×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.


Спомени от соца: Историята на Горянин - най-големият дървен кораб у нас, струващ 4,5 млн. лв.
Моряци разказвали, че за построяването на плавателния съд е изсечена половината Странджа
20 Февруари 2016, Събота, 14:00 ч.
Източник: tsarevo.info

Строителството на Горянин продължава повече от четири години


Създаването на кораба Горянин е забележително постижение на българското местно корабостроително изкуство, неразривно свързано със създаването и развитието на корабостроителницата на Странджанския районен горски кооперативен съюз (СРГКС) в гр. Царево. Нейната дейност е една значителна проява в историята на българското корабостроене, която за съжаление досега е твърде оскъдно проучена и описана в нашата морска библиография.

Построяването на Горянин

След започването на войната липсата на подходящ тонаж сериозно разстройва местните крайбрежни превози и преди всичко значителния износ по море, предимно за Турция, на произвежданите от СРГКС дървени въглища. Тогава СРГКС приема смелото решение за превоз на износните си стоки до пазарите на тяхната реализация със собствени кораби, построени в собствена корабостроителница. Корабостроителницата на СРГКС в Царево бива приета от кооперативна комисия на 20 декември 1941 г. На 12 септември 1941 г. в Бургас СРКГС подписва подписва договор с видния български корабостроител от чешки произход Карл Трънка (1882-1954 г.) за проектирането на три дървени моторни ветрохода, най-големият от които получава името Горянин (бъдещият Н. Й. Вапцаров”). По силата на сключения със СРГКС договор инженер Карл Трънка не само изготвя работната документация за тези кораби, но провежда и активна периодична дейност по организирането и ръководството на строителството им, с което има съществен принос в големия разцвет на кооперативното корабостроене в царево през периода 1941-1947 г.

Килът на Горянин е бил заложен на стапел на 10 май 1943 г. при голяма тържественост. Докарването на необходимия дървен материал и изработването на частите от набора му обаче започва значително по-рано, още през пролетта-лятото на 1942 г., за което свидетелства и заявлението на СРГКС до началника на пристанище Бургас за вписването на Горянин в Книгата за корабите в постройка – бургаско пристанище, което носи дата 1 юли 1942 г. Забавянето при залагането на стапел на кораба се е дължало както на военновременните трудности в снабдяването с различни материали, така и на необичайно голямото за дотогавашната местна практика количество дъбови трупи, които е трябвало да бъдат доставени от странджанските гори за строителството му. Свличането на трупите се е извършвало с волски впрягове до корабостроителницата, където са били разбичвани под надзора на местни майстори, които са имали високи изисквания за качеството им. Специално са били избирани и криви дъбови дървета за изработване на ребрата. Като се има предвид голямото количество негодна за корабостроителни цели дървесина, която се получава при разбичването на дъбови трупи за корабостроителен материал поради високите изисквания към него, както и обстоятелството, че корабът по размери е превъзхождал значително съдовете, строени дотогава в корабостроителницата, напълно може да се обясни разпространеното и досега мнение у мнозина моряци, плавали на кораба, че за построяването му е била изсечена половината Странджа. Този израз, който произхожда от времето на строителството на Горянин, несъмнено е силно преувеличен. Наистина обаче масивният набор на кораба (кил, форщевен, ахтерщевен, ребра, бимси, ширстреков и скулов пояс и т.н.) е бил висококачествено изработен от първокласен странджански дъб.

Поради военновременните и следвоенни трудности в снабдяването с материали строителството на Горянин продължава повече от четири години. Корабът е спуснат на вода чак през август 1947 г. Очевидно по време на построяването му настъпват известни изменения в първоначалния проект, тъй като има разлики между размерите на кораба, заявени при започването на строителството, и тези, получени при регистрацията и обмера в Бургас. Интересно е да се отбележи, че за разлика от корабостроителницата на Тодор Желябов в Кавала (където е построен “Веслец”) практиката на корабостроителницата на СРГКС в Царево е била корабите да се спускат на вода без мачти, които са се монтирали след това заедно с останалия рангоут и такелажа. Двигателят на Горянин – датски дизел “Бурмайстер & Вайн” с мощност 240 к.с., е бил доставен заедно с винта от датската фирма “Херман Свенсон”. Монтирането му на кораба е било извършено в корабостроителницата.

Към 19 септември 1947 г. Горянин е бил вече напълно завършен и от тази дата е заявлението на собственика му СРГКС до началника на бургаското пристанище за извършване на обмер на кораба и за вписването му в Книгата за големите кораби на бургаското пристанище. Корабът е бил вписан там на 22 март 1948 г. под регистрационен №55. Разходите за неговото построяване са възлезли на 4 565 000 лв. Горянин е най-големият дървен кораб, строен у нас, и още при построяването му е бил оценен като най-голямото постижение, върхът на българското традиционно дървено корабостроене и най-голямата гордост на кооперативната корабостроителница в Царево. Той е последният голям кораб, построен в корабостроителницата на СРГКС, която в края на 1947 г. е национализирана и впоследствие закрита.

В тогавашния си вид корабът е представлявал товарен моторен ветроход с една непрекъсната палуба, носещ стъкмяване на тримачтова гафелна шхуна с дървен рангоут, с три гафелни и три носови ветрила с обща площ 313 m2. Само под ветрила той е достигал скорост от 6-7 възла.
Горянин плава като кооперативна собственост само около една година.

Преустройство и преименуване на кораба на „Н. Й. Вапцаров“



Съгласно с 15-о постановление на Министерския съвет от 8 март 1949 г. (протокол №32), което урежда размяна на собственост между държавата и ЦКС, седемте дървени кораба на Районния кооперативен съюз “Черноморие” в Бургас с общ дедуейт около 1000 t (всички построени от корабостроителницата в Царево), сред които и Горянин, са предадени на Министерството на железопътните, автомобилните и водните и въздушните съобщения. Със заповед №274 от 5 май 1949 г. на оперативния отдел на Министерството тези кораби стават собственост на Параходство “Български морски флот” – клон Бургас. Фактическото предаване на Горянин в собственост на БМФ става на 28 октомври 1949 г.

С министерско постановление № ІІ-723 от 25 октомври 1950 г. корабът е предаден на Военноморския флот. Със заповед по флота № І-М-152 от 17 май 1951 г. Горянин е зачислен за учебен кораб на Военноморското училище и като такъв е преименуван на “Н. Й. Вапцаров”. Фактическото предаване на кораба от Параходство “Български морски флот” на военноморския флот става през юли 1951 г., а отчисляването му от Книгата за големите кораби на бургаското пристанище става на 8 декември с.г.

В края на 1952 г. и началото на 1953 г. “Н. Й. Вапцаров” е преустроен във варненския Флотски арсенал без особени изменения в първоначалния му вид. Пред гротмачтата е била поставена издигната платформа с леери, предвидена за учебен навигационен мостик, като на нея е поставен компас със засечник. Компас за същата цел е имало и на покрива на кормилната рубка-мостик, който е бил ограден с леери. Като учебен ветроход корабът е носел две спасителни лодки, окачени на лодбалки в кърмовата част. До бордовете на бака е имало монтирани и две стойки за картечници “MG-34”. Разположението на подпалубните помещения е било запазено, като товарният хамбар е бил преустроен в кубрик за курсантите с около 46 спални места, с две редици койки, окачвани между средата на помещението и съответния борд, които през деня са се прибирали в специални шкафове. Общият личен състав на кораба е възлизал на около 60 човека.

При преустройството на кораба за пръв път му е бил поставен баласт от чугунени слитъци в трюма (като товарен кораб Горянин не е носел постоянен баласт). Първоначалният двигател “Бермайстер & Вайн” е бил заменен с шестцилиндров четиртактов дизел “Шкода” със същата мощност (240 к.с.), с който корабът е развивал скорост около 7-8 възла. Както при преустройството на “Веслец” в учебен кораб и тук смяната на първоначалния двигател е била предприета не поради износването му, а за унифициране на двигателите на корабите от военноморския флот и за неговото по-добро и сигурно обслужване и снабдяване с резервни части. Тогава на кораба за пръв път е монтирана радиостанция и друго навигационно обзавеждане.

През следващите години “Н. Й. Вапцаров” извършва редовни учебни плавания по нашето черноморско крайбрежие с курсанти от Военноморското училище и на него получават морска подготовка цели поколения флотски кадри, голяма част от които и днес работят в системата на водния транспорт и във военноморския флот. През първата половина на 50-те години с кораба извършват учебни плавания и курсанти от Нахимовското училище. Първият командир на “Н. Й. Вапцаров” е бил капитан ІІІ ранг Цоко Бонин. През периода на службата му като ветроходно-моторен учебен кораб “Н. Й. Вапцаров” преминава редовни годишни докувания и ремонти във Флотския арсенал – варна, и е бил поддържан в много добро техническо състояние.

През 1958-1959 г. “Н. Й. Вапцаров” е основно преустроен в чисто моторен учебен кораб. Преустройството е извършено по проект 534 в Държавната корабостроителна база – Бургас (от 1962 г. преименувана на КРЗ “Илия Бояджиев”). При това преустройство, в което са били привлечени и работници, участвали в строежа на кораба, мачтите му са махнати, палубните надстройки и вътрешните помещения са били основно изменени и корабът придобива сегашния си външен вид. Бушпритът е бил махнат около две години по-късно, след което фалшблордът на носа е бил затворен и горната част на форщевена оформена в съвременния й вид.

През лятото на 1959 г. “Н. Й. Вапцаров” отново влиза в строя вече като моторен учебен кораб.
“Н. Й. Вапцаров” плава като моторен учебен кораб на ВНВМУ “Н. Й. Вапцаров” до 1981 г. През 1978 г. корабът временно е приспособен в КРЗ “Флотски арсенал” – Варна, за снемането на серийния телевизионен филм “Капитан Петко войвода” (като руски кораб “Владимир”).

Преименуване на кораба на „Патриот“



През март 1981 г. той за последен път премина докуване като кораб на ВНВМУ. След забележителната 30-годишна служба като учебен кораб на Военноморското училище с приемно-предавателен протокол от 4 ноември 1981 г. “Н. Й. Вапцаров” е предаден от Военноморския флот на Организацията за съдействие на отбраната (ОСО). През януари 1982 г. корабът премина текущ доков ремонт в КРЗ “Одесос” – Варна, след което през февруари е освидетелстван от Българския корабен регистър. На 16 април 1982 г. във Варна при тържествена церемония “Н. Й. Вапцаров” бе преименуван на “Патриот” като учебен кораб на ОСО.

Краят на Горянин



През 1990 г. Организацията за съдействие на отбраната отдава „Патриот” под наем като плаващ (вързан за брега) ресторант. По време на силен щорм ресторантът потъва на 4 срещу 5 октомври 1993 г. при буна №1 във Варненския залив. Периодът оттогава, отначало наситен с огледи, комисии и идеи за изваждане и по-нататъшна експлоатация постепенно започва да се характеризира с разграбване от хора и разбиване от стихии, за да продължи със забвение. Дванадесет години по-късно през лятото на 2005 г. останките от кораба са извадени и перото и гребния винт с гребния вал са предадени на Военноморския музей във Варна.

През 2008 г. те са преместени в Царево, където на централния площад има постоянна експозиция за кораба Горянин – най-големият кораб с дървен корпус, построен в България.

В категории: Ретро Флагман


4
Коментара
Флагман.БГ Отрупаха Софи със злато за юбилея Отрупаха Софи със злато за юбилея 08/12/2025, Понеделник 21:40 2
4
Коментара по темата
4.
{ef
23.02.2016 14:10:05
1
0
строили сме ДЪРВЕН МОТОРЕН ВИТРОХОД- ДЪРВЕН......през 1943г браво на нас, Титаник потъва железен през 1912
ние сме велика нация
3.
димит ър Алексоев
20.02.2016 17:57:53
0
8
Служилссъм на Вапцаров 1 месец през 1967 г
2.
BSS
20.02.2016 11:48:17
0
18
Майстори сме ... по разграбване и цялостно ебаване на майки.
1.
моряк
20.02.2016 11:09:24
0
23
браво на флагман,че напомня за такива събития-никой друг не се сеща за това!Поздрави !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Разбиха мини нарколаборатория в Крайморие: Задържан е осъждан бургазлия Разбиха мини нарколаборатория в Крайморие: Задържан е осъждан бургазлия При полицейска акция в Крайморие е открито оборудване за производство на метамфетамин – мъж с криминално минало е задържан Мъж е в кома след брутален побой в Люлин: 16-годишен го стъпка по главата пред магазин Мъж е в кома след брутален побой в Люлин: 16-годишен го стъпка по главата пред магазин Жесток инцидент в Люлин – мъж е на командно дишане, след като е бил ритан и стъпкан по главата от непълнолетен Катастрофа между BMW и такси блокира булевард в София Катастрофа между BMW и такси блокира булевард в София Инцидентът е станал на бул. „Гешов“, край бул. „Цар Борис III“, малко след полунощ Зимата се усеща: Облаци и мъгли в цяла България, шофьорите да внимават! Зимата се усеща: Облаци и мъгли в цяла България, шофьорите да внимават! Най-високи температури в Сандански и Кърджали Любов и пари за Близнаците и за Водолея, а Овенът е зает с диагностика на кармата Любов и пари за Близнаците и за Водолея, а Овенът е зает с диагностика на кармата Хороскоп за деня – 9 декември 2025, вторник  Танкерът „Кайрос“ остава блокиран край Ахтопол, моряци разказват за ужаса Танкерът „Кайрос“ остава блокиран край Ахтопол, моряци разказват за ужаса Спасителната операция тече при бурно море край скалистия бряг България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ Още 5 евространи са изпратили писмо до Урсула фон дер Лайен  Отрупаха Софи със злато за юбилея Отрупаха Софи със злато за юбилея Певицата получи торта с благородния метал и вратовръзка с кристали Трикът, който спестява пари през зимата: Експерти разкриват как се ползва правилно климатикът Трикът, който спестява пари през зимата: Експерти разкриват как се ползва правилно климатикът Специалисти обясняват коя температура е най-здравословна и защо климатикът не бива да се изключва през зимата 10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? 10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? Икономисти посочват, че щедрите пенсионирани обезщетения правят съкращенията в държавната администрация практически невъзможни без огромен разход за бюджета, което блокира реформите
Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Стотици хиляди без ток, цунами вълни и опасения за нови земетресения – Япония отново е разлюляна от природна стихия Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан След завръщането на талибаните на власт, публичните екзекуции в Афганистан отново се провеждат пред хиляди зрители – този път с участието на дете България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ Още 5 евространи са изпратили писмо до Урсула фон дер Лайен  Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Физическият убиец беше фен на Бийтълс и мразеше лицемерието    Как „върховният командир“ на ИДИЛ изостави своята жена с трите им деца, за да се занимава с глобален тероризъм Как „върховният командир“ на ИДИЛ изостави своята жена с трите им деца, за да се занимава с глобален тероризъм Новият световен лидер на терористичната мрежа ИДИЛ има британска съпруга, живееща в Слау, която е напуснал, за да преследва терористичната си визия Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал Среброто и медта излязоха на преден план като най-търсените метали в навечерието на 2026 г., измествайки дори златото от центъра на вниманието на инвеститори и трейдъри Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Вече не може дa пpaвитe пopтpeтни cнимĸи пpи cлaбa cвeтлинa c paзмaзaн фoн Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Шоковият разстрел в съдебната зала, който раздели Германия и превърна Мариане Бахмайер в символ на отчаяние, майчина ярост и морален спор, продължаващ повече от 40 години Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Вековни техники и модерни идеи превръщат полските майстори в едни от най-уважаваните творци на празнични орнаменти по света с рекорден износ и непрекъснато растящо търсене Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Разчленени, залети с химикали, погребани в пясъка – какво се случи с Роман и Анна?
Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Еврозоната е сигурно пристанище – за нашите пари, нашите банки и нашата държава Виц на деня Виц на деня - Вече втори чувал губиш!
- Само който не работи, той не греши!
- Да, ама ти си шофьор на инкасо...
Виц на деня Виц на деня - В болницата има нов хирург, прави всички операции без упойка!
- Гениално! Как става това?
- Носи тапи за уши!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жена написала на надгробната плоча на мъжа си:
"Почивай в мир, че като дойда..."
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори