×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Предстои зрелищен метеоритен дъжд Предстои зрелищен метеоритен дъжд 21/12/2025, Неделя 17:15 0
Флагман.БГ Ето кои хора не трябва да ядат киви Ето кои хора не трябва да ядат киви 21/12/2025, Неделя 17:00 0
Тервел ИЛИЕВ Храните продължават да поскъпват цялостно Храните продължават да поскъпват цялостно 21/12/2025, Неделя 15:45 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ето кои хора не трябва да ядат киви Ето кои хора не трябва да ядат киви То съчетава нискокалорично съдържание с богат хранителен профил Вода с чесън - неочаквано добра комбинация Вода с чесън - неочаквано добра комбинация В днешно време има толкова рецепти, които обещават, че ако ги изпълним, ще сме здрави и красиви, че не може да ги изброим. Част от тях са свързани с пиенето на вода Васил Найденов призна за любопитни авантюри... Васил Найденов призна за любопитни авантюри... Големият ни певец разтърси и с покъртителни подробности за фаталния край на баща си Храните продължават да поскъпват цялостно Храните продължават да поскъпват цялостно В същото време се отчита рязък спад в цената на зелето Дядо Коледа пристигна с мотор и зарадва децата в Стара Загора Дядо Коледа пристигна с мотор и зарадва децата в Стара Загора Празнична инициатива на мото клуб и сдружение обединява малки и големи с усмивка Валери Божинов: Футболът се обединява в подкрепа на Любо Пенев Валери Божинов: Футболът се обединява в подкрепа на Любо Пенев Бившият национал апелира за уважение към легендите на българския футбол и доброта между поколенията Разбиха престъпна група за разпространение на наркотици, има задържани Разбиха престъпна група за разпространение на наркотици, има задържани Иззети са над 10 килограма канабис Олимпийският шампион Семен Новиков отказва централизираната подготовка Олимпийският шампион Семен Новиков отказва централизираната подготовка Златният медалист от Париж поставя условия за бъдещо участие в националния отбор Почина бившият изп. директор на УМБАЛ-Бургас д-р Георги Матев Почина бившият изп. директор на УМБАЛ-Бургас д-р Георги Матев Вестта доведе до вълна от съболезнования Дара "взриви" Царево Дара "взриви" Царево Лазерно шоу озари небето над морския град и постави бляскава точка на една вечер, която ще се помни дълго
Вода с чесън - неочаквано добра комбинация Вода с чесън - неочаквано добра комбинация В днешно време има толкова рецепти, които обещават, че ако ги изпълним, ще сме здрави и красиви, че не може да ги изброим. Част от тях са свързани с пиенето на вода Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Техните изследвания се фокусират върху клетъчното препрограмиране, стареенето и регенеративната медицина След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център Според близки на семейството Ганчев е страдал от диабет тип 2 Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Вместо фойерверки и шумни тостове, швейцарците изразяват надежда за ново начало със символичен жест, който съчетава древни вярвания и модерна сантименталност Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? "Ако има взаимна политическа воля, това може да се разглежда само положително", каза говорителят на руския лидер Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. всички финансови продукти в левове ще бъдат еднократно и безплатно превалутирани в евро по фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лева Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Това са откритията на изследователи от университета Флиндърс (Австралия) През зимата вечеряйте в този час, категорични са учени През зимата вечеряйте в този час, категорични са учени Човешкото тяло функционира според вътрешен биологичен часовник, който регулира вътрешните процеси Седем слона загинаха, блъснати от пътнически влак в Индия Седем слона загинаха, блъснати от пътнически влак в Индия Машинистът е задействал аварийните спирачки, когато видял животните, но слоновете продължили да вървят към влака Антъни Джошуа прати на пода влогъра Джейк Пол Антъни Джошуа прати на пода влогъра Джейк Пол След края на двубоя стана ясно, че Пол е със счупена челюст
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Нямам никакви проблеми с гнева Виц на деня Виц на деня - Съседке, имам да те черпя.
- Защо, комшия?
- Вчера, така вика по твоето дете, че и моето си оправи стаята и се облече по-топло.
Виц на деня Виц на деня - Знаеш ли какво е кактус?
- Не.
- Разочарована от живота краставица.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Странно нещо е съвестта! Измъчва не този, когото трябва, а този, който я има.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори