×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Макрон ще посрещне Зеленски на 17 ноември в Париж
  • Премиерът свиква извънредно Съвета по сигурността заради особения управител на „Лукойл“
  • Британската медия Би Би Си поднесе извиненията си на американския президент Доналд Тръмп
  • България посреща мощи и светини на Св. Гавриил Ургебадзе
  • Очаква ни слънчев петък
  • Две деца починаха след хранително отравяне в туристически квартал на Истанбул
  • Освободиха под съдебен надзор жена, задържана за обира в Лувъра
  • Премиерът ще връчи държавната награда „Св. Паисий Хилендарски“ на проф. Христо Йоцов
  • В Испания разбиха мрежа за трафик на непълнолетни мигранти
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

София-Бургас с влак за 3 часа и 30 мин.? Да, но за 40 лв. и от 2027 г.


София-Бургас с влак за 3 часа и 30 мин.? Да, но за 40 лв. и от 2027 г.
Никога няма да изпълним критериите, за да летят вагоните с 300 км/ч, но 160 км/ч ще е постижимо
08 Юни 2024, Събота, 20:02 ч.
Автор: Флагман.БГ

С влаковете от “Дойче Бан”, които са втора употреба, ще пътуваме до Бургас и Варна още от юли.

От юли до морето тръгват жп мотриси, купени от “Дойче Бан” втора употреба, но и те няма да карат със 160 км в час. Това ще е възможно от 2027 г., когато бъде завършена изцяло новата жп инфраструктура. На първо време високите скорости ще са по трасетата София – Пловдив – Бургас и София – Пловдив – Свиленград, обясняват от Българските държавни железници (БДЖ), съобщава 168chasa.bg.

Билетите няма да се променят поне до края на годината, когато изтича договорът между националния оператор и Министерството на транспорта и съобщенията за обществената услуга “превоз по жп линии”.

В документа са заложени цените на билетите, които не могат да се отклоняват

от подписаното. От 1 май превозвачът ги вдигна с 20% и не се предвижда нова корекция дори когато в движение влязат закупените мотриси от немския “Дойче Бан”, отговориха от БДЖ. В началото на 2025 г. предстои подписването на нов договор между тях и държавата и според хора от бранша не е ясно какво ще се заложи за жп билетите.

Но това лято желаещите ще могат да стигнат до Бургас за сумата между 22,90 лв. и 31,70 лв. единична цена според вида на влака и класата на вагона. А до Варна - между 28,70 и 34,80 лв.

Пътниците ще се возят на вече пристигналите от Германия 19 вагона от “Дойче Бан”. До края на юни трябва да бъдат регистрирани в жп администрацията подобно на колите в КАТ, да минат през тестове, проверки и оформяне на документация. Според специалистите са в добро състояние и с чисти тоалетни – нещо, с което старите български вагони не могат да се похвалят.

БДЖ е поръчала общо 76 жп мотриси, но някои от тях ще останат в резерв, за да бъдат използвани за части, ако нещо се повреди и се наложи да се сменя. Планират да пуснат 10 композиции с по 5 вагона по маршрутите до Варна и Бургас. Германските возила могат да развиват до 200 км в час, но това е нереалистична скорост за трасетата в България.

По нашите релси бързината може да е до 160 км в час. Засега само в определени участъци - от Септември през Пловдив до Свиленград. “По направлението Мездра - Варна скоростта е 100 - 130 км/ч, но следва да бъдат осигурени средства за нейното поддържане и оптимизиране”, обясняват от БДЖ. И добавят: “Очакванията са до 2030 г. да бъдат постигнати скорости по направленията, както следва:

- София - Калотина 120 - 160 км/ч;

- София - Септември 160 км/ч;

- Пловдив - Бургас 130 - 160 км/ч”.

Тогава ще е възможно и частни компании да поемат отделни линии

и техните цени на билетите ще са най-малко двойни на сегашните, прогнозира Петър Бунев от синдиката на железничарите към КНСБ. Според него, ако за 3 часа и половина се стига до Бургас, ще се появят и частни оператори, които няма да возят на същите цени като БДЖ. Ще са най-малкото двойно отгоре, добави синдикалистът.

Частна фирма вече превозва по жп релси контейнери и ремаркета от Пловдив, където Националната компания за железопътна инфраструктура (НКЖИ) е изградила терминал, до Истанбул, както и от Русе до австрийския град Велс.

Цената за тези отсечки е доста по-ниска,

отколкото тол таксите по магистралите, а срокът на доставка - по-бърз. Компанията, която вече има лиценз за жп транспорт, може да кандидатства да превозва и пътници, ако се обяви конкурс за превоз по високоскоростното трасе.

От БДЖ също коментират темата: “В случай на обслужване на линия от друг железопътен превозвач е вероятно цените на билетите отново да бъдат обект на договорни отношения с Министерство на транспорта и съобщенията.”

Ако се пътува бързо и удобно, естествено, те ще се покачат.

Особено когато до лятото на 2026 г. пристигнат предвидените по Плана за възстановяване и устойчивост

7 чисто нови двуетажни нулевоемисионни

електрически влака, както и 20 от т.нар. push-pull (при които в двата края на композицията има кабини за управление) и още 35 мотриси. Всички те трябва да минават по обновените трасета с висока скорост. В края на миналия месец е подписан договор с компанията “Щадлер Полска”. Стойността е 300,5 млн. лв.

А когато стане възможно до морето да се стигне за кратко време, трудно някой ще предпочете автобуса. Той ще е по-бавен и по-некомфортен. Във влака ще е по-удобно, ще има бюфет като преди у нас и сега в европейските железници, човек ще може да се разходи, а не да е притиснат на седалката. Но пак зависи и от цените на билетите.

“Предлагането на конкурентна услуга с по-кратко време за пътуване и с по-добър комфорт на обслужване несъмнено ще привлече повече пътуващи от другите видове транспорт към жп. Това е една от основните цели на ЕС за намаляване на нетните емисии на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г.”, отговарят от БДЖ. Те очакват клиентите им да се увеличат с 5% през 2024 г., а с подобряване на обслужването и времето за пътуване – още повече.

Вероятно бизнесът на автобусните превози ще залезе и ще бъде изместен, но преди това те ще са принудени да вдигнат цените заради по-малкия поток пътници.

Магистралите са в трагично състояние, до Варна все още няма такава, а жп линиите се модернизират усилено. В момента НКЖИ, която отговаря за трасетата, изгражда фаза 2 на линията Пловдив - Бургас и София - Пловдив (разделена на няколко лота). Става дума за чисто нови релси, сигнализация, контактна мрежа.

Най-проблемна при подмяната им е отсечката от Ихтиман до Костенец,

защото там са предвидени много тунели. Най-дългият е от Вакарел до Елин Пелин - 6,8 км. Поръчката е спечелена от консорциум между турските фирми “Дженгиз” и “Дуйгу”, които участваха в строежа на новото летище в Истанбул.

Напълно готов е участъкът Пловдив - Свиленград. Довършват се сигнализацията, системите за безопасност, подлезите и надлезите на гарите Крумово и Филипово по линията Пловдив - Бургас. На места се запоява съществуващото релсово трасе, другаде се поставя ново.

Старите релси са по 25 метра, свързани с джонтова връзка

и от прескачането от една на друга идва характерното тракане на влака. Новата технология, по която се поставят модерните съоръжения, предвижда заваряване на елементите.

Релсите вече са по-тежки, понасят по-голямо натоварване и по-висока скорост.

Стандартът при тези от соца е един метър от стоманената част да издържа 49 кг, докато при по-новите - 60 кг. Между влака и трасето се поставят и магнитни възглавници. Така не са необходими колела.

Висока скорост няма как да се развие при натоварване от 49 кг на метър, коментират железничари. Освен това там, където пътят е компрометиран, се налага намаляване на бързината. В БДЖ има служители, чиято работа е да следят за слаби места, където стоманата е поддала и трябва да се сложат ограничения. Днес композициите се движат по-бавно, отколкото през 1990 г., отчитат експертите.

От БДЖ уточняват, че средната скорост е около 60 км в час заради многото участъци с ограничения и ремонти. Въпреки че у нас отдавна се използват локомотиви, които конструктивно са предвидени за скорост до 120, 160 или 200 км в час. На самата им табела пише какви са ограниченията. При такава бързина мерките за сигурност трябва да са железни - спирачката да се задейства независимо от водача, за да не се сблъскат два влака, както стана на Централна гара София. При скорост от 300 км в час човекът в кабината е само за всеки случай, там всичко е автоматизирано, но в България едва ли ще успеем да видим такива влакове.

Според решение на Еврокомисията от 2002 г. 160 км в час е минималната скорост за модернизирани съществуващи линии за смесено - пътническо и товарно, движение. Тя е определена след технико-икономически изследвания и е релевантна за повечето жп релси в България и всички останали страни от Източния блок, както и за Австрия и Швейцария.

Роля играят релефът, демографията, икономическите

и технологичните условия, дължината и гъстотата на жп мрежата, разстоянията от граница до граница в отделните страни от Средна и Източна Европа, обясняват от БДЖ.

Повишаването на скоростта изисква значително нарастване на разходите за изграждане на съвсем нови трасета и поддържане. “Изследванията в Европа показват, че за да бъде една новопостроена жп линия за скорост 250 - 300 км/ч рентабилна, е необходимо пътникопотокът конкретно по тази линия (например София - Пловдив или Пловдив - Бургас) да надвишава 9 млн. души за година”, добавят от жп превозвача. А в България

за 2023 г. общо 21,8 милиона души са се качили на влак

Така че едва ли скоро ще имаме стрели по релсите като в Япония.

Естествено, колкото по-бързи са композициите, толкова по-скъпи са локомотивите. “Въпросът е защо поръчахме такива за 200 км в час, като страната ни дори няма идеен проект някога да се стигне до такава скорост. Ще остареят и ще ги бракуваме, защото няма да имаме подходяща инфраструктура”, категоричен е Бунев.

Най-старите релси са в северозападната част на страната. При тях е необходимо стрелочник физически да превърта стрелките за следващия влак или поне да следи какво прави машинистът, ако локомотивът е оборудван с такава система. Пак по стария начин става и комуникацията в някои части на България - чрез телефонограми навреме ли е тръгнала композицията, ръководител движението записва всичко в тефтера, а не в компютър.

Съществуват и гари, които са свързани чрез полуавтоматична блокировка.

Единият натиска бутона като сигнал и това пречи на колегата да насочи друг влак срещу вече потеглилия. Но тази система също е аналогова.

Отпреди 1944 г. са някои участъци от жп линиите в България. А мерките за сигурност все още са като през 70-те години. Върви човек по перона и почуква колелетата преди тръгване. Ролята му е особено важна, обясняват професионалистите. По звука служителят разбира дали има микропукнатини, спукано колело и дали спирачката работи. Той отговаря за цялото техническо състояние и след почукването се подписва, че влакът ще стигне до Варна например, че е изправен, и най-важното - че спирачките са наред. Отговорността е негова, обяснява Бунев.

Документът, в който специалистът удостоверява състоянието на отделните елементи, измерени в проценти, се предава на машиниста. А накрая

ръководител движението проверява изчисленията

още веднъж - дали са верни. При новите бързи влакове всичко това ще става чрез софтуер.

Дигитална система за управление в момента има само по направлението Пловдив – Свиленград. А ремонтът на много места в страната, включително и на Централна гара София, тече с пълна сила. Полагат се оптични кабели, старата релейна техника се подменя с компютърна, изгражда се цифрова сигнализация. Тя все още е в период на тестване.

Въпросът кога ще се случи цялостната дигитализация и модернизация на жп транспорта и той стане такъв, какъвто е в останалите европейски страни - бърз и надежден, стои открит. Въпреки че има план, проекти и срокове.


В категории: Животът


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
20
Коментара
20
Коментара по темата
20.
БДЖ
09.06.2024 19:49:55
0
3
Да закриват всичко,
смешно е!
Как не ги е срам!
19.
292
09.06.2024 12:24:21
0
5
До ХХ. Навремето в градинката на гарата, близо до мястото, където сега е куфарът с мидите, имаше една голяма метална табела, на която беше нарисуван връхлитащ към застаналия пред нея влак и отдолу надпис "Чайка Експрес. София-Бургас 4 часа и 37 минути". Имам снимка. Жалко, че промитите от пропаганда мозъци, не желаят да приемат факти, когато не им отърва.
18.
ХХ
09.06.2024 12:04:11
1
4
"Инак, аз знам,че 1971 година Чайка експрес с "нулевоемисионните електрически влака" и без чужди планове за устойчивост и други, взимаше разстоянието София-Бургас за 5 часа.
Сега, 53 години по-късно при демократите и ЕС е над 6 часа и половина.
Факт."

Странно е с кое от горе написаното не са съгласни 16 про'с'така?!
17.
292
09.06.2024 11:58:30
0
2
До 7. Това, което ще напиша е валидно само ако утопията, написана в статията се случи. С 4 човека колата ти ще гори поне 10 на 100 газ. Приблизително 40 лева. Сложи 20 за амортизиция на гуми и бензин - 50. Приемаме, че е колата е напълно амортизирана, значи си на кяр 110 лева. Да, де, ама защо не броиш, че караш поне 4 часа, което си е половин ден работа? Значи, за да си на кяр, трябва да работиш за по малко от 25 лева на час. Предвид това, че добрият ж.п. транспорт не е за бедни хора, следва, че ако не се броиш за такъв, не би трябвало да се натъпчеш с още трима в в една кола, да се бъхтите 400 километра.
16.
15
09.06.2024 11:38:21
1
6
Хубаво да дойдат китайците ама 1 км високоскоростна жп линия струва поне 20 милиона евро, по 400км тва са 8 милиарда. Сложи и краденето, и да кажем че ще струва 30 милиона на км, стават 12 милиарда. Тва е над 10% от БВП-то ни и билетите ще трябва да станат 100лв и никой няма да я ползва.
Ние сме дребна държава, 140-150 км са предостатъчни за влаковете, БДЖ умишлено го държат във фалит, понеже фирми като Юнион Ивкони са монопол и държат пазара с автобусен превоз, ако влака стане 3 часа никой няма да се качи повече на автобус. Един куп политици имат дялове в Ивкони и други фирми като Биомет. Единствения шанс БДЖ да се възроди е ако стане частно и същите хора, които държат Ивкони, Биомет и т.н го вземат и него.
15.
Минчев
09.06.2024 10:10:17
1
5
Абе нали беше за 3 часа,сега пък пишете за 3 часа и половина!Пак лъжете!
Да дойдат китайците и за 1 година да ни направят скоростни железници,дето се движат с 300 км.в час!
14.
Мисирска журналистика
09.06.2024 07:34:26
0
8
Явно авторът на статията не прави разлика между мотриса и вагон, щото в началото на статията казва че в през юли тръгвали мотриси от дойче бан, докато по-надолу вече били пристигнали 19 от тях, като споменава 'вагона'.
Също буди смях изречението за поставянето на магнитните възглавници между влака и трасето.
13.
zxcs
09.06.2024 07:26:14
1
2
Да да, ше се кача на нещо стопанисвано от държавата детео се движи с 160 км/ч ама друг път ..
12.
Дойче Банан
09.06.2024 07:12:19
0
10
Тези високоскоростни трасета се правят още от 90-те.Докато изравним световните стандарти телепортацията ще е влязла в употреба.
11.
Е и?
09.06.2024 06:53:00
1
12
И 100 лв. ще дам, ако е и чисто! Стига все за бедните сме мислили. 40 лв. Не е скъпо.
10.
XX
08.06.2024 22:12:06
17
25
Инак, аз знам,че 1971 година Чайка експрес с "нулевоемисионните електрически влака" и без чужди планове за устойчивост и други, взимаше разстоянието София-Бургас за 5 часа.
Сега, 53 години по-късно при демократите и ЕС е над 6 часа и половина.
Факт.
9.
ХХ
08.06.2024 22:05:16
1
23
"Между влака и трасето се поставят и магнитни възглавници. Така не са необходими колела." - някой ПАК се е надрусал здраво!
8.
2027 ще е по-скоро 40 евро
08.06.2024 21:55:23
1
18
2027 ще е по-скоро 40 евро
7.
Ужас
08.06.2024 21:26:55
5
19
Имам кола която гори 7/100 газ 400 км 30 лв до София 4 човека по 7 лв тоя влак 4 човека 160 много изгодно ми се види
6.
Дернев
08.06.2024 20:51:17
4
9
Частното участие на превозвачите трябва да е до 45-49%. Останалото на държавата. Това трябва да е формулата от тук нататък навсякъде, където се налага частно участие.
5.
Бат Танас
08.06.2024 20:38:47
1
29
За по-сигурно - 3027 г ще е е
4.
работа работа работа
08.06.2024 20:34:18
0
35
Бъдеще за БДЖето
значи ГЛАД за бус фирмите на ДПСето
3.
Военен рибар от ССУМОР
08.06.2024 20:27:15
4
29
Б. Б. и ГЕРБ бяха обещали, че преди 2 години щеше да в това с влака за 3 от София до Бургас но усукаха парите и се покриха!)))
2.
Asam cigan4e obi4amRom dasa nari4am
08.06.2024 20:23:19
3
8
Si4koto lorenzo na elin pelin
Smrad a u ujast
1.
ТБС
08.06.2024 20:22:22
2
33
Ама как бе, нали докарахте новите поутребени вагони от Джермани? Иначе това за трите/четирите часа го слушам от 2011 га бай ви хуй спечели първите си избори.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Рибар хвана дявол край Несебър, а сафридът, чернокопът и паламудът стават екзотика Рибар хвана дявол край Несебър, а сафридът, чернокопът и паламудът стават екзотика Хващаме ципури и ги връщаме обратно, споделя собственик на риболовни кораби Приятел на Людмила Живкова разкри как подсилвали мъжеството на Тато Приятел на Людмила Живкова разкри как подсилвали мъжеството на Тато Вождът кръшкал на Мара в стая без прозорци, твърди Дамян Дамянов Шофьорите да внимават! Вече ще ги глобяват, ако карат с неподходящи гуми Шофьорите да внимават! Вече ще ги глобяват, ако карат с неподходящи гуми Законът за движение по пътищата позволява използването на всесезонни или дори летни гуми, ако отговарят на изискването за грайфер Времето днес: Слънце на повечето места в страната Времето днес: Слънце на повечето места в страната Максималните температури ще бъдат между 13 и 18 градуса, значително по-ниски в местата с трайна мъгла Бойко Борисов обяви успех за бургаската рафинерия: Вече ще бъде, както беше! Бойко Борисов обяви успех за бургаската рафинерия: Вече ще бъде, както беше! В пост във Facebook лидерът на ГЕРБ благодари на Министерския съвет и на широк кръг партии за изключението от санкциите Камелия Коцева за ареста на кмета на Варна и отвличането на Рибин: Този път не са мутри, а агенти с бели якички Камелия Коцева за ареста на кмета на Варна и отвличането на Рибин: Този път не са мутри, а агенти с бели якички  Съпругата му заговори за притеснителни сходства с ареста му Георги Георгиев: България постигна своята цел с изключението ѝ от санкциите срещу "Лукойл" Георги Георгиев: България постигна своята цел с изключението ѝ от санкциите срещу "Лукойл" По думите му дерогацията осигурява както стабилността на доставките на петрол, така и на цените за българските граждани Харчим рекордно, тънем в дългове и пак Асен Василев им е крив на управляващите Харчим рекордно, тънем в дългове и пак Асен Василев им е крив на управляващите Дивият му популизъм ни вкарал в спиралата, от която не може да се измъкнем, оправдават се от ГЕРБ, които уж са десни, а увеличават данъците   Добра новина от САЩ! Без санкции срещу четирите дружества на "Лукойл" в България до 29 април Добра новина от САЩ! Без санкции срещу четирите дружества на "Лукойл" в България до 29 април Фирмите и банките ще могат да извършват транзакции с "Лукойл България ЕООД" и "Лукойл Нефтохим Бургас АД", както и с техни дъщерни дружества Зелена светлина от Лондон за особения управител на рафинерията в Бургас, изборът му съгласуван и с US властите Зелена светлина от Лондон за особения управител на рафинерията в Бургас, изборът му съгласуван и с US властите Ако в Обединеното кралство не ги устройваше името и компетенциите на Румен Спецов, дерогация нямаше да има, коментира депутат от БСП
Меган Трейнър с нов албум и турне през 2026 г. Меган Трейнър с нов албум и турне през 2026 г. Певицата обяви сингъла Still Don’t Care от предстоящия албум Toy with Me и сподели, че песните са вдъхновени от реални преживявания Осъдиха OpenAI за нарушение на авторски права на музиканти Осъдиха OpenAI за нарушение на авторски права на музиканти Германският съд се произнесе, че технологичната компания е нарушила действащото законодателство чрез обучението и експлоатацията на своя генеративен модел ChatGPT 2-годишно дете почина след упойка в стоматологична клиника до България 2-годишно дете почина след упойка в стоматологична клиника до България В съседна Румъния се случи голяма трагедия Искрен Иванов: Санкциите срещу „Лукойл“ удрят повече Европа, отколкото Русия Искрен Иванов: Санкциите срещу „Лукойл“ удрят повече Европа, отколкото Русия Анализаторът е категоричен, че Тръмп не желае да влиза в пряк военен сблъсък с Москва, защото това би било равносилно на Трета световна война Учителите не успяха, но Тейлър Суифт върна Шекспир на мода Учителите не успяха, но Тейлър Суифт върна Шекспир на мода Тя извади от нафталина един символ на трагичната женственост, за да го поднесе на поколение, което общува с емотикони и трийсетсекундни клипове. Това не е просто жест – това е културен акт Тръмп иска официално разследване на връзките на Епстийн с Бил Клинтън Тръмп иска официално разследване на връзките на Епстийн с Бил Клинтън Клинтън отдавна е подложен на разследване за връзките си с Епстийн и е летял с частния му самолет, въпреки че никога не е бил обвиняван в нарушения по скандала Драма с български бизнесмен в Австрия, обвиниха го в голямо престъпление Драма с български бизнесмен в Австрия, обвиниха го в голямо престъпление Поръчител е на пожар? Обучение на 3000 палестински полицаи от Газа обмислят от ЕС Обучение на 3000 палестински полицаи от Газа обмислят от ЕС Предложението ще се обсъди от министрите на външните работи на Европейския съюз през следващата седмица Трагедия в Истанбул: Майка и две деца починаха, след като яли популярна улична храна Трагедия в Истанбул: Майка и две деца починаха, след като яли популярна улична храна Семейството, което пребивавало в района Фатих, било спешно откарано в болница, но двете деца на 6 и 3 години починали Медведев: Съдбата на Зеленски е като гноен цирей Медведев: Съдбата на Зеленски е като гноен цирей Съдбата му е предопределена и "скалпелът на историята вече виси над него“, написа заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия
Бойко Борисов Бойко Борисов Ще имаме дерогация за Лукойл от САЩ, чичо ми зад Океана каза Виц на деня Виц на деня Какво е нужно на една жена да ви скапе петъка за една минута?
-Да е петък и да има една минута.
Виц на деня Виц на деня Две блондинки си говорят:
- Хич не ме интересува кой колко пари има! Важното е колко ми дава.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Някои индиански племена вярват, че ако ядеш мечка ще бъдеш силен и смел. Ако ядеш пума ще бъдеш хитър и бърз. Мисля си, ние дали не ядем прекалено много овче и свинско?
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори