×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Честваме паметта на свети Сава Стратилат
  • Пикът на коклюша у нас се очаква до края на май
  • Свещеникът, отслужил панихида в памет на Навални, е отстранен за три години
  • "Сиела Норма" е единственият кандидат по обявената обществена поръчка за осигуряване на машините за предстоящите избори 2 в 1 на 9 юни
  • Увеличава се с 30% заплащането в детското и училищно здравеопазване
  • Нова руска атака срещу Харков, шестима души са ранени
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Влакът София-Бургас за 4 часа и 30 минути? Да, още през 1979 г.


09 Февруари 2011, Сряда, 16:38 ч.

И нека днешният транспортен министър и премиерът съгласуват това, което говорят на различни места

Пътувах с нощен влак от София до Бургас, в купето на машинистите. Всеки влак има такова – отделено е специално за служители на БДЖ, за да се возят отделно от простосмъртните. В това купе седяха двама полубогове от българските железничарски митове. Полубогове, а не хора, понеже възрастта им не може да бъде определена, от тях зависи животът ни, а рядко ги виждаме и са вечно в движение по света, наблюдавайки го как се променя. Облечени в омаслени и протрити комбинезони, с постоянен тен от саждите и червендалести ръце. Те се поклащаха вещо при трополенето на стоманените колела. И мълчаха.

Разговорът ни потръгна, когато започнах с любимата им тема: Времето, за което се изминава дадено разстояние чрез съмнителното превозно устройство на БДЖ, наречено „влак“, от точка С(офия) до точка Б(ургас). Единият полубог бе особено словоохотлив и, започвайки от особеностите на днешните нрави и обичаи при изготвянето на разписания, плавно стигна до същината за скоростите. За голяма изненада научих, че е възможно изминаването на пътя София – Пловдив – Бургас за по-малко от 5 часа. Това даже се е случвало. Но е било по времето, когато цената на самолетния билет за същата дестинация е била близка до тази на БДЖ. Тогава железопътните линии са били редовно и качествено поддържани от транспортни войски. Тогава локомотивите ни са били в разцвета на силите си. По няколко пъти в годината са били пускани влакове, които са „изяждали“ София-Бургас за по-малко от  4 часа и 55 минути, какъвто е рекордът през 1979 г. Експерименталните влакове са постигали 4 часа и 30 минути, с пътници! И това се считало за нормално, но понеже тогава никой не бързал за никъде не се и налагало да се ползват оптималните скорости. След обмяна на сърцераздирателни спомени между двамата полубогове, свързани с подробности за конкретни скорости между места с непознати за мен имена, сякаш по сигнал и двамата върнаха машината на времето в наши дни. Думи като „разруха, мизерия, изоставиха, разсипаха“. Тъга, обреченост и ирония се четеше в очите им. Не се оплакаха от нищо, не обвиниха никого… просто „не е като едно време“. Автобусите са по-скъпи, по-неудобни и незначително по-бързи, но хората предпочитат тях. С всяка година българите, ползващи железопътен транспорт намаляват. Планетата „БДЖ“ бива постепенно изоставяна и нейните закрилници гледат с безсилие модерните автобуси-совалки как летят по магистралите.

Вчера бе подписан договор за рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, изпълнител ще е консорциум между компаниите "Трейс", "КС-13" и италианската GCF, на стойност 317 млн. лв. Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт" на ЕС. Това е вторият търг за рехабилитация на линията, която по план трябва да е завършена през 2014 г. Транспортният министър Александър Цветков обеща, че щом оправим инфраструктурата, ще кандидатстваме за европари, с които да закупим и високоскоростни локомотиви и влакове. Звучи обнадеждаващо, но ще припомня, че на копката за лот 4 от автомагистрала „Тракия“ премиерът Борисов заяви, че ще  е довършена до края на 2013 г.  И ако сега автобусите Бургас–София–Бургас са през 2 часа, тогава ще тръгват през половин. И ще са като светкавици.

А БДЖ ще чака Европа да решава дали ще развива високоскоростна железопътна мрежа между големите си градове или дали ще ни застави да качваме димящите и смърдящи тирове на влакове.



3
Коментара по темата
3.
Браво
11.02.2011 09:30:43
0
2
Добромире, много добър текст! :)) Успех.
2.
николай георгиев
09.02.2011 23:32:15
1
2
През 1971г. експрес "Слънчев Бряг"-София-Пловдив-Бургас пътуваще 5ч.и 50мин./престои на Пазарджик,Пловдив/там се сменяше електровоза с дизел/Стара Загора и Ямбол.Тогава нямаше и помен от двойни линии-само Елин Пелин-Побит камък,Зимница-Карнобат и Нефтохима-Бургас.През 1972г. тръгна експрес"Чайка"-София-Бургас 4ч.и40мин./престои на Карлово,Казанлък и Сливен/ само с електрическа тяга.През 1995г. влак направи пробно пътуване София-Карлово-Бургас и Бургас-Пловдив-София без междинни спирания за еднакво време 4ч.и 30мин.Същата година аз пътувах с "Чайката" за 5ч.и40мин. с 6 междинни престоя.Сега "Чайка " и "Слънчев Бряг"с престои на цял поменник от гари пътуват 6ч.и05мин.докато "Бургас-уикенд"/само петък/пътува 6часа и то само с престои на Пловдив и Стара Загора.Преди време министър Ал.Цветков в едно свое интервю заяви,че БДЖ било на нивото от 70-те и 80-те години.Съдейки по примерите де наистина да беше така.Просто ЖеПе-то беше умишлено съсипано в годините на пишман-демокрацията/прехода/,докато в ЕС стигнаха до несравнимо високо ниво/кота-TGV,ICE,AVE,EUROSTAR-ITALIA и т.н./ Трябва да се наваксва фрапиращо изоставане.
1.
Лили Вихронрав
09.02.2011 17:03:44
3
5
Абе, през 1979 г. не съм пътувала по тази дестинация, но през 80-те години на миналия век разстоянието се преодоляваше за 5 часа и 30 минути с ескпрес Слънчев бряг.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Отровна гъсеница вкара в болница бременна жена Отровна гъсеница вкара в болница бременна жена Созопол очаква 15 % ръст на туристите през лятото, много хотели отварят още за Великден Созопол очаква 15 % ръст на туристите през лятото, много хотели отварят още за Великден Към средата на май кметът ще организира среща с бизнеса и всички ангажирани със сезона институции Ето кои държавни шефове вземат по 1400 лева на работен ден Ето кои държавни шефове вземат по 1400 лева на работен ден В много предприятия ограничението от 18 минимални заплати за шефовете отпадна миналата година Затворник осъди държавата за 16 лева Затворник осъди държавата за 16 лева Пандизчията поискал общо 20 бона обезщетение за теснотия и дървеници Преди 5 години те убиха и разфасоваха богато семейство, но още не са осъдени Преди 5 години те убиха и разфасоваха богато семейство, но още не са осъдени Тревожна секс статистика сред мъжете ни: Един от десет не вдига самолета Тревожна секс статистика сред мъжете ни: Един от десет не вдига самолета При младите тя може да е в резултат на психологически проблем Глория катастрофира, автобус се вряза в белия й Мерцедес (СНИМКИ) Глория катастрофира, автобус се вряза в белия й Мерцедес (СНИМКИ) Няма ранени, има само материални щети Има ли съкращения на работници заради навлизането на изкуствения интелект у нас Има ли съкращения на работници заради навлизането на изкуствения интелект у нас Той е сравнително скъпа инвестиция – по голямата част от бизнеса все още се ориентира как да го приложи в своята работа, за да повиши продуктивността Студентите от Колежа по туризъм представиха великденски кулинарни изкушения Студентите от Колежа по туризъм представиха великденски кулинарни изкушения От следващата учебна година в Колежа се разкриват три нови бакалавърски специалности – „Мениджмънт на хотели и ресторанти“, „Туризъм и здравословно хранене“ и „Туризъм и предприемачество“ Община Средец предприема важни стъпки за решаването на най-наболелите проблеми на местните хора Община Средец предприема важни стъпки за решаването на най-наболелите проблеми на местните хора Предходната администрация е натрупала 1.8 млн.лв. задължения, може да ни блокират сметките, алармира кметът
Без жена съдия на Евро 2024, шеф: Това е лош сигнал Без жена съдия на Евро 2024, шеф: Това е лош сигнал Ръководителят на френските съдии бесен от липсата на Стефани Фрапар Тръмп нарече американската икономика безполезна, а САЩ - бунище Тръмп нарече американската икономика безполезна, а САЩ - бунище Настоящият американски лидер Джо Байдън, е най-лошият президент в нашата история, казва още Доналд Тръмп Задържаха руски заместник-министър на отбраната, разследват го за корупция Задържаха руски заместник-министър на отбраната, разследват го за корупция "Днес е хубав ден", заяви Мария Печих, която е правела разследвания от името на Фонда за борба с корупцията ФБР бие тревога заради "ТикТок", чрез мрежата Китай щял да шпионира 170 млн. американци ФБР бие тревога заради "ТикТок", чрез мрежата Китай щял да шпионира 170 млн. американци Приложението принадлежи на компанията "БайтДенс", която има задължения към китайското правителство, каза Кристофър Рей САЩ ще започнат да изпращат нови оръжия на Украйна още тази седмица САЩ ще започнат да изпращат нови оръжия на Украйна още тази седмица Помощният пакет на стойност 95 милиарда долара бе подкрепен от 79 сенатори, а 18 гласуваха "против" Зеленски благодари на американския Сенат за помощта за Украйна Зеленски благодари на американския Сенат за помощта за Украйна За Киев са предвидени 60,84 от 95-те милиарда долара помощ, за да може украинските сили да продължат борбата си с Русия Одобриха помощта за Украйна, Израел и Тайван, но Карлсън очаква парите за Киев да бъдат откраднати Одобриха помощта за Украйна, Израел и Тайван, но Карлсън очаква парите за Киев да бъдат откраднати Правителството на САЩ току-що открадна от руски граждани без съдебен процес 8 млрд. долара, коментира скандалният US журналист Два военни хеликоптера се сблъскаха във въздуха, 10 човека са загинали Два военни хеликоптера се сблъскаха във въздуха, 10 човека са загинали Едната летателна машина е захванала ротора на другата, преди и двете да паднат на земята и да се разбият Защо Джъстин Бийбър целуна сина на Уил Смит Защо Джъстин Бийбър целуна сина на Уил Смит Двамата са в топли отношения от години Падна и Очеретина, САЩ се опитват да спасят армията на Украйна от разгром Падна и Очеретина, САЩ се опитват да спасят армията на Украйна от разгром Военният анализатор на германския вестник BILD Юлиан Рьопке коментира, че всичко ще е напразно, ако не се мобилизират отще 250 000 войници 
Бойко Борисов Бойко Борисов Осъждам и не подкрепям поведението на журналисти или хора, които влизат в НС да се държат по подобен начин с който и да я депутат Виц на деня Виц на деня За Великден ще ходите ли някъде?
- Моя е резервирал нощувки в Париж...
- Ние пък ще ходим във Велинград! Защо да бием толкова път за същите пари...?
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, трябва да ти призная нещо. Аз съм далтонист.
- Скъпи, и аз трябва да ти призная нещо. Не съм от Перник, а от Нигерия!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Пазете Земята! У целийо Космос само тук вариме рикия...


Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори