×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Инж. Любомир Качамаков е новият председател на Камарата на строителите в България
  • Софийският университет чества своя патронен празник
  • Честваме имената, съхранили светлината на словото
  • България засилва мерките срещу домашното насилие
  • Турция въвежда нов план за борбата срещу насилието над жени
  • Единствената петролна рафинерия в Сърбия спря работа
  • Лекари призовават за строг контрол върху антибиотиците заради растящата резистентност
  • Девет деца са убити при пакистанска атака в афганистанска провинция
  • Първият евробюджет на страната влиза на второ четене в парламентарни комисии
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Почина легендарен вратар
Почина легендарен вратар 25/11/2025, Вторник 15:40 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Първа версия за трагедията с три смъртни случая на Околовръстното в Пловдив Първа версия за трагедията с три смъртни случая на Околовръстното в Пловдив Изпуснат телефон и секунда разсеяност на шофьора на ТИР-а са вероятната причина за катастрофата Държавата отваря път към покупка на „Лукойл“? Държавата отваря път към покупка на „Лукойл“? Този въпрос си задават мнозина, след предложение лимитът за държавни гаранции по Закона за ББР да скочи от 1.75 млрд. евро до 3.75 млрд. евро Пиленцата от Монако организират „Курс по лукс“ Пиленцата от Монако организират „Курс по лукс“ Ентусиасти броят по 5 бона за „обучението“, което ще се проведе край Френската ривиера Извънредно! Украйна се съгласи на плана за мир на Тръмп Извънредно! Украйна се съгласи на плана за мир на Тръмп Този развой на събитията е очакван, но засега информацията не е съвсем официално потвърдена, защото идва от цитиран от CNN анонимен източник  НЕГ „Гьоте“ – Бургас откри STEM център, който превръща училището в лаборатория на бъдещето НЕГ „Гьоте“ – Бургас откри STEM център, който превръща училището в лаборатория на бъдещето Тук нашите ученици ще мислят, ще мечтаят и ще създават, като използват най-съвременните подходи и технологии, каза директорът Антоанета Христова 4 хиляди евро до Западна Европа: България разби канал за трафик на мигранти 4 хиляди евро до Западна Европа: България разби канал за трафик на мигранти Чужденци ръководели престъпната група, а българи осигурявали логистиката Риба от магазина прати в болница певицата Севдалина Спасова Риба от магазина прати в болница певицата Севдалина Спасова Изпълнителката се почувствала много зле, след като консумирала минимално количество от морския дар 86,1 на сто от българите недоволни от ръста на заплатите 86,1 на сто от българите недоволни от ръста на заплатите Обществено допитване разкрива, че вдигането на минималното възнаграждение също е недостатъчно Пиленцата от Монако пуснаха курс по лукс за 5000 лева - станете топ гъзар Пиленцата от Монако пуснаха курс по лукс за 5000 лева - станете топ гъзар Димитрови обявиха курс за 5000 лв., обещават да научат феновете на „лукс от първа ръка Арестуваха брата на Гичо Окото, навъртал се около училище в Бургас с наркотици в джоба Арестуваха брата на Гичо Окото, навъртал се около училище в Бургас с наркотици в джоба 45-годишният Иван Вичев е спипан с няколко пакетчета марихуана и метамфетамин
Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец На изображенията се виждат заснежени сергии и трибуни зад портите на двореца Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Отказът да бъде признат брак между двама граждани на ЕС противоречи на нашите закони, заяви Европейският съд Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Дъщерята на милиардера Рама Раджу Мантена се омъжи в тридневно тържество с Боливуд звезди, световни изпълнители и гости от 40 държави Разбиха фабрика за бебета в Крит - жени от България използвани в схема за милиони евро Разбиха фабрика за бебета в Крит - жени от България използвани в схема за милиони евро Бездетни семейства са плащали до 28 000 евро за дете, а за сурогатна майка — по 150 000  Първият студ оголи енергийния хаос в Европа: Германия вдигна цените над 300 евро/MWh Най-голямата икономика в ЕС има недостиг от 15 GW дневно —количество, което може да захрани три Българии Удариха по милионен бизнес с бебета, замесени са и българки Удариха по милионен бизнес с бебета, замесени са и българки Гръцката полиция разкри мащабна престъпна схема, в която са били използвани десетки жени Двама алпинисти загинаха при инцидент на най-високия връх в Нова Зеландия Двама алпинисти загинаха при инцидент на най-високия връх в Нова Зеландия От началото на 20 век в района са регистрирани над 240 смъртни случая Мъж се преобличал като починалата си майка, за да взима пенсията й Мъж се преобличал като починалата си майка, за да взима пенсията й Дебелият врат и липсата на бръчки обаче го издали Отиде си музикант от легендарната шведска група ABBA Отиде си музикант от легендарната шведска група ABBA Ян Клинг е участвал в записите на няколко класически албума на групата Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  Семейства остават без майки, а жертвите са в плен на насилие
Румен Радев Румен Радев Това е бюджет на измамата Виц на деня Виц на деня - Кой пациент чакаше за превръзка?
- Той си тръгна, раната му зарасна!
Виц на деня Виц на деня - Не разбирам защо аз винаги съм последният, който научава какво се случва в тая къща!
- Недей да викаш, ще събудиш детето!
- Кого?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато един мъж мълчи, значи е мислител. Когато една жена мълчи, значи мислителят е загазил.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори