Ето как действат новите схеми за измами по телефона и как да се предпазите
Криминален психолог коментира защо хората се поддават на фалшива информация
Серия от телефонни измами последните дни - този път от името на ГДБОП и Българската народна банка. Измамници звънят на граждани, представят се за служители на институциите и опитват да източат лични данни и пари. Как обаче успяват да бъдат толкова убедителни коментира криминалният психолог Даниел Генков в „Твоят ден” по NOVA NEWS.
Той посочи, че ало измамниците използват психологическото въздействие и затова по-голяма част от жертвите са възрастни хора, над 65-годишна възраст, които живеят сами, нямат познания в използването на интернет, а също така имат когнитивни нарушения.
По повод информацията, че жертви стават и млади хора между 20 и 30-годишна възраст психологът посочи, че трябва да сме много критични по отношение на информацията, която се предлага в социалните мрежи.
Телефонните измами вече не подминават и млади хора – атакуват ги чрез мобилни номера
„Способите и приомите на този тип измамници стават все по-добри. Не трябва да даваме никаква информация на лица, които не познаваме. Тези хора използват техники за манипулация – представят се за авторитетни фигури, като полицаи, държавни служители или работещи в банковата сфера”, обясни експертът.
Генков каза, че една от техниките на измамниците е да „зашеметят” жертвите – да съобщят измислена история за катастрофа или болест. И допълни, че жертвите действат много импулсивно и емоционално в такава ситуация, тъй като трябва да се вземат спешни решения – а именно да помогнат на близък в беда, което ми пречи да мислят критично.
Какъв е профилът на измамниците
Измамниците са лица, които не преживяват емпатия, страдат от хронични личностни разстройства, антисоциални или гранични такива, нямат чувство за вина и срам, каза Генков.
Той обаче допълни, че с такива хора се работи лесно, след като бъдат задържани, защото те изпитват силен страх от последствията от действията им.
Нова схема: Измамници се представят за служители на ГДБОП, карат жертвите да теглят кредити
Експертът подчерта, че по телефона емоционалният статус на жертвата може да бъде установен по гласа. И допълни, че измамниците интуитивно са подготвени какво е емоционалното състояние на жертвата по интонацията, изразните средства, височините, спада на гласа и тона.
Съветите на експерта
Генков посъветва да бъдем критични при подобно телефонно обаждане, да задаваме въпроси на острещата страна, да питаме за неща, на които могат да отговорят само наши близки. Не трябва да се действа импулсивно.
При съмнение – да се обадим на органите на реда.



















