×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Украински дронове атакуваха Москва Украински дронове атакуваха Москва 24/12/2025, Сряда 11:23 1
Тервел ИЛИЕВ Пускат VI блок на АЕЦ "Козлодуй" отново Пускат VI блок на АЕЦ "Козлодуй" отново 24/12/2025, Сряда 10:58 0
Тервел ИЛИЕВ Опасно време в страната по празниците Опасно време в страната по празниците 24/12/2025, Сряда 08:48 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Зимата настъпва: В Северозападна България дъждът преминава в сняг, очаква се влошаване на времето Зимата настъпва: В Северозападна България дъждът преминава в сняг, очаква се влошаване на времето Meteo Balkans предупреждава за понижение на температурите, гъста мъгла и валежи от сняг в навечерието на Коледа БУЛФАРМА и лечебните й заведения Ви желаят весели празници! Бъдете здрави! БУЛФАРМА и лечебните й заведения Ви желаят весели празници! Бъдете здрави! С пожелание за надежда и споделена доброта през коледните и новогодишни дни  Бъдни вечер и магията на старите български обичаи Бъдни вечер и магията на старите български обичаи Пламъкът в огнището, постната трапеза и надеждата за плодородие бележат най-святата нощ в българския дом Коя зодия ще усети трепетите на любовта без думи на Бъдни вечер Коя зодия ще усети трепетите на любовта без думи на Бъдни вечер Научете какво ви очаква тази светла сряда Как да избегнем семейни конфликти по време на празниците - съвети за хармония Как да избегнем семейни конфликти по време на празниците - съвети за хармония Няма място за караници по празниците, нека освободим място за повече любов и заедност Ако си сам на Бъдни вечер, не се тревожи - има място за теб в Бургас Ако си сам на Бъдни вечер, не се тревожи - има място за теб в Бургас Народно читалище „Асен Златаров - 1940“ отваря врати за хората, които нямат с кого да посрещнат Рождество Христово Доброволци от Айтос зарадваха 100 пенсионери в нужда преди Коледа Доброволци от Айтос зарадваха 100 пенсионери в нужда преди Коледа През целия месец декември се събираха средства чрез благотворителни инициативи, за да се подготвят хранителните пакети. Пациентите плащат двойно за жизненоважни медикаменти Пациентите плащат двойно за жизненоважни медикаменти Поскъпването удря най-силно хронично болните, които все по-често избират кое лекарство могат да си позволят Истината за отрязаното ухо на Ван Гог Истината за отрязаното ухо на Ван Гог И била ли е проститутка дамата, на която го подарява Банка ДСК се срина предпразнично Банка ДСК се срина предпразнично Проблеми има с достъпа до ДСК директ, ДСК смарт, DSK Mobile и DSK Online
Взрив в Москва отне живота на двама полицаи и заподозрян при опит за задържане Взрив в Москва отне живота на двама полицаи и заподозрян при опит за задържане Инцидентът е станал през нощта на 23 срещу 24 декември в южната част на руската столица Самолетът на началника на генщаба на либийската армия се разби край Анкара Самолетът на началника на генщаба на либийската армия се разби край Анкара Частният „Фалкон“ е изгубил контакт малко след излитане, турските власти пренасочиха въздушния трафик Германия се опитва да изправи икономиката си, като същевременно укрепва отбраната Германия се опитва да изправи икономиката си, като същевременно укрепва отбраната Но какво ще означават тези усилия за вътрешната и външната ѝ политика? Ким Чен Ун заедно с дъщеря си, демонстрира икономическия напредък на Северна Корея преди ключов партиен конгрес Ким Чен Ун заедно с дъщеря си, демонстрира икономическия напредък на Северна Корея преди ключов партиен конгрес Те са част от усилията да подкрепят страната в условията на международни санкции и изолация Видео показа как Ферарито на създателя на Call of Duty се забива в мантинелата и избухва в пламъци Видео показа как Ферарито на създателя на Call of Duty се забива в мантинелата и избухва в пламъци В червения супер автомобил са били Винс Зампела и спътникът му, двамата загиват на място  Изплуваха още над 11 000 файла от досиетата на сексуален престъпник "Епстийн" Изплуваха още над 11 000 файла от досиетата на сексуален престъпник "Епстийн" Те включват близо 400 видеоклипа, електронни таблици с доказателства, изрезки от документи и аудиофайлове Роналдо и Джорджина си купиха две вили на красив остров, далеч от хората Роналдо и Джорджина си купиха две вили на красив остров, далеч от хората Островът се намира на около 25 километра от брега в средата на Червено море и на близо 1300 километра от столицата Рияд Арестуваха Грета Тунберг в Лондон Арестуваха Грета Тунберг в Лондон Тя е обвинена в подкрепа на забранената във Великобритания група „Palestine Action“ Мъка за феновете на бърбъна, Jim Beam спира производството Мъка за феновете на бърбъна, Jim Beam спира производството Гигантът в производството на бърбън предприема пауза за подобрения, следвайки спад в консумацията и износа на алкохол в САЩ Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха четвъртото си дете Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха четвъртото си дете Певецът и бившата тенис звезда обявиха радостната новина в социалните мрежи, разкривайки снимка на новороденото си, но без да разкриват пола и името
Драгомир Стойнев, БСП Драгомир Стойнев, БСП Хаосът тепърва започва наново Виц на деня Виц на деня Реклама:
"Заповядайте в нашия нов спортен магазин! Всичко за спорта! Телевизори, дивани, бира, чипс!"
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, какво да ти взема за Коледа?
- Ами ти, всичко ми взe! Какво още искаш?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Любовта не е в целувките, а в търпението, разбирането, подкрепата и доверието.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори