×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • АПИ: 377 машини обработват републиканските пътища в районите със снеговалеж
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Тежък удар за Мартин от „Игри на волята“ Тежък удар за Мартин от „Игри на волята“ 25/12/2025, Четвъртък 21:30 0
Флагман.БГ Няколко съвета, за да не се напиете на Коледа Няколко съвета, за да не се напиете на Коледа 25/12/2025, Четвъртък 20:30 0
Флагман.БГ Откриха уникално златно 2300-годишно съкровище Откриха уникално златно 2300-годишно съкровище 25/12/2025, Четвъртък 20:00 0
Флагман.БГ Учени развенчаха брадат мит за съня Учени развенчаха брадат мит за съня 25/12/2025, Четвъртък 19:45 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Важно за цените в евро и в лева: Ето как ще бъдат изписвани Важно за цените в евро и в лева: Ето как ще бъдат изписвани Ако има намаление, цените трябва да са три. Старата цена - в левове, новата - и в двете валути България сред лидерите в Европа по хайвер от белуга България сред лидерите в Европа по хайвер от белуга Как ферма край язовир „Кърджали“ изнася най-скъпия хайвер за Франция и света Най-важният урок на Аюрведа е да научим, че нашето здраве е в собствените ни ръце Най-важният урок на Аюрведа е да научим, че нашето здраве е в собствените ни ръце Най-важното е да бъдем в синхрон с природата, със сезона и с нашето вътрешно състояние Мозъкът страда, ако имате недостиг на определени витамини Мозъкът страда, ако имате недостиг на определени витамини За да остане ефективен, той се нуждае от постоянен приток на хранителни вещества Пазарджишкото село Гелеменово е наводнено от скъсана дига Пазарджишкото село Гелеменово е наводнено от скъсана дига Няколко къщи са под вода, съобщи общинският съветник от Пазарджик Атанас Шопов Няколко съвета, за да не се напиете на Коледа Няколко съвета, за да не се напиете на Коледа Всеки има поне един познат, който се хвали с това колко много може да изпие, защото има "тренинг" или по-голяма толерантност към алкохола Как да се преборим със стреса и напрежението по празниците Как да се преборим със стреса и напрежението по празниците Подаръци, пътувания и очаквания превръщат края на годината в едни от най-натоварените дни в годината, твърдят психолозите Зимата се върна: Две деца пострадаха при челен удар между две коли във Врачанско Зимата се върна: Две деца пострадаха при челен удар между две коли във Врачанско През целия ден аварираха тежкотоварни камиони – най-много от тях в областите Монтана и Враца Учени развенчаха брадат мит за съня Учени развенчаха брадат мит за съня Популярно схващане за спането се оказа напълно погрешно Кейт Мидълтън с краен ход, вековна кралска традиция отива в историята Кейт Мидълтън с краен ход, вековна кралска традиция отива в историята Бъдещата кралица се надява да скъса с обичая, който определя като странен
България сред лидерите в Европа по хайвер от белуга България сред лидерите в Европа по хайвер от белуга Как ферма край язовир „Кърджали“ изнася най-скъпия хайвер за Франция и света Откриха уникално златно 2300-годишно съкровище Откриха уникално златно 2300-годишно съкровище Предполага се, че намерените монети са жертвоприношение за боговете Пи Диди поиска незабавното си освобождаване от затвора Пи Диди поиска незабавното си освобождаване от затвора Адвокатите му депозираха заявлението в съда Джейсън Стейтъм се снима с децата, а това е рядко събитие Джейсън Стейтъм се снима с децата, а това е рядко събитие Снимката е направена по време на посещение на семейството на коледен базар във Великобритания Как Крайова се превърна в магнит за хиляди с коледното си градче – и какво липсва на Бургас Как Крайова се превърна в магнит за хиляди с коледното си градче – и какво липсва на Бургас Пространството в румънския град не е просто няколко сергии с греяно вино и кебапчета, а пълнокръвна туристическа атракция, за която хората пътуват стотици километри Илюзия за победа: Русия е завзела по-малко от 1% от територията на Украйна за 1 година Илюзия за победа: Русия е завзела по-малко от 1% от територията на Украйна за 1 година Почти 100 000 руски войници са загинали по време на войната "Maмo, мeчeтo мe шпиoниpa": Зaщo АІ пoдapъцитe зa Koлeдa ca бoмбa cъc зaĸъcнитeл "Maмo, мeчeтo мe шпиoниpa": Зaщo АІ пoдapъцитe зa Koлeдa ca бoмбa cъc зaĸъcнитeл Apгyмeнтът нa бизнeca e пpивиднo лoгичeн - АІ вeчe e в тeлeфoнитe, в paбoтaтa и в eжeднeвиeтo ни, зaщo дa нe e и пoд eлxaтa Основателят на „Телеграм“ Павел Дуров забременява безплатно всяка неомъжена жена до 38 години Основателят на „Телеграм“ Павел Дуров забременява безплатно всяка неомъжена жена до 38 години Потвърдените биологични деца ще имат право да наследят част от състоянието на предприемача, оценено на около 17 милиарда долара Зеленски пожела смъртта на Путин за Коледа Зеленски пожела смъртта на Путин за Коледа Искаме мир за Украйна и се борим за страната, каза президентът Маколи Кълкин обмисля завръщане като Кевин Маккалистър в „Сам вкъщи“ Маколи Кълкин обмисля завръщане като Кевин Маккалистър в „Сам вкъщи“ Актьорът, който превърна малкото хлапе в световна звезда, споделя идеи за нов сюжет и разкрива как празниците отново събуждат носталгията по култовата поредица
Драгомир Стойнев, БСП Драгомир Стойнев, БСП Хаосът тепърва започва наново Виц на деня Виц на деня Реклама:
"Заповядайте в нашия нов спортен магазин! Всичко за спорта! Телевизори, дивани, бира, чипс!"
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, какво да ти взема за Коледа?
- Ами ти, всичко ми взe! Какво още искаш?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Любовта не е в целувките, а в търпението, разбирането, подкрепата и доверието.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори