×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • АПИ: 377 машини обработват републиканските пътища в районите със снеговалеж
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Михаил ДИМИТРОВ Глиган от 403 кг падна в Родопите Глиган от 403 кг падна в Родопите 26/12/2025, Петък 12:20 0
Михаил ДИМИТРОВ Вицепрезидентът на Стефановден в Истанбул Вицепрезидентът на Стефановден в Истанбул 26/12/2025, Петък 10:20 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Глиган от 403 кг падна в Родопите Глиган от 403 кг падна в Родопите Ловците от Бял извор в Родопите постигнаха невероятен успех с екземпляр от 403 кг, смятан за глиган на века Хвърлиха дърво с червена панделка върху автобус на градския транспорт, извършителят се издирва Хвърлиха дърво с червена панделка върху автобус на градския транспорт, извършителят се издирва Инцидентът се е случил на Коледа, докато автобусът е бил пълен с пътници 23 см сняг във Враца и жълт код за студ: Студеното време затруднява движението в 10 области 23 см сняг във Враца и жълт код за студ: Студеното време затруднява движението в 10 области Жълт код за студ и сняг в 10 области: Какво да очакваме днес Елха от морски отпадъци направиха на плаж „Аркутино Елха от морски отпадъци направиха на плаж „Аркутино Доброволци изградиха елха от отпадъци, събрани морския бряг в рамките на кампанията за почистване на плажовете Надежда за българския футбол: Треньорът на националите заговори за възраждане Надежда за българския футбол: Треньорът на националите заговори за възраждане Александър Димитров вярва в светлото бъдеще на отбора Вицепрезидентът на Стефановден в Истанбул Вицепрезидентът на Стефановден в Истанбул Гостуване на Илияна Йотова на празника на Българската църква  Над 3,7 милиона лева за „Българската Коледа”: Даренията растат в подкрепа на тежко болните деца Над 3,7 милиона лева за „Българската Коледа”: Даренията растат в подкрепа на тежко болните деца Продължават да нарастват, осигурявайки надежда за малчуганите с тежки заболявания и подобряване на здравната инфраструктура в страната Жълта свежест край оплешивелите от студ дървета на Коледа в Бургас Жълта свежест край оплешивелите от студ дървета на Коледа в Бургас Въпреки студеното време и очакванията за типична зимна сцена, една необичайна гледка в Бургас създаде усещането за настъпваща пролет Пътната обстановка за 26 декември: Магистралите и пътищата в Бургаска, Ямболска и Сливенска области под наблюдение Пътната обстановка за 26 декември: Магистралите и пътищата в Бургаска, Ямболска и Сливенска области под наблюдение Зимни условия и важни препоръки за пътуващите по магистралите и основните пътища в Южна България Събор на Пресвета Богородица: Имен ден на Давид, Дарина и Йосиф Събор на Пресвета Богородица: Имен ден на Давид, Дарина и Йосиф Как се празнува 26 декември
Режимът падна, луксът продължава: Башар Асад живее като крал в Москва Режимът падна, луксът продължава: Башар Асад живее като крал в Москва Пентхаус с петзвезден хотел, луксозна вила, PlayStation, рождени дни в Дубай Зеленски и Тръмп в Мар-а-Лаго: Срещата може да промени хода на войната в Украйна Зеленски и Тръмп в Мар-а-Лаго: Срещата може да промени хода на войната в Украйна Двамата ще обсъждат новите механизми за мир, които могат да ускорят края на бойните действия Тази популярна храна е забранена в ръчния багаж на самолетите – ето защо Тази популярна храна е забранена в ръчния багаж на самолетите – ето защо Неочакваните забрани в ръчния багаж: Кокосово месо и други храни, които не можете да вземете в самолета САЩ нанесоха въздушни удари в Нигерия срещу позиции на ИДИЛ след нападения срещу християни САЩ нанесоха въздушни удари в Нигерия срещу позиции на ИДИЛ след нападения срещу християни САЩ извършиха въздушни удари срещу ИДИЛ в Нигерия след нападения върху християни в региона Пи Диди иска незабавно освобождаване от затвора: Адвокатите му обжалват присъдата по обвинения в склоняване към проституция Пи Диди иска незабавно освобождаване от затвора: Адвокатите му обжалват присъдата по обвинения в склоняване към проституция Той и неговата защита се борят за отмяна на присъдата, след обвинения в склоняване към проституция Какви витамини влияят на мозъчната функция и как недостигът им води до когнитивни проблеми Какви витамини влияят на мозъчната функция и как недостигът им води до когнитивни проблеми Витамини и мозъчна функция: Как недостигът им води до когнитивни проблеми Най-необичайните и уникални коледни базари в света: Пещери, планини и еротични пазари Най-необичайните и уникални коледни базари в света: Пещери, планини и еротични пазари Как светът празнува Коледа по нестандартен начин Горещият шоколад и костите: Как да се насладим на любимата напитка без да вредим на здравето Горещият шоколад и костите: Как да се насладим на любимата напитка без да вредим на здравето Възможно ли е да бъде опасен? Експертни съвети за здравословен избор Коледни традиции от Европа: Необичайни обичаи и празнични ритуали Коледни традиции от Европа: Необичайни обичаи и празнични ритуали От Унгария до Сърбия: Коледните обичаи, които ще ви изненадат 2026 ще е годината на Червения огнен кон! Ще "изгори" всичко старо и ще пренареди живота ни 2026 ще е годината на Червения огнен кон! Ще "изгори" всичко старо и ще пренареди живота ни Новата 2026 година ще премине под егидата на Червения огнен кон - енергичен, страстен и своенравен
Драгомир Стойнев, БСП Драгомир Стойнев, БСП Хаосът тепърва започва наново Виц на деня Виц на деня Реклама:
"Заповядайте в нашия нов спортен магазин! Всичко за спорта! Телевизори, дивани, бира, чипс!"
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, какво да ти взема за Коледа?
- Ами ти, всичко ми взe! Какво още искаш?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Любовта не е в целувките, а в търпението, разбирането, подкрепата и доверието.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори