Елате на „Мъртвешки танц“, за да преживеете страст, разпад и спомен

С този спектакъл почитаме паметта на дългогодишния директор на ТД "Адриана Будевска" Борислав Чакринов в същото време и проправяме път на младите творци да дебютират при нас
Иля Пепеланов е директор на Драматичен театър „Адриана Будевска“ в Бургас. Той оглави бургаската Мелпомена през ноември м.г. и буквално й вдъхна нов живот. Разговаряме с него за предстоящата програма на Театъра, какво ново предстои и как пази жива паметта на дългогодишния директор Борислав Чакринов, който даде толкова много за развитието на театралната култура в града.
- Г-н Пепеланов, тази седмица предстои изключително интересен спектакъл „Мъртвешки танц“. Разкажете ни малко повече за тази пиеса на Август Стриндберг.
- Да, в петък предстои бургаската публика да гледа нещо изключително интересно - „Мъртвешки танц“, който е от 19 ч. на сцената в ДТ "Адриана Будевска". Той е първият спектакъл на режисьора-победител Мария Генова по програмата за абсолвенти, завършващи режисура на името на Борислав Чакринов. Мария Генова завършва класа на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ. Тя е един изключително задълбочен, стойностен режисьор, който, вземайки се с тази дълбока драматургия, наистина постигна невероятни неща. Това е доста сериозен и дълбок текст. Класическият любовен триъгълник в пиесата отприщва омраза, гняв, лъжи и тайни. Асен Лозанов, Васил Ряхов и Невена Цанева са в главните роли. Пиесата разглежда взаимоотношенията между съпруг и съпруга, как се отразява съжителството на двама души, между които всъщност всичко не е просто цветя и рози, а това, че всичко е отдавна изказано, изживяно, любов, която се е преминала към омраза, тежкото безмислие на битието, което ги е завладяло, как деформацията от човека и как той започва да губи човешките си черти и да се озлобява към другия и търси спасителна сламка, на която да се хване във всяко друго нещо, само да не е свързан с човека до себе си. Тези взаимоотношения са изключително добре изведени от режисьора Мария Генова, благодарение на страхотната сценография, на невероятната музикална среда. Премиерата беше на 10 април. Сега ще се играе за трети път.
- Интересът към спектакъла е голям. Билетите са почти разпродадени. На какво се дължи това – на завладяващата история или и за това, че чрез пиесата бургаската публика има възможността да се докосне до един изключителен режисьор, като по този начин да почете и паметта на човека, дал толкова за бургаската култура?
- Да, всъщност това ни е акцентът. Обединяваме това, че самият конкурс е посветен на дългогодишния директор на театъра Борислав Чакринов, в негова памет, и едновременно проправяме път на младите творци да дебютират при нас. Защото това е дипломен спектакъл на Мария Генова. С този спектакъл тя се дипломира в НАТФИЗ. Така започваме и подготовката за следващото издание на конкурса, който ще се проведе през 2026 г.
- Вие оглавихте бургаския театър преди около половин година. За краткото време успяхте да му вдъхнете нов живот. Какво ново да очакват любителите на културата, какво предстои?
- Радвам се, че усилията, които полагам аз и целият ми екип, се забелязват и от бургазлии. Това е моята цел и затова съм тук. Работим много усилено, подготвили сме разнообразен афиш, искаме да раздвижим театъра още повече, да излезем извън границите не само на града, но и на държавата. В момента се репетират три проекта паралелно.
Най-скорошният е комедията „Най-добрият мъж“ с ексклузивна лятна премиера на остров Света Анастасия на 2 юли. Театърът гостува на острова от няколко години също по инициатива на Борислав Чакринов. Ние ще продължим тази традиция. Специалното сега е, че това ще е първата ни премиера там. Основните роли са поверени на Милена Маркова-Маца и Даниел Пеев-Дънди.
Другите предстоящи премиери в новия сезон – в началото и в края на октомври, са „Епопея на забравените“ и „Илюзията“ на Пиер Корней. С „Епопея на забравените“ целим да се обърнем към подрастващите зрители, към учениците, да влезем в техните обувки в училище. А „Илюзията“ е изключителен магичен спектакъл. Започнаха вече репетициите. Тази пиеса е по-скоро насочена към класическия тип театър. Нейната премиера ще бъде в началото на октомври.
- Вие не сте от Бургас, вече свикнахте ли с града, с динамиката на бургаския театър?
- Определено свикнах и то бързо. При наличие на толкова много работа, няма как да е друго. Просто настройката трябва да бъде такава. Градът страхотен, аз обожавам Бургас. И винаги ми е било мечта, още откакто завърших НАТФИЗ, по един или друг начин да попадна в Бургаския театър. Доста дълго време се разминавах с тази си мечта. И не очаквах, че по този начин ще дойда на това мое любимо място. Това прави моята работа още по-голямо предизвикателство.
- А какви проблеми срещнахте като ръководител? И успяхте ли да се справите с тях?
- Проблеми от финансова гледна точка съпътстват театъра и нашата работа. За съжаление, имайки предвид моите 12 години професионален опит, финансовите проблеми, за огромно съжаление, съпътствали театъра винаги. Надяваме се нещата да се подобрят възможно най-скоро, защото наистина те продължават и се задълбочават. И не е само при нас, а навсякъде в България.
- Има ли диалог с новото ръководство на Министерството на културата, получавате ли съдействие и подкрепа?
- С Министерството на културата имаме диалог, да. Но все пак да не забравим, че те също са от скоро. Тепърва започва тяхната работа. Може би и на това се дължат кризите, които съпътстват. Надяваме се, че всичко ще се регулира с времето. Даже съвсем скоро предстои и среща на директорите на театрите с министъра на културата Мариан Бачев. След нея ще имаме по-голяма яснота за нещата как ще процедираме в бъдеще. Тоест диалог има, но все още е дистанционен.
- През януари т.г. на пресконференция вие обявихте, че имате амбицията да възродите един от най-обичаните фестивали в Бургас – театралния „На брега“, който не се провежда от около 10 години. Докъде стигна реализирането на тази идея?
- Ние не сме се отказали от тази идея. В момента чертаем рамката съвместно с Община Бургас. Предстои ни също да кандидатстваме в Министерството на културата по програми за финансиране. Всичко това изисква много работа и организация и вероятно ще успеем за септември 2026 г. Имахме огромното желание да се случи още тази есен, но нямаше как. Но работим в тази посока и съм сигурен, че ще догодина този фестивал ще бъде възроден.
Новият директор на ДТ „Адриана Будевска“ възражда театралния фестивал „На брега“

















