×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Сделка за $10 млрд.! САЩ продават ракети, дронове и гаубици на Тайван
  • Гъpция изплaти пpeдcpoчнo чacт oт дългoвeтe cи ĸъм ĸpeдитopитe oт EC
  • ПСЖ стъпи и на световния трон
  • Кокичета цъфнаха в Смолян дни преди Коледа
  • АПС и МЕЧ при президента за консултации
  • Желязков замина за Брюксел за редовното заседание на Европейския съвет
  • България представя първите си осем изтребителя F-16
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Световно признатият аниматор се върна от Канада, за да се включи в протестите в София и заяви, че е убеден в победата над „кликата“ Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Съпредседателят на „Да, България“ Божидар Божанов пък прогнозира, че Пеевски ще се превърне в електорално джудже, ако се върне машинния вот Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Бившият лидер на левицата обвини ръководството на БСП в предателство и съучастие в модела на Борисов и Пеевски, срещу който тя се бори от десетилетие В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) Около 150 души са на площада сега Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. След въвеждането на еврото в България на 1 януари 2026 г. счетоводството на предприятията ще се извършва в евро Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Статиите на „ирландецът с българското сърце“ са възможност английската общественост да се запознае със събитията в България Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Преходният период, ограниченията за плащане с монети и най-сигурните варианти за хората след 1 януари Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Екзотичните морски видове са открити в автобус от Турция за Северна Македония и са предадени за съхранение в музей Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Младите състезатели от КСТ „Бургас“ донесоха престижни отличия от първенства, проведени в морския град Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Проектът ще се изпълнява и управлява съвместно от двете държави под строгия надзор на Европейската комисия
Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Желязков заяви условна подкрепа за спорната схема със замразените руски активи, но остава открит въпросът кой ще плаща, след като Москва предяви претенции НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно „За" промените в Кодекса на труда гласуваха 166 народни представители Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Името му става световноизвестно през 1991 г., по време на първата война в Персийския залив Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната В Европейския съюз годишната инфлация през ноември 2025 г. е 2,4 на сто, което е спад спрямо 2,5 на сто през октомври Черноморец Бургас къса с четирима Черноморец Бургас къса с четирима Това са Калоян Кръстев, Стефан Трайков, Павел Георгиев и Тодор Чаворски "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се Целта на проявата е да бъдат подпомогнати социално слаби семейства и хора в неравностойно положение с хранителни продукти и домакински консумативи от първа необходимост САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия Мигрантите се завръщат у дома, оставяйки повече жилища и работни места за американците, каза той Сръбски бос загина загадъчно в Москва Сръбски бос загина загадъчно в Москва Според медиите сръбските разузнавателни агенции са изпратили доклад до Вучич относно „подозрителната смърт“ на Радомир Куртич Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Мъжете са обвинени в планиране на акт на насилие на плажа Бонди, само дни след смъртоносната терористична атака Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди ази индийска компания шокира света с най-голям скок на акции
Владимир ПУТИН Владимир ПУТИН Eвропейските лидери са малки прасета Виц на деня Виц на деня - И сега не ти ли е тъпо, че жена ти отиде да живее при съседа?
- Не!
- Защо?
- Защото сега аз съм съседа!
Виц на деня Виц на деня - Брат, как се разбираш с жена си?
- Абе мани! Даже поотделно правим с*кс...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не можем да променим картите, които са ни раздадени, а само начина, по който ще ги изиграем
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори