×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Мария АРНАУДОВА Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  25/11/2025, Вторник 09:50 0
Флагман.БГ Дейвид Камерън е болен от рак Дейвид Камерън е болен от рак 25/11/2025, Вторник 09:15 0
Флагман.БГ Розова драма с кметски син и "русалка" Розова драма с кметски син и "русалка" 25/11/2025, Вторник 09:05 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Как да не изгубим своя платен годишен отпуск Как да не изгубим своя платен годишен отпуск Част от отпуска може да бъде отложен за следващата календарна година след искане на работниците и служителите и със съгласието на работодателя Алкохолът в храните и защо често не разбираме, че го консумираме Алкохолът в храните и защо често не разбираме, че го консумираме Черният петък чука на нашите врати-за какво да внимаваме Черният петък чука на нашите врати-за какво да внимаваме Все по-често се наблюдават и сайтове, които са двойници на познати и утвърдени марки Над 400 кандидати са подали документи да работят в новата детска болница „Св. Анастасия“ в Бургас Над 400 кандидати са подали документи да работят в новата детска болница „Св. Анастасия“ в Бургас Сега ни трябва човек с хъс, с кауза, който да зареже всичко останало и да се съсредоточи в мотивирането на персонал, за да извърши нещо велико – да лекува българските деца, каза кметът Димитър Николов по отношение избора на управител Над 3000 жени у нас и 840 милиона по света страдат от домашно насилие годишно Над 3000 жени у нас и 840 милиона по света страдат от домашно насилие годишно Организирано е протестно шествие под надслов „Нито една повече“ Розова драма с кметски син и "русалка" Розова драма с кметски син и "русалка" Здравенякът Тихомир иска той да е гадже с Натали   Честваме имената, съхранили светлината на словото Честваме имената, съхранили светлината на словото Православната църква чества днес паметта на Св. Климент Охридски Очевидци с разтърсващи думи за светещия обект в небето край Бургас Очевидци с разтърсващи думи за светещия обект в небето край Бургас "Метеорите не се застояват толкова в атмосферата, преди да изгорят", уточни физикът от БАН Пенчо Маркишки. След анализ, той счита, че става въпрос за нещо далеч по-земно Божинов подкрепи Борислав Михайлов Божинов подкрепи Борислав Михайлов Валери с трогателни думи Зловеща катастрофа до Пловдив: Три живота угаснаха Зловеща катастрофа до Пловдив: Три живота угаснаха Затворена за движение е голяма част от Околовръстното шосе
Отиде си музикант от легендарната шведска група ABBA Отиде си музикант от легендарната шведска група ABBA Ян Клинг е участвал в записите на няколко класически албума на групата Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  Новото лице на измамните схеми-жени като примамка  Семейства остават без майки, а жертвите са в плен на насилие Сериен изнасилвач беше екзекутиран публично Сериен изнасилвач беше екзекутиран публично Присъдата е изпълнена в Иран Главен прокурор подаде оставка Главен прокурор подаде оставка Алваро Гарсия Ортис се оттегля Продадоха на търг най-скъпия комикс в света за рекордна сума Продадоха на търг най-скъпия комикс в света за рекордна сума Изданието е първи брой и струва 9,12 млн. долара В Истанбул забраниха храненето на бездомни кучета В Истанбул забраниха храненето на бездомни кучета По данни на турското правителство из градовете и селските райони в Турция обикалят повече от 4 милиона бездомни кучета 14 полицаи са отстранени заради подозрения в обир и изнасилване на ученичка 14 полицаи са отстранени заради подозрения в обир и изнасилване на ученичка Те са нахлули в дома на момичето в събота, взели са бижутата и телефона, след което са я насилили сексуално Ударен скок на цените на храните в Италия Ударен скок на цените на храните в Италия От октомври 2021 г. до октомври 2025 г. цените на хранителните продукти са се увеличили с 24,9% Отиде си легендарният актьор Удо Киер Отиде си легендарният актьор Удо Киер Той е изиграл близо 300 роли в холивудското и европейското кино Руските банки играят на котка и мишка със западните технологични гиганти Руските банки играят на котка и мишка със западните технологични гиганти Наред с архитектурната трансформация на мобилните приложения, се оформя и нов интелектуален пласт – AI
Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Носорогът на стероиди звъни постоянно на бизнесмени, за да не протестират Виц на деня Виц на деня Деца на холивудски звезди си говорят:
- Ти имаш ли братя и сестри?
- Не, но имам трима бащи от първата си майка и четири майки от първия си баща.
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, ние правим с*кс само когато имаш нужда от пари?!
- Е, не ти ли е достатъчно често?!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Един мъж застава на колене пред една жена с надеждата, че след време ролите ще се сменят.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори