×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Орлин обиди Натали в "Ергенът" Орлин обиди Натали в "Ергенът" 27/11/2025, Четвъртък 19:15 0
Флагман.БГ Има ли голям скандал в Реал? Има ли голям скандал в Реал? 27/11/2025, Четвъртък 19:04 0
Флагман.БГ Русия отговори на Калас Русия отговори на Калас 27/11/2025, Четвъртък 18:41 0
Флагман.БГ Белоглав лешояд предизвика драма Белоглав лешояд предизвика драма 27/11/2025, Четвъртък 18:18 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Излиза ли БСП от властта Излиза ли БСП от властта Лидерът на партията обяви, че ако не могат да изпълнят социалните си ангажименти, ще преосмислят участието си в правителството Адвокатите на Коцев искат мярка "подписка", защото съпругата му трябва да се лекува в Германия Адвокатите на Коцев искат мярка "подписка", защото съпругата му трябва да се лекува в Германия Той трябва да се грижи за децата Радост пред съда във Варна, кметът Коцев излиза на свобода Радост пред съда във Варна, кметът Коцев излиза на свобода Трябва обаче да плати гаранция от 200 000 лева Защо еснафът напусна прославения Коледен град на бургаския пл. „Тройката” (ВИДЕО) Защо еснафът напусна прославения Коледен град на бургаския пл. „Тройката” (ВИДЕО) Още на 3 декември, но на пл. „Св.св. Кирил и Методий”, ще заработи алтернативният празничен базар Българите пътуват все повече, топ дестинации остават Турция и Гърция Българите пътуват все повече, топ дестинации остават Турция и Гърция 829 300 пътувания зад граница само през октомври, а броят на чуждите туристи у нас достига близо 957 000 души Култовата графична база се превръща в културно-образователен център и музей Култовата графична база се превръща в културно-образователен център и музей Новината съобщи ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков. Интерпол има нов председател-французина Люка Филип Интерпол има нов председател-французина Люка Филип Той ще бъде назначен за четиригодишен мандат   Домът на писателя в Бургас оживява с театрално-поетичен спектакъл на студенти от ТK„Любен Гройс“ Домът на писателя в Бургас оживява с театрално-поетичен спектакъл на студенти от ТK„Любен Гройс“ Тази вечер ще се постави началото на нови творчески взаимодействия в контекста на стремежа ни да станем Европейска столица на културата през 2032 г.     Гръцкият модел, задържан с д-р Хасърджиев, освободен срещу гаранция от 3000 лв. Гръцкият модел, задържан с д-р Хасърджиев, освободен срещу гаранция от 3000 лв. По обвинение за употреба на коктейл от наркотици с оръжие към 20-годишно момче   Съдът реши: Коцето прибира 100 000 лева от МВР Съдът реши: Коцето прибира 100 000 лева от МВР Заради ошушкано Audi A8, взето като веществено доказателство
Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Експерти предупреждават: ако щамът H5 мутира и тръгне между хората, светът може да се изправи пред по-тежка пандемия от коронавируса Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Темпото на напредъка на Русия по всички направления „видимо се засилва“, увери той Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи На Гунар Бек са били повдигани и обвинения за злоупотреба с академична длъжност Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Тя разкри дневното си меню и тренировъчната си рутина по време на „Аз съм знаменитост“ Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Гран при на Катар може да реши световната титла във Формула 1 за 2025 г., като напрежението между Ландо Норис, Оскар Пиастри и Макс Верстапен достига своя връх два кръга преди края Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Е съпругата му Арлийн Силвър, която е със 46 години по-млад Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Памела Хог е известна с бунтарските си пънк рок визии Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Наскоро французойка изгоря с близо 1 млн. долара Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Проблеми с транспорта на остров Корфу и в областите Етолоакарнания и Теспротия Сексуалният „пастор“, ръководил мрежата „Виджилантес“, ще лежи доживот Сексуалният „пастор“, ръководил мрежата „Виджилантес“, ще лежи доживот Според полицията той е търсил както мъже, така и жени. Насилвал е и непълнолетни
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Говорят си двама приятели:
- Абе, ти с*кс вкъщи правиш ли?
- Ти луд ли си бе, как вкъщи, нали жена ми е там?!
Виц на деня Виц на деня На един му се родила дъщеря.
Негов приятел го пита:
- На жена ти ли прилича?
- Не знам, още не може да говори!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тази нощ, синоптиците обещаха, повишена влажност. А на тези, на които им провърви и учестено дишане!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори