×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Орбан ще се срещне с Путин в Москва Орбан ще се срещне с Путин в Москва 26/11/2025, Сряда 20:40 3
Флагман.БГ Зографски влезе в Топ 30 във Фалун Зографски влезе в Топ 30 във Фалун 26/11/2025, Сряда 20:18 0
Флагман.БГ Затварят родилно отделение Затварят родилно отделение 26/11/2025, Сряда 19:21 0
Флагман.БГ Колко масло трябва да има в двигателя? Колко масло трябва да има в двигателя? 26/11/2025, Сряда 18:18 1
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Култово: Софиянци "решиха" проблема с боклука, полицай се прави на гущер Култово: Софиянци "решиха" проблема с боклука, полицай се прави на гущер Гневни протестиращи засипаха държавен автомобил с всевъзможни предмети Васил Божков се появи на протеста, граждани реагираха остро Васил Божков се появи на протеста, граждани реагираха остро "По-добре да не сте тук", обърнаха се към него хора от митинга Излязоха ли депутатите от парламента - къде спаха? Излязоха ли депутатите от парламента - къде спаха? Народните представители все пак успяха да напуснат сградата, не им се наложи да нощуват под обсада Смели жени излязоха от парламента, но бяха повалени на земята и ги замерваха с бутилки Смели жени излязоха от парламента, но бяха повалени на земята и ги замерваха с бутилки Двете дами бяха качени в полицейска камионетка и още не могат да се приберат по къщите си при своите близки Бащата на Сияна отказа номинация за  „Човек на годината“ и призова БХК да награди убиеца й Бащата на Сияна отказа номинация за „Човек на годината“ и призова БХК да награди убиеца й Той припомни, че преди време убиецът на Андрей Монов беше предложен за отличието пак от Българския хелзинкски комитет Лют спор в Народното събрание, Ивайло Мирчев ядоса Йордан Цонев с покана за среща с народа Лют спор в Народното събрание, Ивайло Мирчев ядоса Йордан Цонев с покана за среща с народа Опозиционният народен представител едва не предизвика бой, разпали страстите като провокира депутати от управляващото мнозинство  Блокираните депутати ще спят в парламента, протестът ще е денонощен Блокираните депутати ще спят в парламента, протестът ще е денонощен Нека да се хванем за ръце около сградата на парламента, за да е ясно, че ние хвърляме бутилките, призова Асен Василев Ново Коледно градче или претъпкан с дървения площад "Тройката"? Ново Коледно градче или претъпкан с дървения площад "Тройката"? "Босът" на площада Веселин Велев готви пресконференция и заплашва с разкрития, които нямало да се харесат на много хора Размирици до Народното събрание! Провокатори с бръснати глави се опитват да обърнат бял автобус Размирици до Народното събрание! Провокатори с бръснати глави се опитват да обърнат бял автобус Изблъскаха ни, каза бившият представител на България в ООН Стефан Тафров и призова протестиращите да не се подават на провокации 17-годишен е задържан за убийство в "Студентски град" 17-годишен е задържан за убийство в "Студентски град" Младеж беше намушкан в столичния квартал в събота, по-късно той почина  
Най-дългият директен полет ще свързва Китай с Аржентина Най-дългият директен полет ще свързва Китай с Аржентина Ще отнема над 1 ден Съд в Турция осъди журналист на 4 години затвор за „заплаха“ срещу Ердоган Съд в Турция осъди журналист на 4 години затвор за „заплаха“ срещу Ердоган Той беше арестуван през юни, след като обсъди анкета, според която 70% от хората се противопоставят на Ердоган да стане президент до живот Защо Папа Лъв XIV избра Турция за първа задгранична визита Защо Папа Лъв XIV избра Турция за първа задгранична визита Ето какво определя и важността на това посещение Колумбийският президент: Натискът на САЩ върху Венецуела е заради петрол, не заради наркотици Колумбийският президент: Натискът на САЩ върху Венецуела е заради петрол, не заради наркотици Обвинението му идва на фона на нарастващата американска военна активност в Карибите и Тихия океан Apple си връща трона: iPhone 17 изстрелва компанията на върха на световния пазар Apple си връща трона: iPhone 17 изстрелва компанията на върха на световния пазар С рекорден ръст в продажбите и нови модели в подготовка, Apple измества Samsung и се готви да остане №1 до 2029 г. 15-годишни австралийци атакуват в съда националната забрана на социалните мрежи 15-годишни австралийци атакуват в съда националната забрана на социалните мрежи Активистите, нарекли се "Проект дигитална свобода", като това е най-новият им опит да блокират закона Ужасяващо: Извадиха от водата безжизненото тяло на млад футболист Ужасяващо: Извадиха от водата безжизненото тяло на млад футболист Играчът беше два дни в неизвестност Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Съпругата на американския президент се появи публично под звуците на военен оркестър Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Крайният срок за мен е, когато всичко приключи, каза американският президент Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Шейх Шахин е арестуван, лишен от гражданство и експулсиран заради крайни религиозни послания, създаващи риск за националната сигурност
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Техника за овладяване на гнева:
1. Поемете дълбоко въздух
2. Затворете едното си око.
3. Издишайте.
4. Стреляйте!
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, пусни ме под юргана. Студено ми е.
- С гащи не може. Тук има дрескод!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Едно време с какви хубави имена кръщаваха децата! Сега го повикаш в парка по име и пет кучета дойдат при теб!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори