Решението за цената на синята зона беше трудно, но трябваше да се съобразим с интересите на бургазлии
Синята зона не е социална придобивка – това е удобство, за което, ако имаш автомобил, трябва да се научиш да плащаш, каза председателят на ПК по Транспорт
Минутите след решението за актуализацията на цените на синята и зелена зона, председателят на постоянната комисия по Транспорт в ОбС Бургас Евелина Михалева коментира пред журналисти мотивите за промяната и възможните решения на проблема с паркирането в града.
Днес тя и колегите й взеха трудното решение за повишаването на таксата за престой - от 1,30 лева на 2 лева. Според мнозина това е закъсняла мярка, защото в редица други градове вече е реализирана. Дори в Благоевград зоната е 2 лева на час. Други обаче критикуват общинските съветниците, тъй като имат друго възприятие - смятат, че паркирането трябва да е или безплатно или на символична цена.
Актуализираха цената на синята и зелена зона в Бургас
– Г-жо Михалева, нужно ли беше повишаването на цените в синята и зелена зона на Бургас, при положение че местата за паркиране в централната част на града намаляват?
- Логично е, защото наистина местата за паркиране стават все по-малко. Въпреки твърденията на някои от колегите, че едва ли не Бургас бил умиращ град, това не е така – Бургас е много жив град с огромен брой регистрирани автомобили. Само от началото на годината досега в Общината са регистрирани 378 нови автомобила. И това са само новите, не броя тези, които са закупени втора употреба. Затова проблемът с паркирането е много сериозен! И не е само в Бургас – това е световна тенденция. Все повече хора искат да ползват личен автомобил, защото той вече не е екстра, а необходимост.
– А защо се налага увеличението на таксите за Синя зона?
- Синята зона не е социална придобивка – това е удобство, за което, ако имаш автомобил, трябва да се научиш да плащаш. Много трудно се взема решение за повишаване на цените, особено когато е по-високо. За нас също не е лесно, но защитаваме интересите на гражданите, които живеят в ЦГЧ, "Възраждане", зоните около Морската градина. Важно е да уточня, че новите цени няма да засегнат тях – абонаментът за живущи остава 5 лева на месец, което е социална услуга и напълно оправдана за тях.
– Кога ще влезе в сила новата цена?
- След 14 дни. Ако няма обжалване, очакваме новите цени да влязат в сила от 1 април.
– По време на дискусията, повдигнахте важен въпрос – 15% от спрелите автомобили са електромобили. Смятате ли, че трябва да се преразгледат правилата, защото в един момент те може да задръстят Синята зона?
- Това е кардинален въпрос, но говорим, че сме зелен град. Заради това не смятам, че на този етап можем да ограничаваме електромобилите. Напротив, трябва да ги насърчаваме.
– Казахте, че актуализацията на Синята зона е само инструмент. Какви други мерки трябва да се предприемат за решаване на проблема?
- Етажните паркинги са ключовото решение. Опитваме се да намерим инвеститори за подземни паркинги. В много други държави повечето паркинги в централните градски части са частни. Това е дългосрочна инвестиция, която носи постоянен приход, вместо еднократна печалба. Призоваваме частните инвеститори да помислят в тази посока, защото това е бъдещето.
–А готов ли е Бургас за буферни паркинги и етажни паркинги вътре в комплексите?
- Засега – не. Мисленето все още не е узряло за тази промяна, но съм сигурна, че ще дойде моментът. Бургас бързо се развива и свикваме с новите неща, но трудно се отказваме от удобствата, които сме имали досега.
– Днес колегите ви от „Възраждане“ попитаха докъде е стигнало строителството на етажните паркинги, но в същото време техният депутат Александър Койчев пусна сигнал срещу един от тези проекти на общината...
- Да, това питане е абсурдно. От една страна, не подкрепят Общината за промяна на Подробния устройствен план (ПУП), за да може тя да изгради етажни паркинги. От друга – питат докъде е стигнало строителството. Не мога да коментирам повече, защото се притеснявам, че няма да съм политически коректна.
Популизъм вместо реални решения: Как депутатът Александър Койчев саботира решаването на паркинг кризата в Бургас
– Ще се запазят ли часовете за Синя и Зелена зона, тъй като мнозина искат да има ограничение - до три часа за ЦГЧ?
- Засега няма промяна. Но ще ви издам нещо в аванс. Работим и по наредбата за Червена зона, която ще предложим съвсем скоро.
– Каква ще е концепцията й?
- В нея ще има, точно това, за което говорите - ограничен престой до три часа. След изтичане на времето, автомобилът трябва да бъде преместен, в противен случай ще се слага скоба и ще има санкция. Целта е хората, които идват за кратък престой – за лекар, зъболекар, козметик и други услуги, да могат да ползват местата, без да има застояли коли през целия ден.
– Това ли е най-работещата мярка?
- Да, смятам, че това ще бъде ефективно решение.
Как евтините китайски дрехи заляха Европа
Въпросът остава: Кои са били хората, стреляли по деца в Сараево, като на сафари?
Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана
Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост
Всички правим тази грешка: Тези ястия, стават по-здравословни, но чак на следващия ден
Взимаме повече пари заради новите ваучери за храна
Даниел Бачорски побесня, изрече гневни думи
Царевичното брашно крие тайна? Здравен ефект, за който малцина подозират
Левът изчезва от банкоматите от 1 януари: Как ще теглим евро през 2026 г.
Влаковете тръгват по ново разписание
Съпричастност с монети: Варна показва как се гради доброто
Велико Търново се обедини в маратон с кауза
