×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Това са най-вкусните тиквички за зимата Това са най-вкусните тиквички за зимата 18/08/2025, Понеделник 12:45 0
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Учени: Пържените картофи са по-опасни, отколкото си мислите Учени: Пържените картофи са по-опасни, отколкото си мислите Новото изследване разкрива колко често консумирането им влияе на здравето ни 31-годишен айтозлия хванат с близо 2 промила алкохол зад волана 31-годишен айтозлия хванат с близо 2 промила алкохол зад волана Задържан е край Водопада Потребителската кошница поевтиня с 1 лев за седмица Потребителската кошница поевтиня с 1 лев за седмица Наблюдаваха се цените на 27 основни хранителни продукта Смърди ли разследването срещу Никола с АТВ-то от Слънчев бряг и защо в Бургас след дни ще ври Смърди ли разследването срещу Никола с АТВ-то от Слънчев бряг и защо в Бургас след дни ще ври Готви се голям протест в петък, ще има хиляди пред Съдебната палата на Бургас за въззивната мярка за неотклонение  Убиха съпругата на полицай от Първомай, докато той е на дежурство Убиха съпругата на полицай от Първомай, докато той е на дежурство По една от версиите нападател е проникнал в къщата, а след като тя се е събудила от шума и се е опитала да го прогони, е била намушкана с нож 19-годишен от София с 2.40 промила катастрофира с „Мерцедес AMG“ в Несебър 19-годишен от София с 2.40 промила катастрофира с „Мерцедес AMG“ в Несебър До катастрофиралия автомобил били двама братя – на 16 и 19 години. По-големият заявил, че е управлявал превозното средство към момента на произшествието Украински деца ще почиват в Сарафово – защо това предизвиква омраза Украински деца ще почиват в Сарафово – защо това предизвиква омраза Да се противопоставиш на помощ за дете, преживяло война, е като да откажеш чаша вода на човек, който умира от жажда, смята журналистът Светлин Желев Това са най-вкусните тиквички за зимата Това са най-вкусните тиквички за зимата Лесен метод за консервиране на летния зеленчук, който ще имате подръка през студените месеци Заловиха дрогиран шофьор в „Меден рудник“ Заловиха дрогиран шофьор в „Меден рудник“ Бил под въздействие на амфетамин и метаамфетамин Турско-азерски консорциум е фаворитът за бизнеса на "Лукойл" в България Турско-азерски консорциум е фаворитът за бизнеса на "Лукойл" в България Има раздвижване, но няма сигурност, че най-голямата компания у нас ще има нов собственик
Учени: Пържените картофи са по-опасни, отколкото си мислите Учени: Пържените картофи са по-опасни, отколкото си мислите Новото изследване разкрива колко често консумирането им влияе на здравето ни Кошмар край Истанбул! Автобус за Одрин се преобърна, има много загинали и ранени (СНИМКИ) Кошмар край Истанбул! Автобус за Одрин се преобърна, има много загинали и ранени (СНИМКИ) Инцидентът е затворил новата магистрала за часове Скритият балон в Big Tech: завишени ли са оценките с 14 трилиона долара? Скритият балон в Big Tech: завишени ли са оценките с 14 трилиона долара? Амортизацията може да е ахилесовата пета на технологичните гиганти – завишените печалби имат потенциала да изкривят пазара с трилиони долари Разбиха мини нарколаборатория в къща за гости в Китен Разбиха мини нарколаборатория в къща за гости в Китен Арестуван е 21-годишен мъж от Асеновград Хванаха двама пияни шофьори в Бургаско в рамките на пет минути – единият с 2.66 промила Хванаха двама пияни шофьори в Бургаско в рамките на пет минути – единият с 2.66 промила Бургаската полиция хваща пияни шофьори един след друг Умря злодеят от "Супермен" Умря злодеят от "Супермен" В изявление семейството му съобщи, че е починал в неделя сутринта Дилемата, пред която ще се изправи Зеленски Дилемата, пред която ще се изправи Зеленски Украйна трябва да се съгласи с редица предварителни условия Топ моделка се заби с Поршето си в лос, почина на място Топ моделка се заби с Поршето си в лос, почина на място Само четири месеца преди трагедията, Ксения и нейният партньор са сключили брак – ново начало, което животът безмилостно прекъсва Тези 4 зодии да прочетат най-важното послание за днешния ден Тези 4 зодии да прочетат най-важното послание за днешния ден Днешният ден е особено важен за Телците, Лъвовете, Скорпионите и Козирозите, защото те ще получат ясен знак, че са на прав път Въпрос за Лили Иванова влезе в турския Биг Брадър, тази жена отпадна Въпрос за Лили Иванова влезе в турския Биг Брадър, тази жена отпадна Предаването бе излъчено по турска телевизия на 7 август
Николай Вълканов, изп. директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов, изп. директор на Сдружението за модерна търговия Вместо "Магазин за хората" да беше създаден музеен експонат - бакалия от соца Виц на деня Виц на деня - Ти какви мъже харесваш?
- Такива, със слабо зрение.
- Защо?
- Защото и те ме харесват.
Виц на деня Виц на деня - Бабо, може ли да си оставя играчките при теб за няколко дена?
- Що бе, Петърчо? Какво стана?
- Ами, днес изписват мама и братчето ми от родилното. Не е ясно още що за човек е...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Любовник - любим мъж, който не е задължително да го храниш и переш...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори