Ще изградим системата за защита на лицата, подаващи сигнали, но обществото още не е готово
Даже в САЩ, където процесът е силно развит, реалната защита е 30-40%, казва членът на КЗЛД
От май 2023 г. е в сила изцяло нов Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН). Той е следствие и от Директива 2019/1937 (т.нар. Whistleblower Directive). Новата уредба е сравнявана с въвеждането на изискванията на Общия регламент за защита на данните (GDPR), които доведоха до известен шок в бизнеса и администрацията. Към 17 декември изтичат срокове, свързани с подготовката на задължените субекти по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали. Водещ орган по прилагането на новите норми е Комисията за защита на личните данни (КЗЛД). Потърсихме за коментар проф. д.т.н. Веселин Целков – член на Комисията.
- Проф. Целков, от май месец действа изцяло новият закон за защита на лицата, които подават сигнали за нарушения. На 17 декември изтича много ключов срок. Подготвени ли са държавата, институциите и частните субекти за новата нормативна уредба? Предстоят ли глоби?
- В цялата система за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения, има няколко ключови елемента. На първо място, това е централният орган за външно подаване на сигнали и неговата администрация. Може да кажем, че централният орган е изпълнил всички свои задължения по този закон, утвърдил е и е публикувал съответната наредба...
- Централният орган сте вие?
- Централният орган е Комисията за защита на личните данни. В брой 67 на „Държавен вестник” от 04 август 2023 г. е обнародвана приетата от КЗЛД на 27 юли т.г. Наредба за воденето на регистъра на сигналите по чл. 18 от ЗЗЛПСПОИН и за препращане на вътрешни сигнали към Комисията за защита на личните данни. Паралелно с текста на наредбата Комисията публикува и първите методически указания за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали, постъпили при задължените субекти по закона. В изпълнение на законовите изисквания за извършване на анализ на практиката по прилагането на ЗЗЛПСПОИН методическите указания могат да подлежат на периодично допълване и актуализиране.
- Кои са другите важни субекти според закона?
- Следват компетентните органи по чл. 20 – това е вторият ключов елемент. В предметното поле на своята дейност те имат съответните компетенции да разглеждат сигнали. Свършена е доста добра работа, свързана с установяване на взаимодействието между централния орган и компетентните органи и изясняването на техните отговорности съгласно закона. Третият ключов елемент е групата на задължените субекти. И с тях е свършена доста работа в смисъл на информираност на обществото, проведени са два-три публични семинара, има достатъчно публикувана информация на сайта на КЗЛД. Но в интерес на истината не може да се каже, че в момента задължените субекти са подготвени, защото те имат цял набор от отговорности, свързани с изграждането на вътрешния канал за подаване на сигнали. Те трябва да назначат лице за разглеждането на сигнали, да поддържат регистър на сигналите, да комуникират с лицето, подало сигнала, да установят взаимодействието с централния орган, много точно да разпишат стъпките и времевите срокове, свързани с установяване достоверността, валидността на сигнала. Освен това, следва да се осигури взаимодействието не само с лицето, подаващо сигнала, а и със засегнатите лица – те също имат права, като могат да се запознаят със сигнала, да представят допълнителни доказателства, факти и сведения, които ще дадат възможност да се разбере сигналът истински ли е, или не; извършени ли са, или не нарушения.
- Да очакваме ли шок за фирмите от порядъка на това, което се случи с GDPR?
- Шок, свързан с наказания, по-скоро не трябва да се очаква. Шоковото въздействие ще дойде тогава, когато стане ясно, че за получаване на публични финанси и изобщо за финансиране по (европейски) проекти, ще се наложи тази система не само да бъде изградена, а и да бъде в действие. Това е така нареченият за всяка една организация или фирма вътрешен канал за подаване на сигнали.
- Дали ще има въведено такова нормативно изискване?
- Нормативно може и да не бъде написало черно на бяло, но ще бъде въведено като едно от условията за финансиране. Това е практиката в Съединените щати. Там нито един инвестиционен фонд, нито една банка или друг субект, който ви дава пари, няма да инвестира в някакъв проект, ако организациите, изпълняващи този проект, нямат изградена и функционираща такава система за защита на лицата, подаващи сигнали.
- Кой е най-големият проблем по отношение на новата система за Вас?
- Правилата са ясни, ясно е и какво трябва да бъде взаимодействието. Системата ще бъде изградена. Големият въпрос е свързан със защитата на лицата, подаващи сигнали. Даже и в Съединените щати, които имат много силно развита система за защита на тези лица, реалната защита е около 30-40%. И тук е важна ролята не само на Комисията за защита на личните данни като централен орган, а и ролята на различни неправителствени организации, на Националното бюро за правна помощ и други, които трябва да създадат онези истински механизми, които ще доведат до реалната защита на лицата. Защото в момента защитата се свежда до няколко възможни опции. Те са свързани със защита на информацията и самоличността, забрана за ответни действия, предупреждаване на ръководителя да не се предприемат репресивни мерки срещу служителя, подаващ сигнал, осигуряване на правна помощ и няколко други, но общо взето обществото не е готово да осигури необходимата защита.
- Малките търговски дружества трябва ли да се запознаят с новата нормативна уредба, или по-скоро тях това не ги засяга?
- Всички дружества, които имат 50 и повече служители, са задължени по закон да организират такава система, като са предвидени и доста сериозни санкции. Те не са като при GDPR - от порядъка на милиони евро, но са достатъчно сериозни. А и много силно ще е репутационното въздействие, ако съответният субект не е изградил такава система. Т.е. щом не си направил система, която да защитава хората, подаващи сигнали за нарушения, по подразбиране може да се мисли, че такива нарушения се извършват и се злоупотребява с публични финанси или по друг начин в предметното поле на правото на Европейския съюз.
- Какво се случва на 17 декември?
- Ключовите дати са няколко, но 17 декември е последната дата, към която всичко трябва да бъде подготвено от всички задължени субекти по закона.
- Но все пак предполагам, че ще има някакъв гратисен неформален срок, в който КЗЛД ще се съобразява с реалната ситуация...
- Целта на Комисията като централен орган е да направи така, че тази система да работи, и хората, които виждат нарушения, да не се страхуват да подават сигнали. Голямата задача е да бъдат защитени нашите права, така че обществените ресурси да се използват съгласно законите, целесъобразно и да няма злоупотреби.
Подробна информация за Закона, Наредбата и методическите указания могат да бъдат намерени на електронната страница на КЗЛД – www.cpdp.bg
Главен прокурор подаде оставка
Тежък разговор между Винисиус и боса на Реал
Баща и син, обвиняеми за трафик на жени, остават в ареста
Реал Мадрид се извини за огромен гаф
Почина член на легендарната група АББА
Млади лекари отново на протест
Преизбраха Петър Кънев за вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество
Граждански арест в голям роден град
Китай с позиция относно войната, Си говори с Тръмп
42-годишен удари полицаи
19-годишна българка опита да се самоубие
Бербатов предизвиква възхищение в Леверкузен
