Караджов отключи мегаплан за Дунав: още два моста, нови коридори и политическа надпревара за свързаността на Балканите
Три държави обявиха нов етап в регионалната свързаност – план за мостове, железници и коридори, който носи тежък политически и геополитически заряд
България, Румъния и Гърция направиха важна стъпка към нова транспортна карта на Балканите, след като подписаха Меморандум за разбирателство, залагащ изграждането на два нови моста над Дунав – при Силистра–Кълъраш и Никопол–Турну Магуреле. Така проектите, които дълго време оставаха само в политическите планове на предходни правителства, отново излизат на дневен ред и придобиват европейска подкрепа.
Планът включва не само мостове, но и усилено развитие на фериботни връзки и модернизация на железопътни и пътни коридори в три направления. Според ресорния министър Гроздан Караджов това е "нова инфраструктурна архитектура на региона", която трябва да превърне Дунав от бариера в стратегически канал за търговия, мобилност и сигурност.
Документът идва в ключов политически момент, когато всяко правителство в региона се стреми да демонстрира активност в областта на свързаността – тема, която е не само икономическа, но и дълбоко геополитическа. Новите мостове имат значение и за военната мобилност в рамките на ЕС, което поставя проекта на вниманието на европейските институции.
Въпреки амбициозността на плана, липсва яснота за критериите, по които са избрани местата за мостовете и жп проектите. Не са представени детайлни анализи за трафика, а фериботните връзки, които трябва да бъдат надградени, често спират работа при лошо време и страдат от лоша инфраструктура от българска страна.
Караджов подчерта, че финансирането ще разчита на европейски средства и публично-частни партньорства, като целта е инвестициите да бъдат координирани между трите държави, за да имат максимален ефект.
Инициираният от европейския комисар Апостолос Дзидзикостас процес поставя региона в по-широк контекст – конкурентоспособността на Югоизточна Европа и устойчивостта на европейската транспортна мрежа. Подписаният документ ясно заявява, че трите държави искат да бъдат активен участник в обновяването на европейската инфраструктура, а не да гледат отстрани.
Планът връща към живот идеи, поставяни още по времето на правителството „Петков“, и показва, че инфраструктурата остава поле, в което политическите сили мерят визии и влияние. Въпросът вече не е дали мостовете са нужни, а дали има политическа воля и административен капацитет те най-накрая да станат реалност.
НИМХ предупреди 4 града за 5 декември
Минус 17° отчетоха термометрите в Североизточна Турция
Магистрати и университетски преподаватели поставиха борбата с киберпрестъпността в центъра на кръгла маса,
"Еконт" се отказва от пощенските услуги и се насочва изцяло към куриерски доставки
Евроизмамниците са по-опасни от левовите: Как да се предпазим от фалшивите банкноти
Караджов отключи мегаплан за Дунав: още два моста, нови коридори и политическа надпревара за свързаността на Балканите
Повдигат обвинение на сина на Бобоков, пуснаха го срещу подписка
Шофьор спря върху велоалеята, колоездач го атакува, двамата едва не се сбиха
Бивш собственик на ЦСКА вдигнал най-голямата гей сватба
Брутален разказ за убийството на Костадин Кабаджов в Мадан: напрежение, бой и смърт в реката
Майка на задържано на протеста момче: Момичета бяха връзвани за пейки, синът ми е бит и напръскан с газ
Традиционната снимка за Никулден отново ще събере имениците на Бургас пред Общината
