×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • МЕЧ на среща с парламентарните сили за пети вот на недоверие
  • МО настоява за цялостен ремонт на Паметника на българския летец в София
  • Депутатите ще обсъждат на първо четене промени в Закона за въвеждане на еврото
  • Горещините продължават и днес. Националният институт по метеорология и хидрология обяви оранжев код за опасно време
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Магазините така атакуват психиката ни, за да купуваме повече


23 Юли 2025, Сряда, 10:40 ч.
Автор: Флагман.бг

Един от най-старите, но все още изключително ефективни трикове е т.нар. „ограничена наличност“

Дори когато влизаме в магазин с ясна цел и списък, често излизаме с неща, които не сме планирали да купуваме. Това не е случайно. Търговците от години използват добре разработени психологически техники, за да повлияят на нашите решения. Чрез умело подреждане на стоки, създаване на усещане за спешност и използване на цветове и миризми, магазините успяват да ни накарат да похарчим повече, отколкото възнамеряваме. В тази статия ще разгледаме пет от най-често използваните психологически трика – и как можем да се предпазим от тях.

Ограничено количество или време – илюзията за спешност

Един от най-старите, но все още изключително ефективни трикове е т.нар. „ограничена наличност“. Това може да бъде изразено чрез фрази като „само днес“, „до изчерпване на количествата“ или „остава само 1 брой на склад“. Целта е да се предизвика у клиента усещане за спешност и страх от пропусната възможност. Когато мозъкът възприеме, че нещо е ограничено, стойността му автоматично се повишава, а импулсивната покупка изглежда оправдана.

Как да се предпазим: Преди да натиснем бутона „купи“ или да хванем последната бройка от рафта, си задайте въпроса: „Наистина ли имам нужда от това?“ и „Бих ли го купил, ако не беше с отброяващ таймер?“ Емоционалното дистанциране дори за няколко минути може да помогне за по-разумен избор.

Примамка между продукти – манипулация чрез сравнение

Много често, когато се предлагат три варианта на един продукт, средният е позициониран така, че да изглежда като най-разумния избор. Това е известната „примамка“ – третият, най-скъп продукт, не е там, за да бъде купен, а за да направи средната опция по-привлекателна.

Например: Малка напитка струва 3 лв., средна – 4 лв., голяма – 6 лв. Повечето клиенти избират средната, защото изглежда като „златната среда“, без да осъзнават, че тя е внимателно позиционирана така, че да изглежда като най-добрата сделка.

Как да се предпазим: Преценете нуждите си обективно и не се водете по сравненията, които търговецът ви поднася. Ако малката напитка ви стига, голямата е просто излишен разход – независимо колко по-„изгодно“ изглежда.

Визуални и звукови стимули – създаване на емоционално настроение

Музиката, ароматите и осветлението не са просто фонови елементи – те играят ключова роля в нашето поведение като потребители. Бавна, релаксираща музика в магазините за дрехи или супермаркетите например кара клиентите да се движат по-бавно, да прекарват повече време вътре и, съответно, да харчат повече. Ароматите на прясно изпечен хляб, кафе или ванилия влизат директно в подсъзнанието и създават уют, свързван с домашна атмосфера и удоволствие.

Как да се предпазим: Осъзнаването е ключът. Ако усетите, че средата около вас ви кара да се чувствате „приятно настроени“ или прекалено отпуснати, направете крачка назад и се фокусирайте върху това защо сте там и какво наистина ви трябва.

„Цени завършващи на 9“ – илюзия за евтино

Продукти, чиято цена завършва на .99, .95 или .89 лв., често изглеждат значително по-евтини от реалната им стойност. Така нареченият ефект на левия номер означава, че възприемаме цена от 9.99 лв. като значително по-ниска от 10.00 лв., въпреки че разликата е само 1 стотинка.

Как да се предпазим: Тренирайте съзнанието си да закръгля. Виждате цена от 14.99? Помислете за нея като 15.00. Това малко упражнение може да помогне за по-обективна оценка дали продуктът наистина си струва.

Безплатни мостри и дегустации – задължение към даването

Този трик използва един мощен психологически принцип – реципрочност. Когато ни се дава нещо безплатно – бонбон, напитка, козметичен тестер – мозъкът често чувства подсъзнателно задължение да „върне жеста“ чрез покупка. Този подход е изключително ефективен в търговските центрове, супермаркетите и магазините за козметика.

Как да се предпазим: Възприемайте мострата като неутрална – като информация, а не като подарък. Приемете я, благодарете, но не чувствайте вина, ако не купите. Вашето внимание вече е форма на разменна стойност.

Психологията на пазаруването не е случайна – тя е добре проучена и стратегически прилагана в почти всяка среда, в която потребителят взема решение за покупка. За да не се окажем манипулирани и с празен портфейл, най-доброто оръжие е информираността. Когато осъзнаваме какво се случва около нас и какво се опитват да предизвикат в нас, можем да вземем по-разумни решения – и да останем господари на собствения си избор, а не просто поредният клиент в капана на маркетинга.


В категории: Животът


3
Коментара
3
Коментара по темата
3.
hihhih
23.07.2025 12:12:53
4
0
Най-готино е в Турция като минеш да пробваш, а ония шебеци си мислят как ей ся влизаш в магазина, а ти продължиш напред. Хаххаах!
2.
...
23.07.2025 12:01:19
0
3
Не ходете по магазините :) Аз лично пазарувам онлайн и ми идва евтинко :)
1.
Предположегие
23.07.2025 11:03:53
0
3
Обикновенно мафията не прощава.Особено когато в момента на границата е заловена голяма пратка наркотично вещество.Вероятно това е било в основата на наследените му бизнес интереси.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Регулатор притиска застрахователя "Далл Богг" да вдигне цената на Гражданската отговорност Регулатор притиска застрахователя "Далл Богг" да вдигне цената на Гражданската отговорност Крайният потребител ще плаща по-скъпо по нареждане на регулатора, който трябва да защитават неговите интереси, смятат от застрахователното дружество  Извънредно! Верижно гърмят коли в началото на Св. Влас, огънят се разраства Извънредно! Верижно гърмят коли в началото на Св. Влас, огънят се разраства „Всичко е в пламъци и дим, горим!”, алармират наши читатели Министърът на здравеопазването разпореди незабавна проверка след смъртта на 11-месечното бебе от Поморие Министърът на здравеопазването разпореди незабавна проверка след смъртта на 11-месечното бебе от Поморие Вижте кои участват в изясняването на причините Ето как ще изглежда новият Административен център на Пожарната в Бургас (СНИМКИ) Ето как ще изглежда новият Административен център на Пожарната в Бургас (СНИМКИ) Четириетажната сграда ще облекчи значително работата на огнеборците и обслужването на граждани Мъж загина при пожар, има задържан Мъж загина при пожар, има задържан Пожарът е умишлен Сигнал до Флагман: Нахални майстори окупират тротоара, а на паркоместата спират като за двама Сигнал до Флагман: Нахални майстори окупират тротоара, а на паркоместата спират като за двама Две коли на Синя зона минаха и не му направиха забележка Урологът д-р Петър Вътов - Простатата е тема, за която мъжете трябва да говорят без страх Урологът д-р Петър Вътов - Простатата е тема, за която мъжете трябва да говорят без страх Болница „Дева Мария“ предоставя на мъжете безплатна консултация с уролог, ехография на малък таз и изследване на PSA до края на месеца Наздраве с морска вода! Наздраве с морска вода! Но ако някой ден ви я предложат като „аперитив на деня“, просто попитайте: „Със или без водорасли? Бойко Борисов: България е най-сигурната страна в Европа Бойко Борисов: България е най-сигурната страна в Европа Опитният политик подкрепя усилията на правителството да не допусне спекула в цените 8:30 часа на 23 юли 2025 година в Бургас: Счупихме ли всички рекорди? 8:30 часа на 23 юли 2025 година в Бургас: Счупихме ли всички рекорди? А има и такива - с апартаменти на ултрапърва линия до морето, вижте как нощуват в тях
Баща на хеви метъла и „Принц на мрака“: Явлението Ози Озбърн Баща на хеви метъла и „Принц на мрака“: Явлението Ози Озбърн През 2019 г.беше диагностициран с болестта на Паркинсон, която покоси тялото му, но не и гласа му Тръмп с тежко обвинение към Обама Тръмп с тежко обвинение към Обама Ето подробности за политическия трилър в САЩ Отиде си Ози Озбърн, кралят на хеви метъла бил заобиколен от любов Отиде си Ози Озбърн, кралят на хеви метъла бил заобиколен от любов Звездата издъхна тази сутрин 78-годишен мъж се върна към живота половин час, след като го обявиха за мъртъв 78-годишен мъж се върна към живота половин час, след като го обявиха за мъртъв Невероятен случай в Италия Шарън Стоун загуби майка си Шарън Стоун загуби майка си Актрисата съобщи сама тъжната вест Нели Рангелова влиза в журито на "Бургас и морето" Нели Рангелова влиза в журито на "Бургас и морето" През историята на всяка една от песните ще ни преведе водещият и сценарист на конкурса тази година - Драгомир Драганов „Промяната“ показа Борислав Сарафов на плажа в Евксиноград „Промяната“ показа Борислав Сарафов на плажа в Евксиноград Снимките бяха разпространени от пиара Найо Тицин Кризата с цената на имотите става световна Кризата с цената на имотите става световна Цените и наемите в Европа нарастват по-бързо от доходите Ефектите на миграцията - Франция въвежда полицейски час в Ним заради насилие Ефектите на миграцията - Франция въвежда полицейски час в Ним заради насилие Нарковойната в предградията принуди властите да ограничат движението на деца под 16 години Известен американски актьор се удави Известен американски актьор се удави Трагедията стана в Коста Рика
Димо ПЪРВАНОВ, бизнесмен Димо ПЪРВАНОВ, бизнесмен Мобилните телефони убиха рока, трябва да ги забранят на концерти
Виц на деня Виц на деня - Госпожице, в магазина не се пуши!
- Ама, нали си купих цигарите от вас?
- То, ние и презе*вативи продаваме...
Виц на деня Виц на деня Инструкторът:
- Когато шофираш трябва да си като на плажа. Главата напред, а очите шарят във всички посоки...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Готвенето е проста работа. Когато излиза пара - готви се, когато излиза дим - готово е...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори