×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Катар заплаши Европа със спиране на втечнения газ
  • Отхвърлиха по-големи обезщетения за майки
  • ЕК препоръча на България да ускори разширяването на газохранилището в Чирен
  • Столичното метро няма да се движи по третата линия през уикенда
  • Северна Корея отново изстреля балистична ракета, заяви южнокорейската армия
  • Средиземноморски циклон ще донесе валежи в понеделник, след това – необичайно топло време
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.


Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.
Моряци разказвали, че за построяването на плавателния съд е изсечена половината Странджа
20 Февруари 2016, Събота, 14:00 ч.
Източник: tsarevo.info

Строителството на Горянин продължава повече от четири години


Създаването на кораба Горянин е забележително постижение на българското местно корабостроително изкуство, неразривно свързано със създаването и развитието на корабостроителницата на Странджанския районен горски кооперативен съюз (СРГКС) в гр. Царево. Нейната дейност е една значителна проява в историята на българското корабостроене, която за съжаление досега е твърде оскъдно проучена и описана в нашата морска библиография.

Построяването на Горянин

След започването на войната липсата на подходящ тонаж сериозно разстройва местните крайбрежни превози и преди всичко значителния износ по море, предимно за Турция, на произвежданите от СРГКС дървени въглища. Тогава СРГКС приема смелото решение за превоз на износните си стоки до пазарите на тяхната реализация със собствени кораби, построени в собствена корабостроителница. Корабостроителницата на СРГКС в Царево бива приета от кооперативна комисия на 20 декември 1941 г. На 12 септември 1941 г. в Бургас СРКГС подписва подписва договор с видния български корабостроител от чешки произход Карл Трънка (1882-1954 г.) за проектирането на три дървени моторни ветрохода, най-големият от които получава името Горянин (бъдещият Н. Й. Вапцаров”). По силата на сключения със СРГКС договор инженер Карл Трънка не само изготвя работната документация за тези кораби, но провежда и активна периодична дейност по организирането и ръководството на строителството им, с което има съществен принос в големия разцвет на кооперативното корабостроене в царево през периода 1941-1947 г.

Килът на Горянин е бил заложен на стапел на 10 май 1943 г. при голяма тържественост. Докарването на необходимия дървен материал и изработването на частите от набора му обаче започва значително по-рано, още през пролетта-лятото на 1942 г., за което свидетелства и заявлението на СРГКС до началника на пристанище Бургас за вписването на Горянин в Книгата за корабите в постройка – бургаско пристанище, което носи дата 1 юли 1942 г. Забавянето при залагането на стапел на кораба се е дължало както на военновременните трудности в снабдяването с различни материали, така и на необичайно голямото за дотогавашната местна практика количество дъбови трупи, които е трябвало да бъдат доставени от странджанските гори за строителството му. Свличането на трупите се е извършвало с волски впрягове до корабостроителницата, където са били разбичвани под надзора на местни майстори, които са имали високи изисквания за качеството им. Специално са били избирани и криви дъбови дървета за изработване на ребрата. Като се има предвид голямото количество негодна за корабостроителни цели дървесина, която се получава при разбичването на дъбови трупи за корабостроителен материал поради високите изисквания към него, както и обстоятелството, че корабът по размери е превъзхождал значително съдовете, строени дотогава в корабостроителницата, напълно може да се обясни разпространеното и досега мнение у мнозина моряци, плавали на кораба, че за построяването му е била изсечена половината Странджа. Този израз, който произхожда от времето на строителството на Горянин, несъмнено е силно преувеличен. Наистина обаче масивният набор на кораба (кил, форщевен, ахтерщевен, ребра, бимси, ширстреков и скулов пояс и т.н.) е бил висококачествено изработен от първокласен странджански дъб.

Поради военновременните и следвоенни трудности в снабдяването с материали строителството на Горянин продължава повече от четири години. Корабът е спуснат на вода чак през август 1947 г. Очевидно по време на построяването му настъпват известни изменения в първоначалния проект, тъй като има разлики между размерите на кораба, заявени при започването на строителството, и тези, получени при регистрацията и обмера в Бургас. Интересно е да се отбележи, че за разлика от корабостроителницата на Тодор Желябов в Кавала (където е построен “Веслец”) практиката на корабостроителницата на СРГКС в Царево е била корабите да се спускат на вода без мачти, които са се монтирали след това заедно с останалия рангоут и такелажа. Двигателят на Горянин – датски дизел “Бурмайстер & Вайн” с мощност 240 к.с., е бил доставен заедно с винта от датската фирма “Херман Свенсон”. Монтирането му на кораба е било извършено в корабостроителницата.

Към 19 септември 1947 г. Горянин е бил вече напълно завършен и от тази дата е заявлението на собственика му СРГКС до началника на бургаското пристанище за извършване на обмер на кораба и за вписването му в Книгата за големите кораби на бургаското пристанище. Корабът е бил вписан там на 22 март 1948 г. под регистрационен №55. Разходите за неговото построяване са възлезли на 4 565 000 лв. Горянин е най-големият дървен кораб, строен у нас, и още при построяването му е бил оценен като най-голямото постижение, върхът на българското традиционно дървено корабостроене и най-голямата гордост на кооперативната корабостроителница в Царево. Той е последният голям кораб, построен в корабостроителницата на СРГКС, която в края на 1947 г. е национализирана и впоследствие закрита.

В тогавашния си вид корабът е представлявал товарен моторен ветроход с една непрекъсната палуба, носещ стъкмяване на тримачтова гафелна шхуна с дървен рангоут, с три гафелни и три носови ветрила с обща площ 313 m2. Само под ветрила той е достигал скорост от 6-7 възла.
Горянин плава като кооперативна собственост само около една година.

Преустройство и преименуване на кораба на „Н. Й. Вапцаров“



Съгласно с 15-о постановление на Министерския съвет от 8 март 1949 г. (протокол №32), което урежда размяна на собственост между държавата и ЦКС, седемте дървени кораба на Районния кооперативен съюз “Черноморие” в Бургас с общ дедуейт около 1000 t (всички построени от корабостроителницата в Царево), сред които и Горянин, са предадени на Министерството на железопътните, автомобилните и водните и въздушните съобщения. Със заповед №274 от 5 май 1949 г. на оперативния отдел на Министерството тези кораби стават собственост на Параходство “Български морски флот” – клон Бургас. Фактическото предаване на Горянин в собственост на БМФ става на 28 октомври 1949 г.

С министерско постановление № ІІ-723 от 25 октомври 1950 г. корабът е предаден на Военноморския флот. Със заповед по флота № І-М-152 от 17 май 1951 г. Горянин е зачислен за учебен кораб на Военноморското училище и като такъв е преименуван на “Н. Й. Вапцаров”. Фактическото предаване на кораба от Параходство “Български морски флот” на военноморския флот става през юли 1951 г., а отчисляването му от Книгата за големите кораби на бургаското пристанище става на 8 декември с.г.

В края на 1952 г. и началото на 1953 г. “Н. Й. Вапцаров” е преустроен във варненския Флотски арсенал без особени изменения в първоначалния му вид. Пред гротмачтата е била поставена издигната платформа с леери, предвидена за учебен навигационен мостик, като на нея е поставен компас със засечник. Компас за същата цел е имало и на покрива на кормилната рубка-мостик, който е бил ограден с леери. Като учебен ветроход корабът е носел две спасителни лодки, окачени на лодбалки в кърмовата част. До бордовете на бака е имало монтирани и две стойки за картечници “MG-34”. Разположението на подпалубните помещения е било запазено, като товарният хамбар е бил преустроен в кубрик за курсантите с около 46 спални места, с две редици койки, окачвани между средата на помещението и съответния борд, които през деня са се прибирали в специални шкафове. Общият личен състав на кораба е възлизал на около 60 човека.

При преустройството на кораба за пръв път му е бил поставен баласт от чугунени слитъци в трюма (като товарен кораб Горянин не е носел постоянен баласт). Първоначалният двигател “Бермайстер & Вайн” е бил заменен с шестцилиндров четиртактов дизел “Шкода” със същата мощност (240 к.с.), с който корабът е развивал скорост около 7-8 възла. Както при преустройството на “Веслец” в учебен кораб и тук смяната на първоначалния двигател е била предприета не поради износването му, а за унифициране на двигателите на корабите от военноморския флот и за неговото по-добро и сигурно обслужване и снабдяване с резервни части. Тогава на кораба за пръв път е монтирана радиостанция и друго навигационно обзавеждане.

През следващите години “Н. Й. Вапцаров” извършва редовни учебни плавания по нашето черноморско крайбрежие с курсанти от Военноморското училище и на него получават морска подготовка цели поколения флотски кадри, голяма част от които и днес работят в системата на водния транспорт и във военноморския флот. През първата половина на 50-те години с кораба извършват учебни плавания и курсанти от Нахимовското училище. Първият командир на “Н. Й. Вапцаров” е бил капитан ІІІ ранг Цоко Бонин. През периода на службата му като ветроходно-моторен учебен кораб “Н. Й. Вапцаров” преминава редовни годишни докувания и ремонти във Флотския арсенал – варна, и е бил поддържан в много добро техническо състояние.

През 1958-1959 г. “Н. Й. Вапцаров” е основно преустроен в чисто моторен учебен кораб. Преустройството е извършено по проект 534 в Държавната корабостроителна база – Бургас (от 1962 г. преименувана на КРЗ “Илия Бояджиев”). При това преустройство, в което са били привлечени и работници, участвали в строежа на кораба, мачтите му са махнати, палубните надстройки и вътрешните помещения са били основно изменени и корабът придобива сегашния си външен вид. Бушпритът е бил махнат около две години по-късно, след което фалшблордът на носа е бил затворен и горната част на форщевена оформена в съвременния й вид.

През лятото на 1959 г. “Н. Й. Вапцаров” отново влиза в строя вече като моторен учебен кораб.
“Н. Й. Вапцаров” плава като моторен учебен кораб на ВНВМУ “Н. Й. Вапцаров” до 1981 г. През 1978 г. корабът временно е приспособен в КРЗ “Флотски арсенал” – Варна, за снемането на серийния телевизионен филм “Капитан Петко войвода” (като руски кораб “Владимир”).

Преименуване на кораба на „Патриот“



През март 1981 г. той за последен път премина докуване като кораб на ВНВМУ. След забележителната 30-годишна служба като учебен кораб на Военноморското училище с приемно-предавателен протокол от 4 ноември 1981 г. “Н. Й. Вапцаров” е предаден от Военноморския флот на Организацията за съдействие на отбраната (ОСО). През януари 1982 г. корабът премина текущ доков ремонт в КРЗ “Одесос” – Варна, след което през февруари е освидетелстван от Българския корабен регистър. На 16 април 1982 г. във Варна при тържествена церемония “Н. Й. Вапцаров” бе преименуван на “Патриот” като учебен кораб на ОСО.

Краят на Горянин



През 1990 г. Организацията за съдействие на отбраната отдава „Патриот” под наем като плаващ (вързан за брега) ресторант. По време на силен щорм ресторантът потъва на 4 срещу 5 октомври 1993 г. при буна №1 във Варненския залив. Периодът оттогава, отначало наситен с огледи, комисии и идеи за изваждане и по-нататъшна експлоатация постепенно започва да се характеризира с разграбване от хора и разбиване от стихии, за да продължи със забвение. Дванадесет години по-късно през лятото на 2005 г. останките от кораба са извадени и перото и гребния винт с гребния вал са предадени на Военноморския музей във Варна.

През 2008 г. те са преместени в Царево, където на централния площад има постоянна експозиция за кораба Горянин – най-големият кораб с дървен корпус, построен в България.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
Флагман.БГ Иде жесток потоп? Иде жесток потоп? 07/11/2025, Петък 22:00 1
Тервел ИЛИЕВ "Всеки трети български мъж е извънземен" "Всеки трети български мъж е извънземен" 07/11/2025, Петък 19:16 3
Куче уби 9-месечно бебе
Куче уби 9-месечно бебе 07/11/2025, Петък 18:33 0
4
Коментара по темата
4.
{ef
23.02.2016 14:10:05
1
0
строили сме ДЪРВЕН МОТОРЕН ВИТРОХОД- ДЪРВЕН......през 1943г браво на нас, Титаник потъва железен през 1912
ние сме велика нация
3.
димит ър Алексоев
20.02.2016 17:57:53
0
8
Служилссъм на Вапцаров 1 месец през 1967 г
2.
BSS
20.02.2016 11:48:17
0
18
Майстори сме ... по разграбване и цялостно ебаване на майки.
1.
моряк
20.02.2016 11:09:24
0
23
браво на флагман,че напомня за такива събития-никой друг не се сеща за това!Поздрави !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Директорът на бургаския музей  Милен Николов стана шеф-готвач по бабина рецепта с праз (ВИДЕО и СНИМКИ) Директорът на бургаския музей Милен Николов стана шеф-готвач по бабина рецепта с праз (ВИДЕО и СНИМКИ) Етно кухня на открито имаме само в Бургас и само тук директорът прави подобни презентации  Кой сряза тази лампа в Морската градина на Бургас? Всеки момент тук може да се изпържи дете (ВИДЕО) Кой сряза тази лампа в Морската градина на Бургас? Всеки момент тук може да се изпържи дете (ВИДЕО) Изхвърчат искри и излиза пушек, изключително опасно е, алармира наш читател Бюджет 2026 бърка дълбоко в джоба ни, вземат от работници над 100 лева месечно за държавната хранилка Бюджет 2026 бърка дълбоко в джоба ни, вземат от работници над 100 лева месечно за държавната хранилка Това обявиха в отворено писмо до медиите от Асоциацията на организациите на българските работодатели Потресаващо! Княгиня Калина ще е патрон на „Бизнесдама на годината“ Потресаващо! Княгиня Калина ще е патрон на „Бизнесдама на годината“  Принцесата се облече с цветовете на българското знаме и шокира всички с изключение на Евгени Минчев Илон Мъск скоро може да е първият трилионер в историята на планетата Илон Мъск скоро може да е първият трилионер в историята на планетата И да си купи цяла България, пак ще му останат „джобни” да продължи и със Северна Македония - просто така, за портфолио Парламентарният контрол зацикли магистрално, да се свършва с тая мъка! Парламентарният контрол зацикли магистрално, да се свършва с тая мъка! Кога ще има реални действия по довършването на „Хемус“, пита депутатка... Госпожа, ми миналия месец виртуално ли се откри поредна отсечка?  Нарушител с имунитет или защо не може да се отнеме завинаги книжката на подобни шофьори Нарушител с имунитет или защо не може да се отнеме завинаги книжката на подобни шофьори Крайно време е ЗДвП да бъде ремонтиран, подобно на гръцкия, зоват читатели на Флагман.бг Рекорд в парламента, приеха законопроекта за „Лукойл“ за 26 секунди Рекорд в парламента, приеха законопроекта за „Лукойл“ за 26 секунди Щеше да е наистина смешно, ако не ставаше дума за най-голямата компания в България, коментира Даниел Лорер  "Всеки трети български мъж е извънземен" "Всеки трети български мъж е извънземен" Сочи прелюбопитна теория Жечо Станков: Енергийните доставки са ни приоритет, изграждаме заедно устойчива европейска система Жечо Станков: Енергийните доставки са ни приоритет, изграждаме заедно устойчива европейска система За нас свързаността и диверсификацията са от ключово значение, подчерта той
Има ли разрив в Кремъл, Сергей Лавров изчезна Има ли разрив в Кремъл, Сергей Лавров изчезна Слуховете се разпространиха, след като той не се яви на заседание на Съвета за сигурност Спират многократните визи за ЕС на руснаците Спират многократните визи за ЕС на руснаците Причините са използването на миграцията като оръжие, саботажни дейности и възможната злоупотреба с визи В Харков започнаха да строят подземни училища В Харков започнаха да строят подземни училища Поради близостта на региона до фронтовата линия, строителните екипи и общностите работят при изключително трудни условия – на няколко смени, понякога без електричество или комуникации Тази учителка ще получи 10 млн. долара обезщетение Тази учителка ще получи 10 млн. долара обезщетение  Причината за делото е, че няколко учители предупредили в деня на инцидента, че ученикът може да е въоръжен, но никой не се намесил Уволниха го, след като зададе въпрос за атаката на Израел по ивицата Газа Уволниха го, след като зададе въпрос за атаката на Израел по ивицата Газа Смятате ли, че Израел също трябва да плати за възстановяването на Газа, като се има предвид, че унищожи голяма част от ивицата и нейната гражданска инфраструктура, попита италиански журналист висша чиновничка в ЕК Баща и син починаха, след като бяха нападнати от опасни стършели на екзотичната си почивка Баща и син починаха, след като бяха нападнати от опасни стършели на екзотичната си почивка Ненадейно, двамата били атакувани от множество насекоми, чиито ужилвания предизвикали тежка реакция Робърт де Ниро удостоен с орден „Капитолийската вълчица“ Робърт де Ниро удостоен с орден „Капитолийската вълчица“ Това е най-високото отличие на италианската столица Рим 20-годишна опита да внесе метамфетамин, покрит с люти чушки в Австралия 20-годишна опита да внесе метамфетамин, покрит с люти чушки в Австралия Австралийската полиция залови жената с дрога с приблизителна улична стойност от 36 милиона австралийски долара Нечовешката барби намерена мъртва в дома си Нечовешката барби намерена мъртва в дома си Полицията разследва смъртта й, която била "силно подозрителна" Акционерите на "Тесла" одобриха исторически бонус за Мъск Акционерите на "Тесла" одобриха исторически бонус за Мъск Мъск, който вече е най-богатият човек в света, може да получи до 1 трилион долара под формата на акции в рамките на следващото десетилетие
Доц. Йордан Величков, анализатор Доц. Йордан Величков, анализатор Алчността умъртви почтеността
Виц на деня Виц на деня – Скъпа, защо плачеш?
– Защото ми обеща да ме направиш най-щастливата жена!
– Е, и?
– А защо не даваш да пазарувам.
Виц на деня Виц на деня - Защо толкова рядко говориш, дядо?
- Защото, когато си мълчиш, хората си мислят, че си мъдър.
- А когато говориш?
- Че съм изкуфял старец...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Никога не осъзнаваш какво е самотата, докато не навлезе в теб - подобно на болест, това е нещо, което ти се случва постепенно
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори