×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Министерският съвет внася проектобюджета в Народното събрание още днес
  • След забраната за износ дизелът е поскъпнал с 10 ст.
  • Повдигнаха обвинение на рецидивист за шофиране с 4,23 промила алкохол
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Край на наложения платеж
Край на наложения платеж 13/11/2025, Четвъртък 12:10 1
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Златото на Крит е в Janet – премиум маслинови масла със световни отличия Златото на Крит е в Janet – премиум маслинови масла със световни отличия Ще откриете само във веригата и двойно пресованото екстра върджин маслиново масло с цитруси Мъж успя да прокара 6 пъти фалшиви евро в казина и бензиностанции Мъж успя да прокара 6 пъти фалшиви евро в казина и бензиностанции Накрая все пак е бил хванат и сега е осъден на 1 година затвор България, Унгария и Гърция са с най-ниски заплати в ЕС България, Унгария и Гърция са с най-ниски заплати в ЕС У нас обаче сме №1 по ръст на възнагражденията от 2006 г. насам Петко Николов ли става особен управител на рафинерията? Петко Николов ли става особен управител на рафинерията? Това твърди бившият посланик в Русия Илиан Василев Въоръжен грабеж в денонощно заведение, извършителят е една на 16 г. Въоръжен грабеж в денонощно заведение, извършителят е една на 16 г. Маскиран младеж заплашил служители с газов пистолет и отнел 500 лева от касата Водещата на "Съдебен спор" Ромина е приета в болница Водещата на "Съдебен спор" Ромина е приета в болница Тя пусна снимка от болничната стая, на която се вижда ръката ѝ с поставен абокат и превръзка "Бургасмед" с безплатни прегледи по повод Световния ден за борба с диабета "Бургасмед" с безплатни прегледи по повод Световния ден за борба с диабета Те ще се проведат на 14 ноември, петък, от 09:00 до 13:00 ч. при предварително записан час на телефони 0892 22 25 25, 056 999 980 или на 0892 22 28 00 Професор с установен конфликт на интереси ръководи нови европроекти Професор с установен конфликт на интереси ръководи нови европроекти Сивият кардинал във филиала на ТУ в Пловдив проф. Въльо Николов е с влязла сила присъда от няколко месеца, но си продължава постарому  Десетокласник с топ игра в "Стани богат", отговори на въпрос за 20 000 лева Десетокласник с топ игра в "Стани богат", отговори на въпрос за 20 000 лева Митко си тръгна от играта с 10 хиляди Зловеща катастрофа с електробус в София Зловеща катастрофа с електробус в София Според информация на очевидец, шофьорът е починал, още не се съобщава дали има тежко пострадали пътници
Американците ще забравят вкуса на италианска паста заради митата на Тръмп Американците ще забравят вкуса на италианска паста заради митата на Тръмп Марки като Barilla, La Molisana, Garofalo и Rummo биха могли да спрат доставките Гиросът стана лукс, месото - рядък деликатес: Цените в Гърция излизат извън контрол Гиросът стана лукс, месото - рядък деликатес: Цените в Гърция излизат извън контрол Скок до 20 евро за килограм говеждо, преетикетиране на българско месо и инфлация, която превръща празничната трапеза в непостижима мечта Яж, сподели и се обличай – La Ferme, Flora и BOSS променят правилата на вечерята в Бургас Яж, сподели и се обличай – La Ferme, Flora и BOSS променят правилата на вечерята в Бургас Тук храната има характер, атмосферата – стил, а всяка вечер носи усещане за нещо повече Демократите топят Тръмп, че е прекарал часове с една от жертвите на Епстийн Демократите топят Тръмп, че е прекарал часове с една от жертвите на Епстийн Комисия от американски законодатели публикува 23 000 страници документи Светлана Гринчук подаде оставка в Украйна, благодари на Зеленски Светлана Гринчук подаде оставка в Украйна, благодари на Зеленски "Постът не е самоцел за мен", сподели тя Украинците избягаха в ЕС, няма кой да се бие Украинците избягаха в ЕС, няма кой да се бие Численото превъзходство на Русия става все по-сериозен Почина Стефан Генчев - знаков кадър на БНР Бургас Почина Стефан Генчев - знаков кадър на БНР Бургас Погребението ще бъде утре - 13.11 2025 г. от 12 часа на бургаските гробища Засилени мерки за сигурност преди мача Турция-България заради очакваното присъствие на Ердоган Засилени мерки за сигурност преди мача Турция-България заради очакваното присъствие на Ердоган Възможно е и президентът Румен Радев да е на двубоя Ето кой подобри рекорда по приходи на Серина Уилямс Ето кой подобри рекорда по приходи на Серина Уилямс Това е американската тенисистка, която е спечелила 11 титли, включително Откритото първенство на Франция, Откритото първенство на САЩ и финалите на WТА Румъния арестува ексдепутат за трафик на оръжие и замеси българин Румъния арестува ексдепутат за трафик на оръжие и замеси българин Румънският военен министър обяви, че е имало опит да се купи влиянието му за 1 млн.долара, но той отказал
Доналд Тръмп Доналд Тръмп Длъжен съм да съдя Би Би Си, осакатиха моята красива и успокояваща реч Виц на деня Виц на деня - Коле, много яки ракиени чаши имаш!
- Абе Пешо, това е вазата!
- Сипвай бе, не ми се обяснявай!
Виц на деня Виц на деня Между блондинки:
- Муцка, чу ли, бедствено положение, 7 сантиметра сняг!?
- 7 сантиметра е бедствено положение, ама не за сняг!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В една къща, колкото е по-често, толкова е по-чисто.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори