×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Макрон ще посрещне Зеленски на 17 ноември в Париж
  • Премиерът свиква извънредно Съвета по сигурността заради особения управител на „Лукойл“
  • Британската медия Би Би Си поднесе извиненията си на американския президент Доналд Тръмп
  • България посреща мощи и светини на Св. Гавриил Ургебадзе
  • Очаква ни слънчев петък
  • Две деца починаха след хранително отравяне в туристически квартал на Истанбул
  • Освободиха под съдебен надзор жена, задържана за обира в Лувъра
  • Премиерът ще връчи държавната награда „Св. Паисий Хилендарски“ на проф. Христо Йоцов
  • В Испания разбиха мрежа за трафик на непълнолетни мигранти
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Заплатата й се топи
Заплатата й се топи 15/11/2025, Събота 19:44 1
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Каква е тази еклектика в центъра на Бургас? Каква е тази еклектика в центъра на Бургас? Читатели сигнализират за комичен, но срамен „шедьовър“, съставен от мърляв стопанин на частен имот и изискан собственик на елитен ресторант  Бургазлийка се видя под хипноза в паралелен свят Бургазлийка се видя под хипноза в паралелен свят Мъж с името Мелхиор я посреща там и заедно анализират живота ѝ Жечо Станков: Новото трасе на Вертикалния газов коридор дава шанс да сме сред ключовите приносители Жечо Станков: Новото трасе на Вертикалния газов коридор дава шанс да сме сред ключовите приносители Това е проект на висока енергийна дипломация, който укрепва партньорствата на България и повишава ролята ѝ в регионалната енергийна система, каза той Спад на безработицата през третото тримесечие Спад на безработицата през третото тримесечие Данните са на НСИ Тъжен ден за България, отиде си голям поет Тъжен ден за България, отиде си голям поет  Печалната вест огласи писателят Христо Стоянов  Нидал Алгафари: Румен Спецов е избран, защото е най-подходящ за сделката с рафинерията Нидал Алгафари: Румен Спецов е избран, защото е най-подходящ за сделката с рафинерията Той отхвърли вероятността страната да бъде тласната към предсрочни избори Тежка катастрофа с мотоциклетист затвори прохода "Шипка" Тежка катастрофа с мотоциклетист затвори прохода "Шипка" Той се е ударил в насрещно движещ се лек автомобил Протест в защита на животните блокира трамваите в София Протест в защита на животните блокира трамваите в София Свидетели твърдят, че животното е прегазено умишлено и не му е оказана помощ Българите ще похарчат над 110 млн. лв. за „Черния петък“ Българите ще похарчат над 110 млн. лв. за „Черния петък“ Това е с 10 на сто повече от миналата година заради инфлацията и по-дългия период на кампанията Повдигнаха обвинение на един от задържаните митничари на ГКПП "Калотина" Повдигнаха обвинение на един от задържаните митничари на ГКПП "Калотина" Вторият задържан е освободен още вчера без обвинение
След „Гласът на България“ Славея Иванов покори и Русия, поп звезди във възторг от езика ни След „Гласът на България“ Славея Иванов покори и Русия, поп звезди във възторг от езика ни След като събра красавицата от Шумен събра максималните 100 точки, Арпи Абкарян сподели, че за първи път чува българска реч и я определи като много красива Споразумяха се за Бюджет 2026 на ЕС Споразумяха се за Бюджет 2026 на ЕС Той възлиза на 192,8 милиарда евро, а приоритетите в него са укрепване на отбранителната готовност на Европа, повишаване на конкурентоспособността и миграционния натиск Защо небето е синьо, а Космосът - черен Защо небето е синьо, а Космосът - черен Вижте какво е научното обяснение Тръмп премахва тарифите върху над 100 хранителни продукта Тръмп премахва тарифите върху над 100 хранителни продукта Политическата реалност обаче изиска корекция, защото избирателят не реагираше на идеологически величия, а на касовите бележки от супермаркета. Майдан срещу Зеленски, бунтари го обявиха за престъпник Майдан срещу Зеленски, бунтари го обявиха за престъпник Украински боец каза, че един нелегитимен президент е обсебил властта и настоя да се оттегли мирно, за да не се стига до кръвопролития Малък самолет се разби в Сърбия, има загинал и ранен Малък самолет се разби в Сърбия, има загинал и ранен 30-годишен пилот е издъхнал Самолетна катастрофира в Сърбия, единият пилот умира на място Самолетна катастрофира в Сърбия, единият пилот умира на място Другият е ранен Врязването на шведския автобус в спирка не е било умишлено Врязването на шведския автобус в спирка не е било умишлено Трима души загинаха Кафе в компанията на прасе е новата мания, която тръгна от Япония Кафе в компанията на прасе е новата мания, която тръгна от Япония Преди шест години японецът Рюджи Минагава създава първото кафене с мини прасета Какви са наказанията в Европа за насилие над животните Какви са наказанията в Европа за насилие над животните В Унгария например се наказва и раздаването на животни като награди в конкурси, както и просенето с животни
Бойко Борисов Бойко Борисов Ще имаме дерогация за Лукойл от САЩ, чичо ми зад Океана каза Виц на деня Виц на деня Какво е нужно на една жена да ви скапе петъка за една минута?
-Да е петък и да има една минута.
Виц на деня Виц на деня Две блондинки си говорят:
- Хич не ме интересува кой колко пари има! Важното е колко ми дава.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Някои индиански племена вярват, че ако ядеш мечка ще бъдеш силен и смел. Ако ядеш пума ще бъдеш хитър и бърз. Мисля си, ние дали не ядем прекалено много овче и свинско?
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори