×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?


Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен
25 Юли 2019, Четвъртък, 21:20 ч.

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България, предава Днес.БГ

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2019/07/25/zashto-biznesyt-predpochita-da-investira-v-turciia-a-ne-v-bylgariia.417576
 


В категории: Бизнес


9
Коментара
Показа Анди (СНИМКА)
Показа Анди (СНИМКА) 15/06/2025, Неделя 21:20 0
Най-влюбчивите зодии са...
Най-влюбчивите зодии са... 15/06/2025, Неделя 20:00 0
9
Коментара по темата
9.
Николай
26.07.2019 10:24:28
0
0
.За завода на WV все още няма окончателно взето решение.Единствено държавната телевизия ARD публикува някакво уж сигурно предположение,в Сайта си ,което обикновенните немци коментираха гневно и с недоумение,че е избрана Турция вместо БГ страна от ЕС .Въобще общественото мнение тук е в полза на България .А единствения аргумент в полза на Турция който е споменат е уж по добрата локация на Измир
8.
XX
26.07.2019 10:02:19
0
1
1. "Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура," - "In the most recent Akamai report, an internationally recognized analysis of digital capabilities, the Bundesrepublik lags behind much poorer countries like Bulgaria in 25th place in a global comparison of average internet speeds."
2. "България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, " - резултат от споделянето на ония ценности дет съвета на европата и олихофрени кат плевнелиев и цветанов ни ги проповядваха...
@6
Да разбирам ли, че си съгласен, че членството на България в ес ни вреди?
За ако-то за завръщането на младите пак ще ти кажа "ако баба ти беше мъжка..."
7.
bai kosta
26.07.2019 05:51:01
1
4
Работната ръка ли е проблема?Че това не е никакъв проблем.Само да построят завода в България ,ще докараме работници от Украйна и Молдова, както е в туризма.Тъй се.
6.
www
26.07.2019 00:25:03
7
5
Първо, не е бизнесът, а Фолксваген. Фолксваген не са целия бизнес и в никакъв случай не са образец за коректен и изцяло законен бизнес. Само да припомня, че са доказани измамници с фалшификацията на показателите на дизеловите двигатели.

Второ, никога няма да разбера тези българи, които изпадат в някакъв перверзен оргазъм, когато плюят всичко родно и превъзнасят всеки и всичко, стига да не е наше. Отидете да поживеете малко в Турция бе, нали е много хубаво!

А сега за завода: ФВ избра Турция, защото ще им построят цялата инфраструктура, обещани са стотици милиони евро помощ в пари, ще ги освободят от данъци, включително осигуровки за служителите си, а отделно им гарантират и изкупуване на автомобили от държавата. Това по правилата на ЕС е нерегламентирана държавна помощ и като такава е забранена, затова и България не може да направи същото, дори да разполага с възможности (а ние разполагаме). Отделно, държавата Катар притежава 17% от акциите на ФВ, които не са мажоритарен пакет, но са достатъчно, за да бъдат фактор. А Турция е най-големият приятел в арабския свят на държавата джудже, която има много пари, по скромно население и ако не беше подкрепата Саудитска Арабия щеше да ги е анексирала отдавна. Затова и катарците с цената на всичко връщат жестовете на подкрепящите ги. За тези, които не знаят, Турция има военна база в Катар. Толкова.

Последно, за липсата на работна ръка - в България има към 400 000 души с инженерни специалности. Ако прибавим среднистите цифрата ще е над милион. Дори в момента имаме кадри за поне 10 такива завода, а ако се върнат хората от чужбина и 30 ще можем да захраним без проблеми. Образованието ни все още е доста по-добро от турското, а аз лично, в кола произведена в Турция от тамошните инженери, моето семейство няма никога да го кача, каквото ще да ме убеждават бизнесмените от ФВ и други печалбарски групи.
5.
Дог
25.07.2019 23:14:58
0
7
Заменям стар фолк-сваген за млада фолк-певица !
4.
Зако
25.07.2019 22:21:39
2
9
Да не са луди да инвестират у нас .
3.
Marinero
25.07.2019 22:16:55
1
0
0899976854
2.
наблюдател
25.07.2019 21:56:53
2
13
То беше пределно ясно от самото начало че ще инвестират в Турция. Какво ще правят в тази крадлива държава като нашата и кой щеше да работи в тези заводи. Нито кадри нито специалисти
1.
7887
25.07.2019 21:41:19
1
21
За турците фолксвагени,за нас- фолк с вагини. хаха
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? „Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? Има още няколко седмици за приемането на нови песни, а причината може да е творческа суша Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Чудо невиждано стана тази пролет - за първи път акацията не цъфна, а това е страшно знамение, защото от нея се прави най-пивката огнена вода От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни . Експресът "Чайка" още през 70-те минаваше това разстояние по-бързо В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! Ресторантьори сигнализираха, че е невъзможно питието да струва 2 лева Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Хороскоп за деня – 15 юни 2025, неделя  Бургас догони София по търсене на имоти Бургас догони София по търсене на имоти Три квартала чупят рекорди по търсене и цени Търсят се нови директори в ключови училища в региона Търсят се нови директори в ключови училища в региона Свободни позиции в училища от Бургас, Айтос, Несебър, Карнобат и други Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Сестрата на пострадалия се свърза с Флагман.бг, за да разкаже потресаващи подробности за инцидента Тир удари каруца, уби коня Тир удари каруца, уби коня Катастрофата е станала в района на Бяла Слатина Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Арт улицата пред СУ „Н. Й. Вапцаров“ става сцена на вълнуващото пътуване назад във времето
Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Пилотът е паднал от кошницата и краката му са се оплели във въже Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Президентът, обръщайки се към парада, заяви, че "армията на САЩ пази нашата свобода, вие ни правите силни и тази вечер накарахте всички американци да се гордеят с вас" Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Трима загинали и 125 ранени при последните атаки по израелските градове Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Иран няма да промени позицията си по ядреното си досие и няма да преговаря, докато израелските атаки продължават Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Акцент ще бъде поставен върху процеса на присъединяване на България към еврозоната Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Израел ще възобнови гражданските полети постепенно, предпазливо и бавно, веднага щом обстоятелствата го позволят, съобщи премиерът Известен милиардер почина по абсурден начин Известен милиардер почина по абсурден начин Той е председател на световния гигант за автомобилни части Sona Comstar Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Не ви ли тревожи фактът, че правителството налива средства в социологически агенции, за да му предоставят такива резултати, каквито то иска да види, коментира пред журналисти държавният глава Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Нелепият, но и шокиращ инцидент, е бил заснет от охранителните камери и набра огромна популярност, след като беше публикуван в интернет Сбогуваме се с този сериал Сбогуваме се с този сериал „Големият финал“ обещава емоционално, разкошно и достойно сбогуване с един от най-обичаните сериали на съвременната телевизия и кино
Томислав Дончев Томислав Дончев Влизането в Еврозоната да не би да е градушка или друго стихийно бедствие Виц на деня Виц на деня - Да ти се похваля, купих си крокодил и го гледам на вилата.
- Съседите не реагират ли?
- Кви съседи?
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За разлика от мъжa жената е готова с изводите още преди началото на разговора.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори