×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Стачка затвори Лувъра в Париж
  • Задържаха гръцки кораб със седем тона кокаин
  • Годишната инфлация в България през ноември е била 5,2%
  • Стресът на работното място е причина за над 40% от депресиите
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?


Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен
25 Юли 2019, Четвъртък, 21:20 ч.

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България, предава Днес.БГ

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.

Прочети още на: https://www.dnes.bg/obshtestvo/2019/07/25/zashto-biznesyt-predpochita-da-investira-v-turciia-a-ne-v-bylgariia.417576
 


В категории: Бизнес


9
Коментара
9
Коментара по темата
9.
Николай
26.07.2019 10:24:28
0
0
.За завода на WV все още няма окончателно взето решение.Единствено държавната телевизия ARD публикува някакво уж сигурно предположение,в Сайта си ,което обикновенните немци коментираха гневно и с недоумение,че е избрана Турция вместо БГ страна от ЕС .Въобще общественото мнение тук е в полза на България .А единствения аргумент в полза на Турция който е споменат е уж по добрата локация на Измир
8.
XX
26.07.2019 10:02:19
0
1
1. "Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура," - "In the most recent Akamai report, an internationally recognized analysis of digital capabilities, the Bundesrepublik lags behind much poorer countries like Bulgaria in 25th place in a global comparison of average internet speeds."
2. "България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, " - резултат от споделянето на ония ценности дет съвета на европата и олихофрени кат плевнелиев и цветанов ни ги проповядваха...
@6
Да разбирам ли, че си съгласен, че членството на България в ес ни вреди?
За ако-то за завръщането на младите пак ще ти кажа "ако баба ти беше мъжка..."
7.
bai kosta
26.07.2019 05:51:01
1
4
Работната ръка ли е проблема?Че това не е никакъв проблем.Само да построят завода в България ,ще докараме работници от Украйна и Молдова, както е в туризма.Тъй се.
6.
www
26.07.2019 00:25:03
7
5
Първо, не е бизнесът, а Фолксваген. Фолксваген не са целия бизнес и в никакъв случай не са образец за коректен и изцяло законен бизнес. Само да припомня, че са доказани измамници с фалшификацията на показателите на дизеловите двигатели.

Второ, никога няма да разбера тези българи, които изпадат в някакъв перверзен оргазъм, когато плюят всичко родно и превъзнасят всеки и всичко, стига да не е наше. Отидете да поживеете малко в Турция бе, нали е много хубаво!

А сега за завода: ФВ избра Турция, защото ще им построят цялата инфраструктура, обещани са стотици милиони евро помощ в пари, ще ги освободят от данъци, включително осигуровки за служителите си, а отделно им гарантират и изкупуване на автомобили от държавата. Това по правилата на ЕС е нерегламентирана държавна помощ и като такава е забранена, затова и България не може да направи същото, дори да разполага с възможности (а ние разполагаме). Отделно, държавата Катар притежава 17% от акциите на ФВ, които не са мажоритарен пакет, но са достатъчно, за да бъдат фактор. А Турция е най-големият приятел в арабския свят на държавата джудже, която има много пари, по скромно население и ако не беше подкрепата Саудитска Арабия щеше да ги е анексирала отдавна. Затова и катарците с цената на всичко връщат жестовете на подкрепящите ги. За тези, които не знаят, Турция има военна база в Катар. Толкова.

Последно, за липсата на работна ръка - в България има към 400 000 души с инженерни специалности. Ако прибавим среднистите цифрата ще е над милион. Дори в момента имаме кадри за поне 10 такива завода, а ако се върнат хората от чужбина и 30 ще можем да захраним без проблеми. Образованието ни все още е доста по-добро от турското, а аз лично, в кола произведена в Турция от тамошните инженери, моето семейство няма никога да го кача, каквото ще да ме убеждават бизнесмените от ФВ и други печалбарски групи.
5.
Дог
25.07.2019 23:14:58
0
7
Заменям стар фолк-сваген за млада фолк-певица !
4.
Зако
25.07.2019 22:21:39
2
9
Да не са луди да инвестират у нас .
3.
Marinero
25.07.2019 22:16:55
1
0
0899976854
2.
наблюдател
25.07.2019 21:56:53
2
13
То беше пределно ясно от самото начало че ще инвестират в Турция. Какво ще правят в тази крадлива държава като нашата и кой щеше да работи в тези заводи. Нито кадри нито специалисти
1.
7887
25.07.2019 21:41:19
1
21
За турците фолксвагени,за нас- фолк с вагини. хаха
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Еврокомисията представя план срещу жилищната спекулация и високите наеми Еврокомисията представя план срещу жилищната спекулация и високите наеми Новите мерки целят достъпни жилища за средната класа и повече контрол върху туристическите наеми 17-годишно момиче загина след падане от четвърти етаж след рожден ден 17-годишно момиче загина след падане от четвърти етаж след рожден ден Тийнейджърката е открита жива, но в критично състояние Романтиката ще почука на вратата на три зодиакални знака Романтиката ще почука на вратата на три зодиакални знака Седмичен любовен хороскоп 15-21 декември Gen Z след протестите искат честни избори и реално участие във властта за да останат в България Gen Z след протестите искат честни избори и реално участие във властта за да останат в България Млади хора заявяват, че имат енергия и идеи за промяна, но срещат съпротива от утвърдения политически елит Най-желаното бургаско училище има нов директор Най-желаното бургаско училище има нов директор На колегите си е позната като професионалист-визионер, който е успял да наложи нови стандарти в образованието ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи Новите автомобили да съдържат поне 25% рециклирана пластмаса, което ще увеличи производствените разходи и цените Слави Трифонов атакува социолозите, заради ниски прогнози за ИТН: Или сте некадърници, или сте манипулатори Слави Трифонов атакува социолозите, заради ниски прогнози за ИТН: Или сте некадърници, или сте манипулатори Лидерът на ИТН обвини агенция  „Маркет ЛИНКС "  в некомпетентност или манипулация и настоя журналистите да отразят позицията му така, както отразяват социологическите данни Инфлацията в България през ноември 2025 г. достига 5,2% на годишна база Инфлацията в България през ноември 2025 г. достига 5,2% на годишна база Индексът на потребителските цени сочи леко повишение спрямо предходния месец, докато хармонизираният индекс показва по-ниски стойности и подчертава ценова стабилност спрямо критериите за еврозоната Числото 15 събужда Божествената любов в живота на 4 зодии Числото 15 събужда Божествената любов в живота на 4 зодии Близнаците ще разберат, че тяхната многопластовост не е слабост, а дар. Числото 15 ще ги насърчи да бъдат по-нежни към себе си Покупката на жилище в София изисква близо 10 годишни заплати - имотите стават все по-недостъпни Покупката на жилище в София изисква близо 10 годишни заплати - имотите стават все по-недостъпни Цените на имотите изпреварват ръста на доходите, а силното търсене и ограниченото предлагане поддържат пазара в полза на продавачите
ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи Новите автомобили да съдържат поне 25% рециклирана пластмаса, което ще увеличи производствените разходи и цените Естония започна изграждането на бункери по границата с Русия Естония започна изграждането на бункери по границата с Русия Първите стоманобетонни бункери се монтират в югоизточната част на страната,  до края на 2025 г. се планира изграждането на общо 28 от общо 600 съоръжения Гръцки кораб с близо 7 тона кокаин е задържан в Атлантическия океан Гръцки кораб с близо 7 тона кокаин е задържан в Атлантическия океан Плавателният съд е тръгнал от Солун за Латинска Америка, операцията е проведена със съдействието на САЩ и Франция Най-малко 21 загинали при внезапни наводнения в Мароко след проливни дъждове Най-малко 21 загинали при внезапни наводнения в Мароко след проливни дъждове Силни гръмотевични бури удариха провинция Сафи, десетки домове са под вода, има ранени Поредна руска тенисистка смени гражданството си Поредна руска тенисистка смени гражданството си Полина Кудерметова ще играе за Узбекистан Найджъл Фараж ще съкрати 68 000 държавни служители, у нас темата продължава да е табу Найджъл Фараж ще съкрати 68 000 държавни служители, у нас темата продължава да е табу Той предлага система, в която заслугите, резултатите и ефективността ще имат значение  Нетаняху обвини премиера на Австралия, че с подкрепата за Палестина подхранва антисемитизма Нетаняху обвини премиера на Австралия, че с подкрепата за Палестина подхранва антисемитизма Израелският премиер направи остро изявление след смъртоносна стрелба срещу евреи в Сидни Защо Япония ще остане без панди за първи път от половин век Защо Япония ще остане без панди за първи път от половин век В момента тази страна има две панди, взети под наем от Китай Австралия обяви национален траур след стрелбата в Сидни Австралия обяви национален траур след стрелбата в Сидни "Злото се развихри на плажа Бонди по начин, който надхвърля всяко въображение", каза министър-председателят Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко Катастрофата стана преди 17 години
Слави ТРИФОНОВ Слави ТРИФОНОВ ПП-ДБ ни мислят за селяни и чалгари! Виц на деня Виц на деня - Купих си автомобил, от тези, които сами се управляват!
- Е къде е?
- Де да я знам. Замина някъде сам.
Виц на деня Виц на деня - От всичките ми съученици само Жорето остана в България.
- Браво на момчето, патриот! С какво се занимава?
- В затвора е...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Само у нас, притичвайки на червен светофар, може да те блъсне насрещен пешеходец!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори