×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Оранжев код за опасни жеги е обявен в 22 области
  • Кобрата ще защитава титлата си в Маями
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Колко големи са загубите за икономиката на София след стачката на градския транспорт, а кой ще ги плати


Колко големи са загубите за икономиката на София след стачката на градския транспорт, а кой ще ги плати
Успехът на рекета с транспорта не може да не породи надежда за други подобни ситуации
24 Май 2025, Събота, 14:30 ч.
Автор: Флагман.бг

За така наречената „стачка“ засега предполагаемите загуби са около 45 млн.лв.

Най-малко 45 млн. лв. е загубата за икономиката на София и страната от транспортната "стачка" в София. Това е непроизведената брутна добавена стойност за половин работен ден, колкото са загубили софиянци в повече през дните, в които нямаше наземен транспорт в столицата. Изчисленията са на икономиста Красен Станчев и са публикувани от Института за пазарна икономика. Ето неговия анализ:

За така наречената „стачка“ засега никой не си е правил труда да пресметне дори „на коляно“ какво означава тя за икономиката на София и на страната. Очевидно е обаче, че с нея са свързани определени, засега невъзвръщаеми разходи (т.е. „потънали гемии“).

Те винаги са трудни за изчисление. Не e тук мястото да обяснявам защо е така. Но и би било безпредметна претенция такова изчисление да се очаква от „бенефициентите“ на разрешението на предизвиканите от тях проблеми, от министерството на финансите, общинските власти, нейните транспортни фирми или коментаторите на свързаните със „стачката“ страсти.

Изчисление на преките непредвидени последици

През 2024 г. Софийската община отчете „рекордни разходи за по-добър градски транспорт“.

Става дума за бюджет от почти 530 милиона лева или приблизително 0.25% от БВП на страната. Като дял от БВП на област град София (69 милиарда лева за 2023 година), това за същата година прави 0.77%. Естествено това не са загуби, а разход за производството на нова добавена стойност.

Важните подробности в този пейзаж са следните факти:

от въпросните 500 милиона, 37 милиона лева са за увеличение на заплатите с 15%;
собствените приходи на софийските транспортни фирми са 183 милиона лева (или 35%), оставалите разходи се финансират от общинския и централния бюджет, като приносът на последния е 155 милиона;
повече от 100 милиона лева от бюджета са за заплати; от тях 10 са за "Метрополитен", който не стачкува.
За да се направи изчисление, са необходими някои стилизирани допускания. При тях, за да се възприеме относително консервативен, безрисков подход, повечето отправни данни са на основата на вече установени показатели.

Ето допусканията:

Пътуванията за 2024 г. са 324 милиона броя или 887.7 хиляди на ден или 37 хиляди на час (ако се предположи, че транспортът работи през цялото денонощие);
Половината пътнически превози в София по време на стачката са обслужени от метрото, т.е. другите транспортни фирми не са предоставили услугата на 18 хиляди потенциални пътници на час;
60% от пътувания са на работещи хора, при равнище на заетост в столицата за 2023 г. от 78% от населението в активна, т.е. останалите 40% са придвижвания пеша, със собствен превоз или на посетители на града;
Приемам, че „стачката“ продължава четири дни и че загубата на работно време е един час на ден или половин работен ден за целия период на провеждането й.
През показателя „брутна добавена стойност“ (БДС) на един зает, при отчитането му за град София, е възможно да се очертае приблизителната картина на пропуснатите ползи или на потъналите гемии за икономиката.С известно закръгляване надолу, за 2023 година БДС на град София е 69 милиарда лева или 189 милиона лева на ден. Очевидно стойността на показателя е по-висока за 2024 и настоящата година. Но приемам по-старите данни, за да осигуря нужната консервативност на пресмятанията.

Преки „потънали гемии“

При направените допускания се оказва, че към момента на приключване на „стачката“, загубата за икономиката на София и страната би била 94.5 милиона лева за един работен ден, „отнет“ от „стачката“.

Ако се вземат предвид „спестените“ за момента разходи за дневни инвестиции в градския транспорт на София (гориво, електричество и заплати), загубата е приблизително 90 милиона лева на ден или 45 милиона лева, при допускането, че действително непроизведената БДС е за половин работен ден – 45 милиона лева.

Това са изчисления на база на показателите за 2023 г., но ако ги актуализираме за 2024 г., вероятно размерът на пропуснатите преки ползи ще нарасне до около 49 млн. лева. Това е над три пъти повече от предложеното от централния бюджет за увеличение на заплатите на служителите в наземния транспорт от 15 млн. лв.

Трудно изчислими „гемии“

Предвид на равнището на заплащане на служителите на градския транспорт (за тях тя е малко по-висока от следната брутна месечна заплата в София – 3 386 лева), 15–процентното увеличение от миналата година и „ефектът на задръстване“ при ефективно спиране на градския транспорт, „стачката“ не е стачка, а рекет.

Тази форма на рекет е типична. Тя се използва често от синдикати, други политически деятели или представителни на различни субсидирани области на икономиката.

Успехът на рекета чрез „стачката“ на надземния транспорт в София не може да не породи надежда за други подобни рекети в близко бъдеще.

Този успех е очевидна загуба за данъкоплатците от цяла България. Те освен това плащат и отоплението на София.


В категории: София


Флагман.БГ "Бурята идва" "Бурята идва" 08/07/2025, Вторник 22:00 2
Флагман.БГ Чуден съвет на Баба Ванга Чуден съвет на Баба Ванга 08/07/2025, Вторник 19:33 0
Фатален инцидент във Варна
Фатален инцидент във Варна 08/07/2025, Вторник 19:24 0
Флагман.БГ Помните ли я? Ето как изглежда на 61 Помните ли я? Ето как изглежда на 61 08/07/2025, Вторник 19:00 1
Флагман.БГ Приказката им приключи Приказката им приключи 08/07/2025, Вторник 18:33 0
7
Коментара по темата
7.
Габи
25.05.2025 15:06:57
0
1
Загубите, както и откраднатите петнасесет милиона от държавния бюджет и харизани на наглата шафьорска напаст от Борисов и компания ще бъдат платени от умните, образованите, отговорните повечето работещи в частни фирми. Каква е разликата между държавните лежачи и частните трудещи се, та синдикатите защитават и се грижат само за едните. Лидерите и синдикалните служители трябва да работят на доброволни начала без заплати. Тогава няма да подстрекават за вдигане на заплатите от които се увеличават и вноските за членство.
6.
Как кой?
25.05.2025 11:29:18
0
2
Кой щял да ги плати? Ми няма да са КНСБ и политиците, които предизвикаха хаоса. Народът ще ги плати, като ще се вземат от данъците на всички българи, а не само на софиянци. Бойко още не може да разбере, че това е много неправилно. Хекимян пък не смее да му каже
5.
Аресва ли ви пъта?
24.05.2025 16:05:47
2
8
Как така кой ще ги плати? Кухия естествено! Малко ли натъпка в чекмеджето тоя корумпиран, банкянски, съдран капут?
4.
ТъйДе
24.05.2025 15:52:20
0
8
Ако градският транспорт работи на загуба, как като не работи пак е на загуба? А към 2, както в Бургас се напълни с хора отвсякъде, така и в София. Регистрирани автомобили, данъци отиват другаде. Не е справедливо, но и как да се преразпредели.
3.
Ние ще духаме супата
24.05.2025 15:11:20
2
11
Ще я платим всички, а трябва да я плати тиквата, който беше инициатор на цялата тая простотия! Разбира се и подлогите му от т.н. профсъюзи! Също така и Росен Костинбродски, нали се е клел ! Никъде не пише, че премиерът може да тегли милиони по нареждане на партийния си вожд!
2.
Строгоз
24.05.2025 14:45:07
4
10
Между загуби и нереализирани приходи има разлика. Ако бяха заделили част от тях, нямаше да съществува това изнервяне. ПП-Кметът лъже! Трябваха му 55млн за увеличение, това прави 15300 заети в градски транспорт х300лв!!! После каза 200млн, а с 15 се реши проблема.
1.
Пепи
24.05.2025 14:35:22
3
14
Смешни сте !!То няма икономика какви загуби хахах
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Историята на българския лев: Попада в Топ 5 на най-красивите банкноти в света Историята на българския лев: Попада в Топ 5 на най-красивите банкноти в света По време на войните левът преминава през икономически кризи и девалвации Българско село в огнен обръч, активираха и BG-ALERT заради пожари в две области Българско село в огнен обръч, активираха и BG-ALERT заради пожари в две области Доброволци гасят на ръка "Целта е да сме със средноевропейски доходи" "Целта е да сме със средноевропейски доходи" Каза Горанов Божанов: Борисов разбра, че войната с Пеевски е страшна, техните служби удрят нашите хора Божанов: Борисов разбра, че войната с Пеевски е страшна, техните служби удрят нашите хора Така той коментира задържането на кмета на Варна Благомир Коцев  (М)истерия с кмета на морската столица, не е задържан (М)истерия с кмета на морската столица, не е задържан Отведен е с двама общински съветници за разпит Клада в центъра на София, протестиращи мечтаят за смъртта на еврото Клада в центъра на София, протестиращи мечтаят за смъртта на еврото Настояват и за оставка на правителството  Акад. Денков за скандала във Варна: Няма да занулят „Продължаваме промяната“, Благомир Коцев е чист Акад. Денков за скандала във Варна: Няма да занулят „Продължаваме промяната“, Благомир Коцев е чист Симпатизантите ни се мобилизират много, защото разбират, че това са политически атаки, каза бившият премиер Чуден съвет на Баба Ванга Чуден съвет на Баба Ванга Ето какво гласи Фатален инцидент във Варна Фатален инцидент във Варна Кола премаза 80-годишен мъж Чудо! Икономиката ни била в два пъти по-добро състояние от тази на ЕС, българинът забогатявал Чудо! Икономиката ни била в два пъти по-добро състояние от тази на ЕС, българинът забогатявал Заплатите на хората в еврозоната ще нарастват по-бързо, уверява министърът на икономиката и индустрията
"Лошото момче на тениса" говори за драмата с Гришо "Лошото момче на тениса" говори за драмата с Гришо Макенроу със сходно мнение като Мъри Помните ли я? Ето как изглежда на 61 Помните ли я? Ето как изглежда на 61 Нилсен е стилна дама Приказката им приключи Приказката им приключи Нещо лошо в отношенията между Ричардс и Фипърс се случи 102-годишен взе Виагра по Здравна каса 102-годишен взе Виагра по Здравна каса На Острова Варненският кмет е задържан за 24 часа, има повдигнато обвинение за корупция Варненският кмет е задържан за 24 часа, има повдигнато обвинение за корупция Разследван е в продължение на няколко месеца, използвани са и СРС-та Нова версия за причината за смъртта на Диого Жота Нова версия за причината за смъртта на Диого Жота Ливърпул направи специална програма в негова памет (ВИДЕО) Нетаняху предлага Тръмп за Нобелова награда за мир Нетаняху предлага Тръмп за Нобелова награда за мир Израелският премиер е на третото си посещение във Вашингтон Няма да има мир в Украйна, докато Путин не умре или не се оттегли Няма да има мир в Украйна, докато Путин не умре или не се оттегли За Путин  Украйна е "лична мания" Тръмп: Ще изпратим още оръжия на Украйна Тръмп: Ще изпратим още оръжия на Украйна Държавният глава на САЩ сподели, че става въпрос за предимно отбранителни бойни системи Ужасът в Тексас е огромен Ужасът в Тексас е огромен Над 100 за жертвите на потопа
Владислав Горанов, бивш финансов министър Владислав Горанов, бивш финансов министър С приемането на еврото ние ще плаваме на най-мощния кораб в света без риск Виц на деня Виц на деня - Скъпа, трябва да ти кажа нещо... Помниш ли преди много време бях командировка в Бургас...
- Давай на кратко!
- Син на 3 години.
Виц на деня Виц на деня - Госпожице, билетът ви е за Харманли, а този влак е за Бургас.
- Често ли ви се случва машинистът да сбърка пътя?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В една къща, колкото е по-често, толкова е по-чисто.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори