×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Google разкри най-търсените теми за 2025 година Google разкри най-търсените теми за 2025 година 27/12/2025, Събота 14:11 0
Тервел ИЛИЕВ Почина съоснователят на СДС Деян Кюранов Почина съоснователят на СДС Деян Кюранов 27/12/2025, Събота 13:48 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Почина един от основателите на СДС - човек, който никога не се поблазни от политическото търгашество Почина един от основателите на СДС - човек, който никога не се поблазни от политическото търгашество Неговите съмишленици го определят като човек с ясна позиция, морална твърдост и дълбока ангажираност към демократичните ценности Банкоматите блокираха - вижте всичко, което трябва да знаете, ако внасяте пари Банкоматите блокираха - вижте всичко, което трябва да знаете, ако внасяте пари За едно денонощие в банкомат с депозитна функция може да се внесе до 9700 лева или до 300 банкноти Какви ще са наемите в Бургас в евро Какви ще са наемите в Бургас в евро Средната цена ще е 450 евро на месец Полицаи спасиха живота на шофьор Полицаи спасиха живота на шофьор Младши инспекторите Кирил Дамянов и Тони Иванов са били на смяна, когато получават сигнал за пътнотранспортно произшествие Събориха култовото заведение "Занзибар" Събориха култовото заведение "Занзибар" В продължение на над десетилетие заведението беше сред местата, които реално преначертаха нощния живот в града Почина известна народна певица Почина известна народна певица Тя издъхна малко преди да навърши 78 години Той ли е наистина? Как да разпознаем илюзиите в началото на връзката Той ли е наистина? Как да разпознаем илюзиите в началото на връзката Празничните желания за „истински човек“ често ни вкарват в капана на фантазията - как да останем в реалността С колко крачки изгаряме калориите от шампанското и коледната трапеза С колко крачки изгаряме калориите от шампанското и коледната трапеза Сред празничните напитки пенливото вино се оказва най-„безопасният“ избор 23-годишен мъж се бори за живота си след голям пожар в Свети Влас 23-годишен мъж се бори за живота си след голям пожар в Свети Влас Инцидентът е регистриран около 01 часа след полунощ Трагедия на релсите: Инцидент край Сливен блокира влака от София за Бургас Трагедия на релсите: Инцидент край Сливен блокира влака от София за Бургас По неофициални данни има загинал или загинали между гарите Сливен и Желю войвода
Google разкри най-търсените теми за 2025 година Google разкри най-търсените теми за 2025 година Чарли Кърк оглави тазгодишния списък като най-търсената тема в САЩ Появи се нова държава, Израел иска да изсели всички палестинци от Газа там? Появи се нова държава, Израел иска да изсели всички палестинци от Газа там? Сомалиленд обсеби територия на Етиопия  Котка, изчезнала преди 5 години, се върна при семейството си Котка, изчезнала преди 5 години, се върна при семейството си Това е считано за истинско коледно чудо Топ 10 на най-големите януарски трансфери, които могат да взривят Висшата лига през 2026 г. Топ 10 на най-големите януарски трансфери, които могат да взривят Висшата лига през 2026 г. Зимният трансферен прозорец във Висшата лига е на броени дни от своето отваряне, а с него идва и възможността за клубовете да подсилят съставите си Коледното чудо на Западния фронт: Как „Тиха нощ, свята нощ“ обедини враговете през 1914 г. Коледното чудо на Западния фронт: Как „Тиха нощ, свята нощ“ обедини враговете през 1914 г. Музиката и човечността надделяха над войната, войници играеха футбол и си разменяха подаръци в духа на Коледа Комикът Ръсел Бранд обвинен в изнасилване и сексуално насилие по нови две дела Комикът Ръсел Бранд обвинен в изнасилване и сексуално насилие по нови две дела Преди време Бранд заяви, че е бил „глупав и сексуално зависим“ в по-младите си години, но „никога не съм бил изнасилвач“ Шеф на завод раздаде 6-цифрени бонуси на 540 служители Шеф на завод раздаде 6-цифрени бонуси на 540 служители Това се случи след продажба на компанията Германия обмисля забрана на социалните мрежи за децата Германия обмисля забрана на социалните мрежи за децата Полицаи задържаха палестинец, облечен като Дядо Коледа Полицаи задържаха палестинец, облечен като Дядо Коледа Мъжът в костюма нападнал служител на реда Зеленски чака Тръмп във Флорида в неделя, готов е с точките от големия план Зеленски чака Тръмп във Флорида в неделя, готов е с точките от големия план Ще обсъдят Донбас и атомната електроцентрала в Запорожие
Джорджа Мелони Джорджа Мелони 2025 година беше трудна, но не се тревожете - следващата ще е още по-зле Виц на деня Виц на деня Скъпа, би ли ми простила изневяра?
- Ааа, не!
- Ех значи, същата си като жена ми!
Виц на деня Виц на деня - Постоянно търся смисъла на живота и не мога да го намеря!
- В хладилника няма ли го?
- Няма го!
- Значи вчера сме го изпили!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Красив е онзи, на когото сърцето е красиво.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори