Крах на китайските коли в Русия - над 200 автосалона затвориха за три месеца
Причината не е една – намаляло доверие, лоша поддръжка, проблеми с части и съмнително качество
След като през 2022–2023 г. китайските автомобилни производители буквално завзеха руския пазар в отсъствието на западни конкуренти, началото на 2025 г. донесе обрат. Само за първите три месеца над 200 автосалона са затворени, а продажбите на ключови китайски марки спадат рязко. Причината не е една – намаляло доверие, лоша поддръжка, проблеми с части и съмнително качество.
След напускането на компании като Renault, Volkswagen и Toyota от Русия, китайски марки като Chery, Haval, Geely, Exeed и Tank заеха освободените ниши. Руските потребители първоначално възприеха SUV-тата с ентусиазъм – модерни визии, високо окачване, прилично оборудване, съобщава Лента.ру.
Но с времето се оказа, че китайските коли не отговарят напълно на очакванията. Резервни части се чакат с месеци, сервизната мрежа е слабо развита, а вторичният пазар замръзна, защото купувачите не се доверяват на китайски коли „втора ръка“.
Дилърите са жертва на свръхпредлагане, ниско търсене и спад на потребителските доходи. През 2023 г. са открити много нови представителства, но реализацията на автомобили рязко е паднала още през зимата.
Най-потърпевши са големите градове, където конкуренцията между самите китайски марки е довела до ценови войни и масова обезценка на стоката. Мнозина дилъри връщат ключовете на дистрибуторите, неспособни да покриват разходите.
Експерти отбелязват, че китайците не са успели да изградят доверие и дългосрочна репутация. Автомобилите често се продават с агресивен маркетинг, но след това поддръжката и реалната стойност се оказват разочароващи. Няма ясни гаранции, оторизираните сервизи са малко, а цените на ремонтите често са по-високи от очакваното.
От друга страна, самите потребители вече не могат да си позволят лесно нова кола, а кредитните условия са се влошили.
Въпреки трудностите, китайските производители не се отказват – Geely, Chery и GWM имат амбиции да произвеждат локално в Русия и да предлагат нови модели през 2025 г. Но ако не се подобри качеството на обслужването и не се стабилизира доверието, пазарът ще продължи да се свива.
Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия
Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета
Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната
Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза
Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас
Експерт съветва как да се движим безопасно в снежна и заледена обстановка
Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара
Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката
Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си
Саудитски милиардер дари цялото си богатство и заживя скромно
Паника преди еврото: Банките преливат от пари в брой, а българите се редят по дълги опашки пред чейндж бюрата
Цветове, защита и история на евробанкнотите: Какво трябва да знаете за еврото
