×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

500 години майсторство, едно семейно наследство: Глобалната експанзия на Beretta Holding


500 години майсторство, едно семейно наследство: Глобалната експанзия на Beretta Holding
Първата поръчка е направена през 1526 г. и е била за Венецианския арсенал
11 Юли 2025, Петък, 11:34 ч.
Автор: Флагман.БГ

Наполеон Бонапарт също е сред клиентите на легендарната компания 

Рано сутрин в провинция Ломбардия, слънцето едва започва да се наднича зад планинските върхове. Ловец бавно се разхожда между храстите, докато кучето му го следва отблизо. Компанията, произвела неговото оръжие, е най-старият производител на огнестрелно оръжие в света и е била управлявана от семейство Берета в продължение на 15 поколения. Но от 1995 г. компанията е група, обхващаща всичко - от огнестрелни оръжия и оптика, до облекло и боеприпаси. От своите начални стъпки като малка ковачница на оръжия до мултинационална група с над 50 компании и 20 марки, историята на Beretta е история на иновации, война, мир, възход и падение на нации, индустриална революция, майсторска изработка и неизменен ангажимент към качеството.

- Пет века история: Компанията счита за официална година на своето основаване 1526 г., когато първото поколение на семейство Берета получава поръчка от Република Венеция.

- Петнадесет поколения: Beretta е ръководена и притежавана от едно и също семейство в продължение на пет века, като философията и стратегията се предават през поколенията.

- Балансиране на наследство с иновации: Още от първите поколения семейството е взело съзнателно решение да уважава наследството на Beretta, като никога не стои встрани от иновациите.

- Граждански и военен профил: В продължение на векове компанията е доставяла както на граждански, така и на военни клиенти, като не приема да стане свръхзависима от нито една от групите клиенти.

- Beretta Holding: Дружеството се преструктурира през 1995 г. и създава холдингово дружество като майка на оригиналната марка и всички дъщерни дружества, което дава възможност за едно добре планирано придобиване.

- Текущи операции: Beretta Holding е модерна индустриална група, активна в бизнес сегменти, които обхващат производство, дистрибуция и услуги и опит.

Една поръчка от Венеция

Нашата история започва в долината Вал Тромпия в Ломбардия, на около 90 минути извън Милано, Италия. Именно тук Бартоломео Берета, роден през 1490 г., ще получи поръчка която компанията счита за своя основополагащ момент. В началото на 16-ти век той е известен на целия италиански полуостров с мините за добив на желязо, но по-съответстващо на нашата история, с направата на оръжия.

Бартоломео следва традицията на занаятчиите от родния си регион и с течение на времето става maestro di canne (майстор-производител на цеви за оръжия), като си проправя път от ковачницата за оръжие в село Гардон Вал Тромпия. Преди да продължим, трябва да дадем контекст на региона през 16 век. Бартоломео Берета е живял повече от 300 години преди основаването на съвременна Италия, която по това време е била смесица от царства, градове-държави и регионални владетели.

Долината Вал Тромпия се намира в района на Бреша, който е бил под контрола на Република Венеция. Така че, когато Венецианския арсенал се нуждаел от огнестрелни оръжия, той имал доставчик много близо до себе си. През 1526 г. Бартоломео Берета получава 296 дуката от Република Венеция за доставка на 185 цеви за аркебузи.  Ковачницата за оръжия на Берета се фокусира върху цеви и само цеви, и ще отнеме векове, докато компанията разшири производството си на цели огнестрелни оръжия. Фактурата за първата поръчка все още съществува и се съхранява в градските архиви на Венеция.

Много е вероятно Бартоломео да не е първият в семейството, който управлява ковачница за оръжие, но продажбата на цеви за мускети във Венеция служи като официален момент на основаване на компанията. Това от своя страна прави Beretta най-старият все още действащ производител на огнестрелни оръжия в света и един от най-старите промишлени производители в света.

Но може би по-впечатляващо, Beretta все още е собственост и се управлява от семейството, сега 15-то поколение.

Изковаване на репутация

При всички случаи, Венецианския арсенал е бил повече от доволен от цевите, които получава от ковачницата на Бартоломео Берета в Гардоне Вал Тромпия. Тази първа поръчка през 1526 г. е началото на дългогодишно взаимоотношение между една от най-могъщите морски републики в Европа и малко семейно предприятие в долината на Ломбардия.

Първата половина на 16-ти век е белязана от почти постоянен конфликт както на италианския полуостров, така и в цяла Европа. Въпреки че можем да изпишем няколко параграфа тук, говорейки за многото войни и конфликти, които са били постоянен фон на ежедневието по това време, не това е целта ни. Така че, накратко казано:  Венеция, като един от водещите центрове на международната търговия, се намира постоянно в битка, възстановява се или планира нова битка.

През десетилетията, следващи първата поръчка, Венецианският арсенал ще се връща отново и отново в ковачницата на Берета, за да купува цеви за всичко, от мускети до топове. В резултат на това венецианското правителство действа като почти постоянен източник на заявки за оръжие. След смъртта на Бартоломео Берета, неговият син Джакопо, който отдавна е обучен в занаята на изработката на цеви, наследява ковачницата. Но също толкова важно е, че той също носи името Берета и с него наследява репутация - такава, която носи тежест както с Венецианския арсенал, така и с регионалните клиенти. Той продължава да предава завета и убеждението на баща си, че качеството винаги е на първо място.

Джакопо продължава да произвежда цеви и вероятно започва да разширява гамата от компоненти, предлагани от ковачницата. Някои документи показват, че по време на неговото управление, работилницата започнала да включва по-стандартизирани размери за цевите и увеличава продукцията. Дали това е било в отговор на увеличеното венецианско търсене или отражение на технологичния напредък, не е ясно. Това, което е ясно, е, че ковачницата за оръжия Beretta бавно, но сигурно започва да се развива като сериозно производствено съоръжение.

Производството на оръжия се увеличава

Синът на Джакопо, Джованино, пренася факела в следващия век. Макар че малко се знае за личния му живот, знаем, че под негово наблюдение бизнесът продължава да разширява дейността си. До този момент (в началото до средата на 17 век) Гардоне Вал Тромпия се превръща в един от най-важните центрове за производство на оръжие в Европа. Въпреки че много от оръжейните фабрики в долината са производители на цели огнестрелни оръжия, Beretta  продължава да се фокусира върху производството на възможно най-добрите цеви.

В същото време, когато Beretta разширява операциите си, европейската военна картина се променя. Тридесетгодишната война, един от най-разрушителните конфликти в европейската история, опустошава големи части от Германия и Централна Европа, но също така трансформира военните технологии. Използването на огнестрелни оръжия става все по-широко разпространено и търсенето на надеждни малки оръжия нараства. За доставчици като Beretta войната представлява както логистично предизвикателство, така и огромна търговска възможност.

Именно през този период започваме да виждаме появата на основна стойност на Beretta: неуморно приоритизиране на качеството, дори и пред по-голямо търсене. Вместо да наводнят пазара с нискокачествени оръжия, Beretta се фокусира върху постепенни подобрения, по-добро покритие, по-строги допуски и стандартизация на частите. В епоха, когато контролът на качеството често е оставен най-накрая, Beretta го превръща в отличителен. Въпреки че тази стратегия може да има ограничени краткосрочни печалби, тя се нарежда на второ място в ангажимента си да спечели дългосрочно доверие.

До началото на 18-ти век компанията ефективно се е развила от обикновена семейна работилница до регионален индустриален производител, макар и в пред-индустриален смисъл. Тя остава малка по днешните стандарти, може би най-много с дузина занаятчии, но репутацията й продължава да расте.

С напредването на 18-ти век геополитическият пейзаж в Европа остава нестабилен, тъй като основните (и незначителни) сили по това време продължават да воюват помежду си. Войните за наследство, колониалните конфликти и променящите се съюзи гарантират, че производителите на оръжие имат достатъчно работа.Beretta, вече добре адаптирана към този ритъм, продължава да расте.

Имаме пет века история, която да обсъдим и просто има твърде много, за да обърнем внимание на всичко в детайли, особено когато говорим за събития, които са се случили преди стотици години. Но сме на път да навлезем в епохата, когато източниците стават все по-ясни и по-изобилни, и можем да видим оформянето на първите очертания на съвременната Beretta.

Фабрика за оръжия Pietro Beretta

Краят на 18-ти век донесе сеизмична промяна. През 1797 г. един французин на име Наполеон Бонапарт и неговата армия прекоси Северна Италия, претендирайки че долината Вал Тромпия и голяма Ломбардия са в новата му империя. В същото време ковашките цехове на семейство Берета работят извънредно. В продължение на около 15 години през 19-ти век семейният бизнес доставя цеви до голяма фабрика за огнестрелни оръжия в близката Бреша.

Не забравяйте, че производството в семейната ковачница в Гардоне Вал Тромпиа все още е фокусирано единствено върху цеви за оръжие по това време. Но моментът, в който Beretta преминава от доставка на компоненти към превръщането си в пълноправен производител на оръжие, е само на няколко десетилетия.

С поражението на Наполеон при Ватерло и последвалата му абдикация и изгнание на Света Елена, войните, които носят неговото име, са към своя край. Ломбардия-Венеция е включена в Австрийската империя и така семейството на Берета сега има нов държавен арсенал, който се нуждае от мускет и цеви за оръдия.

Така че семейството на Берета продължи да произвежда и доставя, както винаги е било. Неговата вече звездна репутация се е подобрила само през последните десетилетия, като всеки член на семейството продължава наследството от постепенни подобрения и включва нови технологични пробиви. Семейството на Берета произвежда повече от 300 години цеви за оръжие, без да прави компромис с философията на Бартоломео за качество над всичко.

До момента начело е член на семейството с името Пиетро Антонио Берета. През 1832 г. той официално приема името Fabbrica d'Armi Pietro Beretta за компанията, символично въвеждайки компанията в предмодерната ера. Докато Пиетро дава на компанията името, което все още носи, неговият син Джузепе Антонио ще напише първите параграфи от съвременните глави на компанията.

Джузепе Антонио (представител на 12-то поколение на ръководството) поема властта през 1850 г. След смъртта на баща си, и по време на неговия мандат Beretta започна да произвежда цели оръжия, а не само цеви и компоненти.

През тези десетилетия цялата оръжейна промишленост преминава през мащабна реформа като пряк резултат от Индустриалната революция. Новите производствени техники и машини означават, че производството може да се увеличи значително и за да не изостава от конкуренцията, Beretta трябва да се развива с времето. Докато прави това, трябва и да се ориентира в нещо, пред което съвременната компания все още е изправена: балансиращи действия между традицията и промяната.

Почитане на традицията, приемане на промяната

Под ръководството на Джузепе Антонио Берета, компанията разширява своите възможности и се приближава все повече до това да се превърне във вертикално интегриран производител на огнестрелни оръжия. Въпреки че това може да звучи достатъчно ясно, преминаване от производството на компоненти към цели оръжия е огромна реформа за компанията като цяло. Компанията е могла лесно да се разшири или да не успее да навигира промяната толкова ефективно, колкото го направи.

По време на трансформацията и разширяването качеството остава единственият фокус за Джузепе Антонио. До този момент името Beretta е синоним на умело майсторство от векове и поддържането на репутацията на компанията без опетняване е от изключителна важност. Джузепе Антонио обаче въвежда и друга промяна, която в дългосрочен план ще се окаже също толкова революционна, колкото и решението да се започне производството на цели огнестрелни оръжия: диверсификация на гражданските пазари.

Beretta отдавна е процъфтявала благодарение на различни военни договори, но Джузепе Антонио не е искал просперитетът на компанията да зависи от баланса между това дали ще избухне война и ще увеличи търсенето, или не. Джузепе Антонио не е стигнал до тази идея просто така. През 1850 и 1860  в Европа се наблюдава огромен интерес към лова и спортната стрелба и точно както когато държавният арсенал се нуждае от оборудване от най-висок калибър, Beretta е там, за да отговори на търсенето.

Както може би вече сте предположили, Beretta не би започнала масово производство на оръжия, за да расте възможно най-бързо. Вместо това,  се фокусира върху изработването на фини, елегантни оръжия, насочени към аристократи и сериозни спортни стрелци. До 1860 г. произвежда няколко стотин от тях всяка година, но думата се разпространява бързо. Скоро, Beretta става име, свързано с качество и изключителна производителност не само военните кръгове, но и сред гражданското население.

Едно от най-ранните огнестрелни оръжия на Beretta.

Навлизането в детайлите за качеството се отплаща. През следващите две десетилетия производството скача до около 8 000 пушки годишно към 1880 г. Производствените възможности се подобряват драстично, а броят на служителите непрекъснато се увеличава, за да подкрепи растежа. Диверсификацията на дейността на компанията обаче не спира дотук, тъй като Beretta действа като италиански дистрибутор на други марки като Wetterly, Mannlicher, британски револвери, Colt, Remington, Smith and Wesson и много други. Тъй като Beretta не произвежда всички видове огнестрелни оръжия, споразуменията за дистрибуция гарантират, че местният клиент може да получи точно това, което иска.

Beretta никога не изоставя военното си наследство, но Джузепе просто отказва да позволи на компанията да остане зависима от големи правителствени договори. Ще се занимаем по-късно с модерното разделение на клиентите на Beretta, но междувременно можем да кажем, че той е взел много добро решение за бъдещето на компанията.

След обявяване на Кралство Италия през 1861 г.,  и приключване на обединението през 1870 г., Beretta получава договори за доставка на Италианската армия. В края на 19-ти век фокусът остава разделен върху гражданското и военното производство, но Beretta разширява обхвата си далеч извън новосъздадените граници на Италия.

Напливът от международни клиенти, посещаващи фабриката, кара Джузепе Антонио Берета да създаде „Хотел Берета“ в Гардоне Вал Тромпия. Чуждестранните сановници и ентусиастите на Берета са третирани с италианското гостоприемство, като същевременно им показват производствените операции, като допълнително подсилват авторитета си на премиум марка. Резултатът? Непрекъснато повишаваща се репутация. Зад тези успехи стои безотказният стремеж към модернизация, като същевременно се отдава почит на наследството и майсторството, които  са направили Beretta специална.

На практика това означава запазване на вековните умения и наследството на занаятчийството, като същевременно се инвестира в най-новите и най-иновативни производствени методи. Майсторите гравьори и оръжейници на Beretta продължават да полират и извайват фини огнестрелни оръжия на ръка, докато компанията последователно влага печалбите в модерни машини и подобрения на фабриката.

Към края на 19-ти век Beretta е в експлоатация от почти 400 години и се е превърнала от една-единствена оръжейна ковачница в Ломбардия до пред-индустриален производител, ръководен от същото семейство и все още действащ на база ценностите на основателя.

(Вторият) Пиетро Берета модернизира компанията

В зората на 20-ти век виждаме все по-мащабни промени за компанията. Пиетро Берета (който носи първото име с дядо си), роден през 1870 г., поема ръководството след смъртта на Джузепе Антонио през 1903 г. Като следващ член на семейството, който поема управлението, той е решен да тласне компанията в бъдещето, без да жертва качеството и наследството, което прави Beretta  такава, каквато е.

Когато Пиетро поема управлението, компанията има около 130 служители и една фабрика. Докато компанията все още се смята за един от най-квалифицираните производители на оръжие в Европа, Пиетро преценява, че Beretta е в риск да изостане от конкурентите си, ако не продължи модернизацията, започната от баща му.

И така, какво да се прави? Ами да изградим хидроелектроцентрала на реката до фабриката, разбира се. Във време, когато повечето от конкурентите ѝ разчитат на местни електроснабдителни мрежи или пара, Beretta е напълно самоосигурена по отношение на енергийната мощ.

Пиетро има визията да въведе компанията докрай и наистина в съвременната епоха. Той въвежда модерни производствени методи, внедрява най-съвременни машини и осигурява множество патенти за механизми за огнестрелно оръжие, позиционирайки фабриката Beretta като една от най-модерните съоръжения за производство на огнестрелни оръжия на своето време.

Той също така насърчава вътрешнофирмената култура на иновации и технологичен напредък, като продължава работата на своите предци. В същото време никога не губи или компрометира връзката с местната общност и работниците, а също така продължава да управлява наследството на занаятчийството и традицията в Beretta.

Но най-интензивният период от историята на Beretta до този момент точно предстои. Стигаме до 1914 г.  и ерцхерцогът на Австро-Унгария е на път да бъде убит.

Война, мир, война

След като Франц Фердинанд и съпругата му Софи са убити в Сараево, а Европа е погълната от война, която континентът никога преди не е виждал, Италия остава неутрална. Но когато в крайна сметка се присъединява към останалите големи европейски сили в окопите, Beretta е готова.

Водена от изобретателния инженер на име Тулио Маренгони, компанията разработва нови огнестрелни оръжия, пригодени към съществуващите доставки на боеприпаси на италианската армия, и в крайна сметка разработва един от първите истински автомати в света. Полуавтоматичният пистолет на Beretta модел 1915 влиза в действие като оръжие за италианските войски и до края на войната фабриката в Гардоне Вал Тромпия ги произвежда с хиляди. До 1917 г. работниците на Beretta се увеличили до около 1000, което е повече от два пъти от броя, който е имала преди войната.

Въпреки че мирът най-накрая дошъл, Beretta продължава да разширява дейността си. В края на 1920 година Beretta придобива по-малка оръжейна фабрика, Fabbrica d'Armi Lario близо до Комо, и прехвърля оборудването си в Гардоне, за да централизира операциите. Когато избухва Втората световна война, Beretta отново се насочва към пълно военно производство. Компанията доставя на италианската армия пушки, пистолети и автомати, наред с други оръжия.

След капитулацията на Италия през 1943 г. германците, които все още контролират Ломбардия, завземат фабриката Beretta и я принуждават да продължи да произвежда оръжия за нацистките военни сили. Докато съюзниците си проправят път към Северна Италия и германските сили се оттеглят, нацистките войски вземат Пиетро Берета (тогава 70 годишен) за заложник, за да осигурят сътрудничеството на фабриката.

За щастие, Пиетро Берета ще преживее войната. Човекът на почтена възраст в крайна сметка е освободен от плен от група италиански партизани през последните месеци на войната и може да се върне във фабриката, която е свободна от нацисткия контрол, но е била бомбардирана и почти напълно унищожена. Beretta ще трябва да се възстанови и отново да се адаптира към новите реалности.

Следвоенните години и предаване на факела

След като Италия е подложена на оръжейни ограничения, компанията се насочва към обновяване на съюзническото оборудване и разработване на нови продукти за износ. За кратко време след войната Beretta си партнира в производството на малък автомобил (Beretta-Benelli-Castelbarco) и дори притежава производител на мотоциклети, наречен MI-VAL. Около същия период, през 1953 г., компанията приема вече известното си лого Tree Frecce, което все още се използва за огнестрелни оръжия и облекло на Beretta.

Пиетро Берета умира през 1957 г., отбелязвайки края на една ера. Той води компанията през много несигурни времена и ръководи превръщането ѝ в модерен индустриален производител. Контролът над компанията, на която е бил начело повече от 50 години, преминава в синовете му Джузепе (който става председател) и Карло Берета (който става главен изпълнителен директор). През 60-те години Джузепе и Карло започват международна експанзия. Те създават дистрибуторска мрежа на Beretta в цяла Европа, като се стремят да увеличат своя граждански пазарен дял в нови страни.

Непрекъснато подобряващата се репутация на Beretta се е увеличила едва през десетилетията след войната и досега хиляди ловци и конкурентни стрелци по целия свят са имали пушка Beretta начело на списъка си с желания. Beretta е експериментирала извън Европа преди, но погледът на Пиер Джузепе и Карло е насочен към най-големия пазар на огнестрелни оръжия в света.

Прекосяване на Атлантическия океан и пистолет M9

Към края на 70-те Уго Гусали Берета, следващото поколение и дълбоко ангажиран в ежедневните операции, насочва погледа си към САЩ. САЩ са две неща в очите на Берета: Най-големият пазар на цивилни огнестрелни оръжия в света и едновременно с това страна, готова да актуализира военното си оборудване. През 1977 г. Уго прави значителна инвестиция, като създава Beretta USA в Accokeek, Мериленд, чрез придобиване на недействащ завод за огнестрелни оръжия. Това придобиване осигурява на Beretta производствено съоръжение на американска земя, изискване за оръжейна компания, която може да се интересува от сключване на договори с правителството на САЩ.

В началото на 80-те години на миналия век американските въоръжени сили искат да заменят пистолета Colt M1911 с модерно стрелково оръжие. В Италия инженерите на Beretta вече са разработили и представили новия флагмански пистолет на компанията - 92F. Оръжието е пуснато на пазара през 1975 г. и когато САЩ започват процедура за възлагане на поръчка за новия си пистолет на въоръжение в армията, Beretta влиза в конкурса 92F.

След дълги изпитания, тя спечели договора. Beretta ще достави 500 000 единици от пистолета, който току-що получи обозначението "M9".

M9

Успехът е пряк резултат от мъдри инвестиции и стратегически инициативи. Компанията е започнала да разработва конструкцията доста преди конкурса, давайки на инженерите време да го усъвършенстват. По време на изпитанията, Beretta 92F е зрял, напълно тестван продукт, докато някои конкуренти се борят с по-нови дизайни.

Освен това, напредничавите производствени процеси на Beretta през 70-80-те години на миналия век се отплащат по отношение на ефективността на разходите. В последния етап на селекцията Beretta се представя по-добре от конкурентите си, предлагайки на САЩ пистолет от световна класа на значително по-ниска цена, отколкото предлагат други. Тази комбинация от качество и достъпност, заедно със спазването на стандартите на НАТО, подпечатаха успеха за Beretta.

Победата е повратен момент за Beretta и почти за една нощ тя се превърна в разпознаваемо име на невероятно ценния американски пазар. Полицейските управления правят поръчки, героите в холивудските филми държат M9 в ръцете си, а цивилните ентусиасти си закупуват Beretta, въпреки премиум цената. До началото на 90-те години Beretta е легендарен европейски оръжеен производител с несравнима история, който току-що е успял да се установи в най-доходоносния пазар на огнестрелни оръжия в света.

Но стратегията да не бъдат зависими от военните договори продължава. Вместо да се отклони или измести фокуса от гражданските пазари, Beretta използва новополучената си слава, за да разшири марката в лайфстайл продукти. През 1988 г. стартира луксозната линия за облекло и аксесоари Beretta Sport, насочена към стрелци по спортна стрелба  и любители на природата.

Джузепе Берета умира през 1993 г. Той е бил главен изпълнителен директор за един от най-трансформиращите периоди в тогавашната приблизително 470-годишна история на компанията. Уго Гусали Берета е управляващ директор от 1981 г. насам, активно ангажиран в ежедневните операции.

Той поема поста главен изпълнителен директор след смъртта на Джузепе и под негово ръководство Beretta постигна феноменален растеж на американския пазар, като продажбите сред цивилните клиенти и правоприлагащите органи се увеличават с около 30% годишно. Един интересен факт е, че Уго Гусали Берета носи титлата "Кавалиере"  („рицар“ на италиански), подобна на титлата "Сър" или "Дейм" в Обединеното кралство, за заслуги към страната си.

До средата на 90-те години Beretta е наистина международно предприятие – все още притежавано и управлявано от семейството.

Раждането на Beretta Holding

Стигнахме до 1995 г. и с това навлизаме в нова ера за Beretta След почти половин хилядолетие работа като един бизнес, в средата на 90-те години компанията ще се развива със създаването на Beretta Holding. В резултат на договора за 500 000 M9 пистолета Beretta се оказва финансово по-силна и по-амбициозна от всякога. Пиетро Гусали Берета, който до този момент е силно ангажиран в бизнеса, започва да обмисля разширяване отвъд органичния растеж.

Въпреки това, за да придобие други компании и да управлява предприятие с няколко марки под шапката си, старата структура се нуждае от основен ремонт. Компанията има средствата и амбицията да започне да прави впечатляващи придобивания, но може би не е изненадващо, че се нуждае от известно рационализиране, за да се подготви за това, което щеше да бъде трансформативна промяна в начина, по който функционира.

През 1995 г. Beretta Holding S.A. е създадена под ръководството на Пиетро Гусали Берета, който става президент и главен изпълнителен директор. Неговият брат Франко Гусали Берета е назначен за изпълнителен вицепрезидент и съ-изпълнителен директор.

Поставяйки всички активи под един корпоративен чадър, компанията отваря вратата за следващата фаза от историята на растежа на Beretta.

Beretta Holding става дружество майка, консолидирайки различните си инвестиции. Оригиналната Fabbrica d'Armi Pietro Beretta, която все още е със седалище в Гардоне Вал Тромпиа, Италия, остава под ръководството на Франко Гусали Берета, който сега е президент и главен изпълнителен директор от 2015 г. насам. Продължавайки вековното наследство на семейството, неговото лидерство се определя от силен акцент върху технологичната модернизация и занаятчийското съвършенство, съчетавайки иновациите с традицията, за да насочи Beretta в нова ера.

Създаване на диверсифицирана оръжейна група

След като Beretta Holding се позиционира, организира офисите си в Люксембург, подписа документи и проведе стратегически срещи, семейството вече не губи време за разширяване на империята си. Групата притежава Benelli Armi, италиански производител на висококачествени пушки за ловци, спортна стрелба и военни, от 1983 г. насам. Но в края на 90-те и през 2000-та години на миналия век се наблюдава вълна от активност, която започва да трансформира Beretta от производител на оръжия с една марка в разнообразна група за оръжия и продукти на открито.

Групата не губи време. През 1996 г. придобива производствената компания Meccanica del Sarca и Beretta Benelli Iberica, която се фокусира върху производството и дистрибуцията. Същата година придобива и френската фирма Humbert, която днес е един от най-големите дистрибутори на Beretta Holding. Но тези сделки в много отношения са само загрявка. През същата година Beretta Holding прави забележителна международна покупка: Купува легендарния финландски производител Sako.

Sako е известен с висококачествените си ловни пушки и екипировка на открито, но може би най-важното е, че има дългогодишно и задълбочено сътрудничество с финландските въоръжени сили, доставяйки военни пушки и боеприпаси. На хартия би било трудно да се намери по-подходящо място за Beretta Holding.

Тя дава на компанията производствена база в обсебената по лова Скандинавия и разширява продуктовата си линия, за да включва пушки с болтов затвор. Но тя също така му даде дъщерно дружество, което отговаря на стратегията му. Sako е компания, която произвежда граждански и военни продукти от световен клас, без да разчита преобладаващо на нито единия от тях.

Серията придобивания далеч не са приключили и Beretta Holding се стреми да диверсифицира допълнително. През 2002 г. придобива американската компания Burris Optics, която произвежда зрителни тръби, мерници и бинокли. Тази сделка е влизането на Beretta Holding в оптиката, добавяйки още една продуктова категория към портфолиото си. През 2008 г. групата добавя Steiner-Optik, немски производител на оптика.

Steiner- е особено известен със своите морски и военни бинокли, предназначени за екстремни морски условия. Възможността да се произвежда най-съвременна оптика, която може да се справи с мъгла, сол, спрей и отблясъци, докато е в постоянно движение, не е лесно постижение. Хората, чиито живот зависи от тези видове оборудване много бързо ще намерят алтернатива, ако не оценят продуктите като най-добри от най-добрите. Отново, Beretta Holding не просто е придобила компания – тя е придобила марка, обсебена от качеството.

С Burris и Steiner, Beretta Holding вече притежава две от най-престижните и уважавани марки в оптиката, не само разширяване на продуктовия си каталог, но и предлагане на полезни взаимодействия в рамките на самата група.

Сега тя може да използва своята глобална, нарастваща дистрибуторска мрежа в двата сегмента. Групата също така се разшири до специализирани боеприпаси и компоненти чрез редица по-малки сделки, като същевременно инвестира в производствени технологии и научноизследователска и развойна дейност, за да държи всички тези производители на оръжие на върха.

Beretta Holding продължава да произвежда оръжия на много различни ценови равнища като някои оръжия се продават за десетки хиляди долари. Но докато всички придобивания преди 2021 г. се фокусират върху качествените продукти, сега те са насочили вниманието си към луксозния сегмент на пазара.

През 2021 г. компанията придобива Holland & Holland, невероятно престижен британски производител на оръжия и спортна марка. Основана през 1835 г. и притежаваща две кралски разрешения, тя е известна с пушки поръчкова изработка, ловни пушки и традиционни британски облекла. Докато Beretta е продавала облекло дълго време, придобиването на H&H внесе ново ниво на лукс, разширявайки сегмента на облеклото и начина на живот на групата.

Ръчно гравирана пушка от Holland & Holland.

Докато придобиването на H&H беше едно чудесно перо на шапката, това, което последва през 2022 г., беше още по-въздействащо. Beretta Holding направи най-голямото си придобиване в RUAG Ammotec, подразделение за производство на боеприпаси на швейцарската RUAG. Компанията включва марки като RWS, Geco, Rottweil и Norma и е най-големият производител на боеприпаси в Европа.

Beretta Holding значително увеличава присъствието си в бизнеса с боеприпаси, а главният изпълнителен директор Пиетро Гусали Берета го определи като липсващото парче от пъзела за групата. Всички клиентски групи, независимо дали става въпрос за стрелци по спортна стрелба, ловци, военни или полицаи, сега могат да намерят всичко необходимо в портфолиото на Beretta Holding.

Качество и иновации

Друг стратегически стълб, който съществува от векове, е непрекъснатата иновация и ефективност. Beretta Holding използва стратегия за агресивно модернизиране на производствените си методи от 19 век. Подобно на предишните поколения, Пиетро Гусали Берета и брат му Франко Гусали Берета реинвестират печалбите си в най-съвременните производствени методи, за да останат на върха на производството на оръжия, въвеждайки модерна автоматизация, CNC  центрове за обработка и практики от Индустрия 4,0  в своите фабрики.

Например, в завода си за пушки Бенели в Италия, автономни роботизирани превозни средства пренасят компоненти между работните станции, екрани над главата проследяват напредъка на сглобяването в реално време, а роботизирани ръце, интегрирани с машинното обучение, извършват повтарящи се тестове. Целта? Да произвеждат огнестрелни оръжия възможно най-ефективно, без да правят компромис и с качеството.

Запазване на 500-годишно наследство, докато извършват придобивания

Ако искате да се отдадете на философията за момент, може да обобщите философията на Beretta Holding като зачитане на миналото, без да са в капана му. На пръв поглед създаването на модерна холдингова компания в Люксембург може да не изглежда като най-очевидния начин да се запази наследство, но когато направите крачка назад, това има идеален смисъл.

Чрез разклоняване в допълнителни ниши (от дрехи до оптика до амуниции) и събиране на множество легендарни марки под един покрив, семейството на Beretta гарантира, че тяхното предприятие може да устои на промените на пазара, които биха могли да отстранят компания, произвеждаща един продукт. По този начин, Beretta може да расте в други категории продукти и да продължи да се фокусира върху това, което прави най-добре: производство на огнестрелни оръжия от световна класа.

Частната колекция на семейство Берета.

Но най-важното е, че създаването на Beretta Holding не е разводнило това, което марката е отстоявала, откакто Венецианския арсенал е направил поръчка преди пет века. Всяко придобиване е било избрано да запълни празнина в предлагането или да донесе опит от най-висока класа. Като позволява на тези марки да продължат да правят това, което винаги са правили, Beretta Holding може би ги спасява от съдбата, която често може да сполети компании, погълнати от конгломерати.

Вместо да бъдат лишени от активи или да понижат качеството, марки като Sako или Holland & Holland продължават да процъфтяват с инвестиции в разработването и производството на продукти. Резултатът е печеливш във всяко едно отношение: името на Beretta придобива блясък, като се свързва с всички тези уважавани марки, а тези марки се възползват от предимствата да бъдат част от по-голяма група.

Така че, докато сегашното поколение лидери правилно идентифицира необходимостта от разширяване и промяна с времето, както винаги, това е направено, като същевременно се запазва традицията и качеството е на предна линия и в центъра.

Beretta Holding има клиенти в средите на цивилни, военни, олимпийски спортисти, ловци, колекционери, моряци, ентусиасти на открито, наблюдатели на птици и всичко между тях. Но това, което е забележително, е, че успява да задоволи всички тези групи, докато се фокусира върху марката, опазва наследството и не приема да прави компромиси с качеството.

Заключителни мисли

Историята на Beretta е колкото за бизнес стратегия, толкова и за производство на оръжия. Желанието на семейството да приеме промяната, независимо дали преминава от производство на цеви към производство на цели оръжия през 19 век, приема ново производство през 20 век или се реорганизира като холдингова компания през 90-те години на миналия век, показва невероятна гъвкавост за компания на такава възраст. И все пак, през цялата промяна, душата на компанията остава непокътната: Тя все още е съвсем семеен бизнес на Beretta.

Седалището на Fabbrica d'Armi Pietro Beretta все още е в Гардоне Вал Тромпия и е домакин на музей, където са изложени огнестрелни оръжия от всяка епоха. В същото време, във всички фабрики, собственост на Beretta, роботите тихо бръмчат, докато сглобяват най-съвременна ловна пушка или инспектират цевта на пистолета с лазерно устройство, като продължават да следват качеството като своята Северна звезда. Когато сведете близо 500 години история до същността на успеха на Beretta, достигате до традицията, съчетана с непрестанни иновации, век след век.

Автор: Emil Persson Емил Персон

Рецензент: Филип Свенсон


В категории: Бизнес , Животът


България Всички новини
Внимание! Идват 42 градуса, но до края на юли ще има и по-ниски от обичайното температури Внимание! Идват 42 градуса, но до края на юли ще има и по-ниски от обичайното температури Настоящото лято е доста по-различно, отколкото миналото, когато имахме доста продължителни периоди с високи температури, каза синоптичка от БАН Brave 97 превзе Арена Бургас, 6000 души станаха част от това голямо събитие Brave 97 превзе Арена Бургас, 6000 души станаха част от това голямо събитие Бойните спортове триумфираха пред препълнена зала и бурни аплодисменти Молдовката, шофирала пометената от певицата Дебора кола: „Тя едва не уби цялото ми семейство”: Молдовката, шофирала пометената от певицата Дебора кола: „Тя едва не уби цялото ми семейство”: Чужденката твърди, че фолкаджийката се е държала агресивно, налетяла и на полицаите  Южното ни Черноморие блести на страниците на туския вестник Milliyet Южното ни Черноморие блести на страниците на туския вестник Milliyet Това е знак за засилен интерес към страната ни, в резултата на успешната кампания  на Министерството на туризма Почина дългогодишният директор на СУ „Иван Вазов“ в Поморие Почина дългогодишният директор на СУ „Иван Вазов“ в Поморие Сбогом на един достоен учител, написаха близки и колеги Който е купил жилище с ипотека от 2020 г. насам, е на далавера Който е купил жилище с ипотека от 2020 г. насам, е на далавера Ако живеете под наем, по-добре инвестирайте в собствен дом Мисис България тотално изтрещя, клъцна си ушите Мисис България тотално изтрещя, клъцна си ушите Красавицата набута под ножа и любимия си Любимците от "Един за друг" - Ивелина и Герман се върнаха в България Любимците от "Един за друг" - Ивелина и Герман се върнаха в България Двамата мечтаят за три деца Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на "Тракия" Дете на 3 години е с опасност за живота след катастрофа на "Тракия" Инцидентът е станал тази сутрин Тръмп заплаши да наложи 30% мито върху вноса от ЕС Тръмп заплаши да наложи 30% мито върху вноса от ЕС Вашингтон ще премахне високата ставка, ако „ЕС или страните от ЕС решат да произвеждат в САЩ
В Гърция използват кучета, за да спасяват давещи се в морето хора В Гърция използват кучета, за да спасяват давещи се в морето хора Обучението на кучетата спасители продължава няколко месеца Махат много досадно ограничение по летищата Махат много досадно ограничение по летищата Мярката обаче не е универсална Мицкоски отново ни нападна: Целта на България по нищо не се различава от целта на руското ръководство спрямо Украйна Мицкоски отново ни нападна: Целта на България по нищо не се различава от целта на руското ръководство спрямо Украйна Това не трябва да се случва през 21 век и то от държава-членка на Европейския съюз, каза премиерът на Северна Македония Мъж забрави жена си на бензиностанция, сети се за нея едва след 300 км Мъж забрави жена си на бензиностанция, сети се за нея едва след 300 км Той не можел да си спомни къде я е оставил Звезда от „Астерикс и Обеликс“ загина при трагичен инцидент Звезда от „Астерикс и Обеликс“ загина при трагичен инцидент Бан Хай Мин се е протегнал да си вземе телефона и е паднал о осмия етаж Заловиха боса на италианската мафия Заловиха боса на италианската мафия Джузепе Палермо-Пепе контролирал кокаиновите канали към Европа Принц Уилям разплака в Париж Кейт Мидълтън и целия свят Принц Уилям разплака в Париж Кейт Мидълтън и целия свят Тя ме спаси повече пъти, отколкото мога да преброя, призна бъдещият крал Гръмна звучен скандал с детска учителка Гръмна звучен скандал с детска учителка В Италия Страда много Страда много Партън скърби за починали си мъж Абсолютна машина е Абсолютна машина е Погачар е може би най-силният спортист в света сега
Урсула фон дер Лайен, председател на ЕК Урсула фон дер Лайен, председател на ЕК Еврото ще укрепи икономиката на България и ще донесе ползи за гражданите и бизнеса Виц на деня Виц на деня - Докторе, накарахте ме да изплезя език, а даже не го и погледнахте?
- Исках просто да напиша рецептата на тишина.
Виц на деня Виц на деня - Тате, каква е разликата между пушка и автомат?
- Огромна! Нали знаеш как говоря аз и как майка ти...!?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако видите тоалетна в съня си, не я използвайте. Капан е!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори