Гимназиите не подготвят кадри за 15 от 20-те най-важни професии
Едва 18% от завършилите бакалаври през 2023 г. са в математика, информатика и техническите науки
Професионалните гимназии у нас почти не подготвят кадри за 15 от 20-те професии с най-висока очаквана потребност на пазара на труда. Тези данни представи Институтът за пазарна икономика на форума "Образование и умения - неизползван потенциал за икономически растеж", организиран от Българска работодателска асоциация Иновативни технологии (БРАИТ).
На подобни конференции редовно се отчита несъответствието между професионалното образование и нуждите на пазара на труда, но подобни данни, свидетелстващи за липсата на кадри за толкова много важни професии, изглеждат особено притеснителни.
Завършилите с професионална квалификация младежи, които вече са близо 1/2 от завършващите средно образование, представляват 1/3 от работната сила, като те се отличават с голяма икономическа активност, висока заетост и ниска безработица, отчитат от ИПИ. Дисбалансите спрямо нуждите на пазара на труда обаче са големи - в 15 от 20-те професии с най-висока очаквана потребност на пазара на труда професионалните гимназии в момента подготвят малко (под 0,3%) или никакви кадри. Голяма тежест все още имат специалности, които не се търсят на пазара на труда, особено на регионално ниво, като в Добрич, Сливен и столицата съответствието е най-високо. Само 8% от започващите средно професионално образование младежи пък са в дуална форма на обучение, за която бизнесът от години настоява за разширяване на обхвата.
Иначе анализаторите отчитат, че сигналите от пазара на труда действат и върху професионалното образование - информатиката става все по-търсена специалност, а сред водещите специалности са тези на икономистите - информатици, организаторите на приложения, приложните и системите програмисти.
Данните показват още, че висшите вземат два пъти по-високи заплати от хората без диплома - към 2022 г. средната заплата на хората с висше образование приближава 2 500 лв., докато при тези без висше тя е едва 1 200 лв. Тенденцията е към откриване на все по-малко високоплатени места за среднисти и изчезване на тези за хора с основно и по-ниско образование. Заетостта сред висшистите в момента надхвърля 90%, като разликата в заетостта на висшистите и хората без висше образование надхвърля 25 пр. п. (а исторически е достигала 30 пр. п.). Безработицата при висшистите е трайно под 2%, като разликата при безработицата между висшисти и хора без диплома днес е 4 пр. п. (като надхвърляла 10 пр. п.).
От ИПИ отбелязват и друг проблем - че фокусът често е върху приема във висшите училища, но реално образованието си завършват средно 60-80% от започналите студенти. Пазарните сигнали променят приоритетите на университети и студенти, но дисбалансите остават - едва 18% (под 4000 общо) от завършилите бакалаври през 2023 г. са в математика, информатика и техническите науки, при 16% през 2017 г. (при магистрите има спад от 11% до 10%). Отчетлив е единствено ръстът при ИКТ - делът при завършилите бакалаври нараства осезаемо от 4.5% до 6.7% за последните 6 г.
През 2023 г. доклад на ИПИ също регистрира огромни разминавания между професионалното образование у нас и пазара на труда - например, че 9% от учениците в професионалните гимназии учат в областта на селското стопанство, докато заетите в тази сфера, завършили подобни специалности, са едва 3%. В сферата на преработващата промишленост се обучават само 13% от гимназистите, въпреки че това е икономическата дейност с най-много заети с придобита професионална квалификация - 26%.
На дъното сме по образование през целия живот
Към 2023 г. едва 1.4% от населението на 15-64 г. в България участва в образование или обучение, на фона на 13% средно за ЕС. В повечето държави темпът на обучение на възрастни нараства значително за десетилетие, в България - намалява с 1/2. Трудната преквалификация и насочване към нови икономически сектори поставя спирачка на трансформацията на икономиката и новите инвестиции, предупреждават от ИПИ. Към 2023 г. само 1/3 от населението на 15-64 г. в България има базови цифрови умения, като това е вярно за едва 2/3 от хората с висше образование и 14% от ниско образованите. По-слабо по този показател се представя единствено Румъния.
148 училища с двойки на матурите
В 148 училища през 2024 г. средният успех на зрелостниците на матурата по български език е под Среден (3), показват обобщените данни на ИПИ. 8 от тях са със средна оценка точно Слаб (2). 1/6 от седмокласниците са учили в изоставащи по математика училища. Почти 9 000, или 1/6 от всички ученици, са били в училища с много нисък резултат - под 20 т. Броят на учениците, които профилират математика в гимназията през последните 3 г., гравитира около 2 200 души от общо 25 000 в профилирана подготовка. Едва 1 400 зрелостници се явяват на матура по математика. Липсата на интерес към математиката и точните науки поставя пречки пред дигитализацията и високотехнологичната трансформация, смятат от ИПИ.
Източник: Сега
Главен прокурор подаде оставка
Тежък разговор между Винисиус и боса на Реал
Баща и син, обвиняеми за трафик на жени, остават в ареста
Реал Мадрид се извини за огромен гаф
Почина член на легендарната група АББА
Млади лекари отново на протест
Преизбраха Петър Кънев за вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество
Граждански арест в голям роден град
Китай с позиция относно войната, Си говори с Тръмп
42-годишен удари полицаи
19-годишна българка опита да се самоубие
Бербатов предизвиква възхищение в Леверкузен
