ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи
Новите автомобили да съдържат поне 25% рециклирана пластмаса, което ще увеличи производствените разходи и цените
Европейският съюз прие ново регулаторно изискване, което ще промени начина, по който се произвеждат автомобилите, и неминуемо ще доведе до по-високи цени на новите коли. Според одобрения текст, в рамките на следващите 10 години всички новопроизведени автомобили на европейския пазар трябва да съдържат минимум 25% рециклирана пластмаса.
Мярката няма връзка със стандартите за вредни емисии или с прехода към електромобили, а е част от по-широката стратегия на ЕС за кръгова икономика. По думите на еврокомисаря по околна среда, водна устойчивост и конкурентна кръгова икономика Джесика Росуол, целта е по-добро оползотворяване на критичните суровини и намаляване на зависимостта от нови ресурси.
„В условията на нарастващ глобален натиск върху достъпа до суровини, по-доброто използване на материалите в автомобилите е от полза както за околната среда, така и за конкурентоспособността и устойчивостта на Европа“, посочи Росуол.
Регулацията въвежда за първи път задължителни изисквания за циркулярност, които обхващат целия жизнен цикъл на автомобила - от проектирането и производството до извеждането му от употреба. Автомобилният сектор е сред най-големите потребители на пластмаса, а всяка година над шест милиона превозни средства в ЕС достигат края на експлоатационния си живот. Това води до значителни загуби на ценни материали като пластмаса, стомана, алуминий и мед.
Преди достигането на целта от 25%, новото правило предвижда междинен етап - шест години след влизането му в сила новите автомобили трябва да съдържат поне 15% рециклирана пластмаса. Производителите предупреждават, че подобни изисквания неминуемо ще увеличат разходите им.
Причината е, че рециклираната пластмаса е по-скъпа от т.нар. „девствена“ пластмаса. Процесът включва събиране, сортиране, преработка и контрол на качеството, което оскъпява крайния продукт. Освен това цените на новите пластмаси често следват динамиката на петрола, което им дава допълнително ценово предимство.
Част от рециклирания материал ще трябва да идва от автомобили в края на жизнения им цикъл или от възстановени автомобилни части. Целта е максимално повторно използване на съществуващи ресурси и ограничаване на зависимостта от внос на суровини.
Тръмп атакува Байдън, но все по-често прилича на него
На днешната дата почина човекът, който превърна мечтите в индустрия
Сузанита си сложи нов силикон
Ароматни, крехки чушки с плътен и домашен вкус за Бъдни вечер
Гръцки фермери блокираха "Кулата" и "Илинден" за тирове
Изграждат Алея на рока край брега на морето
Еврокомисията представя план срещу жилищната спекулация и високите наеми
Какво не се прави на 15 декември според народните вярвания
17-годишно момиче загина след падане от четвърти етаж след рожден ден
Романтиката ще почука на вратата на три зодиакални знака
Gen Z след протестите искат честни избори и реално участие във властта за да останат в България
ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи
