×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Днес е специален празник! Ето кой има имен ден 04/12/2025, Четвъртък 07:25 0
Флагман.БГ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ 03/12/2025, Сряда 21:40 3
Тервел ИЛИЕВ Екшън с морски дрон в Румъния Екшън с морски дрон в Румъния 03/12/2025, Сряда 20:20 2
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
 Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?   Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?  Нова енергия е потребна, на ГЕРБ ѝ трябва нов организационен секретар, нови говорители, модерна комуникация НА ЖИВО: Даниел Митов отговаря на депутатите за бунта в София (ОБНОВЯВА СЕ) НА ЖИВО: Даниел Митов отговаря на депутатите за бунта в София (ОБНОВЯВА СЕ) Изслушването е поискано от Ивайло Мирчев от ПП-ДБ, първа точка в дневния ред на парламента е Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Бившият правосъден министър очаква още по масов митинг 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути Причината за задръстването е недоволство от неизплатени субсидии заради корупционен скандал в гръцката агенция за земеделски плащания Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Съюзът на българските писатели го наричаше доайенът на поетите днес Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Може да поздравите носещите име Варвара, Варя и Варадин Времето днес, 4 декември: Облачно и мъгливо, вечерта започват дъждове Времето днес, 4 декември: Облачно и мъгливо, вечерта започват дъждове В София термометърът ще достига до 8 градуса, в Бургас почти двойно повече Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Протестните демонстрации обхванаха десетки градове в страната с искания за оставка, промяна на модела на управление и настояване за повече прозрачност Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Учени дадоха обяснение Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Ескалацията на напрежението в Народното събрание преля в декларации, но и изостри обществения гняв, насочен към управляващите
Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Словакия обмисля подобен ход Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” След санкциите срещу „Лукойл“, милиардери от различни сфери на бизнеса се насочват към нейните активи. Сред тях е и Бернд Бергмайр, с минало в индустрията за съдържание за възрастни и солиден опит във финансовите среди. Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Заподозряният трябва да се яви отново в съда на 8 декември Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Букмейкърите на Coral поставиха Търнър на първо място, изпреварвайки досегашните лидери на кандидатите Арън Тейлър-Джонсън и Хенри Кавил Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ В рамките на няколко дни ще се изгражда т.нар. „прозорец“ в средната разделителна ивица – специален участък, който позволява безопасно преминаване на автомобилите от едното платно в другото Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Инвеститори се пренасочват към Arc Miner за безопасни и прогнозируеми печалби, докато волатилността разтърсва криптопазара Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Ребека Лус, бившата на Дейвид Бекъм, днес води спокоен живот в Норвегия с лекар и две деца Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Признанията на Виктор от „Ергенът“ за бурния му интимен предизвикаха вълна от реакциите и поставиха въпроси за любовта, доверието и истината зад телевизионния образ Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Няма да позволим да бъдат обиждани моите хора, обяви лидерът на ДПС Ново начало  Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Изказването му идва в момента, когато вниманието на света е насочено към Москва, където се провеждат ключови разговори между руски представители и американската делегация, водена от пратеника на Доналд Тръмп – Стив Уиткоф
Бойко Борисов Бойко Борисов Протестите си свършиха страхотна работа, бюджетът не беше добър Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Виц на деня Виц на деня - Какво правиш?
- Гледам състезание по щанги.
- Мъже, или жени?
- Още не знам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да искаш, значи да можеш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори