Товарен самолет се разби при кацане в Хонконг, има жертви
Самолетът се е сблъскал с патрулен автомобил, който в този момент се е намирал извън оградената зона
Товарен самолет на Emirates SkyCargo, опериран от турската авиокомпания Air ACT, излезе от пистата на международното летище в Хонконг и падна в морето, при което загинаха двама служители на летището, съобщават местни медии.
Инцидентът е станал около 03:50 часа местно време (19:50 GMT), когато самолетът, пристигнал от Дубай, е кацал на северната писта.
По данни на отдела по гражданска авиация машината се е сблъскала с патрулен автомобил на охраната, а двамата служители, намиращи се вътре, са паднали в морето. Те са били извадени от спасителните екипи, но по-късно са починали в болница, потвърди полицията, цитирана от обществения оператор RTHK.
Самолетът първоначално е бил пътнически
Самолетът е Boeing 747-481 (BDSF) - модел, който първоначално е бил пътнически и впоследствие е преобразуван в товарен.
Самолетът е над 30-годишен и е летял за първи път през 1993 година. През годините е бил част от флотите на японската All Nippon Airways и на Саудитските авиолинии. Emirates потвърди в изявление пред BBC, че полет EK9788 е претърпял щети при кацането, но екипажът е в безопасност и на борда не е имало товар.
Машината е била наета по т.нар. "wet lease" договор – споразумение, при което една авиокомпания предоставя самолет, екипаж, застраховка и техническа поддръжка на друга.
Според сайта Airfleets, самолетът е бил опериран от Air ACT – турска товарна авиокомпания, която притежава още един самолет от същия модел. Това е едва вторият смъртоносен инцидент на международното летище в Хонконг, откакто то бе преместено от КайТак на остров Чек Лап Кок през юли 1998 г.
Първият подобен случай е от август 1999 г., когато самолет на China Airlines се разби при кацане по време на тайфун, при което загинаха трима души.
След днешния инцидент северната писта на летището е временно затворена, докато се извършва оценка. Изпълнителният директор по летателни операции на летищната управа - Стивън Ю Сиу Чунг, заяви, че пистата е била в безопасно състояние и е отговаряла на всички условия за нормална експлоатация. Той потвърди, че времето по време на инцидента е било подходящо за кацане и че няма очаквани смущения в останалите полети.
Ю обясни, че самолетът е излязъл от пистата след кацането, пробил е оградата и се е сблъскал с патрулен автомобил, който в този момент се е намирал извън оградената зона.
"За съжаление патрулната кола беше там по това време. Самолетът я блъсна и я изтласка в морето", каза той. Той подчерта, че автомобилът е бил на безопасно разстояние и не е навлизал на пистата, като добави: "Той определено не е излизал на пистата".
Екипажът е невредим
Четиримата членове на екипажа на самолета са били спасени невредими. На мястото на инцидента са били изпратени 213 пожарникари и парамедици, както и 45 превозни средства и плавателни съдове.
Пожарникарите са пристигнали на място само две минути след подадения сигнал, около 03:55 ч. местно време, и са открили самолета разцепен на две части, наполовина потопен във водата.
Представител на Службата за разследване на авиационни произшествия (AAIA) заяви, че екипите в момента търсят черните кутии.
На пресконференцията беше повдигнат въпрос дали е възможно грешни инструкции от диспечерската кула да са довели до инцидента. Показвайки карта на пистата, Стивън Ю подчерта: "Не би трябвало самолетът да завива към морето".
Властите в Хонконг съобщиха, че разследването продължава и не изключват възможността за криминално разследване, ако бъдат открити данни за нарушение.
Междувременно бюрото по транспорт и логистика на града (TLB) изрази дълбока загриженост за случилото се.
Стивън Ю съобщи още, че в момента летищната управа е в контакт с авиокомпанията и собственика на самолета, които вече пътуват към Хонконг, за да се уточни как най-бързо да бъде извадено останалите части от самолета от морето.
Международното летище на Хонконг остава водещ световен център за въздушен товарен транспорт. През 2024 година през него са преминали 4,9 милиона метрични тона въздушен товар, според данни на Международния съвет на летищата (ACI) - с 30% повече от втория в класацията, шанхайското летище Пудонг.
Само през септември 2024 г. са обработени около 429 000 тона товари, което е ръст от 5,6% спрямо предходната година.
















