×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Серина Уилямс "взривява" тениса? Серина Уилямс "взривява" тениса? 02/12/2025, Вторник 21:20 0
Флагман.БГ Има задържан за обира в Банско Има задържан за обира в Банско 02/12/2025, Вторник 21:00 0
Флагман.БГ Трагедия с шофьор в центъра на София Трагедия с шофьор в центъра на София 02/12/2025, Вторник 20:20 0
Флагман.БГ Непобеденият Усик с впечатляващ ход Непобеденият Усик с впечатляващ ход 02/12/2025, Вторник 20:00 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Коледната елха в Поморие грейна Коледната елха в Поморие грейна Нека нашите улици бъдат огласяни от детски смях, а ние да носим с гордост духа на древно Анхиало, каза градоначалникът  Българският кечист Русев взе отношение относно протестите Българският кечист Русев взе отношение относно протестите Подкрепя ги Слави Ангелов: Схемата с изпращането на мутри, които да палят и трошат, вече не върши работа Слави Ангелов: Схемата с изпращането на мутри, които да палят и трошат, вече не върши работа Не ги използвайте следващият път в опит да се прецака протеста, безсмислено е, съветва той политиците Семейството и колегите на пометения от BMW полицай потънаха в скръб Семейството и колегите на пометения от BMW полицай потънаха в скръб 34-годишен мъж ще отговаря за смъртта на доблестният служител на СДВР Трагедия с шофьор в центъра на София Трагедия с шофьор в центъра на София Човекът почина, след като му прилоша и изгуби контрол над колата си Извънредно! Опозицията внася вота на недоверие срещу правителството в петък Извънредно! Опозицията внася вота на недоверие срещу правителството в петък По време на дебатите протестът пред парламента ще е още по-голям и ясно кажем „Стига“, „Дайте шанс на бъдещето на България“, заяви лидерът на „Продължаваме промяната“ Саботаж ли е спирането на тока в София? Тормозят хората, излъчвали протеста на живо Саботаж ли е спирането на тока в София? Тормозят хората, излъчвали протеста на живо Целта беше да окървавят шествието в тъмното, но сменихме маршрута, разкри Божидар Божанов  Ултрасите на Левски с остра реакция след погромите в София Ултрасите на Левски с остра реакция след погромите в София "Многократно сме показвали любов към отечеството и готовност да защитаваме народа си безусловно", категорични са те, отхвърляйки обвинения Най-грандиозното електронно събитие в Бургас се завръща – THE MAIN EVENT III Най-грандиозното електронно събитие в Бургас се завръща – THE MAIN EVENT III Звукът, визията и атмосферата се превръщат в едно цяло на 26 декември в Бургас България подписа стратегически важен договор за новите ядрени мощности на АЕЦ „Козлодуй“ България подписа стратегически важен договор за новите ядрени мощности на АЕЦ „Козлодуй“ Министрите Станков и Лече подчертаха значението на сътрудничеството между България и Канада, което създава верига на добавена стойност за икономиките на двете държави
Серина Уилямс "взривява" тениса? Серина Уилямс "взривява" тениса? Подновява кариерата си на 44 години Спортисти от Русия и Беларус спечелиха знаково дело в съда Спортисти от Русия и Беларус спечелиха знаково дело в съда Ще участват на Олимпиадата като неутрални атлети Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Бележейки засилването на антикорупционното движение в най-бедната страна от Европейския съюз Като след цунами: Азия е разтърсена от смъртоносни циклони и мусонни дъждове Като след цунами: Азия е разтърсена от смъртоносни циклони и мусонни дъждове Най-малко 1250 души са загиналите в региона Задържаха бившият върховен представител на ЕС Федерика Могерини за измама  Задържаха бившият върховен представител на ЕС Федерика Могерини за измама  По повод обучение на бъдещи дипломати в ЕС Три деца и младеж са застреляни по време на детски рожден ден Три деца и младеж са застреляни по време на детски рожден ден Членовете на семейството се готвели да режат тортата , когато в банкетна зала, пълна с роднини и приятели в Калифорния, започнала стрелба Ето защо вдовицата на Павароти побесня Ето защо вдовицата на Павароти побесня Николета Мантовани заяви пред местните медии, че е "ядосана и разстроена" Одобрението на XRP в ОАЕ: Ще изстреля ли близкоизточният капитал цената му към $1000? Одобрението на XRP в ОАЕ: Ще изстреля ли близкоизточният капитал цената му към $1000? CLS Mining помага на потребителите да печелят $10 000 дневно Публична екзекуция на мъж в Иран заради убийството на съпругата си Публична екзекуция на мъж в Иран заради убийството на съпругата си В страната са извършени над 1000 екзекуции – повече от всяка друга страна през последните 15 години Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Ако сложи край на СПИН, това наистина би било перо в шапката му, коментира звездният певец
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Ти какъв искаш да станеш, когато пораснеш?
- Тъпанар.
- Тъпанар ли? И защо?
- Ами постоянно чувам: "Гледай го този тъпанар, каква кола кара!".
Виц на деня Виц на деня - Жена, взех решение да спра пиенето!
- Защо бе!? И сега кой ще ме нарича красавице?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Наръфана люта чушка и разведена жена са само за истински търсачи на силни усещания!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори