×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Макрон ще посрещне Зеленски на 17 ноември в Париж
  • Премиерът свиква извънредно Съвета по сигурността заради особения управител на „Лукойл“
  • Британската медия Би Би Си поднесе извиненията си на американския президент Доналд Тръмп
  • България посреща мощи и светини на Св. Гавриил Ургебадзе
  • Очаква ни слънчев петък
  • Две деца починаха след хранително отравяне в туристически квартал на Истанбул
  • Освободиха под съдебен надзор жена, задържана за обира в Лувъра
  • Премиерът ще връчи държавната награда „Св. Паисий Хилендарски“ на проф. Христо Йоцов
  • В Испания разбиха мрежа за трафик на непълнолетни мигранти
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Дийпфейкове и дигитално следене са новите  онлайн заплахи Дийпфейкове и дигитално следене са новите онлайн заплахи Киберекспертът Христиан Даскалов коментира обвиненията срещу Google за незаконно проследяване и рисковете за онлайн сигурността   Махат нотариалната такса при прехвърляне на автомобил Махат нотариалната такса при прехвърляне на автомобил Това предлагат депутати Бомба в Би Ти Ви: Готвят „Игра на предатели 2“ с бивши звезди! Ето кого връщат в ефир Бомба в Би Ти Ви: Готвят „Игра на предатели 2“ с бивши звезди! Ето кого връщат в ефир За новия сезон се спрягат имената на Ани Цолова и Биляна Гавазова, а Владо Карамазов и Деси Стоянова остават в сегашните си роли Красива актриса, спечелила наградата “Златна роза", празнува днес Красива актриса, спечелила наградата “Златна роза", празнува днес Театърът, киното, малкият екран са неин дом вече повече от 30 години Кои са колите със специален режим на движение у нас Кои са колите със специален режим на движение у нас Те трябва да подават едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина и специален звуков сигнал Плашеща тенденция: До 2050 г. над 800 млн. души ще се разболеят от диабет Плашеща тенденция: До 2050 г. над 800 млн. души ще се разболеят от диабет Това коментира специалист ендокринолог и заяви, че превенцията е ключова идерите по детско затлъстяване, което води до редица заболявания. Култов бохем, бивш любим на Алекс Раева, почина месеци след третата си сватба Култов бохем, бивш любим на Алекс Раева, почина месеци след третата си сватба Два инсулта погубиха емблематичния нощен играч Камен Атов, бивш любим на сексапилната Алекс Раева Доходното неравенство у нас и как най-богатите печелят 8 пъти повече от най-бедните Доходното неравенство у нас и как най-богатите печелят 8 пъти повече от най-бедните Това сочи изследване на Института по пазарна икономика  Ето този плод стопява мазнините дори когато спите Ето този плод стопява мазнините дори когато спите Богатството му на витамин С и флавоноиди като нарингенин го прави не само ефективен при отслабване, но и полезен за здравето Ето кои светци честваме днес и кой празнува имен ден Ето кои светци честваме днес и кой празнува имен ден Църквата почита Св. апостол Филип - един от дванадесетте апостоли
Медведев: Съдбата на Зеленски е като гноен цирей Медведев: Съдбата на Зеленски е като гноен цирей Съдбата му е предопределена и "скалпелът на историята вече виси над него“, написа заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Тези четири държави от ЕС отказват да приемат мигранти Тези четири държави от ЕС отказват да приемат мигранти Страните членки Унгария, Чешката република, Словакия и Полша, няма да се подчинят на Брюксел Кои са местата в Европа където най-много използват AI Кои са местата в Европа където най-много използват AI Европейският съюз е начело в приемането на ИИ, особено най-богатите му страни, се казва в доклад ДНК анализ: Хитлер е бил аутист, психопат и е имал синдром на Калман ДНК анализ: Хитлер е бил аутист, психопат и е имал синдром на Калман Пробите са взети от напоената с кръв плат на дивана, където Хитлер се е самоубил Интересни факти за Чарлз III на рождения му ден Интересни факти за Чарлз III на рождения му ден Макар да е роден през студения ноември, като всички британски монарси, има два рождени дни – личен и официален Ламин Ямал е номиниран за най-красив гол през миналия сезон Ламин Ямал е номиниран за най-красив гол през миналия сезон Той получи признанието за попадение през месец май, когато изпрати фалцов удар в мрежата на Еспаньол от дясното крило Вирусолози бият тревога за H3N2, мутирал е Вирусолози бият тревога за H3N2, мутирал е Новите вариации на щама вече предизвикват сериозни епидемии в Австралия и Япония, а медици у нас съветват за ранна имунизация и повишена предпазливост Извратени богаташи ходили на лов за хора, плащали стотици хиляди, за да убиват беззащитни цивилни Извратени богаташи ходили на лов за хора, плащали стотици хиляди, за да убиват беззащитни цивилни Италия разследва "снайперистки сафарита" Жената, задържана за обира в Лувъра, пусната под съдебен надзор Жената, задържана за обира в Лувъра, пусната под съдебен надзор Тя няма право да се свързва с останалите заподозрени или да напуска Франция 37 души загинаха при катастрофа с автобус в Южна Америка 37 души загинаха при катастрофа с автобус в Южна Америка Трагедия след удар в пикап
Бойко Борисов Бойко Борисов Ще имаме дерогация за Лукойл от САЩ, чичо ми зад Океана каза Виц на деня Виц на деня Какво е нужно на една жена да ви скапе петъка за една минута?
-Да е петък и да има една минута.
Виц на деня Виц на деня Две блондинки си говорят:
- Хич не ме интересува кой колко пари има! Важното е колко ми дава.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Някои индиански племена вярват, че ако ядеш мечка ще бъдеш силен и смел. Ако ядеш пума ще бъдеш хитър и бърз. Мисля си, ние дали не ядем прекалено много овче и свинско?
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори