×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Тервел ИЛИЕВ Шерцингер гледа българско предаване Шерцингер гледа българско предаване 01/11/2025, Събота 21:49 1
Флагман.БГ Какво се случва с Крисия и Никола Цолов? Какво се случва с Крисия и Никола Цолов? 01/11/2025, Събота 21:15 2
Масова стрелба до България
Масова стрелба до България 01/11/2025, Събота 20:17 3
Наводнение във Варна
Наводнение във Варна 01/11/2025, Събота 19:17 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Българските тракийски земи си имат свой римски император Българските тракийски земи си имат свой римски император Кой е Максимин Трак и защо никой не учи за него по история, разкрива проф. д.и.н. Диляна Ботева   Наводнение във Варна Наводнение във Варна Получиха се водопади Голяма чаровница влезе в "Ергенът" Голяма чаровница влезе в "Ергенът" Много е магнетична „Политико“: Българското правителство иска от Вашингтон дерогация за "Лукойл" „Политико“: Българското правителство иска от Вашингтон дерогация за "Лукойл" Това трябвало да се случи преди санкциите да влязат в сила на 21 ноември Ники от Калофер: Господа управляващи, спрете да крадете, живее ми се! Ники от Калофер: Господа управляващи, спрете да крадете, живее ми се! Младият мъж от 20 години е напълно парализиран и прикован на легло заради тежкото си заболяване Разтърсващи разкрития за кървавата драма в София Разтърсващи разкрития за кървавата драма в София Има главен заподозрян за разстрела в центъра Съдът в Париж реши - обвинените българи ще лежат в затвора Съдът в Париж реши - обвинените българи ще лежат в затвора Подозира се руска намеса при деянието Страшен екшън край Криводол, криминално проявен наби медик Страшен екшън край Криводол, криминално проявен наби медик Нападението стана в село с 800 жители Вълна от възмущение срещу агресор в Биг Брадър, трябва ли да се излъчва това по телевизията Вълна от възмущение срещу агресор в Биг Брадър, трябва ли да се излъчва това по телевизията Изключително грозни сцени в Къщата Пребиха жестоко медицинско лице Пребиха жестоко медицинско лице Роднини на нападателите се събраха пред Спешното отделение на болницата във Враца
Хакери откраднаха суперколата на спортна звезда Хакери откраднаха суперколата на спортна звезда Дръзкото престъпление стана по време на доставката Година от трагедията на жп гарата в Нови Сад, отнела 16 млади живота Година от трагедията на жп гарата в Нови Сад, отнела 16 млади живота Правителството на Сърбия вчера взе решение и обяви 1 ноември 2025 г. за ден на траур Лют скандал с Цеца в РСМ! Звездата на балканската музика излезе на сцената с българско знаме (ВИДЕО) Лют скандал с Цеца в РСМ! Звездата на балканската музика излезе на сцената с българско знаме (ВИДЕО) Последваха освирквания, някои фенове напуснаха събитието "Мелиса" отне живота на 46 души "Мелиса" отне живота на 46 души Жестоко бедствие Баща уби сина си с бонбони за Хелоуин Баща уби сина си с бонбони за Хелоуин Обезумелият мъж искал да вземе пари от застраховка Пентагонът разреши Украйна да получи „Томахоук“ Пентагонът разреши Украйна да получи „Томахоук“ Военното ведомство оабче оставя окончателното политическо решение в ръцете на Доналд Тръмп Созопол ще посрещне Гимкхана и Супер Рали през уикенда Созопол ще посрещне Гимкхана и Супер Рали през уикенда На  1 ноември  от 11:00 ч. на наказателния паркинг до стадиона участниците в  Гимкхана  ще демонстрират умения, скорост и безопасно шофиране Терористи щяха да потопят САЩ в кръв за Хелоуин, ФБР предотврати атентата Терористи щяха да потопят САЩ в кръв за Хелоуин, ФБР предотврати атентата Не пропускайте празника на тиквата на пазар „Краснодар“ Не пропускайте празника на тиквата на пазар „Краснодар“ Цветното събитие ще се проведе на 6 ноември от 16 часа Хибрид между ураган и средиземноморска буря със сила 160 км/ч може да удари Балканите Хибрид между ураган и средиземноморска буря със сила 160 км/ч може да удари Балканите Вижте какво се случва
Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Преформатирането е малко като перестройката - Борисов се сниши като Тодор Живков
Виц на деня Виц на деня - Ако съдим по липсата на два пръста на ръката ви, вие вероятно сте фрезист?
- Не, зъболекар.
Виц на деня Виц на деня - Братчед, ти можеш ли да свириш на пиано?
- На пиано мога, но на трезво хич ме няма!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Вярвай на това, което ти казва сърцето.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори