×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • От 11 ч на 13. 12. в Областна администрация ще се проведе Осма отчетна среща на Областната експертна комисия по животновъдство
  • На 13. 12 от 10 ч в Морската градина ще бъде открит Специализиран детски кът, създаден със средства от благотворителност
  • Връчват първите годишни награди на Фондация „Евгений Мосинов“ тази вечер в 18:30 в БСУ
НА ЖИВО

Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?


Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен
25 Юли 2019, Четвъртък, 21:20 ч.

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България, предава Днес.БГ

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2019/07/25/zashto-biznesyt-predpochita-da-investira-v-turciia-a-ne-v-bylgariia.417576
 


В категории: Бизнес


9
Коментара
Най-мързеливите 4 зодии
Най-мързеливите 4 зодии 12/12/2019, Четвъртък 20:20 0
9
Коментара по темата
9.
Николай
26.07.2019 10:24:28
0
0
.За завода на WV все още няма окончателно взето решение.Единствено държавната телевизия ARD публикува някакво уж сигурно предположение,в Сайта си ,което обикновенните немци коментираха гневно и с недоумение,че е избрана Турция вместо БГ страна от ЕС .Въобще общественото мнение тук е в полза на България .А единствения аргумент в полза на Турция който е споменат е уж по добрата локация на Измир
8.
XX
26.07.2019 10:02:19
0
1
1. "Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура," - "In the most recent Akamai report, an internationally recognized analysis of digital capabilities, the Bundesrepublik lags behind much poorer countries like Bulgaria in 25th place in a global comparison of average internet speeds."
2. "България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, " - резултат от споделянето на ония ценности дет съвета на европата и олихофрени кат плевнелиев и цветанов ни ги проповядваха...
@6
Да разбирам ли, че си съгласен, че членството на България в ес ни вреди?
За ако-то за завръщането на младите пак ще ти кажа "ако баба ти беше мъжка..."
7.
bai kosta
26.07.2019 05:51:01
1
4
Работната ръка ли е проблема?Че това не е никакъв проблем.Само да построят завода в България ,ще докараме работници от Украйна и Молдова, както е в туризма.Тъй се.
6.
www
26.07.2019 00:25:03
7
5
Първо, не е бизнесът, а Фолксваген. Фолксваген не са целия бизнес и в никакъв случай не са образец за коректен и изцяло законен бизнес. Само да припомня, че са доказани измамници с фалшификацията на показателите на дизеловите двигатели.

Второ, никога няма да разбера тези българи, които изпадат в някакъв перверзен оргазъм, когато плюят всичко родно и превъзнасят всеки и всичко, стига да не е наше. Отидете да поживеете малко в Турция бе, нали е много хубаво!

А сега за завода: ФВ избра Турция, защото ще им построят цялата инфраструктура, обещани са стотици милиони евро помощ в пари, ще ги освободят от данъци, включително осигуровки за служителите си, а отделно им гарантират и изкупуване на автомобили от държавата. Това по правилата на ЕС е нерегламентирана държавна помощ и като такава е забранена, затова и България не може да направи същото, дори да разполага с възможности (а ние разполагаме). Отделно, държавата Катар притежава 17% от акциите на ФВ, които не са мажоритарен пакет, но са достатъчно, за да бъдат фактор. А Турция е най-големият приятел в арабския свят на държавата джудже, която има много пари, по скромно население и ако не беше подкрепата Саудитска Арабия щеше да ги е анексирала отдавна. Затова и катарците с цената на всичко връщат жестовете на подкрепящите ги. За тези, които не знаят, Турция има военна база в Катар. Толкова.

Последно, за липсата на работна ръка - в България има към 400 000 души с инженерни специалности. Ако прибавим среднистите цифрата ще е над милион. Дори в момента имаме кадри за поне 10 такива завода, а ако се върнат хората от чужбина и 30 ще можем да захраним без проблеми. Образованието ни все още е доста по-добро от турското, а аз лично, в кола произведена в Турция от тамошните инженери, моето семейство няма никога да го кача, каквото ще да ме убеждават бизнесмените от ФВ и други печалбарски групи.
5.
Дог
25.07.2019 23:14:58
0
7
Заменям стар фолк-сваген за млада фолк-певица !
4.
Зако
25.07.2019 22:21:39
2
9
Да не са луди да инвестират у нас .
3.
Marinero
25.07.2019 22:16:55
1
0
0899976854
2.
наблюдател
25.07.2019 21:56:53
2
13
То беше пределно ясно от самото начало че ще инвестират в Турция. Какво ще правят в тази крадлива държава като нашата и кой щеше да работи в тези заводи. Нито кадри нито специалисти
1.
7887
25.07.2019 21:41:19
1
21
За турците фолксвагени,за нас- фолк с вагини. хаха
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Извънредно! Нещо ужасно се случи до жп гарата в с. Вълчин, загина 20-годишен Извънредно! Нещо ужасно се случи до жп гарата в с. Вълчин, загина 20-годишен

Цялото село е на мястото на трагедията тази нощ

ГКПП „Малко Търново“ седем месеца по-късно: Бавен ремонт без „видими резултати“ ГКПП „Малко Търново“ седем месеца по-късно: Бавен ремонт без „видими резултати“

Тоалетната е поправена, но заключена - явно така осигуряват чистота, коментира разочаровано депутатът Петър Кънев след нова кореспонденция с финансовия министър

Задържаният с хероин за 1,5 млн. лв. на "Дунав мост" е осъждан три пъти Задържаният с хероин за 1,5 млн. лв. на "Дунав мост" е осъждан три пъти

 

Грозят го до 20 години затвор, глоба до 300 000 лева и конфискация на имуществото

Предлагат по-скъпа вода във Варна Предлагат по-скъпа вода във Варна

КЕВР предлага цената от 1 януари 2020 г. да стане 3,197 лв. с ДДС за кубик

Стара Загора с нов зам.-кмет Стара Загора с нов зам.-кмет

Това е Милена Желева, която поема ресор „Култура, туризъм и младежки дейности”

Общинските съветници в Карнобат разпределиха местата в комисиите, определиха си и заплати Общинските съветници в Карнобат разпределиха местата в комисиите, определиха си и заплати

Местните парламентаристи ще получават по 500 лева през този мандат

Младен Димитров встъпи в длъжност като шеф на Районния съд във Велико Търново Младен Димитров встъпи в длъжност като шеф на Районния съд във Велико Търново

Той пое щафетата от Десислава Чалъкова

Вицепремиерът Марияна Николова присъства на подписването на Меморандум за изграждане на завод за електрически превозни средства Вицепремиерът Марияна Николова присъства на подписването на Меморандум за изграждане на завод за електрически превозни средства

Очаква се при реализацията на заявените инвестиционни намерения да бъдат открити около 2000 работни места

Колко прозрачна община наследи Здравко Димитров от Тотев в Пловдив Колко прозрачна община наследи Здравко Димитров от Тотев в Пловдив

Бившият кмет е вдигнал летвата високо, поне според годишната класация на Програма "Достъп до информация"

Мария Илиева се целува с мулатка Мария Илиева се целува с мулатка

41-годишната певица и майка бе част от афтърпартито на "Маскираният певец" в столичен клуб, където не се поколеба да бъде нежна с красива мургава танцьорка

Пускат първия турски автомобил, Ердоган ще го тества Пускат първия турски автомобил, Ердоган ще го тества

Президентът на Турция ще направи пробното шофиране над моста Осман Гази - забележителен пътен мост над Мраморно море в Турция

Какво става с популярната турска актриса Берен Саат? Видът й притесни феновете Какво става с популярната турска актриса Берен Саат? Видът й притесни феновете

Тя изглежда уморена, повехнала, с бръчки и с цялостно нездрав вид

Боен хеликоптер се разби в Русия, загинаха двамата пилоти Боен хеликоптер се разби в Русия, загинаха двамата пилоти

Военната машина е изпълнявала планов учебно-тренировъчен нощен полет в сложни метеорологични условия

Избори във Великобритания, от резултата зависи съдбата на Брекзит Избори във Великобритания, от резултата зависи съдбата на Брекзит

Борис Джонсън се надява да спечели мнозинство, което да му позволи да преодолее безизходицата след референдума от 2016 г.

Снежна буря в Исландия, градове без ток заради повалени стълбове Снежна буря в Исландия, градове без ток заради повалени стълбове

 На места, ветровете достигнаха скорост от 200 км/ч.

6 трупа , в това число полицай, след касапницата в Ню Джърси 6 трупа , в това число полицай, след касапницата в Ню Джърси

След дълга престрелка двамата бандити, ограбили магазин и убили трима клиенти, бяха ликвидирани

Десетки хиляди на протест срещу Бабиш, искат му оставката след разследване за злоупотреба Десетки хиляди на протест срещу Бабиш, искат му оставката след разследване за злоупотреба

Европейската комисия може да поиска да бъдат възстановени субсидии за милиони евро, които са били насочени към свързан с него холдинг

Мистерия: Физик отвлечен от извънземни? Мистерия: Физик отвлечен от извънземни?

След срещата си с тях специалистът по квантова физика Дип Прасад започнал да вижда странни същества и да общува с тях телепатично

Шок! След Брекзит плащаме до 3 бона за английска виза! Шок! След Брекзит плащаме до 3 бона за английска виза!

Ако остане на власт, Борис Джонсън готви три типа за влизане във Великобритания

Путин и Зеленски се разбраха за мир в Източна Украйна Путин и Зеленски се разбраха за мир в Източна Украйна

Военните да бъдат изтеглени до март 2020

Румен РАДЕВ Румен РАДЕВ Българите ще заживеят достойно, когато възпитат политиците си да живеят само от заплата Виц на деня Виц на деня Приятели на маса:
- Ко ти подари твойта за празниците?
- Много мандръсане...
- Еее... тя па на всички едно и също.
Виц на деня Виц на деня Влизам в аптеката.
- Дайте ми нещо за глава.
Аптекарят:
- Нож или въже?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Недей се пляска много по челото, че ти остават вежди по ръката...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори