особеностите на днешните нрави и обичаи при изготвянето на разписания, плавно стигна до същината за скоростите. За голяма изненада научих, че е възможно изминаването на пътя София – Пловдив – Бургас за по-малко от 5 часа. Това даже се е случвало. Но е било по времето, когато цената на самолетния билет за същата дестинация е била близка до тази на БДЖ. Тогава железопътните линии са били редовно и качествено поддържани от транспортни войски. Тогава локомотивите ни са били в разцвета на силите си. По няколко пъти в годината са били пускани влакове, които са „изяждали“ София-Бургас за по-малко от  4 часа и 55 минути, какъвто е рекордът през 1979 г. Експерименталните влакове са постигали 4 часа и 30 минути, с пътници! И това се считало за нормално, но понеже тогава никой не бързал за никъде не се и налагало да се ползват оптималните скорости. След обмяна на сърцераздирателни спомени между двамата полубогове, свързани с подробности за конкретни скорости между места с непознати за мен имена, сякаш по сигнал и двамата върнаха машината на времето в наши дни. Думи като „разруха, мизерия, изоставиха, разсипаха“. Тъга, обреченост и ирония се четеше в очите им. Не се оплакаха от нищо, не обвиниха никого… просто „не е като едно време“. Автобусите са по-скъпи, по-неудобни и незначително по-бързи, но хората предпочитат тях. С всяка година българите, ползващи железопътен транспорт намаляват. Планетата „БДЖ“ бива постепенно изоставяна и нейните закрилници гледат с безсилие модерните автобуси-совалки как летят по магистралите.

Вчера бе подписан договор за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, изпълнител ще е консорциум между компаниите "Трейс", "КС-13" и италианската GCF, на стойност 317 млн. лв. Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС. Това е вторият търг за рехабилитация на линията, която по план трябва да е завършена през 2014 г. Транспортният министър Александър Цветков обеща, че щом оправим инфраструктурата, ще кандидатстваме за европари, с които да закупим и високоскоростни локомотиви и влакове. Звучи обнадеждаващо, но ще припомня, че на копката за лот 4 от автомагистрала „Тракия“ премиерът Борисов заяви, че ще  е довършена до края на 2013 г.  И ако сега автобусите Бургас–София–Бургас са през 2 часа, тогава ще тръгват през половин. И ще са като светкавици.

А БДЖ ще чака Европа да решава дали ще развива високоскоростна железопътна мрежа между големите си градове или дали ще ни застави да качваме димящите и смърдящи тирове на влакове.



Флагман.БГ Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона 29/04/2025, Вторник 22:00 0
Флагман.БГ На десния си крак носи бижута за... На десния си крак носи бижута за... 29/04/2025, Вторник 21:03 1
Големи проблеми с водата в...
Големи проблеми с водата в... 29/04/2025, Вторник 20:40 0
Млада жена нападна полицаи
Млада жена нападна полицаи 29/04/2025, Вторник 20:00 1
Флагман.БГ Спечели чисто нова кола Спечели чисто нова кола 29/04/2025, Вторник 19:40 0
Флагман.БГ Каза за българския футбол Каза за българския футбол 29/04/2025, Вторник 19:24 0
3
Коментара по темата
3.
Браво
11.02.2011 09:30:43
0
2
Добромире, много добър текст! :)) Успех.
2.
николай георгиев
09.02.2011 23:32:15
1
2
През 1971г. експрес "Слънчев Бряг"-София-Пловдив-Бургас пътуваще 5ч.и 50мин./престои на Пазарджик,Пловдив/там се сменяше електровоза с дизел/Стара Загора и Ямбол.Тогава нямаше и помен от двойни линии-само Елин Пелин-Побит камък,Зимница-Карнобат и Нефтохима-Бургас.През 1972г. тръгна експрес"Чайка"-София-Бургас 4ч.и40мин./престои на Карлово,Казанлък и Сливен/ само с електрическа тяга.През 1995г. влак направи пробно пътуване София-Карлово-Бургас и Бургас-Пловдив-София без междинни спирания за еднакво време 4ч.и 30мин.Същата година аз пътувах с "Чайката" за 5ч.и40мин. с 6 междинни престоя.Сега "Чайка " и "Слънчев Бряг"с престои на цял поменник от гари пътуват 6ч.и05мин.докато "Бургас-уикенд"/само петък/пътува 6часа и то само с престои на Пловдив и Стара Загора.Преди време министър Ал.Цветков в едно свое интервю заяви,че БДЖ било на нивото от 70-те и 80-те години.Съдейки по примерите де наистина да беше така.Просто ЖеПе-то беше умишлено съсипано в годините на пишман-демокрацията/прехода/,докато в ЕС стигнаха до несравнимо високо ниво/кота-TGV,ICE,AVE,EUROSTAR-ITALIA и т.н./ Трябва да се наваксва фрапиращо изоставане.
1.
Лили Вихронрав
09.02.2011 17:03:44
3
5
Абе, през 1979 г. не съм пътувала по тази дестинация, но през 80-те години на миналия век разстоянието се преодоляваше за 5 часа и 30 минути с ескпрес Слънчев бряг.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Топло време в София, по Черноморието не чак толкова Топло време в София, по Черноморието не чак толкова Слънчев ден като цяло в страната 800 лева за 5 километра: Фирма за пътна помощ ужили 18-годишно момче след тежка катастрофа 800 лева за 5 километра: Фирма за пътна помощ ужили 18-годишно момче след тежка катастрофа Лелята на младежа разказа за скандална схема   Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Отстраненият от шоуто готвач се появи на вечерната резервация с цветя и любовно послание Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Вече са договорени първите групи и стартираха резервациите за организираните пътувания Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона Добрин не завоюва колата от Турнирите, но получи награда за атрактивност Световен шампион пристига в Бургас Световен шампион пристига в Бургас Нафтата със силен трансфер Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици 60% дял на ВЕИ в мощностния баланс е критичен, поясни енергийният експерт Иван Хиновски Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Той сподели, че се съмнява кибератака да е причината за аварията на Иберийския полуостров, заради която няколко държави останаха без ток Големи проблеми с водата в... Големи проблеми с водата в... Хората във врачанско село бедстват Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Европол казва, че влиза от двете пристанища, поясни бившият секретар на МВР проф. Николай Радулов
Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Доналд Тръмп: Целият свят се смееше на САЩ Лидерът на републиканците изрази тежко мнение за Байдън Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям Най-малко 26 души загинаха при експлозия Най-малко 26 души загинаха при експлозия Починали са и деца В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... По неволя: Транзисторите се връщат на мода
Володимир Зеленски, президент на Украйна Володимир Зеленски, президент на Украйна Ние ценим живота на хората, а не парадите Виц на деня Виц на деня Тя разбра, че трябва да си обръсне краката, когато Той я погали и каза:
- Шаро, махай се!
Виц на деня Виц на деня - Като малък исках да стана гробар...
- Защо?
- Спокойна работа, клиентите не се оплакват.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Село - място, където кокошките ходят сурови по улиците.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори