×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Немски кон е най-ниският в света Немски кон е най-ниският в света 27/11/2025, Четвъртък 21:00 0
Флагман.БГ Путин с тежко изказване за Покровск Путин с тежко изказване за Покровск 27/11/2025, Четвъртък 20:43 3
Флагман.БГ В Сандански закъсаха В Сандански закъсаха 27/11/2025, Четвъртък 20:24 0
Флагман.БГ Отиде си легендарна певица Отиде си легендарна певица 27/11/2025, Четвъртък 20:04 0
Флагман.БГ Много грозна кражба в София Много грозна кражба в София 27/11/2025, Четвъртък 19:40 0
Флагман.БГ Орлин обиди Натали в "Ергенът" Орлин обиди Натали в "Ергенът" 27/11/2025, Четвъртък 19:15 0
Флагман.БГ Има ли голям скандал в Реал? Има ли голям скандал в Реал? 27/11/2025, Четвъртък 19:04 0
Флагман.БГ Русия отговори на Калас Русия отговори на Калас 27/11/2025, Четвъртък 18:41 0
Флагман.БГ Белоглав лешояд предизвика драма Белоглав лешояд предизвика драма 27/11/2025, Четвъртък 18:18 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Социолог: Тръгва нова протестна вълна, а Борисов направи крачка встрани, за да е Пеевски мишената Социолог: Тръгва нова протестна вълна, а Борисов направи крачка встрани, за да е Пеевски мишената С оттеглянето на бюджета обаче се замразят заплатите на държавните служители и на пенсиите, поясни той Блъфира ли Зафиров? Крум Зарков: Партията е употребена в надлъгването между главатарите Блъфира ли Зафиров? Крум Зарков: Партията е употребена в надлъгването между главатарите Вицепремиерът и Изпълнителното бюро явно не разбират, че вчерашният протест е едва началото и че бюджетът е само поводът за недоволство, отбеляза той Излиза ли БСП от властта Излиза ли БСП от властта Лидерът на партията обяви, че ако не могат да изпълнят социалните си ангажименти, ще преосмислят участието си в правителството Адвокатите на Коцев искат мярка "подписка", защото съпругата му трябва да се лекува в Германия Адвокатите на Коцев искат мярка "подписка", защото съпругата му трябва да се лекува в Германия Той трябва да се грижи за децата Радост пред съда във Варна, кметът Коцев излиза на свобода Радост пред съда във Варна, кметът Коцев излиза на свобода Трябва обаче да плати гаранция от 200 000 лева Защо еснафът напусна прославения Коледен град на бургаския пл. „Тройката” (ВИДЕО) Защо еснафът напусна прославения Коледен град на бургаския пл. „Тройката” (ВИДЕО) Още на 3 декември, но на пл. „Св.св. Кирил и Методий”, ще заработи алтернативният празничен базар Българите пътуват все повече, топ дестинации остават Турция и Гърция Българите пътуват все повече, топ дестинации остават Турция и Гърция 829 300 пътувания зад граница само през октомври, а броят на чуждите туристи у нас достига близо 957 000 души Култовата графична база се превръща в културно-образователен център и музей Култовата графична база се превръща в културно-образователен център и музей Новината съобщи ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков. Интерпол има нов председател-французина Люка Филип Интерпол има нов председател-французина Люка Филип Той ще бъде назначен за четиригодишен мандат   Домът на писателя в Бургас оживява с театрално-поетичен спектакъл на студенти от ТK„Любен Гройс“ Домът на писателя в Бургас оживява с театрално-поетичен спектакъл на студенти от ТK„Любен Гройс“ Тази вечер ще се постави началото на нови творчески взаимодействия в контекста на стремежа ни да станем Европейска столица на културата през 2032 г.    
Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Експерти предупреждават: ако щамът H5 мутира и тръгне между хората, светът може да се изправи пред по-тежка пандемия от коронавируса Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Темпото на напредъка на Русия по всички направления „видимо се засилва“, увери той Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи На Гунар Бек са били повдигани и обвинения за злоупотреба с академична длъжност Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Тя разкри дневното си меню и тренировъчната си рутина по време на „Аз съм знаменитост“ Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Гран при на Катар може да реши световната титла във Формула 1 за 2025 г., като напрежението между Ландо Норис, Оскар Пиастри и Макс Верстапен достига своя връх два кръга преди края Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Е съпругата му Арлийн Силвър, която е със 46 години по-млад Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Памела Хог е известна с бунтарските си пънк рок визии Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Наскоро французойка изгоря с близо 1 млн. долара Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Проблеми с транспорта на остров Корфу и в областите Етолоакарнания и Теспротия Сексуалният „пастор“, ръководил мрежата „Виджилантес“, ще лежи доживот Сексуалният „пастор“, ръководил мрежата „Виджилантес“, ще лежи доживот Според полицията той е търсил както мъже, така и жени. Насилвал е и непълнолетни
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Говорят си двама приятели:
- Абе, ти с*кс вкъщи правиш ли?
- Ти луд ли си бе, как вкъщи, нали жена ми е там?!
Виц на деня Виц на деня На един му се родила дъщеря.
Негов приятел го пита:
- На жена ти ли прилича?
- Не знам, още не може да говори!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тази нощ, синоптиците обещаха, повишена влажност. А на тези, на които им провърви и учестено дишане!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори