×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

София-Бургас с влак за 3 часа и 30 мин.? Да, но за 40 лв. и от 2027 г.


София-Бургас с влак за 3 часа и 30 мин.? Да, но за 40 лв. и от 2027 г.
Никога няма да изпълним критериите, за да летят вагоните с 300 км/ч, но 160 км/ч ще е постижимо
08 Юни 2024, Събота, 20:02 ч.
Автор: Флагман.БГ

С влаковете от “Дойче Бан”, които са втора употреба, ще пътуваме до Бургас и Варна още от юли.

От юли до морето тръгват жп мотриси, купени от “Дойче Бан” втора употреба, но и те няма да карат със 160 км в час. Това ще е възможно от 2027 г., когато бъде завършена изцяло новата жп инфраструктура. На първо време високите скорости ще са по трасетата София – Пловдив – Бургас и София – Пловдив – Свиленград, обясняват от Българските държавни железници (БДЖ), съобщава 168chasa.bg.

Билетите няма да се променят поне до края на годината, когато изтича договорът между националния оператор и Министерството на транспорта и съобщенията за обществената услуга “превоз по жп линии”.

В документа са заложени цените на билетите, които не могат да се отклоняват

от подписаното. От 1 май превозвачът ги вдигна с 20% и не се предвижда нова корекция дори когато в движение влязат закупените мотриси от немския “Дойче Бан”, отговориха от БДЖ. В началото на 2025 г. предстои подписването на нов договор между тях и държавата и според хора от бранша не е ясно какво ще се заложи за жп билетите.

Но това лято желаещите ще могат да стигнат до Бургас за сумата между 22,90 лв. и 31,70 лв. единична цена според вида на влака и класата на вагона. А до Варна - между 28,70 и 34,80 лв.

Пътниците ще се возят на вече пристигналите от Германия 19 вагона от “Дойче Бан”. До края на юни трябва да бъдат регистрирани в жп администрацията подобно на колите в КАТ, да минат през тестове, проверки и оформяне на документация. Според специалистите са в добро състояние и с чисти тоалетни – нещо, с което старите български вагони не могат да се похвалят.

БДЖ е поръчала общо 76 жп мотриси, но някои от тях ще останат в резерв, за да бъдат използвани за части, ако нещо се повреди и се наложи да се сменя. Планират да пуснат 10 композиции с по 5 вагона по маршрутите до Варна и Бургас. Германските возила могат да развиват до 200 км в час, но това е нереалистична скорост за трасетата в България.

По нашите релси бързината може да е до 160 км в час. Засега само в определени участъци - от Септември през Пловдив до Свиленград. “По направлението Мездра - Варна скоростта е 100 - 130 км/ч, но следва да бъдат осигурени средства за нейното поддържане и оптимизиране”, обясняват от БДЖ. И добавят: “Очакванията са до 2030 г. да бъдат постигнати скорости по направленията, както следва:

- София - Калотина 120 - 160 км/ч;

- София - Септември 160 км/ч;

- Пловдив - Бургас 130 - 160 км/ч”.

Тогава ще е възможно и частни компании да поемат отделни линии

и техните цени на билетите ще са най-малко двойни на сегашните, прогнозира Петър Бунев от синдиката на железничарите към КНСБ. Според него, ако за 3 часа и половина се стига до Бургас, ще се появят и частни оператори, които няма да возят на същите цени като БДЖ. Ще са най-малкото двойно отгоре, добави синдикалистът.

Частна фирма вече превозва по жп релси контейнери и ремаркета от Пловдив, където Националната компания за железопътна инфраструктура (НКЖИ) е изградила терминал, до Истанбул, както и от Русе до австрийския град Велс.

Цената за тези отсечки е доста по-ниска,

отколкото тол таксите по магистралите, а срокът на доставка - по-бърз. Компанията, която вече има лиценз за жп транспорт, може да кандидатства да превозва и пътници, ако се обяви конкурс за превоз по високоскоростното трасе.

От БДЖ също коментират темата: “В случай на обслужване на линия от друг железопътен превозвач е вероятно цените на билетите отново да бъдат обект на договорни отношения с Министерство на транспорта и съобщенията.”

Ако се пътува бързо и удобно, естествено, те ще се покачат.

Особено когато до лятото на 2026 г. пристигнат предвидените по Плана за възстановяване и устойчивост

7 чисто нови двуетажни нулевоемисионни

електрически влака, както и 20 от т.нар. push-pull (при които в двата края на композицията има кабини за управление) и още 35 мотриси. Всички те трябва да минават по обновените трасета с висока скорост. В края на миналия месец е подписан договор с компанията “Щадлер Полска”. Стойността е 300,5 млн. лв.

А когато стане възможно до морето да се стигне за кратко време, трудно някой ще предпочете автобуса. Той ще е по-бавен и по-некомфортен. Във влака ще е по-удобно, ще има бюфет като преди у нас и сега в европейските железници, човек ще може да се разходи, а не да е притиснат на седалката. Но пак зависи и от цените на билетите.

“Предлагането на конкурентна услуга с по-кратко време за пътуване и с по-добър комфорт на обслужване несъмнено ще привлече повече пътуващи от другите видове транспорт към жп. Това е една от основните цели на ЕС за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г.”, отговарят от БДЖ. Те очакват клиентите им да се увеличат с 5% през 2024 г., а с подобряване на обслужването и времето за пътуване – още повече.

Вероятно бизнесът на автобусните превози ще залезе и ще бъде изместен, но преди това те ще са принудени да вдигнат цените заради по-малкия поток пътници.

Магистралите са в трагично състояние, до Варна все още няма такава, а жп линиите се модернизират усилено. В момента НКЖИ, която отговаря за трасетата, изгражда фаза 2 на линията Пловдив - Бургас и София - Пловдив (разделена на няколко лота). Става дума за чисто нови релси, сигнализация, контактна мрежа.

Най-проблемна при подмяната им е отсечката от Ихтиман до Костенец,

защото там са предвидени много тунели. Най-дългият е от Вакарел до Елин Пелин - 6,8 км. Поръчката е спечелена от консорциум между турските фирми “Дженгиз” и “Дуйгу”, които участваха в строежа на новото летище в Истанбул.

Напълно готов е участъкът Пловдив - Свиленград. Довършват се сигнализацията, системите за безопасност, подлезите и надлезите на гарите Крумово и Филипово по линията Пловдив - Бургас. На места се запоява съществуващото релсово трасе, другаде се поставя ново.

Старите релси са по 25 метра, свързани с джонтова връзка

и от прескачането от една на друга идва характерното тракане на влака. Новата технология, по която се поставят модерните съоръжения, предвижда заваряване на елементите.

Релсите вече са по-тежки, понасят по-голямо натоварване и по-висока скорост.

Стандартът при тези от соца е един метър от стоманената част да издържа 49 кг, докато при по-новите - 60 кг. Между влака и трасето се поставят и магнитни възглавници. Така не са необходими колела.

Висока скорост няма как да се развие при натоварване от 49 кг на метър, коментират железничари. Освен това там, където пътят е компрометиран, се налага намаляване на бързината. В БДЖ има служители, чиято работа е да следят за слаби места, където стоманата е поддала и трябва да се сложат ограничения. Днес композициите се движат по-бавно, отколкото през 1990 г., отчитат експертите.

От БДЖ уточняват, че средната скорост е около 60 км в час заради многото участъци с ограничения и ремонти. Въпреки че у нас отдавна се използват локомотиви, които конструктивно са предвидени за скорост до 120, 160 или 200 км в час. На самата им табела пише какви са ограниченията. При такава бързина мерките за сигурност трябва да са железни - спирачката да се задейства независимо от водача, за да не се сблъскат два влака, както стана на Централна гара София. При скорост от 300 км в час човекът в кабината е само за всеки случай, там всичко е автоматизирано, но в България едва ли ще успеем да видим такива влакове.

Според решение на Еврокомисията от 2002 г. 160 км в час е минималната скорост за модернизирани съществуващи линии за смесено - пътническо и товарно, движение. Тя е определена след технико-икономически изследвания и е релевантна за повечето жп релси в България и всички останали страни от Източния блок, както и за Австрия и Швейцария.

Роля играят релефът, демографията, икономическите

и технологичните условия, дължината и гъстотата на жп мрежата, разстоянията от граница до граница в отделните страни от Средна и Източна Европа, обясняват от БДЖ.

Повишаването на скоростта изисква значително нарастване на разходите за изграждане на съвсем нови трасета и поддържане. “Изследванията в Европа показват, че за да бъде една новопостроена жп линия за скорост 250 - 300 км/ч рентабилна, е необходимо пътникопотокът конкретно по тази линия (например София - Пловдив или Пловдив - Бургас) да надвишава 9 млн. души за година”, добавят от жп превозвача. А в България

за 2023 г. общо 21,8 милиона души са се качили на влак

Така че едва ли скоро ще имаме стрели по релсите като в Япония.

Естествено, колкото по-бързи са композициите, толкова по-скъпи са локомотивите. “Въпросът е защо поръчахме такива за 200 км в час, като страната ни дори няма идеен проект някога да се стигне до такава скорост. Ще остареят и ще ги бракуваме, защото няма да имаме подходяща инфраструктура”, категоричен е Бунев.

Най-старите релси са в северозападната част на страната. При тях е необходимо стрелочник физически да превърта стрелките за следващия влак или поне да следи какво прави машинистът, ако локомотивът е оборудван с такава система. Пак по стария начин става и комуникацията в някои части на България - чрез телефонограми навреме ли е тръгнала композицията, ръководител движението записва всичко в тефтера, а не в компютър.

Съществуват и гари, които са свързани чрез полуавтоматична блокировка.

Единият натиска бутона като сигнал и това пречи на колегата да насочи друг влак срещу вече потеглилия. Но тази система също е аналогова.

Отпреди 1944 г. са някои участъци от жп линиите в България. А мерките за сигурност все още са като през 70-те години. Върви човек по перона и почуква колелетата преди тръгване. Ролята му е особено важна, обясняват професионалистите. По звука служителят разбира дали има микропукнатини, спукано колело и дали спирачката работи. Той отговаря за цялото техническо състояние и след почукването се подписва, че влакът ще стигне до Варна например, че е изправен, и най-важното - че спирачките са наред. Отговорността е негова, обяснява Бунев.

Документът, в който специалистът удостоверява състоянието на отделните елементи, измерени в проценти, се предава на машиниста. А накрая

ръководител движението проверява изчисленията

още веднъж - дали са верни. При новите бързи влакове всичко това ще става чрез софтуер.

Дигитална система за управление в момента има само по направлението Пловдив – Свиленград. А ремонтът на много места в страната, включително и на Централна гара София, тече с пълна сила. Полагат се оптични кабели, старата релейна техника се подменя с компютърна, изгражда се цифрова сигнализация. Тя все още е в период на тестване.

Въпросът кога ще се случи цялостната дигитализация и модернизация на жп транспорта и той стане такъв, какъвто е в останалите европейски страни - бърз и надежден, стои открит. Въпреки че има план, проекти и срокове.


В категории: Животът


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
20
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта 21/12/2025, Неделя 19:31 0
20
Коментара по темата
20.
БДЖ
09.06.2024 19:49:55
0
3
Да закриват всичко,
смешно е!
Как не ги е срам!
19.
292
09.06.2024 12:24:21
0
5
До ХХ. Навремето в градинката на гарата, близо до мястото, където сега е куфарът с мидите, имаше една голяма метална табела, на която беше нарисуван връхлитащ към застаналия пред нея влак и отдолу надпис "Чайка Експрес. София-Бургас 4 часа и 37 минути". Имам снимка. Жалко, че промитите от пропаганда мозъци, не желаят да приемат факти, когато не им отърва.
18.
ХХ
09.06.2024 12:04:11
1
4
"Инак, аз знам,че 1971 година Чайка експрес с "нулевоемисионните електрически влака" и без чужди планове за устойчивост и други, взимаше разстоянието София-Бургас за 5 часа.
Сега, 53 години по-късно при демократите и ЕС е над 6 часа и половина.
Факт."

Странно е с кое от горе написаното не са съгласни 16 про'с'така?!
17.
292
09.06.2024 11:58:30
0
2
До 7. Това, което ще напиша е валидно само ако утопията, написана в статията се случи. С 4 човека колата ти ще гори поне 10 на 100 газ. Приблизително 40 лева. Сложи 20 за амортизиция на гуми и бензин - 50. Приемаме, че е колата е напълно амортизирана, значи си на кяр 110 лева. Да, де, ама защо не броиш, че караш поне 4 часа, което си е половин ден работа? Значи, за да си на кяр, трябва да работиш за по малко от 25 лева на час. Предвид това, че добрият ж.п. транспорт не е за бедни хора, следва, че ако не се броиш за такъв, не би трябвало да се натъпчеш с още трима в в една кола, да се бъхтите 400 километра.
16.
15
09.06.2024 11:38:21
1
6
Хубаво да дойдат китайците ама 1 км високоскоростна жп линия струва поне 20 милиона евро, по 400км тва са 8 милиарда. Сложи и краденето, и да кажем че ще струва 30 милиона на км, стават 12 милиарда. Тва е над 10% от БВП-то ни и билетите ще трябва да станат 100лв и никой няма да я ползва.
Ние сме дребна държава, 140-150 км са предостатъчни за влаковете, БДЖ умишлено го държат във фалит, понеже фирми като Юнион Ивкони са монопол и държат пазара с автобусен превоз, ако влака стане 3 часа никой няма да се качи повече на автобус. Един куп политици имат дялове в Ивкони и други фирми като Биомет. Единствения шанс БДЖ да се възроди е ако стане частно и същите хора, които държат Ивкони, Биомет и т.н го вземат и него.
15.
Минчев
09.06.2024 10:10:17
1
5
Абе нали беше за 3 часа,сега пък пишете за 3 часа и половина!Пак лъжете!
Да дойдат китайците и за 1 година да ни направят скоростни железници,дето се движат с 300 км.в час!
14.
Мисирска журналистика
09.06.2024 07:34:26
0
8
Явно авторът на статията не прави разлика между мотриса и вагон, щото в началото на статията казва че в през юли тръгвали мотриси от дойче бан, докато по-надолу вече били пристигнали 19 от тях, като споменава 'вагона'.
Също буди смях изречението за поставянето на магнитните възглавници между влака и трасето.
13.
zxcs
09.06.2024 07:26:14
1
2
Да да, ше се кача на нещо стопанисвано от държавата детео се движи с 160 км/ч ама друг път ..
12.
Дойче Банан
09.06.2024 07:12:19
0
10
Тези високоскоростни трасета се правят още от 90-те.Докато изравним световните стандарти телепортацията ще е влязла в употреба.
11.
Е и?
09.06.2024 06:53:00
1
12
И 100 лв. ще дам, ако е и чисто! Стига все за бедните сме мислили. 40 лв. Не е скъпо.
10.
XX
08.06.2024 22:12:06
17
25
Инак, аз знам,че 1971 година Чайка експрес с "нулевоемисионните електрически влака" и без чужди планове за устойчивост и други, взимаше разстоянието София-Бургас за 5 часа.
Сега, 53 години по-късно при демократите и ЕС е над 6 часа и половина.
Факт.
9.
ХХ
08.06.2024 22:05:16
1
23
"Между влака и трасето се поставят и магнитни възглавници. Така не са необходими колела." - някой ПАК се е надрусал здраво!
8.
2027 ще е по-скоро 40 евро
08.06.2024 21:55:23
1
18
2027 ще е по-скоро 40 евро
7.
Ужас
08.06.2024 21:26:55
5
19
Имам кола която гори 7/100 газ 400 км 30 лв до София 4 човека по 7 лв тоя влак 4 човека 160 много изгодно ми се види
6.
Дернев
08.06.2024 20:51:17
4
9
Частното участие на превозвачите трябва да е до 45-49%. Останалото на държавата. Това трябва да е формулата от тук нататък навсякъде, където се налага частно участие.
5.
Бат Танас
08.06.2024 20:38:47
1
29
За по-сигурно - 3027 г ще е е
4.
работа работа работа
08.06.2024 20:34:18
0
35
Бъдеще за БДЖето
значи ГЛАД за бус фирмите на ДПСето
3.
Военен рибар от ССУМОР
08.06.2024 20:27:15
4
29
Б. Б. и ГЕРБ бяха обещали, че преди 2 години щеше да в това с влака за 3 от София до Бургас но усукаха парите и се покриха!)))
2.
Asam cigan4e obi4amRom dasa nari4am
08.06.2024 20:23:19
3
8
Si4koto lorenzo na elin pelin
Smrad a u ujast
1.
ТБС
08.06.2024 20:22:22
2
33
Ама как бе, нали докарахте новите поутребени вагони от Джермани? Иначе това за трите/четирите часа го слушам от 2011 га бай ви хуй спечели първите си избори.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тази столица е най-скъпият град за ежедневен живот! Тази столица е най-скъпият град за ежедневен живот! Когато говорим за "скъпи градове за живеене", изследването не разглежда наемите или цените на хранителните стоки Търговци от Бургас алармират: Клиентите ще ни използват като чейндж бюра, а ресурсът от евромонети няма да стигне Търговци от Бургас алармират: Клиентите ще ни използват като чейндж бюра, а ресурсът от евромонети няма да стигне Новата валута, която ще навлезе у нас, наближава, а дребният бизнес очаква трудности Биляниш заби футболиста Кристиян Балов Биляниш заби футболиста Кристиян Балов Най-актуалният славист Кристиян Балов е желан от всички водещи тимове у нас Незаконните сметища остават сериозен проблем за тази област у нас Незаконните сметища остават сериозен проблем за тази област у нас Областният управител на Велико Търново Юлия Мутафчиева настоява пред общините и институциите за повишен контрол върху незаконните сметища Храната, от която ухаем добре. И тази, която ни прави отблъскващи Храната, от която ухаем добре. И тази, която ни прави отблъскващи От характера и настроението до здравословното състояние – всичко влияе върху това как миришем Биохимик посочи 3 рецепти за закуска, които... Биохимик посочи 3 рецепти за закуска, които... При всяко хранене в тялото се активира т.нар. диетична термогенеза – процесът, при който по време на храносмилането се отделя топлина Пожарникари и полицаи измъкнаха домашни животни от огнен капан в Бургас Пожарникари и полицаи измъкнаха домашни животни от огнен капан в Бургас Горя къща, собственикът не бе в имота Как се меси обредният хляб за Бъдни вечер? Как се меси обредният хляб за Бъдни вечер? В навечерието на Коледа ви отвеждаме на едно място, където традицията не е спомен, а жива практика Кога мухлясалата храна става смъртоносна и трябва да я изхвърлите Кога мухлясалата храна става смъртоносна и трябва да я изхвърлите Дори малко петънце може да показва, че промените вече са засегнали по-дълбоките слоеве Предстои зрелищен метеоритен дъжд Предстои зрелищен метеоритен дъжд Пикът на последния за годината метеорен поток - Урсиди, може да се наблюдава от България на 22 декември, понеделник, около 12 ч.
Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Клубната медия на „белите“ атакува с твърдения за прикриване на истини и подигравка с правосъдието Откриха огромни количества злато в тази азиатска страна Откриха огромни количества злато в тази азиатска страна То се намира в морето край бреговете на град Лайджоу в провинция Шандун Предстои зрелищен метеоритен дъжд Предстои зрелищен метеоритен дъжд Пикът на последния за годината метеорен поток - Урсиди, може да се наблюдава от България на 22 декември, понеделник, около 12 ч. Вода с чесън - неочаквано добра комбинация Вода с чесън - неочаквано добра комбинация В днешно време има толкова рецепти, които обещават, че ако ги изпълним, ще сме здрави и красиви, че не може да ги изброим. Част от тях са свързани с пиенето на вода Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Техните изследвания се фокусират върху клетъчното препрограмиране, стареенето и регенеративната медицина След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център Според близки на семейството Ганчев е страдал от диабет тип 2 Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Вместо фойерверки и шумни тостове, швейцарците изразяват надежда за ново начало със символичен жест, който съчетава древни вярвания и модерна сантименталност Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? "Ако има взаимна политическа воля, това може да се разглежда само положително", каза говорителят на руския лидер Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. всички финансови продукти в левове ще бъдат еднократно и безплатно превалутирани в евро по фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лева Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Това са откритията на изследователи от университета Флиндърс (Австралия)
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Нямам никакви проблеми с гнева Виц на деня Виц на деня - Съседке, имам да те черпя.
- Защо, комшия?
- Вчера, така вика по твоето дете, че и моето си оправи стаята и се облече по-топло.
Виц на деня Виц на деня - Знаеш ли какво е кактус?
- Не.
- Разочарована от живота краставица.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Странно нещо е съвестта! Измъчва не този, когото трябва, а този, който я има.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори