×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Китай за първи път изстреля във формация два ултрадалечни изтребителя от шесто поколение
  • Цените на петрола скачат на фона на блокадата на Тръмп срещу Венецуела
  • Шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ отново работи
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.


Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.
Моряци разказвали, че за построяването на плавателния съд е изсечена половината Странджа
20 Февруари 2016, Събота, 14:00 ч.
Източник: tsarevo.info

Строителството на Горянин продължава повече от четири години


Създаването на кораба Горянин е забележително постижение на българското местно корабостроително изкуство, неразривно свързано със създаването и развитието на корабостроителницата на Странджанския районен горски кооперативен съюз (СРГКС) в гр. Царево. Нейната дейност е една значителна проява в историята на българското корабостроене, която за съжаление досега е твърде оскъдно проучена и описана в нашата морска библиография.

Построяването на Горянин

След започването на войната липсата на подходящ тонаж сериозно разстройва местните крайбрежни превози и преди всичко значителния износ по море, предимно за Турция, на произвежданите от СРГКС дървени въглища. Тогава СРГКС приема смелото решение за превоз на износните си стоки до пазарите на тяхната реализация със собствени кораби, построени в собствена корабостроителница. Корабостроителницата на СРГКС в Царево бива приета от кооперативна комисия на 20 декември 1941 г. На 12 септември 1941 г. в Бургас СРКГС подписва подписва договор с видния български корабостроител от чешки произход Карл Трънка (1882-1954 г.) за проектирането на три дървени моторни ветрохода, най-големият от които получава името Горянин (бъдещият Н. Й. Вапцаров”). По силата на сключения със СРГКС договор инженер Карл Трънка не само изготвя работната документация за тези кораби, но провежда и активна периодична дейност по организирането и ръководството на строителството им, с което има съществен принос в големия разцвет на кооперативното корабостроене в царево през периода 1941-1947 г.

Килът на Горянин е бил заложен на стапел на 10 май 1943 г. при голяма тържественост. Докарването на необходимия дървен материал и изработването на частите от набора му обаче започва значително по-рано, още през пролетта-лятото на 1942 г., за което свидетелства и заявлението на СРГКС до началника на пристанище Бургас за вписването на Горянин в Книгата за корабите в постройка – бургаско пристанище, което носи дата 1 юли 1942 г. Забавянето при залагането на стапел на кораба се е дължало както на военновременните трудности в снабдяването с различни материали, така и на необичайно голямото за дотогавашната местна практика количество дъбови трупи, които е трябвало да бъдат доставени от странджанските гори за строителството му. Свличането на трупите се е извършвало с волски впрягове до корабостроителницата, където са били разбичвани под надзора на местни майстори, които са имали високи изисквания за качеството им. Специално са били избирани и криви дъбови дървета за изработване на ребрата. Като се има предвид голямото количество негодна за корабостроителни цели дървесина, която се получава при разбичването на дъбови трупи за корабостроителен материал поради високите изисквания към него, както и обстоятелството, че корабът по размери е превъзхождал значително съдовете, строени дотогава в корабостроителницата, напълно може да се обясни разпространеното и досега мнение у мнозина моряци, плавали на кораба, че за построяването му е била изсечена половината Странджа. Този израз, който произхожда от времето на строителството на Горянин, несъмнено е силно преувеличен. Наистина обаче масивният набор на кораба (кил, форщевен, ахтерщевен, ребра, бимси, ширстреков и скулов пояс и т.н.) е бил висококачествено изработен от първокласен странджански дъб.

Поради военновременните и следвоенни трудности в снабдяването с материали строителството на Горянин продължава повече от четири години. Корабът е спуснат на вода чак през август 1947 г. Очевидно по време на построяването му настъпват известни изменения в първоначалния проект, тъй като има разлики между размерите на кораба, заявени при започването на строителството, и тези, получени при регистрацията и обмера в Бургас. Интересно е да се отбележи, че за разлика от корабостроителницата на Тодор Желябов в Кавала (където е построен “Веслец”) практиката на корабостроителницата на СРГКС в Царево е била корабите да се спускат на вода без мачти, които са се монтирали след това заедно с останалия рангоут и такелажа. Двигателят на Горянин – датски дизел “Бурмайстер & Вайн” с мощност 240 к.с., е бил доставен заедно с винта от датската фирма “Херман Свенсон”. Монтирането му на кораба е било извършено в корабостроителницата.

Към 19 септември 1947 г. Горянин е бил вече напълно завършен и от тази дата е заявлението на собственика му СРГКС до началника на бургаското пристанище за извършване на обмер на кораба и за вписването му в Книгата за големите кораби на бургаското пристанище. Корабът е бил вписан там на 22 март 1948 г. под регистрационен №55. Разходите за неговото построяване са възлезли на 4 565 000 лв. Горянин е най-големият дървен кораб, строен у нас, и още при построяването му е бил оценен като най-голямото постижение, върхът на българското традиционно дървено корабостроене и най-голямата гордост на кооперативната корабостроителница в Царево. Той е последният голям кораб, построен в корабостроителницата на СРГКС, която в края на 1947 г. е национализирана и впоследствие закрита.

В тогавашния си вид корабът е представлявал товарен моторен ветроход с една непрекъсната палуба, носещ стъкмяване на тримачтова гафелна шхуна с дървен рангоут, с три гафелни и три носови ветрила с обща площ 313 m2. Само под ветрила той е достигал скорост от 6-7 възла.
Горянин плава като кооперативна собственост само около една година.

Преустройство и преименуване на кораба на „Н. Й. Вапцаров“



Съгласно с 15-о постановление на Министерския съвет от 8 март 1949 г. (протокол №32), което урежда размяна на собственост между държавата и ЦКС, седемте дървени кораба на Районния кооперативен съюз “Черноморие” в Бургас с общ дедуейт около 1000 t (всички построени от корабостроителницата в Царево), сред които и Горянин, са предадени на Министерството на железопътните, автомобилните и водните и въздушните съобщения. Със заповед №274 от 5 май 1949 г. на оперативния отдел на Министерството тези кораби стават собственост на Параходство “Български морски флот” – клон Бургас. Фактическото предаване на Горянин в собственост на БМФ става на 28 октомври 1949 г.

С министерско постановление № ІІ-723 от 25 октомври 1950 г. корабът е предаден на Военноморския флот. Със заповед по флота № І-М-152 от 17 май 1951 г. Горянин е зачислен за учебен кораб на Военноморското училище и като такъв е преименуван на “Н. Й. Вапцаров”. Фактическото предаване на кораба от Параходство “Български морски флот” на военноморския флот става през юли 1951 г., а отчисляването му от Книгата за големите кораби на бургаското пристанище става на 8 декември с.г.

В края на 1952 г. и началото на 1953 г. “Н. Й. Вапцаров” е преустроен във варненския Флотски арсенал без особени изменения в първоначалния му вид. Пред гротмачтата е била поставена издигната платформа с леери, предвидена за учебен навигационен мостик, като на нея е поставен компас със засечник. Компас за същата цел е имало и на покрива на кормилната рубка-мостик, който е бил ограден с леери. Като учебен ветроход корабът е носел две спасителни лодки, окачени на лодбалки в кърмовата част. До бордовете на бака е имало монтирани и две стойки за картечници “MG-34”. Разположението на подпалубните помещения е било запазено, като товарният хамбар е бил преустроен в кубрик за курсантите с около 46 спални места, с две редици койки, окачвани между средата на помещението и съответния борд, които през деня са се прибирали в специални шкафове. Общият личен състав на кораба е възлизал на около 60 човека.

При преустройството на кораба за пръв път му е бил поставен баласт от чугунени слитъци в трюма (като товарен кораб Горянин не е носел постоянен баласт). Първоначалният двигател “Бермайстер & Вайн” е бил заменен с шестцилиндров четиртактов дизел “Шкода” със същата мощност (240 к.с.), с който корабът е развивал скорост около 7-8 възла. Както при преустройството на “Веслец” в учебен кораб и тук смяната на първоначалния двигател е била предприета не поради износването му, а за унифициране на двигателите на корабите от военноморския флот и за неговото по-добро и сигурно обслужване и снабдяване с резервни части. Тогава на кораба за пръв път е монтирана радиостанция и друго навигационно обзавеждане.

През следващите години “Н. Й. Вапцаров” извършва редовни учебни плавания по нашето черноморско крайбрежие с курсанти от Военноморското училище и на него получават морска подготовка цели поколения флотски кадри, голяма част от които и днес работят в системата на водния транспорт и във военноморския флот. През първата половина на 50-те години с кораба извършват учебни плавания и курсанти от Нахимовското училище. Първият командир на “Н. Й. Вапцаров” е бил капитан ІІІ ранг Цоко Бонин. През периода на службата му като ветроходно-моторен учебен кораб “Н. Й. Вапцаров” преминава редовни годишни докувания и ремонти във Флотския арсенал – варна, и е бил поддържан в много добро техническо състояние.

През 1958-1959 г. “Н. Й. Вапцаров” е основно преустроен в чисто моторен учебен кораб. Преустройството е извършено по проект 534 в Държавната корабостроителна база – Бургас (от 1962 г. преименувана на КРЗ “Илия Бояджиев”). При това преустройство, в което са били привлечени и работници, участвали в строежа на кораба, мачтите му са махнати, палубните надстройки и вътрешните помещения са били основно изменени и корабът придобива сегашния си външен вид. Бушпритът е бил махнат около две години по-късно, след което фалшблордът на носа е бил затворен и горната част на форщевена оформена в съвременния й вид.

През лятото на 1959 г. “Н. Й. Вапцаров” отново влиза в строя вече като моторен учебен кораб.
“Н. Й. Вапцаров” плава като моторен учебен кораб на ВНВМУ “Н. Й. Вапцаров” до 1981 г. През 1978 г. корабът временно е приспособен в КРЗ “Флотски арсенал” – Варна, за снемането на серийния телевизионен филм “Капитан Петко войвода” (като руски кораб “Владимир”).

Преименуване на кораба на „Патриот“



През март 1981 г. той за последен път премина докуване като кораб на ВНВМУ. След забележителната 30-годишна служба като учебен кораб на Военноморското училище с приемно-предавателен протокол от 4 ноември 1981 г. “Н. Й. Вапцаров” е предаден от Военноморския флот на Организацията за съдействие на отбраната (ОСО). През януари 1982 г. корабът премина текущ доков ремонт в КРЗ “Одесос” – Варна, след което през февруари е освидетелстван от Българския корабен регистър. На 16 април 1982 г. във Варна при тържествена церемония “Н. Й. Вапцаров” бе преименуван на “Патриот” като учебен кораб на ОСО.

Краят на Горянин



През 1990 г. Организацията за съдействие на отбраната отдава „Патриот” под наем като плаващ (вързан за брега) ресторант. По време на силен щорм ресторантът потъва на 4 срещу 5 октомври 1993 г. при буна №1 във Варненския залив. Периодът оттогава, отначало наситен с огледи, комисии и идеи за изваждане и по-нататъшна експлоатация постепенно започва да се характеризира с разграбване от хора и разбиване от стихии, за да продължи със забвение. Дванадесет години по-късно през лятото на 2005 г. останките от кораба са извадени и перото и гребния винт с гребния вал са предадени на Военноморския музей във Варна.

През 2008 г. те са преместени в Царево, където на централния площад има постоянна експозиция за кораба Горянин – най-големият кораб с дървен корпус, построен в България.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
4
Коментара по темата
4.
{ef
23.02.2016 14:10:05
1
0
строили сме ДЪРВЕН МОТОРЕН ВИТРОХОД- ДЪРВЕН......през 1943г браво на нас, Титаник потъва железен през 1912
ние сме велика нация
3.
димит ър Алексоев
20.02.2016 17:57:53
0
8
Служилссъм на Вапцаров 1 месец през 1967 г
2.
BSS
20.02.2016 11:48:17
0
18
Майстори сме ... по разграбване и цялостно ебаване на майки.
1.
моряк
20.02.2016 11:09:24
0
23
браво на флагман,че напомня за такива събития-никой друг не се сеща за това!Поздрави !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„В търсене на Коледа“ се оказа истински успех за бургаската аудитория „В търсене на Коледа“ се оказа истински успех за бургаската аудитория Концерт-спектакъл на Танцова школа „Diamond“ в партньорство с балетна школа „Електра“ - Варна плени публиката в НХК Бургас с автентичност и художествено майсторство Брюксел диктува: Фалитът на БДЖ идва през свалената БГ власт Брюксел диктува: Фалитът на БДЖ идва през свалената БГ власт Обичаната от управляващите „Юнион Ивкони“ бе наместена по релсите с протекциите на ЕС Уволниха директора на 138-о училище след скандала с камери в ученически тоалетни Уволниха директора на 138-о училище след скандала с камери в ученически тоалетни Александър Евтимов е отстранен от длъжност със заповед, издадена от началника на РУО София-град Елеонора Лилова Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си Той твърди, че действията срещу него са част от политически сценарий, целящ сплашване на неудобните кметове и овладяване на местната власт Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни Конституционният съдия подчерта, че липсата на ясни срокове в Конституцията оставя широко поле за политически маневри и отлага предсрочните избори Опасна игра с Бюджет 2026: Маневра на ГЕРБ предизвика протест, Борисов нарече ПП-ДБ хулигани Опасна игра с Бюджет 2026: Маневра на ГЕРБ предизвика протест, Борисов нарече ПП-ДБ хулигани Сблъсъкът между управляващи и опозиция прерасна в улично напрежение – протестът на ПП-ДБ остава СДВР: Записите от камерите в тоалетните на 138-мо училище са отивали право в телефона на директора СДВР: Записите от камерите в тоалетните на 138-мо училище са отивали право в телефона на директора Повдигнати са две обвинения - едното е за държане на специално техническо средство от длъжностно лице, а второто - за създаване на порнографски материали с непълнолетни Бургас ще закупи електромобил и зарядна станция за нуждите на социалните услуги Бургас ще закупи електромобил и зарядна станция за нуждите на социалните услуги Основната цел на мярката е да се намали енергийната зависимост и да се повиши оперативната устойчивост на социалните услуги чрез снабдяване с електрически превозни средства и зарядни станции Община Бургас стартира процедура по урегулиране на нова индустриална зона Община Бургас стартира процедура по урегулиране на нова индустриална зона Решението беше прието единодушно при неговото гласуване от Общинския съвет Болница "Селена", от която изчезнаха над 3 млн.лева: Съдействаме на разследването Болница "Селена", от която изчезнаха над 3 млн.лева: Съдействаме на разследването Болницата има интерес всички факти и обстоятелства да бъдат изяснени обективно, по законоустановения ред
Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Холивудската звезда впечатлява с дисциплина и постоянство, като залага на силови тренировки вместо на краткосрочни диети Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Разкритията идват в ключов момент за тима на Флик, който е начело в класирането, но се изправя пред вътрешно напрежение bTV обяви пълна програма за празниците – ето какво ще гледаме от Коледа до Нова година bTV обяви пълна програма за празниците – ето какво ще гледаме от Коледа до Нова година От Коледа до Нова година в студиото ще гостуват различни звездни и интересни гости Селин Дион е готова за нова глава в живота си Селин Дион е готова за нова глава в живота си По информация на близки до певицата, тя вече е започнала да излиза на срещи През 2026 г. ни очакват две пълни слънчеви затъмнения През 2026 г. ни очакват две пълни слънчеви затъмнения Едното ще е видимо от Европа, а другото само от Южното полукълбо   Мариета Георгиева - 110 километра лед, пълна изолация и български флаг на най-южната точка на Земята Мариета Георгиева - 110 километра лед, пълна изолация и български флаг на най-южната точка на Земята Тя стана първата българка, постигнала този преход, и една от малкото жени в света с подобно постижение Хакери удариха любимия сайт на възрастните Хакери удариха любимия сайт на възрастните Pornhub е засегнат от огромен пробив в сигурността, след като хакери са откраднали данни и историята на търсенията на 200 милиона премиум потребители Над $100 милиона за леви екстремисти: защо САЩ обявиха европейски групировки за терористи Над $100 милиона за леви екстремисти: защо САЩ обявиха европейски групировки за терористи Американски разследвания разкриват мащабно финансиране, включително от външни донори, зад радикални леви организации в САЩ и Европа Доналд Тръмп обяви пълна блокада на санкционирани петролни танкери от Венецуела Доналд Тръмп обяви пълна блокада на санкционирани петролни танкери от Венецуела САЩ затягат санкциите срещу Каракас, докато петролните резерви на страната се превръщат в ключов геополитически залог Още седем страни със забрана за пътуване до САЩ Още седем страни със забрана за пътуване до САЩ САЩ налагат пълни и частични ограничения на още десетки държави в опит да засилят националната сигурност
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Тия пак вкараха крадливия бюджет Виц на деня Виц на деня На интервю за работа.
- Разкажете нещо за себе си?
- Категорично не! Тази работа ми е нужна!
Виц на деня Виц на деня Според проучванията:
- 80% от жените смятат задника си за дебел!
- 10% го смятат за много кльощав.
- Едва една на десет жени си го харесва и се радва, че се е омъжила за него...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук "Жените на истинските мъже са щастливи. Останалите са силни! "Моника Белучи
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори