×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Лекар: Никога не носете обувки вкъщи Лекар: Никога не носете обувки вкъщи 20/12/2025, Събота 20:55 0
Флагман.БГ Венета Райкова остана без ефир и доходи Венета Райкова остана без ефир и доходи 20/12/2025, Събота 20:40 1
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Запазването на лева: Сцена последна Запазването на лева: Сцена последна Как България този път се озовава в авангарда на промените, наместо да е последният крачещ след тях Александър Сано: Оцелях по чудо в катастрофа край Бяла Александър Сано: Оцелях по чудо в катастрофа край Бяла „Връщах се с аудито от рождения ден на един приятел в Русе. След едно спускане, малко след кръстовище край Бяла, колата поднесе и се забих в горичка“, разказва Сано Лекар: Никога не носете обувки вкъщи Лекар: Никога не носете обувки вкъщи Децата са изправени пред най-големия риск; пълзящите животни докосват пода, след което пъхат ръце или играчки в устата си Затишие пред буря: Партиите пазят дистанция преди връчването на първия мандат, няма разговори за коалиции Затишие пред буря: Партиите пазят дистанция преди връчването на първия мандат, няма разговори за коалиции Стратегията на изчакване доминира политическата сцена, докато формациите се готвят за нов вот и пренареждане на силите Венета Райкова остана без ефир и доходи Венета Райкова остана без ефир и доходи Тв водещата претърпя най-болезнения провал в кариерата си Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. всички финансови продукти в левове ще бъдат еднократно и безплатно превалутирани в евро по фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лева На какво е симптом събирането на границите на кръвното На какво е симптом събирането на границите на кръвното Артериално е налягането, което кръвта оказва върху стените на кръвоносните съдове Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Това са откритията на изследователи от университета Флиндърс (Австралия) Коледната украса на Мелания Тръмп превърна Белия дом в еталон за класическа красота (СНИМКИ) Коледната украса на Мелания Тръмп превърна Белия дом в еталон за класическа красота (СНИМКИ) Коледната украса в Белия дом през 2025 г. е повече от впечатляваща - елегантна и ясно разпознаваща връзката с традицията, поставена през 60-те години на миналия век Трик: Тайната рецепта за идеално печено пиле Трик: Тайната рецепта за идеално печено пиле Това е техника, която може да се използва не само за пиле, но и за кокошка или дори пуйка
Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. всички финансови продукти в левове ще бъдат еднократно и безплатно превалутирани в евро по фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лева Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Това са откритията на изследователи от университета Флиндърс (Австралия) През зимата вечеряйте в този час, категорични са учени През зимата вечеряйте в този час, категорични са учени Човешкото тяло функционира според вътрешен биологичен часовник, който регулира вътрешните процеси Седем слона загинаха, блъснати от пътнически влак в Индия Седем слона загинаха, блъснати от пътнически влак в Индия Машинистът е задействал аварийните спирачки, когато видял животните, но слоновете продължили да вървят към влака Антъни Джошуа прати на пода влогъра Джейк Пол Антъни Джошуа прати на пода влогъра Джейк Пол След края на двубоя стана ясно, че Пол е със счупена челюст Рим въвежда платен достъп за туристи до фонтана "Треви" Рим въвежда платен достъп за туристи до фонтана "Треви" Бароковият шедьовър е едно от най-популярните места Еврото и Португалия: Ефектите от единната валута 25 години по-късно Еврото и Португалия: Ефектите от единната валута 25 години по-късно Списание The Economist определи португалската икономика като най-добре развиваща се през 2025 година Тръмп не изключва възможността за война с Венецуела Тръмп не изключва възможността за война с Венецуела Американският президент отказа да отговори директно на въпроса дали целта му е свалянето на венецуелския президент Николас Мадуро ЕС се раздира от спорове заради заема за Украйна - Орбан: Европа е пред война с Русия ЕС се раздира от спорове заради заема за Украйна - Орбан: Европа е пред война с Русия Решението на ЕС за безлихвен заем към Украйна предизвика политически трусове в Брюксел и дълбоко разцепление между страните членки Синът на Джон Траволта има неочаквана връзка с наследниците на Елвис Пресли Синът на Джон Траволта има неочаквана връзка с наследниците на Елвис Пресли Съдебен спор извади наяве документи, които хвърлят нова светлина върху една от най-пазените тайни в Холивуд
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Нямам никакви проблеми с гнева Виц на деня Виц на деня - Съседке, имам да те черпя.
- Защо, комшия?
- Вчера, така вика по твоето дете, че и моето си оправи стаята и се облече по-топло.
Виц на деня Виц на деня - Знаеш ли какво е кактус?
- Не.
- Разочарована от живота краставица.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Странно нещо е съвестта! Измъчва не този, когото трябва, а този, който я има.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори