×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Ще има ли сняг за Коледа Ще има ли сняг за Коледа 08/12/2025, Понеделник 12:20 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
За учредяването на ПП "Трети март" е резервиран огромен хотел в Несебър, предвиден е и коледен купон За учредяването на ПП "Трети март" е резервиран огромен хотел в Несебър, предвиден е и коледен купон В хотел "Мариета Палас" са взети и 70 стаи за нощувки на 20 декември, но нищо още не е платено Задържаха 18-годишен младеж за онлайн измама в социалните мрежи Задържаха 18-годишен младеж за онлайн измама в социалните мрежи Използвал чужд профил, за да излъже свой познат и да му измъкне 300 лв. Връчиха наградите на петте най-добри късометражни филма на тема „Бургас извън сезона” Връчиха наградите на петте най-добри късометражни филма на тема „Бургас извън сезона” Отличените ученици и студенти представиха пред професионалисти и впоследствие сами реализираха продукциите си в месеците след края на лятото Нови строги правила за салоните за красота, фризьорките ще правят тест за алергия преди боядисване Нови строги правила за салоните за красота, фризьорките ще правят тест за алергия преди боядисване Искат бележка от личния лекар, ако имаме петна по кожата Ако мога дори едно дете да накарам да посегне към книга и да мечтае - тогава усилието си струва Ако мога дори едно дете да накарам да посегне към книга и да мечтае - тогава усилието си струва Поколение Алфа е свикнало с динамика, екрани, бърза информация. Ако успяваме да ги накараме да се спрат, да разгърнат книга, да се потопят в друг свят – това е чудо, споделя най-популярният българин в Youtube 682 хил. годишни винетки изтичат в първите месеци на 2026 г., но цените остават без промяна 682 хил. годишни винетки изтичат в първите месеци на 2026 г., но цените остават без промяна Националното тол управление предупреждава шофьорите да следят сроковете на винетките си и да планират покупката навреме, тъй като от 1 януари 2026 г. цените ще се изписват едновременно в евро и лева Празници в стил: Коледната селекция на Janet идва с лукс подаръци на топ цени Празници в стил: Коледната селекция на Janet идва с лукс подаръци на топ цени Ароматите отново са сред звездите в празничните предложения Полезният ход на Пеевски е да стане Джейлян Джейлян Полезният ход на Пеевски е да стане Джейлян Джейлян В държава, където абсурдът е национален фолклор, това е най-логичният ход Нов ехограф от най-висок клас променя качеството на женската диагностика в Бургас Нов ехограф от най-висок клас променя качеството на женската диагностика в Бургас Устройството осигурява изключителна чистота на изображението и позволява ранно разпознаване на проблеми, които друг апарат може да пропусне Има три вида държавни служители – работяги, връзкари и имитатори на дейност Има три вида държавни служители – работяги, връзкари и имитатори на дейност Настоящата власт няма ни най-малко намерение да разбута статуквото. Тя гледа единствено да преведе себе си през календара, да прехвърли мост към следващата година, да устои до президентските избори
Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Най-издръжливата гимнастичка в света отказва да се откаже от спорта и открито заявява амбицията си да се върне в олимпийската арена след неуспеха за Париж 2024 САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа Разговорът, ръководен от специалния пратеник на Вашингтон Стив Уиткоф, поставя началото на нов дипломатически етап в усилията за стабилизиране на Газа Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Коментарите му разкриват растящия скептицизъм във Вашингтон към Киев и поставят под риск подкрепата за Украйна в следващия дипломатически етап Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Той е кандидатът, който обеща да подреди Букурещ Фермерският протест в Гърция парализира трафика – нова блокада на „Кулата“ с тежки загуби за превозвачите Фермерският протест в Гърция парализира трафика – нова блокада на „Кулата“ с тежки загуби за превозвачите Гръцките фермери не отстъпват – блокират основни гранични пунктове с България, създавайки сериозни затруднения за бизнеса и международния транспорт. Зеленски под заплаха? Европа губи доверие в САЩ, предупреждават Макрон и Мерц Зеленски под заплаха? Европа губи доверие в САЩ, предупреждават Макрон и Мерц Европейски лидери в конфиденциален разговор предупреждават за възможна американска промяна в курса спрямо Украйна – и потенциална изолация на Зеленски. Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия "Прилепите" са единни в обичта си към Ел Голеадор Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Meждyнapoднaтa opгaнизaция нa тpyдa пpoгнoзиpa, чe eдин oт вceĸи чeтиpимa paбoтници пo cвeтa, ĸoнцeнтpиpaни в cтpaнитe c виcoĸи дoxoди, зaeмa длъжнocт c извecтнa cтeпeн нa излaгaнe нa изĸycтвeния интeлeĸт Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Голям гаф в Германия, за щастие няма пострадали хора Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Колекционер не се посвени да извади близо 11 милиона в щастска валута
Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Еврозоната е сигурно пристанище – за нашите пари, нашите банки и нашата държава Виц на деня Виц на деня - Вече втори чувал губиш!
- Само който не работи, той не греши!
- Да, ама ти си шофьор на инкасо...
Виц на деня Виц на деня - В болницата има нов хирург, прави всички операции без упойка!
- Гениално! Как става това?
- Носи тапи за уши!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жена написала на надгробната плоча на мъжа си:
"Почивай в мир, че като дойда..."
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори