×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Жегата уби още двама в Испания, турски лесничей загина в борба с огъня край Измир
  • Вътрешните министри на Австрия и България ще посетят българо-турската граница
  • Пускат анкета доволни ли сме от НАП
  • ЕС дава 37,5 млн. евро за шест тир паркинги у нас
  • Безвъзмездна помощ за повишаване на киберсигурността за малки и средни предприятия
  • Слон уби две туристки в национален парк в Замбия
  • Жълт код за опасно горещо време е обявен в 18 области на страната
  • Григор среща Себастиан Офнер в третия кръг на Уимбълдън
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Помориец извърши граждански арест на двама младежи, откраднали колата му Помориец извърши граждански арест на двама младежи, откраднали колата му Уличен шум издаде крадците – собственикът реагира мигновено Спипаха топ дилър в Слънчев бряг с розови хапчета и кокаин Спипаха топ дилър в Слънчев бряг с розови хапчета и кокаин Оказало се, че той е не само криминално проявен, но и осъждан Участък от АМ "Тракия" остана без аварийна лента Участък от АМ "Тракия" остана без аварийна лента От Пътната агенция твърдят, че целта е да се осигури по-голяма пропускателност Жълт код за опасно горещо време днес, търсете прохлада Жълт код за опасно горещо време днес, търсете прохлада Максималните температури ще бъдат между 33° и 38°, в София - около 33° Българин взе 70 млн. лв. от продажба на акции, декларира ги в НАП Българин взе 70 млн. лв. от продажба на акции, декларира ги в НАП 1156 човека с годишни доходи над 1 млн. лв. Потушиха пожара край Айтос, но част от борова гора изгоря Потушиха пожара край Айтос, но част от борова гора изгоря Цяла нощ екипи на пожарната ще останат на дежурство Сваляме дрехите и задръжките: Какво трябва да знаем за секса на нестандартни места Сваляме дрехите и задръжките: Какво трябва да знаем за секса на нестандартни места Колкото и романтично да изглежда идеята за секс във вълните или басейна крие големи рискове Гениално изобретение помага на близките на хора с деменция в Бургас Гениално изобретение помага на близките на хора с деменция в Бургас Лилавата гривна е с вграден QR код улеснява намирането на възрастните хора, които не помнят собствените си имена Ето кой признак показва, че връзката ви е на ръба на криза Ето кой признак показва, че връзката ви е на ръба на криза Един от тези признаци е липсата на ангажираност във връзката Не яжте тези 7 неща през лятото – от тях се потите още повече Не яжте тези 7 неща през лятото – от тях се потите още повече Някои популярни храни могат неусетно да влошат изпотяването и телесната миризма в горещините
Сириец с брадва рани четирима пътници във влак в Германия Сириец с брадва рани четирима пътници във влак в Германия Според „Билд“ при днешното нападение нападателят е бил разоръжен от един от пътниците във влака, който после го е ранил с едно от неговите оръжия Млад мъж се вряза с мотор в подпорна стена и загина Млад мъж се вряза с мотор в подпорна стена и загина Инцидентът е станал снощи на улица "Дойран" Тръмп ще организира шампионски ММА двубой в Белия дом пред 20 хиляди Тръмп ще организира шампионски ММА двубой в Белия дом пред 20 хиляди Американският президент обяви САЩ за победители в Първата и Втората световни войни и отново ядоса руските медии Гласуват в 13:10 ч. третия вот на недоверие срещу кабинета "Желязков" Гласуват в 13:10 ч. третия вот на недоверие срещу кабинета "Желязков" Сметките сочат, че "Възраждане", МЕЧ и "Величие" събират общо 54 гласа Колко трябва да платиш, за да се спасиш от военна служба в Турция Колко трябва да платиш, за да се спасиш от военна служба в Турция Турският статистически институт (ТюркСтат) обяви днес данните за инфлацията през юни - решаващ фактор за индексацията на такси и трудови възнаграждения през второто полугодие Няма да повярвате колко много са българските проститутки в Германия Няма да повярвате колко много са българските проститутки в Германия Над 11 % Тръмп постигна един от големите си успехи, приеха мегазакон Тръмп постигна един от големите си успехи, приеха мегазакон Промяната предвижда големи данъчни съкращения и съкращения на разходите в размер на 4,5 милиарда долара Aaron Sevilla, Dali и Shai Erez идват в Bedroom Beach Club Aaron Sevilla, Dali и Shai Erez идват в Bedroom Beach Club Новата плажна зона, с ефирни балдахини и инфинити басейн, който визуално се слива с морската шир, е проектирана за пълно потапяне в моменти на удоволствие Украйна е на ръба на поражението, а Тръмп и Путин се разправят за „корените“ на войната Украйна е на ръба на поражението, а Тръмп и Путин се разправят за „корените“ на войната  Властите в Киев се надяват от Вашингтон да се съгласят да продават американски оръжия на европейски страни, а те да им ги предоставят На гаджето ми не му става, аз спах с друг. Изневяра ли е, пита бургазлийка от Меден рудник На гаджето ми не му става, аз спах с друг. Изневяра ли е, пита бургазлийка от Меден рудник Анонимен разказ взриви фейсбук – млада бургазлийка пита дали е изневерила, след като се отдала на страстта с възрастен мъж и 19-годишен хлапак
Александър ДУГИН Александър ДУГИН С Александър Вучич е свършено Виц на деня Виц на деня Дете пита татко си:
– Тате, като стана голям като теб, ще мога ли вече да правя каквото си поискам?
– Не, момчето ми. Тогава вече ще си женен.
Виц на деня Виц на деня Момче се опитва да води интелектуален разговор с блондинка:
– Обичате ли Шекспир?
Тя, смутено:
– Не. По-скоро сме приятели…
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Животът без мечти е градина без цветя, а животът с неосъществени мечти е градина с изкуствени цветя
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори