Тунелът „Шипка" най-после тръгва - държавата заобиколи капана на Тома Белев
Строителното разрешение за подхода от Габрово отключва проекта, блокиран години наред заради спорния план за управление на парк „Българка“
Министерството на регионалното развитие е издало строително разрешение за изграждане на подхода към входа на тунел „Шипка“ откъм Габрово. Трасето е с дължина 2.6 км и свързва околовръстния път на града с северния портал на бъдещия тунел. Самият тунел, със своите 3.2 км, ще бъде най-дългият автомобилен тунел, строен досега в България.
Въпреки че от 2022 г. има подписан договор за строителство на стойност 368 млн. лв., реалното начало непрекъснато се блокираше. Причината – подходът към тунела бе включен в резерватната зона на природен парк „Българка“, което автоматично спира всякаква строителна дейност. А включването на района именно като резерватна зона се оказва част от дългогодишна схема, подготвяна под натиска на зелени НПО и тяхната политика на абсолютни забрани за инфраструктура.
Още при изработването на идейния проект за тунела под Шипка е поставено изискване да има влязъл в сила план за управление на парк „Българка“. Това условие е заложено именно от екоорганизации, които по традиция саботират големите инфраструктурни проекти, и е прието без да се отчете, че самият план се разработва от екип под ръководството на природозащитника Тома Белев – последователен противник на тунела под Шипка.
Така е създаден т.нар. „капан на Тома Белев“. Териториите, през които трябва да преминат както тунелът, така и обходът на Габрово, са включени в плана за управление като зони с резерватен режим – пълна забрана за каквото и да е строителство. На практика самият план не просто не отчита тунела, а го прави юридически невъзможен. Това поставя под въпрос не само проекта за тунел под Шипка, но и цялостната транспортна връзка между Севера и Юга, която десетилетия чака модернизация.
Изготвеният план за управление, подписан от Белев, е обжалван от Национална асоциация „Българско Черноморие“ и община Габрово. Делата продължават три години и двата състава на Върховния административен съд го отхвърлят окончателно. Съдът посочва две ключови причини: планът не отчита съществуването на проекта за тунел под Шипка и няма задължителната екологична оценка. В резултат документът е заличен – към днешна дата план за управление на парк „Българка“ просто не съществува.
Именно това отваря врата за издаването на строителното разрешение. За да бъде завършен процесът по одобряване на проектната документация, има само два варианта. Първият е да отпадне необоснованото изискване за наличен план за управление на парка – изискване, което съдът вече е обявил за юридически несъстоятелно. Вторият вариант е да се приеме нов план, но процедурата ще отнеме години, а евентуално обжалване – повече от десетилетие. На практика това би блокирало тунела за цяло поколение.
Затова единственият работещ вариант остава отпадането на фиктивното изискване. И с днешното строително разрешение държавата най-сетне прави реална стъпка към започване на проекта, който може да промени транспортния облик на страната. Тунелът „Шипка“ не е просто инфраструктура – това е гръбнакът на Север–Юг връзката, която ще съкрати пътуването, ще отвори нови икономически възможности и ще извади региона от десетилетия забавяне, причинено от административни капани и зелено лобиране.
Източник: Еко новини
Не дръжте тези неща под леглото
Задържаха жената и счетоводителя на Ивелин Михайлов
Тунелът „Шипка" най-после тръгва - държавата заобиколи капана на Тома Белев
След смъртта на Чарли, Ерика Кърк се молела да е бременна
Това е най-точната рецепта за любимите фунийки от детството
Голям празник е в неделя, спазват се строги правила
