×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес ще има голям митинг "в защита на държавността" в Руен, очаквайте подробности - Флагман.бг ще предава на живо
  • Приходите от нощувки са над 2 млрд. лв. и нарастват с 16,8%
  • Вкарват всички болки в електронна здравна карта
  • Румен Радев се срещна с Карлос Насар
  • Внимание! До часове ни удрят силни магнитни бури
  • ЕС осъди критиките на Илон Мъск, като ги определи като "напълно безумни изявления"
  • Такситата в София поскъпват с почти 20% от 1 януари
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво се случи с първия съветски свръхзвуков самолет – съперникът на „Конкорд“


22 Октомври 2020, Четвъртък, 15:40 ч.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет

Когато съветският конкурент на „Конкорд“ прави първото си представяне на Парижкото въздушно шоу през 1971 г., всички са впечатлени. СССР влиза с „летящ старт“ в оспорваната надпревара за разработка на свръхзвуков пътнически самолет.

Френският президент Жорж Помпиду, пренебрегвайки традиционния френски национализъм, нарича самолета красив. Дори създателите на „Конкорд“ признават, че руската машина им се струва по-тиха и по-чиста, пише socbg.com.

Самолетът на Туполев – Ту-144 – изглежда много подобен на англо-френския си съперник, което неизбежно му печели прякора „Конкордски“.

Ту-144 обаче изглежда по-екзотичен и мистериозен. А и рекордите на руснаците в аерокосмическата промишленост изискват уважение: през същата година те стигат до първото сондиране на Марс и стартират първата космическа станция.

Това поставя СССР в изгодна позиция да изпревари западните си конкуренти при свръхзвуковите пътнически полети. Вместо това скоро „Конкордски“ се превръща в един от най-големите провали на цивилната авиация въобще.

Въпреки че „Конкорд“ печели своето място в историята, по-малко известен факт е, че Ту-144 го побеждава два пъти във въздуха. Той извършва първия си полет на 31 декември 1968-а – два месеца преди „Конкорд“. Освен това достига първия си свръхзвуков полет през юни 1969-а като изпреварва конкуренцията с четири месеца.

Това не са дребни победи. Американците са вън от свръхзвуковата надпревара, тъй като Конгресът отказва финансирането на подобен проект за „Боинг“ през 1971-а, но руската програма е чест за СССР.

Всяко усилие на руснаците е насочено към това да задминат „Конкорд“.

Разработките започват по времето на съперничество между две политически системи, а очакванията са много високи. Целият Съветски съюз е особено горд с Ту-144, а сред народа няма съмнение, че той е по-добър от англо-френския съперник. Освен това и дизайнът му е красив!

И двата самолета очевидно изпреварват времето си, защото гражданската авиация тъкмо е преминала от турбовитлови самолети към реактивни двигатели. Но впечатляващите прилики между „Конкорд“ и Ту-144 подхранват и шпионските истории.

Според Илия Гринберг, експерт по съветската авиация от щатския университет в Бъфало, дизайнът на Туполев няма нищо общо с „Конкорд“ и не е плод на шпионаж. Въпреки че двата самолета имат много общо във външния вид, те са различни машини с различни аспекти. Външните прилики се основават на критериите за функционалност и изискванията за параметри. Гринберг казва, че все пак е възможно приликата с „Конкорд“ да подхранва някои конспиративни теории.

Ту-144 е малко по-голям и по-бърз от „Конкорд“, но най-забележителното в него са крилата точно зад пилотската кабина, които осигуряват допълнителен подем и подобряват управлението при по-ниска скорост.

След като става център на вниманието на авиошоуто в Париж през 1971-а, Ту-144 го прави още веднъж през 1973-а, но заради трагедия, а не заради триумф.

Съперниците отново са засенчени. Първи и без засечки завършва демонстрацията си „Конкорд“. Самолетът на Туполев прави далеч по-дръзко шоу, но лупингите му се оказват фатални: той се разпада във въздуха и се разбива в селото Гусенвил, убивайки шест души от екипажа и осем на земята.

Една необичайна конспиративна теория твърди, че Ту-144 се разбива, за да избегне сблъсък с френския боен „Мираж“, който лети до него, за да го заснеме. Гринберг е категоричен – „Мираж“ няма нищо общо с катастрофата, а тази теория е измислена, за да отклони вниманието от реалната причина за инцидента – драстичните маневри на Туполев, които далеч надхвърлят възможностите му.

Снимки от катастрофата показват, че Ту-144 предприема стремглаво спускане надолу, при което заради твърде голямото налягане крилата му се чупят. Пилотите се опитват да впечатлят публиката и световната преса, да покажат, че съветският самолет може да бъде по-готин в сравнение с консервативния „Конкорд“.

Това е началото на спускане по спирала надолу, от което Ту-144 така и не излиза.

Парижката катастрофа забавя съветската програма с четири години, позволявайки на „Конкорд“ пръв да излети за граждански полети. Съветските конструктори са убедени, че самолетът им няма нужда от още допълнителни тестове.

Политическият приоритет е Западът да бъде надминат без значение на каква цена, но това изиграва по-скоро негативна роля. СССР предпочита да избърза, вместо внимателно да планира и то в предизвикателна и сложна област, каквато е авиацията.

Когато през 1977-а Ту-144 започва да превозва пътници, той се оказва тесен, нестабилен и непоносимо шумен за разлика от „Конкорд“. Полетът с него не е за хора с чувствителен слух.

Ту-144 е използван предимно, за да обслужва двучасовите полети между Москва и Алмати, най-големият град в Казахстан, тогавашна негова столица. Този маршрут е избран, защото минава над слабо населени области. Седмичните полети обаче са полупразни и се оказва, че самолетът превозва повече товар и поща, отколкото хора. Линията е отменена след шест месеца.

В краткия си живот на пътнически самолет – само 55 пълни полета до Алмати и обратно – Ту-144 претърпява стотици повреди, някои от които възникват по време на полет.

Те варират от отказ на някой от двигателите до включване на аларми, които после не могат да бъдат изключени. През годините започват да се появяват истории за неволите на самолета, включително такива на пасажери, на които се налага да комуникират помежду си с бележки заради непоносимия шум.

Най-показателно е, че всеки полет от Москва излита само след лична проверка от страна на конструктора на самолета – самият Алексей Туполев.

Като цяло СССР не е готова за експлоатацията на такъв тип самолети – те имат сериозни проблеми, не са икономични и най-вече тогава няма реална нужда от високоскоростни граждански полети.

Ту-144 вече е на път да бъде прибран в хангара завинаги, когато се случва друга фатална катастрофа. На 23 май 1978-а той се запалва близо до Москва и претърпява аварийно кацане, по време на което двама от авиоинженерите на борда загиват. Въпреки че инцидентът води до пълна забрана за пътнически полети с Ту-144, истинската причина за отказа от него е другаде.

Програмата за свръхзвуков самолет вече не е приоритет за СССР и за Аерофлот. На тях им е до гуша от проблемите покрай този сложен проект, който не носи никакви икономически стимули.

През следващите години без много шум Ту-144 е пенсиониран, а производството на нов подобен самолет е замразено.

Програмата е окончателно спряна през 1984-а с общо произведени 17 самолета Ту-144 като в това число влизат и прототипите. Повечето машини отиват за скрап с някои изключения в музеи в Русия и Германия.

Последният полет на Ту-144 се провежда през 1999-а благодарение на НАСА, която спонсорира тригодишна програма за сътрудничество между Русия и САЩ за проучване на свръхзвуковите полети. Те използват последния построен Ту-144, който има само 82 часа в полет. Той лети 72 пъти около Москва преди програмата да бъде спряна заради липса на средства.

Последният полет на „Конкорд“ е през 2003-а, но самолетът е обречен още от фаталния инцидент през 2000-а, при който близо до Париж загиват 133 души.

Туполев за кратко се замисля за наследник, който да нарече Ту-244, но така и не го конструира. От тогава – насам има много планове за свръхзвукови самолети, но никой от тях не стига до производство.

Според Гринберг е жалко, че машини като Ту-144 и „Конкорд“ вече не са във въздуха. Въпреки икономическите ограничения и основните потребности на пътниците, хората имат нужда от мечта като тази да пътуват със скоростта на звука.


В категории: Ретро Флагман


1
Коментара
1
Коментара по темата
1.
Българин
22.10.2020 16:35:49
12
11
Абе шебеци некадърни, Конкорд е съперник на ТУ- 144, щото първи излетя именно ТУ-144
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бойко Борисов: Ще говоря за оставка след 1 януари – първо трябва да влезем в еврозоната Бойко Борисов: Ще говоря за оставка след 1 януари – първо трябва да влезем в еврозоната Лидерът на ГЕРБ свърза евентуалната си оставка с геостратегическата цел за влизане на България в еврозоната и заяви, че темата ще бъде на дневен ред едва след Нова година КАТ го направи рекордьор по нарушения - без да е сядал зад волана КАТ го направи рекордьор по нарушения - без да е сядал зад волана Когато чужди ръце стигнат до личните ви данни, системата може да ви превърне в „нарушител“ за минути 13-километрови опашки от тирове към Турция заради празничен трафик и блокади в Гърция 13-километрови опашки от тирове към Турция заради празничен трафик и блокади в Гърция Върволица от камиони се образуваха по магистрала „Марица“ към Турция, а протестите на гръцки фермери създават допълнителен натиск на Балканския транзитен коридор Политическо напрежение: Вот на недоверие и национален протест клатят управлението на Желязков Политическо напрежение: Вот на недоверие и национален протест клатят управлението на Желязков Нов натиск срещу управлението – след масови протести в цялата страна, опозицията внесе шести вот на недоверие, а студенти се включват с остра символична акция Почитаме свети Мина, Ермоген и Евграф – празнуват имен ден хиляди българи Почитаме свети Мина, Ермоген и Евграф – празнуват имен ден хиляди българи 10 декември е ден на силна духовна памет, в който почитаме светци, дали живота си за Христовата вяра – и отбелязваме имен ден на Мина, Ермоген и Евграф. Младоженец от Индия избяга от булката в първата брачна нощ, изчезна за пет дни Младоженец от Индия избяга от булката в първата брачна нощ, изчезна за пет дни Историята на млад мъж от Индия разкрива какво се случва, когато очакванията и напрежението в първата брачна нощ се сблъскат Зимата настъпва: България осъмна с отрицателни температури и снеговалежи в планините Зимата настъпва: България осъмна с отрицателни температури и снеговалежи в планините Метеоролозите предупреждават шофьорите да внимават Късметът се усмихва на Козирога, а Телецът да не пазарува днес Късметът се усмихва на Козирога, а Телецът да не пазарува днес Хороскоп за деня – 10 декември 2025, сряда  Политическо дежавю: Митингите на ДПС-НН напомнят за целувката на Орлов мост и белия автобус Политическо дежавю: Митингите на ДПС-НН напомнят за целувката на Орлов мост и белия автобус Това каза политологът Теодор Славев. Той прогнозира ръст на напрежението. Надява се управляващите да не допускат повторение на сценария от 2013 година Румен Радев: Властта организира манифестации, а не протести – народът е възмутен от олигарсите Румен Радев: Властта организира манифестации, а не протести – народът е възмутен от олигарсите Президентът остро критикува управляващите заради протестите, ролята на олигарсите, злоупотребата със службите и посочи, че ще обяви политически проект в неочакван момент
Политически промяна - демократ оглави Маями за първи път от близо три десетилетия Политически промяна - демократ оглави Маями за първи път от близо три десетилетия Историческата победа на демократите в Маями разклаща политическия баланс във Флорида и поставя началото на нов разговор за промяната в традиционно републиканските градове Символът на венецуелската съпротива печели Нобеловата награда за мир – без право да напусне страната Символът на венецуелската съпротива печели Нобеловата награда за мир – без право да напусне страната Докато светът отличава Мачадо за борбата ѝ за демокрация, режимът в Каракас я държи в нелегалност, което е силен контраст, който превръща наградата в политически сигнал с глобално значение Зеленски: Готов съм за избори по време на война, ако Западът гарантира сигурността Зеленски: Готов съм за избори по време на война, ако Западът гарантира сигурността Украинският президент постави условия за провеждане на избори по време на войната и отвърна на критиките от САЩ и Русия, като предложи законодателни промени и мирен план. Картина на Пикасо за 1 милион евро може да стане ваша срещу 100 евро – благотворителна томбола с кауза Картина на Пикасо за 1 милион евро може да стане ваша срещу 100 евро – благотворителна томбола с кауза Френска фондация организира световна благотворителна кампания, в която изкуството среща човечността – един билет може да ви донесе картина на Пикасо и да промени животи. В отговор на критика на Тръмп: Зеленски заяви, че винаги е готов на избори В отговор на критика на Тръмп: Зеленски заяви, че винаги е готов на избори Президентът на САЩ заяви в интервю за "Политико", че "Украйна загуби много територия и трябва да произведе избори" Шантавите ритуали по света за Коледа Шантавите ритуали по света за Коледа Някои от тях са толкова странни и дори нелепи, че със сигурност ще ви изумят   Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Интимна церемония, където блясъкът е заменен със стил и истинска любов Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Американският президент критикува Зеленски за отлагането на вота, предупреждава за рисковете от войната и определя ЕС като „западащ и отслабен от политкоректност“ Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Освобождавам Сергей Александрович Баздникин от длъжността извънреден и пълномощен посланик на Руската федерация в Република Северна Македония, заяви руският президент Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Новината за още едно бебе идва като светъл лъч за сина на Ози, който преживя загубата на баща си, само дни преди да научи, че семейството му отново ще се увеличи
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Лондонските разговори завършиха с оформен 20-точков мирен план Виц на деня Виц на деня Турист в балкана пита местен жител:
- Извинете, как най-бързо мога да изкача баира?
- Ами... да взема да отвържа кучето...
Виц на деня Виц на деня - Капитане, истина ли е, че жена на кораба носи голямо нещастие?
- Не е вярно! Носи абсолютно същото нещастие, каквото и на сушата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много грешни отговори са нужни, за да се стигне до верния
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори