×
Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Най-важните правила за секс позата 69 Най-важните правила за секс позата 69 13/09/2024, Петък 22:00 2
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
В Свети Влас готвят изложба на бойни кучета, показват най-грациозните Дого Аржентино В Свети Влас готвят изложба на бойни кучета, показват най-грациозните Дого Аржентино Идеята на събитието е да покаже уменията, физическата сила и силния характер на породата Най-важните правила за секс позата 69 Най-важните правила за секс позата 69 Ето кои са те  Жените полудяват по мъже, които правят тези 5 малки неща Жените полудяват по мъже, които правят тези 5 малки неща Забравете за свалянето на звезди и гръмките обещания Дамите от тези 5 зодии не могат да бъдат контролирани Дамите от тези 5 зодии не могат да бъдат контролирани Ето кои са те  Ексклузивни кадри от авиокатастрофата в "Граф Игнатиево" (ВИДЕО) Ексклузивни кадри от авиокатастрофата в "Граф Игнатиево" (ВИДЕО) При катастрофата с учебно-тренировъчния L-39 ZA живота си загубиха майор Петко Димитров и ст. лейтенант Венцислав Дункин Винаги, когато имам картофи, приготвям това ястие по турска рецепта Винаги, когато имам картофи, приготвям това ястие по турска рецепта Ето необходимите съставки Искате да станете маникюрист или козметик? Имате уникален шанс за безплатен курс в Бургас Искате да станете маникюрист или козметик? Имате уникален шанс за безплатен курс в Бургас Програмата предлага възможности и в сферата на социалните дейности и педагогиката Мъжете не харесват нито кльощави, нито дебели жени Мъжете не харесват нито кльощави, нито дебели жени Идеалната партньорка е с индекс на телесната маса от 18,5 до 25 Вижте двете версии за инцидента на "Граф Игнатиево" Вижте двете версии за инцидента на "Граф Игнатиево" Трудността на тази професия води до такива нежелани и много тежки инциденти, смята експертът Трагедията с пилотите - в петък, 13-и, в 13 часа Трагедията с пилотите - в петък, 13-и, в 13 часа Нашият Григориански календар означава, че вероятността 13-ият ден от месеца да се падне в петък е малко по-голяма, отколкото всеки друг ден от седмицата
Швеция ще плаща до 30 000 евро на мигранти, които напуснат доброволно страната Швеция ще плаща до 30 000 евро на мигранти, които напуснат доброволно страната Очакванията са мярката да влезе в сила в началото на 2026 г. Тежка катастрофа край Гълъбец, кола е премазана Тежка катастрофа край Гълъбец, кола е премазана Инцидентът е станал преди час Турция готви яка секира, която ще засегне всички Турция готви яка секира, която ще засегне всички Според властите тази мярка има за цел да направи финансовите взаимоотношения между потребителя и продавача по-прозрачни и да оптимизира процедурата по събиране на данъци Изгони мъжа си и ходи сама по плажовете Изгони мъжа си и ходи сама по плажовете От кадрите лъха истинска морска идилия и привидно на блондинката нищо не ѝ липсва, но опитните очи на последователите ѝ нямаше как да не забележат, че съпругът на Мария – Нойзи, не присъства на нито един кадър Най-голямата мъжка кифла във футбола си опъна бръчките Най-голямата мъжка кифла във футбола си опъна бръчките Любимият на Николета Лозанова е супер суетен мъж и да не изостане по-назад от ред други знаменитости в световен мащаб също е прибягнал до тази процедура Виктор Орбан: Германия най-накрая се събуди относно миграцията Виктор Орбан: Германия най-накрая се събуди относно миграцията Охраната на границата се превърна в негативна дума в последно време, защото всеки трябваше да пусне мигрантите – който ги спре, е лошият, каза Орбан Арестуваха майката, изхъврила бебето си в коша Арестуваха майката, изхъврила бебето си в коша От лечебното заведение в Силистра съобщиха, че момченцето е недоносено Вътрешният министър не потвърди за загинали в авиобаза Граф Игнатиево Вътрешният министър не потвърди за загинали в авиобаза Граф Игнатиево Подробности относно детайлите на инцидента вероятно ще се представят от военна прокуратура и наблюдаващия прокурор Вижте програмата за празника на ж.к."Меден рудник" Вижте програмата за празника на ж.к."Меден рудник" Тържествата започват в събота, 14 септември, с поднасяне на венци и цветя пред паметната плоча на първите заселници Попадна в болница заради предозиране с Оземпик Попадна в болница заради предозиране с Оземпик Предозирала с лекарството за диабет, призна, че най-голямата грешка в живота й била да приема медикамента
Левон ХАМПАРЦУМЯН Левон ХАМПАРЦУМЯН Има ли балон на пазара на имоти или не, за съжаление разбираме, когато се спука Виц на деня Виц на деня Баба казваше:
-Чедо, бягай от мъж със здрави и чисти чорапи. Или е женен или живее с майка си.
Виц на деня Виц на деня Сестра на дете, ударило друго:
- Що си ударила брат ми?
- Каза че съм дебела!
- И какво? Като го удари, да не отслабна?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Мозъкът по принцип не се вижда, но отсъствието му се забелязва.

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори