×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Без коли първа и втора категория в центъра на София
  • Мъж заплаши с лопата полицаи във Великотърновско
  • Започва продажбата на стартовите комплекти евромонети
  • Затвори родилното отделение в Севлиево
  • Сигнал за бомба затвори Прохода на Републиката
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Млад мъж преби гаджето си, друг атакува майка си Млад мъж преби гаджето си, друг атакува майка си 01/12/2025, Понеделник 21:33 0
Тервел ИЛИЕВ 101-годишна баба е звезда във фитнеса 101-годишна баба е звезда във фитнеса 01/12/2025, Понеделник 20:40 0
Тервел ИЛИЕВ Почина велик шампион от старата школа на тениса Почина велик шампион от старата школа на тениса 01/12/2025, Понеделник 20:00 0
Тервел ИЛИЕВ Протестът в Бургас продължава втори час Протестът в Бургас продължава втори час 01/12/2025, Понеделник 19:48 57
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Продължаваме промяната“ се разграничи от вандалите „Продължаваме промяната“ се разграничи от вандалите Нормалните хора усетиха провокаторите и започнаха да се изтеглят още към 21:30 часа, коментира Кирил Петков   Делян Пеевски обвини президента за погромите и палежите в София Делян Пеевски обвини президента за погромите и палежите в София Ние от ДПС няма да бъдем пречупени от вашата агресия, обяви депутатът Започват нови сблъсъци? Полицаите атакуват протестиращи по улиците Започват нови сблъсъци? Полицаите атакуват протестиращи по улиците Служителите на реда обаче получиха разпореждане да не ги бият Погром в централата на ГЕРБ, мебелите на партията горят (НА ЖИВО) Погром в централата на ГЕРБ, мебелите на партията горят (НА ЖИВО) Не остана нито едно здраво стъкло Сблъсъци в София, летят камъни и бутилки след опит на полицаите да отблъснат демонстрантите (НА ЖИВО) Сблъсъци в София, летят камъни и бутилки след опит на полицаите да отблъснат демонстрантите (НА ЖИВО) Една от полицейските коли едва не се запали Какво се случи тази вечер в Бургас (ОБЗОР) Какво се случи тази вечер в Бургас (ОБЗОР) Проведе се най-големият антиправителствен протест в града за последните 12 години Изстрели пред централата на ДПС-НН? Изстрели пред централата на ДПС-НН? Протестиращите атакуват Протестиращите във Велико Търново пробиха полицейския кордон Протестиращите във Велико Търново пробиха полицейския кордон Насочиха се към общината Честно ли е: Краси цял сезон се чуди коя да избере и нищо! А Натали я нападна глутница Честно ли е: Краси цял сезон се чуди коя да избере и нищо! А Натали я нападна глутница Сензационно мнение за двоен аршин в "Ергенът" Атака към централата на ДПС-НН! Протестиращите тръгнаха на шествие Атака към централата на ДПС-НН! Протестиращите тръгнаха на шествие Кирил Петков предупреди, че ще отидат и до партийния офис на ГЕРБ
Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това В Китай не си поплюват с технологичния напредък Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Нидерландия се опитва да помогне на украинците с оръжия от САЩ 101-годишна баба е звезда във фитнеса 101-годишна баба е звезда във фитнеса В Испания Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Две ателиета се обвиняват взаимно Почина велик шампион от старата школа на тениса Почина велик шампион от старата школа на тениса Отиде си Никола Пиетранджели Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Трима загинали и най-малко осем ранени при удар по източния украински град, твърдят местните власти Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите На прицел са лица с профил на агресивни граждани, познати от предишни протести Доналд Тръмп си е направил ЯМР, обеща да покаже резултатите Доналд Тръмп си е направил ЯМР, обеща да покаже резултатите Президентът на САЩ уверява, че е в отлично здраве, не уточнява коя част от тялото му е била проверявана Как Майкъл Фейгън се промъкна до леглото на британската кралица - една невероятна история Как Майкъл Фейгън се промъкна до леглото на британската кралица - една невероятна история Инцидентът довел до пълна ревизия на кралската охрана, а Майкъл Фейгън не бил обвинен във взлом, тъй като по онова време това било гражданско, а не наказателно нарушение Ванеса Хъджънс отново майка на 36 Ванеса Хъджънс отново майка на 36 Известната актриса и певица посрещна второто си дете със съпруга си, професионалния бейзболист Коул Тъкър 
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Скъпа, имам две новини - лоша и хубава.
- Казвай!
- Реших да те напусна!
- А сега кажи лошата!
Виц на деня Виц на деня - Кога индийката е готова за с*кс?
- Когато червената точка на челото и светне в зелено.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Дай на някого една риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го да лови риба и ще чукаш жена му всеки уикенд.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори