×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]gman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
НА ЖИВО

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Флагман.БГ Ковид-19 погуби още един български лекар Ковид-19 погуби още един български лекар 05/12/2020, Събота 13:19 0
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
11
10
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Извънредно! Гъст дим се издига от автобус край ж.к."Меден рудник" Извънредно! Гъст дим се издига от автобус край ж.к."Меден рудник"

Шофьорът е реагирал адекватно, евакуирал е пасажерите

 

Доц.Ангел Кунчев попари надеждите за пълно отваряне на 21 декември Доц.Ангел Кунчев попари надеждите за пълно отваряне на 21 декември

Ще започнем поетапно отваряне, според броя на заразените, каза главният държавен здравен инспектор

 

На пазара „Краснодар” ври и кипи! Вижте каква е цената на рибата в навечерието на Никулден На пазара „Краснодар” ври и кипи! Вижте каква е цената на рибата в навечерието на Никулден

Шаранът и чернокопът най-търсени от клиентите

 

Експерт: Вирусът изчезва до идната есен Експерт: Вирусът изчезва до идната есен Светът ще се спаси от заразата Ген. Румен Миланов: Пари и кюлчета злато не са предмет на проверка за НСО Ген. Румен Миланов: Пари и кюлчета злато не са предмет на проверка за НСО Имаме някаква дама, която е компрометирала премиера, смята той Затвориха незаконни заведения в "Столипиново" Затвориха незаконни заведения в "Столипиново" Били пълни с хора напук на мерките Дъжд и мъгла в съботния ден, най-топло ще е на морето Дъжд и мъгла в съботния ден, най-топло ще е на морето Максималните температури ще бъдат 13 градуса В битката срещу Ковид 19: Пълна дезинфекция на улиците в Созопол В битката срещу Ковид 19: Пълна дезинфекция на улиците в Созопол

Днес, с подкрепата на Пожарната служба в града, започна пръскането със специален препарат, утвърден от здравните власти в Стария град

 

Слави си „Има такъв народ“, но знае ли какво ще прави с него? Слави си „Има такъв народ“, но знае ли какво ще прави с него?

Партията на шоумена стои на дистанция от политическите процеси, не показва лицата си, не дава визия за страната

Значителна част от нашите съграждани не спазват мерките, вирусът се разпространява дифузно Значителна част от нашите съграждани не спазват мерките, вирусът се разпространява дифузно

Ако сами не се защитим, няма кой да ни предпази, заради това призовавам карнобатлии: "Пазете се!"

 

Тръмп отново обжалва президентските избори в Джорджия Тръмп отново обжалва президентските избори в Джорджия Води серия от дела за да си върне властта Семейството Тръмп ще се мести във Флорида Семейството Тръмп ще се мести във Флорида Слуховете гласят, че Мелания вече се е заела с търсенето на добро училище Трима бивши US президенти готови да се имунизират публично срещу COVID-19 Трима бивши US президенти готови да се имунизират публично срещу COVID-19

Барак Обама, Джордж Буш и Бил Клинтън се надяват това тяхно решение да отправи мощно послание към нацията

 

Шок! Адолф Хитлер спечели изборите в Намибия Шок! Адолф Хитлер спечели изборите в Намибия

Като дете смятах, че е напълно нормално име. Едва когато пораснах, разбрах, че този човек е бил злодей, признава новият Хитлер и обещава, че няма да "иска да подчини целия свят"

 

Кобрата: Джошуа ме подценява, но отивам, за да го победя Кобрата: Джошуа ме подценява, но отивам, за да го победя

Подготвен съм много добре и абсолютно правилно, уверява Кубрат Пулев

Обама, Буш и Клинтън правят шоу, ваксинират ги пред тв камери Обама, Буш и Клинтън правят шоу, ваксинират ги пред тв камери

Около 10 процента от американците вярват, че ваксините са по-опасни от болестите

Италия без Коледа, въвеждат вечерен час и затварят градовете Италия без Коледа, въвеждат вечерен час и затварят градовете

Специалният режим ще е в сила от 21 декември до 6 януари

Появиха се кадри от „къщата на ужасите“, където почина Марадона (СНИМКИ/ВИДЕО) Появиха се кадри от „къщата на ужасите“, където почина Марадона (СНИМКИ/ВИДЕО)

Имотът бе определен като "къща на ужасите", тъй като не притежава никакви удобства за пациент с мозъчна операция

В Москва започва записване за ваксиниране срещу COVID-19 В Москва започва записване за ваксиниране срещу COVID-19 През близките седмици списъкът на получателите ще бъде разширен Ад в Англия: Мощен взрив в склад взе жертви, десетки са ранените Ад в Англия: Мощен взрив в склад взе жертви, десетки са ранените

Спасителни екипи в момента са на място и търсят още пострадали, в акцията се включи и хеликоптер

Жозе Моуриньо, мениджър на "Тотнъм" Жозе Моуриньо, мениджър на "Тотнъм" Ние сме като пони на конно състезание. Виц на деня Виц на деня - Вие с компютрите на "ти" ли сте, или на "вие"?
- На "твойта мама" съм!
Виц на деня Виц на деня - Тате, един в училище ме нарече гей.
- И преби ли го?
- Не можах, толкова е сладък...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не знам вас какви аромати ви възбуждат, ама мен кисело зеле със свинско направо ме побърква!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори