×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Инж. Любомир Качамаков е новият председател на Камарата на строителите в България
  • Софийският университет чества своя патронен празник
  • Честваме имената, съхранили светлината на словото
  • България засилва мерките срещу домашното насилие
  • Турция въвежда нов план за борбата срещу насилието над жени
  • Единствената петролна рафинерия в Сърбия спря работа
  • Лекари призовават за строг контрол върху антибиотиците заради растящата резистентност
  • Девет деца са убити при пакистанска атака в афганистанска провинция
  • Първият евробюджет на страната влиза на второ четене в парламентарни комисии
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра 25/11/2025, Вторник 21:41 0
Флагман.БГ БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов 25/11/2025, Вторник 20:03 0
Флагман.БГ Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар 25/11/2025, Вторник 19:03 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева „Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева Аз съм най-големият победител, защото си тръгвам и с гадже, изповяда се Дани Петканов Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност „Алкохол. Алкохол. Алкохол.“ Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Подарете си един вълшебен час, призоваха от общинската администрация и уточняват, че входът е свободен  БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов Изрази пълна подкрепа Нова фатална катастрофа в България Нова фатална катастрофа в България Почина 60-годишен мъж Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Домашната смес за сияйна визия, поддържа кожата хидратирана Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? И колко е разочарована българската диаспора от генералния ни консул Светослав Станков Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Активната подкрепа допринася за създаването на среда, в която младите момичета могат да бъдат информирани, подкрепени и предпазени  Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Фотографът Пламен Вукадинов дава възможност на хора с различни увреждания да опознаят магията на морските дълбини Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година 25 ноември е Международният ден за елиминиране на насилието срещу жените. За съжаление обаче у нас случаите продължават да растат
Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница За да спаси бащата на децата си, тя намира връзки в града, в който той е отседнал в хотел Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра Ще се разплете ли кражбата? Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Излязоха подробности за скандала (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори  Бившият представител на България в ООН Стефан Тафров цитира Збигнев Бжежински, който казал, че с Украйна Русия става супер сила и затова в Кремъл не искали мир Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар В Индия Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар Той има много трофеи с Милан Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Идеята да изпращат военни сили пропадна, защото трябвало първо да има примирие, а такова може и скоро да няма, а дискусиите по плана на Тръмп продължават Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец На изображенията се виждат заснежени сергии и трибуни зад портите на двореца Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Отказът да бъде признат брак между двама граждани на ЕС противоречи на нашите закони, заяви Европейският съд Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Дъщерята на милиардера Рама Раджу Мантена се омъжи в тридневно тържество с Боливуд звезди, световни изпълнители и гости от 40 държави
Румен Радев Румен Радев Това е бюджет на измамата Виц на деня Виц на деня - Кой пациент чакаше за превръзка?
- Той си тръгна, раната му зарасна!
Виц на деня Виц на деня - Не разбирам защо аз винаги съм последният, който научава какво се случва в тая къща!
- Недей да викаш, ще събудиш детето!
- Кого?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато един мъж мълчи, значи е мислител. Когато една жена мълчи, значи мислителят е загазил.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори