Как поколението Z си позволява луксозни пътувания?
За някои това е само фасада за Instagram
23-годишна американка от поколение Z прекарала година и половина в изграждане на образ на инфлуенсър, който живее в лукс за половин милион долара годишно. В действителност разходите ѝ били около 12 хил. долара. Това разказва Джон Морган, съосновател на консултантската фирма Venture Smarter, пред CNBC Travel.
Младата жена внимателно режисирала съдържанието си. Тя купувала дневни пропуски за по 200 долара в скъпи плажни клубове в Маями, където за шест часа правела над 400 снимки. После публикувала кадрите постепенно в продължение на осем седмици, за да поддържа илюзията за постоянен луксозен живот, предава economic.bg.
Трикът не се ограничавал до клубове. По думите на Морган тя предлагала по 50 долара бакшиши на портиери в хотели като Four Seasons, за да бъде пусната до басейните на покрива или във фоайетата за кратки фотосесии. За половин час заснемала съдържание, което после изглеждало като ваканция в петзвезден курорт.
Илюзията проработила – профилът ѝ в Instagram нараснал до 85 хил. последователи, а измисленият образ донесъл партньорства с марки за 180 хил. долара годишно.
Скъпите пътувания на младите
Данните показват, че именно поколението Z харчи най-много за пътувания. Според платформата Squaremouth, през 2024 г. младежите са похарчили средно 11 766 долара за пътувания – повече от всяко друго поколение. Проучване на Bankrate от 2025 г. показва, че 31% от поколението Z планират да се задлъжнеят, за да финансират летните си ваканции.
Американският мениджър на имоти Даниел Ривера също споделя подобни примери. Негова наемателка, на 24 години, публикувала снимки от луксозен имот в Маями, отдаван чрез Airbnb за 400 долара на вечер – въпреки че изоставала с три седмици по наема си от 1800 долара. По-късно признала, че наела имота само за една нощ с шестима приятели, за да направят „перфектните“ снимки край басейна. В социалните мрежи това изглеждало като седмична луксозна ваканция.
Ривера казва още, че при проверките на наематели е забелязал 30% повече заявления за лични заеми, често описани директно като „финансиране за ваканция“. Характерно за тези кандидати било високото съотношение дълг към доход и максимално изчерпани кредитни карти.
Инстаграм фасада
Феноменът се потвърждава и от други наблюдения. В Reddit млади хора признават, че използват дълг за почивки, но оправдават избора си с мотото: „Приоритизираш това, което искаш, и после се справяш с последствията“.
Има и други трикове: наем на апартаменти в богати квартали само за една нощ, за да изглежда, че живеят там.
Вместо да документират цялото пътуване, те подчертават само най-‘инстаграмните’ моменти, за да изглежда почивката много по-екстравагантна“, казва Мохд Ризван, директор на индийската компания за луксозни пътувания Travelosei.

















