×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Вижте чудесата, които авторът на външната декорация на знакова сграда в Бургас е направил! Вижте чудесата, които авторът на външната декорация на знакова сграда в Бургас е направил! Показани са впечатляващи скулптурни композиции и орнаментални елементи, които украсяват някои от най-познатите архитектурни забележителности в страната Как да си приготвим сок от орехи и защо е полезен Как да си приготвим сок от орехи и защо е полезен Орехите и тънката среда между ядките – древно средство с впечатляващи ползи за сърцето, метаболизма и нервната система Пето РУ-Бургас в действие: Разкриха сложна кражба и спасиха човешки живот Пето РУ-Бургас в действие: Разкриха сложна кражба и спасиха човешки живот Отмъкнат от междуетажна площадка велосипед и потеглил сам автомобил, завлякъл жена - това е само част от ежедневната работа на служителите на реда „Акулите“ с трета поредна победа, „изядоха“ и Севлиево „Акулите“ с трета поредна победа, „изядоха“ и Севлиево Бургаският тим е вече на 8-мо място във Втора лига Бойко Борисов: Планът на САЩ за Украйна е добра основа за мир Бойко Борисов: Планът на САЩ за Украйна е добра основа за мир Той приветства усилията на Доналд Тръмп за край на войната Зала „Бойчо Брънзов“ се пръска по шевовете от публика, причината е световното по спортни танци Зала „Бойчо Брънзов“ се пръска по шевовете от публика, причината е световното по спортни танци През следващите два дни Бургас ще бъде епицентър на световната танцова сцена Предложението на Тръмп за мир или бизнес за милиарди? Предложението на Тръмп за мир или бизнес за милиарди? Планът за Украйна трябва да се разглежда по-скоро като основа за бъдещи преговори, отколкото като готово споразумение Петър Стоянович: Да смятате, че властта има сърце е като алкохолик има два черни дроба Петър Стоянович: Да смятате, че властта има сърце е като алкохолик има два черни дроба Той коментира казаното от баба Милка, която трогна Бойко Борисов, който предложи 120 лева надбавка на пенсионерите Вместо маркови обувки жена получи парче дърво от онлайн магазин Вместо маркови обувки жена получи парче дърво от онлайн магазин Ямбол се оказва градът с най-висока средна стойност на поръчки в страната Превърнаха в кръчма българското училище в Чикаго (СНИМКИ/ВИДЕО) Превърнаха в кръчма българското училище в Чикаго (СНИМКИ/ВИДЕО) Родители са потресени от случващото се - снимки от купоните се публикуват в официалната страница на Малко Българско Училище
Силиконът на Джулиана Гани взриви нета Силиконът на Джулиана Гани взриви нета Вниманието на феновете бе приковано не толкова от очите, колкото от другите, далеч по-щедро подчертано изложени на показ части на тялото на риалити звездата Климатични бежанци ни заливат през 2026-та, а умните градове стават стандарт Климатични бежанци ни заливат през 2026-та, а умните градове стават стандарт Очаква се и революция в медицината  Климатични бежанци ни заливат през 2026-та, а умните градове стават стандарт Климатични бежанци ни заливат през 2026-та, а умните градове стават стандарт Очаква се и революция в медицината  Бури и наводнения в Гърция нанесоха значителни щети и свлачища Бури и наводнения в Гърция нанесоха значителни щети и свлачища Извънредно положение е обявено в няколко населени места 25 души в истанбулска болница заради хранително отравяне 25 души в истанбулска болница заради хранително отравяне Те са поръчали лахмаджун – традиционен плосък хляб, покрит с кайма, зеленчуци и подправки – в един и същ ресторант Украйна създаде делегация за консултации по стъпките към спиране на войната Украйна създаде делегация за консултации по стъпките към спиране на войната Президентът подписа указ за сформирането на делегация на Украйна за участие в преговорния процес със САЩ и други международни партньори Арестуваха Жаир Болсонаро Арестуваха Жаир Болсонаро Бившия президент на Бразилия тази сутрин е преминал медицински прегледи преди влизането в затвора Скандално разкритие: Трагедията в Кочани причинена с пиротехника от България Скандално разкритие: Трагедията в Кочани причинена с пиротехника от България В обвинителния акт пише, че е купена от страната ни Мощен взрив в пристанището на Лос Анджелис Мощен взрив в пристанището на Лос Анджелис Има евакуирани, а жителите са блокирани по домовете си Индийският океан е създал днешното Червено море Индийският океан е създал днешното Червено море Преди приблизително 6,2 милиона години Червено море претърпя толкова екстремни промени, че напълно изчезва
Петър Стоянович Петър Стоянович Да смятате, че властта има сърце е като алкохолик има два черни дроба Виц на деня Виц на деня Нощ, Дядо и баба в кревата. При дядото не се получава и почва да псува Путин.
Бабата:
- Какво ти е виновен Путин?
Дядото:
- По времето на Брежнев не беше така!
Виц на деня Виц на деня - Госпожице, може ли една ваша снимка?
- Защо ви е?
- Искам да покажа на дядо Коледа какъв подарък искам!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Един мъж винаги ще получи от една жена това, което тя иска!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори