×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Показа новия си нос
Показа новия си нос 15/06/2025, Неделя 13:20 2
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Хороскоп за деня – 15 юни 2025, неделя  Бургас догони София по търсене на имоти Бургас догони София по търсене на имоти Три квартала чупят рекорди по търсене и цени Търсят се нови директори в ключови училища в региона Търсят се нови директори в ключови училища в региона Свободни позиции в училища от Бургас, Айтос, Несебър, Карнобат и други Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Сестрата на пострадалия се свърза с Флагман.бг, за да разкаже потресаващи подробности за инцидента Тир удари каруца, уби коня Тир удари каруца, уби коня Катастрофата е станала в района на Бяла Слатина Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Арт улицата пред СУ „Н. Й. Вапцаров“ става сцена на вълнуващото пътуване назад във времето Боцка се от 24-годишна Боцка се от 24-годишна Това решение е продиктувано от желанието й да поддържа свеж и младежки вид Само това ни липсваше! Ескалация и в Косово Само това ни липсваше! Ескалация и в Косово Арестувани са били представители на сръбското вътрешно министерство и пенсиониран полицай Страни от ЕС обмислят забрана на социалните мрежи за подрастващи Страни от ЕС обмислят забрана на социалните мрежи за подрастващи Засега Брюксел не е проявил инициатива за законодателни промени, но няколко държави вече са пред консенсус по темата Ще спечели половин милион това лято Ще спечели половин милион това лято Хитовата певица ще реализира над 50 участия през месеците юни, юли и август и трябва да събере енергия
Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Пилотът е паднал от кошницата и краката му са се оплели във въже Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Президентът, обръщайки се към парада, заяви, че "армията на САЩ пази нашата свобода, вие ни правите силни и тази вечер накарахте всички американци да се гордеят с вас" Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Трима загинали и 125 ранени при последните атаки по израелските градове Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Иран няма да промени позицията си по ядреното си досие и няма да преговаря, докато израелските атаки продължават Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Акцент ще бъде поставен върху процеса на присъединяване на България към еврозоната Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Израел ще възобнови гражданските полети постепенно, предпазливо и бавно, веднага щом обстоятелствата го позволят, съобщи премиерът Известен милиардер почина по абсурден начин Известен милиардер почина по абсурден начин Той е председател на световния гигант за автомобилни части Sona Comstar Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Не ви ли тревожи фактът, че правителството налива средства в социологически агенции, за да му предоставят такива резултати, каквито то иска да види, коментира пред журналисти държавният глава Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Нелепият, но и шокиращ инцидент, е бил заснет от охранителните камери и набра огромна популярност, след като беше публикуван в интернет Сбогуваме се с този сериал Сбогуваме се с този сериал „Големият финал“ обещава емоционално, разкошно и достойно сбогуване с един от най-обичаните сериали на съвременната телевизия и кино
Томислав Дончев Томислав Дончев Влизането в Еврозоната да не би да е градушка или друго стихийно бедствие Виц на деня Виц на деня - Да ти се похваля, купих си крокодил и го гледам на вилата.
- Съседите не реагират ли?
- Кви съседи?
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За разлика от мъжa жената е готова с изводите още преди началото на разговора.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори