Защо в Сърбия има 10 пъти по-малко фатални инциденти с деца от България и какво е "виброивица"

Те помагат както за предупреждаване на водача, че наближава училище, така и за намаляване на скоростта на автомобила
Статистиката за пътнотранспортните произшествия с деца у нас е повече от тревожна. Все по-често жертви на инциденти по пътищата стават най-уязвимите - учениците. Данните за 2020 г. са повече от потресаващи - за цялата година сме имали общо 883 ранени и най-лошото - 22 загинали деца. Тези числа са фрапиращи, защото съпоставени с държава като например Сърбия, показват ясно, че тук броят на пътно-транспортните произшествия с хора под 18-годишна възраст, е огромен. Статистиката говори сама - за последните 10 години в западната ни съседка има общо 34 загинали деца.
Как обаче това е възможно и какво Сърбия прави по-добре от нас?
Едно от възможните решения за подобряване на пътната безопасност около училищата са т.нар. “виброивици” – малки оцветени бабуни по настилката, които напомнят на водачите да намалят скоростта и да бъдат по-внимателни. Те не само предупреждават за наближаващо училище, но и физически подтикват шофьора да забави движението на автомобила. Такива се ползват от скоро в България, като в Бургас и региона има няколко места, на които ясно могат да се видят. Най-ясен е примерът с пасарелката край Атия, където съоръжението бе построено "след дъжд качулка" - след тежкия инцидент, погубил живота на ученик. Тогава бяха поставени и тези ограничители на скоростта, които имат наистина добър ефект.
Всъщност преди около месец репортер на Флагман посети Сърбия и се натъкна на впечатляваща практика. На улиците пред всяко училище - независимо дали в град или малко село - бяха изградени точно такива “виброивици”, разположени на около 200 метра по пътя преди всяко учебното заведение, било то училище или детска градина. Те са ясно видими, оцветени и ефективно намаляват скоростта на колите. Тази проста, но работеща мярка се оказва изключително полезна за опазването на децата. Освен това, преди всяка виброивица има и надпис, който ясно се вижда от далеч - "ШКОЛА".
В България подобна практика няма. Обикновено се поставя само един “легнал полицай” в посока, докато в западната ни съседка шофьорът започва да намалява скоростта още 100-200 метра преди пешеходната пътека именно заради тези дребни, но ефективни оцветени ивици.
Една от улиците в Бургас, където проблемът с високата скорост е осезаем, е ул. “Дунав” – между ПГМЕЕ ("Механото") и ПГ по туризъм “Проф. д-р Асен Златаров” (ТОХ-а). Всеки ден там преминават стотици ученици, тъй като в района има места за хранене и спирки на градския транспорт. Въпреки добре маркираната червена пешеходна пътека, шофьорите често не намаляват, създавайки сериозен риск за пешеходците.
Време ли е и у нас да се обърне по-голямо внимание на въпроса "Прави ли се всичко необходимо, за да се ограничат произшествията с деца?". Конкретно в Бургас, ако институции като КАТ-Бургас и Община Бургас съгласуват въвеждането на “виброивици” около училищата, градът може да стане първият в България, който предприема реални стъпки за по-безопасно придвижване на децата.



















Айтос и руен немоат да четат БГ и там няма ударени пешяходци
Ай чал отиам на другата статия