×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев 26/11/2025, Сряда 12:20 0
Тервел ИЛИЕВ Ще дават тотото на 15-годишна концесия Ще дават тотото на 15-годишна концесия 26/11/2025, Сряда 11:50 2
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Втори ключов шеф на „Лукойл“ отстранен от Румен Спецов Втори ключов шеф на „Лукойл“ отстранен от Румен Спецов От длъжност е освободен управителят на „Лукойл България“ Александър Величков, който управляваше най-големия търговец на горива в страната Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Той бе вицепремиер в кабинета на Любен Беров и Жан Виденов - държавникът, който не допусна „режим на тока“ Ивелин Михайлов: Благодаря на полицаите, които претърсваха дома ми - поне не правиха сцени пред децата ми Ивелин Михайлов: Благодаря на полицаите, които претърсваха дома ми - поне не правиха сцени пред децата ми Не съм имал нищо общо с властта, как КПК ще ме разследват - те са "бухалките", каза лидерът на партията Ще дават тотото на 15-годишна концесия Ще дават тотото на 15-годишна концесия ГЕРБ, БСП и ДПС предлагат държавният монопол върху тотото да бъде даден на частен концесионер; „Да, България“ предупреждава за риск от нов хазартен бум Хайде да си направим български Ден на благодарността! Хайде да си направим български Ден на благодарността! Кой знае – ако веднъж годишно спасяваме прасе, може би през останалото време ще започнем малко повече да спасяваме и себе си Тристранният съвет се събира, какво ще се обсъжда Тристранният съвет се събира, какво ще се обсъжда Вижте дневния ред BREAKING NEWS: WINBET отново с награда „Златна пика“ за онлайн оператор на годината BREAKING NEWS: WINBET отново с награда „Златна пика“ за онлайн оператор на годината Компанията печели престижната награда за втора поредна година Левски обърна Локомотив Авиа в София и взе efbet Суперкупата за трети пореден път Левски обърна Локомотив Авиа в София и взе efbet Суперкупата за трети пореден път Сините надделяха с 3:1 след драматичен старт и звездно присъствие на Матей Казийски в състава на пловдивчани Жители блокираха движението при "Улеят на смъртта" в Пловдив Жители блокираха движението при "Улеят на смъртта" в Пловдив Протестиращите се събраха след трагичния инцидент на околовръстния път-настояват за премахване на мантинелите и разширяване на отсечката Безплатни изследвания за атеросклероза ще се проведат в Клиниката по съдова хирургия на УМБАЛ Бургас Безплатни изследвания за атеросклероза ще се проведат в Клиниката по съдова хирургия на УМБАЛ Бургас Задължително е записване на час на тел. 0879357681. Телефонът е активен от 12 до 16 ч. в делнични дни, до изчерпване на часовете
Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Съпругата на американския президент се появи публично под звуците на военен оркестър Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Крайният срок за мен е, когато всичко приключи, каза американският президент Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Шейх Шахин е арестуван, лишен от гражданство и експулсиран заради крайни религиозни послания, създаващи риск за националната сигурност Гърция обяви червен код заради Бурята „Адел“ Гърция обяви червен код заради Бурята „Адел“ Очакват се поройни дъждове Търг за произведение на Реноар започва от 1 милион евро Търг за произведение на Реноар започва от 1 милион евро Tворбата,  никога не е била показвана публично от създаването си преди повече от 100 години Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница За да спаси бащата на децата си, тя намира връзки в града, в който той е отседнал в хотел Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра Ще се разплете ли кражбата? Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Излязоха подробности за скандала (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори  Бившият представител на България в ООН Стефан Тафров цитира Збигнев Бжежински, който казал, че с Украйна Русия става супер сила и затова в Кремъл не искали мир Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар В Индия
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Техника за овладяване на гнева:
1. Поемете дълбоко въздух
2. Затворете едното си око.
3. Издишайте.
4. Стреляйте!
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, пусни ме под юргана. Студено ми е.
- С гащи не може. Тук има дрескод!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Едно време с какви хубави имена кръщаваха децата! Сега го повикаш в парка по име и пет кучета дойдат при теб!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори