Анкета на ГБИТК за бизнес средата в България 2024: „Европейско членство и данъчна среда: ключовите предимства на България“
Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) провежда ежегодно проучване сред своите членове от 2005 г. насам, анализирайки бизнес средата в България. Допитването предоставя важни данни за предизвикателствата и проблемите, с които се сблъскват компаниите в страната, и същевременно откроява предимствата на България като атрактивно място за инвестиции и бизнес.
През 2024 г. в анкетата се включиха 81 представители на фирми членове на ГБИТК, проведена в периода от 19 февруари до 15 март 2024 г. в 16 страни от Централна и Източна Европа. От участниците 75% представляват малки и средни предприятия с до 249 служители, а 25% са големи компании.
Членовете на ГБИТК са основно български предприятия, които поддържат търговски и икономически връзки с Германия, както и германски инвеститори в България. На въпроса „Как оценявате настоящата икономическа обстановка в България?“ 22% от анкетираните отговарят, че е добра, а 52% я определят като задоволителна. Относно очакванията за развитието на българската икономика през настоящата година в сравнение с предходната, 24% смятат, че тя ще се подобри, а 48% не очакват промяна.
От участниците в анкетата 30% определят настоящата ситуация в своя бранш като добра, спрямо 37% в сравнение с миналата година, а 45% смятат, че тя ще остане непроменена. Почти двойно е нараснал броят на анкетираните, които посочват, че очакват влошаване на ситуацията в техния бранш – 34%, спрямо 18% през 2023 г.
Отчитаме динамика в прогнозите, свързани с развитието на износа. Само 19% от участниците в допитването смятат, че той ще се подобри спрямо 38% през 2023 г., а цели 20% от анкетираните посочват, че той ще се влоши, спрямо 9% през миналата година.
На традиционния въпрос „Как ще се развият инвестиционните Ви разходи през тази година в сравнение с предходната?“ 43% от анкетираните отговарят, че те ще се повишат (спрямо 48% през предходната година), а 36% смятат, че ще останат същите. 89% от всички запитани биха избрали отново България за своите инвестиции.
Като предимства на България участниците в анкетата посочват:
- Членството на страната ни в Европейския съюз, 77% са много доволни и доволни от него;
- Цена на работната ръка, 38% от компаниите са доволни или много доволни;
- Данъчна тежест (56% от анкетираните са доволни и много доволни) и данъчна система (41% са доволни и много доволни, 42% са средно доволни) са сред факторите, които германският бизнес в България също оценява като позитивни;
- 84% от анкетираните са много доволни и доволни от качеството и достъп до мобилен интернет, а 79% много доволни и доволни от високоскоростния интернет.
Представителите на бизнеса са сблъскват с различни предизвикателства, сред които най-ярко се открояват:
- Политическа и социална стабилност
- Наличност на квалифицирани кадри
- Качество на академичното и професионалното образование
- Корупция и престъпност
От гледна точка на развитието на българската икономика, осигуряването на квалифицирани специалисти за бизнеса е сред най-неотложните мерки. Необходими са бързи решения, както от страна на държавата, така и от страна на компаниите, за да се позиционира и развива България като атрактивно място за бизнес в бъдеще.
С наличността на квалифицирани кадри 55% от компаниите са по-скоро недоволни и много недоволни. Тази тематика е пряко свързана с темата за качеството на академичното (45% са по-скоро недоволни и много недоволни) и професионалното образование (40% са по-скоро недоволни и много недоволни).
Според анкетата, 63% от запитаните посочват увеличаването на разходите за труд като основен ефект от недостига на квалифицирани кадри, а 39% смятат, че това ще доведе до намаляване на планираните инвестиционни намерения. Анкетата също така разкрива мерките, които компаниите планират да предприемат за смекчаване на последиците от недостига на кадри. 62% ще залагат на повишаване на дигитализацията, 56% от фирмите възнамеряват да разширят вътрешнофирмените обучения, 45% планират да увеличат заплатите над средното ниво за пазара.
Компаниите продължават да изразяват най-силно недоволство относно борбата с корупцията и престъпността. Според 75% от анкетираните, те са много недоволни или недоволни от предприетите мерки в тази област и считат, че са необходими много повече усилия. Наблюдава се тенденция за намаляване на недоволството спрямо 2023 г., когато този процент е бил 84%.
Резултатът от 60% по-скоро недоволни и много недоволни по отношение на политическата и социалната стабилност е израз на желанието на бизнеса за по-голяма предвидимост.
Оценката на факторите „правна сигурност“ и „прозрачност на обществените поръчки“ показва необходимост от промени и реформи, като съответно 42% и 56% от анкетираните са по-скоро недоволни и много недоволни от тях.
Наред с удовлетвореността на компаниите от членството на България в Европейския съюз се наблюдава запазване на положителната нагласа към въвеждането на единната европейска валута, като 80% от запитаните желаят въвеждането на еврото спрямо 81% през 2023 г. На въпроса дали искат България да се присъедини пълноправно към Шенген, 94% от анкетираните отговарят утвърдително.
Доверието в публичната администрация остава почти непроменено спрямо 2023 г., като едва 13% от респондентите са доволни. По отношение на предвидимостта на икономическата политика, 7% от анкетираните са доволни, а 49% са със средна степен на удовлетвореност.
Германия остава най-важният търговски партньор на България и ключов пазар за българските продукти и услуги. Според данни на Федералното министерство на икономиката и опазване на климата на Германия, търговският обмен между България и Германия за 2023 г. възлиза на 11,8 млрд. евро. За посочения период България е изнесла стоки за Германия на стойност 5,96 млрд. В обратната посока вносът на България от Германия 5,86 млрд. евро.
От гледна точка на развитието на българската икономика най-неотложните мерки са свързани преди всичко с осигуряването на квалифицирани специалисти за бизнеса и с дигиталната трансформация с цел адаптиране на образователния сектор към нуждите на българската икономика. В тези области са необходими бързи решения и от страна на държавата, и от страна на компаниите, за да може България да се позиционира и развива като атрактивно място за правене на бизнес в бъдеще.
Източник: Инфобизнес
Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана
Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост
Всички правим тази грешка: Тези ястия, стават по-здравословни, но чак на следващия ден
Взимаме повече пари заради новите ваучери за храна
Даниел Бачорски побесня, изрече гневни думи
Царевичното брашно крие тайна? Здравен ефект, за който малцина подозират
Левът изчезва от банкоматите от 1 януари: Как ще теглим евро през 2026 г.
Влаковете тръгват по ново разписание
Съпричастност с монети: Варна показва как се гради доброто
Велико Търново се обедини в маратон с кауза
Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград
Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат
