×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Какво време ни очаква? Какво време ни очаква? 20/10/2025, Понеделник 07:23 0
Флагман.БГ 15-годишен почина след намушкване в мол 15-годишен почина след намушкване в мол 19/10/2025, Неделя 23:31 9
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бивш шеф на парламента отвори тема за сваляне на самолета на Путин над България Бивш шеф на парламента отвори тема за сваляне на самолета на Путин над България Президентът на Русия ще лети за Будапеща, очаква се да заобиколи страната ни, но маршрутът още не е изяснен официално Убиецът от мола също е на 15 години, криминално проявен и опасен е Убиецът от мола също е на 15 години, криминално проявен и опасен е Случило се тази вечер е след спречкване между две компании около 20 ч Жители на бургаския ж.к. “Възраждане” губят паркоместа заради контейнер Жители на бургаския ж.к. “Възраждане” губят паркоместа заради контейнер Контейнер за смесени битови отпадъци заема част от синята зона и лишава хората от правото им да паркират, въпреки че редовно заплащат такса за това Бургас отличи най-заслужилите лекари на годината Бургас отличи най-заслужилите лекари на годината Създадохме боеспособна армия от млади и достойни лекари, горд е д-р Лорис Мануелян, който утре ще получи едно от големите отличия на БЛС Какво правят тези хлапета - вижте как препускат бясно с тротинетки по бул. "Стефан Стамболов" Какво правят тези хлапета - вижте как препускат бясно с тротинетки по бул. "Стефан Стамболов" Безразсъдното каране на тротинетки превръща улиците и булевардите в опасна зона за малки и големи Всичко, което айтозлии трябва да знаят за синята зона Всичко, което айтозлии трябва да знаят за синята зона Вижте кои улици ще обхване платеното паркиране, колко ще струва и с какво работно време ще е  Меди: Срамувал съм се от произхода ми заради тази група хора, които не държат да се образоват Меди: Срамувал съм се от произхода ми заради тази група хора, които не държат да се образоват "Да задържиш любовта на хората, да задържиш вниманието на хората – това е истинска битка. Затова бих се нарекъл оцелял“, споделя певецът Меди Сафрид по 4 лева заля рибения пазар "Краснодар" в Бургас Сафрид по 4 лева заля рибения пазар "Краснодар" в Бургас Паламуд няма, но не се отчайваме, коментираха търговците Експерт: Тази диета е научно обоснован път към по-здраво общество и по-чиста планета Експерт: Тази диета е научно обоснован път към по-здраво общество и по-чиста планета Приемането на растително богата "диета за здравето на планетата“, включваща умерена консумация на месо, може да предотврати до 40 000 преждевременни смъртни случая на ден в световен мащаб Извънредно! Откриха труп на оградата на храм "Св.Троица" в бургаския ж.к. "Славейков" Извънредно! Откриха труп на оградата на храм "Св.Троица" в бургаския ж.к. "Славейков" Случайни минувачи се натъкнаха на ужасяващата находка 
Експерт: Тази диета е научно обоснован път към по-здраво общество и по-чиста планета Експерт: Тази диета е научно обоснован път към по-здраво общество и по-чиста планета Приемането на растително богата "диета за здравето на планетата“, включваща умерена консумация на месо, може да предотврати до 40 000 преждевременни смъртни случая на ден в световен мащаб Гигантски астероид е ударил Земята, но кратерът липсва Гигантски астероид е ударил Земята, но кратерът липсва Изследователи са открили ново находище на древни тектити в Южна Австралия Скандал на Мис Пазарджик, взеха короната на победителката заради купен вот Скандал на Мис Пазарджик, взеха короната на победителката заради купен вот Става въпрос за участничката, получила най-много гласове за „Лице на публиката“ Тропическа буря удари Филипините, уби 5-членно семейство Тропическа буря удари Филипините, уби 5-членно семейство Сред загиналите има и две деца  Почина бивша депутатка Почина бивша депутатка Спомина се Магдалена Ташева Гигантски астероид е ударил Земята Гигантски астероид е ударил Земята Въпреки че кратерът все още не е открит, е открито мащабно събитие, което дава представа за бурното минало на Земята и планетарните защити Този румънски бизнесмен е убеден, че България е по-доброто място за инвестиции Този румънски бизнесмен е убеден, че България е по-доброто място за инвестиции Според изявление на Асоциацията на производителите и вносителите на спиртни напитки, в Румъния, въпреки че бирата и виното доминират в потреблението, спиртните напитки доминират в данъчното облагане Топ 5 на най-опасните добавки, които може да ви убият Топ 5 на най-опасните добавки, които може да ви убият В стремежа си да бъдат по-здрави, мнозина започват да пият витамини и микроелементи без никаква консултация със специалист Жилищата в България поскъпнаха с 200 % Жилищата в България поскъпнаха с 200 % Възходът на платформи като Airbnb наруши традиционния пазар на недвижими имоти, тъй като допринесе за намаляване на предлагането на дългосрочни наеми Днес връчват Годишните награди „Лекар на Бургас“ в Културен дом НХК Днес връчват Годишните награди „Лекар на Бургас“ в Културен дом НХК На него са поканени близо 500 бургаски лекари, медицински сестри и специалисти от болници, диагностично-консултативни и медицински центрове в Бургас
Венци Стефанов, президент на Славия Венци Стефанов, президент на Славия Вуцов никога повече не трябва да бъде викан в националния Виц на деня Виц на деня Мъж пита бармана:
– Ако кажа нещо хубаво за жена ми, ще ми сипеш ли двойно?
– Ще ти сипя тройно – такива случаи са рядкост!
Виц на деня Виц на деня – Мамо, купи ми динозавър!
– Няма, изчезнали са!
– Е, купи ми каквото е останало!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Само ти знаеш какво те кара да се усмихваш.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори