Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как точно ще работи тол-системата

Михаел Вебер от Kapsch обясни как реално камерите ще засичат превозните средства © Цветелина Белутова
Ключови думи: Михаил Вебер, Капш, тол системата, как работи тол системата

На 16 август 2017 г. в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) имаше голям брой журналисти, камери и фотоапарати. Причината - отваряха се офертите в търга за изграждане на тол-система, пише вестник Капитал.

Две години по-късно, АПИ събра отново журналистите, но този път да им обясни как на практика ще работи тол-системата, какво е изградено досега и какво предстои.Въпреки че толът още не функционира реално, не събира пари и предстоят много ключови стъпки за завършването на процеса, АПИ формално е приела системата от изпълнителя Kapsch, което означава, че държавата е неин собственик и носи отговорността.

Обясненията предстоят

На представянето присъстваха председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски, членът на УС Олег Асенов (който до съвсем скоро беше шеф на Националното тол-управление) и Михаел Вебер, представителят на фирмата изпълнител Kapsch и директор на "Капш телематик технолоджис България". От думите им стана ясно, че тепърва в следващите месеци ще се правят разяснения на транспортния бранш за това как да подават данни и как ще бъдат таксувани. От вторник, 20 август, из страната ще се провеждат информационни срещи с представителите на бизнеса, за да ги подготвят за момента, в който ще се въведе реално системата.

В момента не се събират пари, а държавата само ще събира данни за движението по пътищата на тежкотоварните автомобили, на база на които щяла на по-късен етап да реши какви ще са тарифите на таксите и какъв ще е обхватът на републиканската пътна мрежа, който ще се таксува.

Технологията

От АПИ казват, че нашата система е най-модерният вариант - GNSS базирана, т.е. на база GPS. Затова и няма да видите пунктове, на които да се спира и плаща. Тежкотоварните превозни средства ще могат да ползват маршрутни карти, бордови устройства, които се закупуват отделно, или вече инсталираните в автомобилите GPS тракери.

"До момента са преоборудвани 100 съществуващи рамки по пътищата и са построени 100 нови. Всяка портална рамка разполага с лазерен скенер и камери. Освен това има и сензори за претегляне на МПС в движение, но те все още не са инсталирани навсякъде", каза Вебер. 

Когато превозното средство приближи до рамка, скенерът се включва и констатира какъв вид е то. Правят се две снимки - на предния и задния регистрационен номер. Прави се проверка дали номерата съвпадат и ако се установи проблем, информацията се изпраща към центъра за валидиране на данни. "Може да се изиска от системата да се направи допълнителна снимка от обзорната камера и тази информация да се изпрати също към центъра за валидиране", обясни представителя на Kapsch.

Ако всичко с регистрацията на превозното средство е наред, информацията се изтрива автоматично.

Карта с местата на рамките не се предоставя, като неофициалното обяснение е, че са обект на национална сигурност и е опасно. Все пак обаче те би трябвало да са видими по пътната мрежа - става въпрос за огромни съоръжения, дълги 40 м (по думите на Михаел Вебер), които се забелязват отдалеч.

Как ще се събират данни сега

Засега ще се ползва само ръчно деклариране на тол - т.нар. маршрутна карта. С нея се въвеждат шест точки в системата - съответно начало и край на избраният маршрут, който шофьорът иска да измине, както и междинни точки, за да посочи конкретното трасе. Картата е валидна едно денонощие, т.е. шофьорът има право да измине този път в рамките на 24 часа, което, разбира се, има своите ограничения. Ако автомобилът се развали например и шофьорът не може да го измине за това време, поема сам риска за това.

Покритието на пътната мрежа, с което се работи сега, е 6 хил. км, като Олег Асенов уточни, че с примерните тарифи от 18 и 25 ст. на км, определени на последния Обществен консултативен съвет за тол-системата, трябва да се осигурят годишни приходи от около 600 млн. лв. От електронните винетки за леки автомобили АПИ събира отделно още 200 млн. лв. 

Информационни пунктове из страната

Четири демонстрационни центъра ще отворят в София, Пловдив, Русе и Варна, като там заинтересованите лица ще могат да получат информация за тол-услугата. "Целта на тези центрове е да може да бъде показана функционалността на системата, която днес стартира в техническа експлоатация", обяви Олег Асенов. На място служители на АПИ ще показват как се работи с маршрутна карта. Там ще се събира и обратна връзка от превозвачите, уточни Асенов.

3
Коментара по темата
3.
дядо
17.08.2019 12:33:55
Само идиотизиран демократ не проумява,че "ТОЛ" системата ще работи за чужди джобове,както всичко работещо в България.
Народа ще плаща заемите на великия правяч на магистрали,а чужди фирми ще събират парсата...К'во да обясняваш на демократски идиотизиран избирател,за него комунистите СССР и най-вече Путин са виновни,че се е насрал!
2.
Hah
17.08.2019 11:48:51
Тия пак го измислиха по най сложния начин да може да се объркват хората и да глобяват . На май.ка ви в терлика
1.
Попвълчев
17.08.2019 11:02:38
Преди говореха за милиард, сега намалиха очакваните приходи почти наполовина и накрая като заработи май ще покрива само разходите за заплатите на хилядите назначени за контрольори.
  Добави Коментар
Арестуваха Грета Тунберг в Лондон Тя е обвинена в подкрепа на забранената във Великобритания група „Palestine Action“ Наум Шопов пак е водещ на „Ергенът“, тръгва с жената Шоуто ще се снима два месеца, а той ще бъде там в компанията на жена си Теа и дъщеря си Амая
Правителството одобри финансова подкрепа за Украйна по плана на Европа Финансовият принос на България в размер на 16 304,40 евро 2026 носи невероятен късмет и щастие на 2 зодии Планетите най-накрая са се споразумели, че тези знаци ще встъпят в новата година с повече щастие от всякога, оставяйки всички поражения и сълзи в миналото
Новата пожарна в Камено ще бъде оборудвана чрез проект в партньорстви с РДПБЗН-Бургас С този проект ще осигурим модерно оборудване за новата пожарна и доброволните формирования, което ще гарантира по-голяма сигурност за всички жители на Камено, заяви кметът Забравете за ботокса, тази напитка заличава бръчките като гумичка: Нашите баби са я приготвяли в тенджера, ето как Опитайте тази костна супа
Даниел Митов: Създаваме звено за борба с прането на пари, за да излезем от сивия списък Звеното ще е част от Главна дирекцина"Национална полиция" Ученици Бургас с благородна кауза в подкрепа на Приюта за безстопанствени животни Инициативата показа, че децата имат големи сърца и силно чувство за отговорност към животните в нужда
Разкриха две незаконни автоморги с крадени авточасти от Европейския съюз Полицията откри голямо количество части от крадени автомобили, обявени за издирване в ЕС, в две автоморги в София и Видин Тръмп се похвали, че е принудил Макрон да увеличи цените на лекарствата Тръмп неведнъж е искал цените на медикаментите да се увеличат в Европа, за да могат, според него, те да намалеят за американците
В любимия на българите Одрин спряха да приемат левове Заради въвеждането у нас на еврото Москва: България е плацдарм на НАТО за война с Русия Това води до съответни рискове за онези, които предоставят територията си за военни приготовления, заяви Юрий Пилипсон, директор на Втори европейски департамент на Министерството на външните работи на Русия