×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо Китай продължава да прави повече коли, отколкото има нужда?


28 Април 2024, Неделя, 21:20 ч.

Въпреки свръхкапацитета политиците продължават да подкрепят производителите на автомобили

През 2019 г. малко известен китайски производител на автомобили на име Zhido фалира, след като Пекин намали субсидиите за малките електрически автомобили, които произвежда. Сега компанията се завръща, пише Wall Street Journal.

По-рано този месец Zhido пусна ново мини електрическо превозно средство, наречено Caihong, или Rainbow, което се предлага в седем пастелни цвята, а началната му цена е еквивалентна на около 4400 долара, предава investor.bg.

Възраждането на Zhido дойде, след като подкрепяни от държавата фондове и десетки други инвеститори наляха свеж капитал в компанията в края на миналата година – въпреки широко разпространените признаци, че Китай има твърде много производители на автомобили, за да обслужва нуждите на местния пазар.

Представители на властта приветстваха възраждането на Zhido.

„Надявам се, че Zhido може да допринесе за устойчивото и здравословно развитие на автомобилната индустрия с коли, използващи нов вид енергия!“, заяви губернаторът на китайската провинция Гансу, който посети завода на Zhido през март.

Китай има дълга история по отношение на автомобилния свръхкапацитет, като повече от 100 местни марки произвеждат повече превозни средства, отколкото шофьорите в страната купуват всяка година.

И все пак правителството продължава да подкрепя компании като Zhido и други, насърчавайки нерентабилните производители на автомобили да продължат да произвеждат, докато държавните служители се опитват да стимулират икономическия растеж, да запазят работните места и да разширят ролята на Китай в глобалния бизнес с електрически превозни средства.

Такова насърчение, което също идва под формата на субсидии за производителите на автомобили, добавя коли към глобалния пазар, който рискува да се сблъска със сериозен излишък на предложения.

В момента Китай разполага с капацитет да произвежда около 40 милиона автомобила годишно, въпреки че продава само около 22 милиона автомобила на вътрешния пазар, показват данни на базираната в Шанхай стратегическа фирма Automobility и такива на Китайската асоциация за леки автомобили.

Тази ситуация доведе до брутална ценова война между Tesla и други, които намалиха цените в Китай, като същевременно предизвика страхове в САЩ и Европа, че китайските производители на автомобили ще наводнят други страни с непродадените си коли.

Свръхкапацитетът е особено очевиден при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, които изпадат в немилост, тъй като китайските потребители преминават към електромобили.

Но свръхкапацитетът също е проблем и за китайските електромобили, тъй като твърде много компании се борят за пазарен дял. Миналата година 123 марки са продали поне едно електрическо превозно средство в Китай, изтъква Стивън Дайър, анализатор в AlixPartners.

Вашингтон се притеснява, че китайските компании ще се опитат да залеят САЩ със субсидирани електромобили въпреки високите митнически бариери върху вноса от Китай. Миналата година Европа започна разследване относно китайските субсидии за електрически превозни средства, което вероятно ще доведе до налагането на наказателни мита през следващите месеци.

Износът на автомобили от Китай се е увеличил почти пет пъти само за три години до около 5 милиона превозни средства през 2023 г., което отчасти задейства американските и европейските опасения. Три четвърти от износа за миналата година са били автомобили с двигатели с вътрешно горене, като много от тях отиват в Русия, въпреки че броят на електромобилите, изпратени в чужбина, също нараства.

Китайските официални лица казват, че критиките към политиките на автомобилната индустрия са несправедливи и че китайските автомобили са иновативни и предлагат добра стойност - твърдение, което много експерти от автомобилната индустрия и ръководители на чуждестранни автомобилни производители също отбелязват.

САЩ също използват правителствена подкрепа за насърчаване на своята индустрия за електрически превозни средства чрез Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който Китай оспори в Световната търговска организация (СТО).

Ясно е, че китайската автомобилна индустрия е в режим на разширяване, въпреки че ръстът на вътрешните продажби се забавя.

На автомобилното изложение в Пекин, най-голямото подобно събитие в страната, което стартира в четвъртък, са изложени близо 300 модела електрически и плъгин хибридни автомобили. Списъкът включва и спортен електрически седан, представен от Xiaomi, китайски производител на смартфони, който току-що навлезе в сектора на електрическата мобилност, като планира да достави 100 000 бройки от модела само през тази година.   

Пекин отдавна определя електромобилите като индустрия, в която иска да доминира, и много провинциални власти се състезават да развият нови автомобилни производители, които могат да осигурят работни места.

Спешността да се направи това се засили през последната година, тъй като други части на китайската икономика са в застой, а китайският държавен глава Си Дзинпин призова местните лидери да насърчават „нови производствени сили“ – популярен израз в китайските политически кръгове за необходимостта от насърчаване на редица индустрии.

Правителствената подкрепа за индустрията включва заеми с ниски лихви и отстъпка при цените на стоманата и батериите за производителите на автомобили, изтъква базирания в Германия Институт за световна икономика в Кил.

BYD, най-големият производител на електрически автомобили в Китай, е получил около 3,5 млрд. долара преки държавни субсидии между 2018 г. и 2022 г., посочва институтът, цитирайки годишните отчети на концерна.

Като цяло Китай е похарчил приблизително 173 млрд. долара субсидии в подкрепа на сектора, който включва електрически и плъгин хибридни превозни средства, между 2009 г. и 2022 г., става ясно от последната налична оценка на Скот Кенеди, икономически анализатор за Китай в Центъра за стратегически и международни изследвания.

Само четири марки електромобили на китайския пазар са продали по повече от 400 000 превозни средства миналата година – обем, разглеждан като точка на рентабилност за компаниите от сектора въз основа на историческите финансови данни на Tesla, казва Дайър от AlixPartners. Тези компании са BYD, Tesla, Aion и Wuling.

Някои китайски производители на електромобили излязоха от бизнеса през последните години, като държавни лица понякога изтъкват открито за необходимостта от повече консолидация.

През март премиерът Ли Цян заяви, че Китай ще консолидира и засили водещата си позиция в индустрии, включително при превозните средства, използващи нов вид енергия.

Но Ли също така подчерта намерението на Пекин да продължи да инвестира в производството от висок клас, като многократно използва фразата „нови продуктивни сили“. Местните власти, които взимат пример от Пекин по отношение на икономическите приоритети, отговориха, като подкрепят производителите на автомобили в техните райони.

Подкрепа за затруднени компании

През февруари град Джънджоу, Централен Китай, обеща, че ще насърчи индустриите на „нови производствени сили“ и ще се превърне в „град на превозни средства, използващи нов вид енергия“, с годишен капацитет от 700 000 коли.

Месец по-късно държавно дружество в Джънджоу временно пое активите, принадлежащи на местното звено на Haima Auto, която има близо 3000 служители и завод там. През първите три месеца на годината затрудненият производител на автомобили е продал по-малко от 2000 автомобила, показва негова борсова декларация.

Петгодишната сделка осигури на Haima еквивалента на около 27,5 млн. долара необходими средства. Компанията казва, че ще се фокусира върху увеличаване на износа на пазари като Русия и Виетнам, за да стимулира растежа.

В Zhido настроенията след скорошното ѝ преструктуриране са еуфорични. На събитие в средата на април основателят на компанията, Бао Уенуан вдига ръце във въздуха и възкликва: „Zhido най-накрая се завърна!“, показва видео от събитието.

Рен Дзенхъ, губернатор на Гансу, който посети завода, е цитиран да казва, че се надява автомобилният производител да играе важна роля в подобряването на „новите производствени сили“.

В един момент, между 2014 и 2017 г., Zhido е сред най-продаваните производители на електрически превозни средства в Китай, специализиран в мини електрически автомобили. Тогава покупките на такива превозни средства бяха субсидирани от правителството.

Когато Пекин прекрати тази политика, докато се опитваше да насърчи изграждането на електромобили с по-голям пробег, продажбите се сринаха, оставяйки Zhido с дългове от около 250 млн. долара, става ясно от документи от онлайн платформа, управлявана от Alibaba Group.

След преструктурирането на компанията през октомври, което включва звено на държавната компания China Three Gorges и китайския автомобилен производител Geely, сега Zhido се стреми да удвои годишните продажби до 2026 г. и да пусне 16 нови модела до 2028 г. Компанията иска да разшири производствения си капацитет в завода в Гансу до 300 000 автомобила годишно и „активно да развива отвъдграничен бизнес“.


В категории: Бизнес


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
2
Коментара
Михаил ДИМИТРОВ Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред 13/12/2025, Събота 20:40 1
2
Коментара по темата
2.
ЗАЩО
29.04.2024 09:17:20
0
1
триете коментарите на читателите? Кое квалифицирате като"не по темата"? Щом е написано по повод някоя ваша тема, чуйте какви асоциации предизвиквате а това, че постоянно ви навикват, обиждат, че и откровено ви псуват хората в коментарите си/от което никак не ви пукаи не се променяте/, не е по вашата тема на работата ви. Така е заради вашия нисък или направо липсващ професионализъм, а не е "грешка в нашия телевизор".
1.
*********
29.04.2024 01:01:12
1
0
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Оказва се, че непознаването на родината и историята ни е далеч по-опасно от политическата нестабилност Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Коледният дух завладя Русе с хиляди светлини, ефектни декорации и 16-метрово виенско колело с изглед към празничния Дунав Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Българският лекарски съюз алармира, че без приет бюджет за 2026 г. няма да има нов рамков договор, а болниците и пациентите ще понесат тежките последици Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Наличие на Bacillus cereus в производствена линия доведе до предпазно изтегляне на няколко популярни марки адаптирано мляко от българския пазар Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият И възможно ли е обектът да бъде преобразен без да загуби арт облика си Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред Политическата криза се задълбочава, а президентът Радев може да използва ситуацията за ново начало Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Така нареченият „паратропер“ пред паметника „Альоша“ предизвика бурни реакции сред бургазлии Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Общинско решение за изграждане на соларна централа доведе до напрежение сред живеещите в подножието на Родопите Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Растението е ценено заради своите противовъзпалителни, антибактериални и тонизиращи свойства, но има и скрити опасности Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Исторически всяко поскъпване води до социално напрежение, което е риск на фона на международните санкции и обезценяването на риала
Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Шарлот Холмс описва как в продължение на 11 минути е пребивавала в Рая, срещнала е своето неродено дете и е получила мисия да предаде послание от Бога. Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Редица страни и институции настояват за право върху замразените пари Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Криминален трилър по действителен случай – осакатени тела, пропаднали милиони и мистериозно изчезнали хора продължават да тревожат Балканите повече от две десетилетия Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Източни ритуали и политически напрежения се преплитат в Латинска Америка преди балотажа между комунист и крайнодесен кандидат Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Британският монарх с публично послание на надежда, част от национална кампания за борба с рака Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Руска атака с дронове и ракети засегна три турски кораба в украински пристанища, въпреки призивите на Ердоган за спиране на огъня Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Световен спортен форум, пророчества на Ванга и мистериозна комета... Дали предстои историческа среща с извънземен разум? Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Тежка техника и блокади задръстват ключов граничен пункт, транспортният министър настоява за спешна реакция от ЕС Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Трети ден на масови демонстрации в Букурещ с искане за реформа на компрометираната съдебна система и отговорност от управляващите Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Един от най-запомнящите се екранни злодеи в Холивуд си отиде внезапно – без официална информация за причината
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори