×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Стачка затвори Лувъра в Париж
  • Задържаха гръцки кораб със седем тона кокаин
  • Годишната инфлация в България през ноември е била 5,2%
  • Стресът на работното място е причина за над 40% от депресиите
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Мария АРНАУДОВА Как да премахнем мухълът за да не се появи отново? Как да премахнем мухълът за да не се появи отново? 15/12/2025, Понеделник 16:50 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ако Фанка спечели голямата награда в "България търси талант" - ще дари всичките пари Ако Фанка спечели голямата награда в "България търси талант" - ще дари всичките пари Част от сумата ще бъде насочена към изграждането на асансьор за хора с увреждания към плувен басейн, за да може той да бъде достъпен за всички, а останалите средства ще дари на дом Санираха още един блок в Камено, сградата вече е с енергиен клас „А“ Санираха още един блок в Камено, сградата вече е с енергиен клас „А“ Блок 9 е обновен по Националната програма за енергийна ефективност, като стойността на проекта надхвърля 323 хил. лева Танкерът KAIROS успешно провлачен от Ахтопол до Бургаския залив Танкерът KAIROS успешно провлачен от Ахтопол до Бургаския залив Държавата може да арестува KAIROS, ако собственикът не плаща Предупреждаваха я, но тя не чу - крахът на Джан-Микеле и Габриела Предупреждаваха я, но тя не чу - крахът на Джан-Микеле и Габриела Риалити илюзията се срина ГДБОП с подробности за нарко ОПГ-то, действало под полицейска шапка ГДБОП с подробности за нарко ОПГ-то, действало под полицейска шапка При операцията са задържани общо 16 лица, като седем от тях са привлечени като обвиняеми за участие в организирана престъпна група за извършване на тежки умишлени престъпления Американските служби похвалиха властите ни за разбиването на киберпрестъпна група, Окръжната прокуратура в Бургас с ключова роля Американските служби похвалиха властите ни за разбиването на киберпрестъпна група, Окръжната прокуратура в Бургас с ключова роля Значителен принос в успешното разследване на пране на пари и киберизмами имат разследващите край морето, посочват от U.S. Secret Service Как да премахнем мухълът за да не се появи отново? Как да премахнем мухълът за да не се появи отново? Влага, лоша вентилация и течове са основните причини за появата му Млад българин загина при катастрофа в Кипър, шофьорът на колата е дрогиран Млад българин загина при катастрофа в Кипър, шофьорът на колата е дрогиран Инцидентът е станал в Пафос, водачът на автомобила е пребивавал нелегално 35 защитени диви птици от Руския пазар отново са на свобода 35 защитени диви птици от Руския пазар отново са на свобода Щиглеци, канарчета и зеленики спасени при акция в Пловдив Карлос Насар: Асен Златев ми даде смисъл да остана и да се състезавам за България Карлос Насар: Асен Златев ми даде смисъл да остана и да се състезавам за България Олимпийският шампион подкрепи новото ръководство на федерацията и предупреди за риск от нови обжалвания
Камбоджанските власти твърдят, че Тайланд е пръскал токсичен газ от дрон Камбоджанските власти твърдят, че Тайланд е пръскал токсичен газ от дрон Отровен газ от дрон? Нов шокиращ епизод в конфликта Тайланд–Камбоджа Над 10 хил. души чакат да се чипират, мислят, че ще живеят вечно Над 10 хил. души чакат да се чипират, мислят, че ще живеят вечно Представител на компанията обясни, че всеки може да кандидатства за чипа чрез формуляр в секцията „Регистър на пациентите“ на уебсайта на "Нюралинк Москва удря Euroclear с иск за $229 милиарда заради замразените руски активи Москва удря Euroclear с иск за $229 милиарда заради замразените руски активи Руската централна банка влиза в открита юридическа война с ЕС, след като Брюксел удължи блокадата на руски средства Млад българин загина при катастрофа в Кипър, шофьорът на колата е дрогиран Млад българин загина при катастрофа в Кипър, шофьорът на колата е дрогиран Инцидентът е станал в Пафос, водачът на автомобила е пребивавал нелегално Мадона и Гай Ричи с първа публична среща от 2008 г. Мадона и Гай Ричи с първа публична среща от 2008 г. Бившите съпрузи загърбиха миналото и се събраха в името на изкуството и сина си Роко Тръмп атакува Байдън, но все по-често прилича на него Тръмп атакува Байдън, но все по-често прилича на него Възрастта, икономиката и умората от властта превръщат президентската надпревара в огледален образ На днешната дата почина човекът, който превърна мечтите в индустрия На днешната дата почина човекът, който превърна мечтите в индустрия Създателят на Мики Маус и Дисниленд остава най-награждаваният човек в историята на киното ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи ЕС въвежда ново правило за автомобилите, което ще ги направи по-скъпи Новите автомобили да съдържат поне 25% рециклирана пластмаса, което ще увеличи производствените разходи и цените Естония започна изграждането на бункери по границата с Русия Естония започна изграждането на бункери по границата с Русия Първите стоманобетонни бункери се монтират в югоизточната част на страната,  до края на 2025 г. се планира изграждането на общо 28 от общо 600 съоръжения Гръцки кораб с близо 7 тона кокаин е задържан в Атлантическия океан Гръцки кораб с близо 7 тона кокаин е задържан в Атлантическия океан Плавателният съд е тръгнал от Солун за Латинска Америка, операцията е проведена със съдействието на САЩ и Франция
Слави ТРИФОНОВ Слави ТРИФОНОВ ПП-ДБ ни мислят за селяни и чалгари! Виц на деня Виц на деня - Купих си автомобил, от тези, които сами се управляват!
- Е къде е?
- Де да я знам. Замина някъде сам.
Виц на деня Виц на деня - От всичките ми съученици само Жорето остана в България.
- Браво на момчето, патриот! С какво се занимава?
- В затвора е...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Само у нас, притичвайки на червен светофар, може да те блъсне насрещен пешеходец!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори