×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Мария АРНАУДОВА ЦСКА ще плати 800 000 евро за крилото Лео Перейра ЦСКА ще плати 800 000 евро за крилото Лео Перейра 19/12/2025, Петък 09:43 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Трагедия в Благоевград: 24-годишно момиче издъхна по време на младежки купон Трагедия в Благоевград: 24-годишно момиче издъхна по време на младежки купон Младата жена казала, че ѝ прилошава, след което загубила съзнание и не успяла да бъде спасена въпреки реанимацията Бившият шеф на НСО ген. Миланов: Сигурност не се гради с емоции и популизъм Бившият шеф на НСО ген. Миланов: Сигурност не се гради с емоции и популизъм Експертът предупреди, че чести и необмислени законови промени рушат професионализма в сектора 18 декември премина под знака на музиката и театъра в Царево 18 декември премина под знака на музиката и театъра в Царево След откриването на коледния базар на централния площад, сцената се изпълни с ритъм и празнично настроение благодарение на изпълненията на мажоретния състав към СУ "Никола Й. Вапцаров" ПП „Величие“ последна влиза при Радев, идва ред на мандатите ПП „Величие“ последна влиза при Радев, идва ред на мандатите Най-малката парламентарна група е последна в графика на държавния глава, след което започва решаващата конституционна процедура Карлос Насар подкрепи Златев, но обжалванията го тласкат към Бахрейн Карлос Насар подкрепи Златев, но обжалванията го тласкат към Бахрейн Херкулес постави ултиматум за бъдещето си в българския национален отбор Разнобой във федерацията: Шамил Мамедов ще се състезава за България въпреки Станка Златева Разнобой във федерацията: Шамил Мамедов ще се състезава за България въпреки Станка Златева Борец от Дагестан ще носи българския флаг, президентът на федерацията е категорично против Тревожно замърсяване на въздуха в София и Пловдив: Над 400 микрограма фини прахови частици Тревожно замърсяване на въздуха в София и Пловдив: Над 400 микрограма фини прахови частици Безветрие и мъгла създадоха опасна концентрация на замърсители в ниските слоеве на атмосферата Ограничения за тирове по АМ "Тракия", "Хемус" и "Струма" в дните преди и след празниците Ограничения за тирове по АМ "Тракия", "Хемус" и "Струма" в дните преди и след празниците АПИ въвежда временни забрани за движение на камиони над 12 тона по ключови трасета Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Световно признатият аниматор се върна от Канада, за да се включи в протестите в София и заяви, че е убеден в победата над „кликата“ Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Съпредседателят на „Да, България“ Божидар Божанов пък прогнозира, че Пеевски ще се превърне в електорално джудже, ако се върне машинния вот
Актьорите във Великобритания се надигат срещу ИИ по модела на Холивуд Актьорите във Великобритания се надигат срещу ИИ по модела на Холивуд Синдикатът Equity настоява за съгласие, прозрачност и справедливо заплащане при използване на изкуствен интелект Уиз Калифа осъден на 9 месеца затвор в Румъния за притежание на наркотици Уиз Калифа осъден на 9 месеца затвор в Румъния за притежание на наркотици Апелативният съд в Констанца отмени глобата и наложи ефективна присъда по строгия румънски закон за наркотиците ЕС одобри заем от 90 млрд. евро за Украйна, без да пипа замразените руски активи ЕС одобри заем от 90 млрд. евро за Украйна, без да пипа замразените руски активи Унгария, Словакия и Чехия няма да се включат в механизма Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Желязков заяви условна подкрепа за спорната схема със замразените руски активи, но остава открит въпросът кой ще плаща, след като Москва предяви претенции НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно „За" промените в Кодекса на труда гласуваха 166 народни представители Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Името му става световноизвестно през 1991 г., по време на първата война в Персийския залив Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната В Европейския съюз годишната инфлация през ноември 2025 г. е 2,4 на сто, което е спад спрямо 2,5 на сто през октомври Черноморец Бургас къса с четирима Черноморец Бургас къса с четирима Това са Калоян Кръстев, Стефан Трайков, Павел Георгиев и Тодор Чаворски "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се Целта на проявата е да бъдат подпомогнати социално слаби семейства и хора в неравностойно положение с хранителни продукти и домакински консумативи от първа необходимост САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия Мигрантите се завръщат у дома, оставяйки повече жилища и работни места за американците, каза той
Владимир ПУТИН Владимир ПУТИН Eвропейските лидери са малки прасета Виц на деня Виц на деня - И сега не ти ли е тъпо, че жена ти отиде да живее при съседа?
- Не!
- Защо?
- Защото сега аз съм съседа!
Виц на деня Виц на деня - Брат, как се разбираш с жена си?
- Абе мани! Даже поотделно правим с*кс...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не можем да променим картите, които са ни раздадени, а само начина, по който ще ги изиграем
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори