Заповядайте на балетния спектакъл "Хензел и Гретел" в Бургас, който ще ви пренесе в един вълшебен свят

С моята интерпретация на тази приказка искам да отправя послание, че зад красивата фасада често се крият скрити намерения
Мария Табакова е утвърдено име на бургаската и българската културна сцена. Като хореограф и режисьор тя впечатлява с безкомпромисен професионализъм, богато въображение и способност да разказва истории чрез движението. От три години, Мария е канена от Държавната опера-Бургас, за да режисира класически балетни постановки.
Нейният нов проект - балетен спектакъл „Хензел и Гретел“, е вдъхновен от приказката на братя Грим и адаптиран по музика от класически произведения.

Потърсихме Мария Табакова, за да ни разкаже повече за работата си по новата постановка и вдъхновението зад творческия процес:
- Мария Табакова, подготвяте премиерата на „Хензел и Гретел“ – балетен спектакъл, в който сте и режисьор, и хореограф. Какво ви вдъхнови да изберете точно тази приказка за сцена?
- Реших да избера „Хензел и Гретел“, защото тази приказка винаги ме е впечатлявала със своята дълбочина и символика. Позволих си лека адаптация, тъй като някои сюжетни линии и авторски подходи в оригинала ме смущават. Вярвам, че чрез по-хуманен прочит мога да предам посланията по-деликатно и съвременно.
Особено предизвикателство за мен беше танцовото представяне на главни герои, които не са влюбени, а брат и сестра. В балета всяко движение носи смисъл и емоция, а когато отношенията са семейни, езикът на тялото става много по-фин и сложен за изграждане. При любовна история е по-лесно да се пресъздаде емоционалната динамика чрез движение, докато при роднинската връзка трябва да се търси съвсем различна изразност. Именно това предизвикателство ме вдъхнови да изследвам нови пластове в хореографията и да създам нещо различно и истинско.
- В колко действия е структурирано представлението и как протича драматургичното развитие на историята на сцената?
- Представлението е структурирано в едно действие с продължителност около 50 минути. Лично аз винаги се стремя да разказвам приказките в по-кратък формат — между 40 минути и максимум час. Смятам, че така се постига по-силен емоционален ефект върху публиката. Предпочитам зрителят да си тръгне с усещането: „Защо беше толкова кратко? Иска ми се още!“, вместо с мисълта, че представлението е било прекалено дълго. Този по-стегнат формат задържа вниманието не само на най-запалените почитатели на балетното изкуство, но и на децата, както и на хора, които не са толкова близо до тази форма на изразяване. Така спектакълът става достъпен, разбираем и емоционално въздействащ за широка публика.
- Разкажи ни малко повече за солистката Нанако Сако – как се стигна до нейното участие и какво я прави специална за този проект?

- За втори път имам удоволствието да работя със солистката Нанако Сако по създаването на спектакъл. Тя е изключително талантлива балерина, която впечатлява с прецизност, устойчивост и изключителна сценична памет. При нея е достатъчно да види едно движение веднъж, за да го запамети и изпълни безупречно. Това качество я прави наистина специална и ценна за всеки творчески процес.
Нейният партньор на сцената и в живота е Франческо Росо, те и двамата се допълват впечатляващо, изграждайки силно сценично присъствие, което допринася за емоционалната сила на постановката.
Работата с Нанако, както и с целия колектив, е истинско удоволствие. Другата главна героиня е Баба Яга, която е основополагащ образ в спектакъла. Ролята се изпълнява от Полина Паша – изключително талантлива балерина от Украйна, която чудесно се вписва и пресъздава този съвсем не лек персонаж. Екипът е невероятно сплотен, а тази отдаденост и взаимност със сигурност ще се усетят и крайният резултат е един вдъхновяващ и въздействащ спектакъл.
Бургаската опера също бележи сериозен подем благодарение на директора Александър Текелиев. Трупата се развива динамично и вече има силно международно присъствие. Сред тях са артисти от Япония, Италия, Украйна и други страни.
- Нека поговорим и за костюмите, които са от изключителна важност за една поставновка?
- Относно костюмите, благодаря изключително много на моята майка, която е художник. Тя рисува костюмите и винаги дейно и активно се включва в направата им. Работи всеотдайно в комбинация с шивачките от Операта, които са изключително креативни и сръчни.
Надявам се, както преди и сега, костюмите да бъдат красиви и да пресъздадат приказката по уникален начин.
"Защото, както казват - 70% от един спектакъл са костюмите, след това е музиката и чак тогава хореографията". Това е така, защото ако човек не разбира пряко от това изкуство, той вижда първо картината, а след това всичко останало.
- Какво е посланието, което искате да достигне до публиката чрез тази адаптация на „Хензел и Гретел“?
- Не желая да акцентирам върху изгонването на децата от родителите им, както често се представя в оригиналната приказка. Вместо това, фокусът ми е насочен към децата и къщата на Баба Яга, която е символ на изкушението, представено с лъскава обвивка и лакомства.
Баба Яга използва външния блясък, за да привлече децата, което може да изглежда красиво и безобидно на повърхността. Но точно тук е посланието да не се лъжем по външния вид.
Чрез тази интерпретация искам публиката да се замисли, че зад красивата фасада често се крият скрити намерения. И в реалния живот около нас, както и в приказките, не всичко, което изглежда примамливо, е добро за нас.
- Какви са следващите ти професионални планове – нови постановки, проекти, сътрудничества?
- В момента работя върху няколко проекта едновременно. Все още продължавам работата си по режисурата на игралния филм "Нестинарка", който процес е наистина вълнуващ.
Последната ми оперна постановка е "Палечка", а успоредно с нея работих по-цялостната организация на конкурса "Супер талант" и в него участват танцьори от всички жанрове.
Следващото събитие, което ми предстои, е "Бургас танцува". То е вече е традиционно за Бургас. Събитието през тази година ще се проведе на 13-ти декември в Държавната опера-Бургас, като не е с конкурсен характер. Целта е за сплотяване, обединяване и представяне на танцовата общност във всички жанрове.
- Успяваш да съчетаваш активна творческа дейност и личен живот. Как се справяш с тази динамика, особено като майка на две деца?
- Когато бях по-млада, за мен по-важно беше личностното израстване, но с годините разбрах, че семейството ми е на първо място. На този етап гледам да ги разграничавам, като личният ми живот е приоритет. Но при добра организация, всичко се случва, защото аз много си обичам работата и тя ми е голямата любов.
8. И на финал - какво трябва да знае публиката за предстоящата премиера на „Хензел и Гретел“? Какво да очакваме и защо не бива да я пропускаме?
- Каня всички читатели на 25 октомври на премиерния балетен спектакъл „Хензел и Гретел“ от 11:00 ч. в Операта. Смятам, че танцовият спектакъл ще ви пренесе в един вълшебен свят, в който за малко ще можете да се откъснете от ежедневието и да се потопите в магията на танца.



























