×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • „Български пощи“ пуснаха първите комплекти с евромонети
  • САЩ спира имиграционните заявления от 19 държави
  • 54 двойки се ожениха на масова сватба в Газа
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Дани Петканов напъва Глория за бебе Дани Петканов напъва Глория за бебе 03/12/2025, Сряда 12:10 1
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
1500 души с увреждания получиха високотехнологични помощни средства безплатно 1500 души с увреждания получиха високотехнологични помощни средства безплатно По проект ма МТСП новите устройства дават възможност за по-пълноценен и независим живот Цял стадион на крака за Любо Пенев - феновете на ЦСКА и Локомотив се обединяват в 9-ата минута Цял стадион на крака за Любо Пенев - феновете на ЦСКА и Локомотив се обединяват в 9-ата минута Деветата минута е избрана неслучайно – тя символизира легендарния номер 9, който Пенев носеше през най-успешните години от кариерата си в ЦСКА и националния отбор Трагедия: Шофьор прегази мъж, лежащ на пътното платно Трагедия: Шофьор прегази мъж, лежащ на пътното платно Пострадалият е транспортиран в болница в Плевен в тежко състояние с черепно-мозъчна травма и опасност за живота Регионалният исторически музей в Бургас обяви вход свободен за Никулден Регионалният исторически музей в Бургас обяви вход свободен за Никулден Във всичките си четири експозиции от 09:00 до 17:00 часа Царево заблестя в коледна магия с уникално шоу Царево заблестя в коледна магия с уникално шоу "Коледният фестивал" започна с впечатляваща програма  Възобновяват делото за смъртта на Марадона, обвинени са медици Възобновяват делото за смъртта на Марадона, обвинени са медици Прокуратурата е определила осъществявана домашната му грижа, като груба небрежна Скандал в парламента! Ивайло Мирчев се нахвърли върху Делян Пеевски, намеси се НСО Скандал в парламента! Ивайло Мирчев се нахвърли върху Делян Пеевски, намеси се НСО "Що лъжеш, че съм се навеждал, бе! Ела тука, бе! Хората казаха да изчезваш, бе", крещеше Мирчев Trump Vodka се завръща като „Великата американска напитка“ Trump Vodka се завръща като „Великата американска напитка“ В Русия повече от две десетилетия се произвежда водка в чест на Владимир Путин На фона на преговорите за мир: ЕС забранява най-късно до есента на 2027 г. вносът на руски газ На фона на преговорите за мир: ЕС забранява най-късно до есента на 2027 г. вносът на руски газ Причината била, че суровината се ползвала като "оръжие". Въпросът обаче е защо точно сега се взима това решение От "Автомобилна администрация" започнаха ефективна стачка  От "Автомобилна администрация" започнаха ефективна стачка  Настояват за увеличение на заплащането, както и за подобряване на условията на труд и наемане на повече кадри
Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ В рамките на няколко дни ще се изгражда т.нар. „прозорец“ в средната разделителна ивица – специален участък, който позволява безопасно преминаване на автомобилите от едното платно в другото Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Инвеститори се пренасочват към Arc Miner за безопасни и прогнозируеми печалби, докато волатилността разтърсва криптопазара Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Ребека Лус, бившата на Дейвид Бекъм, днес води спокоен живот в Норвегия с лекар и две деца Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Признанията на Виктор от „Ергенът“ за бурния му интимен предизвикаха вълна от реакциите и поставиха въпроси за любовта, доверието и истината зад телевизионния образ Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Няма да позволим да бъдат обиждани моите хора, обяви лидерът на ДПС Ново начало  Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Изказването му идва в момента, когато вниманието на света е насочено към Москва, където се провеждат ключови разговори между руски представители и американската делегация, водена от пратеника на Доналд Тръмп – Стив Уиткоф Камери в Гърция хващат нарушенията на момента и веднага уведомяват шофьора Камери в Гърция хващат нарушенията на момента и веднага уведомяват шофьора AI алгоритъм автоматично замъглява целия фон, оставяйки ясен само човека зад волана САЩ спира обработката на визи и зелени карти за имигранти от 19 страни САЩ спира обработката на визи и зелени карти за имигранти от 19 страни В документа се цитират няколко престъпления, за които се подозира, че са извършени от имигранти 5-часови преговори между Путин и специалните пратеници на САЩ 5-часови преговори между Путин и специалните пратеници на САЩ Първите индикации са, че няма съгласие относно договор за мир между Русия и Украйна Ракът да внимава с авантюрите, а влюбената Дева да заложи на интуицията си Ракът да внимава с авантюрите, а влюбената Дева да заложи на интуицията си Хороскоп за деня –3 декември 2025, сряда
Бойко Борисов Бойко Борисов Протестите си свършиха страхотна работа, бюджетът не беше добър Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Виц на деня Виц на деня - Какво правиш?
- Гледам състезание по щанги.
- Мъже, или жени?
- Още не знам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да искаш, значи да можеш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори