×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тревожна ескалация: Трета поред атака срещу търговски танкер в Черно море Тревожна ескалация: Трета поред атака срещу търговски танкер в Черно море Реджеп Ердоган заяви, че нападенията са неприемливи, като отправи предупреждение към „всички свързани страни“ От 2026 г. винетките ще се таксуват в евро без промяна в цената От 2026 г. винетките ще се таксуват в евро без промяна в цената Преходът е напълно автоматизиран и потребителите не трябва да правят нищо допълнително Имаме два месеца да прекратим договорите си оператори без неустойка при повишение на тарифите Имаме два месеца да прекратим договорите си оператори без неустойка при повишение на тарифите Срокът за промяна на доставчик на телекомуникационни услуги започва да тече от момента, в който сме официално уведомени за предстояща индексация Исторически успех! Белослава Кръстева стана първа в Европа по ускорен шах Исторически успех! Белослава Кръстева стана първа в Европа по ускорен шах При мъжете се представи гросмайстор Кирил Георгиев Властта и синдикати с поредна среща в търсене на изход за бюджета Властта и синдикати с поредна среща в търсене на изход за бюджета Процедурата е замразена до постигане на всеобща договорка Има ли тежко пострадали след ексцесиите в столицата? Има ли тежко пострадали след ексцесиите в столицата? Добра вест дойде от Центъра за спешна медицинска помощ След погрома вчера: Каква е пътната обстановка в центъра на София След погрома вчера: Каква е пътната обстановка в центъра на София Възстановено е движението на градския транспорт Подписва се важен договор, свързан с АЕЦ "Козлодуй" Подписва се важен договор, свързан с АЕЦ "Козлодуй" Изграждането на 7-и и 8-и блок е ключов фактор за гарантиране на енергийната сигурност на България Gen Z е общото между протеста в България, бунта в Сърбия и кмета на Ню Йорк Gen Z е общото между протеста в България, бунта в Сърбия и кмета на Ню Йорк Първото, което това поколение разбра, е простата, брутална истина: светът е несправедлив. Не по философски, а по счетоводен начин Какво ще е времето на 2 декември Какво ще е времето на 2 декември Температурите ще достигат 14 градуса
Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Русия обяви, че е превзела град Покровск в Донецка област, но Украйна отхвърля тази информация От Кремъл се хвалят: Битката за Покровск приключи От Кремъл се хвалят: Битката за Покровск приключи "Ще постигнем целите, които първоначално си поставихме", каза президентът на РФ Путин Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това В Китай не си поплюват с технологичния напредък Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Нидерландия се опитва да помогне на украинците с оръжия от САЩ 101-годишна баба е звезда във фитнеса 101-годишна баба е звезда във фитнеса В Испания Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Две ателиета се обвиняват взаимно Почина велик шампион от старата школа на тениса Почина велик шампион от старата школа на тениса Отиде си Никола Пиетранджели Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Трима загинали и най-малко осем ранени при удар по източния украински град, твърдят местните власти Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите На прицел са лица с профил на агресивни граждани, познати от предишни протести Доналд Тръмп си е направил ЯМР, обеща да покаже резултатите Доналд Тръмп си е направил ЯМР, обеща да покаже резултатите Президентът на САЩ уверява, че е в отлично здраве, не уточнява коя част от тялото му е била проверявана
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Скъпа, имам две новини - лоша и хубава.
- Казвай!
- Реших да те напусна!
- А сега кажи лошата!
Виц на деня Виц на деня - Кога индийката е готова за с*кс?
- Когато червената точка на челото и светне в зелено.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Дай на някого една риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го да лови риба и ще чукаш жена му всеки уикенд.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори