Гроздан Караджов: ПВУ е катастрофирал преди нас
Проблемът с енергетиката е много сериозен, акцентира политикът
Средствата по ПВУ може да не бъдат загубени в пълния им размер. Това е преценка, направена не само от нас, но и от ЕК, чийто представители бяха на инспекция у нас миналата седмица. Седем инвестиции няма никакъв шанс да се случат, а 15 са в силно критична фаза. За останалите рискът ще бъде дефинитивно преодолян. Така разказан с факти ПВУ е катастрофирал, но не е тотално загубен. Неговата обща стойност е 6 милиарда евро или 12 милиарда лева. Получили сме само първото плащане, от което сме инвестирали едва половината. Защо да има следващ транш, при положение че през последните 3,5-4 години не сме се справили дори с 50% процента от вече платеното?". Това каза в "Здравей, България" и ефира на НОВА вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, коментирайки въпроса има ли вероятност част от проектите, финансирани по ПВУ, да останат без средства.
Второто плащане по ПВУ на стойност 653 млн. евро ще бъде отказано, обяви вицепремиерът
"За ЕК процесът с промените в законодателството, за които сме поели ангажимент, се движи по начина, по който и досега. Приета е много голяма част от законите. Манипулацията, която се тиражира от вчера, е, че, ако приемем Закона за личния фалит и си направим избора на антикорупционната комисия, парите ще потекат. Това е изискване, но има още безброй други изисквания за неслучили се търгове и реформи. Как да ги наваксаме?", попита Караджов.
И даде пример с други държави, които имат "по-умни управници". "Те направиха първо най-леките реформи, които се случват за месеци, а не за години. А ние къде сложихме най-тежката си реформа - тази в енергетиката, която трябваше да е по деветото плащане? И изобщо защо една глупост трябва да се нарече реформа? Проблемът с енергетиката е много сериозен и е признат още през 2023 г. от Асен Василев, когато той каза, че започва преработване на ПВУ, за да може всички закони, свързани с второто плащане, да бъдат приети. Той си е поставил целта. Но постигнал ли я е? Кой е виновен?", каза още вицепремиерът.
Караджов обясни, че ако затворим топлоцентралите, които произвеждат ток в момента, няма да има електричество. "Работим на 100% капацитет, а купуваме много скъп ток. Северните държави плащат 3 евро на мегават час, а ние - по 130 евро. Има ли пазар? Ние нямаме. Този пример, заедно с енергийния министър го показахме на европейските експерти – какви са цените от ветроперките и какви - при евтините лигнитни въглища. При този пазар трябва ли да се откажем от нашите централи? Може ли за 18 месеца да наваксаме загубеното за три години? Може ли да се разпоредите със съдбата на десетки хиляди семейства, които работят около тези топлоцентрали, за да дойдат парите по второто плащане?", запита още министърът.
"ЕК каза, че ще даде всичко възможно за нас, които героично се мъчим да спасим това ПВУ, катастрофирало преди нас. Ние ще си спазим правилата по Закона за обществените поръчки. И там някъде, в тази пролука, трябва да прокараме процедура за 35 влака, които още не са поръчани", коментира Караджов покупката на нови електрически влакове, която може да бъде спасена с отзивчивост от страна на ЕК и максимално "разпъване границите на правилата, без да се излиза от тях".
Слагат таван на цените на тока, ако Еврокомисията ни принуди да либерализираме пазара
Целия разговор гледайте във видеото.
Подозрително вдигат цените на всичко от няколко месеца
ПСЖ триумфира с Интерконтиненталната купа след драма с дузпи срещу Фламенго
САЩ продават оръжие на Тайван за $10 млрд. – ракети, софтуер и военна техника
Финансов пробив: Гърция връща дълг от спасителната програма с години по-рано
3-годишно дете почина от глад
Производителят на кашата с арсен отрича риск: БАБХ тълкува погрешно регламента
Кой е Боян Радев
Има загинали при дронови атаки на Украйна в Ростов и Батайск
ЦСКА с ново бразилско крило - Лео Перейра идва с амбиции и скорост
Традицията "Коледуване" оживя на площада в Царево
Британските власти натискат Абрамович: Преведи парите или ще те съдим
Гъста мъгла, лед и ограничения за тирове по магистралите - внимателно на пътя!

На теб мястото ти не в МС, а в чалга оркестъра на дългия юрод - твоя началник. Да свириш на тъпан, т.е. да си тъпанар!!