×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Китай за първи път изстреля във формация два ултрадалечни изтребителя от шесто поколение
  • Цените на петрола скачат на фона на блокадата на Тръмп срещу Венецуела
  • Шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ отново работи
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„В търсене на Коледа“ се оказа истински успех за бургаската аудитория „В търсене на Коледа“ се оказа истински успех за бургаската аудитория Концерт-спектакъл на Танцова школа „Diamond“ в партньорство с балетна школа „Електра“ - Варна плени публиката в НХК Бургас с автентичност и художествено майсторство Брюксел диктува: Фалитът на БДЖ идва през свалената БГ власт Брюксел диктува: Фалитът на БДЖ идва през свалената БГ власт Обичаната от управляващите „Юнион Ивкони“ бе наместена по релсите с протекциите на ЕС Уволниха директора на 138-о училище след скандала с камери в ученически тоалетни Уволниха директора на 138-о училище след скандала с камери в ученически тоалетни Александър Евтимов е отстранен от длъжност със заповед, издадена от началника на РУО София-град Елеонора Лилова Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си Той твърди, че действията срещу него са част от политически сценарий, целящ сплашване на неудобните кметове и овладяване на местната власт Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни Конституционният съдия подчерта, че липсата на ясни срокове в Конституцията оставя широко поле за политически маневри и отлага предсрочните избори Опасна игра с Бюджет 2026: Маневра на ГЕРБ предизвика протест, Борисов нарече ПП-ДБ хулигани Опасна игра с Бюджет 2026: Маневра на ГЕРБ предизвика протест, Борисов нарече ПП-ДБ хулигани Сблъсъкът между управляващи и опозиция прерасна в улично напрежение – протестът на ПП-ДБ остава СДВР: Записите от камерите в тоалетните на 138-мо училище са отивали право в телефона на директора СДВР: Записите от камерите в тоалетните на 138-мо училище са отивали право в телефона на директора Повдигнати са две обвинения - едното е за държане на специално техническо средство от длъжностно лице, а второто - за създаване на порнографски материали с непълнолетни Бургас ще закупи електромобил и зарядна станция за нуждите на социалните услуги Бургас ще закупи електромобил и зарядна станция за нуждите на социалните услуги Основната цел на мярката е да се намали енергийната зависимост и да се повиши оперативната устойчивост на социалните услуги чрез снабдяване с електрически превозни средства и зарядни станции Община Бургас стартира процедура по урегулиране на нова индустриална зона Община Бургас стартира процедура по урегулиране на нова индустриална зона Решението беше прието единодушно при неговото гласуване от Общинския съвет Болница "Селена", от която изчезнаха над 3 млн.лева: Съдействаме на разследването Болница "Селена", от която изчезнаха над 3 млн.лева: Съдействаме на разследването Болницата има интерес всички факти и обстоятелства да бъдат изяснени обективно, по законоустановения ред
Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Холивудската звезда впечатлява с дисциплина и постоянство, като залага на силови тренировки вместо на краткосрочни диети Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Разкритията идват в ключов момент за тима на Флик, който е начело в класирането, но се изправя пред вътрешно напрежение bTV обяви пълна програма за празниците – ето какво ще гледаме от Коледа до Нова година bTV обяви пълна програма за празниците – ето какво ще гледаме от Коледа до Нова година От Коледа до Нова година в студиото ще гостуват различни звездни и интересни гости Селин Дион е готова за нова глава в живота си Селин Дион е готова за нова глава в живота си По информация на близки до певицата, тя вече е започнала да излиза на срещи През 2026 г. ни очакват две пълни слънчеви затъмнения През 2026 г. ни очакват две пълни слънчеви затъмнения Едното ще е видимо от Европа, а другото само от Южното полукълбо   Мариета Георгиева - 110 километра лед, пълна изолация и български флаг на най-южната точка на Земята Мариета Георгиева - 110 километра лед, пълна изолация и български флаг на най-южната точка на Земята Тя стана първата българка, постигнала този преход, и една от малкото жени в света с подобно постижение Хакери удариха любимия сайт на възрастните Хакери удариха любимия сайт на възрастните Pornhub е засегнат от огромен пробив в сигурността, след като хакери са откраднали данни и историята на търсенията на 200 милиона премиум потребители Над $100 милиона за леви екстремисти: защо САЩ обявиха европейски групировки за терористи Над $100 милиона за леви екстремисти: защо САЩ обявиха европейски групировки за терористи Американски разследвания разкриват мащабно финансиране, включително от външни донори, зад радикални леви организации в САЩ и Европа Доналд Тръмп обяви пълна блокада на санкционирани петролни танкери от Венецуела Доналд Тръмп обяви пълна блокада на санкционирани петролни танкери от Венецуела САЩ затягат санкциите срещу Каракас, докато петролните резерви на страната се превръщат в ключов геополитически залог Още седем страни със забрана за пътуване до САЩ Още седем страни със забрана за пътуване до САЩ САЩ налагат пълни и частични ограничения на още десетки държави в опит да засилят националната сигурност
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Тия пак вкараха крадливия бюджет Виц на деня Виц на деня На интервю за работа.
- Разкажете нещо за себе си?
- Категорично не! Тази работа ми е нужна!
Виц на деня Виц на деня Според проучванията:
- 80% от жените смятат задника си за дебел!
- 10% го смятат за много кльощав.
- Едва една на десет жени си го харесва и се радва, че се е омъжила за него...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук "Жените на истинските мъже са щастливи. Останалите са силни! "Моника Белучи
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори