×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 30 месеца затвор за лекаря, продавал кетамин на актьора Матю Пери
  • Прокуратурата е осъдена да плати близо 50 000 лв. на бивш шеф на разузнаването
  • Заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Дмитрий Медведев заплаши ЕС с репарации в натура
  • ИТН иска парламентът да изслуша Васил Терзиев за протестите в София
  • Папа Франциск оставил средства в завещанието си за линейки за Украйна
  • Полицията проверява кой хвърли димки по време на протеста в Сливен
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Караджов отключи мегаплан за Дунав: още два моста, нови коридори и политическа надпревара за свързаността на Балканите Караджов отключи мегаплан за Дунав: още два моста, нови коридори и политическа надпревара за свързаността на Балканите Три държави обявиха нов етап в регионалната свързаност – план за мостове, железници и коридори, който носи тежък политически и геополитически заряд Бургас се включи в мисията по съхраняване на футболната ни история с уникална изложба в Central Park Бургас се включи в мисията по съхраняване на футболната ни история с уникална изложба в Central Park Първата по рода си експозиция „Легендарните футболни екипи на България“ привлече интереса на фенове, легенди и млади таланти Повдигат обвинение на сина на Бобоков, пуснаха го срещу подписка Повдигат обвинение на сина на Бобоков, пуснаха го срещу подписка На петима други обаче се иска постоянна мярка "задържане под стража" 150% ръст в пазаруването през tbi bank app по време на Черния петък 150% ръст в пазаруването през tbi bank app по време на Черния петък Все повече клиенти се възползват от бързи, удобни и сигурни покупки в шопинг секцията на банковото приложение Шофьор спря върху велоалеята, колоездач го атакува, двамата едва не се сбиха Шофьор спря върху велоалеята, колоездач го атакува, двамата едва не се сбиха В спора се включват случаен минувач и две жени, които крещят на шофьора, че не е прав и че няма право по никаква причина да спира на въпросното място Доживотният убиец Иван Драганов поиска да излезе на свобода, отказаха му Доживотният убиец Иван Драганов поиска да излезе на свобода, отказаха му Иван Драганов е осъден да гние зад решетките до края на дните си заради показна екзекуция за 400 лева Майка на задържано на протеста момче: Момичета бяха връзвани за пейки, синът ми е бит и напръскан с газ Майка на задържано на протеста момче: Момичета бяха връзвани за пейки, синът ми е бит и напръскан с газ Десислава Алексиева свидетелства за полицейско насилие след протестите в София и настоява за пълно разследване на случилото се Традиционната снимка за Никулден отново ще събере имениците на Бургас пред Общината Традиционната снимка за Никулден отново ще събере имениците на Бургас пред Общината Преди снимката всеки именик ще получи подарък - моряшко шалче и значка с надписа „На Никулден имам имен ден“ Мащабна авария в София остави болници и квартали без отопление Мащабна авария в София остави болници и квартали без отопление Хиляди домакинства и пациенти в ключови здравни заведения са засегнати от мащабна авария на топлопреносната мрежа в южната част на столицата Шофьор свали сам скоба от колата си и си тръгна, полицията разследва случая в Кърджали Шофьор свали сам скоба от колата си и си тръгна, полицията разследва случая в Кърджали Нарушителят е разкрит, но е малко вероятно да бъде наказан със затвор, въпреки че законът го предвижда
Бивш собственик на ЦСКА вдигнал най-голямата гей сватба Бивш собственик на ЦСКА вдигнал най-голямата гей сватба Прамод вдига пищна сватба на сина си Дивиеш с Джейк Прайър с любовника му, която беше наречена „Първата голяма индийска гей сватба“ Бъдещето на Израел в Евровизия под въпрос - решават днес Бъдещето на Израел в Евровизия под въпрос - решават днес Словения, Ирландия, Испания и Нидерландия заплашват с бойкот заради конфликта в Газа Любо Пенев е свалил над 30 кг за месец, състоянието му се влошава Любо Пенев е свалил над 30 кг за месец, състоянието му се влошава Тревожните новини съобщи един от най-близките му Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Земеделските протести в Северна Гърция парализират движението на камиони, причинявайки сериозни загуби за бизнеса и стотици блокирани шофьори на "Кулата" Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн В колата са намерени и флакони с азотен оксид – вещество, известно като „райски газ“ Путин: Европа саботира мира в Украйна Путин: Европа саботира мира в Украйна Руският лидер вижда САЩ като ключ към дипломатическо решение, докато упреква Киев и Брюксел в умишлено удължаване на конфликта   Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Словакия обмисля подобен ход Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” След санкциите срещу „Лукойл“, милиардери от различни сфери на бизнеса се насочват към нейните активи. Сред тях е и Бернд Бергмайр, с минало в индустрията за съдържание за възрастни и солиден опит във финансовите среди. Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Заподозряният трябва да се яви отново в съда на 8 декември Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Букмейкърите на Coral поставиха Търнър на първо място, изпреварвайки досегашните лидери на кандидатите Арън Тейлър-Джонсън и Хенри Кавил
Депутатът от "Величие" Христо Расташки към вътрешния министър Даниел Митов Депутатът от "Величие" Христо Расташки към вътрешния министър Даниел Митов Протестираха срещу вас и така се уплашихте, че ви се накъдриха косите Виц на деня Виц на деня По времето на комунизма двама си говорят:
- Как мислиш, има ли живот зад граница?
- Не знам, оттам още никой не се е върнал да разкаже.
Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Навремето влизах в бара с думите "За мен както обикновено", а сега - в аптеката.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори