Хората искат, но нямат време да учат
Изследване разглежда участието на населението на възраст 25-64 години във формално, неформално и самостоятелно образование
След като преди седмица коментирахме училищното образование (разликите по области и необходимите промени), сега се спираме на ученето във възрастовата група от 25 до 64 години. На всеки четири години НСИ провежда изследване за образованието и обучението на възрастни и вече са готови някои от основните резултати и предварителни данни за изданието за 2022 г.
Изследването разглежда участието на населението на възраст 25 – 64 години във формално, неформално и самостоятелно образование или обучение през последните 12 месеца, предава economic.bg.
Във формално образование са записани 81 хил. души, или 2,4% от лицата в активна трудова възраст. Тук основната група е от записаните за придобиване на степен „магистър“ (43,5% от записаните).
В неформално обучение са участвали 637,9 хиляди души, или 18,9% от хората във тази възрастовата група. Този тип обучение е популярен най-вече сред заетите, и съответно е най-висок делът на лицата, провели обучение на работното място – 13,8% (записаните в курсове са 4,2%, семинари или работни срещи – 3,6%, частни уроци – 1,1%).
В самостоятелно обучение са участвали близо 1,5 млн. души, или 43,8% от населението на възраст 25-64 години.
Изследването разглежда участието на населението на възраст 25-64 години във формално, неформално и самостоятелно[3] образование или обучение през последните 12 месеца.
Във формално образование са записани 81 хил. души, или 2,4% от лицата в активна трудова възраст. Тук основната група е от записаните за придобиване на степен „магистър“ (43,5% от записаните).
В неформално обучение са участвали 637,9 хиляди души, или 18,9% от хората във тази възрастовата група. Този тип обучение е популярен най-вече сред заетите, и съответно е най-висок делът на лицата, провели обучение на работното място – 13,8% (записаните в курсове са 4,2%, семинари или работни срещи – 3,6%, частни уроци – 1,1%).
В самостоятелно обучение са участвали близо 1,5 млн. души, или 43,8% от населението на възраст 25-64 години.
Подробните данни позволяват да се направят някои обобщения и изводи за характеристиките на образованието и обучението на възрастни в България:
Участието в обучение и образование цяло намалява през 2022 г. спрямо 2016 г., но причина за това може да се търси в пандемията и ограниченията, свързани с нея през 2021 и 2022 г.
Жените са по-активни и в трите форми на учене. Във формалното образование делът на жените е 61%, в неформалното обучение – 53%. В допълнение, жените по-активно търсят и информация за възможностите за образование и обучение – 8% от тях при едва 5% от мъжете.
Колкото е по-висок образователния статус и нивото на заетост в една група, толкова по-високо е и участието в образование и обучение. В неформално обучение участват 4,7% от хората с основно и по-ниско образование, 16,1% от тези със средно и 31,1% от висшистите. В самостоятелното обучение разликите са подобни – съответно 9,5% от най-ниско образованите, 35,7% от среднистите и 75,8% от хората с висше образование. Участието в образование и обучение е много по-високо при заетите (28,0%) в сравнение с безработните (2,2%). Това се потвърждава и от данните, които показват, че неформалното обучение се провежда основно на работното място. Нещо повече – един от основните източници на информация за възможностите за обучение са именно работодателите (40%), докато 12% от хората са потърсили и получили информация от Бюрата по труда.
Технологиите имат огромно значение. Онлайн учебни материали са използвали 93% от участвалите във формално образование, а 84% са контактували с преподавали или със служители на образователните институции посредством уебсайт/портал. Основният метод на самообучение в самостоятелната форма пък е с помощта на електронни устройства (77%), докато използването на печатните е по-ниско (57%). Трябва да се има предвид, че периодът на изследване обхваща и пандемия и свързаните с нея ограничения, включително прекъсването на присъствените образователни и обучителни дейности.
С напредване на възрастта намалява и участието в образование и обучение. Много малко от лицата на възраст от 55 до 64 години се образоват и обучават. Това вероятно е свързано с приближаването на излизането им от пазара на труда, но причините могат да включват и по-ограничените дигитални умения, както и по-високия дял на по-възрастните в малките населени места (делът на участващите в обучение в градовете е около двойно по-висок от този в селата).
Като цяло данните показват, че образованието и обучението на възрастни все още не са толкова разпространени в България, а пандемията още повече ги ограничи. В България все още дигиталните умения са ниски, а ученето през целия живот е в пъти по-слабо застъпено от това в ЕС (коментирали сме тук). Тук трябва да се спомене, че основната причина на хората, които са заявили нужда от образование и обучение, да не участват в такова е липсата на свободно време – 36% (което доста противоречи на ниското участие на безработните и по-възрастните, например). По-назад като пречки са твърде висока цена на образованието или обучението (23%), семейни причини (10%), далечно или неудобно разстояние (6%).
Комикът Ръсел Бранд обвинен в изнасилване и сексуално насилие по нови две дела
Българската роза влезе във висшата парфюмерия
Забраняват сандалите в Община Пловдив, без боси пръсти вече
Шеф на завод раздаде 6-цифрени бонуси на 540 служители
Германия обмисля забрана на социалните мрежи за децата
Три пъти мъж остава без книжка заради фалшиво положителен тест за наркотици
Полицаи задържаха палестинец, облечен като Дядо Коледа
2026 ще донесе повишения и доходи: 4 зодии сред фаворитите
Младите дами полудяха по него, той е от кралско семейство и е ерген
Щерката на легендарния наркодилър Паржо се забърка в нов екшън
Опашки пред банкоматите, натъпкахме ги с левове
Република Северна Македония прие проектозакон за железопътен тунел с България
