×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Тарифата ѝ е 4 хил. лв. Тарифата ѝ е 4 хил. лв. 03/11/2025, Понеделник 11:04 3
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Еврото скапва новогодишната нощ, а левът изчезва с Дунавското хоро в полунощ, Еврото скапва новогодишната нощ, а левът изчезва с Дунавското хоро в полунощ, Хотелиери и ресторантьори са в шах от очаквания хаос, заради еврото Областна администрация Бургас има нов главен секретар. Всички го познават Областна администрация Бургас има нов главен секретар. Всички го познават Все още обаче няма назначени заместници на губернатора Владимир Крумов Бакалов„Митници”: По-силна марихуана и нови начини за маскиране, а рискът за децата нараства Бакалов„Митници”: По-силна марихуана и нови начини за маскиране, а рискът за децата нараства Марихуаната сега е в пъти по-силна от преди 10 г. Отиде си легенда на бургаската индустрия – инж. Димитър Градев Отиде си легенда на бургаската индустрия – инж. Димитър Градев Директорът, превърнал „Яна Лъскова“ бе символ на прецизност, той почина на 88-годишна възраст, поклонението ще е утре в 11 часа Представител на ВСС отрича заплатите да са по 20 000 лв., но не казва колко са Представител на ВСС отрича заплатите да са по 20 000 лв., но не казва колко са И председателстващият съдебния съвет Магдалинчев пробва да бетонира Сарафов като и.ф. главен прокурор Шофьорът, помел шестте коли в София, не е случаен. Ето кой се оказа Шофьорът, помел шестте коли в София, не е случаен. Ето кой се оказа Водачът е инж. Филип Маркулиев, който е бил член на Съвета на директорите на компанията „Автомагистрали“ След 40 е най-добре да не пиете алкохол, за да не ви се случи това След 40 е най-добре да не пиете алкохол, за да не ви се случи това Тази възраст е най-подходящото време да преосмислите навиците си Всяко жилище с пощенски код от догодина Всяко жилище с пощенски код от догодина Мярката ще ускори полиция, пожарна, линейка и куриер Огнен ад във Враца отне живота на възрастна жена, дъщеря ѝ е в тежко състояние Огнен ад във Враца отне живота на възрастна жена, дъщеря ѝ е в тежко състояние Пожар изпепели апартамент в жилищен блок  9 нови профилактични кампании в лаборатория „ЛИНА“ през ноември и  декември 9 нови профилактични кампании в лаборатория „ЛИНА“ през ноември и декември Профилактичните кампании важат във всички самостоятелни обекти на лабораторията. Предварително записване на час или направление от лекар не са необходими
84 души пострадаха след консумация на дюнери в частно училище 84 души пострадаха след консумация на дюнери в частно училище Към момента 10 деца и двама възрастни остават хоспитализирани, а на останалите е оказана амбулаторна помощ 10 дразнещи неща, с които мъжете влудяват половинките си 10 дразнещи неща, с които мъжете влудяват половинките си Ако търсим пълна точност, най-вероятно списъкът би бил безкрайно дълъг, но свеждайки ги до 10-те лидери в подреждането, той добива ясни и до болка познати за всяка дама граници Руския полуостров Камчатка бе ударен от земетресение с магнитуд 5.6 Руския полуостров Камчатка бе ударен от земетресение с магнитуд 5.6 Засега няма издадено предупреждение за цунами Ужасяваща катастрофа край ГКПП Лесово, има жертви Ужасяваща катастрофа край ГКПП Лесово, има жертви Пет коли и БГ камиона се сблъскаха челно Ще се върнем през 90-те, идва най-голямата криза с петрола, казват сърбите Ще се върнем през 90-те, идва най-голямата криза с петрола, казват сърбите Сред гражданите нараства страхът от повторение на сценария опреди 20-ина години, когато бензин се купуваше на улицата, а контрабандата през границите беше ежедневие Регулация за социалните мрежи "за" и "против" използването им от деца Регулация за социалните мрежи "за" и "против" използването им от деца Къде по света е ограничен достъпа до социалните мрежи - TikTok, Instagram и Facebo Над 20 загинали и 320 ранени при силно земетресение в Афганистан Над 20 загинали и 320 ранени при силно земетресение в Афганистан Трусът е разрушил част от Синята джамия в град Мазари Шариф Тръмп разкри дали Украйна ще получи ракети "Томахоук" Тръмп разкри дали Украйна ще получи ракети "Томахоук" Изглежда Доналд Тръмп няма да рискува огромно влошаване на отношенията между САЩ и Русия Ужасно земетресение в Афганистан, има много починали Ужасно земетресение в Афганистан, има много починали Бедствието е огромно, домове се превърнаха в руини Учени установиха, че във въздуха вече има и лекарства, дишаме ибупрофен, кофеин, никотин и дори естрогенови хормони Учени установиха, че във въздуха вече има и лекарства, дишаме ибупрофен, кофеин, никотин и дори естрогенови хормони Фармацевтичните молекули се държат като микроскопични частици прах, върху които се кондензира влага
Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Преформатирането е малко като перестройката - Борисов се сниши като Тодор Живков
Виц на деня Виц на деня - Пушите ли?
- Да!
- Пиете ли?
- Да!
- Еми, какво искате след всичко това...!?
- Жени, докторе...
Виц на деня Виц на деня Майка към малкото си момченце:
- Изяж си овесената каша, иначе ще викна Баба Яга!
- Мамо, защо си мислиш, че Баба Яга ще ти яде тази каша?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Основният проблем на човечеството е, че хората се раждат от най-бързия сперм*тозоид, а не от най-интелигентния...

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори