×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Строят 9 многоетажни паркинга в София
  • 5,14% е безработицата през ноември
  • КЗП и НАП проверяват малките магазини за необосновано повишаване на цените
  • Възраждане иска избори през март
  • Страната се намира в началото на грипна епидемия, каза доц. Ангел Кунчев
  • Китайци възраждат марката Santana
  • Разкриват директни полети от София до Варшава
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Изискана рецепта с яйца и хайвер Изискана рецепта с яйца и хайвер 16/12/2025, Вторник 20:00 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Директор на училище задържан за скрити камери в ученически тоалетни Директор на училище задържан за скрити камери в ученически тоалетни Родители сигнализират, че децата им разпознали подробности от разказите на директора, полицията работи по случая Операция срещу мафията започва в Бургас, готвят се ударни групи за изборите Операция срещу мафията започва в Бургас, готвят се ударни групи за изборите Борбата тепърва започва, нужни са хора, готови да си върнат държавата, каза Ивелин Михайлов Пиян поляк намушка българка след скандал в апартамент в Германия Пиян поляк намушка българка след скандал в апартамент в Германия 30-годишната жена е с тежки наранявания и е настанена в болница, нападателят е задържан, тестът му е отчел над 2 промила алкохол в кръвта Цените на жилищата ще растат и през 2026 г., но с по-бавни темпове Цените на жилищата ще растат и през 2026 г., но с по-бавни темпове Анализатори виждат връзка между икономическия растеж и движението на цените в имотния сектор Стефан Диомов събра музикални легенди в Бургаската опера Стефан Диомов събра музикални легенди в Бургаската опера Маестрото сътвори коледна магия, коментира кметът Димитър Николов Три зодии ще имат пробив през 2026 година Три зодии ще имат пробив през 2026 година Планетарните влияния ще подкрепят личностното им развитие и професионалния им напредък Станка Златева: На следващата олимпиада искаме българи, а не натурализирани състезатели Станка Златева: На следващата олимпиада искаме българи, а не натурализирани състезатели Легендата в борбата зове за единство и дисциплина преди началото на подготовката за новия олимпийски цикъл Политическа буря с Изборния кодекс: Ще има ли валиден предсрочен вот? Политическа буря с Изборния кодекс: Ще има ли валиден предсрочен вот? Да се признават само при над 50% участие, както при референдумите, настоява Костадин Костадинов Съдът остави в ареста Росен Кръстев - Стъкларя, обвинен за лидер на престъпна група Съдът остави в ареста Росен Кръстев - Стъкларя, обвинен за лидер на престъпна група Сред задържаните са полицаи, включително началник от Пето РПУ, а още едно лице се издирва от прокуратурата Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Пушенето им увеличава риска от инфаркт и инсулт, сочи последно проучване
Пламен Константинов остава в Локомотив Новосибирск до 2028 година Пламен Константинов остава в Локомотив Новосибирск до 2028 година Бившият национален селекционер на България продължава успешната си работа в Русия Кола се вряза в пълен с хора басейн във Франция след объркване на педалите Кола се вряза в пълен с хора басейн във Франция след объркване на педалите Майка и дъщеря ѝ оцеляха, след като автомобилът им потъна в басейн пред очите на плувци и спасители Агресивен нов вариант на грип А се разпространява по света: лекарите предупреждават за тежки симптоми Агресивен нов вариант на грип А се разпространява по света: лекарите предупреждават за тежки симптоми Щамът H3N2 (подклад K) причинява по-тежко протичане, а по-ниската ваксинация увеличава риска от сериозен грипен сезон Китайската полиция тества смарт очила с изкуствен интелект и преводач Китайската полиция тества смарт очила с изкуствен интелект и преводач Новата технология ще помага на служителите на реда при проверки, комуникация с чужденци и наблюдение в зони с ограничен достъп Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Пушенето им увеличава риска от инфаркт и инсулт, сочи последно проучване Русия обяви Deutsche Welle за „нежелана“ и фактически забрани дейността ѝ Русия обяви Deutsche Welle за „нежелана“ и фактически забрани дейността ѝ Решението идва на фона на напрежението между Москва и Берлин заради войната в Украйна Коледа и Нова година са най-рисковият период за изневерите Коледа и Нова година са най-рисковият период за изневерите Алкохолът, прибрали се приятели от близко и далеч, и силни емоции превръщат празниците в капан за неверните Студентите в Сърбия се готвят за предсрочни избори след месеци на масови протести Студентите в Сърбия се готвят за предсрочни избори след месеци на масови протести Младите лидери на протестите свикват нова демонстрация на 28 декември и започват събиране на подписи Силни ветрове събориха 24-метрова „Статуя на свободата“ в Бразилия(видео) Силни ветрове събориха 24-метрова „Статуя на свободата“ в Бразилия(видео) Скулптурата е паднала на главата си по време на екстремно време в щата Рио Гранде до Сул Икономическите загуби от природни бедствия са намалели с една трета през 2025 г. Икономическите загуби от природни бедствия са намалели с една трета през 2025 г. По-спокойният ураганен сезон в Атлантика намали щетите, въпреки мащабните пожари и наводнения
Слави ТРИФОНОВ Слави ТРИФОНОВ ПП-ДБ ни мислят за селяни и чалгари! Виц на деня Виц на деня - Каква е разликата между умната и опитната жена?
- Умната непременно ще каже на мъжа си сутринта нещо приятно, а опитната ще го направи...
Виц на деня Виц на деня - Вие как се оженихте - по любов или заради друго?
- По любов естествено, то другото, вече е на две годинки!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Възрастните птици Колибри, достигат дължина 10-13 см. Или както обичат да казват мъжете... около 21 санта
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори