Пет века сме „съжителствали с османлиите”, ще пише вече в учебниците
26 Януари 2016, Вторник, 21:43 ч.
"История славянобългарская" се върна и отива в девети клас, защото хронологично трябвало да е...там
Всъщност Законът за училищното и предучилищното образование налагал промените в учебните програми, които разбуниха обществото. МОН трябвало да го изпълнява.
Това стана ясно от пресконференция в Образователното ведомство по повод новите учебни програми.
Целта според директора на дирекция в МОН Евгения Костадинова е оптимизиране на програмите, като в образованието се акцентирало върху традицията и изграждането на нова философия. Децата пък щели да се ориентират по-добре в заобикалящия ги свят. Новите програми давали възможност за спираловидно надграждане на изучавания материал.
От МОН обясниха, че в редица предмети е застъпен патриотичен момент, а целта била да се превърнат знанията в умения.
Програмите не са за деца, те са ориентирани към учителите, обясни Костадинова. Програмите са документ за професионалистите, изтъкна тя.
На пресконференцията стана ясно, че в редица класове е застъпена българската тематика, като акцентът е поставен върху националната идентичност.
Така например, Ботев се среща в литературата за 5-ти клас. В 6-ти клас пък децата ще се запознаят с Вазов, Елин Пелин, Смирненски и Йовков.
България е разтворена и присъства, подчерта Евгения Костадинова.
В 6-ти клас по история пък 50 % от материала е за националната ни история. В 8-ми и 9-ти клас също е застъпена националната история. „История славянобългарска” отива в 9-ти клас, защото според МОН, там е нейната хронологична проява, тъй като под една или друга форма за нея е станало въпрос и в 6-ти и в 8-ми клас.
От МОН обясниха, че знанието е спираловидно и то създава метапредметни връзки.
В 10-ти клас националната история ще се представя със съвременните тенденции и с извървения досега материал.
В 7-ми клас пък децата ще се запознаят с историята на 21-ви век и историческото присъединяване на България към Европейския съюз.
Учениците няма да са ощетени, успокои Евгения Костадинова. Нямало да има стрес за децата и луфтове в образованието им.
Тя призна, че винаги може да се прави една образователна реформа по-добре, но „не е важно какво се учи, а как е представено.”
На въпрос защо се използва термина „християнизация”, вместо „покръстване”, от МОН обясниха, че причината е това, че покръстването е част от християнизацията.
От просветното ведомство отново отбелязаха, че целта е децата да са знаещи и можещи, а на въпроса защо липсва ясно очертаване на това, че страната ни е православна държава, от МОН заявиха, че „православието излиза през очакваните резултати”.
Нова интерпретация получи и „османското присъствие” по българските земи, което при различните политически системи, национално съзнание и образование присъства като турско робство, иго, доосманско присъствие. Днес от пресконференцията на МОН стана ясно, че вече говорим за „съвместно съжителство по време на Османската империя”.
Стана ясно, че българите по онова време и „османците, присъствали на наша територия са живели заедно.
Стана ясно още, че ако на изпит ученик използва вместо „владичество” или „присъствие” думи като „иго” и „робство” няма да бъде с намалена оценка. /news.bg
В категории:
Политика
„Клечка кибрит“ на дует Paradox не гори, а пламти на върха на БНТ2
Кристиано Роналдо и разбитото Ferrari - инцидентът, който може да промени всичко
Мис Андреа „надебеляла“ за една нощ
Кой поръча Митко Маймуняка и защо убийството още не е разкрито
Цял регион е пред екокатастрофа, голям язовир е на път да пресъхне
Спортно училище „Юрий Гагарин“ отличи своите шампиони за 2025 г.
Вечеряйте между 17 и 19 ч. през зимата, за да сте здрави
Ромина скъса с русото: Вече е фатална брюнетка
Важна новина за тези, които планират да направят инвестиции в имоти
Общински съветник от СДС стана председател на БСП - Видин
Откриха паметник на Левски в Италия
Уникално представление отбелязва 100 години на Георги Парцалев
