×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Честит празник, бургазлии! Честит Никулден!
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ "Игра на тронове" се завръща с нов сезон "Игра на тронове" се завръща с нов сезон 06/12/2025, Събота 21:00 0
Тервел ИЛИЕВ Добавиха 77 лв. към пенсиите Добавиха 77 лв. към пенсиите 06/12/2025, Събота 19:59 0
Флагман.БГ Ако си мъж над 40 г. - не яж това Ако си мъж над 40 г. - не яж това 06/12/2025, Събота 19:20 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
"Игра на тронове" се завръща с нов сезон "Игра на тронове" се завръща с нов сезон В новия трейлър сър Дънкан се стреми да се докаже като рицар на турнир, надявайки се да бъде приет под закрилата на дома Таргариен БГ Роналдо ще е охранител в новия сезон на "Под прикритие" БГ Роналдо ще е охранител в новия сезон на "Под прикритие" Ще пазя гърба на един от лошите герои, но не мога да издам повече, каза Даниел Златков Екипажът на корабът "Кайрос" иска евакуация, но бурното море спира спасителната операция Екипажът на корабът "Кайрос" иска евакуация, но бурното море спира спасителната операция За нас беше неясно как турският влекач се завръща в базата си в Инеада, а свободно оставения танкер продължава към бреговете на България , сподели вицеадмирал Румен Николов – директор Главна дирекция „Аварийно-спасителна дейност“ Ако си мъж над 40 г. - не яж това Ако си мъж над 40 г. - не яж това Специалисти посочват пет храни, които е добре да се ограничат, за да се запазят доброто здраве и мъжката потентност Бургас засия като Коледната столица на България! Бургас засия като Коледната столица на България! Тържественото запалване на елхата събра хиляди и постави началото на коледния месец Тежка катастрофа на бургаския бул. „Христо Ботев“, има пострадали Тежка катастрофа на бургаския бул. „Христо Ботев“, има пострадали Уточнява се кой е виновник за ПТП-то Емблематичният чалга клуб "Син сити" отново се превръща в театър Емблематичният чалга клуб "Син сити" отново се превръща в театър Предстои голям ремонт на сградата Кольо Кехайов грабна приза „Художник на годината“ - 2025 в Бургас Кольо Кехайов грабна приза „Художник на годината“ - 2025 в Бургас Това е едно от най-значимите отличия за местната художествена общност и по традиция се присъжда на празника на града - 6 декември Никола Цолов с трето място в спринта в Абу Даби Никола Цолов с трето място в спринта в Абу Даби Пилотът за първи път се качи на подиума във Формула 2 Моряци от Kairos с драматичен разказ как корабът е бил ударен от дронове Моряци от Kairos с драматичен разказ как корабът е бил ударен от дронове Бангладешки членове на екипажа описват ужаса от дроновата атака, огнената стихия и спасението в последния момент от турската брегова охрана
Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат „ ЕС трябва да бъде премахнат, а суверенитетът да бъде върнат на отделните страни, за да могат правителствата да представляват по-добре своя наро д“, написа Мъск на страницата си в социалната мрежа Х Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат Бюрокрацията на ЕС бавно до смърт задушава Европа, коментира предприемачът Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция Шофьорът на камиона е задържан от полицията САЩ предложили на Полша 250 бронетранспортьора Stryker за 1 долар САЩ предложили на Полша 250 бронетранспортьора Stryker за 1 долар Варшава обаче не бърза да приеме подаръка Унгария блокира резервния план на Еврокомисията за финансиране на Украйна Унгария блокира резервния план на Еврокомисията за финансиране на Украйна Будапеща е отхвърлила идеята за емитиране на съвместни облигации, обезпечени с пари от седемгодишния бюджет на ЕС Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден От Украйна обвиняват Русия за атака с дрон, Москва отрича Макрон бяга в костюм в Китай: Дипломатически жест или зрелище за мрежите? Макрон бяга в костюм в Китай: Дипломатически жест или зрелище за мрежите? Френският президент изненада китайските студенти с неформално поведение, но визитата му имаше сериозен политически и икономически подтекст Седем дела срещу OpenAI: Семейства твърдят, че ChatGPT е допринесъл за психични сривове и самоубийства Седем дела срещу OpenAI: Семейства твърдят, че ChatGPT е допринесъл за психични сривове и самоубийства Продължителното използване на чатбота е довело до разрушителни делюзии у жертвите и причиняване на емоционални вреди САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години Американската стратегия за национална сигурност очертава мрачен анализ: спад на раждаемостта, масова миграция, икономическа стагнация и политическа криза застрашават бъдещето на континента Меси посочи основните фаворите за Световното, липсата на един отбор отвори дискусия Меси посочи основните фаворите за Световното, липсата на един отбор отвори дискусия Лионел не сложи Роналдо и Португалия сред основните конкуренти на Аржентина
Бойко Борисов Бойко Борисов Изнасям три деца по комшиите. Те комшиите се възмущават вече. Виждам, че другите партии мълчат, но животът е колело и ще дойдат и пред техните къщи Виц на деня Виц на деня - Докторе, вярно ли е, че здравето не се купува с пари?
- А бе кой ви пълни главите с тези глупости?!
Виц на деня Виц на деня Едно време жените готвеха като майките си, но днешно време пият като бащите си! Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тези мъже, които се имат за много хитри, да не забравят, че и на дявола някой е сложил рога!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори