×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Без коли първа и втора категория в центъра на София
  • Мъж заплаши с лопата полицаи във Великотърновско
  • Започва продажбата на стартовите комплекти евромонети
  • Затвори родилното отделение в Севлиево
  • Сигнал за бомба затвори Прохода на Републиката
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Пореден скандал в Скопие, удариха тежко по България


05 Август 2024, Понеделник, 16:40 ч.
Автор: Флагман.БГ

Железопътна линия към страната ни стана нежелана от новите управляващи в РСМ

През последните няколко седмици новото правителство в Северна Македония начело с Християн Мицкоски изненадващо поиска да бъде прекратено строителството на железопътната линия към България. Аргументите на македонската страна са, че проектът за изграждане на железницата по европейския транспортен Коридор №8, поради сложния планински терен е много скъп и не се знае, къде ще се свърже с България. Над век и половина продължават опитите за изграждане на железопътна връзка между София и Скопие. Балканските и световните войни от 20-ти век и геополитическите противостояния спъват начинанието.

След разпадането на Югославия повече се говори отколкото действа за завършване на железопътната линия. Тя трябва да е част от големия транспортен Коридор №8, който ще свързва италианското пристанище Бари с Дуръс в Албания на Адриатическия бряг и черноморските български пристанища Варна и Бургас. За коментар по македонската позиция потърсихме доц. Ангел Джонев от Института по история в Българската академия на науките. Неговата докторска дисертация "Македония в железопътната политика на България" е най-подробното разглеждане на миналото и настоящето на релсовите пътища не само между България и географската област Македония, но и на Западните Балкани.

"Това е едно звено, което остава неизградено повече от 150 години. Въпреки че първият строителен период е още в Османската империя – обяснява изследователят доц. Ангел Джонев.  Другият важен момент, е това, че България го възприема като основен приоритет и към 1910 г. българският влак достига до границата при Гюешево, но вече над 110 години очаква влака на съседа, както се казва. Войните са другият фактор, който до голяма степен катализира някои процеси. В Първата св. война България прави известни усилия за свързването на Гюешево с Куманово, липсващото звено от ж.п. инфраструктурата между София и Скопие.

През Втората св. война е извършено едно колосално усилие, което довежда до прокопаването на около 30 тунела. Подготвянето на съществена част от трасето между Гюешево и Куманово. Това е в рамките на близо 3,5 години, а вложенията се изчисляват на около половин милиард тогавашни лева. В крайна сметка не е постигнато желаното, не е завършена линията. Времевият фактор изиграва най-съществена роля – не достига времето." Официалното споразумение за възобновяване строителството на железницата "Скопие – София" е подписано през 1994 г., но съществен напредък няма, въпреки че през последните години е осигурено и европейско финансиране.

"То си беше и политическо действие – 1994 г. е известна с това, че е направена "първата – първа копка" на строителството на линията от Беляковци до Гюешево, този липсващ участък от 56 kм. Тоест хорото се води от политиците и от време на време се правят първи копки.  Почти всички министри в Северна Македония имат някаква първа копка по това трасе. Обикновено то е популярно около някои парламентарни избори – или се открива нещо завършено или се открива нещо започнато. Може би всеки министър има и меморандум, тоест има и документ подписан от него, как ще се завърши тази линия с пускови срокове. Последната първа копка беше през 2022 г., когато премиерът Димитър Ковачевски и българският премиер Гълъб Донев в района на Куманово дадоха поредния старт на завършването на линията", припомня доц. Джонев.

Премиерите на Северна Македония и България Димитър Ковачевски и Гълъб Донев на церемонията в Куманово, 29 октомври 2022 г. Питаме учения, доколко основателни са твърденията на новите македонски управляващи, че не знаят къде ще се свърже железницата с България и дали все още е използваем недовършеният тунел под границата при Деве баир? "Това са двама човека, които основно говорят – министърът на транспорта и вицепремиер Александър Николоски и премиерът Християн Мицкоски. Двамата сигурно не знаят, може би не са отишли, но аз съм ходил на порталите на тунела. Тунелът си стои, той е във фаза на изграждане.

Има подписани споразумения между България и Република Македония, затвърдени с Република Северна Македония, меморандуми и договори. Там е указано, че връзката ще бъде на Гюешево. Това е вододелният тунел, който е разработван още в периода на Втората св. война. Доколкото ми е известно, има пред себе си дори подготвено финансиране за неговото реализиране, заедно с липсващия участък от тунела до гара Гюешево. Това поне считам, че от страна на България е осигурено." Относно твърденията, че железопътната линия няма да се изплати като инвестиция, Ангел Джонев припомня, че според анализите още от миналия век, липсата на Коридор №8, носи 1 млрд.американски долара загуби на България годишно.

"Коридорът трябва да се разглежда като инфраструктура между Дуръс и Бургас, Дуръс и Варна. Това е големият му капацитет, а не между 2 ж.п.спирки на села в Северна Македония, или между Крива паланка и Деве баир. Може би някои участъци нямат тоя икономически потенциал, но като цяло затова се говори за Коридор от море до море.
 Затова се говори за такова голямо предприятие.

Аз не се учудвам от политическото говорене на хора, които явно са поели политически ангажименти по отношение на другото направление на Коридор №10, което започва, както е известно в Европа, но минава през Ниш, Скопие, Гевгели, Солун.

Там сасъсредоточени по-големите усилия в момента на Северна Македония. А между другото новото правителство геополитически е точно в това направление като веяния", твърди ученият. В края на разговора Ангел Джонев припомня, че разплитането на българо-македонския транспортен възел не е само по линията на Коридор №8 като железница. Нужно е изграждането на автомагистрала по Коридор №8.

"Защо вече не почнем да мислим и да проектираме следващите две връзки между Кочани – Делчево – Благоевград и между Петрич – Струмица, те също са жизненоважни икономически", призовава експертът, според когото геополитическите интереси се явяват пречка, но също така и предпоставка за "отпушването" на работата по Коридор №8, и първите сигнали за това вече дойдоха отвъд Океана.


В категории: Политика


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
5
Коментара
Флагман.БГ Разбра се кой е загиналият полицай в София Разбра се кой е загиналият полицай в София 01/12/2025, Понеделник 13:02 0
Флагман.БГ Разследват дипломите на Гонзо Разследват дипломите на Гонзо 01/12/2025, Понеделник 12:24 0
Очаква ни дъжд за Никулден
Очаква ни дъжд за Никулден 01/12/2025, Понеделник 11:49 1
5
Коментара по темата
5.
Българин
07.08.2024 19:49:06
0
0
В основата на цялата ситуация са Сърбия и зад гърба и Русия, най-големите и вековни врагове на България!
4.
Vlad
06.08.2024 13:28:07
0
0
Вие не разбрахте ли тенденциозната политика на правителството на Мицкоски!Той изпълнява идеологията на Русия и Сърбия Северна Македония да не я свързва нищо(икономически и културно) с България.Протакането и бавенето са ОК за Сърбия и Русия.
3.
Бай Гого
06.08.2024 08:25:42
0
1
Нямате ли редактори, които да четат статиите преди да ги публикувате? Пълно с граматически и други грешки!
2.
дотам я докарахме
05.08.2024 19:49:00
0
5
макетата да се бъзикат с нас....
вие си правете сметката,какъв е имиджа на България ,пред света....
1.
Дернев
05.08.2024 18:53:22
0
3
БГ също не работи за тази линия, защото уж македонците не искат. Но работят усилено да пратят влаковете от Александруполис до Констанца, въпреки липсата на БГ и европейски интерес. Седим си на двата стола вместо твърдо да застане до Унгария. Жалки сме.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Интересно предложение до ОбС: Да сменим Альошата с Васил Левски Интересно предложение до ОбС: Да сменим Альошата с Васил Левски Време ли е противоречивия съветски паметник да отиде в историята  ЦСКА подкрепя Любослав Пенев в трудния момент: Ще спечелиш и този мач! ЦСКА подкрепя Любослав Пенев в трудния момент: Ще спечелиш и този мач! Легендарният нападател е от няколко дни в германска клиника и се бори за живота си Христо Стоичков с подкрепа за Боби Михайлов, Любо Пенев и Петър Хубчев Христо Стоичков с подкрепа за Боби Михайлов, Любо Пенев и Петър Хубчев Боби, Любо, Петьо – вие винаги сте били бойци, с които заедно сме спечелили десетки битки! Няма кой да ви уплаши, написа Камата Разследват дипломите на Гонзо Разследват дипломите на Гонзо Прокуратурата ще проверява дали не са фалшиви Ограничаване от социалните медии дава резултати, подобрява се осезаемо менталното здраве Ограничаване от социалните медии дава резултати, подобрява се осезаемо менталното здраве Участниците в проучването въобще не са съобщили, че се чувстват самотни Шофьорът, който уби полицай в София с 6 глоби за пътни нарушения Шофьорът, който уби полицай в София с 6 глоби за пътни нарушения 34-годишният мъж блъснал униформения, който разследвал предишна катастрофа Картини на Георги Баев стават част от мисията „Нов роял за талантите на Бургас“ Картини на Георги Баев стават част от мисията „Нов роял за талантите на Бургас“ Двете дарени картини ще бъдат включени в благотворителната изложба „Нов роял за талантите на Бургас“, която ще бъде открита на 1 декември 2025 г. от 18:00 ч Как ще купуваме винетки в евро и на какви цени Как ще купуваме винетки в евро и на какви цени Стотици хиляди винетки изтичат през декември и януари Китайски влак стигна рекорда от 603 км/ч, у нас още пътуваме над 6 часа от Бургас до София Китайски влак стигна рекорда от 603 км/ч, у нас още пътуваме над 6 часа от Бургас до София Страната вече разполага с Shanghai Maglev, достига 430 км/ч в едно безшумно, почти космическо плъзгане между летище „Пудун“ и центъра на Шанхай. Max Fight 64 няма да е просто битка – ще бъде сцена за национално обединение Max Fight 64 няма да е просто битка – ще бъде сцена за национално обединение Запрянов влиза в клетката със сърце, не само с опит
Как Майкъл Фейгън се промъкна до леглото на британската кралица - една невероятна история Как Майкъл Фейгън се промъкна до леглото на британската кралица - една невероятна история Инцидентът довел до пълна ревизия на кралската охрана, а Майкъл Фейгън не бил обвинен във взлом, тъй като по онова време това било гражданско, а не наказателно нарушение Ванеса Хъджънс отново майка на 36 Ванеса Хъджънс отново майка на 36 Известната актриса и певица посрещна второто си дете със съпруга си, професионалния бейзболист Коул Тъкър  Подробности за масовата стрелба по време на детско парти Подробности за масовата стрелба по време на детско парти Тотален ужас вместо празник Хеликоптер се разби фатално в Централна Европа Хеликоптер се разби фатално в Централна Европа Трагедията близо до Жешов Любов и късмет за Овена, Девата да избягва конфликтите! Любов и късмет за Овена, Девата да избягва конфликтите! Хороскоп за деня – 1 декември 2025, понеделник Драмата във Ф1 е пълна, всичко ще се реши в последния момент Драмата във Ф1 е пълна, всичко ще се реши в последния момент Норис води, но Верстапен не се предава Смях и подигравки: реакции за новата академия на Клаус Шваб Смях и подигравки: реакции за новата академия на Клаус Шваб Инициативата на 87-годишния милиардер е отчаян опит да се върне в голямата игра, откъдето го отстраниха Мощен протест на фермери до България Мощен протест на фермери до България В Гърция Казахстан критикува Украйна за атаката срещу петролен терминал на Черно море Казахстан критикува Украйна за атаката срещу петролен терминал на Черно море От своя страна руското МВнР обяви, че ще уведоми международни платформи Италиански затвор отвори ресторант, предлага гурме ястия Италиански затвор отвори ресторант, предлага гурме ястия Гурме ресторантът зад решетките е единствен по рода си в Италия и обикновено е напълно резервиран
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Скъпа, имам две новини - лоша и хубава.
- Казвай!
- Реших да те напусна!
- А сега кажи лошата!
Виц на деня Виц на деня - Кога индийката е готова за с*кс?
- Когато червената точка на челото и светне в зелено.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Дай на някого една риба и ще го нахраниш за един ден. Научи го да лови риба и ще чукаш жена му всеки уикенд.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори