По-голям багаж в самолета още това лято
Увеличават размера на чантите, за да не увеличат броя им
Пътниците в Европейския съюз ще могат да качват повече багаж безплатно в самолета още това лято. Това се случва на фона на все по-засилен натиск върху тях да допускат повече багаж и след като преди седмица Европейският парламент гласува промени в тази посока. Правилата тепърва трябва да се одобрят от Съвета на ЕС и не е сигурно, че ще влязат в сила, но авиокомпаниите вече реагират с изпреварващи ходове.
Ryanair, най-голямата авиокомпания в Европа, както и превозвачът с най-много полети от и до летище София, обяви вчера, че увеличава размера на безплатния си ръчен багаж, който се слага под седалката пред пътника. Настоящият размер бе 40 x 25 x 20 см, което дава обем от 20 литра.
Размерите вече ще бъдат 40 х 30 х 20 см, което е обем от 24 литра, а промяната се очаква да влезе в сила до седмици, обявиха от авиокомпанията. Обявените размери са по-големи от гласуваните от евродепутатите преди седмица – 40 x 30 x 15 см – размери, идеята на които е да бъдат минимален стандарт за всички авиокомпании, возещи от и до летища в ЕС.
Целта е да има чанта с определен размер, за която да се знае, че може да бъде качена безплатно на всеки самолет.
Очаква се ходът на Ryanair да бъде последван и от други авиокомпании – членки на търговската организация Airlines for Europe (A4E) (Авиокомпании за Европа). Редица от тях, от друга страна, вече имат ограничения, които са над планираните минимални размери от евродепутатите. Експерти обясняват този ход с желанието на авиокомпании да повлияят на европейските държави и да ги разубедят да подкрепят най-крайните предложения на Европарламента.
Сред тях ключовото е предложението в салона вече да могат да се качват два броя багаж – гореописаната малка чанта, както и още една с максимални размери 100 см и максимално тегло от 7 кг без допълнително заплащане.
Ако правилото влезе в сила, това ще доведе до грандиозни промени в начина, по който оперират нискотарифните превозвачи, които предлагат евтини билети, но събират такси за багаж, често по-високи от цената на самия полет. От А4E вече обявиха предложенията на Европарламента като „неприложими“.
Евродепутатите предлагат и да не се събират такси за избор на място за деца под 12 години, а те да се настаняват автоматично до родител. Въвежда се и 14-дневен срок за компенсация при закъснение или отмяна на полет, като авиокомпаниите трябва сами да инициират процеса. Преговорите по промените между Европарламента и държавите членки започват този месец.
















