×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Вижте актуалната пътна обстановка
  • Гръцкият финансов министър Кириакос Пиеракакис беше избран за председател на Еврогрупата
  • Парламентът трябва да гласува оставката на правителството
  • Земетресение с магнитуд 6,7 удари североизточната част на Япония
  • Нов прокурор, който да разследва главния прокурор и заместниците му, ще бъде избран днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Мария АРНАУДОВА Ритуали за душата в навечерието на Коледа Ритуали за душата в навечерието на Коледа 12/12/2025, Петък 13:55 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
"Тук и сега" са ключовите тенденции за здравословен живот през 2026 "Тук и сега" са ключовите тенденции за здравословен живот през 2026 От биохакинг до духовност, дигитален детокс и ново разбиране за здраве   Бургазлия: Банкоматът на "Уникредит" ми погълна 20 хил. лева, парите ги няма по сметката ми, а всички вдигат ръце Бургазлия: Банкоматът на "Уникредит" ми погълна 20 хил. лева, парите ги няма по сметката ми, а всички вдигат ръце Сумата е внесена в банкомата на клон в ж.к. "Славейков" Ванеса Калинкова от Бургас със златен медал от световна олимпиада и бъдеще в българската наука Ванеса Калинкова от Бургас със златен медал от световна олимпиада и бъдеще в българската наука Международни отличия и съзнателен избор да продължи пътя си в България   Някой ще спечели 40 милиона от руския танкер край Ахтопол Някой ще спечели 40 милиона от руския танкер край Ахтопол 276-метровият петролен танкер, поразен от украински дронове и изоставен в български води, може да бъде нарязан за скрап Ритуали за душата в навечерието на Коледа Ритуали за душата в навечерието на Коледа Не става дума за перфектни празници, а за затваряне на старото и създаване на място за новото Бъдещи студенти от Царево посетиха Бургаския държавен университет Бъдещи студенти от Царево посетиха Бургаския държавен университет Десетокласници и единадесетокласници разгледаха специалностите, лабораториите и иновациите във висшето училище Отлага се операцията по изтеглянето на танкера "Кайрос“ Отлага се операцията по изтеглянето на танкера "Кайрос“ Морска администрация в Бургас е напълно готова да проведе операцията по изтеглянето на танкера "Кайрос“ и провлачването му до бургаския залив Коледари ще върнат духа на българската Коледа в двора на Етнографския музей на 17 декември Коледари ще върнат духа на българската Коледа в двора на Етнографския музей на 17 декември С песни, благословии и живи обичаи Габаритът на ключова улица в ж.к. "Зорница" се запазва, но отпада паркирането отстрани Габаритът на ключова улица в ж.к. "Зорница" се запазва, но отпада паркирането отстрани Зам.-кметът по строителство Чанка Коралска увери, че няма да има стесняване на пътя Кино, което променя – защо „Един грам живот“ вече седмици е хит в салоните Кино, което променя – защо „Един грам живот“ вече седмици е хит в салоните На 14 декември създателите на „Един грам живот“ ще се срещнат с обществеността в конферентната зала на хотел „Бургас“
Мощна експлозия разруши три сгради край Сан Франциско, камера засне момента на взрива (видео) Мощна експлозия разруши три сгради край Сан Франциско, камера засне момента на взрива (видео) Експлозията е станала по време на строителни дейности, пожарникари претърсват района за евентуални затрупани хора Скандал с банка за сперма: Генетично рисков донор е засегнал близо 200 деца в Европа Скандал с банка за сперма: Генетично рисков донор е засегнал близо 200 деца в Европа Родители научават със закъснение, че децата им носят мутация с висок риск от рак, докато експерти настояват за спешни реформи и международен контрол Тръмп централизира контрола върху изкуствения интелект с нов президентски указ Тръмп централизира контрола върху изкуствения интелект с нов президентски указ Белият дом иска единен национален стандарт за ИИ, докато щатите настояват за собствени правила и защита на гражданите Камерунският Гонзо сътвори чудовищна издънка-страната да има два национални отбора Камерунският Гонзо сътвори чудовищна издънка-страната да има два национални отбора Президентът на федерацията - Самуел Ето’  обърка подготовката за Купата на Африка, назначи нов селекционер и хвърли камерунския футбол в хаос Хитър ход на Борисов! Zетки, употребиха ви Хитър ход на Борисов! Zетки, употребиха ви Само защото сте неграмотни, допуснахте виновниците за промените на Конституцията, които затлачиха още повече съдебната система, да ви яхнат Блогър нарече Бенидорм ад на земята Блогър нарече Бенидорм ад на земята Макар градът между Валенсия и Аликанте да привлича хиляди туристи годишно, преживяването на Deano се оказва коренно различно от популярния образ на дестинацията Истанбул е най-натовареният с трафик в света Истанбул е най-натовареният с трафик в света Според проучването, което анализира трафика в повече от 900 града в 36 държави, през 2025 г. шофьорите в Истанбул са прекарали 118 часа годишно в задръствания Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Британски медии виждат в оставката на Желязков "хроничната политическа нестабилност" Масови протести, корупционни обвинения и страхове около еврото, по този начин чуждите издания правят мрачен портрет на България след политическия срив Земетресение 6,7 по Рихтер разтърси Япония – тревога за цунами Земетресение 6,7 по Рихтер разтърси Япония – тревога за цунами Само дни след трус от 7,5 по Рихтер, североизточна Япония отново е разлюляна от земетресение. Метеорологичните служби предупреждават за опасност от нови вторични трусове и вълни цунами Мерц разкри: План за украински териториални отстъпки е изпратен на Тръмп за обсъждане Мерц разкри: План за украински териториални отстъпки е изпратен на Тръмп за обсъждане Европа, Вашингтон и Киев търсят формула за край на войната, но въпросът за териториалните компромиси остава изцяло в ръцете на украинския народ
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня - Кога разбираш, че си пораснал?
- Когато "Марш вкъщи" вече не ти вика майка ти, а жена ти.
Виц на деня Виц на деня - Киро, в едната ръка зад гърба си държа бутилка с ракия. Ако познаеш в коя е, ще я изпием.
- В лявата!
- Мисли, Кире, мисли... концентрирай се!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато жена казва, че няма какво да облече - означава, че няма нови дрехи. Когато мъж казва, че няма какво да облече - означава, че няма чисти дрехи.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори